ضرورت توسعه مسیرهای ترانزیتی منتهی به بنادر و پایانههای مرزی

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به ضرورت توسعه مسیرهای ترانزیتی منتهی به بنادر و پایانههای مرزی؛ گفت: استانداردسازی جادههای مواصلاتی و مسیرهای ترانزیتی منتهی به بنادر و پایانههای مرزی استان سیستان و بلوچستان باید بیش از گذشته مورد توجه قرار بگیرد. اسماعیل حسین زهی در گفتگو با خانه ملت گفت: با توجه به اینکه راه و جاده عامل اصلی توسعه هر منطقه است؛ حضور گردشگران، صادرات و واردات کالا و محصولات کشاورزی همگی از طریق راههای مواصلاتی مناسب امکانپذیر است. این نماینده مجلس اضافه کرد: متاسفانه محورهای مواصلاتی استانهایی مانند سیستان و بلوچستان که به دلیل داشتن مرز آبی، مرز زمینی، فعالیت بنادر و در نتیجه آن پهلوگیری کشتیهای غول پیکر تجاری حجم زیادی خودروی ترانزیتی را به جادههای این استان تزریق میکند، آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفته است و تنها حدود ۳ درصد جادههای سیستان و بلوچستان دو بانده است از طرفی آزادراه و بزرگراه در این منطقه وجود ندارد. حسین زهی با اشاره به ضرورت توسعه مسیرهای ترانزیتی منتهی به بنادر و پایانههای مرزی؛ اظهار کرد: در سالهای اخیر برنامههای توسعه کشور با گسترش راهها و افزایش خطوط ریلی کشور همراه بوده لیکن تا رسیدن به جایگاه اصلی خود متناسب با شرایط روز اقتصادی جهان و بهره گیری کامل از این فرصت، فاصله دارد.

 

رفع مشکل کمبود زمین در کلانشهرها با استفاده از ظرفیت بافت فرسوده

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت بافت های فرسوده کلانشهرها در راستای اجرای طرح جهش تولید و تامین مسکن گفت:زمین‎های بافت فرسوده به نسبت سایر نقاط شهری تراکم پایینتری دارند لذا میتوانیم از این ظرفیت استفاده کرده و تراکم مناطق بافت فرسوده را افزایش دهیم. محمد سرگزی در گفتگو با خانه ملت، با اشاره به تصویب مفادی از طرح جهش تولید و تامین مسکن، گفت: در طرح جهش تولید و تامین مسکن پیشبینی شده که به منظور تامین زمین ارزان قیمت و مناسب از فضای حریم کلانشهرها و استفاده شود و از طرفی هم به دلیل تراکم بالای ساختمان در شهر تهران و بسیاری از کلانشهرها مقرر شده ظرفیت بافت فرسوده در این حوزه مورد توجه قرار بگیرد. این نماینده مجلس اظهار کرد: با توجه به نیاز جدی مردم به مسکن باید در صورت امکان نسبت به افزایش تراکم در سطح شهر اقدام شود. در طرح تفصیلی سطح اشغال بنا را از ۶۰ به ۵۰ درصد کاهش دادند. وی با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت بافت های فرسوده کلانشهرها در راستای اجرای طرح جهش تولید و تامین مسکن؛ اضافه کرد: بافت فرسوده یکی از حوزه هایی است که امکان افزایش تراکم در آن وجود دارد؛ زمین‎های بافت فرسوده به نسبت سایر نقاط شهری تراکم پایینتری دارند لذا میتوانیم از این ظرفیت استفاده کرده و تا رسیدن تراکم این مناطق به میانگین تراکم سایر نقاط شهری نسبت به تولید مسکن اقدام کنیم.

