راه کاهش قیمت مسکن، افزایش تولید است

یک کارشناس با بیان اینکه عدم دستیابی به توافق سیاسی در کوتاه مدت به توقف روند کاهشی قیمت مسکن منجر شد، گفت: تنها راه حل کنترل و کاهش قیمتها در بازار مسکن، افزایش ساخت و ساز، تولید مسکن ارزان قیمت و کاهش قیمت زمین است. ایرج رهبر اظهار کرد: در حال حاضر قیمت مسکن نه رشد می کند و نه کاهش می یابد؛ در حالی که حدود سه ماه نرخها کاهشی بود. توقف این روند به چند عامل مربوط می شود؛ اول اینکه به شب عید نزدیک شده ایم و برداشت فروشندگان این است که بازار راه می افتد و برای واحد مسکونی شان مشتری پیدا می شود، بنابراین قیمت را پایین نمی آورند. وی افزود: از طرف دیگر بعضی ها فکر می کردند با انتخاب رییس جمهور جدید آمریکا تغییراتی در وضعیت سیاسی کشور به وجود می آید، تحریمها برداشته می شود، بازارهای اقتصادی گشایش پیدا می کند و قیمتها کاهش خواهد یافت. به تدریج متوجه شدند تغییرات به سرعت ایجاد نمی شود. لذا قیمتها را ثابت نگه داشتند تا وضعیت توافق سیاسی به سرانجام برسد. عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان تهران با بیان اینکه طولانی شدن روند اجرای مالیاتهای بخش مسکن از دیگر عوامل ثبات این بازار بوده است گفت: مجلس شورای اسلامی پایه های مالیاتی از جمله مالیات بر خانه های خالی، مالیات خانه های لوکس و مالیات بر عایدی سرمایه را در نظر گرفته که بعضی از آنها تصویب و بعضی در دستور کار قرار دارد.

 

تمدید ممنوعیت پروازهای انگلیس تا ۲۰ اسفند

معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری از تمدید ممنوعیت پروازهای لندن تا ۲۰ اسفند خبر داد. همزمان با شیوع کرونای جهش یافته در انگلیس و سپس به چند کشور آفریقایی، آمریکای لاتین و اروپای غربی و شمالی در ماههای اخیر که به کرونای انگلیسی مشهور شد، پروازهای مستقیم و سپس کانکشن به لندن از ابتدای دی ماه امسال متوقف و این ممنوعیت پرواز تا پایان بهمن ماه تمدید شد. ابوالقاسم جلالی معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری در گفت وگو با مهر، از تمدید ممنوعیت پروازهای مستقیم و غیر مستقیم به لندن تا ۲۰ اسفند امسال خبر داد. وی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان تمدید آن برای پروازهای نوروزی نیز وجود دارد یا خیر؟، گفت: با توجه به شرایط کشور انگلیس که در حل واکسیناسیون گسترده علیه کروناست، احتمال عدم تمدید ممنوعیت پروازهای لندن برای نوروز ۱۴۰۰ بسیار بالاست. جلالی افزود: با این حال تصمیم گیری نهایی به عهده ستاد مقابله با کروناست. بررسیهای میدانی نشان میدهد در حال حاضر به دلیل فشارهای سازمان هواپیمایی کشوری، هیچیک از اپلیکیشنها، سایتها و آژانسهای هواپیمایی اقدام به فروش بلیت پروازهای غیر مستقیم با ایرلاینهای منطقه به لندن نمیکنند.

بازار خرید ملک در ترکیه کساد شد

میزان خرید خانه در ماه ژانویه توسط خارجی ها در ترکیه نسبت به سال قبل ۳۸ درصد کمتر شد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، به دنبال شیوع کرونا در ترکیه، تمایل اتباع خارجی برای خرید خانه در ترکیه کاهش داشته است؛ به گونه ای که طبق اعلام مرکز آمار این کشور، در ۱۲ ماه منتهی به ژانویه، میزان خرید خانه توسط اتباع خارجی با هدف اخذ اقامت و شهروندی ترکیه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۷.۹ درصد کاهش داشته و به ۷۰ هزار و ۷۵۸ واحد رسیده است. شیوع کرونا و کاهش ارزش پول ملی از جمله دلایل اصلی کاهش خرید خانه توسط خارجی ها در ترکیه بوده است.

