رصد شرکتهای صوری برای جلوگیری از فرار مالیاتی

معاون سازمان امور مالیاتی از مقابله با شرکتهای صوری متعلق به دارندگان کارتهای بازرگانی یکبار مصرف و بررسی تراکنشهای بانکی مشکوک برای جلوگیری از فرار مالیاتی خبر داد.به گزارش مهر محمد مسیحی اظهار داشت: فرار مالیاتی حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان برآورد میشود که بخش عمدهای از آن مربوط به تراکنشهای مشکوک بانکی شرکتهای صوری و یا کارتهای بازرگانی یکبار مصرف است.وی با بیان اینکه کوتاه کردن فرآیندهای مالیاتی نیز در کاهش فرار مالیاتی موثر بوده است، افزود: امسال میزان پروندههای مالیاتی در هیئتهای حل اختلاف ۲۵ درصد کاهش داشته است.مسیحی گفت: همچنین در ۱۰ ماهه امسال، همه درآمدهای مالیاتی پیشبینی شده محقق شده است.معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی همچنین درباره دریافت مالیات از املاک لوکس و خودروهای لوکس، افزود: در صورت نهایی شدن این موضوع در بودجه سال آینده زمینه را برای اجرای آن فراهم میکنیم.وی گفت: سازمان امور مالیاتی با اتصال به بانکهای اطلاعاتی وزارت راه و شهرسازی و نیروی انتظامی برای اجرای مصوبه اقدام خواهد کرد.

 

بازار ارز در کنترل بازار طلا درگیر حباب

یک تحلیلگر اقتصادی ضمن تحلیل بازارهای طلا، بورس، مسکن در آینده درباره وضعیت بازار ارز در روزهای آتی گفت که دولت در حال حاضر وضعیت ارزی مناسبی دارد و بازار ارز را کنترل میکند.به گزارش ایسنا، صادق الحسینی گفت: درباره قیمت مسکن در سال ۱۴۰۰ و ماه پیش رو باید گفته شود که این بازار در سال آینده هم رکودی خواهد ماند اما از اواخر سال ۱۴۰۰ و با ورود به سال ۱۴۰۱ قیمت مسکن دچار جهش خواهد شد.وی درباره اینکه چرا بازار سرمایه طی هفته جاری رشد زیادی درآن محقق نشد، توضیح داد: دامنه نوسان نامتقارن سبب شد تا پولهای بزرگی در این بازار که منتظر فرصتی برای خروج بودند، این امکان برایشان ایجاد و از بورس خارج شوند. همچنین، به نظر میرسد که فعالان بورس این تحلیل که بین ایران و آمریکا توافق خواهد شد را پذیرفتهاند و خرید نمیکنند.این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بازار طلا در روزهای پیش رو از بقیه بازارها وضعیت بهتری خواهد داشت، بیان کرد: این بازار حباب دارد و حباب آن بیشتر هم خواهد شد. به رمز ارزها با احتیاط بیشتری سرمایه گذاری کنید اما در صورتی نگاه بلند مدت، همچنان دارایی مناسبی است.

۱۵هزار میلیارد برای مقابله با کرونا

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: رییس جمهوری به تاسی از آنچه رهبر معظم انقلاب فرموده بودند، اعلام کرد که همه امکانات کشور برای مقابله با کرونا آماده و پای کار باشد. به همین جهت سازمان برنامه و بودجه نیز با مساعدت مالی بیش از ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در یک ماه برای این پشتیبانی و بالغ بر ۱۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در طول سال برای تقویت این فعالیت انجام داد تا کادر درمان پرنشاط به کار خود ادامه بدهند. به گزارش ایرنا، محمد باقر نوبخت افزود: فعالیت وزارت بهداشت در یک سال گذشته فقط در حوزه کرونا و پایین آوردن تعداد بیماران نبوده است. وزارت بهداشت در جهت توسعه زیرساختها و گسترش امکانات نیز فعالیت کرد و برای ماههای آینده با بیش از ۱۱ هزار تخت و تجهیز بیمارستانها و تکمیل آنها نیز مواجه خواهیم بود.

