۹۳درصد کارگران نگران تمدید قرارداد سال اینده

یک فعال کارگری با بیان اینکه بخش زیادی از کارگران از لحاظ معیشت به مرز فلاکت سقوط کرده اند گفت: ۹۳درصد کارگران برای تمدید قرارداد برای سال اینده نگران هستند.حمیدرضا امام قلی تبار در گفتوگو با تسنیم، درباره امنیت شغلی کارگران گفت: این روزها طبقه آسیب پذیر و عمددتاً کارگر درگیر شدیدترین فشارهای اقتصادی هستند. تورم کمرشکن ۲۰۰ درصدی میدانی در اقلام معیشتی ، خط فقر را برای یک خانوار ۴ نفره به بیش از ده میلیون تومان رسانده، در حالیکه حقوق ماهیانه آنها فقط میتواند جوابگوی یک سوم نیازهای حداقلی شان باشد.وی ادامه داد: ابهام در عدم تمدید قرارداد برای سال جدید از سوی کارفرماها، ضربات روحی و روانی زیادی بر کارگران تحمیل می کند. این فعال کارگری افزود: در حقیقت با اینکه نیروی کار از سر ناچاری خواسته های خود را به زنده ماندن خود و خانواده اش تقلیل داده، باز هم نمی تواند برای تثیبت خود هم امیدوار به آینده باشد. زیرا از هم اکنون زمزمه تعطیلی کارگاه و ابهام در تمدید قراردادش برای سال جدید از سوی برخی کارفرما نماها جهت تقلیل خواسته نیروی کار و مهار آنان در محل کار به گوش می رسد.

 

افزایش گرایش مردم به خرید و فروش اینترنتی

مدیرکل پیمانکاران شرکت ملی پست با بیان اینکه گرایش مردم به خرید و فروش اینترنتی بیشتر از قبل شده و پاکت و اسناد پستی کاهش یافته گفت: طی ۱۰ ماه اخیر حدود ۹۰ درصد خدمات بسته و امانت نسبت به سال قبل بیشتر شده و مرسولات مربوط به تجارت الکترونیک رشد ۴۴ درصدی داشته است.محسن وطنپرست در گفتوگو با میزان افزود: به دلیل نقاط تماس بالا، خدمات نیابتی متنوعی از قبیل امور مالیاتی ثبت اسناد و کارت ملی تعریف شده به طوری که ۱۱ هزار و ۲۸۳ واحد قبول در شبکه پستی است که بخشی از آنها دولتی دفاتر پیشخوان و دفاتر ای تی سی هستند. وی گفت: فروش محصولات شبکههای مجازی و سایتهای خرید آنلاین میزان ارسال مرسولات را افزایش داده، اوایل سال گذشته با شیوع بیماری کرونا در برههای از زمان سیستم ریلی تعطیل، باربری، هوایی تعطیل بود و انتقال مرسولات تنها بر عهده اداره پست بود، اما خدمات رسانی متوقف نشد. وی گفت: استفاده از سرویسهایی تجارت الکترونیک و خرید و فروش اینترنتی در سالهای اخیر افزایش یافته و تعداد فروشگاههای اینترنتی زیر مجموعه شرکتهای واسط نسبت به سال گذشته ۹۵ درصد رشد داشته است.

عبور بیت کوین از ۵۵ هزار دلار

ارزش بیتکوین برای نخستین بار از ۵۵ هزار دلار گذشت.به گزارش ایسنا از سیانبیسی با افزایش محبوبیت و مقبولیت ارزهای دیجیتالی در جهان بانک های مرکزی هم به سرعت در حال توسعه ارزهای ملی خود هستند. رییس بانک مرکزی روسیه از آغاز به کار اولیه روبل دیجیتال به صورت مفهومی تا تابستان خبر داده و بانک مرکزی سوئد هم اعلام کرده احتمالا تا سال ۲۰۲۲ کرون دیجیتالی راه اندازی خواهد شد. بانک مرکزی کانادا هم از تسریع در برنامه قبلی خود برای راه اندازی ارز دیجیتالی رسمی این کشور خبر داده است. بانک مرکزی چین توانسته نخستین ارز دیجیتالی رسمی جهان را به طور آزمایشی و با موفقیت راه اندازی کند از آغاز توزیع یوان دیجیتال در بین متقاضیان این ارز که دارای شرایطهای لازم باشند خبر داده است.

