ایران از برجام خارج نشده که به آن بازگردد

نماینده دائم ایران در سازمان ملل با تاکید بر اینکه چطور از ایران که در برجام هست، انتظار می رود گام اول را بردارد گفت: ایران از برجام خارج نشده که حالا بخواهد به آن بازگردد و کاهش تعهدات تهران در قبال این توافق، در چارچوب ماده ۳۶ آن است.به گزارش ایرنا، مجید تخت روانچی با یادآوری اینکه کاهش تعهدات ایران در قبال برجام در چارچوب ماده ۳۶ این توافق است، افزود: براساس ماده ۳۶ ، وقتی یکی از اعضای برجام مرتکب نقض آشکار و شدید می شود، این اختیار به ایران داده می شود که یا به طور کلی و یا برخی از تعهداتش را انجام ندهد و ما گزینه دوم را انتخاب کردیم. همچنین نماینده دائم ایران نزد سازمان های بین المللی در وین اعلام کرد نامه توقف اجرای اقدامات داوطلبانه ایران تحت برجام از ۵ اسفندماه تحویل مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی شد.غریب آبادی افزود: این اقدام در اجرای قانون مصوب مجلس برای لغو تحریمها و صیانت از منافع ملت ایران و در راستای حقوق مصرح ایران تحت بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام و به علت عدم پایبندی طرف های مقابل به تعهدات خود در جهت رفع تحریم های غیرقانونی، صورت گرفته است.

 

درخواست سازمان ملل برای پایبندی همه طرف ها به برجام

سخنگوی سازمان ملل به تصمیم ایران برای محدودسازی بازرسی آژانس بینالمللی انرژی اتمی از تاسیسات هستهای ایران واکنش نشان داد.به گزارش ایسنا، فرحان حق در کنفرانس خبری در واکنش به برنامه ایران برای محدودسازی بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران، خواستار همکاری کامل ایران با آژانس شد. او گفت: سازمان ملل از تمامی طرف های توافق هسته ای از جمله ایران می خواهد که به این توافق پایبند باشند. این در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در مورد اینکه اگر طرف های عضو برجام تا سوم اسفند به تعهدات خود عمل نکنند ایران اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف خواهد کرد و آیا در این ارتباط برنامه ریزی مشخصی شده گفت: طبق مصوبه مجلس اگر تا موقع مشخص شده دیگر طرف های عضو برجام به تعهد خود عمل نکنند دولت مکلف است که اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند و این زمانبر نیست و هر روزی فرا برسد می تواند اجرا شود.خطیب زاده ادامه داد: بر اساس این مصوبه نظارت های فراپادمانی متوقف می شود که ما در چارچوب پروتکل الحاقی اجرای آن را به صورت داوطلبانه پذیرفته ایم.

گفتوگوی برجامی آلمان و فرانسه

وزارت خارجه آلمان از گفتوگوی وزیر خارجه این کشور با همتای فرانسوی خود با محوریت حفظ برجام خبر داد.به گزارش ایلنا، وزارت خارجه آلمان از گفتوگوی تلفنی «هایکو ماس» وزیر خارجه این کشور با «ژان ایو لودریان» همتای فرانسوی خود با محوریت حفظ برجام خبر داد.رایزنی درباره وضعیت «الکسی ناوالنی» منتقد کرملین، شرایط مربوط به کرونا و گامهای بعدی در فرایند صلح خاورمیانه از دیگر محورهای این گفت وگوی تلفنی بود.

تلاش برای پیشرفت چشمگیر در برجام

نماینده روسیه در سازمانهای بینالمللی خواهان تلاش برای نجات برجام شد. به گزارش ایلنا، میخائیل اولیانوف در واکنش به نزدیک شدن به تاریخ اعلام شده از سوی ایران برای توقف اجرای پروتکل الحاقی در توییتر نوشت: این به آن معناست که پروتکل الحاقی دو روز بیشتر در مورد فعالیتهای آژانس بینالمللی انرژی اتمی در ایران اعمال میشود. وقت زیادی نداریم، اکنون ما با زمان در حال مسابقه هستیم، پس هر یک روز مهم است. باید تلاش کنیم نهایتا تا قبل از روز ۲۱ فوریه ۲۰۲۱، در اجرای برجام پیشرفت چشمگیری داشته باشیم.

