فرسایش ۲ برابری خاک در ایلام

مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام گفت: میزان فرسایش خاک در این استان بر اساس ارزیابی های صورت گرفته بیش از ۲ برابر میانگین کشوری است.

غلامرضا ابدالی روز سه شنبه در آیین افتتاح سمن زیست محیطی دوستان زمین و زمان در دانشگاه پیام نور ایلام اظهار داشت: استان ایلام بیش از ۲ میلیون هکتار وسعت دارد که یک میلیون و ۷۰۰ هکتار آن عرصه های طبیعی است و ۱۴۳ هزار هکتار نیز تحت مدیریت محیط زیست قرار دارد. وی با بیان اینکه تنوع زیست محیطی در ایلام زیاد است، افزود: ۴۶ گونه پستاندار، ۲۰۰ گونه پرنده، هزار گونه گیاه، ۱۵ رودخانه دائم و ۶۲۰ هزار هکتار جنگل بلوط در استان ایلام وجود دارد. مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام به چالش های زیست محیطی ایلام اشاره کرد و گفت: عمده چالش زیست محیطی استان ریزگردها و کانون آن در کشور عراق، صید بی رویه و فرسایش خاک است. ابدالی ادامه داد: استان ایلام در طول سال ۱۷ تن در هکتار فرسایش خاک دارد در حالیکه فرسایش خاک در کشور در طول یکسال هشت تن در هکتار است. مدیرکل محیط زیست ایلام اضافه کرد: ۴۶ سازمان مردم نهاد با بیش از ۴۰ هزار جمعیت در استان فعال است و امیدواریم با افتتاح سمن زیست محیطی دوستان زمین و زمان گام ارزشمندی در راستای صیانت از محیط زیست برداریم.

 

پروژه PCI ذوب آهن اصفهان، پروژه سبز ملی

پروژه تزریق پودر زغال به کوره بلند از سوی بنیاد جهانی انرژی و انجمن مدیریت سبز اروپا به عنوان پروژه سبز ملی انتخاب شد و گواهینامه و تندیس پروژه سبز این بنیاد جهانی و انجمن اروپایی به ذوب آهن اصفهان تعلق گرفت.

منصور یزدی زاده، مدیرعامل ذوب آهن اصفهان با اعلام این خبر گفت: پروژه تزریق پودر زغال به کوره بلند ( PCI)از سوی مدیریت HSE به انجمن مدیریت سبز ایران (نماینده بنیاد جهانی انرژی) معرفی شد که با پیگیری و دفاعیات لازم توسط مدیریت های ذی ربط و ارزیابی های انجمن مذکور، این پروژه در رقابت با ده ها پروژه دیگر به عنوان پروژه سبز در سطح ملی انتخاب شد و به مرحله رقابت بین المللی راه یافت.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان، افزود: با پیگیری های مستمر، جلسه ارزیابی پروژه مذکور در سطح بین المللی در تاریخ ۱۰ آذرماه سال جاری و با حضور ارزیابان بنیاد جهانی انرژی برگزار شد و پروژه از منظرهای زیست محیطی، اقتصادی، اجتماعی و تکنولوژی مطابق با منطقEAST مورد ارزیابی قرار گرفت.

یزدی زاده تصریح کرد: بر اساس نتایج حاصل از ارزیابی انجام شده، شرکت ذوب آهن اصفهان موفق شد گواهینامه و تندیس بین المللی بنیاد جهانی انرژی و انجمن مدیریت سبز اروپا را برای پروژه مذکور دریافت کند.

بازدید از پروژه تقاطعات بسیج وجهاد شهریار

علی کیوانی شهریار ، مهندس چراغعلی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران به همراه صحرایی مدیر کل دفتر فنی استانداری ،طاهری فرماندار شهرستان شهریار ،کاویانی شهردار شهریار ،اعضاء شورای اسلامی شهر به صورت میدانی از پروژه های در حال احداث تقاطعات میدان بسیج وجهاد بازدید نمودند.