نقش کارآفرینی در اشتغالزایی

دبیر مجمع کارآفرینان با اعلام خبر تشکیل کارگروهی مشترک بین کمیسیون اجتماعی مجلس و این مجمع تاکیدکرد: این کارگروه با هدف رفع مشکلات حوزه کارآفرینی و ایجاد بستری برای اشتغالزایی در زمان تحریمها تشکیل شده است.حمیدرضا غزنوی در گفتوگو با خانهملت گفت: تقویت حوزه کارآفرینی به رشد و توسعه حوزه اقتصادی و ایجاد اشتغال منتهی میشود و با توجه به حساسیت این کمیسیون نسبت به اشتغالزایی و رفع معضل بیکاری در کشور میتواند نقش بسیار فعالی را در این حوزه ایفا کند وی گفت: هماکنون کشورهای توسعهیافته دنیا با ارتقا حوزههای صنعتی، زمینه ایجاد مشاغل بسیاری را ایجاد کرده و سرمایه و وقت خود را معطوف به پیشرانهای اقتصادی کردهاند، اما در کشورهای کمتر توسعهیافته بیشترین وقت و سرمایه خود را به شرکتهای کوچک و متوسط اختصاص دادهاند و این یک باور و اطلاعات غلط است که پیشرانها مسیر خود را پیدا میکنند و ما باید تنها به ارتقا این شرکتها بپردازیم.

بی توجهی بازار کار به تحریم

یک کارشناس اقتصادی گفت: کانال تأثیرگذار تحریم ها بر اقتصاد ایران از طریق کاهش صادرات نفت و کاهش تولید صنایع بزرگ مانند خودرو سازی و پتروشیمی بود. به همین دلیل در فاز اول اعمال تحریم ها, به طور جدی بازار کار با چالش جدی روبرو نشد. محمدرضا عبداللهی در گفت وگو با تسنیم افزود: با وجود اینکه رشد اقتصادی منفی را تجربه کردیم اما مطابق آمارهای مرکز آمار تعداد اشتغال در این سال ها کاهش نداشت. آمارهای مرکز آمار نشان می دهد در سال های ۹۷ و ۹۸ علی رغم اعمال تحریم ها, به تعداد شاغلان کشور اضافه شد.

تجارت از روند وعده های نافرجام مسوولان و افزایش بی رویه قیمت ها گزارش می دهد

گروه اقتصادی کورش شرفشاهی: مدتهاست کشور با معضل گرانی و سفرهای خالی دهک های پایین جامعه رو به رو شده است. اینکه مقصر اصلی در شکل گیری این معضل کدام دستگاه یا کدام مسوول است، تاثیری در اصل ماجرا ندارد، زیرا معرفی مسوول ناکارآمد، شناسایی عوامل بازی های سیاسی و جناحی یا ریشه یابی سیاست خارجی تنش آفرین، شکم خالی مردم را سیر نمی کند. برای آنکه عمق فاجعه مشخص شود، کافی است به اعداد و ارقامی توجه کنیم که از سوی مسوولان ارایه می شود که همواره با واقعیت های جامعه فاصله معناداری داشته است. اما بتازگی مرکز آمار رشد تورم را اعلام کرد و در نهایت به عدد ۴۸.۲ رسید، عددی که نشان می دهد زندگی مردم تا چه اندازه به سختی می گذرد.

اعتراف به تورم ۴۸.۲ درصدی

اگرچه همواره طبقات آسیب پذیر به آمارهای اعلام شده انتقاد شده و باور نکرده اند اما اعلام مرکز آمار نشان می دهد که نرخ تورم نقطهای بهمن ماه ۱۳۹۹ در مقایسه با ماه قبل ۲،۰ واحد درصد افزایش یافته است.نرخ تورم نقطهای گروه عمده «خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات» با افزایش ۶.۹ واحد درصدی به ۶۶.۸ درصد و گروه «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» با کاهش ۰.۲ واحد درصدی به ۳۹.۷ درصد رسیده است.منظور از نرخ تورم نقطهای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل میباشد. نرخ تورم نقطهای در بهمن ماه ۱۳۹۹ به عدد ۴۸،۲ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ۴۸.۲ درصد بیشتر از بهمن ۱۳۹۸ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کردهاند؛ این در حالی است که نرخ تورم نقطهای برای خانوارهای شهری ۴۷،۲ درصد میباشد که نسبت به ماه قبل ۱،۷ واحد درصد افزایش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ۵۳،۶ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۳،۸ واحد درصد افزایش داشته است.

