احتمال کاهش قیمت در بازار مسکن

یک کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه هیچگاه شاهد این حجم از رکود در بازار املاک شب عید نبوده ایم گفت: در صورت احیای برجام قیمت مسکن مقداری کاهش می یابد. حسن محتشم اظهار کرد: اگر در بحث برجام توافقی حاصل شود قطعا با مقداری کاهش قیمت در بخش مسکن مواجه خواهیم بود؛ زیرا ارزش پول ملی بالا می رود و باعث تحولات در اقتصاد کشور می شود. اما اگر توافق صورت نگیرد احتمال رشد مجدد نرخ ارز وجود دارد و ممکن است قیمت اسمی مسکن بالا برود. هرچند در صورت عدم توافقات سیاسی نیز با توجه به رشد بیش از پنج برابر قیمت مسکن، بعید است که شاهد جهش مجدد باشیم. در واقع بازار مسکن ظرفیت ندارد. وی افزود: سناریوی سوم این است که قیمت ارز در همین حدود ۲۵ هزار تومان باقی بماند و در آن صورت مسکن به ثبات می رسد و افزایش قیمت بعید خواهد بود.

این کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه بخش مسکن در رکود عمیقی به سر می برد گفت: در بهمن ماه امسال حدود ۲۰۰۰ معامله مسکن در تهران به امضا رسیده که هیچگاه شاهد چنین حجم اندکی از معاملات شب عید نبوده ایم. علت این است که به دلیل انتظار برای انتخابات ریاست جمهوری و انجام توافقات سیاسی، سرمایه گذاران معطل هستند. خریداران واقعی هم که به دلیل جهش قیمتها طی سه سال گذشته حضور پررنگی در بازار نداشتند.

 

عدم همکاری دستگاهها درشناسایی خانههای خالی

یک کارشناس اقتصادی گفت: عدم همکاری دستگاهها با سامانه املاک و اسکان برای شناسایی خانههای خالی مشهود است. مجلس باید از طریق تصویب و نظارت بر قوانین الزام آور به این موضوع ورود کند. وحید شقاقیشهری در گفتوگو با مهر با اشاره به عدم همکاری دستگاهها برای اجرای قانون مالیات بر خانههای خالی گفت: یکی از دلایل عدم اجرای این قانون مشکل بودن شناسایی خانههای خالی است که مراحل سختی در پیش دارد و هزینه شناسایی آن نیز بسیار بالاست. شقاقیشهری با بیان اینکه زیرساخت بانکهای اطلاعاتی در کشور بسیار ضعیف و نیازمند تقویت است، افزود: اینکه همکاری لازم برای تبادل اطلاعات بین دستگاهها و شناسایی خانههای خالی وجود ندارد، مشهود است. به نظر میرسد مجلس باید به این موضوع ورود کند و از طریق تصویب و نظارت بر قوانین الزامآور، دستگاهها را ملزم به همکاری کرده و مجازاتی را هم برای تخطی کنندگان از قانون مشخص کند. این کارشناس اقتصادی ادامه داد: بانکهای اطلاعاتی در کشور باید به یکدیگر متصل و یکپارچه شوند اما به نظر میرسد ذینفعان آن از هیچ تلاشی برای عدم تحقق این پروژه دریغ نمیکنند. اگر قانون محکمی برای اجرای قانون مالیات بر خانههای خالی وضع شود، همه ارگانها مجبور به همکاری خواهند شد.

کرونا در کمین سفرهای نوروزی

در شرایطی که شرکتهای ریلی و هوایی پیشفروش بلیت سفرهای نوروزی خود را آغاز کردهاند، مسئولان بهداشتی نسبت به جهش کرونای جهش یافته در انواع مختلف انگلیسی، آفریقایی و اسلوواکی نگران هستند و خواهان تعیین تکلیف سریعتر سفرهای نوروزی هستند تا مردم متضرر نشوند.