استانبول محبوب ترین شهر برای خرید خانه توسط اتباع خارجی بوده و طی این مدت ۱۳۸۰ مورد از کل معاملات مسکن صورت گرفته توسط اتباع خارجی مربوط به این شهر بوده است. پس از استانبول نیز شهرهای آنتالیا با ۴۶۲ مورد و آنکارا با ۱۷۹ مورد، محبوب ترین شهرها برای خرید خانه در ترکیه توسط اتباع خارجی بوده اند.

به گفته مرکز آمار ترکیه، طی این مدت اتباع ایرانی با خرید ۴۵۹ واحد خانه، دومین گروه بزرگ خریدار خارجی مسکن ترکیه بودهاند و عراقی ها با خرید ۳۸۵ خانه در صدر این ماه قرارگرفته اند. شهروندان روسی با خرید ۲۶۰ خانه در ترکیه سومین گروه بزرگ خارجی خریدار مسکن بوده اند.

در مجموع ۱۲ ماه منتهی به ژانویه امسال ۷۰ هزار و ۷۵۸ مورد فروش ملک در ترکیه به ثبت رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۹.۴ درصد کاهش پیدا کرده است. ۲۲ هزار و ۲۶۸ خانه از خانه های فوق نوساز بوده اند. استانبول محبوب ترین شهر برای خرید خانه در ترکیه بوده و طی این مدت ۱۳ هزار و ۶۶۶ مورد از کل معاملات مسکن صورت گرفته مربوط به این شهر بوده است.آنکارا و ازمیر هم در رده های بعدی قرار دارند.

طبق قوانین جدید، اتباع خارجی با خرید خانهای به ارزش ۲۵۰ هزار دلار و بالاتر میتوانند شهروندی و تابعیت ترکیه را به دست آورند. از زمان تصویب این قانون، خرید خانه توسط خارجیها رونق زیادی گرفته است.

بازگشت محدودیت تردد و سفرهای بین شهری

گروه راه و مسکن: در شرایطی که شیوع ویروس کرونا به ویژه کرونای انگلیسی در کشور گسترش یافته و مسئولان وزارت بهداشت هر روز هشدار جدیتری نسبت به آینده میدهند، باید دید آیا سفرهای مردم در روزهای پیشرو و اسفند ماه محدودتر میشود یا اینکه تنها رنگهای آبی، زرد، نارنجی و قرمز در شدت محدودیتها اثرگذار خواهد بود؟

از نیمه امسال پروتکلهای بهداشتی مقابله با کرونا هر روز سختتر از دیروز میشد و کار به جایی رسید که نه تنها محدودیتهای تردد و کسب و کار در درون شهرها افزایش یافت و سفرهای بین استانی و بین شهری هم محدود و محدودتر شد تا اینکه مردم باید برای سفر از نقطهای به نقطهای دیگر رنگ آن شهر را در نظر میگرفتند چرا اگر از شهر نارنجی و قرمزی خارج شده یا به آن وارد میشدند باید جریمههای سنگین ۵۰۰ هزار تومانی و یک میلیون تومانی پرداخت میکردند. البته هنوز هم این مصوبه پابرجاست.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی- پیش از این نیز در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: اگر وضعیت شهر یا استانی از نظر شیوع ویروس کرونا وخیمتر و بدتر شود مسلما محدودیتهای تردد نیز بیشتر خواهد شد و بنابراین مردم نباید با عادی انگاری سبب شکسته شدن پروتکلها شوند.

