بدعت های وحدت شکن و تفرقه افکنانه مجلس یازدهم

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: کشور در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری به انسجام و وحدت نیاز دارد و این گونه اقدامات باعث تفرقه میشود؛ فارغ از هر کاری که انجام میدهیم.محمود واعظی در گفتوگو با ایلنا، در واکنش به راه اندازی سایتی از سوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی به منظور دریافت شکایتهای مردمی علیه رئیس جمهور گفت: ما در این مجلس بدعتهای جدید و مختلفی را شاهد هستیم.وی ادامه داد: کشور در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری به انسجام و وحدت نیاز دارد و این گونه اقدامات باعث تفرقه میشود ، باید بدانیم که این علامتی که ما به خارج از کشور میدهیم خوب نیست.رئیس دفتر رئیسجمهور گفت: واقعا متاسف هستم؛ نمیدانم برخی افراد در مجلس چه منطقی را دنبال می کنند؛ البته این کلیت مجلس نیست و عدهای تندرو مشغول انجام کارهای تبلیغاتی هستند. وی ادامه داد: شاهد هستیم که عدهای امروز سفرهای نظارتی و میدانی میروند و از هواپیما و هلیکوپتر بیت المال استفاده میکنند؛ همه شواهد هم حاکی از این است که این اقدامات برای کارکرد تبلیغاتی و انتخاباتی صورت می گیرد؛ این کارها خوب نیست و مردم میفهمند.

 

سرریز شدن تحمل جامعه بهدلیل بحران جدی اقتصادی

رئیس شورای مرکزی کارگزاران با بیان اینکه از ابتدای انقلاب بحرانهای بسیار زیادی را تجربه کردیم گفت: این بحرانی که اکنون در آن هستیم متاسفانه بحران اقتصادی است اما بحرانهایی که تابحال پشت سرگذاشتیم همه غیراقتصادی بودند. به گزارش ایسنا، محسن هاشمی افزود: هیچوقت کشور چنین شرایطی نداشته و این بحران شدیدی است که باید با ذکاوت از آن عبور کنیم و اگر نخواهیم بگوییم حوادث دی ۹۶ و آبان ۹۸ سرریز شدن آستانه تحمل جامعه بود ولی اکنون در همان آستانه هستیم و روز به روز وضعیت بدتر میشود. وی گفت: ما در شرایط اقتصادی ویژهای قرار گرفتیم که از اول انقلاب تاکنون تجربه نکردهایم و میدانیم که ارزش پول ملی در ظرف ۳ سال به یک هشتم رسیده است. وی گفت: در این شرایط که وارد انتخابات ۱۴۰۰ میشویم و نتایج انتخابات آمریکا هم پیچیدگیهایی ایجاد کرده و اگر ترامپ در قدرت میماند طبیعی بود که یک دولت نظامی در ایران شکل میگرفت ولی اینطور نشد پس باید فکر اساسی کنیم و با یک برنامه مناسب اقتصادی از شرایط فعلی عبور کنیم.

لغو محدودیت تردد دیپلماتهای ایران

دولت آمریکا قصد دارد محدودیت های اعمال شده بر سفر دیپلمات های ایرانی از سوی دولت پیشن این کشور را لغو کند. محدودیتی که در دولت ترامپ اعمال شد تحرک دیپلمات های ایرانی را محدود به مقر هیئت ایران در نیویورک و مقر سازمان ملل می کرد. به گزارش ایسنا از شبکه سی. ان. ان، دومین مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا گفت که آمریکا در حال لغو محدودیت های تردد است تا دیپلماسی را برای احیای توافق بین المللی هسته ای تسهیل کند.