تمدید مطالبات واحدهای تولیدی

بانک مرکزی در بخشنامه ای مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر تمدید مهلت استفاده از مصوبه این شورا در خصوص تعیین تکلیف بدهی غیرجاری واحدهای تولیدی تا پایان شهوریور ماه ۱۴۰۰ را به شبکه بانکی ابلاغ کرد.به گزارش ایسنا، در بخشنامه بانک مرکزی آمده است: پیرو بخشنامه شورای پول و اعتبار در خصوص لزوم امهال مطالبات واحدهای تولیدی که دارای بدهی غیرجاری است، شورای پول و اعتبار با هدف مساعدت به بنگاههای تولیدی در سالی که مزین به نام «جهش تولید» است، با پیشنهاد بانک مرکزی مبنی بر تمدید مهلت استفاده از مزایای مصوبه یاد شده موافقت کرد و بدینترتیب مهلت مذکور در تبصره (۲) ذیل بند «الف» بخشنامه فوقالذکر، تا پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۰ تمدید شد.بر این اساس، مؤسسه اعتباری موظف است بنا به درخواست واحدهای تولیدی مشمول، مطالبات از آنها را که تمام یا بخشی از آن غیرجاری شده است، برای یکبار و حداکثر به مدت پنج (۵) سال، با أخذ میزان (۷.۵ درصد) از مانده بدهی و با دوره تنفس ششماهه در چارچوب «دستورالعمل نحوه امهال مطالبات مؤسسات اعتباری»، امهال کند.

ایجاد و حمایت از مراکز کارآفرینی

سرپرست دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون با اعلام اینکه ایجاد و حمایت از تاسیس مراکز کارآفرینی در کشور، برای مردم دستاورد واقعی به همراه خواهد داشت گفت: توجه به مدیریت بازار کار و کارآفرینی به عنوان یک اصل مهم، جذابیت سرمایهگذاری را افزایش داده و تنوع ثروت آفرینی را محقق خواهد کرد.مشاور وزیر تعاون بیان کرد: اتکای صرف به برنامههای سنتی پاسخگوی نیازهای امروز جامعه نخواهد بود. علاالدین ازوجی افزود: زمان اسکان توریست و گردشگر در کشورهای جهان به طور متوسط پنج روز است اما در ایران حدود سه روز است و علت این موضوع به اندک بودن امکانات و تاسیسات گردشگری در کشورمان باز میگردد.وی اضافه کرد: وجود امکانات گردشگری، عامل مهمی برای افزایش مدت زمان اسکان و سفر است و اگر تعداد واحدها و تاسیسات گردشگری به لحاظ کمی و کیفی افزایش یابد، تاثیر مستقیمی بر افزایش مدت زمان سفر خواهد گذاشت.وی افزود: استادان عرصههای هنری و فرهنگی، سرمایههای کشور هستند و ظرفیتی برای جذب توریست به شمار میآیند و استفاده از این ظرفیتهای توریستی ارزشمند وظیفه حاکمیت است.

کاهش قیمت سکه با سقوط طلای جهانی

عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: همزمان با سقوط جهانی طلا، قیمت سکه و طلا نیز با کاهش مواجه شد. ایوب اکبریپور در گفتوگو با ایسنا افزود: این در حالی است با توجه به نزدیک شدن به سال جدید، تقاضا کمی در بازار بیشتر شده و نسبت به دو هفته گذشته و پیش از آن حباب سکه کمی بزرگتر شده و در محدوده ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان قرار گرفته است. وی با بیان اینکه در طول یک هفته اخیر، کاهش ۵۰ دلاری اونس جهانی و قرار گرفتن آن در کانال ۱۷۷۰ دلار که از ابتدای سال جدید میلادی تاکنون، کمترین قیمت آن به حساب میآید، سبب کاهش قیمتها در بازار داخلی ما نیز شده است، اظهار کرد: کاهش قیمت اونس جهانی بهدلیل رشد جهانی نرخ دلار بوده است که طبق روال، به نسبتی که قیمت جهانی دلار رشد پیدا کند، قیمت اونس جهانی طلا پایینتر خواهد آمد. با ادامه امیدواری برای کشف و تولید واکسن کرونا در جهان و رشد اقتصادی، به نسبت ارزش دلار هم بالاتر خواهد رفت و قیمت اونس جهانی بازهم پایینتر خواهد آمد.

