مذاکره برای جبران خسارت کامیونداران حادثه دیده

مدیرکل دفتر ترانزیت و حملونقل بینالمللی سازمان راهداری و حملونقل جادهای درباره حادثه انفجار و آتشسوزی در مرز اسلامقلعه بین ایران و افغانستان و خسارت وارد شده به کامیونداران ایرانی اظهار کرد: در حال پیگیری و رایزنی با مقامات کشور افغانستان هستیم که خسارت کامیونداران ایرانی توسط این کشور جبران شود.جواد هدایتی در این باره به ایسنا گفت: هنوز مقامات رسمی افغانستان درباره علت و عوامل دقیق وقوع این حادثه اظهار نظر رسمی نکردهاند اما قویترین گزینه این است که تا کنون نشتی تانکرهای گاز در مرز اسلام قلعه که برای آزمایش و راستی آزمایی مورد بررسی قرار میگیرند این حادثه را به وجود آورده و ظاهرا در نمونه گیری این مشکل به وجود آمده است.وی در پاسخ به این سوال که آیا خرابکاری یا عواملی از این دست نیز مورد بررسی قرار گرفته است یا خیر؟ افزود: در ابتدای امر این مسائل نیز بررسی و از گزینه های احتمالی حذف شد و حتی در همان ابتدا احتمال حمله طالبان و انتحاری نیز مطرح شده اما بعدا همه آنها رد شدند.

 

مهندسان کشور طلایهداران مواجهه با تحریمهای صنعتی

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) گفت: مهندسان کشور، طلایهداران مواجهه با تحریمهای صنعتی دشمن سلطهگر هستند. به نقل از روابط عمومی قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص)، سعید محمد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص)، در پیامی، ضمن تبریک روز مهندس (پنجم اسفند)، به همه مهندسان عرصه سازندگی ایران اسلامی، همراه شدن تعهد با تخصص و کارآمدی این مهندسان را سبب خلق قدرتی عظیم و شگرف در کشور دانست.در بخشی از پیام فرمانده قرارگاه خاتم به این مناسبت آمده است: کشور ایران همواره در دنیا به عنوان مهد علم و دانش مطرح بوده و دانشمندان و نخبگان زیادی را در دل خود پرورانده است؛ بزرگانی که هر یک به تنهایی برای عظمت و شکوه تاریخ و تمدن یک جامعه بسندهاند. پس از انقلاب نیز در جهشی چشمگیر، جمهوری اسلامی ایران به یکی از قطبهای تولید علم در حوزه فنی و مهندسی دنیا تبدیل شد؛ همراه شدن تعهد با تخصص و کارآمدی این مهندسان، سبب خلق قدرتی عظیم و شگرف در کشور شد که به مدد و یاری آن، حتی تحریمهای همهجانبه استکبار جهانی نیز با قدرت همهجانبه خود نتوانست قطار توسعه کشور را متوقف سازد.

آغاز آواربرداری مناطق زلزله سیسخت

مقام مسئول بنیاد مسکن از آغاز آواربرداری مناطق زلزلهزده سیسخت خبر داد و گفت: برای واحدهای احداثی ۱۸۵میلیون تومان وام و کمک بلاعوض پرداخت میشود. مجید جودی در گفتوگو با تسنیم، اظهار کرد: زلزله سیسخت کهگیلویه و بویراحمد چهارشنبهشب اتفاق افتاد، ارزیابی خسارتهای واردشده را از همان ساعات اولیه آغاز کردیم و برآورد اولیه تهیه شد.وی ادامه داد: این برآورد اولیه به هیئت دولت ارسال شد و دیروز هیئت وزیران اعتبارات مورد نیاز در رابطه با مسکن را بهطور کامل تصویب کرد.وی توضیح داد: بر این اساس به ۱۲۰۰ واحد احداثی در شهر و روستا و ۳۰۰۰ واحد تعمیر وام و کمک بلاعوض پرداخت خواهد شد. برای واحدهای احداثی شهری پرداخت ۱۸۵ میلیون تومان (۱۳۰ میلیون تومان وام و ۵۵ میلیون تومان کمک بلاعوض) و برای مناطق روستایی ۱۶۵ میلیون (۱۱۰ میلیون وام و ۵۵ میلیون تومان کمک بلاعوض) تصویب شده است.مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: برای واحدهای تعمیری شهری و روستایی مصوب شد که ۳۰ میلیون تومان وام و ۱۵ میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت شود.جودی افزود: عملیات بازسازی امروز رسماً با آواربرداری چندین واحد آغاز شده است و پیشبینی میکنیم تا نیمه اول سال ۱۴۰۰ به اتمام برسد.