مهندس کاویانی در حاشیه این بازدید به میزان پیشرفت فیزیکی دو پروژه مهم میدان بسیج وجهاد اشاره کرد وگفت:خوشبختانه در یک ماه گذشته دو پروژه شاخص شهرداری پیشرفت خوبی داشته که میدان جهاد هم اکنون دارای پیشرفت فیزیکی ۷۰درصد می باشد. شهردار شهریار به مشکلات پیش روی این پروژه نیز اشاره کرد وافزود:موانع موجود در پیشرفت پروژه تملک املاک،جابجایی تاسیسات خدماتی (آب،برق،گاز،فیبر نوری) می باشد که با برخی از مالکان املاک معارض توافق صورت گرفته است و مابقی املاک که همکاری نمی کردند مجوز ضرورت اجرای طرح گرفته شده است و همچنین ادارات خدمات رسان با حمایت های مجموعه فرمانداری جهت رفع موانع همکاری لازم را دارند. وی یادآور شد:پیمانکار پروژه قول افتتاح فاز اول پروژه میدان جهاد برای قبل از اتمام سال جاری را داده است و امیدواریم با بهره برداری از فاز اول بخشی از مشکلات ترافیکی مرتفع گردد.

 

اجرای بیش از ۱۰۰ کیلومتر فیبر نوری
در استان مرکزی

مدیر مخابرات منطقه مرکزی، گفت: در جهت توسعه و ارتقاء زیرساختهای ارتباطی استان بیش از ۱۰۰ کیلومتر فیبر نوری، ۱۶ کیلومتر کابل مسی ، ۶۳۰۰ پورت دیتای خانگی و ۱۱۰۰۰ شماره تلفن ثابت اجرا شده است.

،محمد مهدی ملک حسینی، مدیر مخابرات منطقه مرکزی در آیین اهدای جوایز برندگان همراه اول در استان مرکزی در تشریح عملکرد ده ماهه مخابرات استان در سال ۹۹ با تبریک فرا رسیدن دهه مبارک فجر، گفت: در جهت توسعه و ارتقاء زیر ساختهای ارتباطی استان بیش از ۱۰۰ کیلومتر فیبر نوری، ۱۶ کیلومتر کابل مسی ، ۶۳۰۰ پورت دیتای خانگی و ۱۱۰۰۰ شماره تلفن ثابت اجرا شده است.

ملک حسینی اظهار کرد: در بخش شبکه تلفن همراه مخابرات منطقه مرکزی به نمایندگی از طرف شرکت ارتباطات سیار ایران ( همراه اول ) با سرمایهگذاری پیش از ۵۱۰ میلیارد ریالی نسبت به توسعه و بهینهسازی ۴۲ سایت تلفن همراه در سطح استان برای ارائه اینترنت همراه اول اقدام کرده است.

وی ادامه داد: همچنین با تأسیس ۷ سایت برای ایجاد پوشش مکالمه و اینترنت در مناطق اکبرآباد و حصار شازند ، امانآباد اراک ، حکیمآباد و مهمانشهر شهید ناصری زرندیه ، منطقه پتروشیمی شازند و محدوده خیابان قیام و بلوار نواب صفوی شهر اراک اقدام کرده است. مدیر مخابرات منطقه مرکزی بیان کرد: در راستای توسعه خدمات اینترنتی بدون سیم در مناطق روستایی ۶ سایت wifi در روستاهای منجیقان، چناقچی علیا، چارحد، ورچند ،تیره و بند امیر از توابع شهرستان زرندیه با صرف اعتباری بالغ بر ۲۲ میلیارد ریال اقدام کرده است. ملک حسینی به اقدامات صورت گرفته در حوزه شبکه تلفن ثابت ، اینترنت پرسرعت و شبکه فیبر نوری اشاره کرد و گفت: مخابرات منطقه مرکزی با سرمایهگذاری بالغبر ۳۰۰ میلیارد ریال در سال جاری ، نسبت به تأسیس ، توسعه و بهینهسازی شبکه تلفن ثابت ، اینترنت پرسرعت و شبکه فیبر نوری استان اقدام کرده که این اقدامات به افزایش سطح کمی و کیفی خدمات قابلارائه به هم استانیهای شده است.

 

واردات ۱۲ میلیون تن کالای اساسی
از بندر امام خمینی(ره)

خوزستان :مدیرکل پشتیبانی امور دام حوزستان گفت: در ۱۱ ماهه امسال، ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تن کالای اساسی از طریق بندر امام خمینی(ره) وارد کشور شده است.