میانگین تورم ۴۰سال اخیر

با نگاهی به آمارهای تورم در سالهای گذشته، متوجه می شویم که دولتها هیچ تفاوتی برای مردم نداشته اند و اگر در یک سال تورم کنترل شده، مردم تاوان سنگین تری بابت این کنترل در سالهای بعد داده اند. در این رابطه سازمان برنامه و بودجه متوسط نرخ تورم در ۴۰ سال اخیر را ۱۸ درصد اعلام کرد. اگرچه سازمان مدیریت اصرار دارد دولت یازدهم بهترین عملکرد را در کنترل نرخ تورم داشته، اما ایران در معرض خیز دوباره تورم قرار دارد. بررسیها نشان می دهد در فاصله سال های ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۷ بالاترین نرخ تورم ۲۸.۹ درصد در سال ۱۳۶۷ بود. اما سیاست های تعدیل اقتصادی دولت سازندگی در سال های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶ تاثیر خود را بر تورم گذاشت و بالاترین تورم رخ داده در چهل سال اخیر را به نام دولت سازندگی رقم زد به نوعی که بالاترین تورم در سال ۱۳۷۴ به میزان ۴۹.۴ درصد رقم خورد. محدوده تورم در سالهای۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴ بین ۱۲ تا ۲۰ درصد بود. تورم در سال های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ روند صعودی وحشتناک دیگری را تجربه کرد به نوعی که ۳۴.۷ درصد در سال ۱۳۹۲ را تجربه کرد. اگرچه دولت تدبیر و امید هنوز ماموریت خود را پایان نبرده، اما رکوردزنی کرده و سعی دارد تورمی به یادماندی برجای بگذارد تورمی که قول داده بود به صورت تک رقمی کنترل کند، اکنون از مرز ۴۸ درصد عبور کرده است.

وعده های بی فرجام

یکی از بدترین معضلاتی که مردم با آن دست به گریبان هستند، سیاست وعده محوری و شعارزدگی است. گویا مسوولان برای حافظه مردم ارزشی قایل نیستند که بی محابا، به مردم وعده می دهند. در تمامی دولتها و مجلس های گذشته، وعده کنترل قیمت ها و افزایش قدرت خرید به مردم به ویژه اقشار آسیب پذیر داده شد اما در نهایت کسی که بیش از همه متضرر ناتوانی دولتها در کنترل قیمت ها شد، همین دهک های آسیب پذیر بودند. اما آنچه باعث تعجب می شود، وعده هایی است که با واقعیت فاصله چشمگیری دارد. هنوز مدت زیادی از وعده همتی رییس کل بانک مرکزی مبنی بر کنترل تورم نمی گذرد. همتی در حالی که دلار و به تبع آن قیمت تمامی کالاها و خدمات روند صعودی در پیش گرفته بود و هیچ کس به تصمیمات مسوولان توجهی نمی کرد، اعلام کرد که تورم را به زیر ۲۲ درصد خواهد رساند. این وعده در حالی روح و روان مردم را آزار می دهد که مرکز آمار سخن از تورم بالای ۴۸ درصد را مطرح می کند. اقتصاد تابع سیاست عرضه و تقاضاست. بدین معنا که با افزایش تقاضا قیمت ها بالا می رود و افزایش عرضه بدون تقاضا قیمت ها را کاهش می دهد. اما اقتصاد ایران تابع هیچ قانونی نیست و همواره باعث حیرت اقتصاددانان شده است. البته شاید معضل اقتصاد ایران، رکود تورمی است که این هم توجیه ندارد. چگونه امکان دارد وقتی تقاضای واقعی وجود ندارد و عرضه نه تنها تغییر نکرده، بلکه رشد هم داشته، قیمت ها افزایش یابد؟ در حالی که تولیدکنندگان لوازم خانگی، خودروسازان، مواد غذایی و... با عدد وارقام اثبات می کنند که تولید بین ۴۰ تا ۶۰ درصد افزایش داشته، قیمت ها بالا می رود و کالا نیز در بازار کمیاب است؟ براستی چه اتفاقی افتاده که قیمت خودرو۱۰ برابر، لوازم خانگی حداقل ۷ برابر، مواد غذایی حداقل ۵ برابر و... رشد داشته است؟ از سوی دیگر با معضل احتکار رو به رو هستیم به نوعی که انبارهایی کشف می شود که اگر در زمان خودش در بازار عرضه می شد، هرگز شاهد رشد قیمت ها نبودیم.

