روحانی از بی توجهی به توصیه های رهبر انقلاب انتقاد کرد؛

رئیس جمهور با اعلام اینکه قانون اساسی رئیسجمهور کشور را مسئول اجرای قانون اساسی می داند گفت: چطور در جامعه ببینیم مهمترین اصل قانون اساسی نسبت به قوای سه گانه یعنی اصل ۵۷ که استقلال قوا را مطرح میکند با اخلال مواجه میشود. حسن روحانی در جلسه هیأت دولت گفت: قوا مستقل از یکدیگر هستند. قانون در اصل ۶۰ تصریح میکند جز در مواردی که بر عهده مقام معظم رهبری است، باقی به عهده رئیس جمهور است. ما نباید این قانون اساسی را به تعطیلی بکشانیم و بگذاریم تخریب شود. حالا اینکه به فردی به نام حسن روحانی توهین میکنند مشکلی نیست اما کسی حق ندارد عنوان ریاست جمهوری را تخریب کند مخصوصا اینکه به انتخابات ریاست جمهوی نزدیک میشویم. اینطور میخواهید مشارکت را افزایش دهید؟ اینطور که رئیسجمهوری را انتخاب کنند که از فردا روزش سیبل فحاشی بشود؟

وی افزود: من میترسم دستی پشت پرده باشد که بخواهد مردم را از انتخاب مایوس کند. بگوید اراده دست ماست نه دست شما. نگذارید چنین فکری توسعه پیدا کند. ما باید خیلی در این شرایط حواسمان جمع باشد. مثل اینکه یادمان رفته که در شرایط جنگ هستیم و تروریسم اقتصادی ادامه دارد. مقام معظم رهبری چند بار توصیه کنند که ادب اسلامی را رعایت کنید. یعنی هر دفعه و هربار ایشان باید این مساله را مطرح کنند؟ نگذاریم مردم ما مایوس شوند.

روحانی گفت: با هیجان و شعار و فریاد نمی شود کشور را رعایت کرد. امروز از هرچیزی مهمتر وحدت و اتحاد بین قوا است؛ ما نباید روبروی هم قرار بگیریم و نباید مچگیری کنیم. وحدت ما دشمن را شکست میدهد والا نوشتن چیزی روی کاغذ دشمن را شکست نمیدهد. نگذاریم مردم مایوس شوند. مگر ما حق داریم با تریبونی که در اختیار داریم با اعصاب مردم بازی کنیم.

وی افزود: ما که میخواهیم صلح آمیز عمل کنیم پس چرا باید علامت غیر صلحآمیز به دنیا بدهیم؟ ما گفتیم فعالیت ما صلح آمیز است اما دشمن میگوید مشکوک است. اینجا نقش نهادهای بین المللی بسیار تاثیرگذار است. آژانس برای این ساخته شده که بگوید فعالیت کدام کشور صلح آمیز است و کدام کشور صلح آمیز نیست. اگر آژانس بگوید فعالیت این کشور صلحآمیز است بهانه از دست دشمن گرفته می شود. ما پرونده پی ام دی را بستیم.

رئیسجمهور گفت: درست است که امروز سخن گفتن از برجام سخت شده اما ما محکم در برجام هستیم؛ ممکن است تعهدات خود را بنا به دلایلی کاهش داشته باشیم ولی اصل برجام را قبول داریم و از برجام حفاظت میکنیم. ما بودیم که آن را حفظ کردیم. اگر ما صبر و تحمل در سه سال جنگ اقتصادی نمیکردیم، برجامی باقی نمیماند. برجام به خاطر صبر و مقاومت ملت ایران زنده است.

وی ادامه داد: آمریکا که از برجام خارج شده و اروپا از ترس به خانه خود رفته بود؛ ما هم میتوانستیم از آن خارج شویم ولی آن را حفظ کردیم. برای به کرسی نشاندن حرفمان و اینکه از صندلی اتهام پایین نشسته و در صندلی مدعی قرار بگیریم باید با آژانس همکاری کنیم. اگر راه همکاری با آژانس تخریب شود، راه و مسیر دیگری باقی نمیماند. آژانس در برابر ترامپ ایستادگی کرد. آنها از نیویورک به وین رفتند ولی موفق نشدند. مدیرکل وقت آژانس را به نیویورک بردند ولی ۱۵ بار گزارش داده شد که ایران به تعهداتش پایبند بوده است. یکی از جاهایی که ترامپ شکست خورد، شکست از آژانس بود.

وی افزود: ترامپ یک سال در برجام بود ولی میخواست از طریق آژانس برجام شکست بخورد. آمریکا و برخی دیگران میخواستند ایران را محکوم کنند که ایران همکاری نمیکند ولی آژانس اعلام کرد که ایران همکاری میکند. سه کشور اروپایی که البته خیلی بدهکار به ما هستند میخواستند حربهای به دست بیاورند که علیه ایران استفاده کنند. این حربه از آنها گرفته شده است.

روحانی با بیان این که روابط با سازمان ملل برای ما اهمیت دارد، اظهار داشت: این ها مسائل سیاسی مهم است این ها را باید یک کسی فکر کرده باشد مطالعه کرده باشد سیاست و قانون بلد باشد و بگوید اینجوری نیست که آدم همین طوری حرف بزند ما به مقطعی رسیدیم که این مقطع سخت است یک قانونی وضع شده بود ما سر همان موقع حرف هایمان را گفتیم وقتی کاری مجلس انجام داد شد قانون کشور ما طبق قانون اساسی باید اجرا کنیم و اجرا هم کردیم.

وی افزود: خیلی مراقبت میخواست که ما به قانون عمل کنیم اما روابط را با آژانس حفظ کنیم و از این مهم تر به دنیا بگوییم که ما حرکت صلح آمیز انجام می دهیم ممکن بود ما فردا بگوییم که آژانس برود بیرون، خب آژانس می رفت بیرون و فعالیت ما غیر صلح آمیز می شد، ولی قضاوت دنیا این می شود خیلی مهم بود.

وی تاکید کرد: ما هنرمندانه و هوشمندانه به گونه ای عمل کردیم که آژانس گفت ایران نمیخواهد با من همکاری نکند به نظر من یکی از روزهای بسیار خوب برای دولت تدبیر و امید بود همین هفته یکشنبه دوشنبه و سه شنبه از روزهای ماندنی تاریخ جمهوری اسلامی ایران و دولت تدبیر و امید بود قانون را ما اجرا کردیم به احسن وجه، قانون اجرا شد آرامش در دنیا برقرار شد مگر ما می خواهیم دنیا را بشورانیم علیه خودمان

رئیس دولت تدبیر و امید گفت: دنیا آرام است ، آرامش دارد نقد میکنند از ما ولی انتقادشان نمی تواند تند و تیز باشد کار بسیار بزرگی انجام گرفت و اگر کسی بخواهد این توافق بین دولت ایران و آژانس بین المللی را مخدوش کند بازی در زمین دشمن است و بازی در زمین خودی نیست.