عمان آماده میانجی ایران و آمریکا

وزیر خارجه عمان برجام را دستاورد مهم آمریکا دانست.به گزارش ایلنا از خلیج آنلاین، بدر البوسعیدی گفت: ما آماده ایم که کمک کنیم تا هرج و مرج و تنشهای منطقه به پایان برسد، ما روابط خوبی با ایران و آمریکا داریم.وی گفت: توافق هستهای ایران دستاورد مهم آمریکا در منطقه است و بازگشت به این توافق مهم است و نتایج خوبی خواهد داشت.

سفر برای ارتقای امنیت در منطقه

وزیر خارجه قطر در پیامی توییتری به محورهای مذاکرات در سفر اخیرش به ایران اشاره کرد.به گزارش ایسنا، محمد بن عبدالرحمان آل ثانی در توییتر درباره سفر به ایران نوشت: برای دیدار با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و گفت و گو درباره تحولات اخیر در منطقه و روش های ارتقای امنیت و ثبات از طریق مذاکرات سازنده به تهران سفر کردم. وزیر امور خارجه قطر که در راس هیئتی متشکل از وزیر راه این کشور به تهران سفر کرد روز دوشنبه با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفتوگو کرد.در این دیدار وزیر امور خارجه کشورمان با تشریح سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در مخالفت با سیاست های مبتنی بر زور و اجبار در منطقه بر ضرورت همکاریهای کشورهای منطقه برای حل و فصل مسائل و رسیدن به یک ترتیبات منطقه ای و با ثبات تاکید و روابط دوجانبه ایران و قطر را حائز نقش مهمی در این مسیر ارزیابی کرد.

اهمیت بی طرفی مجریان انتخابات

استاندار مرکزی افزود: مجریان انتخابات ۱۴۰۰ هدف و غرضی جز اجرای دقیق قانون ندارند، بی طرفی برای مجریان انتخابات از اوجب واجبات است و باید این بی طرفی بدون حد و مرز به مردم اثبات شود و قطعا اثبات این مهم، افزایش اعتماد اجتماعی و عمومی را به همراه خواهد داشت.سیدعلی آقازاده در جلسه ستاد انتخابات استان مرکزی با اشاره به تجربه مطلوب استان در برگزاری سالم انتخابات سال گذشته که می تواند الگویی برای برگزاری انتخابات پیش رو باشد گفت: تامین امنیت انتخابات، اقدامات لجستیک و نیازها در شورای تامین استان دیده شده است، اطلاع رسانی در موضوعات مختلف و ارزشیابی ها و بازرسی ها مدنظر است.وی گفت: ساختار انتخابات کشور بسیار محکم و منسجم است و اگر فردی از بین مجریان یا ناظران به دنبال تخطی و عدول از قانون باشد، این ساختار محکم بلافاصله برخورد قاطعی با او خواهد داشت. شکی در سلامت انتخاباتی که تاکنون در کشور انجام شده وجود ندارد و خوشبختانه هر ساله شاهد افزایش فهم سیاسی، درک اجتماعی و شعور انقلابی مردم هستیم.