این مقام آمریکایی گفت: ایده پشت این اقدام برداشتن گام هایی در راستای مرتفع کردن موانع غیرضروری بر سر راه دیپلماسی چندجانبه از طریق اصلاح محدودیت ها در زمینه تردد داخلی است.این مقام در وزارت امور خارجه آمریکا همچنین گفت: این اقدام در اصل فقط محدودیت های تردد اضافی اعمال شده توسط دولت قبلی را به حالت قبل باز می گرداند و مطابق وضعی که برای هیئت های متعدد کشورها
در سازمان ملل برقرار است، کنترل تردد داخلی را برای نمایندگان ایران باز می گرداند و این اقدام بازگشت با موضع پیشین ما درباره تردد داخلی نمایندگان ایران در سازمان ملل است.

ایران بدنبال نصب سانتریفیوژهای بیشتر

آژانس بینالمللی انرژی اتمی در گزارشی بیان کرد که ایران میخواهد سانتریفیوژهای پیشرفته بیشتری را در تاسیسات هستهای نطنز نصب کند.به گزارش ایسنا، رویتزز در خبری نوشت که ایران به اطلاع دیدهبان هستهای سازمان ملل رسانده که قصد دارد سانریفیوژهای IR-۲m بیشتری را در یک تأسیسات غنیسازی اورانیوم در نطنز نصب کند.در گزارش آژانس بینالمللی انرژی اتمی به کشورهای عضو که به رصد رویترز رسیده است "ایران به برنامه خود اشاره داشته که میخواهد دو آبشار ۱۷۴ تایی از سانتریفیوژ IR-۲m اضافی را در FEP نصب کند. این مجموع آبشارهای IR-۲m نصب شده، در حال نصب یا فعال را به عدد ۶ میرساند".

فاصله زیادی ایران با پایبندی به برجام

سخنگوی کاخ سفید در اظهاراتی مدعی شد که ایران تا پایبندی به برجام «فاصله زیادی» دارد.به گزارش ایسنا از رویترز، جن ساکی در کنفرانس خبری آنلاین با اشاره به اینکه "آمریکا به دنبال جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هستهای است"، مدعی شد که ایران تا پایبندی به برجام فاصله زیادی دارد.

ایرادهای اساسی به قانون انتخابات

نماینده بستان آباد در مجلس گفت: اگر ایرادات اصلی که به دلیل مغایرت با قانون اساسی به طرح اصلاح قانون انتخابات وارد شده، اصلاح شود؛ دیگر خیلی انگیزهای برای اینکه این قانون در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ اعمال شود، نمیماند.غلامرضا نوری قزلجه در گفتوگو با ایلنا گفت: همانطور که در جلسه بررسی طرح هم تذکرها و اشارههایی داشتم، طبیعی بود که در شورای نگهبان به صورت اساسی به این طرح ایراد گرفته شده و به مجلس بازگردانده شود. ظاهرا ایرادات هم زیاد است و قطعا به این انتخابات نمیرسد.وی افزود: همان قسمتهایی که مهم بود و میتوانست در انتخابات اثرگذار باشد به همانها ایراد گرفته شد. ایرادات هم اساسی است.

اصلاحات تحت تأثیر نظارت استصوابی

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: متأسفانه جریان اصلاحات همچنان تحت تأثیر تصمیمات شورای نگهبان و نظارت استصوابی است و راحت نمیتواند تصمیم بگیرد و وارد مراحل عملیاتی شود؛ بسیاری از اشخاص به دلیل نوع رفتار شورای نگهبان حاضر به ورود به صحنه
انتخاباتی نیستند.محمود میرلوحی در گفتوگو با ایلنا بیان کرد: در مجلس دهم ۱۶۷ نفر با لیست امید به مجلس راه یافتند اما متاسفانه تنها ۱۰۰ نفر آنها به اصلاحات وفادار ماندند، بر همین اساس جریان اصلاحات تصمیم گرفت که آن شیوه و روش را تکرار نکند و همچنین با روش شورای نگهبان و قلع و قمع کاندیدای اصلاح طلب مقارن شد و در نتیجه جریان
اصلاحات برای سال ۹۸ هیچ لیستی ارائه نکرد در صورتی که فعال بود. وی افزود: از آنجایی که ما تجربه سه
دوره انتخابات را داریم، احتمالاً مراحل بعدی سریعتر طی خواهد شد و انشاالله زودتر به مرحله تصمیم گیری
خواهیم رسید.