وی افزود: سیاستها و تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا در زمینه رعایت الزامات و پروتکلهای بهداشتی تغییر نکرده و همچنان استانها و مناطق مختلف بر اساس وضعیت آبی، زرد، نارنجی و قرمزی که دارند پروتکلهایی برایشان تعریف شده و اجرای آنها نیز در جریان است.

اسلامی ادامه داد: اختیار تصمیمات عملیاتی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا به ستادهای استانی و شهرستانی واگذار شده و بر همین اساس مدیریت منطقهای نیز به خوبی در حال اجراست اما تقاضای ستاد ملی مقابله با کرونا و مسئولان بهداشتی این است که مردم پروتکلها را همچنان رعایت کرده و جدی بگیرند تا با شکستن پروتکلها و عادی انگاری، این ویروس مجددا سرکش نشود.

حالا گرچه آمارهای ابتلاء و نرخ مرگ و میر کرونا روند نزولی به خودگرفته است و تعداد جانباختگان مدتهاست روی اعداد و ارقام دو رقمی دور میزند -که البته از دست دادن حتی یک نفر هم تلخ و دردناک است- اما مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با خطرناکتر دانستن کرونای انگلیسی، طی روزهای گذشته بارها درباره هشدار افزایش تعداد مبتلایان و احتمال شروع پیک بعدی شیوع ویروس کرونا و خیز آن صحبت کردهاند و از محدودیتها و پروتکلهای سختگیرانهتر صحبت کردهاند.

سعید نمکی - وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی- روز گذشته در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا در استان قزوین در این باره اظهار کرد: مردم الان بسیار خسته هستند، من میفهمم که اقتصاد خانواده تهیدست یعنی چه، من در خانواده دچار مشکل اقتصادی بزرگ شدم و ناز پرورده نیستم. من میفهمم خانواده یک کارگر اگر یک روز کار نکند چه میکشند. وقتی منطقهای را از آبی به زرد و از زرد به نارنجی تبدیل میکنیم میدانیم چقدر سخت است. اما هیچ پدیدهای برای اقتصاد کشور در ایام اپیدمی مخرب تر از طولانی شدن روند بیماری نیست در اپیدمی بزرگترین رسالت ما کوتاه کردن زمان اپیدمی است. ما هم سعی کردیم اولین کشوری باشیم که پروتکل بنویسیم تا اقتصاد کشور بچرخد. ما اولین کشور جهان بودیم که حتی یک روز نگذاشتیم کارخانهای تعطیل شود و تولید بخوابد و این اجباری بود که تحریم به ما وارد میکرد. ما اسفند ماه سختی در پیش خواهیم داشت اگر سخت نگیریم و اگر محکم نایستیم پایههای دستاوردهایمان لرزان میشود اگر سخت نگیریم.

وی افزود: اعلام خطر میکنم که با این ویروس نباید سهلانگاری کرد و باید حواسمان جمع باشد. امروز اعتقاد ندارم کیسهای ویروس جهش یافته بیشتر است و در استان البرز، زنجان و تهران باید مراقب بود. امروز پیشنهاد من این است جلسات مشترک میان استان قزوین، البرز، زنجان و تهران برگزار شود. کل این منطقه را باید در نظارت مستمر ببریم و لحظهای درنگ نکنیم. گیلان و مازندران هم در اولویت بعدی است. اولین اقدام اطلاع رسانی گسترده به مردم و دوم افزایش تعداد تستهای روزانه است. موارد مرتبط با کسانی که به این ویروس مبتلا هستند را همگی مثبت موتاسیون یافته تلقی کنید. تختهای بیمارستانی باید آماده تر شود.

با وجود این شرایط و هشدارها باید دید آیا سفرهای جادهای مردم به ویژه در استانهای مذکور محدودتر و سختتر خواهد شد و اسفند ماه امسال مانند سال گذشته شاهد کاهش شدید سفرها و ترددهای بین استانی وسیل نقلیه مختلف هستیم یا آنکه رنگهای آبی، زرد، نارنجی و قرمز برای این مسئله تصمیم خواهند گرفت؟