افزایش درآمدهای مالیاتی در بودجه

سخنگوی بودجه ۱۴۰۰، با اشاره به اینکه در اصلاحیه بودجه سال آتی، ۲۵ هزار میلیارد تومان از طریق افزایش مالیات به منابع بودجه اضافه شد گفت: ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از این منابع مربوط به مالیات اشخاص حقوقی، ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان مربوط به مالیات بر درآمد، ۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان مربوط به مالیات بر ثروت و هزار و ۹۰ میلیارد تومان مربوط به مالیات بر ارزش افزوده بوده است. به گزارش مهر، مژگان خانلو درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: در اصلاحیه تبصره ۲ نوشته شده است، به دولت اجازه داده میشود در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ و بر اساس ارزیابی شرایط اقتصادی، اجتماعی و بین المللی کشور نسبت به تغییر تمام یا بخشی از نرخ ارز ترجیحی کالاهای اساسی به نرخ ETS اقدام نماید. بنابراین نمیتوان به طور قطعی اعلام کرد که ارز ۴۲۰۰ حذف خواهد شد بلکه به شرایط ذکر شده بستگی دارد.سخنگوی بودجه ۱۴۰۰ با بیان اینکه میزان اوراق بدهی ۱۲۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، گفت: منابع هزینههای تبصره ۴ بودجه از محل منابع بودجه عمومی تأمین شد.وی درباره صرفه جویی ۴۰ هزار میلیارد تومانی در مصارف نیز گفت: این صرفه جویی به جز ۱۰ هزار میلیارد تومانی که در بخش تملک داراییهای مالی در نظر گرفته شده مابقی از اعتبارات هزینهای و متفرقه انجام شده است.

بررسی های تجارت از دلیل رکود بازار سرمایه نشان می دهد

گروه اقتصادی کورش شرفشاهی: بی ثباتی بدترین اتفاق در نظام اقتصادی هر کشوری است، رویکردی که امروز به یک امر عادی در عرصه های مدیریتی کشور تبدیل شده و اگر روزی پیدا شود که در تمامی عرصه ها ثبات وجود داشته باشد، شوکه می شویم. آشفتگی و نبود ثبات به اندازه ای عادی شده که در مدت کوتاهی قیمت دلار ۹ برابر گران و ارزش پول ملی ۹ برابر سقوط می کند. این آشفتگی در عرصه های دیگر همچون طلا، خودرو، مسکن، لوازم خانگ و... به وفور مشاهده می شود. اما ریشه این بی ثباتی درمباحث دیگری است که عمده آنها، نقدینگی وحشتنناکی است که در دست مردم جابجا می شود. اما در هنگامی که بازارها از آشفتگی کمتری برخوردار است، نقدینگی ها به سوی بانکها کوچ می کند تا در قالب دریافت سودبانکی رشد کند. نکته دیگر اینکه هرچند وقت یکبار، عرصه جدید شکل می گیرد که نقدینگی را می بلعد که امروز رمز ارزها یکی از این موارد است. امروزه رمزارزها به اندازه ای مورد استقبال قرار گرفته که حتی شاهد حضور تخلفات و کلاهبرداری در این عرصه هستیم. به همین منظور دلیل هجوم نقدینگی به بازار رمز ارز را مورد بررسی قرار دادیم.