زندگی سخت مردم در سه سال اخیر

سخنگوی حزب کارگزاران گفت: به دلیل اداره دولت در این دو سال و نیم سخت که متاسفانه ضعف روابط عمومی دولت به طور عام و آقای روحانی بهطور خاص باعث شد دولت نتواند از خود دفاع کند.

به گزارش ایلنا، حسین مرعشی گفت: تحریمی که به ما تحمیل شد بهترین عبارت در مورد آن همان فشار حداکثری است. پیش از این در تحریم های سازمان ملل کف صادرات نفتی ما به ۱ میلیون ۲۰۰ هزار بشکه میرسید که همواره می توانستیم به اندازه نیارهای حداقلی کشور نفت صادر کنیم و دلار در اختیار داشته باشیم. اما در این دور از تحریم ها در مواقعی به کمتر از ۷۰ هزار بشکه نفت رسید.وی افزود: باید در پیشگاه مردم پوزش بطلبیم از این رنجی که بر آن ها تحمیل شد و از صبوری بیش از حد ملت ایران تقدیر کنیم.

در این دوران به طور متوسط هزینه زندگی سه برابر و هزینه های زیادی به مردم تحمیل شد. نکته دیگراینکه لازم است از دولت های آقای هاشمی و آقای خاتمی تشکر کنیم که با بنیانگذاری صنابع معدنی و صنایع پتروشیمی کشور را ایمن کرده بودند.

روحانی خواستار جبران اشتباه دولت قبل آمریکا شد

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت فعلی آمریکا اشتباه دولت قبلی را فهمیده، ابزار امیدواری کرد که این دولت هر چه سریعتر نسبت به جبران این اشتباه اقدام کند.به گزارش ایسنا، حسن روحانی در مراسم افتتاح چهار طرح ملی وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: این پنجاه و یکمین جلسه افتتاح ما در سال ۹۹ است. از آغاز سال با وجود شرایط کرونا و جنگ اقتصادی نمی دانستیم که آیا می توانیم در همه هفته ها افتتاح داشته باشیم یا نه؟ اما خوشبختانه همه پنجشنبه ها و برخی روزهای دیگر هفته هم افتتاح داشتیم.

وی افزود: امروز با سرمایه گذاری بیش از ۸۵۰۰ میلیارد تومان طرح ها و پروژه ها افتتاح می شود و تحولاتی را در بخش صنایع معدنی مشاهده خواهیم کرد. تنها امروز تولید ۷.۵ میلیون تن گندله آهن را افتتاح کردیم که پنج میلیون تن آن مربوط به سیرجان و ۲.۵ میلیون تن مربوط به بندرعباس است و این نشانه جهش تولید در کشور و تکمیل زنجیره فولاد است که از معجزات قدرت ملت بزرگ ایران است.روحانی ادامه داد: البته مردم ما در سختی، رنج و مشکلات هستند. زمانی که ما در دولت یازدهم کار را شروع کردیم تداوم کار دولت یازدهم در ذهن مان بود و فکر نمی کردیم دیوانه ای در آمریکا سر کار می آید که جنگی بی نظیر را علیه ملت ایران آغاز می کند. آنها فکر می کردند مردم ایران زانو می زنند و تسلیم می شوند. ملت آمریکا و دولت فعلی این اشتباه را فهمید، امیدواریم هر چه سریعتر جبران شود و دولت فعلی در برابر قانون و قطعنامه ۲۲۳۱ تسلیم شود. خجالت نکشند تسلیم در برابر قانون کار خوبی است و این تسلیم شدن در برابر زور است که بد است.