روحانی گفت: سخنی هم با طرفهای برجام دارم؛ ما ملت و دولت و نظامی هستیم که یا چیزی را قبول نمی کنیم یا اگر قبول کردیم به عهدمان پایبند میمانیم. وی خطاب به طرفهای برجام افزود: برجام را امضا کردیم و به خوبی به آن عمل کردیم و پای امضایمان ایستادیم. اما خودتان کلاه خود را قاضی کنید هیچ وقت شما صد در صد به عهد و پیمان خود عمل نکردید. آمریکا که هیچ، بقیه هم همینطور. هیچ کشوری جز ایران صد در صد به عهده و پیمان خود عمل نکرد. ما طبق مصالح کشور پای عهد و پیمان ایستادیم و عمل کردیم. دو کشور چین و روسیه نسبتا با ما کار کردند و تلاش کردند که عمل کنند. سه کشور اروپایی بسیار سست عمل کردند و در بسیاری از مقاطع حتی بیعمل بودند. آمریکا هم که تروریسم اقتصادی اعمال کرد و از این معاهده خارج شد و در طول این سه سال این همه جنایت کرد.

رئیس جمهور گفت: اگر امروز در دنیا کسی اسم برجام را می آورد مدیون ایران و ملت آن است. ما این ساختمان را حفظ کردیم. این که شما الان میگویید صندلی ما را سرجایش بگذارید میخواهیم برگردیم، اگر اجازه بدهیم که برگردید این صندلی و ساختمان را ما حفظ کردیم. اگر ما نبودیم چیزی نبود که شما امروز بگویید ما حاضریم برگردیم.

وی تاکید کرد: دولت جدید آمریکا باید عملیات تروریستی اقتصادی را فورا متوقف کند، وقتی این کار را کرد، راه، باز میشود، در ساختمان باز میشود و صندلی هم است. آن وقت میشود مذاکره کرد و صبحت کنیم. در برجام صحبت میکنیم ولی بر برجام صحبت نمیکنیم. اضافه کردن دو ماده ممکن نیست ولی شرط همه اینها، پایان تروریسم و فشار است.

قالیباف تأکید کرد

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان مبنی بر اینکه رئیس جمهور قانون را کوچک شمرده و مجلس را تهدید می کند، گفت: اجرای فرامین حضرت آقا و رهنمودهای ایشان مبنی بر تفاهم و وحدت هم جزو وظایف ماست و مجلس هم حتماً از قانون عقب نشینی نخواهد کرد.

به گزارش خانه ملت، وحید جلال زاده در تذکر شفاهی به هیات رئیسه مجلس گفت: روزی که جلسه غیرعلنی داشتیم و درخصوص بیانیه دولت صحبت می کردیم، در مجلس بی احترامی و بی ادبی نسبت به رئیس جمهور رخ داد؟ آقای رئیس جمهور مجدداً در هیات دولت در موعظه اخلاقی بالای منبر رفته و به مجلس تذکر دادند که چندین بار باید رهبری به شما تذکر دهد!

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: آیا نمایندگان مردم در مجلس بی ادبی و بی احترامی کردند یا اینکه دولت، مجلس را به عنوان یک نهاد مردمی نادیده گرفت و بدون مشورت با مردم بیانیه صادر کرد؟

وی با بیان اینکه در مجلس چه بی احترامی به دولت صورت گرفته است، افزود: چه کسی بود که مخالفین خود را به جهنم حواله داد و آنها را ترسو خواند؟ آیا مردم این افاضات رئیس جمهور را فراموش کرده اند؟ مردم قضاوت کنند چه کسی حرف رهبری را زمین گذاشته که آقای رئیس جمهور می گویند چرا مجلس حرف رهبری را زمین می گذارد! آیا ما اقتصاد مقاومتی را فراموش کرده ایم؟ آیا این دولت نبود که ناتوی فرهنگی رهبری را فراموش کرد؟ آیا الگوی پیشرفت ایران اسلامی را دولت به جای آورده است؟ اصلاح ساختار بودجه را که فرمان رهبر معظم انقلاب بود، آیا در دولت جایی دارد؟ آقای رئیس جمهور می فرمایند مردم را مأیوس نکنید؛ چه کسی مال مردم را در بورس هوا کرد؟

عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: چه کسی دست به جیب مردم برد و قیمت ها را چندبرابر کرد؟ مقصر گرانی مسکن کیست؟ کدام وزیر گفت مسکن مهر مزخرف است و ۶ سال ترک فعل کرد؟ آیا باز هم جای قاضی و متهم در حال عوض شدن است؟

جلال زاده افزود: آقای رئیس، از مجلس دفاع کنید و نگذارید مجلس را متهم کنند. مجلس در کمال آرامش و متانت از حق قانونی خود و مصوبه قانونی دفاع کرده است. فقط مجلس است که باید تصمیم بگیرد. هیچ کس حق ندارد جای مجلس تصمیم بگیرد. من نمی دانم این چه مرضی است که روسای جمهور آخر دولت ها با آن مبتلا می شوند و قوانین مجلس را کوچک می شمارند و پای در کفش دیگر قوا می کنند! این مجلس است که حاکم بر دیگر قواست.

 

 

تجارت از نگاه ویژه مجلس به مؤدیان قانون گریز گزارش میدهد

گروه اقتصادی کورش شرفشاهی: مدتهاست معافیت و فرار مالیاتی به چالش بزرگ اقتصاد کشور تبدیل شده است. عده ای که درآمدهای قابل توجهی دارند یا در پوشش معافیت های مالیاتی، بدون آنکه سهم خود را در اداره کشور بپردازند، پولهای کلانی به جیب می زنند یا به اشکال گوناگون از پرداخت مالیات خودداری می کنند. در هر صورت معافیت با فرار مالیاتی هیچ تفاوتی نمی کند، زیرا مردمی تاوان سودهای کلان این افراد را می پردازند که در تجارت، اقتصاد، تولید و... با نظام اقتصادی کشور صادق هستند. اکنون بعد از گذشت ۴۲ سال از انقلاب، تازه به فکر منطقی کردن اقتصاد این افراد افتاده ایم.

مالیات پردازی لوکس سواران

یکی از مواردی که سالها بحث می شد، دریافت مالیات از‍ "لوکسسواران" بود. بر این اساس نمایندگان مجلس میزان دریافت مالیات از انواع خودروهای لوکس را مشخص کردند. اما ابتدا باید خودروهای لوکس تعریف شوند. اگر منظور از خودروهای لوکس، خودروهایی با قیمت های خاص است، این خودروها در خارج از کشور نیز مالیات های کلانی می پردازند و حتی گواهینامه این ماشین های لوکس نیز متفاوت است و افرادی خاص می توانند آنها را خریداری کنند. این مالیات می تواند بدون اینکه خدشه ای به منافع ملی وارد شود برای دولت درآمدزایی داشته باشد و فرد ثروتمند هم مشکلی با پرداخت این مالیات ندارد و بر قیمت خودروهای ارزان هم تأثیری نمی گذارد. در این مصوبه آمده است: کلیه مالکین حقیقی و حقوقی انواع خودروهای سواری و وانت دو کابین دارای شماره انتظامی شخصی به نام خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور تحت تکفل که در پایان سال ۱۴۰۰ مجموع ارزش آنها بیش از ۱۰ میلیارد، ریال باشد، تا مبلغ ۱۵میلیارد ریال نسبت به مازاد ۱۰ میلیارد ریال یک درصد، تا ۳۰ میلیارد ریال نسبت به مازاد ۱۵میلیارد۲درصد، تا ۴۵ میلیارد نسبت به مازاد ۳۰میلیاردریال سه درصد و نسبت به مازاد ۴۵ میلیارد ریال چهار درصد مالیات می پردازند که ماخذ محاسبه مالیات خودرو قیمت روز انواع خودرو با توجه به تاریخ ساخت یا واردات آن است که توسط سازمان امور مالیاتی تعیین و اعلام می شود.

