نسبت به حل مشکل راههای مواصلاتی رسیدگی شود

نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به نامناسب بودن وضعیت راه های مواصلاتی داراب و زرین دشت تاکید کرد: راههای مواصلاتی ما به قتلگاه مردم تبدیل شده است، چند شب گذشته تکههای بدن سه جوان را از میان پاره های آهن خودرو بیرون آوردند. محمد جواد عسکری نماینده مردم داراب در تذکر شفاهی جلسه علنی مجلس گفت: باغداران آسیب دیده از سرما منتظر پرداخت غرامت هستند، از دولت تقاضا می کنم در پرداخت خسارت به کشاورزان تسریع کند چرا که کشاورزان منتظر هستند و باید تا قبل از زمان مقرر در راستای کشت جایگزین اقدام کنند. وی خطاب به وزیر راه عنوان کرد: راههای مواصلاتی داراب و زریندشت به قتلگاه مردم تبدیل شده است، چند شب گذشته تکههای بدن سه جوان را از میان پاره های آهن خودرو بیرون آوردند، دو هفته گذشته نیز همکاران شما در بازدید از مسیر شیراز - بندرعباس دچار سانحه شدند که در آن تصادف نیز سه نفر فوت شدند، روا نیست نسبت به حل مشکل راههای مواصلاتی کوتاهی صورت گیرد. نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس خطاب به وزیر نیرو بیان کرد: علیرغم برگزاری جلسات متعدد در خصوص مشکل آبرسانی، هنوز تعدادی از روستاها داراب و زریندشت با مشکل کمبود آب مواجه هستند، با توجه به نزدیکی به پایان سال دولت باید بر قیمت و توزیع ارزاق عمومی نظارت کند تا سال جدید به کام مردم تلخ نشود.

 

محدودیت در سفرهای هوایی نوروزی منوط به تصمیم ستاد کرونا است

رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: تا امروز هیچ محدودیتی برای سفر هوایی در نوروز وجود ندارد، اما در صورت اعلام ستاد مبارزه با کرونا محدودیت سفر با هواپیما به برخی استانها برقرار خواهد شد.

«تورج دهقانی زنگنه» درباره اینکه آیا محدودیت سفر با هواپیما مثل نوروز سال گذشته در تعطیلات امسال نیز وجود دارد، اظهار داشت: قرار است ستاد ملی مقابله با کرونا دستورالعمل سفرهای هوایی نوروز را تهیه کند تا در چارچوب آن پروازهای ایمن در ایام نوروز داشته باشیم.

وی ادامهداد: تا این ساعت محدودیت سفرهای استانی با هواپیما لغو شده محسوب میشود و امکان فروش بلیت هواپیما در همه مسیرها وجود دارد. دهقانی زنگنه به تشریح مصوبهها و مقررات سفرهای نوروزی پرداخت و گفت: به شرکتهای هواپیمایی گفته شده که پیش از گرفتن مجوز پرواز از فروش بلیت و ایجاد تعهد بیش از توانشان به جد خودداری کنند و هیچ شرکت هواپیمایی بدون داشتن هواپیمای جایگزین نمیتواند پروازی داشته باشد.

وی افزود: همچنین تاکید شده که در صورت بروز تاخیر در پروازها، اطلاعرسانی شفاف به مسافران داشته باشند، سازمان هواپیمایی کشوری نیز مکلف است با سایتهای فروش بلیت هواپیما گرانتر از نرخ مصوب برخورد و آنها را به دستگاه قضائی معرفی کند.

٢٨میلیون بدهید ۲۴۰ میلیون وام بگیرید

قیمت اوراق مسکن نسبت به اواسط ماه جاری کمی افزایشی بوده است وبر اساس آخرین قیمت ها، متاهل های تهرانی برای این اوراق باید ۲۸ میلیون و ۶۰۸ هزار تومان پرداخت کنند.