رئیس جمهور ادامه داد: اینکه در تبلیغات گفته می شود ایران اقداماتی کرده که آمریکا را تحت فشار قرار دهد. نادرست است ما نمی خواهیم به آمریکا بگوییم غیر قانونی عمل کنید. ما عمل به قانون را می خواهیم، اجرای تعهدات و قوانین بین المللی جزو وظایف سیاسی و انسانی همه دولت هاست. امیدواریم به قانون برگردند و بتوانیم در شرایط بهتری در جهان مراودات و تعاملات خود به خصوص در بخش تجاری را انجام دهیم.روحانی اضافه کرد: امروز چهار طرح را افتتاح کردیم که بخشی در زمینه صنایع معدنی فعال هستند. دو طرح مربوط به بخش فولاد و گندله سازی و یک بخش هم مربوط به پایانه های صادراتی و اسکله هایی بود که پتروشیمی، فولاد و آلومینیوم را صادر می کند. آن هم در مرز سه استان هرمزگان، بوشهر و فارس و می تواند مرکز صادراتی بزرگی در منطقه استراتژیک پارسیان باشد.

روحانی اضافه کرد: همچنین در شمال شاهد یک پایانه بسیار خوب برای محصولات کشاورزی، مرکبات و سایر محصولات بودیم که بسیار اهمیت دارد و باعث می شود محصول کشاورزی به سرعت خریداری شود و به این محل منتقل شود که در نتیجه از بین نخواهد رفت، بسته بندی خواهد شد و می تواند برای داخل ذخیره شود یا مرکزی برای صادرات باشد.وی ورود به اتحادیه اوراسیا را از توفیقات دولت تدبیر و امید عنوان و خاطرنشان کرد: این اتحادیه در صادرات به ما خیلی کمک کرده، البته ما به صورت موقت واد آن شدیم و قصد داریم این حضور را دائمی کنیم. ورود به این اتحادیه ها بسیار مهم است و با توجه به اینکه اقتصاد مقاومتی دو بخش درون زا و برون گرا دارد این بخش می تواند به برون گرا بودن آن کمک کند تا با شرایط و تعرفه مناسب صادرات داشته باشیم. البته تولید یک بخش آن است و بخش دیگر موضوع بسته بندی است که بعد بتوانیم بازاریابی کرده و آن را ارسال کنیم اینها باید در کنار هم قرار گیرد تا ما در نقطه مطلوب صادرات قرار بگیریم.رئیس جمهور با اشاره به فشار دشمن برای توقف صادرات نفت ایران افزود: افتخار دولت دوازدهم این است که ما کشور را بدون نفت اداره کردیم و بودجه را تقریبا بدون نفت بستیم. جای نفت را صادرات غیر نفتی گرفت. به طوریکه در آغاز دولت یازدهم میزان صادرات غیر نفتی ۳۱ میلیارد دلار بوده و این عدد در سال ۹۸ به ۴۳ میلیارد دلار رسید. در سال جاری هم حرکت خوبی در صادرات غیر نفتی علی رغم مشکلات تحریم و کرونا صورت گرفت و امیدواریم مردم بتوانند در سایه تولید و صادرات غیر نفتی شاهد توسعه و رفاه کشور باشند.