دوگانگی غرب در مواجهه با ایران

دبیر شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به منطق و اصول ثابت شده روابط بین الملل مبنی بر اینکه طرفی که به طور کامل از توافق نامه خارج شده باید به آن برگردد، گفت: به نظر می رسد آمریکا و غربی ها به نوعی مغلطه می کنند و با استانداردهای دو گانه پیش می روند.محمد باقر خرمشاد در گفت و گو با ایسنا گفت: قراردادی بین یک کشور و ۵ کشور منعقد شده و یک طرف به تعهدات خود کاملا عمل کرده و در طرف مقابل یکی از اعضا به طور کامل از تعهدات خارج شده و اعلام کرده که این معاهده را قبول ندارم و طرف های دیگر هم حتی جزئی به تعهدات خود عمل نکردند.این استاد دانشگاه گفت: منطقی که آمریکا در پیش گرفته منطق زور است ایالات متحده خود را قدرت برتر می داند در حالی که اجماع عقلا ایجاب می کند که آمریکا از برجام خارج شده وباید برگردد اما بنا به قاعدهده زور آمریکا ادعا می کند که ایران باید تعهدات تعلیق شده را رفع کرده و به برجام برگردد.

لغو تحریم برای خرید واکسن کرونا

استاد روابط بینالملل در واکنش به مسدود شدن بخشی از داراییهای ایران در کره جنوبی گفت: امیدوارم کشورهایی مانند کره جنوبی مستقل عمل کنند؛ اگرچه نشانههای کمی وجود دارد که نشان دهد کره جنوبی در چنین مواردی استقلال خود را از ایالات متحده اعلام خواهد کرد.رونی لیپشوتز» در گفتوگو با ایلنا گفت: مسدود شدن داراییهای ایران تحت فشار حداکثری ایالات متحده یک سیاست غیرانسانی و نقض حقوق حاکمیت ایران است. حداقل باید تحریمهای مالی که مانع خرید واکسن از روسیه، چین، هند و سایر تولیدکنندگان میشود لغو شود؛ البته من ترجیح میدهم همه تحریمها برداشته شود.

سخنگوی دستگاه قضا خبر داد

سخنگوی قوه قضائیه گفت: در سال جاری قریب به ۱۰۰ هزار دادرسی از طریق الکترونیکی انجام شده که بیش از ۶۲ هزار آن میان زندان و محاکم انجام شده است؛ همچنین ۳۱هزار دادرسی الکترونیکی با برقراری ارتباط با منزل و محل کار اصحاب پرونده انجام شده است.

به گزارش ایلنا، غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری گفت: در سال جاری برای انجام دادرسیهای الکترونیکی ۲۵۰۰ اتاق در واحدهای قضایی و ۴۰۰ اتاق در زندانها به سیستم دادرسی الکترونیک مجهز شد.

اسماعیلی در خصوص سفر رئیس قوه قضاییه به کشور عراق گفت: در این سفر به خوبی لمس کردیم که میتوان از دیپلماسی قضایی در کنار دیپلماسی سیاسی و دیپلماسی اقتصادی به عنوان یک ابزار تعامل بین کشورها، دولتها و ملتها استفاده کرد. ملاقات با مقامات شورای عالی قضایی عراق و در تفاهم نامه امضا شده مشترک بین دو کشور مقرر شد با استفاده از سازوکارهای داوری برای حل مسائل تجاری و با تشکیل دادگاه های تجاری اختصاصی برای حل مشکلات تجار دو طرف در پایتخت دو کشور و استان های مرزی بتوانیم موارد اختلافی بین تجار را در حداقل زمان حل و فصل کنیم که مقدمات این کار فراهم شده است.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: دو پرونده در رابطه با هفت تپه در قوه قضائیه داریم که یکی پرونده کیفری مدیرعامل این شرکت است که جلسات دادرسی متعددی در این رابطه برگزار شد، موضوع به کارشناسی واصل شده و پس از اعلام نتیجه دادرسیها ادامه خواهد داشت؛ بخش دیگر پرونده حقوقی است که در این پرونده جلسات دادگاه برگزار شده و به زودی رأی این دادگاه صادر و ابلاغ خواهد شد.

اسماعیلی درباره پرونده عیسی شریفی گفت: این پرونده کماکان در دیوان عالی کشور است و رأی دیوان صادر نشده است به محض اینکه دیوان عالی کشور رأی نهایی خود را صادر کند، نتیجه آن اعلام خواهد شد.