مشاور رییس مجلس بیان کرد
 

مشاور رییس مجلس شورای اسلامی گفت: اصلاح نظام پولی و مالی و رفع نارساییها و ناکارآمدیهای آن تاثیر بسزایی، به طور مستقیم و غیر مستقیم بر بهبود شرایط اقتصادی کشور خواهد داشت. به گزارش ایسنا، بابک نگاهداری افزود: با اصلاح نظام پولی و مالی میتوان رشد فزاینده نقدینگی را کنترل کرد و بدین صورت از افزایش لجام گسیخته تورم جلوگیری نمود و یا میتوان از فرارهای مالیاتی تاحدود زیادی جلوگیری کرد و بدین صورت منایع پایدار بودجه را افزایش داد و از کسری بودجه که خود منجر به افزایش نقدینگی و افزایش تورم میشود، جلوگیری کرد. وی گفت: اصلاح نظام پولی و مالی کشور در سه محور مهم گسترش نظام تامین مالی و ابزارهای آن و افزایش سهم موثر بازار سرمایه، تفکیک حساب های تجاری خانوار از حساب های شخصی و افزایش قدرت تنظیم گری بانک مرکزی در مواجهه با بانکها و موسسات مالی و اعتباری می تواند صورت پذیرد. نگاهداری گفت: گسترش نظام تامین مالی و ابزارهای آن و افزایش سهم موثر بازار سرمایه، تغییر روش تامین مالی پروژههای بزرگ، به عنوان یکی از مشکلات بزرگ اقتصادی کشور که هم بر روی درآمدهای دولت و هم بر روی مخارج دولت بطور غیر مستقیم اثر جدی دارد، مورد توجه است زیرا هم اکنون پروژههای بزرگ کشور نظیر ساخت پالایشگاه، خرید هواپیما، کارخانه های بزرگ ذوب فلز و فولاد، معادن بزرگ و ... و حتی پروژههای بزرگ ساختمانی نظیر ایران مال، بطور عمده از طریق نظام بانکی تامین مالی می شود.

وی ادامه داد: این نوع تامین مالی، با توجه به اندازه سرمایه و ظرفیت وام دهی بانکها پیامدهایی در پی دارد از جمله اینکه داراییهای بانک در پروژهها بلوکه شده و قدرت مانور بانک از دست میرود، در نتیجه احتمال ورشکستگی بانک بالا میرود و لذا بانک برای افزایش قدرت خود و جلوگیری از ورشکستگی یا اقدام به گرفتن وام بین بانکی با نرخهای سود بالا که منجر به افزایش نرخ بهره هم در سپردههای مردم و هم بین بانکها میشود و عملا باعث غیر اقتصادی شدن بخش قابل توجهی از فعالیتهای تولیدی میگردد و یا اقدام به برداشت از بانک مرکزی میکند که این نیز باعث افزایش نقدینگی و متعاقب آن تورم و افزایش نرخ بهره بانکی برای تسهیلات گیرندگان میشود. بنابراین تامین سرمایه بنگاههای بزرگ بایستی به سمت بازار سرمایه هدایت شود و در مقابل بانکها برای تامین منابع مالی بنگاههای کوچک و متوسط در نظر گرفته شود.