وی گفت: این میزان واردات کالاس اساسی در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۲ درصد افزایش نشان میدهد.

بدوی با بیان اینکه هم اکنون روزانه حدود سه هزار تن کالای اساسی از بندر امام به مقصد مناطق مختلف کشور بارگیری میشود، افزود: واردات کالاهای اساسی از طریق بندر امام طبق برنامه ادامه خواهد داشت. مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام خوزستان اظهار داشت: به رغم قرنطینه شدن بندر امام به دلیل شیوع ویروس کرونا از سوی ستاد استانی مبارزه با این بیماری، بارگیری کالاهای اساسی از پایانه بار این بندر با رعایت پروتکلهای بهداشتی ادامه دارد. وی گفت: به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، در پایانههای حمل بار از جمله پایانه بندر امام، اقدامات لازم در خصوص گندزدایی و ضدعفونی کردن سطوح به صورت مستمر در طول شبانه روز در حال انجام است.

سرانه مکان مذهبی
در ایلام کمتر از یک متر است

طالب صادقیان شهردار ایلام در نشست شورای هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان ایلام، اظهار کرد: سرانه مکان مذهبی در کشور بین ۵ تا ۷ متر است اما این سرانه در شهر ایلام کمتر از یک متر است. وی با بیان اینکه یکی دیگر از فعالیت های شهرداری، توسعه زیرساخت ها در مساجد است، افزود: در طرح جامعه شهری، افزایش سطح سرانه مکان مذهبی مورد توجه ویژه قرار گیرد. شهردار ایلام اظهار داشت: در این طرح بافت های کم برخودار مورد توجه قرار گرفته اند و با همکاری سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری تلاش شده نگاه ویژه ای به این مناطق داشته باشیم و اجرای برنامه های فرهنگی در این مناطق را در اولویت کاری خود قرار دهیم.

به میزبانی دانشگاه گیلان برگزار شد؛
 

دومین کنفرانس ملی حفاظت از ماهیان بوم زاد ایران در راستای هم افزایی و تبادل نظر محققان علوم ماهی شناسی و آبزیان و با هدف نهایی فرهنگ سازی در سطح جامعه صبح و عصر امروز در اتاق شورای معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه به صورت وبیناری برگزار شد.

در مراسم افتتاحیه این همایش، دکتر سید ضیاالدین میرحسینی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گیلان و رئیس کنفرانس به معرفی توانمندیها و ظرفیتهای دانشگاه پرداخت و پس از آن دکتر سهیل ایگدری رئیس انجمن ماهی شناسی ایران گزارشی از فعالیتهای انجمن و هدف دومین کنفرانس ملی حفاظت از ماهیان بوم زاد ایران را ارائه کرد.

دکتر سیدحامد موسوی ثابت عضو هیات علمی گروه شیلات دانشگاه گیلان و دبیر علمی این همایش نیز در مراسم افتتاحیه این همایش گفت: ایران بواسطه داشتن تنوع اقلیمی، زیست بوم های متنوع آب شیرین و همچنین خطوط ساحلی طولانی، زیستگاه مهمی برای انواع ماهیهای آب شیرین و دریایی محسوب می شود که تاکنون حدود سیصد گونه ماهی آب شیرین از آبهای داخلی ایران شناسایی شدهاند که حدود یک سوم آنها منحصر به این آب و خاک هستند یا به عبارتی بوم زاد ایران شناخته میشوند.

دکتر موسوی ثابت ادامه داد: تنوع گونهای قابل توجهی چیزی حدود یک هزار گونه در بخش ماهیان دریایی، هم در دریای خزر و هم در خلیج فارس و دریای عمان ثبت شده است. اما از سوی دیگر، بخاطر مداخلات مختلف انسانی، تغییر اقلیم و مدیریت نامناسب منابع طبیعی در سالها و دهههای اخیر تهدیدات متعددی متوجه این گنجینه ارزشمند ذخایر ژنتیکی شده است که با توجه به اهمیت حفاظت از تنوع زیستی ماهیان در کشور و لزوم فرهنگ سازی مناسب در این زمینه، پژوهشکده حوضه آبی دریای خزر دانشگاه گیلان با همکاری انجمن ماهی شناسی ایران در راستای هم افزایی و تبادل نظر محققان علوم ماهی شناسی و آبزیان و با هدف نهایی فرهنگ سازی در سطح جامعه اقدام به برگزاری «دومین کنفرانس ملی حفاظت از ماهیان بومی ایران؛ با تاکید بر ماهیان حوضه آبریز دریای خزر» بصورت آنلاین کرد.

