افزایش ٥٢ درصدی حق بیمه تولید شده دانا

مدیر بازاریابی بیمه دانا از افزایش ۵۲ درصدی حق بیمه محقق شده سال جاری این شرکت نسبت به سال گذشته خبر داد. خانم حمیده دهقانی در گفتگویی با تشریح اقدامات و عملکرد این مدیریت در طول ۹ ماهه اول سال جاری اظهار داشت: بر اساس آمار منتشر شده، حق بیمه برآورد شده بیمه دانا برای ۹ ماهه سال گذشته حدود۳۰۶۹ میلیارد تومان ارزیابی شده که حق بیمه محقق در این دوره زمانی حدود ۳۳۷۵میلیارد تومان بوده است.

وی افزود: به همین ترتیب در ۹ ماه سال ۹۹ بودجه برآوردی حدود ۵۱۸۳ میلیارد تومان بوده که طی این دوره زمانی حدود ۵۱۳۰ میلیارد تومان از بودجه برآورد شده محقق شده است.

مقایسه حق بیمه محقق شده در سال ۹۸ و ۹۹ از رشد ۵۲ درصدی حق بیمه تولید شده در ۹ ماهه سال جاری نسبت به سال گذشته حکایت دارد .

طبق آمار منتشر شده از سوی بیمه مرکزی ج.ا.ا از کل بازار ۴۸ هزار میلیارد تومانی صنعت بیمه در ۸ ماهه امسال ، سهم بیمه دانا ۹/۲۸ درصد از بازار صنعت بیمه بوده که پس از شرکتهای بیمه ایران و آسیا رتبه سوم حق بیمه تولید شده بازار بیمه کشور را به خود اختصاص داده است .

 

رشد ٣٠ درصدی اعطای تسهیلات سرمایه در گردش

رئیس شعبه اصفهان بانک توسعه صادرات ایران گفت: این شعبه از بانک با پرداخت ۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات تا دی ماه سال جاری، بالغ بر ۳۰ درصد رشد را در حوزه اعطای تسهیلات سرمایه در گردش به واحدهای تولیدی صادرات محور نسبت به سال گذشته تجربه کرده است. نیما بزرگمهر اظهار داشت: نود درصد از تسهیلات سرمایه در گردش پرداختی این شعبه به حوزه صنعت استان اصفهان تخصیص یافته است. وی افزود: بیش از ۱۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال ضمانت از این شعبه از بانک برای صادرکنندگان صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه ۲۷۵۰ درصد رشد داشته است. رئیس شعبه اصفهان بانک توسعه صادرات ایران در یازدهمین گردهمایی روسای موفق سراسر کشور در زمره روسای برتر منتخب بانک مرکزی قرار داشت. نیما بزرگمهر در اینباره گفت:حجم عملیات و رشد شاخص های عملکردی مختلف همچون تسهیلات پرداختی، سپرده ها، ضمانتنامه های صادره، بروات و اعتبارات اسنادی، اعتبارات اسنادی داخلی، حوالجات ارزی، خرید و فروش ارز و کاهش معوقات، فعالیتهای بازاریابی و جذب مشتریان جدید از مهمترین شاخص های انتخاب شعب برتر بانک ها از سوی بانک مرکزی بوده است. تعامل خوبی بین این شعبه و مشتریان دانش بنیان در جریان است.

پرداخت تسهیلات بانک دی به کادر درمان

بانک دی که از تابستان سال جاری حمایت جدی از کادر درمان و کسب و کارهای آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا را در دستور کار قرار داده، تا کنون بیش از یک هزار و ۷۴۵ میلیارد ریال تسهیلات به جامعه هدف این طرح پرداخت کرده است.

مهدی پورمهر، رییس اداره بازاریابی بانک دی با اعلام این خبر گفت: این میزان منابع در قالب تسهیلات یا کارت اعتباری به صاحبان کسب وکارهای آسیب دیده ناشی از شیوع بیماری کرونا و نیز فعالان نظام سلامت کشور و کادر درمان پرداخت شده است.

وی با بیان این که این اقدام به منظور قدردانی از فعالان اقتصادی و نیز عمل به مسئولیت اجتماعی بانک دی عملیاتی شده است، اظهار کرد: بانک دی با طراحی بسته حمايتی ویژه اقشار مختلف، تلاش میکند در روانسازی فعالیتهای اقتصادی کشور نقش خود را ایفا کند.