جریمه مالیاتی وکلای فراری

یکی از بخشهایی که همواره مالیات گریزی داشته و با توجه به درامد بسیار بالا حاضر به مشارکت به نسبت درآمد نداشته، وکلا هستند. بنابر این مجلس قوه قضاییه را مکلف کرد ظرف یکماه پس از ابلاغ این قانون، سامانه تنظیم قرارداد الکترونیکی بین وکیل و موکل را تکمیل کند.تمام افراد فعال اعم از مشاوران و وکلای عضو مراکز وکلا، و کانونهای وکلای دادگستری موظفند قراردادهای مالی خود با موکل را در این سامانه ثبت و تنظیم نمایند. شناسه(کد) یکتای صادر شده برای هر قرارداد توسط سامانه قرارداد الکترونیک، مبنای شناسایی مشاوران، وکلا و کانونهای وکلای دادگستری در سامانه خدمات قضائی به منظور استخراج اطلاعات مالی مندرج در قرارداد و ابطال تمبر مالیاتی خواهد بود. سازمان امور مالیاتی در صورت اثبات خلاف گویی وکیل علاوه بر پیگیری موضوع در مراجع قضائی، نسبت به اعمال جریمه مالیاتی تا سقف پنج برابر اختلاف کشف شده اقدام میکند.

اینفلوئنسرها مشمول مالیات می شوند

یکی از بخشهایی که بتازگی بازار درآمد بسیار بالایی شده و هیچ مالیاتی نمی پردازند، اینفلوئنسرها هستند، به همین دلیل مجلس تصویب کرد که درآمدهای کاربران دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده رسانه های کاربر محور از محل تبلیغات مشمول مالیات بر درآمد خواهد بود. سازمان امور مالیاتی مکلف است ظرف دو ماه پس از لازم الاجرا شدن این بند دستورالعمل اجرایی مربوط به اخذ مالیات از درآمدهای کاربران حرفه ای رسانه های کاربر محور از محل تبلیغات را تهیه و به تائید وزیر اقتصاد برساند. سازمان امور مالیاتی مکلف است لیست مودیان مالیاتی و خوداظهاری تهیه شده توسط آن ها را تهیه و در سایت سازمان در منظر عموم قرار دهد.

حذف معافیت مالیاتی مناطق آزاد

یکی از محل هایی که همواره باعث چالش بوده، معافیت مناطق آزاد از برخی قوانین است که این معافیت ها باعث شده اقتصاد کشور به نفع عده ای خاص زیان ببیند. بدتر اینکه بسیاری از فرصت طلبان اقدام به تاسیس دفتری در مناطق آزاد می کنند تا از معافیت های منطقه آزاد بهره ببرند در حالی که کار اصلی خود را در کلانشهرهای کشور انجام می دهند به همین دلیل مجلس حذف معافیت مالیات ارزش افزوده مناطق آزاد را تصویب کرد. هرچند دبیر شواری عالی مناطق آزاد در خصوص لغو مصوبه اولیه کمیسیون تلفیق با رئیس مجلس مکاتبه ای انجام داد و نسبت به فرار گردشگر هشدار داد، اما در نهایت حذف معافیت مالیات ارزش افزوده به تصویب صحن علنی مجلس رسید.

حذف معافیت مالیاتی بازیگران

در حالی که درآمد بسیاری از هنرمندان و بازیگران رقم های نجومی میلیاردی است که بسادگی بدست می آورند، معلوم نیست با چه رویکردی سالها از پرداخت مالیات معاف بودند، معافیتی که مصداق بارز تبعیض و نگاه حمایتی قانون به مرفهان را در اذهان ایجاد می کرد. هنوز این مصوبه به مرحله اجرا در نیامده که صدای فعالان عرصه هنر و بازیگران بلند شده و فضای مجازی را عرصه اعتراض های خود قرار داده اند. این در حالی است که کارگران با دریافت ماهیانه حدود ۳ میلیون تومان، در سال ۴۰ میلیون تومان نیز درآمد ندارند و حقوق بگیرانی که بیش از ۵۰ میلیون تومان در سال درآمد داشته باشند، باید مالیات بپردازند.

انتشارات کمک درسی زیر تیغ

یکی دیگر از مصوبات نمایندگان مجلس؛ خذف معافیت مالیاتی فعالیتهای مربوط به انتشارات کمک درسی است. تجارت میلیاردی کنکور، نردبان ثروت و نفوذ خیلیها را بلند کرد؛ نردبانی که از آن بالا این امکان را به ناشران میداد تا ببینند قبل از ماراتن کنکور نیز جمعیتی ایستاده اند که میتوان خوراکی آموزشی برایشان تهیه کرد و درچرخه تجارت آموزشی نگهشان داشت.ناشران کتابهای کمکآموزشی، زیرپوستی و چراغ خاموش سراغ مدارس مختلف میروند، تبلیغ میکنند، پوستر میچسبانند، تراکت پخش میکنند و در مخاطبانشان نیازی کاذب میپرورانند، همانند یک عطش شدید برای آب، تا هرکه دستش از کتاب کمک آموزشی کوتاه ماند، احساس خسران کند. کافی است به هزینه آگهی صداوسیما نگاهی کوتاه بیندازیم تا متوجه شویم انتشارات کمک درسی بابت یک دقیقه تبلیغات دهها میلیون تومان می پردازند که اگر هزینه تبلیغات یکی از این مراکز را بررسی کنیم، شاید از مرز ۱۰۰ میلیون تومان عبور کند. اگر عدد تبلیغات این مراکز را در کنار دیگر هزینه های جاری همچون حقوق کارکنان، چاپ، حمل و نقل، اجاره محل و... قرار دهیم تازه متوجه می شویم چه گردش مالی وحشتناکی در این عرصه وجود دارد.

الزام پزشکان به اطاعت از قانون

یکی دیگر از مشاغلی که به مالیات گریزی شهره هستند، جامعه پزشکی است. به نوعی که هنوز قانون نتوانسته این قشر را ملزم به پرداخت کند. در این رابطه مجلس کلیه مراکز درمانی اعم از دولتی، خصوصی، وابسته به نهادهای عمومی، نیروهای مسلح، خیریهها و شرکتهای دولتی را مکلف کرد ۱۰درصد از حقالزحمه یا حقالعمل پزشکی پزشکان که بهموجب دریافت وجه صورتحسابهای ارسالی به بیمهها و یا نقداً از طرف بیمار پرداخت میشود، بهعنوان علیالحساب مالیات کسر کنند و به نام پزشک مربوط تا پایان ماه بعد از وصول مبلغ صورتحساب به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند.