روند نگرانکننده افزایش نقدینگی

یکی از مباحث نگران کننده برای اقتصاد، رشد نقدینگی است. این رشد باعث می شود نقدینگی لجام گسیخته در یک بخش اقتصاد ظهور داشته و پس از بحران سازی برای آن بخش، به سوی دیگر بخشها کوچ کند. اعداد و ارقام نقدینگی و رشد پایه پولی در کنار ضریب فزاینده، حکایت از روزهای تورمی برای اقتصاد ایران دارند. نقدینگی در ده ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱.۵ برابر شده و به صورت ماهانه طی ده ماهه گذشته، نقدینگی ۷۴ هزار میلیارد تومان رشد داشته است. اگرچه از سرعت رشد ماهانه نقدینگی در دی ماه کمی کاسته شده؛ اما همچنان رقم نقدینگی در اقتصاد ایران عددی بسیار خطرناک است. مروری بر آمارها حکایت دارد که رقم نقدینگی در اسفند ۹۸ از ۲۴۷۲ هزار میلیارد تومان به ۳۲۱۶ هزار میلیارد تومان در دی ماه امسال رسیده است. عامل دیگر به موازات نقدینگی، روند ماهانه افزایش پایه پولی است که حکایت از رشد فزاینده در ماههای گذشته دارد؛ به نحوی که طی ده ماهه نخست امسال، پایه پولی ۶۶ هزار میلیارد تومان رشد کرده که رشد ۱۸.۸ درصدی را نشان میدهد.در این میان میانگین رشد ماهانه پایه پولی طی ده ماهه امسال، ۶.۶ هزار میلیارد تومان بوده و در واقع، افزایش سرعت رشد پایه پولی را در دی ماه رقم زده و به ۲.۹ درصد رسانده است.

رکود بازار سرمایه

دلیل هجوم نقدینگی به بازار رمز ارز، رکود در دیگر بخشهای اقتصادی است. رشد بورس در سال جاری و تشویقهای مکرر دولت به ورود سرمایههای خرد و کلان مردم به این بازار، سبب شد تا بسیاری از سرمایههای سرگردان راه بورس را در پیش گیرند و به سمت این بازار هدایت شوند؛ هر چند که در برخی ماهها جابجایی منابع از بازار بورس به سمت برخی بازارهای موازی نقدشونده از جمله ملک و املاک و ارز و طلا را نیز شاهد بودیم؛ اما در مجموع بخش عمدهای از نقدینگی متمرکز بر بازار سرمایه شده بود.

اما روند رو به رشد شاخص بورس متوقف شد و بسیاری از سهام شرکتها با صفهای فروش مواجه شدند؛ بخشی از سرمایهها از بازار سرمایه خارج شده و باز هم راه بازارهای نقدشونده دیگر را در پیش گرفتند که اکنون، صحبت از ورود بخشی از این سرمایهها به بازار ارزهای دیجیتال است؛ اما از آنجا که افراد و مردم عادی تخصصی در این حوزه ندارند، عمدتاً با برخی چالشها و مشکلاتی برای سرمایههای خود مواجه میشوند و بخش عمدهای از سرمایهای را که به طمع سود بیشتر وارد این بازار نمودند را از دست دادند. که در نهایت بازار سرمایه برای نقدینگی جذابیت خود را از دست داد.