پیشفروش بلیت قطارهای نوروزی از امروز

مدیرعامل شرکت راهآهن از پیشفروش بلیت قطارهای نوروزی از امروزخبر داد و گفت: هیچ افزایش قیمتی برای بلیت قطار در ایام نوروز نداریم. به گزارش ایسنا، سعید رسولی در نشست خبری اظهار کرد: ایام پیک سفرهای نوروزی امسال از ۲۵ اسفند ماه آغاز می شود و تا ۱۵ فروردین ماه ادامه دارد و بر این اساس ستاد سفرهای نوروزی را از ماه گذشته تشکیل داده و ضمن برگزاری جلسات مکرر همه تمهیدات لازم برای انجام هر چه بهتر سفرهای ضروری مردم در ایام نوروز مورد بررسی قرار گرفته است.وی افزود: پیش فروش بلیت های قطار در ایام نوروز از فردا سه شنبه پنجم اسفند ماه آغاز میشود و مردم می توانند از طریق مراکز مجاز و به صورت آنلاین خرید خود را انجام دهند و روزانه ۲۳۰ قطار پیش بینی شده که برای کل دوره ۲۱ روزه ۴۷۲۸ قطار خدمت رسانی خواهند کرد.مدیرعامل شرکت راهآهن ادامه داد: روزانه ۱۰۳ هزار نفر مسافر را میتوانیم در شبکه ریلی جابهجا کنیم و در مجموع دو میلیون و ۱۷۶ هزار نفر ظرفیت برای ایام نوروز پیش بینی و ایجاد کردهایم.

عمیق ترین رکود بازار املاک در ١١ سال گذشته رقم خورد؛

گروه زیربنایی: بهمن ماه امسال عمیق ترین رکود بازار املاک در مقایسه با ماههای مشابه سالهای قبل از آن دست کم از سال ۱۳۸۸ تا کنون رقم خورد؛ یک ماه مانده به پایان سال که انتظار می رفت با توجه قرار گرفتن در بازه زمانی شب عید معاملات رشد کند فقط ۲۹۵۰ فقره معامله ملک در تهران به امضا رسید که این حجم از کسادی در ماههای بهمن ۱۱ سال گذشته بی سابقه بوده است.

به گزارش اسکناس به نقل از ایسنا، ماه گذشته و در شرایطی که توقع می رفت پس از سه ماه کسادی، معاملات مسکن به دلیل نزدیک شدن به هفته های پایانی سال و قرار گرفتن در بازه زمانی جابه جایی های شب عید مقداری رشد کند، تحت تاثیر افت توان تقاضای واقعی و عقب نشینی سرمایه گذاران از بازار املاک روند کاهشی معاملات که از آبان ماه قبل شروع شده بود ادامه پیدا کرد.بر اساس اعلام مصطفی قلی خسروی ـ رییس اتحادیه مشاوران املاک ـ بهمن ماه امسال تنها ۲۹۵۰ فقره معامله ملک اعم از مسکونی، تجاری و اداری
در شهر تهران به امضا رسید که نسبت به ماه
قبل ۳۳ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷۲ درصد کاهش یافت.