عرضه نسخه وب اپلیکیشن سامانیوم

باشگاه مشتریان بانک سامان، باهدف توسعه خدمات الکترونیک خود نسخه سازگار با وب، اپلیکیشن سامانیوم را برای کاربران عرضه کرد.

تیم توسعه باشگاه مشتریان بانک سامان (سامانیوم) اپلیکیشن تحت وب این باشگاه را باهدف بهبود خدماترسانی به کاربران سیستم عامل iOS، عرضه کرد.

بر اساس این گزارش، کاربران تلفنهای همراه اندرویدی و iOS برای استفاده از نسخه یادشده نیاز به دانلود و نصب برنامه ندارند و میتوانند با استفاده از مرورگر موبایل خود از خدمات سامانیوم استفاده کنند. گفتنی است، کاربرانی که از سیستمعامل iOS استفاده میکنند، با این نسخه جدید، خدمات این باشگاه را در دسترستر و آسان تر دریافت خواهند کرد.

تأیید صلاحیت مدیر بیمه های
مسئولیت و مهندسی

صلاحیت حرفه ای علی سامنی مدیر بیمه های مسئولیت و مهندسی شرکت بیمه آرمان از سوی بیمه مرکزی مورد تأیید قرار گرفت. به گزارش روابط عمومی بیمه آرمان، در متن این نامه آمده است که حسب بررسی های به عمل آمده، بدین وسیله اعلام می دارد انتصاب آقای علی سامنی به عنوان مدیر بیمه های مسئولیت و مهندسی آن شرکت، از نظر بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران بلامانع است. روابط عمومی بیمه آرمان ضمن تبریک، برای ایشان آرزوی موفقیت دارد.

مدیرعامل بانک توسعه تعاون خبر داد:

گروه بانک و بیمه: علیرضا ملاحتی - مدیرعامل بانک توسعه تعاون به تبیین فعالیت گروه مالی توسعه تعاون در تکمیل فرآیندهای نوین مالی بخش تعاون پرداخت.

حجت اله مهدیان مدیرعامل بانک توسعه تعاون در جلسه مجمع سالیانه گروه مالی توسعه تعاون اظهار داشت: این شرکت به عنوان یکی از شرکت های تابعه بانک توسعه تعاون مطرح است و بر اساس مکانیزمهای نوین بازارهای پول و سرمایه، ماموریتهای مهمی در راستای نقشآفرینی در بخش تعاون برای آن تعریف شده است. مهدیان گفت: شرکتهای تابعه بانک توسعه تعاون با هدف تکمیل زنجیره ارزش و در راستای همافزایی جهت دستیابی به اهداف توسعهای بانک و تقویت بازار تعاونیها در حال فعالیت هستند. وی افزود: همزمان با سرعت گرفتن روز افزون مبادلات مالی و پیچیدگی معاملات، لزوم شکل گیری فرآیندهای جدید برای تامین نیازهای مالی بازیگران بازار مشخص گردیده است و ابزارها و راهکارهای متنوعی در بازارهای پولی و مالی شکل گرفته است.

مهدیان تصریح نمود: نهادهای مالی از قبیل شرکت های سرمایه گذاری، تامین سرمایه، صندوق های سرمایه گذاری و شرکت های پردازش اطلاعات مالی در بازار مالی کشور مشغول به فعالیت هستند و در صورت عملکرد صحیح منجر به افزایش عمق بازار، پوشش ریسک ها و کاهش هزینه های سرمایه گذاری می شوند. نگاه سنتی به بانکداری و رابطه ساده و خطی فیمابین ارائه دهنده اعتبار و دریافت کننده اعتبار پاسخگوی مدل های پیچیده اقتصادی نیست و از این رو ایجاد نهادهای مالی کارآمد، بکارگیری ابزارها و روش های نوین جهت پاسخگویی به نیازهای مالی بازیگران بازارهای تعاونی ها ضروری به نظر میرسد. با بروز این ضرورتها، گروه مالی توسعه تعاون مشغول فعالیت شده است و این شرکت به عنوان یکی از نهادهای نوین مالی در مدلهای جدید مهندسی مالی قابلیت نقش آفرینی دارد.

