صندوق توسعه زودتر تنفس خوراک پتروپالایشگاهها را تعیین تکلیف کند

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درباره گفت: تکمیل زنجیره ارزش و پایان خام فروشی نفت ضرورتی بسیار مهم و خواسته مقام معظم رهبری در چند سال گذشته بوده است. حمایت از طرحهای پتروپالایشگاهی و توسعه ظرفیتهای این بخش قدمی در راستای مقابله با خام فروشی نفت میباشد.

وی ادامه داد: در همین راستا کار ارزشمندی که در مجلس دهم صورت گرفت، تشویق به سرمایهگذاری در توسعه واحدهای پتروپالایشگاهی بود. این موضوع در قالب طرح حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایهگذاری مردمی به تصویب مجلس دهم رسیده است.

نماینده مردم شیراز با بیان اینکه صندوق توسعه ملی باید تصمیم گیری درباره اعطای تنفس خوراک به واحدهای پتروپالایشگاهی را در اولویت قرار دهد، گفت: بر اساس این طرح مقرر شده که به طرحهای سرمایهگذاری ساخت پتروپالایشگاه از محل منابع صندوق توسعه ملی، تنفس خوراک داده شود. در حال حاضر بیش از یک سال از تصویب و ابلاغ قانون میگذرد ولی صندوق توسعه ملی هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده است.

 

شروط صادرات گاز به اروپا

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران گفت: هر زمان که مسائل بین ایران و پاکستان به لحاظ سیاسی و تحریمها حل شود، آمادگی داریم خطوط را اجرایی کنیم. این موضوع سیاسی است و ما به عنوان شرکت گاز تاکنون مذاکرهای نداشتهایم.

حسن منتظرتربتی درباره تعریف بازار جدید صادراتی بعد از لغو احتمالی تحریمها اظهار داشت: بازارهای اطراف ما بازارهای خوبی هستند؛ از جمله عمان، توسعه صادرات به ترکیه، از مسیر ترکیه به دیگر کشورها، جنوب خلیج فارس، امارات، کویت و همچنین توسعه بازار عراق. وی افزود: به لحاظ موقعیت کشور و نوع خطوط لولهای که اجرا کردیم، بابت دسترسی به بازار محدودیتی نداریم و میتوانیم به بازارهای مختلفی دسترسی داشته باشیم. مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران درباره تمدید قرارداد صادرات گاز به ترکیه گفت: فعلا رویه قبلی ادامه دارد و مذاکره برای تمدید قرارداد زمان میبرد. وی درخصوص ورود به بازار اروپا نیز بیان داشت: فعلا اروپا مدنظر نیست مگر اینکه در آینده از ترکیه وارد بازار اروپا شویم، همه اینها وابسته به شرایط سیاسی است منتظرتربتی درباره مذاکره جدید با پاکستان برای دریافت گاز از ایران با توجه به احتمال گشایش در تحریمها گفت: ما مجری قراردادها هستیم هر زمان که مسائل بین ایران و پاکستان به لحاظ سیاسی و تحریمها حل شود، آمادگی داریم خطوط را اجرایی کنیم.

قطع برق مزارع غیرمجاز ارز دیجیتال در تهران

طی مانوری هماهنگ با سراسر کشور، برق مراکز غیرقانونی استخراج ارز دیجیتال و انشعابهای غیرمجاز مورد استفاده تابلوهای تبلیغاتی در تهران قطع شد.

همزمان با مانور سراسری شرکتهای توزیع نیروی برق در کشور، نیروهای عملیاتی برق پایتخت نیز طی مانوری هماهنگ در سطح مناطق ۲۲ گانه، ضمن شناسایی مزارع غیرمجاز استخراج ارز دیجیتال، اقدام به قطع برق این مراکز و همچنین قطع انشعابهای غیرمجاز مورد استفاده برخی از تابلوهای تبلیغاتی کردند.

در این مانور که با حضور تمامی نیروهای فنی و بهکارگیری خودروهای عملیاتی مناطق ۲۲ گانه شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ برگزار شد، ضمن شناسایی و قطع انشعابهای برق غیرمجاز، روشنایی معابر بزرگراهی و ساعتهای نجومی خطوط روشنایی نیز بر اساس برنامهریزیهای ابلاغ شده، تنظیم شد. طبق اعلام وزارت نیرو، با هدف ارائه خدمات هرچه بهتر به مشترکان تهرانی، به موازات این مانور، تیم ویژه بحران شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ نیز با حضور در منطقه برق بعثت، با جابجایی تعدادی از ترانسفورماتورهای پربار، اقدام به کاهش بار تجهیزات و افزایش ضریب اطمینان و پایداری شبکه برق این منطقه کرد.