این حجم اندک معاملات املاک از سال ۱۳۸۸ تا کنون بجز فروردین ۱۳۹۹ بی سابقه بوده است. از سال ۱۳۸۸ پس از مصوبه شورای عالی مسکن اطلاعات تعداد معاملات و قیمت مسکن پایتخت از طریق درج معاملات توسط بنگاههای ملکی در سامانه املاک و مستغلات جمع آوری می شود. بررسی ها نشان می دهد فقط در فروردین امسال که دفاتر املاک تعطیل بودند و معاملات تحت تاثیر شیروع ویروس کرونا قرار گرفت تعداد معاملات املاک با ۱.۴ فقره کمتر از بهمن سال جاری بوده است. حتی شهریورماه سال گذشته که رکورد جدیدی در کسادی معاملات به ثبت رسیده بود ۳۹۰۲ فقره خرید و فروش ملک در تهران انجام شد که ۲۷۸۷ فقره آن مربوط به واحدهای مسکونی بود.

پیش بینی های کارشناسی از آینده بازار مسکن

مهدی روانشادنیا ـ کارشناس اقتصاد مسکن ـ با بیان اینکه بجز مقطع زمانی قطعنامه ۵۹۸ با ریزش قیمت مسکن مواجه نبوده ایم گفت: توان اقتصادی خانوارها به عنوان یک مولفه تاثیرگذار اجازه رشد قیمت مسکن را نمی دهد و حتی پس از انتخابات و دولت بعدی هم پرش قیمت بعید به نظر می رسد. همچنین مصطفی قلی خسروی ـ رییس اتحادیه مشاوران املاک ـ در تحلیل وضعیت کنونی بازار مسکن گفت: کسادی معاملات به گونه ای است که فروشندگان و سازندگان به خریداران اصرار می کنند.

این نشان می دهد که بازار مسکن در مسیر کاهشی قرار گرفته است. تحولات سیاسی بین المللی در بازار مسکن تاثیرگذار بود؛ به طوری که از آبان ماه قیمتها ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافت و در بهمن ماه نیز بر اساس گزارشهای واصله از مشاوران املاک قیمتها حدود ۸ درصد پایین آمده و انتظار داریم روند کاهش قیمت ادامه پیدا کند. بعد از عید نوروز هم افزایش قیمت نخواهیم داشت.حسن محتشم ـ عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان تهران ـ نیز ادامه وضعیت کنونی را مشروط به آرامش بازار ارز و شرایط سیاست خارجی دانست و گفت: مقطع کنونی می تواند آغاز یک دوره رکود سه تا پنج ساله برای بازار مسکن باشد؛ به شرطی که این بازار از ناحیه سایر متغیرها همچون شرایط بین المللی دچار شوک نشود و شاهد رشد قیمت ارز و طلا نباشیم.

قیمت مسکن در تهران متری ٤/٢٧ میلیون تومان

بنابراین گزارش، دی امسال متوسط قیمت هر متر مسکن در شهر تهران ۲۷ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱.۸ و ۹۸.۳ درصد افزایش دارد. طبق اعلام بانک مرکزی همچنین تعداد معاملات انجام شده در دی ماه سال ۱۳۹۹ معادل ۳.۵ هزار فقره بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶۷.۱ درصد کاهش و در مقایسه با ماه قبل ۳۷.۶ افزایش را نشان میدهد. گزارش بهمن ماه هنوز ارایه نشده است.

کارشناسان عوامل مختلفی را برای افت فشار بازار مسکن عنوان می کنند که مهمترین آن می تواند انتظار برای احیای برجام و انتخابات ریاست جمهوری ایران باشد. چه بسا کاهش توان خرید متقاضیان واقعی عامل اصلی افت معاملات نباشد؛ چرا که در ماههای قبل از آبان ماه که بازار تا حدودی رونق داشت، عمده خرید و فروشها توسط سفته بازان و سرمایه گذاران انجام می شد. طبق برخی آمار ۷۷ درصد معاملات مسکن در ایران را خرید و فروشهای سرمایه گذارانه تشکیل می دهد.