وی درباره راهاندازی دادگاههای تجاری مشترک میان ایران و عراق گفت: ایران روابط گسترده تجاری با عراق دارد که بیشتر گزارشها و بررسیهای مقدماتی حکایت از این داشت که تجار ایرانی در عراق دچار مشکلات قضایی شدهاند که حل و فصل آنها علاوه بر حل مشکلات تجار ایرانی می تواند به بهبود روابط تجاری دو کشور کمک کند. در تفاهم نامه مشترک میان ایران و عراق مقرر شد با استفاده از سازوکارهای داوری همچنین با تشکیل دادگاه تجاری اختصاصی در پایتخت دو کشور و استانهای مرزی بتوانیم در حداقل زمان ممکن و با بهره گیری از مشاوران اقتصادی مشکلات تجار ایرانی و عراقی را حل و فصل کنیم که مقدمات این کار فراهم شده است.

سخنگوی قوه قضاییه درباره نامه احمد توکلی به رئیس قوه قضاییه و فشار برای حکم رئیس سابق سازمان خصوصی سازی نیز بیان کرد: در این پرونده هیچ گونه فشاری در کار نبوده است. اگر هم فشاری باشد قضات ما تسلیم نمیشوند. نتیجه و حکم نهایی دادرسی بهترین پاسخ برای این مسائل است. پرونده در دیوان عالی کشور مطرح و در حال رسیدگی است.

اسماعیلی درباره شرکت رئیسی در انتخابات و شائبه به وجود آمده پس از سفر وی به عراق گفت: انجام خدمات موفقیت آمیز در قوه قضاییه از آغازین روزهای مسئولیت آقای رئیسی آغاز شده و ارتباطی با این ایام و انتخابات ندارد. ایشان در دیدار با دانشجویان پاسخ دادند که من به جز قوه قضاییه به مسأله و موضوع دیگری فکر نمیکنم. ما نیز شاهد هستیم که ایشان به صورت شبانه روز با تمام توان، انرژی خود را مصروف برنامه های قوه قضاییه می کنند.

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص تبادل زندانیان ایران و عراق گفت: موضوع ما حل مشکل قاچاقچیان و مرتکبین جرایم امنیتی نیست و در مورد عفو زندانیان، زندانیان دارای جرائم کم اهمیت مانند افرادی که ورود و اقامت غیرمجاز در عراق داشتند و معتادانی که مواد مخدر مصرفی همراه داشتند را پیگیری میکنیم و در مورد زندانیان جرایم عمده و خشن و کسانی که مرتکب جرایم امنیتی شدند، ورود نمیکنیم.

اسماعیلی در خصوص عملکرد مجتمع ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی گفت: قوه قضائیه به دنبال رسیدگیهای تخصصی به پروندههای اقتصادی با سرعت، دقت و قاطعیت بود. شعبات متعددی در این مجتمع داریم . ۵هزار و ۶۲۲ فقره پرونده به این مجتمع وارد شده که اکثر این پروندهها مورد رسیدگی قرار گرفته است. در دادسرای مبارزه با مفاسد اقتصادی قریب به ۳هزار پرونده وارده داشتیم که در این مقطع اکثر آنها مورد رسیدگی قرار گرفته است. سخنگوی قوه قضاییه در خصوص اقدامات قوه قضاییه برای توهین به رئیس جمهور در راهپیمایی ۲۲ بهمن در اصفهان بیان کرد: دادستان اصفهان بلافاصله بعد از این حادثه طی نامهای به اداره کل اطلاعات استان اعلام کرد که مقصرین و مسببین و افرادی که در این اقدام نقش داشتند، شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شوند. دادستان تا جایی که ضوابط قانونی اجازه دهد، اقدام خواهد کرد.