دستاورد دیپلماسی چندجانبه

از سوی دیگر رئیسجمهور حسن روحانی در گفت وگوی تلفنی با شارل میشل، رئیس شورای اروپا، از برجام به عنوان یک دستاورد مهم برای دیپلماسی چندجانبه نام برد و با تاکید بر اینکه نباید اجازه بدهیم این دستاورد بزرگ به راحتی از بین برود، افزود: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده برجام می تواند نقش خود را در طراحی گام ها ایفا کند.وی با تاکید بر ضرورت مقابله با تروریسم و افراطی گری به عنوان دو مشکل مهم منطقه و جهان خاطرنشان کرد: آماده ایم با اتحادیه اروپا برای مقابله با تروریسم و افراطی گری همکاری نمائیم و در این راه از تعامل و همکاری های منطقه ای استقبال می کنیم.رئیس جمهوری با ابراز نگرانی از قدرت گرفتن دوباره داعش در منطقه بعد از شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، حضور نیروهای بیگانه در منطقه را موجب افزایش تنش دانست و بر تامین امنیت، صلح و ثبات توسط کشورهای منطقه تاکید کرد.روحانی با تاکید بر ضرورت توسعه روابط با اتحادیه اروپا بویژه در زمینه های تجاری و اقتصادی خاطرنشان کرد: با توجه به تحولات اخیر در عرصه بین المللی و ایجاد شرایط جدید برای توسعه همکاری بین کشورها، باید تلاش کنیم سطح روابط ایران و اتحادیه اروپا به جایگاه اصلی خود بازگردد.رئیس جمهوری با اشاره به مشکلات ناشی از همه گیری کرونا برای کشورهای جهان و با ابراز امیدواری برای برطرف شدن این مشکل در آینده نزدیک، تاکید کرد: حل این مشکل مستلزم تلاش همه جانبه و جهانی است و کشورها می توانند با به اشتراک گذاشتن تجربیات و موفقیت های خود در مقابله با ویروس کرونا به حل نهایی این مشکل جهانی کمک کنند.روحانی در پایان با اشاره به گفت وگوها میان ایران و اتحادیه اروپا در سطوح عالی در زمینه های مختلف از جمله مقابله با قاچاق مواد مخدر، محیط زیست، بهداشت و درمان، گردشگری و حمل و نقل از استمرار گفت وگوهای هدفمند با کمیسیون اروپا با هدف گسترش همکاری ها استقبال کرد.

«شارل میشل» رئیس شورای اروپا نیز در این تماس تلفنی با اشاره به مواضع اروپا در حمایت از برجام بعد از خروج یکجانبه آمریکا بر ضرورت حفظ برجام به عنوان یک توافق بینالمللی و اجرای کامل آن از سوی همه طرفها تأکید کرد.میشل افزود: با توجه به شرایط جدید ایجاد شده در عرصه بینالمللی و تغییر دولت در آمریکا باید با استفاده از فرصت ایجاد شده برای حفظ و اجرای کامل برجام از سوی همه طرفین تلاش کنیم و اتحادیه اروپا در این زمینه نقش خود را ایفا خواهد کرد.رئیس شورای اروپا با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای ایران ناشی از تحریمهای اقتصادی آمریکا تأکید کرد: طبیعی است که ایران باید از مزایای اقتصادی برجام بهرهمند باشد.

کواکبیان خواستار بررسی دلایل شکل گیری مجلس با مشارکت حداقلی شد

دبیرکل حزب مردمسالاری گفت: باید اختیارات رییسجمهوری در امور مختلف مانند سیاست خارجی مشخص شود. تقویت حاکمیت مردم از طریق بازنگری در قانون اساسی میتواند راهگشا باشد.به گزارش ایسنا، مصطفی کواکبیان به روند شکلگیری مجلس یازدهم گفت: در این یک سال مجلسی حداقلی با مشارکت ۴۰ درصد واجدان شرایط شکل گرفت و نمایندگانی با ۱۵ درصد آرا به مجلس راه یافتند. متاسفانه وقت همین مجلس هم به حواشی و موضوعاتی مانند اصلاح قانون انتخابات ریاستجمهوری تلف شد؛ آن هم در حالی که هر دقیقه از این مجلس صدها میلیون تومان ارزش دارد و ما از همان ابتدا گفتیم که اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری به نتیجه نمیرسد. وی ادامه داد: اقدام دیگر مجلس قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریمها بود و اگر برای این قانون به صورت دقیق طراحی نشود، بحث شورای حکام و سپس شورای امنیت مطرح خواهد شد و برجام به خطر میافتد. امیدواریم چنین اتفاقی روی ندهد و شورای عالی امنیت ملی باید در این زمینه تلاش کند.این فعال سیاسی گفت: قانونی که مجلس تصویب و دولت هم ابلاغ کرده، باید اجرا شود اما گروهی به این موضوع نگاه انتخاباتی دارند و زانوی غم بغل گرفتند که چرا ترامپ رییس جمهور نشد و رای نیاوردن ترامپ یعنی رفع تحریم و با این رفع تحریم ها مشکل اقتصادی مردم برطرف شده و اصلاح طلبان پیروز انتخابات خواهند شد. دبیرکل حزب مردمسالاری گفت: منافع ملی در این دیدگاه اهمیت ندارد؛ اینکه مردم در رفاه باشند بهتر است یا یک کرسی به بنده نوعی برسد و به کس دیگری نرسد؟وی، فشارهای بینالمللی و تحریمها را علت ۴۰ درصد مشکلات اقتصادی کشور دانست و گفت که ۶۰ درصد باقیمانده نیز به دلیل ناکارآمدیهای داخل کشور است. دبیرکل حزب مردمسالاری ادامه داد: تا زمانی که دلیل غیبت شصت درصدی مردم در انتخابات اسفند ۹۸ پیگیری نشود، نمی توان چندان به برگزاری انتخابات پرشور ریاست جمهوری امیدوار بود. مقام معظم رهبری بر حضور حداکثری مردم تاکید داشتند؛ با این همه برخی در حال طراحی نقشه هایی هستند که اکثریت مردم در پای صندوق های رای حاضر نشوند.