وی افزود: گزارش حسابرسی شرکت طی دوره یکساله مالی اخیر نیز گویای عملکرد شفاف، هدفمند، کارآمد و از منظر توسعهای بوده است و گزارش حسابرسی نیز دلالت بر وضعیت مطلوب صورتهای مالی شرکت دارد.

سید باقر فتاحی رییس هیات مدیره بانک توسعه تعاون ترکیب موجود نیروی انسانی مدیریتی و تخصصی گروه مالی توسعه تعاون را کارآمد اعلام نمود و افزود: نهادهای ناظر بازار پول و سرمایه به ویژه بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار بر نقش مهم نهادهای نوین مالی تاکید ورزیدهاند و از این رو تنوعبخشی به خدمات و سرویسهای شرکت در دستور کار قرار گرفته است. امیر هوشنگ عصارزاده عضو هیات مدیره بانک توسعه تعاون در این جلسه گفت: راهاندازی پروژههای تولیدی و اقتصادی به ویژه پروژههای بزرگ، نیازمند سیستم دقیق تامین مالی است و تدابیر و اقدامات نوآورانه در حوزه مالی و بانکی در استمرار حرکت توسعهای بانک برای تقویت بازار تعاون و کارآفرینی تاثیرگذار است.

در این جلسه که با حضور عباس نجفی عضو هیات مدیره بانک توسعه تعاون، حسن شریفی معاون عملیات بانکی ، محمد ذوالفقاری معاون مالی و پشتیبانی و رامین نجمی رییس اداره کل سرمایه گذاری بانک توسعه تعاون همراه بود، هاشم بوذرجمهر مدیر عامل و نایب رییس هیات مدیره شرکت گروه مالی توسعه تعاون و میثم درخشنده رییس و محمد رضا اکبری عضو هیات مدیره این شرکت توضیحاتی در خصوص عملکرد شرکت ارائه دادند.

یازدهمین دوره تجلیل از روسای موفق شعب بانکهای کشور به همت موسسه آموزش عالی بانکداری ایران، روز یکشنبه مورخ ۲۶ بهمن ماه ۱۳۹۹ به صورت مجازی برگزار گردید. به گزارش روابط عمومی موسسه اعتباری ملل، در این مراسم دکتر کمیجانی قائم مقام محترم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ضمن تقدیر از کارکنان شبکه بانکی کشور که به دلیل شیوع بیماری کرونا با محدودیت روبرو بودند قدردانی کرد و گفت شبکه بانکی کشور با فداکاری و از خودگذشتگی مثال زدنی، نسبت به ارائه مستمر و بی وقفه خدمات بانکی طی یک سال گذشته اقدام کرده است. در ادامه این همایش از روسای برتر و موفق شعب بانکهای کشور تقدیر بعمل آمد و به ۵ نفر از روسای برتر موسسه اعتباری ملل به نام های: ۱- محمد ابویی شعبه شیراز جنوبی، ۲- محمد مظفری مطلق شعبه گلشهر مشهد، ۳- نبی الله کوهزاد شعبه نور مازندران، ۴- حسن سرمیلی شعبه بازار بروجرد،۵- مهدی توکلی فر شعبه انار کرمان جوایزی اهدا گردید. روابط عمومی ضمن تبریک به روسا و همکاران محترم شعب برتر برای آنان و کلیه همکاران ساعی و پر تلاش موسسه آرزوی موفقیت و سربلندی دارد.

 

مدیرعامل سپردهگذاری مرکزی از ابلاغ مصوبه شورای عالی بورس مبنی بر مجوز خرید سهام عدالت توسط نهادها و هلدینگهای بزرگ خبر داد و گفت: این مصوبه به زودی عملیاتی میشود. به گزارش سازمان بورس و اوراق بهادار، حسین فهیمی درباره تغییر ساز و کار فروش سهام عدالت در بازار سرمایه و خرید سهام توسط شرکتهای بزرگ گفت: تا به حال صندوق تثبیت بازار و صندوق توسعه این امکان را داشتند که عرضههای مربوط به سهام عدالت را خریداری کنند بر اساس تصمیمی که اخیرا شورای عالی بورس اتخاذ کرد، دیگر نهادها هم میتوانند به صورت بلوکی و عمده خریدار سهام عدالت باشند. وی ادامه داد: در مورد سهام عدالت به دلیل نگرانی از خریداران، مشتریها محدود شده بودند، اما در جلسه اخیر شورای عالی بورس با تصمیمی که گرفته شد تعداد خریداران افزایش پیدا کردند و این مجوز داده شد که نهادهای بزرگ در بخش خرید مشارکت داشته باشند.