وی درباره آخرین وضعیت پرونده گروه عظام و حکم عباس ایروانی، گفت: بخش کیفری این پرونده رسیدگی شد اما تدبیر دستگاه قضایی در این نوع پروندهها این است که اموال بانکها و بیت المال بازگردانده شود و واحدهای تولیدی در اجرای حکم کیفری با اخلال مواجه نشوند و کارگران بیکار نشوند و در مرحله بعد هم مجازات کیفری اجرا شود.

سخنگوی دستگاه قضا اضافه کرد: پس از فرآیند دادرسی اقدامات مجدانهای برای بازگشت بدهیهای بانکها در حال انجام است و امیدورایم در اسرع وقت با تدبیر و به گونهای که واحدهای تولیدی متعلق به این گروه تعطیل نشود، اقدامات لازم انجام شود.

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص پیگیری قضایی شکایت در زمینه برخورد نماینده سبزوار در مجلس با سرباز راهور گفت: پروندهای در این رابطه در دادسرای تهران تشکیل شده و با تکمیل تحقیقات و نظر دادسرا، پرونده به دادگاه ارسال میشود.

اسماعیلی درباره دستگیریهای اخیر شوراهای شهر گفت: متأسفم که اعضای شوراهای شهر از بیت المال سوء استفاده میکنند، چرا که این جامعه منتخب مردم هستند. آمار تخلفات شوراها بیش از حد بوده و آخرین گزارشها در همین حلقه پیرامون شهر تهران میگویند تعدادی از اعضا مرتکب اختلاس و ارتشاء شده بودند و پرونده به دادگاه رفته است، در یکی از شهرهای حاشیهای هم ۲۳ نفر در یک پرونده دستگیر شدند، اینها باید مأمور خدمت رسانی به مردن باشند، اما مرتکب جرم شدند.

وی بیان کرد: در مورد دو شهردار مناطق تهران، پرونده در دادسرای تهران در حال رسیدگی است و هنوز تحقیقات دادسرایی تکمیل نشده است. اعضای شوراهای شهر در برخی از شهرها که مرتکب جرائمی شدند برخی از پروندهها منتهی به صدور کیفرخواست شده و در دادگاه مطرح است.

سخنگوی دستگاه قضا اضافه کرد: البته قبل از اینها محکومیتهایی برای برخی از اعضای شورای شهر و شهرداران داشتیم، تعدادی از این پروندهها در دادسراست و امیدواریم با برخوردهای قاطع قضایی شاهد تکرار این گونه تخلفات از جانب اعضای شورای شهر و شهرداران نباشیم.

سخنگوی دستگاه قضا درباره پرونده ثبت سفارشهای خودرو گفت: خودروهای وارده به گمرک که دپو شده بود با ورود دستگاه قضا تعداد قابل توجهی یعنی حدود دو سوم آنها تعیین تکلیف شده است. در ارتباط با پرونده ثبت سفارش های خودرو کیفرخواست صادر شده است و شعبه رسیدگی به این پرونده رای مقتضی را صادر خواهد کرد و باقی خودروها تعیین تکلیف خواهد شد.

کواکبیان بر تولید محتوا برای نسل امروز تأکید کرد:

دبیر کل حزب مردمسالاری گفت: بحث فیلتر فضای مجازی از نقصان عقلی بر خاسته می شود. اگر خیلی هنر دارید به زبان نسل امروز محتوا تولید کنید. در بحث اینکه نظام انتخاباتی به سمت تحزب برود و مردم بدون محدودیت ها بتوانند در انتخابات شرکت کنند و کاندیدای خود را انتخاب کنند باید پیش برویم.مصطفی کواکبیان در گفت وگو با ایسنا با تاکید بر اینکه از صد در صد حدود شصت الی هفتاد درصد به اهدافم انقلاب دست پیدا کردیم گفت: اگر پدیده آقازادگی شکل بگیرد، فساد شکل بگیرد کم کم به همان جایی می رسد که رژیم شاهی رسید. این استاد دانشگاه اضافه کرد: باید عدالت اجتماعی با همه ابعادش جریان داشته باشد. شکاف های طبقاتی زنگ خطر است. اگر مردم به مشارکت سیاسی بی رقبت شوند و کسی هم برایش مهم نباشد که اسفند ماه فرضا در انتخابات فقط ۴۰ در صد در کل کشور حضور داشتند که خوب نیست. عده ای بگویند عیب ندارد یک مجلس اقلیت هم می توان داشت. کم کم می رسد به جایی که مجلس در راس امور مد نظر امام(ره) و رهبری را از دست می دهیم. به جایی می رسیم که مردم دیگر برایشان مجلس مهم نباشد. به مجلس فرمایشی و زینتی خدای ناکرده ممکن است برسیم. وی با یادآری روند سیاست گذاری فرمایشی در رژیم پهلوی گفت: رژیم پهلوی مجلس داشت اما معلوم بود به نفع مطالبات مردم قرار نیست موضوعی تصویب شود. قانون را در مجلس تصویب کردند که به فرموده از الان ایشان می تواند ایرانی تلقی شود. چنین مجلسی هم داشته ایم. نمی خواهم بگویم الان این شکلی است اما اگر شل بگیریم و مردم مشارکت نداشته باشند ما حتما پیشبینی خوبی برای آینده نداریم.کواکبیان افزود: فرض بفرمایید عده ای بگویند مردم مصلحت خودشان را نمی فهمند ما از "ما بهتران" هستیم که مصلحت مردم را بهتر تشخیص می دهیم. این جمله را از امام خمینی(ره) شنیدیم شما چه کاره هستید؟ مثلا اگر حتی مردم اشتباه هم کنند چوبش را می خوردند؛ به ما چه مربوط است که بگویم ما برایشان مصلحت سنجی کنیم.استاد علوم سیاسی علامه گفت: هیچ وقت نباید هیچ حکومتی برای بقا خودش نسبت به افکار عمومی بی تفاوت باشد. به هر دلیلی اعتماد عمومی را نسبت به کل سیستم و وابستگی مردم را به آرمان هایی که دنبالش بودند تضعیف کردیم.

ظریف خبر داد:

وزیر خارجه ایران با تاکید بر اینکه ژاپن تصمیمهای غیرقانونی آمریکاییها را اجرا نکند، ابراز امیدواری کرد که توکیو و اتحادیه اروپا، جو بایدن رئیس جمهوری جدید آمریکا را متقاعد کنند که تحریمها علیه ایران را لغو کند. به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف در مصاحبه با کیودو ژاپن گفت: انتظار داریم توکیو همچون یک دوست عمل کند؛ خصوصاً در رابطه با حقوق بین الملل.وی افزود: از آنجا که آمریکا حقوق بین الملل را نقض کرده، بهترین نقشی که ژاپن می تواند ایفا کند این است که به آمریکایی ها نشان دهد که تصمیم های غیرقانونی آنها را اجرا نمی کند.ظریف خواستار آزادسازی دارایی های ایران شد که به دلیل تحریم های آمریکا در بانک های ژاپن بلوکه شده و گفت: دارایی های بلوکه شده ایران در ژاپن و کره جنوبی مجموعاً حدود ۱۰ میلیارد دلار است که میزان آن در ژاپن کمتر از ۳ میلیارد دلار میشود. وی بر مسؤولیت "جوسپ بورل" مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای مرحله بندی کردن بازگشت واشنگتن به تبعیت از برجام، تأکید کرد و مذاکره مستقیم با دولت جو بایدن تا زمان محقق شدن این هدف را رد کرد و افزود: آقای بورل می تواند جدول زمانی را در مشورت با ایران و آمریکا مشخص کند. روشن است که آمریکا باید گام نخست را بردارد.وزیر خارجه ایران تاکید کرد: وقتی واشنگتن نخستین گام ها را بردارد، نتیجه را خواهیم دید. ما بلافاصله گام های نخست خودمان را برمیداریم. این برعهده بورل است که این گام ها را هماهنگ کند. وی با تاکید بر اینکه نمی توان درباره توافق هسته ای برجام دوباره مذاکره کرد هشدار داد که پنجره فرصت برای حل بن بست بزودی بسته می شود؛ زیرا ایران ۲۱ فوریه را به عنوان پایان بازرسی های هسته ای فراتر از تعهداتش در پادمان های آژانس بین المللی انرژی اتمی تعیین کرده است.رئیس دستگاهی دیپلماسی افزود: با بسته شدن این پنجره، ایران اورانیوم بیشتری را غنی سازی کرده و توسعه هسته ای را بیشتر به پیش خواهد برد.پس از خروج ترامپ از برجام، ایران تعهداتش را کاهش داد که در نتیجه آن خلوص سوخت هسته ای خود را به ۲۰ درصد افزایش داده و نسلی جدید و سریعتر از سانتریفیوژها را نصب کرد که ظریف این مساله را نتیجه طبیعی سیاست ناکام «فشار حداکثری» ترامپ در قبال ایران عنوان کرد و افزود: اگر بایدن بخواهد این میراث را ادامه دهد قادر نخواهد بود معجزه کند.