بازار جذاب رمزارز

اما رشد سرسام آور بیتکوین و عبور این رمز ارز از ۵۱ هزار دلار، نشان می دهد که اقبال جهانی به این بخش بسیار زیاد شده که ایران را نیز شامل شده است. اگرچه معاملات بیتکوین بسیار است، اما تجربه نشان داده که همزمان با حضور سرمایه گذاران، کلاهبرداران و فرصت طلبان نیز به این بازار علاقه نشان داده اند. اکنون شاهد تلاش برخی سودجویان برای معامله ارزهای دیجیتال با عناوین مشابه با ارزهای دیجیتال معروف دنیا هستیم که در بارزترین آنها، برخی مالباختگان خبر از خرید «بیتکورن» به جای «بیتکوین» میدهند که ارزی دیجیتال اما به مراتب کم ارزشتر از بیتکوین است. بازار بیتکون همان سابقه بازار بورس است و همان بلایی که بروز ناآگاهان بورس آمد، به روز ناآگاه بازار رمزارز نیز آمده و افراد بسیاری با ضرر هنگفتی آن هم به دلیل ناآگاهی در چنین بازارهایی مواجه میشوند. در این رابطه تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه بین ۸ تا ۱۲ درصد از بیتکوین تولیدشده در دنیا، در ایران استخراج میشود، گفت: استخراج این آمار بر مبنای بررسیهای کارشناسی و ریاضی صورت گرفته در کشور است؛ به نحوی که زمانهایی که بنا به هر دلیلی اینترنت سراسری کشور دچار اختلال میشد، ۸ تا ۱۲ درصد سختی شبکه بیتکوین هم به صورت همزمان جابجا میشد که نشانگر استفاده ماینرها از اینترنت برای استخراج بیت کوین است که این حجم بسیار بزرگی به شمار میرود. دانیال دارایی از فریب برخی مردم از سوی سودجویان در بازار رمزارزها خبر داد و گفت: متأسفانه برخی «بیت کورن» که یکی از ارزهای دیجیتال دنیا است و کم ارزش تر از بیت کوین به حساب میآید را به قیمت بیت کوین به مردم میفروشند و این امر به دلیل عدم اشراف کامل به این حوزه است؛ چراکه برخی سرمایه گذاران خرد بدون مطالعه و آموزش، وارد خرید و فروش ارزهای دیجیتال میشوند تا صرفاً سود بیشتری را کسب نمایند.وی ادامه داد: برخی از مردم صرفاً با طمع کسب سود بیشتر وارد بازار کریپتوکارنسیها میشوند و متأسفانه نه تنها سود نمیبرند، بلکه بخش عمدهای از سرمایه خود را هم از دست میدهند؛ این در حالی است که این روند مهاجرت از بورس به بازار ارزهای دیجیتال هم اکنون در حال شدت گرفتن است؛ در حالی که باید توجه داشت که بازار بورس ساعت شروع و اتمام دارد و در یک فاصله زمانی مشخص، معاملات صورت میگیرد؛ اما بازار ارزهای دیجیتال یک بازار ۲۴ ساعته است که تحولات آن به سرعت در حال شکل گیری است و اینجا است که اگر یک سرمایه گذار بدون محاسبات دقیق و دارا بودن اطلاعات کافی وارد این بازار شود، حتماً با از دست رفتن سرمایه خود مواجه خواهد شد.وی معتقد است که مهاجرت از بورس به بازار ارزهای دیجیتال، یک مهاجرت از فضای معلوم به مجهول است که خطرات زیادی دارد.

گردش مالی دوهزارمیلیاردی

بر اساس آمار دادهشده روزی دو هزار میلیارد تومان به گردش مالی رمزارز در کشور اختصاص پیداکرده که گویای کوچ سهامداران بورسی به حوزه رمزارزهاست. نکته ای که نباید نادیده گرفت این است که فعالیت در هر بازار و عرصه اقتصادی صرفا با مشاهده چند CD آموزشی یا دنبال کردن پیجهای اینستاگرامی برای عدهای که تصور میکنند میتوانند همواره از پلههای سودآوری بالا بروند، کافی نیست و حالا این نکته درباره خرید بیت کوین و اتریوم هم صادق است. هرچند فناوری تاکنون تحولات شگرفی را در حوزههای مختلف رقم زده و حالا هم فناوری بلاکچین افقهای جدیدی را پیش روی سیستم مالی اقتصاد در همه دنیا ترسیم کرده، اما ورود بدون برخورداری از دانش و اطلاعات کافی و صرفا در جهت انجام اقدامات هیجانی برای دور نماندن از قافله همراهی با ارزهای دیجیتال نتیجهای به جز از دست رفتن سرمایه به همراه نخواهد داشت. بنابراین افتادن دوباره افراد در ورطه حضور بدون دانش و اطلاعات در بازارهای مالی مجددا دود شدن سرمایهها را به دنبال خود میآورد.