اَبرپروژه آزادراه غدیر ۱۳ رجب افتتاح میشود

وزیر راه با اشاره به افتتاح آزادراه غدیر همزمان با ۱۳ رجب گفت: کاهش ۹۰دقیقهای زمان سفر و کاهش بار ترافیکی اتوبان تهران ـ قزوین از مزایای این اَبرپروژه است. به گزارش تسنیم، محمد اسلامی در حاشیه بازدید از آزادراه غدیر (آزادراه کنارگذر جنوبی تهران) اظهار کرد: آزادراه غدیر از پروژههای پرافتخار کشور است که با سرمایهگذاری قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا(ص) و با مشارکت شرکتهای داخلی و باتجربه ساخته شده است. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این مسیر آزادراهی بخشی از کریدور ترانزیتی شرق و غرب است و از ایده تا طراحی و ساخت و بهرهبرداری همه در این دولت انجام شد، تصریح کرد: کاهش مصرف سوخت، کاهش تولید آلایندههای زیستمحیطی، کاهش ترافیک عبوری و افزایش ایمنی از مزایای اجرای این پروژه است. وی با ابراز اینکه این پروژه رکورد پیشرفت سالانه پروژههای عمرانی و زیرساختی را زد، عنوان کرد: پیش از این بالاترین رکورد در پیشرفت پروژههای عمرانی و زیرساختی ۹ درصد در سال بود اما امروز و در این پروژه به رقم پیشرفت ۲۰درصدی رسیدیم.

افزایش ٣/١ درصدی تخلیه و بارگیری
کالای اساسی در بنادر

براساس آمار سازمان بنادر و دریانوردی تخلیه و بارگیری کالا در بنادر کشور طی دیماه امسال در مقایسه با دیماه گذشته ۱۰.۵ درصد کاهش یافته است. مطابق آمار رسمی سازمان بنادر و دریانوردی تخلیه و بارگیری کالا طی دیماه ۹۹ نسبت به دی ۹۸ بالغ بر ۱۰.۵درصد کاهش یافته است. در دی ماه امسال ۱۰ میلیون و ۸۷۷ هزار و ۷۶۷ تن انواع کالا در بنادر شمالی و جنوبی کشور تخلیه و بارگیری شده که در مقایسه با ۱۲ میلیون و ۱۴۷ هزار و ۵۲۲ تن دیماه سال گذشته ۱۰.۵ درصد کاهش را نشان میدهد. در بخش کالای اساسی تخلیه و بارگیری ۱.۳ درصد رشد داشته است. در ماه مورد اشاره ۲ میلین و ۲۳۲ هزار و ۵۰۸ تن کالا تخلیه و بارگیری شده است. مطابق آمار سازمان بنادر و دریانوردی، در بخش کالای فلزی رشد ۳۰ درصدی، کالای ساختمانی و مواد معدنی رشد منفی ۱۸ درصدی، ماشین آلات رشد ۱۱.۲ درصدی، کود و مواد شیمیایی رشد منفی ۱۰ درصدی، منسوجات چرم رشد منفی ۱۳.۵ درصدی، خرده بار و متفرقه رشد منفی ۷۴.۷ درصدی، کالای کانتینری رشد منفی ۷۸.۲ درصدی و فرآوردههای نفتی رشد ۲۶.۳درصدی را ثبت کرده است. براساس این گزارش، طی دی ماه امسال ۲ میلیون و ۱۴۴ هزار و ۵۰۴ تن کالای اساسی تخلیه و در مقابل ۸۸ هزار و ۴ تن کالای اساسی بارگیری شده است.

سازمان هواپیمایی و وزارت دفاع برای تولید جت های مسافری ٧٠ و ١٠٠ نفره تفاهم نامه امضا می کنند

گروه راه و مسکن: «مقرر شده تا با استفاده از توان داخل و در قالب تفاهمنامه سازمان هواپیمایی و وزارت دفاع، هواپیمای جت مسافری ۱۰۰ نفره ایرانی ساخته شود». این خبری است که تورج دهقانی زنگنه، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری آن را در گفتگو با خبرگزاری فارس اعلام کرده است. این اولین بار نیست که موضوع ساخت هواپیمای مسافربری توسط ایران از سوی مسئولان مطرح می شود. پروژه تولید هواپیمای مسافربری در ایران به دهه ۷۰ برمیگردد. در دولت سازندگی، تصمیم گرفته شد ایران نیز به جمع کشورهای سازنده هواپیما بپیوندد، آنتونوف ۱۴۰ ساخته اوکراین، به عنوان الگوی این کار انتخاب شد و شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) در این زمینه با آنتونوف قرارداد همکاری بست.