فرار مالیاتی ادامه دارد

از آنجا که فرار مالیاتی بخش عمده ای از مشکلات کشور را شامل می شود، مدتی است بر هوشمندسازی جریان مالی تاکید می شود و در این راستا طرح جامع مالیاتی در دستور کار قرار گرفت. در این رابطه عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ ، با اشاره به لزوم هوشمندسازی جریان مالی در کشور برای جلوگیری از فرار مالیاتی گفت: هرچه روند هوشمندسازی مالی و اجرای طرح جامع مالیاتی در کشور با حساسیت و نظارت بیشتری اجرا شود به همان میزان از فرار مالیاتی هم جلوگیری خواهد شد. مهرداد گودرزوند ادامه داد: طرح جامع مالیاتی تاکنون به صورت کامل اجرا نشده و به نظارت و پیگیری بیشتری نیاز دارد، به طور مثال در بحث دریافت مالیات از پزشکان هنوز فرارهای مالیاتی وجود دارد. همچنین براساس مصوبه کمیسیون تلفیق مقرر شد، از واردات خودروهای لوکس به کشور در مناطق آزاد هم مالیات دریافت شود.گودرزوند با اشاره به اقدامات کمیسیون تلفیق بودجه در بحث دریافت مالیات در سال آینده اظهار کرد: اخذ مالیات از خودروهای لوکس و خانههای خالی و تکلیف وزارت راه و شهرسازی برای شناسایی این خانهها در اصلاح لایحه بودجه ۱۴۰۰ مدنظر قرار گرفت، البته هدفگذاری مجلس بیشتر روی فرارهای مالیاتی و درآمدهای بالا بود و براین اساس احکامی که به نظم مالی و شناسایی منابع جدید مالی مالیاتی منجر میشد، در این کمیسیون تصویب شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در چند روز آینده توزیع کالاهای پرمصرف خانوار در ایام عید، از جمله برنج، روغن، گوشت و مرغ منجمد و شکر مازاد بر نیاز استانها، آغاز خواهد شد. به گزارش شاتا، علیرضا رزمحسینی با اشاره به همکاری خوب بانک مرکزی با این وزارتخانه گفت: وزارت صمت وظیفه تأمین کالاهای اساسی را برعهده دارد و با همکاری شکل گرفته بین بانک مرکزی و وزارت صمت نسبت به تأمین این کالاها و نهادههای دامی، شاهد روند قابل قبولی در این زمینه هستیم و امیدواریم در ماههای پیشرو بهویژه در ایام عید کمترین دغدغه را در این حوزه داشته باشیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه، اقدامات وزارت صمت در ماههای اخیر را از مسائل راهبردی اقتصاد ایران خواند و افزود: یکی از اقدامات مهم وزارت صمت در بخش تأمین و ترخیص کالا بود؛ در گذشته صادر کننده مکلف به عرضه ارز در سامانه نیما بود که این سیاست با توجه به شرایطی که وجود داشت موجب افزایش پروندههای قضائی برای صادرکنندگان شده بود که با پیگیریهای وزارت صمت و حمایت جدی رئیس جمهور این سیاست به «واردات در مقابل صادرات» تغییر کرد که براساس آن، صادرکننده میتواند ارز خود را یا در سامانه نیما عرضه کند و یا با واردات کالاهای مشخص شده توسط وزارت صمت، نسبت به برگشت ارز به کشور اقدام کند. رزمحسینی ایجاد تنوع در برگشت ارز به کشور توسط صادرکنندگان را یکی از دلایل روانسازی در تأمین کالا عنوان کرد و گفت: در ماه اول اجرای این سیاست، ۸.۵ میلیون تُن کالای که شامل ۴.۵ تُن کالای اساسی بود از گمرکات کشور ترخیص شد و این روند همچنان ادامه دارد. وزیر صمت با اشاره به حجم بالای وظایف وزارت صمت، ۳۸ درصد GDP کشور و حجم بالای اشتغالزایی کشور را مربوط به این وزارتخانه دانست تصریح کرد: سعی شد در این مدت کوتاه با تقسیم کار و انتصاب قائم مقام در حوزه بازرگانی، به مدیریت و ایجاد انسجام در این حوزه گامهای مؤثری و رو به جلو برداشته شود. وی در پایان تأمین، ترخیص، توزیع و ذخیرهسازی کالاهای مورد نیاز در سراسر کشور را مناسب توصیف کرد.

کنارگذر جنوبی پایتخت زیر بار ترافیکی قرار گرفت

گروه راه و مسکن: آزاد راه کنار گذر جنوبی تهران (غدیر) با حضور رئیس جمهوری، وزیر راه و شهرسازی و دیگر دستاندرکاران افتتاح شد که میتواند زمان رسیدن را برای رانندگان سواری تا ۱.۵ ساعت و برای وسایل نقلیه سنگین تا دو ساعت کاهش دهد و عوارض آن برای انواع خودروها از ۲۵ تا ۸۰ هزار تومان است.

آزادراه کنار گذر جنوبی تهران یا همان آزادراه غدیر اواخر سال ۱۳۹۳ کلید خورد و قرار بود تا پنج سال اتمام این پروژه طول بکشد که البته به نظر میرسد این وعده محقق شده چرا که عملیات اجرایی این آزادراه به اتمام رسیده و روز (پنجشنبه هفتم اسفند ماه) به بهرهبرداری رسید.

این آزادراه از آبیک در آزادراه فعلی کرج- قزوین آغاز شده و با عبور از جنوب استان البرز و تهران پس از ۱۵۸ کیلومتر به چرمشهر در آزادراه حرم تا حرم در جنوب شرقی تهران میرسد البته اگر تقاطعهای غیر همسطح و دیگر مسیرهای آن را محاسبه کنیم طول این آزادراه به ۲۲۰ کیلومتر میرسد.