ظریف به درخواست کاهش فعالیتهای هستهای واکنش نشان داد

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: به محض اینکه اقدامی از طرف آمریکا و اروپا ببینیم بلافاصله به تعهداتمان باز میگردیم.به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف در واکنش به درخواست برخی کشورهای اروپایی مبنی بر کاهش فعالیتهای هستهای ایران افزود: ما اعلام کردهایم که اقدامات جمهوری اسلامی در اجرای ماده ۳۶ برجام، به عنوان اقدامات جبرانی بود.وزیر امور خارجه گفت: اروپائیها میدانند که ما یکسال به آنها فرصت دادیم تا اقدامات جبرانی را انجام دهند، اما انجام ندادند.این دیپلمات عالی رتبه کشورمان ادامه داد: آمریکا هم به تعهداتش بازنگشت و برغم آنکه اعلام کرده بود سیاست فشار حداکثری شکست خورده است اما کماکان این سیاست را ادامه میدهد.ظریف تاکید کرد: لذا اروپاییها باید توجه کنند که فشار به ایران کارساز نیست و اظهارات بی ارزش هم فایدهای ندارد.وزیر امور خارجه تصریح کرد: به محض اینکه اقدامی از طرف آمریکا و اروپا به منظور اجرای تعهداتشان ببینیم ما هم بلافاصله واکنش نشان میدهیم و به تعهداتمان باز میگردیم. همچنین وزیر خارجه کشورمان در واکنش به عقب نشینی آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه، خواستار لغو تمام تحریم های بازگردانده شده و اعمال شده در دولت ترامپ علیه ایران شد.ظریف در توییتر نوشت: آمریکا تایید کرد که ادعاهای پمپئو درباره قطعنامه ۲۲۳۱ هیچ مبنای قانونی ندارد. ما با این موافقیم.ظریف ادامه داد: درباره پایبندی به قطعنامه ۲۲۳۱، آمریکا باید به طور بی قید و شرط و موثر تمامی تحریم های اعمال شده، بازگردانده شده یا تغییر نام داده شده توسط ترامپ را لغو کند. سپس ما فورا تمامی اقدامات چاره جویانه را به حالت قبل باز می گردانیم.اظهارات وزیر امور خارجه کشورمان در پی این مطرح می شود که ریچارد میلز، نماینده موقت آمریکا در سازمان ملل متحد روز پنجشنبه ۳۰ بهمن در نامهای به شورای امنیت اطلاع داد که دولت جدید ایالات متحده اعلان دولت دونالد ترامپ، رییس جمهوری سابق مبنی بر بازگشت کلیه تحریمهای سازمان ملل علیه ایران را لغو کرده است.دولت دونالد ترامپ در ماه مه ۲۰۱۸ در اقدامی خلاف عرف بین الملل، از برجام خارج شد و مایک پمپئو وزیر خارجه او نیز در ماه اوت اعلام کرد که روند ۳۰ روزه در شورای امنیت به منظور بازگرداندن همه تحریمهای سازمان ملل علیه ایران یا «مکانیزم ماشه» را کلید زده است.