از هواپیمای مسافربری ایران ۱۴۰ با نمونه وطنی آنتونوف ۱۴۰ در مجموع ۹ فروند تولید شد. آنتونوف ۱۴۰ با تعداد زیاد سانحه در سالهای بعد از تولید، تبدیل به هواپیمایی بدنام در حوزه مسافربری شد و سقوط یکی از نمونههای وطنی این هواپیما در سال ۹۳ در حوالی فرودگاه مهرآباد، دقایقی بعد از برخاستن از باند و کشته شدن همه ۴۸ سرنشین آن، موجب شد تولید و بهکارگیری آن در حوزه مسافری، با دستور رئیسجمهوری متوقف شود. دی ماه سال گذشته بود که عابدزاده، رئیس وفت سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد؛ اگرچه پرونده تولید ایران ۱۴۰ در کشور بسته شده اما این به معنی توقف تولید هواپیمای مسافربری در ایران نیست. پیش از آن نیز منطقی، رئیس مرکز ملی فضایی کشور نیز از پیگیری برای تولید هواپیمای مسافربری در کشور سخن گفته بود و براساس سخنان وی در سال ۹۷، ایران تا سال ۱۴۰۲ هواپیمای مسافربری خواهد ساخت.

در همین حال تورج دهقانی زنگنه، رییس سازمان هواپیمایی کشوری در گفتگو با فارس با بیان اینکه برنامهریزی برای ورود هواپیما به ناوگان هوایی کشور به صورت مداوم دنبال میشود، تأکید کرد: البته در توسعه ناوگان هوایی فقط بر ورود هواپیما تمرکز نداریم و نگاهمان فقط به دنبال خرید هواپیما نیست. معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: به عنوان حاکمیت صنعت حمل و نقل هوایی برنامهریزی کردهایم که هواپیمای ۷۰ نفره و جت ۱۰۰ نفره در داخل بسازیم، در این راستا تفاهمنامهای با وزارت دفاع به امضا رساندهایم تا بتوانیم از توان نظامی موجود برای ساخت هواپیماهای تجاری استفاده کنیم.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به این سؤال که در موضوع هماهنگی با وزارت دفاع برای تولید این هواپیماها چه فعالیتهایی انجام شده است؟ گفت: در اینباره تفاهمنامهای بین وزیر راه و شهرسازی و وزیر دفاع به امضا رسید، برای آنکه بتوانیم از توانمندی یکدیگر استفاده کنیم و ساخت این هواپیما بالفعل شود، این کار در قالب یک تفاهمنامه سه جانبه انجام میشود. وی اظهار کرد: همچنین تفاهمنامهای هم به زودی در حضور وزیر راه و شهرسازی بین سازمان هواپیمایی کشوری و دبیر ستاد توسعه فناوریهای حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته (منوچهر منطقی) به امضا خواهد رسید.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بالاخره باید به این سمت برویم که بتوانیم خود هواپیما تولید کنیم، قطعاً اگر این قضیه را از گذشته به صورت جدی دنبال کرده بودیم، امروز در این جایگاه نایستاده بودیم، بلکه بسیار بالاتر بودیم، اما باز بیکار ننشستهایم و پیگیری میکنیم، تا این اتفاق رخ دهد. دهقانی زنگنه با بیان اینکه تولید جت ۱۰۰ نفره در مرحله مطالعات است، افزود: چندی پیش بازدیدی از مرکز تولید این هواپیماها داشتم بسیار پیشرفت خوبی انجام شده بود. وی افزود: شرکتهای دانشبنیان بسیار زیادی تشکیل شدهاند که توان بسیار بالایی دارند و در داخل توانایی بسیار زیادی داریم، شرکت مپنا و یک شرکت دیگر در حال ساخت توربینهای گازی هستند، ما هم به آنها کمک میکنیم تا به سمت ساخت موتور هواپیما بروند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: البته در ابتدای راه هستیم، اما قدمهای بسیار بزرگی برداشته شده است و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد به پرواز درآمدن هواپیماهای جت ۱۰۰ نفر تولید خودمان باشیم. دهقانی زنگنه در پاسخ به این سؤال که پیشبینی میکنید چه زمانی ساخت این هواپیما به نتیجه برسد؟ بیان کرد: در حال حاضر عملیات مطالعاتی ساخت این هواپیما آغاز شده است چندی پیش جلسهای با معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در این باره داشتیم، به وی پیشنهادی دادم که یکی از همین شرکتهای در ساخت موتور میتواند موفق باشد که مقرر شد، وی از آن شرکت بازدید کند.

کارشناسان می گویند وقتی صحبت از بومیسازی و ساخت داخل میشود، به این معنی نیست که همه قطعات باید از داخل تأمین شود اما در بخش ساخت موتور باید از دانش فنی داخلی بهره برد که ایران به این دانش دست پیدا کرده و با تمرکز روی یک الگوی خاص میتوان به ساخت موتورهای بزرگتر رسید.