سرمقاله

محمدرضا عبداللهی

کارشناس اقتصادی

کانـــال تأثـیرگذار تحریمها بر اقتصاد ایران از طریق کاهش صادرات نفت و کاهش تولید صنایع بزرگ مانند خودرو سازی و پتروشیمی بود. به همین دلیل در فاز اول اعمال تحریم ها, به طور جدی بازار کار با چالش جدی روبرو نشد. با وجود اینکه رشد اقتصادی منفی را تجربه کردیم اما مطابق آمارهای مرکز آمار، تعداد اشتغال در این سال هاکاهش نداشت. آمارهای مرکز آمار نشان می دهد در سال های ۹۷ و ۹۸ علی رغم اعمال تحریم ها, به تعداد شاغلان کشور اضافه شد. به طور سنتی ارزش افزوده اقتصاد ایران یا به طور کلی رشد اقتصادی, از صنایعی مانند نفت و صنایع بزرگ به دست می آمد در حالی که اشتغال از صنایع کوچک, به دست می آید. این مسئله باعث شده وقتی سیر زمانی رشد اشتغال را با رشد اقتصادی مقایسه می کنیم با یک تعارض عجیب روبرو می شویم. طی سال هایی که رشد اقتصادی مثبت داشتیم, رشد اشتغال نداشتیم و برعکس در سال هایی که رشد اقتصادی منفی داشتیم, رشد اشتغال داشتیم. یعنی بر خلاف سایر کشورها که رشد اشتغال ورشد اقتصادی باید هم جهت باشد, مشاهده می کنیم که این هم جهتی در کشور ما وجود نداشته است. دلیل این تعارض این است که ارزش افزوده در کشور از محلی به دست می آمد که اشتغال از آن محل به دست نمی آید. اشتغال از بنگاه های کوچک و متوسط و بخش خدمات به دست می آید. در سال های ۹۳ تا ۹۸ حدود ۳ میلیون نفر به تعداد شاغلان کشور افزوده شد, ولی زمانی که بررسی می کنیم مشاهده می کنیم عمده این شاغلان در کارگاه های کوچک و متوسط بوده و جنس این اشتغال از جنس, استخدام دولتی و کارگاه های بزرگ نبوده است.

مشاغلی مانند عمده فروشی و حمل و نقل اشتغال داشته اند. اساساً علی رغم اینکه تحریم ها اقتصاد ایران را به میزان قابل توجهی در ۲ سال اول کوچک کرده است, اما اثرش روی بازار کار به اندازه رشد منفی نبوده است. با توجه به اینکه از محل بخش خدمات و بنگاه های کوچک و متوسط اشتغالزایی داشته ایم, خالص رشد اشتغال ما مثبت بوده است.

یادداشت

عباس آشتیانی

رییس کمیسیون رمزارز نظام صنفی رایان های

در حال حاضر وزارت نیرو اعلام میکند ۳۱۰ مگاوات ظرفیت استخراج قانونی رمز ارز و مقداری نیز ظرفیت غیرقانونی در کشور داریم، اما درگیر استخراج غیرقانونی هستیم که دلیل آن وجود قوانین نامناسب در زمینه تعرفه انرژی برای استخراج رمز ارز است. این قوانین نامناسب هیچ ارتباطی به بالا یا پایین بودن تعرفه ندارند، مشکل اصلی متغیر بودن تعرفه است. در همه جای دنیا اگر به طور مثال بگویند قیمت ۲.۵ سنت است، برای تمام ۱۲ ماه سال، برق مورد نیاز را تامین و با همین تعرفه محاسبه میکنند. اما در ایران فرمولی گذاشتند که بر اساس آن ۸ ماه سال دستگاهها میتوانند روشن باشند و ۴ ماه خاموش. در زمستان هم یک ماه خاموشی دیگر وجود دارد و این باعث میشود هیچ سرمایهگذاری در این بخش ورود نکند. البته رقم ۳۱۰ مگاوات برقی که ماینرهای ایرانی و خارجی از آن استفاده میکنند مربوط به سال قبل است و از ۱۳ مرداد سال گذشته که قانون تعرفه انرژی استخراج رمز ارز ابلاغ شد، هیچ سرمایهگذاری جدیدی شکل نگرفته است. وضعیت ناپایدار و متغیر در یک صنعت با ریسکهای بالا و تعرفههای متغیر از جمله مواردی است که فردی برای سرمایهگذاری در این بخش ورود نکرد. در این شرایط کشورهای چین، لهستان، اسپانیا و... که در ایران مشغول فعالیت هستند، جزو گروهی محسوب می شوند که مجوز ۳۱۰ مگاوات را دارند. نتیجه آنکه سرمایهگذاری جدیدی از خارج یا داخل وارد این عرصه نشده و این افراد نیز از آنجا که هیچ چارهای ندارند دستگاهها را روشن نگه میدارند. موقعیت آنها مانند افرادی است که یک تکه یخ در دست دارند و آن یخ در حال آب شدن است. اگر دست نجنبانند آن یخ آب میشود.اکنون ۲۰ درصد از ظرفیت فعلی استخراج رمز ارز، در دست ماینرهای ایرانی است که قبلا در این زمینه سرمایهگذاری کردهاند و دستگاههایشان به اجبار باید ۴ ماه از سال را خاموش باشد.در این شرایط در صورت تخصیص تعرفه برای واردات، تدوین استاندارد برای تجهیزات که اجرا شده و صدور جواز از سوی وزارت صمت برای ماینینگ، ممکن است مشکلات کمی مرتفع شوند.