محمود ملازینل -مجری آزاد راه کنار گذر جنوبی تهران و مدیرکل دفتر امور مجریان آزاد راه کشور در خصوص آزادراه غدیر اظهار کرد: این آزادراه که با حضور وزیر راهوشهرسازی و رئیس جمهوری افتتاح شد میتواند طول سفر را برای وسایل نقلیه سبک تا ۹۰ دقیقه و برای وسایل نقلیه سنگین تا ۱۲۰ دقیقه کاهش دهد و یکی از ایمنترین آزادراههای کشور از نظر اصول جدید ساخت و مهندسی به شمار میرود. وی درباره نرخ عوارض تعیین شده برای این آزادراه کنار گذر جنوبی تهران (غدیر) گفت: بر اساس مصوبه موجود عوارضی برای خودروهای سواری ۲۵۰۰۰ تومان، وانت ۳۰ هزار تومان، مینی بوس ۲۵۰۰۰ تومان، اتوبوس ۳۵۰۰۰ تومان، کامیون دو محور ۵۰ هزار تومان، کامیون سه محور ۶۵ هزار تومان و تریلی ۸۰ هزار تومان تعیین شده است که در ابتدای راهاندازی به صورت دستی و غیر الکترونیک و در ادامه و با نصب تجهیزات به صورت الکترونیک دریافت و پرداخت خواهد شد. ملازینل با اشاره به اینکه در این محور آزادراهی چهار ایستگاه عوارضی وجود دارد، ادامه داد: مردم میتوانند برای استفاده از هر بخش این آزادراه تنها عوارض آن را پرداخت کنند به گونهای برای وارد شدن به این آزادراه از غرب یعنی از جاده قزوین کرج در ایستگاه اول ۷۰۰۰ تومان، در ایستگاه دوم ۷۰۰۰ تومان، در ایستگاه سوم ۶۰۰۰ تومان و درصورتی که بخواهد از عوارضی چهارم عبور کرده و از همه طول ۱۵۸کیلومتری این آزادراه استفاده کنند ۵۰۰۰ تومان دیگر نیز باید بپردازند که مجموعا به ۲۵۰۰۰ تومان میرسد. مجری آزاد راه کنار گذر جنوبی تهران و مدیرکل دفتر امور مجریان آزاد راه کشور با اشاره به اینکه در این آزادراه از یک تونل برای عبور از اتوبان کرج-قزوین استفاده شده است، گفت: آزادراه غدیر دارای ۴۹ دستگاه پل در نقاط تبادلی مانند آزادراه کرج-قزوین، جاده قدیم کرج، ماهدشت-اشتهارد، اتوبان تهران-ساوه، جاده قدیم قم، اتوبان تهران-قم، قم-گرمسار است. همچنین در ۱۲ تقاطع که از روی مسیرهای مختلف عبور میکند پل احداث شده و پنج پل رودخانهای نیز داریم که البته این تعداد به ۴۹ مورد نمیرسد اما در یک منطقه ممکن است پنج پل احداث شده باشد. در همین حال وزیر راه و شهرسازی نیز در مراسم افتتاح آزادراه غدیر این پروژه ملی را بخش بزرگی از جاده ابریشم آزادراهی کشور خواند و گفت: با افتتاح این محور آزادراهی مشکل بزرگ ترافیکی تهران حل میشود و پایتخت نفس راحتی میکشد.

محمد اسلامی - وزیر راه و شهرسازی - اظهار کرد: امروز هدیه بزرگی به ملت ایران داده می شود؛ یک سرمایه گذاری که از فکر و اندیشه تا طراحی و ساخت آن در یک دولت صورت می گیرد. وی با بیان اینکه پروژه های عمرانی زمانمند می شوند و دولت های بعدی وارث افتتاح آن خواهند بود، افزود: آزادراه غدیر که عملیات اجرایی آن با سرمایهگذاری حدود هفت هزار میلیارد تومان در اسفند ۱۳۹۴ آغاز شد تماما در طول یک دولت انجام شده است. اسلامی ادامه داد: آزاده غدیر که عملیات اجرایی آن با سرمایهگذاری حدود هفت هزار میلیارد تومان در اسفند ماه ۱۳۹۴ آغاز شد سالانه ۲۰ درصد پیشرفت داشته است که رکوردی در انجام پروژههای زیرساختی و یک رکورد در تاریخ وزارت راه و شهرسازی به شمار می رود. وزیر راه و شهرسازی با قدردانی از تمام طراحان، مهندسان، سازندگان، کارگران، تکنسینها و اپراتورهای فعال در این ابرپروژه گفت: به طور روزانه ۳۰۰۰ نفر در طول ۵ سال اکثرا به صورت دو شیفت در این پروژه کار کردند تا این پروژه آماده بهرهبرداری شود. وی افزود: این آزادراه که کنارگذر جنوبی البرز و تهران قلمداد میشود، بخش مهمی از جاده ابریشم آزادراهی کشور است که شرق و غرب کشور را طی می کند و نقطه تبادلی پنجگانه دارد که با کریدورهای شمال و جنوب اتصالات را برقرار می کند و پیرامون این آزادراه بر اساس طراحی های صورت گرفته تیرپارکها و پارکهای لجستیک شکل خواهد گرفت که بار سنگینی از حجم فعالیت و آمد و شد در جنوب شرق، جنوب غرب و جنوب تهران را به آن سوی این آزادراه منتقل میکند که تهران از این بابت نفس خواهد کشید.

گام بلند ایران برای توسعه صادرات غیرنفتی

گروه صنعت و تجارت: در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران هدف تحریمهای ظالمانه غرب قرار دارد و اروپا نیز به تعهدات خود در چارچوب برجام تاکنون عمل نکرده، همکاری همهجانبه با اوراسیا فرصتهای فراوانی را پیش روی ایران قرار میدهد و سبب توسعه مبادلات منطقهای و افزایش صادرات غیرنفتی خواهد شد. کمیسیون اقتصادی اوراسیا مدتی گزارش داده بود که تجارت این اتحادیه با ایران طی ۸ ماه سال ۲۰۲۰ با ۲ درصد افزایش به ۲ میلیارد دلار رسید. در این گزارش سهم ایران از افزایش مبادلات تجاری، مربوط به افزایش ۲۳۰ میلیاردی واردات ایران از کشورهای حوزه اوراسیا ارزیابی و محصولات کشاورزی را جزو بیشترین اقلام این مبادلات دوجابنه اعلام شد. همچنین بررسی ها نشان داد که مواد خام محصولات کشاورزی و خوراکی با ۹۳۹ میلیون دلار تا ۸۰ درصد صادرات کشورهای اوراسیا به ایران را در بر می گیرد. در مقابل واردات این کشورها از ایران نیز تا ۵۷۵ میلیون دلار یا ۶۸ درصد است که عمدتا شامل میوه جات و خشکبار می شود.

انعقاد توافقنامه تجارت ترجیحی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا که از ۵ آبان ۱۳۹۸ اجرایی شده است، و این تاریخ تاکنون زمینه برای توسعه تعاملهای بینالمللی با هزینه اندک و سود بالاتر بیشتر از پیش فراهم آمده است. بدون شک تشکیل اتحادیههایی از این دست، بسترهای لازم برای توسعه فعالیتهای اقتصادی را فراهم میآورد. در سالهای اخیر تشکیل این نوع اتحادیهها در دنیا نسبت به گذشته از رواج بیشتری برخوردار بوده است. همکاری ایران با چنین اتحادیههایی برای کشور ما یک امتیاز محسوب شده و به توسعه روابط اقتصادی کمک شایانی میکند. اتحادیه اوراسیا که یک اتحادیه منطقهای-اقتصادی است، متشکل از کشورهایی است که هر کدام قابلیتها و ظرفیتهای قابل توجهی برای شراکت اقتصادی با ایران دارند. روسیه، ارمنستان، قرقیزستان، قزاقستان و بلاروس اعضای این اتحادیه هستند.