برزگر بر ضرورت استفاده تولیدکنندگان از مشاور تاکید کرد

مدیرکل دفتر امور مجلس وزارت اقتصاد گفت: ماهانه افزون بر ۳۰هزار میلیارد تومان صرف هزینههای جاری کشور میشود که از این میزان ۱۶هزار میلیارد تومان از محل مالیات تامین می شود. شهروز برزگر افزود: مالیات تنها از آن دسته از واحدهای تولیدی که به سوددهی رسیدهاند اخذ می شود و این واحدها اگر در اظهارنامههای مالیاتی خود با سند قید کنند که ضرر کردهاند، حتی مالیات سال بعد هم تا زمانی که این زیان جبران نشود گرفته نمیشود.مدیر کل دفتر مجلس وزارت اقتصاد گفت: این مسائل باید به اطلاع تولیدکنندگان برسد و آگاه شوند و تولیدکنندگان باید از مشاوران مالیاتی آگاه و خبره بهره بگیرند.برزگر افزود: به اندازهای که بخواهیم به یک واحد تولیدی خدمت کنیم قانون وجود دارد و در این چارچوب باید تعامل بین بخش خصوصی و دولتی شکل بگیرد و انصاف نیست هیچ واحد تولیدی به خاطر بدهی مالیاتی تعطیل شود و سیاستهای مالیاتی هم برای سرپا نگهداشتن و توانمندسازی واحدهای تولیدی است. وی ادامه داد: مانورهای زیادی در کشور داده شد که اگر برجام به نتیجه برسد شرایط بسیار خوب خواهد شد ولی به مردم و صنعتگران گفته نشد که اگر برجام نبود چه اتفاقی میافتاد و امروز اینجا هستیم تا مشکلات بررسی و احصاء شود و برای حل مشکلات، نخست باید آنها را به درستی شناسایی کنیم تا راهحل مناسب اتخاذ شود. همچنین مدیر مرکز خدمات سرمایه گذاری خراسان رضوی گفت: امسال ۶۴ طرح سرمایهگذاری خارجی با سرمایهگذاری بیش از ۲۵۰ میلیون دلار در استان مصوب شده است. حسن فاضل خیاط افزود: شرکتهای متعددی با سرمایهگذاری خارجی در نیشابور، فیروزه و زبرخان از چین، روسیه، فرانسه و افغانستان و سایر کشورها تاسیس شده و در حال فعالیت هستند مانند گروه پاژ و گروه پردیس، خاوران الیاف و فیضان شهاب شرق. وی اضافه کرد: هدف از ایجاد مرکز خدمات سرمایه گذاری خراسان رضوی، جذب سرمایهگذاران خارجی و تسهیل در صدور مجوزهای کسب و کار است و در این مرکز، نمایندگان تامالاختیار ۱۳ دستگاه اجرایی استان حضور دارند که به مشاوره و طرح موضوعات مختلف میپردازند و تولیدکنندگان میتوانند به جای مراجعه به این ادارات با حضور در مرکز خدمات سرمایهگذاری مشکلاتشان را برای صدور مجوز و استعلامهای لازم مطرح و پیگیری کنند.

۸۵ هزار شغل در مناطق روستایی ایجاد شد

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در مورد اشتغال روستایی گفت: معمولاً کسب و کارها سنتی بودهاند که با وام صندوق تبدیل به کسب و کارهای صنعتی و تجاری و یا نیمه صنعتی شدهاند و تاکنون ۸۵ هزار فرصت شغلی ایجاد شده است. اصغر نوراللهزاده در گفتوگو با فارس افزود: از ابتدای امسال تاکنون هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در بخش اشتغال پرداخت کردهایم که در بخش روستایی ۱۰۴ هزار طرح شهری و روستایی اجرا شده است. در بخش روستایی فقط ۳ هزار و ۷۳۵ طرح اجرا شده که ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در این بخش پرداخت شده است.

وی گفت: عمده این تسهیلات در حوزه گلخانه با توجه به محدودیت آب با همکاری جهاد کشاورزی به صورت اولویتدار گلخانههای کوچک ساماندهی شده همچنین برای گیاهان دارویی، فرآوری و بستهبندی آبزیان پرداخت میشود. برای صنایع تبدیلی نیز طرحهایی در بخش صنعت تعریف میشوند که تاکنون ۲۵۰ میلیون تومان برای طرحهای تبدیلی پرداخت شده است. محور بعدی گردشگری است که تاکنون هزار و ۸۰۰ اقامتگردی بومگردی در روستاها ایجاد شده و مجتمعهای خدمات گردشگری، بین راهی از طریق تأمین مالی صندوق امید انجام شده است. همچنین در زمینه صنایع دستی، فرش و کسب وکارهای سنتی حمایت مالی شده است.