مدیرعامل شرکت سپردهگذاری مرکزی با بیان اینکه این تصمیم امکان تقاضا و خرید را برای سهام عدالت توسعه میدهد، گفت: از این پس هلدینگها و صندوقهای سرمایهگذاری میتوانند وارد خرید سهام عدالت شوند. فهیمی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش تعداد خریداران باعث قیمتسازی و کاهش قیمت سهام عدالت نمیشود، افزود: اتفاقا در مورد بازار سرمایه هر چه تعداد خریداران بیشتر شود شرایط رقابتیتر و قیمتها منصفانهتر خواهد شد و طبیعی است هر چه تعداد خریداران بیشتر باشد به نفع فروشنده است.

وی تاکید کرد: این مصوبه ابلاغ شده و به زودی عملیاتی میشود و با این مصوبه فروش روانتر خواهد شد. حسین فهیمی درباره زمان واریز سود سال ۹۸ سهام عدالت افزود: امکان واریز سود سهام عدالت افرادی که روش سرمایهگذاری غیرمستقیم را انتخاب کردهاند، از سوی شرکت سپردهگذاری مرکزی وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: هر کدام از ۳۶ شرکت سرمایهگذاری استانی و ناشران بورسی که برای واریز سود مشمولان سهام عدالت، شرکت سپردهگذاری مرکزی را انتخاب کرده باشند، این سود بر اساس شماره حساب اعلام شده در سجام واریز خواهد شد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، از بازیگران و سرمایه گذاران خارجی برای حضور و مشارکت فعال در بازار سرمایه ایران دعوت کرد.

دکتر محمد علی دهقان دهنوی در کنفرانس بینالمللی تأمین مالی که با "رویکرد علمی برای رویارویی با مسائل اقتصادی" برگزار شد، گفت: بازار سرمایه ایران در حال حاضر قدرتی است که در سطح ملی و بین المللی باید شناخته شود و ما به عنوان میزبان اعلام می کنیم که هر کاری لازم باشد برای بین المللی شدن این بازار انجام می دهیم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه بازار سرمایه کشور در حال تاریخ سازی است، افزود: امروز ایران به عنوان عضو آیسکو بخشی از بدنه اصلی تصمیم گیری هاست و با رعایت استانداردهای نظارتی بین المللی، در شکل گیری بازاری شفاف و مقاوم در برابر خطرات گام برمی دارد .

دکتر دهقان دهنوی همچنین با اشاره به همکاری های دو جانبه با کشورهای عضو آیسکو خاطرنشان کرد: ما با نهادهای ناظر کشورهای هدف از جمله آلمان، یونان، عمان، چین، کره جنوبی، عراق و هند همکاری های درازمدت، عمیق و سازنده برقرار کرده ایم.

وی با برشمردن دیگر تلاش ها و اقدامات ایران در بین المللی شدن بازار سرمایه کشور افزود: عضویت ما در IFSB نیز نمونه ای از همکاری ما در زمینه رگولاتوری است. همچنین همکاری ها با OIC نمونه ای دیگر از این اقدامات است . رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه بازار سرمایه کشور در سال گذشته با ۱۰ میلیون بازیگر در اقتصاد ملی ایفای نقش می کرد، افزود: این در حالی است که الان این رقم به بیش از ۵۰ میلیون نفر رسیده است. دکتر دهقان دهنوی همچنین اظهار داشت: در حالی که سال قبل ارزش معاملات روزانه این بازار حدود ۳۰۰ میلیون دلار بود، در سال جاری این میزان به حدود ۱ میلیارد دلار افزایش یافته است. وی افزود: در بازار سرمایه داشتن دید بلندمدت اهمیت زیادی دارد و از اصول موفقیت در این بازار است. خاطرنشان می شود: کنفرانس بینالمللی تأمین مالی با "رویکرد علمی برای رویارویی با مسائل اقتصادی" امروز با همکاری کانون نهادهای سرمایهگذاری ایران برگزار شد.