از زمان آغاز بکار این اتحادیه در ژانویه ۲۰۱۵، وزیر وقت صنعت معدن و تجارت کشورمان ملاقاتی با مقامات این اتحادیه داشت و تفاهمی مبنی بر آغاز مذاکرات صورت گرفت. این گفت و گوها دو سال به طول انجامید و در نهایت در هفتم اردیبهشت سال ۹۷ این توافق بین پنج کشور اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران منعقد شد. از آن زمان تا کنون هر روز به میزان همکاری های همه جانبه میان دو طرف افزوده شده است تا حدی که بیماری مرگبار کرونا که تا کنون اقتصاد اکثر قدرتهای بزرگ جهانی را فلج کرده، نتوانست از این مبادلات بکاهد که این مساله از پایداری تجارت با اتحادیه اقتصادی اوراسیا و قابلیت توسعه روابط تجاری و اقتصادی با اتحادیه حکایت دارد.

ظرفیت ۳۰ میلیارد دلاری ایران برای تجارت با اوراسیا

در همین حال مشاور امور بینالملل و مذاکرهکننده موافقتنامههای تجاری سازمان توسعه تجارت گفت: ایران برای تجارت با اتحادیه اوراسیا ظرفیتی ۳۰ میلیارد دلاری دارد. میرهادی سیدی در نشست هماهنگی اولین نمایشگاه اختصاصی اوراسیا با بیان اینکه برای رسیدن
به توافقنامه ترجیحی با اوراسیا دو سال مذاکره فشرده انجام شد، خاطرنشان کرد: در منطقهای که کشور ما قرار دارد،
اتحادیه ای از پنج کشور شکل گرفته است که ثمرات مثبتی در پی خواهد داشت تا از این طریق صلح و تعامل منطقه افزایش پیدا کند. وی با اشاره به اینکه در تجارت ترجیحی ۵۰۲ قلم از اوراسیا و ۳۸۱ کالا از ایران مورد توافق قرار گرفت، تصریح کرد: برای این اقلام تعرفه گمرکی کاهش چشمگیری پیدا کرده اما هنوز به صفر نرسیده است.

سیدی با بیان اینکه پتانسیل افزایش تجارت با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا وجود دارد، گفت: مذاکرات تجارت آزاد با تعرفه صفر از هفته گذشته آغاز شده است و در صورت رسیدن به این هدف بازاری را بدون رقیب در دست
خواهیم داشت زیرا این اتحادیه تنها با ویتنام، سنگاپور و صربستان موافقت نامه ترجیحی امضا کرده است. وی با تاکید بر اینکه ایران می تواند به زودی بازاری با تعرفه صفر را در اختیار داشته باشد، اظهار داشت: تجارت با اتحادیه اقتصادی اوراسیا
ظرفیت ۳۰ میلیارد دلاری دارد و در حالی که تنها از سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار آن بهره مند شده ایم. مشاور امور بین الملل سازمان توسعه تجارت گفت: باید توجه بخش خصوصی و تولیدکنندگان را برای بهره مندی از این فرصت ظرفیت جلب کنیم که البته همکاری تجار در یکسال اخیر موجب افزایش ۸۰ درصدی در صادرات و واردات اقلام موافقت نامه شده است.

تعرفههای گمرکی تجارت با اوراسیا به صفر خواهد رسید

همچنین مدیرکل اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت گفت: با اجرایی شدن موافقتنامه تجارت آزاد ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، تعرفههای گمرکی برای اقلام مختلف صفر یا به صفر نزدیک میشود. بهروز الفت نیز با اشاره به روند مثبت موافقتنامه تجاری ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، خاطرنشانکرد: مذاکرههای جدید برای تجارت آزاد از بهمنماه آغاز شد تا به غیر از ۲۰ درصد اقلامی که طرفین علاقهای به آزاد کردن آن ندارند در باقی کالاها مذاکره انجام شود و در روندی که شاید سال ها به طول انجامد تعرفه اقلام مختلف برداشته شود. وی با اشاره به ظرفیت ۳۰ میلیارد دلاری تجارت ایران و اوراسیا، افزود: یکی از موانع گسترش روابط تجاری شناخت نداشتن کشورها از بازارهای یکدیگر است، به همین دلیل نمایشگاه تخصصی اوراسیا در اردیبهشتماه آینده برگزار خواهد شد تا نخستین گام جدی برای اجرای موافقتنامه برای شناخت طرفین از یکدیگر برداشته شود.

این مقام مسئول ابراز امیدواری کرد این نمایشگاه بتواند مشکلات حوزه حملونقل را کاهش دهد و سرمایهگذاران بیشتری را در داخل و خارج از کشور در زمینه لجستیک، خدمات و تولید جذب کند.

الفت با تاکید بر اینکه این نمایشگاه میتواند جرقهای برای بهبود جریان تجارت ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا باشد، گفت: کالاهایی که در تجارت آزاد مبادله خواهد شد با تعرفه های گمرکی صفر درصد خواهد بود و باقی اقلام که تخفیف دریافت کرده اند نیز به صفر نزدیک میشوند تا هزینه تجارت کاهش یابد. مدیرکل اروپا و آمریکای سازمان
توسعه تجارت با اشاره به تحریم ارمنستان برای واردات ۲ هزار و ۲۵۰ قلم کالا از ترکیه، تصریحکرد: این کشور بهترین و بیشترین زمینه را برای توسعه تجارت با ایران
دارد، اما ظرفیت کافی برای این تعداد از اقلام را نداریم. وی افزود: تاکنون ۶۰ میلیون دلار افزایش تجارت را با ارمنستان به نتیجه رساندهایم و برنامهریزیهایی برای افزایش تجارت نیز انجام شده است.

براساس این گزارش، ارزش تجارت کالایی بدون احتساب نفت خام ایران با کشورهای عضو اتجادیه اوراسیا در ۱۰ ماهه امسال حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بوده که نزدیک به سه درصد از کل ارزش تجارت ایران را تشکیل میدهد. این آمار نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته حدود ۸.۴ درصد کاهش نشان میدهد. همچنین در ۱۰ ماهه امسال حدود ۲.۲ میلیون تن کالا بدون احتساب نفت خام
به ارزش ۸۲۴ میلیون دلار به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی و ارزشی به ترتیب با کاهش ۱۸ درصدی و چهار درصدی همراه بوده است.

بانک صادرات ایران به بیش از ٥٦ هزار کسبوکار آسیبدیده از کرونا، بیش از هشت هزار و ٥٠٠ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرد.

این بانک از آغاز طرح اعطای تسهیلات به کسبوکارهای آسیبدیده از کرونا در خردادماه تا پایان بهمن ماه سال جاری برای کمک و پشتیبانی از ٥٦ هزار و ٦٦٣ کسب و کار آسیبدیده از شیوع بیماری کرونا در کشور بیش از هشت هزار و ٥٤٤ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرد. کسبوکارهای آسیبدیده از کرونا در ١٠ استان خراسانرضوی، فارس، گیلان، تهران، چهارمحالوبختیاری، کرمان، کرمانشاه، مازندران، لرستان و اصفهان به ترتیب بیشترین تسهیلات را طی ٩ ماه گذشته از بانک صادرات ایران دریافت کردهاند، به طوری که بیش از ٦ هزار و ١٧٣ کسب و کار آسیبدیده از کرونا در استان خراسانرضوی در این مدت از بانک صادرات ایران تسهیلات حمایتی دریافت کردهاند. بانک صادرات ایران به منظور کمک به حفظ و افزایش اشتغال و تداوم فعالیت در واحدهای تولیدی فعال آسیبدیده از شیوع بیماری کرونا پرداخت تسهیلات را با جدیت در دستور کار قرار داده و اشخاص حقیقی و حقوقی فعال دارای مجوز کسب یا تولید در بخشها و رستههای تعیین شده از سوی وزارتخانههای صنعت، معدن و تجارت، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ورزش و جوانان، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، تحقیقات و فناوری اطلاعات، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، راه و شهرسازی، کشور و جهاد کشاورزی که فعالیتهای آنها در دوره شیوع کرونا با اختلال مواجه شد، مشمول این تسهیلات میشوند.