این مانور که به شکل ضربتی برگزار شد، پنجمین مانور تیم ویژه بحران برق شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ بود.

لولهگذاری دومین خط زیردریایی پایانه نفتی جاسک تکمیل شد

سرپرست طرح پایانه نفتی جاسک با اعلام تکمیل دومین خط لوله زیردریایی این طرح گفت: پس از تکمیل عملیات لولهگذاری نخستین خط دریایی این طرح در هفتههای پیشین، به منظور تکمیل مسیر دریایی فاز زودهنگام پایانه نفتی جاسک، شناور لولهگذار بلافاصله در موقعیت احداث دومین رشته خط لوله ۳۶ اینچ زیردریایی منتهی به مسیر گوی شناور صادراتی قرار گرفت. وحید مالکی گفت: متناسب با زمانبندی از پیش تعیینشده، لولهگذاری این رشته خط لوله در دو مرحله توسط شناور تحت مالکیت شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران به عنوان پیمانکار طرح انجام و روز گذشته (جمعه، یکم اسفند ۹۹) با موفقیت به پایان رسید. وی پیشرفت کلی طرح پایانه نفتی جاسک را در فاز زودهنگام و پس از تکمیل دومین رشته خطلوله دریایی، ۸۲ درصد اعلام کرد و گفت: با تکمیل این دو رشته خط لوله دریایی انتقال نفت خام، طی روزهای آینده امکان نصب و راهاندازی گوی شناور صادراتی و تجهیزات جانبی آن که هماکنون در یارد صنعتی خرمشهر بارگیری شده، فراهم میشود. بر اساس این گزارش، طرح توسعه پایانه نفتی جاسک به عنوان آخرین حلقه از زنجیره طرح ملی و راهبردی انتقال نفت خام از گوره به جاسک، شامل ۳ مجموعه خطوط لوله ۴۸ اینچ خشکی و سیستمهای اندازهگیری، ۶ رشته خط لوله ۳۶ اینچ زیردریایی، ۳ مجموعه چندراهه دریایی و ۳ مجموعه گوی شناور به همراه تجهیزات جانبی است که مقرر است فاز نخست آن تا پایان سال جاری آماده راهاندازی شود.

تامین سوخت مورد نیاز مناطق زلزلهزده

عزیزالله محمدی درباره وضع تامین سوخت مورد نیاز برای متقاضیان گفت: هماکنون سوخت کافی شامل نفتسفید و فرآوردههای دیگر در شهر سیسخت ذخیره شده است.

وی با اعلام آمادگی برای در اختیار قرار دادن سوخت به افراد متقاضی، عنوان کرد: هماکنون مراجعه کنندهای برای دریافت سوخت نداشتهایم، اما در صورت نیاز مواد سوختی ذخیره شده در مخزنها از طریق فروشندگیها و با مراجعههای مردم به آنها، عرضه میشود. سرپرست شرکت فرآوردههای نفتی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه ذخیره مناسب فرآوردههای نفتی در شهر سیسخت و روستای کریک وجود دارد،گفت: در روزهای گذشته تقاضاهایی برای دریافت فرآورده در دیگر نقاط استان دریافت شد که برای تامین آن مشکلی وجود ندارد. محمدی تاکید کرد: سوخت کافی در جایگاههای شهرهای یاسوج و سیسخت ذخیرهسازی شده و در این باره مشکلی نداریم.

روی خوش نفت ٦٠دلاری؛

گروه انرژی: نفت ٦٣ دلاری و تداوم یک هفتهای آن امیدی برای بازار نفت به حساب میآید. توزیع و تزریق واکسن کرونا در سراسر دنیا با وجود همهگیری سراسری نوعهای جدید این ویروس موجب شده تا با بازگشت رونق اقتصادی و شروع فعالیت بنگاههای صنعتی و اقتصادی پیشبینیها از افزایش مصرف نفت در جهان خبر دهد.