دبیر علمی این همایش گفت: ۱۵۲ مقاله به دبیرخانه این همایش رسید که از این تعداد ۳۵ مقاله به صورت سخنرانی و ۱۰۲ مقاله نیز به صورت پوستر مورد پذیرش داوران قرار گرفت.

سخنرانیهای علمی صبح با حضور دکتر مسعود ستاری از دانشگاه گیلان، دکتر سهیل ایگدری از دانشگاه تهران، دکتر صابر وطن دوست از دانشگاه آزاد اسلامی و دکتر کیوان عباسی از موسسه تحقیقات شیلات ایران به عنوان اعضای پنل برگزار شد که پروفسور حمیدرضا اسماعیلی از دانشگاه شیراز در ارتباط با وضعیت ماهیان بومی ایران و آخرین وضعیت حفاظتی آنها سخنرانی کرد و دکتر غلامی از دانشگاه گیلان در خصوص اهمیت حقابه ماهیان در رودخانهها و سایر منابع آبهای داخلی به ایراد سخنرانی پرداخت. دکتر حسین مصطفوی از دانشگاه شهید بهشتی در خصوص ارزیابی سیمای سرزمین رودخانههای حوضه جنوبی خزر با هدف حفاظت ماهیان و پروفسور عبدلی از دانشگاه شهید بهشتی در خصوص تهدیدات ماهیان مهاجم با تاکید بر گونه مهاجم تیلاپیا و دکتر بارگاهی در ارتباط با روند انقراض کوسه ماهیان و پروفسور سلطانی نیز با محوریت تهدیدات بیماریهای وارداتی برای ماهیان بومی سخنرانی کردند.

در پنل عصر نیز که با حضور دکتر بهرام فلاحتکار، دکتر جاوید ایمانپور و دکتر حامد موسوی ثابت از دانشگاه گیلان به عنوان اعضای پنل برگزار شد در ابتدا دکتر یورگ فریهوف از موزه علوم طبیعی برلین آلمان در مورد ارزیابی وضعیت حفاظتی ماهیان آبهای داخلی ایران سخنرانی کرد. سپس دکتر بهرام فلاحتکار از دانشگاه گیلان پیرامون ضرورت اجماع ملی در حفاظت از ماهیان خاویاری دریای خزر، پروفسور سدات یرلی ازدانشگاه حاجت تپه ترکیه با عنوان ماهیان مهاجم در مقابل ماهیان بوم زاد، دکتر کیوان عباسی از موسسه تحقیقات شیلات ایران با محوریت بررسی فراوانی ماهیان بومی تالاب انزلی و لزوم حفاظت از آنها، دکتر ناصر کرمی راد از سازمان شیلات با عنوان «ماهی سفید و سه دهه بازسازی ذخایر آن در حوضه جنوبی دریای خزر»، دکتر سمانه پورسعید از دانشگاه توکیو در مورد حفظ ذخایر ژنتیکی ماهیان بومی با استفاده از سلولهای بنیادی و دکتر محمدعلی خانلر با موضوع «مروری بر توجیه اقتصادی و پیامدهای محیط زیستی و اجتماعی طرح توسعه ناوگان فانوس ماهیان با تاکید بر حضور کشتیهای چینی» سخنرانی کردند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم از پیشرفت ۹۴ تا ۹۵ درصدی موزه اشیای تاریخی در قم خبر داد و گفت: این موزه نزدیک بیت امام خمینی(ره) واقع شده که ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۰ افتتاح میشود. به گزارش تجارت از قم، حمید یزدانی در جمع خبرنگاران با تاکید براینکه شیوع ویروس کرونا خسارات فراوانی را به بخش گردشگری وارد کرد، اظهار داشت: براساس برآوردهای انجام شده ۷۲۹ میلیارد تومان به بخش گردشگری در استان قم خسارت وارد شده است.