سرمقاله

شهریار حیدری

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس

بتازگی شاهد حوادث و اتفاقات رخ داده در سراوان بلوچستان و اعتراضات معیشتی بودیم که نیازمند ریشه یابی است. هنگامی که کارکردهای اقتصادی ضعیف باشد باعث به وجود آمدن یکسری پدیدههای اجتماعی میشود و اگر پدیدهها به درستی مدیریت نشود و برنامهریزی برای آنان صورت نگیرد تبدیل به پدیده های سیاسی می شوند هنگامی که ضعف در اقتصاد به حوزههای اجتماعی تغییر ماهیت میدهند و از این حوزه به سمت سیاست تغییر جهت میدهد اگر مدیریت نشود به مسائل امنیتی تبدیل میشود که ورود به این مرحله در نوع خودش هزینههایی را در بردارد.

با بالا گرفتن بحثهای موجود، بهترین نوع رویکرد در فضای اجتماعی جامعه این است که مولفهها در این زمینه مدیریت شوند تا به مسائل سیاسی و بعد از آن به امنیتی تبدیل نشود؛ بنابراین باید حواسمان به این فرآیندهها باشد که از همان ابتدا مدیریت درستی داشته باشند که اگر این اتفاق صورت نگیرد مانند بسیاری از تجمعات و تنشهای به طور مثال گران شدن بنزین که آستانه تحمل مردم به خاطر ضعف اقتصادی و معیشت ضعیف شده بود به اتفاقات دیگر ختم میشود.

بی شک ملت با حاکمیت مشکلی ندارد. همان کسی که به قضیه بنزین اعتراض میکند و به خیابان میآید، اگر پای نظام جمهوری اسلامی در مقابله با دشمن به وسط بیاید، اسلحه بر میدارد و با آن میجنگد. بنابراین نباید کسانی که به خاطر ضعفهای معیشت به خیابان میآیند ضد نظام و انقلاب بنامیم، بلکه آنها از افراد کم درآمدی هستند که به خاطر ضعفهای اقتصادی موجود، گلههایی دارند؛ در نتیجه تصمیم گیران باید این نکته را به خاطر داشته باشند کسانی که امروز گله دارند قشر ضعیف هستند که از هر فرصت ممکن برای نشان دادن ناراحتی و سختیهای معیشتی خودشان استفاده میکنند.

باید صف اغتشاشگران و معترضان را از هم جدا کنیم. اغتشاشات با تجمعات اعتراضی و انتقادی مردم بسیار تمایز دارند چرا که اغتشاشات توسط دشمن مدیریت و هدایت میشود که با ساختار امنیتی ما مغایرت دارد.

اعتراضات معیشتی واقتصادی که جزء پدیدههای اجتماعی محسوب میشود، حق مردم است، آنان نگرانیهایی درباره وضعیت اقتصادی و زندگی خود دارند و دولت هم موظف است برای این مشکلات گام بردارد . نکته مهم اینکه در هر جامعهای ممکن است مسائل معیشتی و اقتصادی پیش بیاید. در آمریکای مدرن هم مردم برای مشکلات اقتصادی و اجتماعی به خیابانها می آیند و این طور نیست که همه دنیا سیر باشند و فقط ملت ما مشکل داشته باشد اما فرق ما با تمامی جهان این است که منابع زیادی داریم و بحث اینجاست چرا با وجود این منابع ما باید از نظر تامین معیشت مردم ضعیف باشیم که ای مشکل به نوع مدیریت دولت در خصوص منابع موجود باز میگردد و ارتباطی با کمبود منابع ندارد. آنچه در این شرایط باید توجه شود، این است که در ۴۰ سال بعد از انقلاب اغتشاش نداشتیم، اما دشمنان نظام و انقلاب به دنبال براندازی هستند و از یک تجمع ساده که برای وضعیت معیشتی و اقتصادی برگزار میشود سوءاستفاده میکنند و نمیگذارند صدای حقانیت مردم به گوش مسئولین برسد؛ بنابراین مسئولان ما باید اعتراضات و اغتشاشات دشمن ساخته را از یکدیگر تفکیک کنند.

یادداشت

فرامرز توفیقی

نماینده کارگران در کارگروه مزد

در اســــفند ۹۸ و فروردین ۹۹، زمانی که پای بحث بر سر عدد و رقم دستمزد بالا گرفته بود، دولتیها مقوله تورم انتظاری را پیش کشیدند و ادعا کردند در سال ۹۹، نرخ تورم از ۱۵ یا نهایت ۱۶ درصد فراتر نخواهد رفت، بنابر این اگر دستمزد ۲۱ درصد زیاد شود بازهم چند درصد بیشتر از «تورم انتظاری و حتمیِ سال ۹۹» خواهد بود.اما آنچه در عمل دیدیم، برآورده نشدن همه پیش بینی ها و انتظارات بود؛ در سال جاری، نه تنها تورم روی ۱۵ درصد متوقف نماند بلکه افسارگسیخته به پیش تاخت و مرز ۴۰ درصد را نیز پشت سر گذاشت!

بی شک زمانی میتوانیم ادعا کنیم که نرخ تورم روی دستمزد دیده شده که با «تورم» و اعداد آن بازی نکنیم.سبد معاش محاسبه شده در اسفندماه، ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان است و سبد سال قبل، ۴ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان بود؛ تفاوت این دو سبد، حدود یک میلیون و ۹۵۰ هزار تومان است؛ این تفاوت، نتیجه تاثیرِ تورم تجمیعی سال ۹۹ بر سرجمع هزینههای خانوار است؛ لذا اگر دستمزد فعلی به اندازه یک میلیون و ۹۵۰ هزار تومان افزایش یابد، تازه میتوانیم ادعا کنیم تاثیر تورم سال ۹۹ را از بین بردهایم (نه تورم سالهای قبلتر، فقط تورم سال ۹۹) و قدرت خرید کارگران در حد سال ۹۹ تثبیت شده است.

مساله مهم «تاثیر ریالی تورم بر هزینههای زندگی» است کما اینکه درصد تورم دو سبد، ۳۹.۵۷ درصد است که اگر به دریافتی حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی فعلی کارگران اعمال شود، نتیجه یک میلیون و ۲۶۶ هزار تومان میشود که بازهم حدود ۶۸۸ هزار تومان از تفاضل دو سبد (همان یک میلیون و ۹۵۰ هزار تومان) کمتر است.