بررسی آخرین وضعیت قیمت اوراق مسکن نشان می دهد که تسه(اوراق) سال گذشته برای فروردین ۶۰ هزار و ۲۰۰ تومان، اردیبهشت ۶۰ هزار و ۲۰۰ تومان و خردادماه نیز ۶۱ هزار و ۲۰۰ تومان قیمت دارند. هر برگ اوراق تسهیلات مسکن در تیر با قیمت ۶۱ هزار و ۱۰۰ تومان، مرداد ۶۱ هزار و ۹۰۰ تومان و در شهریور با قیمت ۶۰ هزار و ۹۰۰ تومان داد و ستد می شود.

قیمت اوراق مهر، آبان و آذر سال گذشته نیز ۶۱ هزار و ۶۰۰ تومان، ۶۰ هزار و ۶۰۰ تومان و ۶۰ هزار و ۵۰۰ تومان بوده و هر برگ اوراق تسهیلات مسکن در دی، بهمن و اسفند نیز با قیمتهای ۶۱ هزار و ۱۰۰ تومان، ۶۱ هزار و ۵۰۰ تومان و ۶۱ هزار و ۳۰۰ تومان داد و ستد میشود.

قیمت تسه از فروردین تا بهمن سال جاری

همچنین برای امسال تسه فروردین ۶۲ هزار و ۲۰۰ تومان، اردیبهشت و خردادماه نیز هرکدام ۶۱ هزار و ۳۰۰ ۷۰۰ تومان قیمت دارند. هر برگ از اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن در تیر سال ۱۳۹۹ با قیمت ۶۱ هزار و ۷۰۰ تومان، مرداد ۶۱ هزار و ۵۰۰ تومان و در شهریور ۶۰ هزار تومان داد و ستد میشود. این اوراق در مهرماه ۶۱ هزار و ۷۰۰ تومان، آبان ماه ۶۱ هزار و۲۰۰ تومان و در آذرماه ۶۱ هزار و ۸۰۰ تومان قیمت داشته اند. قیمت این اوراق در دی امسال نیز ۶۲ هزار و ۴۰۰ تومان و در بهمن ماه نیز ۵۹ هزار و ۶۰۰ تومان است که این گزارش نیز بر اساس قیمت بهمن ماه نوشته شده است.

اعلام قیمت گرانترین خانه معامله شده
در تهران

طبق اعلام مرکز آمار ایران، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی کلنگی در پاییز امسال در تهران، ۴۲ میلیون و ۲۷۳ هزار تومان و متوسط متراژ هر خانه کلنگی نیز، ۲۰۹ متر مربع بوده است. متوسط قیمت واحد کلنگی در تهران در پاییز امسال نسبت به تابستان امسال رشد ۱۸.۶ درصدی و نسبت به پاییز سال گذشته رشد ۱۲۰.۳ درصدی داشته است. این در حالی است که تعداد معاملات واحدهای کلنگی نسبت به تابستان امسال کاهش ۴۵.۹ درصدی و نسبت به پاییز سال قبل کاهش ۲۹.۴ رصدی داشته است.

رییس اتحادیه املاک خبر داد

گروه راه و مسکن: رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه در بهمن ماه معاملات ملک در تهران ۳۳ درصد نسبت به دی ماه کاهش داشته است گفت: در هر دوره که قیمت مسکن بالا رفته، سپس کاهش یافته است؛ هم اکنون نیز سازندگان و مالکان به خریداران اصرار می کنند اما بازار کساد است و بعد از افت تا ۱۵ درصدی قیمتها در آبان، نرخهای پیشنهادی در بهمن ماه نیز حدود ۸ درصد کاهش یافت.

مصطفی قلی خسروی اظهار کرد: ماه گذشته ۲۹۵۰ فقره معامله ملک در شهر تهران به امضا رسیده که نسبت به ماه قبل ۳۳ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷۲ درصد کاهش نشان می دهد. همچنین در بهمن ماه ۱۳۹۹ بالغ بر ۹۵۳۰ قرارداد اجاره در تهران منعقد شده که از کاهش ۳۸ درصد در مقایسه با دی ماه امسال و افزایش ۱۳ درصد نسبت به بهمن پارسال حکایت دارد.