در بیانیه تروئیکای اروپایی و آمریکا مطرح شد

وزیران خارجه آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان با صدور بیانیهای ضمن ابراز نگرانی از کاهش تعهدات هستهای توسط جمهوری اسلامی، از ایران خواستند به برجام پایبند بماند. سه کشور اروپایی و آمریکا تاکید کردند در صورت بازگشت ایران به تعهدات برجامی، ایالات متحده نیز به توافق هستهای بازمیگردد. به گزارش ایسنا، آلمان، فرانسه، انگلیس روز پنجشنبه با صدور بیانیه مشترکی نوشتند: درخصوص ایران سه کشور اروپایی و ایالات متحده منافع اساسی خود در خصوص حفظ نظام عدم اشاعه هستهای را به اشتراک گذاشتند. در این خصوص سرانجام برجام دستاوردی در دیپلماسی چندجانبه بود. سه کشور اروپایی از عزم ایالات متحده برای بازگشت به دیپلماسی و ازسرگیری گفتوگوهای عمیق و قابلاتکا بین تروئیکای اروپا و آمریکا استقبال کردند.در ادامه بیانیه آمده است: سه کشور اروپایی بر هدف مشترک خود مبنی بر بازگشت ایران به پایبندی کامل به تعهداتش ذیل برجام تاکید کردند. وزیر خارجه آمریکا، آنتونی بلینکن، تاکید داشت که مطابق با گفتههای جو بایدن، اگر ایران به پایبندی دقیق تعهداتش ذیل برجام بازگردد، ایالات متحده نیز همینکار را خواهد کرد و حاضر است که در این خصوص به گفتوگو با ایران مشغول شود. در ادامه بیانیه این چهار کشور آمده است: در همین راستا، سه کشور اروپایی و آمریکا از ایران خواستند که از برداشتن گامهای بیشتر بویژه در زمینه تعلیق پروتکل الحاقی و محدودسازی فعالیتهای راستیآزمایی آژانس بینالمللی انرژی اتمی در ایران خودداری کند. سه کشور اروپایی و آمریکا در تاکید بر ماهیت خطرناک تصمیم برای محدودسازی دسترسی آژانس بینالمللی انرژی اتمی متحد هستند و ایران میخواهند پیامدهای چنین اقدامات پرمخاطرهای را خصوصا در این برهه که فرصتی جدیدی برای دیپلماسی ایجاد شده، درنظر بگیرد. آنها بر حمایت کامل از نقش بیطرفانه آژانس بینالمللی انرژی اتمی و مدیرکل آن در زمینه تلاش برای اجرای راستیآزماییهای ضروری و نظارت بر تعهدات هستهای ایران ذیل برجام تاکید کردند. تروئیکای اروپا و ایالات متحده در این بیانیه عنوان کردند: سه کشور اروپایی و آمریکا همچنین نگرانی مشترک خود درخصوص اقدام اخیر ایران مبنی بر تولید اورانیوم تا سقف غنای ۲۰ درصد و اورانیوم فلزی را ابراز کردند. این فعالیتها هیچگونه توجیه موجه غیرنظامی ندارند. تولید اورانیوم فلزی گامی کلیدی در جهت تولید سلاح هستهای محسوب میشود.در این بیانیه نوشته شده است: سه کشور اروپایی از چشمانداز بازگشت ایران و آمریکا به پایبندی به برجام استقبال کردند. سه کشور اروپایی و آمریکا بر عزمشان مبنی بر تقویت برجام و رسیدگی به نگرانیهای امنیتی جامعتر درخصوص برنامه موشکی و فعالیتهای منطقهای ایران به همراه طرفهای منطقهای و جامعه بینالمللی وسیعتر تاکید داشتند. سه کشور اروپایی و آمریکا به همکاری بایکدیگر برای رسیدن به این اهداف متعهد هستند.