وی با بیان اینکه براساس بررسیهای صورت گرفته رتبه نخست خسارات براثر شیوع ویروس کرونا به بخش حمل و نقل اختصاص دارد، تصریح کرد: رتبه دوم خسارات به بخش گردشگری ارتباط دارد و شرایط سختی را برای این بخش بوجود آورده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم با عنوان اینکه گردشگری خدماتی است، گفت: خدماتی به معنای این است که یک طرف کسانی هستند که خدمات دریافت میکنند و طرف دیگر خدمات میدهند و مقدمات خدماترسانی را فراهم میکنند.

وی با اشاره به مبلغ برآورد شده پروندهها برای دریافت تسهیلات بانکی، بیان کرد: ۴۹۵ میلیارد تومان پرونده آماده به بانک ارجاع داده شده است که تاکنون ۴۳ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

یزدانی با بیان اینکه استان قم پس از استان البرز دارای جایگاه دوم کشور در معرفی پروندههای دریافت تسهیلات به بانک قرار دارد، گفت: استان قم با ۱۵ پرونده معرفی به بانک و هفت پرداخت دارای جایگاه دوم در کشور قرار گرفته و هم چنین در زمینه انتقال پرداختها نیز در جایگاه نخست قرار دارد.

وی از پیشرفت ۹۴ تا ۹۵ درصدی موزه اشیای تاریخی در قم خبر داد و افزود: این موزه نزدیک بیت امام خمینی(ره) واقع شده که ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۰ افتتاح میشود. وی عنوان کرد:۵۱ پروژه گردشگری مانند هتل و مهمان پذیر توسط بخش خصوصی در دست احداث است که دارای ارزش ۴ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است.

مدیرعامل شرکت آبفا استان اصفهان در مراسم تقدیر از برگزیدگان جشنواره خانواده آبی، پرسش شادآبی، فیلم کوتاه آموزشی و هنروری کارکنان گفت: استفاده از ظرفیت های های هنری در فرهنگ سازی مصرف بهینه آب در جامعه بسیار موثر است و شرکت آبفا در سالهای اخیر از این ظرفیت به خوبی بهره مند شده است. هاشم امینی در مراسم رونمایی از طرح سه شنبه های آبی، بسته آموزشی مدیریت مصرف و سرود اختصاصی شرکت آبفا استان اصفهان افزود: شیوع ویروس کرونا و محدودیت های ایجاد شده، مانع از این نشد که شرکت آبفا استان اصفهان موضوع فرهنگ سازی مصرف صحیح آب در جامعه را نادیده بگیرد و با استفاده از ظرفیت فضای مجازی و شبکه های مجاز با همکاری دستگاههای مرتبط، اقدام به فرهنگ سازی مصرف درست آب در بین مردم نموده است.

وی از همکاری و تعامل آموزش و پرورش و کانون پرورش و فکری کودکان ونوجوانان در موضوع فرهنگ سازی مصرف بهینه آب قدردانی نمود و اظهار داشت: در سال جاری توانستیم با همکاری و تعامل آموزش و پرورش و کانون پرورش و فکری کودکان ونوجوانان، جشنواره خانواده آبی، فیلم کوتاه آموزشی و پرسش شادآبی را در فضای مجازی برگزار کنیم و از ظرفیت شبکه شاد به خوبی بهره مند شدیم.

وی عنوان کرد: با توجه به اقلیم خشک کشور و استان اصفهان، فرهنگ سازی مصرف درست آب در جامعه امری ضروری است چراکه با توجه به بارندگی های محدود در فصل بارش هم اکنون ذخیره سد زاینده رود ۱۹۹ میلیون متر مکعب است.