رییس اتحادیه مشاوران املاک درباره آخرین وضعیت معاملات در کشور نیز گفت: در کل کشور طی بهمن ماه ۱۳۹۹ تعداد ۲۷ هزار و ۶۳۸ مبایعه نامه (قرارداد خرید و فروش ملک) به امضا رسیده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۳۲ درصد و ۳۸ درصد کاهش یافته است. بازار اجاره نیز در مقایسه با دی ماه افت کرده است. بهمن ماه سال جاری ۴۵ هزار و ۲۵۲ اجاره نامه در کل کشور منعقد شده که در مقایسه با دی ماه امسال ۴۸ درصد کاهش یافته و نسبت به بهمن سال قبل ۴۹ درصد افزایش نشان می دهد.

خسروی در تحلیل وضعیت کنونی بازار مسکن گفت: کسادی معاملات به گونه ای است که فروشندگان و سازندگان به خریداران اصرار می کنند. این نشان می دهد که بازار مسکن در مسیر کاهشی قرار گرفته است. امیدواری به احیای برجام در بازار مسکن تاثیرگذار بود؛ به طوری که از آبان ماه قیمتها ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافت و در بهمن ماه نیز بر اساس گزارشهای واصله از مشاوران املاک قیمتها حدود ۸ درصد پایین آمده و انتظار داریم روند کاهش قیمت ادامه پیدا کند. بعد از عید نوروز هم افزایش قیمت نخواهیم داشت.

رییس اتحادیه مشاوران املاک با انتقاد از جوسازی برخی افراد برای القای گرانی در بازار مسکن گفت: گزارش برخی مراکز آماری در التهاب بازار مسکن تاثیرگذار است. بساز و بفروشها و بخر و بفروشها هم سعی در دامن زدن به تورم دارند. برخی افراد هم که معلوم نیست مدرکشان را از کجا گرفته اند به اسم کارشناس درباره بازار مسکن اظهارنظر می کنند.

وی درباره کف قیمت ها در بازار مسکن شهر تهران گفت: الان در بعضی مناطق جنوب تهران قیمت متری ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان است. قیمت ساخت با احتساب زمین، متری ۸ میلیون تومان در می آید و در گرانترین حالت قیمت زمین و ساخت به ۲۰ میلیون تومان می رسد. چرا بعضی سازندگان متری ۸۰، ۹۰ و ۱۲۰ میلیون تومان می فروشند؟

خسروی خاطرنشان کرد: در هر دوره ای که قیمت مسکن جهش داشته پس از آن با تخلیه حباب همراه بوده است. سال ۱۳۶۸ قیمتها بالا رفت و بعد پایین آمد. سال ۱۳۸۶ قیمت رشد کرد و مجددا کاهش یافت. سال ۱۳۹۲ نیز این اتفاق افتاد. جهش سال ۱۳۹۶ نیز از این قاعده مستثنی نیست و هم اکنون نیز زمان تخلیه حباب قیمت مسکن فرا رسیده است.

رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه هرچقدر قیمت مسکن پایین بیاید به نفع مشاوران املاک است گفت: وقتی خانه ارزان باشد معاملات بیشتری انجام می شود و مشاوران املاک زودتر به کمیسیون می رسند. پس مدام نگوییم که مشاوران، عامل گرانی هستند. بعضی مسئولان
نه خانه ساختند، نه کاری انجام دادند بعد گفتند بخش خصوصی و مشاوران املاک قیمت خانه را بالا بردند. ما پایین آورنده قیمتها هستیم و به تمام دفاتر املاک بخشنامه کرده ایم که هرکس بر روی فایلهای با قیمت نامتعارف کار کند طبق ماده ۲۸ با او برخورد می کنیم.

خسروی نقش رسانه ها را در آرامش بخشی به بازار مسکن موثر دانست و گفت: اینکه اعلام کنیم دوره انتظار برای خانه دار شدن به بیش از ۱۰۰ سال رسیده باعث ناامیدی می شود. ممکن است با رونق اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار به یکباره خانواده ها نقدینگی خرید مسکن را به دست
بیاورند. لذا نمی توان به طور قطعی استاندارد تحلیلها و آمارها را تضمین کرد.