عوامل موثر بر روند بازار کدامند؟

بازار به سمت تعادل در حرکت است و با افت خاصی مواجه نخواهیم بود؛ همچنین به نظر میرسد با توجه به این که بازارهای رقیب در حال حاضر جذابیت چندانی ندارند، بخشی از منابع بتواند به سمت بازارسرمایه حرکت کند، به خصوص اگر نرخ سود بانکی به طوری مدیریت شود که انگیزه در بازارسرمایه برای سرمایهگذاران بیشتر شود. مدیرعامل کارگزاری بانک سپه به تحلیل بازار در چند روز اخیر پرداخت و اظهار کرد: با تغییراتی که از هفته پیش در مدیریت بازار سرمایه رخ داد و پیگیریهایی که در تغییرات ریزساختارها انجام شد، با تغییر در دامنه نوسان به معنی افزایش نامتقارن دامنه نوسان روبه رو بودیم. این تصمیم اثر مثبتی بر حرکت بازارسرمایه به سمت مثبت داشت. ثابت اضافه کرد: از آنجایی که بازار در چند ماه گذشته با افت شدیدی رو به رو بود، احتمال پایین آمدن مجدد قیمت سهام تا حد زیادی منتفی است. از طرفی دیگر، بحث قیمت گذاری دستوری در خصوص فولاد، خودرو و سیمان مقداری سرمایهگذاران را دچار ترس در این بازار کرده بود. در چنین شرایطی، تصمیم اخیر شورای عالی بورس شوک مثبتی به بازارسرمایه وارد کرد که به موجب آن سطح اعتبارات مشتریان افزایش پیدا کرد و نیز دامنه نوسان ۵ درصد بعد از سالها به ۶ درصد افزایش یافت. وی در ادامه تصریح کرد: این موارد در کنار افزایش قیمت کامودیتی ها مانند فلزات اساسی و نیز رشد قیمت نفت، دست به دست هم داد تا بازار با استقبال خوبی هم به لحاظ رشد ارزش معاملات و هم به لحاظ افزایش شاخص و ورود نقدینگی جدید رو به رو باشد. این کارشناس بازارسرمایه وجود «تعادل» در بازار را با اهمیت دانست و گفت: تعادل به این معنی است که با صف خرید و فروش کمتری در بازار مواجه باشیم و افراد بتوانند بر اساس تحلیل خود، ورود و خروج راحت تری داشته باشند؛ زیرا یکی از مهمترین ویژگی های بازارسرمایه، قدرت نقدشوندگی آن است.

شاخص بورس هفت هزار و ٣٠٦ واحد ریزش کرد

گروه بورس: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز گذشته با عقبگرد ۷۳۰۶ واحد رو به رو شد.

بورس اوراق بهادار تهران دیروز گر چه رو به ریزشی بود، اما ارزش معاملات دو بازار بورس و فرابورس نشان میدهد، بازار ارزنده شده و اکثر سهام به قیمت کف رسیده و شرکتهای بزرگ و افراد حرفهای به جمعآوری سهام ارزان از بازار اقدام کردهاند.

روز گذشته شاخص کل بورس با کاهش ۷۳۰۶ واحد به رقم یک میلیون و ۲۵۷ هزار و ۶۱ واحد رسید، اما شاخص کل با معیار هموزن با ۱۲۳ واحد رشد به رقم ۴۳۷ هزار و ۲۲۵ واحد رسید.

معاملهگران در بورس تهران بیش از ۶.۹ میلیارد سهام حقتقدم و اوراق مالی در قالب ۷۸۳ هزار نوبت معامله و به ارزش ۷ هزار و ۶۹۴ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

اگر ارزش معاملات فرابورس که روز گذشته به رقم چشمگیر ۱۷ هزار و ۳۶۱ میلیارد تومان رسید را در نظر بگیریم، معاملهگران دیروز در بورس و فرابورس بیش از ۲۵ هزار و ۵۶ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

دیروزشاخص کل بورس و شاخص قیمت با ترازوی وزنی ـ ارزشی ۰.۵۸ درصد کاهش یافتند اما شاخص کل و شاخص قیمت با معیار هموزن ۰.۳ درصد رشد کردند.