به گزارش این امیدها در کنار تعطیلی امریکا و سرمای وحشتناک در این قاره موجب شده تا دوباره نفت روی ثبات قیمت دو رقمی بالای ۶۰ دلار را ببیند. گزارشها در هفته گذشته نشان میدهد، به دنبال سرمای ناگهانی هوا که چاههای نفت در تگزاس، بزرگترین ایالت تولیدکننده نفت در امریکا را تعطیل کرد، قیمت نفت در نزدیکی بالاترین رقم ۱۳ ماه گذشته در نوسان است، این گزارشها تایید میکند که نفت برنت بشکهای ۶۳.۲۳ دلار فروخته شده، اما برخی گزارشها هم دلیل رشد قیمتها را توافق بر سر دستمزد کارگران نفتی در نروژ میداند که از یک توقف تولید نفت در اروپا جلوگیری کرده و مانع از کاهش بیشتر قیمتها شد.

پیش از این و پس از حملات یمن به عربستان، قیمت نفت بالا رفت زیرا بار دیگر نگرانی در مورد عرضه نفت عربستان را افزایش داد، در عین حال بسیاری از گزارشها خوشبینی به تاثیر واکسیناسیون بر ترمیم اقتصادی جهان را از عوامل تقویتکننده قیمت نفت میداند. بر اساس آمار اداره اطلاعات انرژی امریکا، تقریبا روزانه۴.۶ میلیون بشکه نفت در تگزاس تولید میشود و در این ایالت ۳۱ پالایشگاه در حال فعالیت است که بیشتر تعداد در میان ایالتهای امریکا را به خود اختصاص داده است.

برخی از بزرگترین پالایشگاههای امریکا در این ایالت است. در همین حال و با توجه به روالی که هفته گذشته شاهد آن بودیم اما به دنبال نگرانیها از طولانی شدن دوره تعطیلی فعالیت پالایشگاههای امریکا پس از سرمای کمسابقه در جنوب این کشور که میتواند سبب کاهش تقاضا برای نفت خام شود، در حالی که انتظار میرود عرضه نفت گروه اوپک پلاس افزایش یابد، قیمت نفت در روز جمعه کمی کاهشی شد.بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال با ۷۵ سنت معادل ۱.۱۷ درصد کاهش به ۶۳ دلار و ۱۸ سنت رسید.

بر اساس تحلیل موسسه ENZ عدم تقاضا برای خرید نفت خام از سوی پالایشگاههای تگزاس احتمالا منجر به بالا رفتن ذخیره نفت در طی هفتههای آتی خواهد شد، هرچند که هماکنون تولید نفت روزانه امریکا حدود ۳.۵ میلیون بشکه کاهش یافته است.تحلیلگران CT بانک هم نوشتند، برخی از پالایشگاههای امریکا ممکن است عملیات تعمیر و نگهداری بخشی از تاسیسات خود را که قرار بود ماه آینده و در استانه فصل سفرهای تابستانی صورت بگیرد، جلو بیاندازند و این سبب کاهش حدودا نیم میلیون بشکهای تقاضا خواهد شد.تحلیلهای کارشناسی در این مورد البته حول و حوش چند محور خاص میگردد و توسط کارشناسان عنوان میشود.

نفت ٦٠ دلاری ایران

البته تحولات سیاسی در مورد تحریمهای ایران نیز در میان تحلیل کارشناسان قرار دارد و برخی پیشبینی خود از افزایش قیمت را به دلیل احتمال خروج ایران از اندیپی عنوان میکنند که ممکن است این تحولات موجب ایجاد شرایطی در بازار شود که با کمبود عرضه همراه بوده و همزمان با افزایش سرما درامریکا شرایط عدم توازن بازار را زیاد کرده و رشد قیمتها ادامه یابد.

 