روحانی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی تاکید کرد

در دویست و چهارمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به ریاست حسن روحانی رئیس جمهور، گزارش «وضعیت تأمین و توزیع کالاهای اساسی و ضروری مردم در ماههای پایانی سال ۱۳۹۹ و برنامه سال ۱۴۰۰» ارائه شد.به گزارش ایسنا، در این گزارش فعالیت ها و اقدامات بانک مرکزی، وزارتخانههای جهادکشاورزی و صنعت، معدن و تجارت در ایجاد سیستمهای هوشمند سفارش، تخصیص اعتبار، ترخیص کالا و چرخه توزیع کالاهای اساسی و تمهیدات لازم برای تامین کالاهای اساسی در ماههای پایانی سال و سال ۱۴۰۰ تشریح شد.

در این جلسه همچنین، قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی گزارشی از برنامه ها و وظایف دستگاه های ذیربط برای کنترل قیمت و نظارت بر بازار کالا ارائه کرد.رئیس جمهور با تاکید بر برنامه ها و مولفه های مطرح در گزارش ارائه شده، گفت: موفقیت و پیروزی بزرگی در خنثی سازی هدف شوم و اصلی دشمن مبتنی بر ایجاد قحطی و فشار غیرقابل تحمل و کمبود در تهیه کالاهای ضروری و در نتیجه ایجاد بهم ریختگی در کشور به دست آمد و هدف گذاری دشمن کاملا ناموفق و ناکام ماند.

رئیس جمهور در مورد برنامه سال ۱۴۰۰ برای تامین کالاهای اساسی گفت: دولت با قوت تدابیر و سیاستهای معیشتی خود را ادامه خواهد داد و هر جا که حقوق مردم در میان باشد، تمام قد از معیشت مردم و تامین کالاهای اساسی با ارز ترجیحی که در لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیز گنجانده شده، دفاع میکند تا در سال آینده نیز مردم در تأمین کالاهای خود با مشکلات روبرو نشوند.روحانی اضافه کرد: سیاست های بازرگانی کشور از مرحله تامین تا حمل و توزیع باید با هماهنگی کامل مدیریت شود و قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی با هماهنگی همه دستگاه های ذیربط این ماموریت را دنبال خواهد کرد و این چرخه و زنجیره باید به نحو موثری کنترل شود و اجازه داده نشود نوسانات قیمت بیش از این بر معیشت و اقتصاد خانوار فشار بیاورد.

رئیس جمهور تاکید کرد: مردم و فعالان بازار نباید در این حوزه احساس رهاشدگی و بی سامانی داشته باشند. سامانه جامع تجارت نیز باید در این مقطع به نحو موثر در راستای ارتقای شفافیت مورد بهره برداری قرار گیرد و ضروری است همه دستگاهها به سرعت اقدامات خود را در این سامانه اطلاع رسانی کنند.