شاخص آزاد شناور ۰.۳۶ درصد کاهش یافت، شاخص بازار اول بورس ۰.۵۲ درصد افت کرد و شاخص بازار دوم بورس ۰.۶۶ درصد کاهش یافتند.

در روز گذشته نمادهای ملی مس و پالایش نفت بندرعباس بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس را داشتند و نمادهای شستا، فولاد مبارکه، پتروشیمی خلیجفارس، چادرملو و سرمایهگذاری غدیر بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشتهاند. نمادهای پرتراکنش در بورس نیز شامل ملی مس، سایپا، پالایش نفت اصفهان، دارویی برکت، پالایشگاه بندرعباس، فولاد مبارکه و شستا بودهاند.

در فرابورس ایران هم گرچه شاخص کل ۸۴ واحد عقبنشینی کرده و به رقم ۱۷ هزار و ۷۳۱ واحد رسید اما ارزش معاملات چشمگیر بوده و به بیش از ۱۷ هزار و ۳۶۱ میلیارد تومان رسید.

معاملهگران دیروز در فرابورس بیش از ۱.۷ میلیارد سهام و اوراق مالی در فرابورس در قالب بیش از ۴۰۷ هزار معامله داد و ستد کردند.ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس به بیش از یک میلیون و ۲۱۴ هزار میلیارد تومان رسید. همچنین ارزش روز شرکتهای بورسی به بیش از ۴ میلیون و ۹۹۹ هزار میلیارد تومان رسید.

روز گذشته نمادهای مهم فرابورس در کاهش شاخص مؤثر بودند که بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را بیمه پاسارگاد، آریا ساسول، پتروشیمی زاگرس، صبا تأمین، ذوبآهن، فولاد هرمزگان و پتروشیمی تندگویان داشتهاند.نمادهای پرتراکنش در فرابورس شامل چوب خزرکاسپین، ذغالسنگ پروده طبس، تهیه غذای دنا آفرین فدک، سرمایهگذاری مالی سپهر صادرات، پتروشیمی ارومیه، کشاورزی و دامپروری ملارد شیر و سیمان ساوه بودهاند.

بر اساس جدیدترین آمار به دست آمده امسال از محل بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس بیش از ۶۰۰ هزار و ۶۱۷ میلیارد تومان تأمین مالی در قالبهای گوناگون مانند انتشار اوراق، اوراق دولتی و سایر اوراق، پذیرش شرکتهای جدید، عرضههای اولیه، حق تقدم، صرف سهام و انتشار سهام جدید و نیز سایر ابزارهای تأمین مالی در بورس و فرابورس صورت گرفته است از این رقم حدود ۱۴۱ هزار میلیارد تومان توسط دولت و شرکتهای دولتی جذب شده و بقیه توسط شرکتهای بزرگ کشور حاضر در بورس و فرابورس جذب شده است.

به هر حال بورس اوراق بهادار به یکی از بازیگران مهم اقتصاد ایران تبدیل شده و یکهتازی شبکه بانکی در تأمین مالی برای اقتصاد کشور دیگر معنا ندارد و بورس هم در کنار بانک میتواند به تأمین مالی کلان برای شرکتهای بزرگ اقدام کند.

این نکته را باید به فال نیک گرفت، چون وقتی شرکتهای بزرگ برای تأمین مالی به بانک مراجعه میکنند یکباره وامهای چند صد میلیارد تومانی میگیرند، در حالی که با یک وام بزرگ میتوان تقاضای میلیونها نفر از شهروندان را با وامهای کوچک پاسخ داد که البته وامهای کوچک برای مردم هم برای تحریک تقاضا در جامعه مؤثر است و آن هم رونق ایجاد میکند.

باید به اقتصاد به دید خرد و کلان نگاه کرد که هم تأمین مالی کلان و هزار میلیاردی برای شرکتهای بزرگ مانند فولاد مبارکه، ملی مس یا پتروشیمیها لازم است که باید از بورس و شرکتهای تامین سرمایه تامین شود و هم وامهای خرد برای تحریک تقاضا در جامعه لازم است که باید از طریق بانکها صورت گیرد. به هر حال بازار سرمایه خواهی نخواهی به یکی از بازیگران مهم اقتصاد تبدیل شده و باید با اصلاح قوانین و مراقبت از سرمایهگذاران خرد مردم را به حضور در این بازار تشویق کنیم.