وی در مورد حمایت از کسب و کارها در کرونا نیز عنوان کرد: یک بخش از طرحها به خاطر کرونا امکان فعالیت نداشتند، از اول امسال هزار میلیارد تومان اقساط عقبافتاده طرحها را به خاطر کرونا امهال کردیم، مثلاً تسهیلاتی که برای اقامتگاه، رستوران، باشگاه ورزشی پرداخت شده بود به خاطر کرونا آسیب دیدند و تا پایان سال ۹۹ این اقساط به عقب افتاد و منابع صندوق حدود هزار میلیارد تومان به خاطر کرونا عقب افتاده و این اقساط به قسمت پایانی اقساط گیرندگان تسهیلات اضافه میشود. البته لازم بود از این کسب و کارها حمایت کنیم مثلا یک تعداد از سینما و فعالان هنری و خبرنگاران روزنامهها که به خاطر کرونا بیکار شده بودند از آنها نیز حمایت شد و نباید در شرایط کرونایی این اقشار را تنها میگذاشتیم.

یک پژوهشگر ریسک دلیل رشد قیمت دلار را تشریح کرد

یک پژوهشگر ریسک با تاکید بر اینکه استراتژی ترامپ فشار حداکثری به ایران از طریق افزایش نرخ ارز بود گفت: موفق شدن این سیاست ارتباطی به ترامپ نداشت، موفق شدن این سیاست به سیاست های مالی و پولی به خصوص دولت روحانی مرتبط بود.به گزارش تسنیم، محمد حسین ادیب در گفت وگو با تسنیم با تاکید بر اینکه افزایش نرخ ارز در گام اول به حجم نقدینگی ارتباط دارد. تحریم های آمریکا از دی ماه ۹۰ آغاز شد که در آن زمان حجم نقدینگی ۳۲۷هزار میلیارد تومان بود و در آذر ۹۹ حجم نقدینگی به سه هزار و ۱۳۰ هزار میلیارد تومان رسید، یعنی نزدیک به ده برابر شد. این افزایش ۱۰ برابری باعث افزایش نرخ ارز بود. در این فاصله تولید کالا و خدمات که ده برابر نشد. به میزانی که رشد نقدینگی بیشتر از رشد تولید باشد اختلاف به صورت افزایش نرخ ارز خود را نشان می دهد.

وی با اعلام اینکه رشد نقدینگی بسیار بیش از رشد تولید کالا و خدمات ادامه دارد گفت: ترامپ رفت و بایدن آمد اما رشد نقدینگی بسیار بیش از رشد تولید ادامه دار است؛ لذا اختلاف به صورت افزایش نرخ ارز خود را نشان داده است.

ادیب در خصوص راهکاری برای خنثی کردن اثر افزایش نقدینگی گفت: ما ۵۶ میلیارد دلار گاز را با متوسط دلار ۶۲۰ تومان در داخل می فروشیم. ۱۹میلیارد دلار فرآورده نفتی را با متوسط دلار ۲۲۵۰ تومان، پنج میلیارد دلار دارو و برخی مواد غذایی را با دلار ۴۲۰۰ تومان و ۳۱ میلیارد دلار کالای وارداتی را با دلار بازار آزاد می فروشیم. میانگین وزنی کمی بیش از ۸ هزار تومان است. اگر دولت دست به یکسان سازی قیمت ها در داخل می زد متوسط نرخ دلار سقوط می کرد. قدرت خرید مردم ایران برای ورود به ۴ بازار فوق حدود ۸ هزار تومان است. حال هر چه گاز ، فرآورده نفتی ، دارو و مواد غذایی سوبسید دار ارزان تر باشد دلار بازار آزاد گران تر است.