بنابراین آنچه حائز اهمیت است، افزایش دریافتی کارگر (مجموع دستمزد و مزایای همه شمول) به اندازه افزایش هزینههای زندگی در طول یکسال است که تاثیر آن فقط میشود «تثبیتِ دستمزد واقعی»؛ با این مکانیسم، کارگران میتوانند هرچقدر در طول سال جاری با دستمزد خود خرید میکرده اند، در سال آینده نیز نه کمتر و نه بیشتر خرید کنند. افزایش واقعی دستمزد، به معنای افزایش دریافتی کارگر به میزانی بیشتر از تفاضل هزینههاست. این نوع اشتباهات محاسباتی و ساده گرایی به نفع دولتیها و کارفرمایان، موجب شده که از اتخاذ راهکارهای عادلانه و اعمالِ تاثیر تورم واقعی بر هزینههای زندگی، در مقوله افزایش دستمزد، دور بمانیم و به همین دلیل است که امروز بالاترین دریافتی یک کارگر با احتساب حق مسکن و حق اولاد، ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است اما سبد معاشِ حداقلیِ حداقلی، ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان!

با نزدیک شدن روزهای پایانی سال مشمولان سهام عدالت در انتظار سود سالیانه سهام خود هستند. تا کنون این سود در سه مرحله و به میزان ۱۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده و سودی که امسال پرداخت خواهد شد مرحله چهارم و سود سال ۱۳۹۸ است.

با وجود اینکه در آخرین ماه سال به سر میبریم و به روزهای پایانی سال ۱۳۹۹ نزدیک می شویم، هنوز هیچ مسئولی به طور شفاف درمورد زمان و میزان سود سال ۱۳۹۸ سهام عدالت اظهار نظر نکرده است. البته زمان واریز سود سهام عدالت سال ۱۳۹۸ بستگی به فعالیت شرکتها دارد و به گفته مسئولان در صورت انجام اقدامات لازم از سوی شرکتهای مربوطه، سود سهامداران تا پایان سال پرداخت میشود.

به نظر می رسد واریز سود سالیانه سهام عدالت چند تفاوت مهم با سالهای قبل دارد. نخست آنکه مشمولانی که روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده بودند، چنانچه اقدام به فروش بخشی از سهام خود کرده باشند، فقط سود بخشی از سهام را که نفروخته اند، دریافت خواهند کرد. برای مثال درصورتی که ۳۰ درصد سهام عدالت خود را فروخته اند، ۷۰ درصد از سود سال ۱۳۹۸ را دریافت خواهند کرد.

تفاوت دیگر لزوم ثبت نام در سامانه سجام است. هر کدام از ۳۶ شرکت سرمایهگذاری استانی و ناشران بورسی که برای واریز سود مشمولان سهام عدالت، شرکت سپرده گذاری مرکزی را انتخاب کرده باشند این سود براساس شماره حساب اعلام شده در سجام واریز خواهد شد. چنانچه مشمول سهام عدالت بخواهد سود خود را به صورت متمرکز دریافت کند و خود به دنبال سود شرکتها نرود تنها راه این اقدام، ثبتنام در سامانه سجام به نشانی www.sejam.ir است.

پنتاگون اعلام کرد

پنتاگون اعلام کرد که جنگندههای آمریکایی چندین حمله به شرق سوریه در واکنش به حملات اخیر به کارمندان آمریکایی در عراق داشتند.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) تاکید کرد که این حملات، چندین تاسیسات را در ایست نظارتی مرزی تخریب کرد که گروههای "تندرو مورد حمایت ایران" از آنها استفاده میکردند.

دو مسئول آمریکایی نیز که خواستند نامشان فاش نشود، اعلام کردند که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا با این حمله هوایی موافقت کرده است.

این حمله بعد از حملات راکتی اخیر به مواضع آمریکایی در عراق انجام شد.

پنتاگون در بیانیهای گفت که "چندین تاسیسات واقع در یک نقطه کنترل مرزی که مورد استفاده شماری از گروههای مورد حمایت ایران از جمله کتائب حزبالله و کتائب سید الشهدا بود" تخریب شد.

مقامهای آمریکایی به نیویورک تایمز گفتند که هفت بمب ۵۰۰ پوندی (۲۲۶ کیلوگرمی) بر مجموعه کوچکی از ساختمانها در یک گذرگاه غیررسمی مرزی که محل قاچاق سلاح بود، افکنده شد. نیویورک تایمز میگوید که جو بایدن صبح پنجشنبه دستور حمله را صادر کرده است؛ در حالی که وزیر دفاع وی به بندر سن دیگوی کالیفرنیا رفته بود تا از ناوهواپیمابر نیمتز که اخیرا از خلیج فارس بازگشته است، بازدید کند. این اولین اقدام نظامی دولت بایدن است.

گروه دیدبان حقوق بشر سوریه واقع در بریتانیا که با تکیه بر شبکه ای از منابع مطلع اوضاع سوریه را زیر نظر دارد گزارش داده است که در این حمله دستکم ۱۷ تن کشته شدهاند. برخی منابع از کشته شدن ۲۲ تن نیز خبر دادهاند.

جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت: "این اقدام متناسب نظامی همزمان با تدابیر دیپلماتیک انجام شد که شامل رایزنی با شرکای ائتلاف بود. این عملیات حامل این پیام صریح است: پرزیدنت بایدن برای حفاظت از پرسنل آمریکا و ائتلاف بیکار نخواهد نشست. در همین حال، ما به شکلی حساب شده عمل کردهایم که هدف آن رفع تنش از وضعیت کلی در شرق سوریه و عراق است."

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، که به کالیفرنیا سفر کرده است به خبرنگاران گفت ایالات متحده در این حمله به طور "حساب شده" عمل کرده و افزود: "ما به عراقیها اجازه دادیم تا تحقیق کنند و اطلاعات جمع آوری کنند که این در تعیین هدف نهایی برای ما بسیار مفید بود."

مقامات آمریکایی به نیویورک تایمز گفتند که پنتاگون چند هدف بزرگ تر را به عنوان گزینه احتمالی پیش روی جو بایدن قرار داده بود اما رئیس جمهوری آمریکا در نهایت کوچکترین گزینه را انتخاب کرد.

نیویورک تایمز به نقل از منابع دولتی ناشناس می گوید این عملیات نمایش کوچکی از حمله هوایی بود. به گفته این منابع، دولت آمریکا تصمیم گرفت که در سوریه دست به تلافی بزند تا از پیامدهای دیپلماتیک نامطلوب در عراق جلوگیری شود. خبرگزاری رویترز هم مینویسد که این حمله ظاهرا محدود بوده و از آنجا که به جای عراق در سوریه انجام شده به دولت عراق فضای لازم را برای انجام تحقیقات درباره حمله روز ۱۵ فوریه میدهد.

مقامهای دولت بایدن حملات راکتی به اربیل، در منطقه کردستان عراق، را محکوم کردند، با این حال میگفتند هنوز به طور قطعی نمیدانند چه کسی مسئول آن است.