عراق و تعهدش به اوپک پلاسیها

عراق یکی از کشورهایی است که با تحریم ایران بازار نفت خوبی پیدا کرد و با ادامه تحریمها وابستگیاش به نفت بیشتر شد.با شروع کرونا گروه اوپک پلاس در واکنش به افت تقاضا در بحبوحه شیوع همهگیری ویروس کرونا، از ماه مه سال ۲۰۲۰ سرگرم اجرای محدودیت عرضه است. اوپک پلاس در تلاش است مطمئن شود رشد٦٦ درصدی که قیمتهای نفت از ابتدای نوامبر تاکنون تحت تاثیر ساخت واکسنهای موفق کووید ۱۹ داشتهاند، معکوس نمیشود.نکته حائز اهمیت در این بین، بغداد است دولتی که متعهد شده بود در فوریه پایینتر از سهمیه تعیین شده تحت توافق اوپک پلاس نفت تولید کند تا مازاد تولید قبلی خود را جبران کند. اگر صادرات نفت عراق در نیمه اول ماه با همین روند ادامه پیدا کند، این کشور ممکن است از هدف تولید ۳.۶ میلیون بشکه در روز که خود تعیین کرده بود و احتمالاً سهمیه تولید ۳.۸۵ میلیون بشکه در روز اوپک پلاس فراتر رود.عراق تقریبا تمامی درآمد نفتی خود را از محل فروش نفت به دست میآورد و مانند بسیاری دیگر از کشورهای نفتی پس از شیوع ویروس کرونا و سقوط تقاضا برای نفت که در سال گذشته، با بحران اقتصادی روبرو شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم افتتاح کارخانجات یکتا گرانل میبد انتقال آب خلیج فارس به اردکان را امتیاز بزرگی برای توسعه یزد دانست و گفت: این خط انتقال تا پایان سال اجرایی خواهد شد. به گزارش شاتا، علیرضا رزم حسینی در سخنان کوتاهی در این مراسم، بیان کرد: همچنین خط دوم انتقال آب برای انتقال و شیرین سازی آب از هرمزگان به اصفهان از استان یزد میگذرد و استان یزد دارای ۲ خط لوله مستقیم از خلیج فارس خواهد بود که این نیز یکی دیگر از مزایای این استان است. وی تصریح کرد: آمدن آب در کنار مردم سخت کوش،جوانان توانمند راه توسعه را در این استان بیش از پیش هموار خواهد کرد.

وزیر صمت با بیان این که یزد رتبه دوم معدنی کشور در اختیار دارد، گفت: ۵۲ عنصر کشف شده معدنی در این استان وجود دارند و وزارت صمت در حوزه معادن این استان و فراوری معدنی تلاش خواهد کرد. رزم حسینی با بیان اینکه این استان در حوزه های نساجی، کاشی و فولاد قطب به شمار می رود ، ادامه داد: سرمایه گذاران مجاهدین اقتصادی و به تعبیر مقام معظم رهبری عابدان هستند و وزارت صمت در حوزه تسهیل سرمایه گذاری در زمینه های مختلف تمام تلاش خود را می کند. وی همچنین یکی از توفیقات این استان را همدلی مردم و مسئولان برای توسعه دانست و با توجه به این نکته گفت: این که پیشرفت، دغدغه مردم و مسئولان است برای یزد یک امتیاز محسوب می شود.

وزیر صمت در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: امروز در شرایط سخت جنگ سه ساله و همچنین ویروس کرونا قرار داریم که این دو مشکل اگر در هر کشوری به صورت همزمان پیش می آمد آن کشور با مشکل مواجه می شد اما با درایت رهبری، همت دولت و مسئولان و تکیه بر راهبرد مقاومت با کمترین هزینه از این شرایط عبور کردیم. رزم حسینی همچنین تصریح کرد: در ۲۹ رشته صنعتی رشد بالایی در تولید و صادرات داشتیم و مجوز تاسیس واحدهای صنعتی در ۱۰ ماه امسال رشد ۳۸ درصدی داشته است. وی رشد ۳۸ درصدی صدور مجوز های صنعتی در ۱۰ ماهه را نشان از امید مردم به سرمایهگذاری، امنیت پایدار، توسعه و نشانگر ثبات سیاسی و اقتصادی دانست.

وزیر صمت همچنین بیان کرد: صادر کننده فولاد، انواع فلزات رنگی و پتروشیمی هستیم و ۷۵ درصد صادرات کشور به ۱۵ کشور همسایه نشانگر قابلیتهای ما در این حوزه است. رزم حسینی همچنین تصریح کرد: اگر فشار جنگ و تحریم نبود اکنون یکی از کشورهای صنعتی برتر منطقه بودیم که به حمدالله با تمام این شرایط در این مسیر در حال حرکت هستیم. وی گفت: مسیر توسعه کشور با تعامل مردم ، مجلس و دولت هموارتر میشود.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس ضمن انتقاد از حاکمیت اقتصاد دولتی بر کشور گفت: کیفیسازی محصولات و ایفای تعهدات به موقع از سوی خودروسازان مستلزم رقابتی شدن صنعت و بازار خودروی کشور است. احمد علیرضا بیگی در گفتگو با خبرخودرو درخصوص بهترین روش تامین مالی خودروسازان که تورمزا نباشد، اظهار داشت: از گذشته تاکنون، بانکها براساس قانون تعهد پرداخت دین، پرداخت مطالبات قطعهسازان از جانب خودروسازان را عهدهدار میشدند.