در ادامه مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان گفت: شرکت آبفا استان اصفهان با استفاده از ظرفیت هنری، علمی توانسته در قالب طرح های مختلف بستر فرهنگ بهینه آب را در جامعه فراهم نماید. قلمکاریان اعلام کرد: آب مایه حیات است و قدر این ماده غیرقابل جایگزین باید در جامعه نهادینه شود که شرکت آبفا با همکاری کانون توانسته در قالب نقاشی، موسیقی، شعر و داستان، فیلم و ارزش آب را دربین کودکان و نوجوانان به درستی بیان کند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان همدان و مدیرکل مرکز خدمات حوزه های علمیه این استان در راستای همکاری هر چه بهتر و بهره مندی از ظرفیت های هر دو نهاد آموزشی دیدار و گفتگو نمودند.

به گزارش روابط عمومی جمعیت هلال احمر استان همدان در این دیدار مقرر گردید طلاب حوزه های علمیه استان با گذراندن دوره آموزش های همگانی و تکمیلی در کنار ابلاغ احکام دینی، مردم را از وجود مخاطرات طبیعی و غیر طبیعی و روش های مقابله و پاسخگویی به بلایا آشنا نمایند.

علی سنجربگی در این دیدار گفت: حضور طلاب در اقصی نقاط استان و ارتباط آنها با مردم ونمازگزاران مساجد ها این ظرفیت را برای طلاب ایجاد نموده که بتوانند در کنار احکام دینی و مسائل شرعی و اجتماعی، آموزش های همگانی را برای مردم تدریس نموده و آنها را برای پیشگیری و مقابله با انواع مخاطرات آماده نمایند.

وی ضمن ابراز خرسندی از دیدار با مدیرکل حوزه های علمیه استان، افزود: در این دیدار مقرر گردید جمعیت هلال احمر استان همدان آموزش طلاب حوزه علمیه استان و خانوادههای آنها را به عهده گرفته و با تدریس و ارائه آموزش های همگانی و تخصصی، از توان آنها بعنوان امدادگران و مربیان امدادونجات جمعیت هلال احمر استفاده نماید.

سنجربگی با ذکر این مطلب که طلاب به روش تدریس به خوبی مسلط هستند، خاطرنشان کرد: برای تدریس در رده های مختلف جامعه دو موضوع اهمیت ویژه ای دارد مطالب و روش آموزش مطالب که شاید اهمیت آن بیشتر از خود مطالب باشد و مسلط بودن طلاب به روش تدریس می تواند برای انتقال آموزش همگانی و مخاطرات برای رده های مختلف جامعه مثمرثمر واقع شود.

وی افزود: طلاب بعنوان مبلغان دینی و مربیان امداد و نجات می توانند در آموزش عموم مردم ، در پیشگیری ،آمادگی و پاسخگویی به مخاطرات نقش بسزایی داشته باشند.

وی اذعان کرد: معاونت آموزش و پژوهش این جمعیت از اوایل سالجاری درشعبه مرکز استان این آموزش را آغاز و بزودی در سایر شعب نیز با برگزاری دوره های آموزش عمومی و تخصصی برای طلاب و تولید محتوای آموزشی و ارسال به کانال ها و سامانه های ارتباط جمعی طلاب این مهم با توان بیشتری ادامه خواهد یافت.

حجت الاسلام والمسلمین عیسی بسطامی نیز در با اهداء لوح سپاس و قدردانی از همکاری جمعیت هلال احمر، خاطرنشان کرد: قبل از این هم جمعیت هلال احمر در برگزاری دوره های امدادی با این حوزه همکاری داشته است
و ابراز امیدواری نمود با امضاء این تفاهم نامه بهرمندی از ظرفیت ها برای طرفین میسر شده ونتیجه این کار گام بزرگی برای ملت ارزشمند و همیشه در صحنه همدان باشد.

وی با اشاره به اینکه طلاب به راحتی می توانند مطالب را برای جامعه هدف تشریح نمایند و با مردم ارتباط بگیرند،اضافه کرد: برگزاری دوره های هلال احمر و طلاب برای این حوزه بسیار ارزشمند است چون طلاب افزون بر یادگیری این آموزش ها، نقش انتقال مطالب به مردم و آماده نگهداشتن آنها را حتی در
دور افتاده ترین روستا ها به عهده می گیرند و در انواع مخاطرات بخصوص سیل و زلزله می توانند در کنار نجاتگران جمعیت هلال احمر به آسیب دیدگان خدمات تخصصی ارائه نمایند.