طی روزهای گذشته دو مسئول از وزارت راه و شهرسازی برنامه نوروزی زیرمجموعه خود را برای سفرهای مردم در این ایام اعلام کردند و به نظر میرسد به تدریج پیشفروش بلیت سفرهای نوروزی آغاز شود. یکشنبه گذشته تورج دهقان زنگنه رییس سازمان هواپیمایی کشوری- درباره برنامه سفرهای نوروزی و تشکیل ستاد آن گفت: برنامه پایانی سال و سفرهای نوروزی را اگر کرونا اجازه دهد به شرکتهای هواپیمایی ابلاغ کردهایم تا توان عملیاتی و ساعت پرواز تعیین شده و تعداد ناوگان آماده به کار را در فرودگاه های پر ترافیک برنامه ریزی کنند و همه ایرلاینها موظف هستند تا هواپیمای پشتیبان داشته باشند که در صورت نقص فنی در کمترین زمان ممکن مسافران به مقصد شان برسند و از ابطال پرواز جلوگیری کنند. وی افزود: در ایام نوروز بسته به مجوزهایی که ستاد ملی مقابله با کرونا اجازه دهد برنامهریزی خواهیم کرد و تا الان ممنوعیتی برای پروازها نداریم. همچنین سعید رسولی مدیر عامل شرکت راهآهن نیز در همین زمینه در نشستی خبری گفت: ایام پیک سفرهای نوروزی امسال از ۲۵ اسفند ماه آغاز می شود و تا ۱۵ فروردین ماه ادامه دارد و بر این اساس ستاد سفرهای نوروزی را از ماه گذشته تشکیل داده و ضمن برگزاری جلسات مکرر همه تمهیدات لازم برای انجام هر چه بهتر سفرهای ضروری مردم در ایام نوروز مورد بررسی قرار گرفته است. وی افزود: پیش فروش بلیت های قطار در ایام نوروز از سه شنبه پنجم اسفند ماه آغاز میشود و مردم می توانند از طریق مراکز مجاز و به صورت آنلاین خرید خود را انجام دهند و روزانه ۲۳۰ قطار پیش بینی شده که برای کل دوره ۲۱ روزه ۴۷۲۸ قطار خدمت رسانی خواهند کرد. این برنامهها طی روزهای گذشته در حالی اعلام شد که هنوز تصمیم نهایی برای سفرهای نوروزی گرفته نشده است و از سوی دیگر مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز هشدارها و انتقادهای جدی از وضعیت کنونی رعایت پروتکلهای بهداشتی دارند. اخیرا علیرضا زالی - فرمانده ستاد مقابله با کرونا کلانشهر تهران- درباره انواع ویروس جهش یافته کرونا اظهار کرد: ویروس جهش یافته فنلاندی نداریم اما پیشتر ویروس اسلواکی قبل از آن ویروس موسوم به کالیفرنیا و قبل از آن انگلیسی و آفریقایی وجود داشته ولی تنها مورد جهش ویروس موسوم به انگلیسی در کشور مشاهده شده و شواهدی از وجود سایر جهش ها نداریم.

کنارگذر جنوبی پایتخت زیر بار ترافیکی قرار گرفت

گروه راه و مسکن: آزاد راه کنار گذر جنوبی تهران (غدیر) با حضور رئیس جمهوری، وزیر راه و شهرسازی و دیگر دستاندرکاران افتتاح شد که میتواند زمان رسیدن را برای رانندگان سواری تا ۱.۵ ساعت و برای وسایل نقلیه سنگین تا دو ساعت کاهش دهد و عوارض آن برای انواع خودروها از ۲۵ تا ۸۰ هزار تومان است.

آزادراه کنار گذر جنوبی تهران یا همان آزادراه غدیر اواخر سال ۱۳۹۳ کلید خورد و قرار بود تا پنج سال اتمام این پروژه طول بکشد که البته به نظر میرسد این وعده محقق شده چرا که عملیات اجرایی این آزادراه به اتمام رسیده و روز (پنجشنبه هفتم اسفند ماه) به بهرهبرداری رسید.

این آزادراه از آبیک در آزادراه فعلی کرج- قزوین آغاز شده و با عبور از جنوب استان البرز و تهران پس از ۱۵۸ کیلومتر به چرمشهر در آزادراه حرم تا حرم در جنوب شرقی تهران میرسد البته اگر تقاطعهای غیر همسطح و دیگر مسیرهای آن را محاسبه کنیم طول این آزادراه به ۲۲۰ کیلومتر میرسد.

محمود ملازینل -مجری آزاد راه کنار گذر جنوبی تهران و مدیرکل دفتر امور مجریان آزاد راه کشور در خصوص آزادراه غدیر اظهار کرد: این آزادراه که با حضور وزیر راهوشهرسازی و رئیس جمهوری افتتاح شد میتواند طول سفر را برای وسایل نقلیه سبک تا ۹۰ دقیقه و برای وسایل نقلیه سنگین تا ۱۲۰ دقیقه کاهش دهد و یکی از ایمنترین آزادراههای کشور از نظر اصول جدید ساخت و مهندسی به شمار میرود. وی درباره نرخ عوارض تعیین شده برای این آزادراه کنار گذر جنوبی تهران (غدیر) گفت: بر اساس مصوبه موجود عوارضی برای خودروهای سواری ۲۵۰۰۰ تومان، وانت ۳۰ هزار تومان، مینی بوس ۲۵۰۰۰ تومان، اتوبوس ۳۵۰۰۰ تومان، کامیون دو محور ۵۰ هزار تومان، کامیون سه محور ۶۵ هزار تومان و تریلی ۸۰ هزار تومان تعیین شده است که در ابتدای راهاندازی به صورت دستی و غیر الکترونیک و در ادامه و با نصب تجهیزات به صورت الکترونیک دریافت و پرداخت خواهد شد. ملازینل با اشاره به اینکه در این محور آزادراهی چهار ایستگاه عوارضی وجود دارد، ادامه داد: مردم میتوانند برای استفاده از هر بخش این آزادراه تنها عوارض آن را پرداخت کنند به گونهای برای وارد شدن به این آزادراه از غرب یعنی از جاده قزوین کرج در ایستگاه اول ۷۰۰۰ تومان، در ایستگاه دوم ۷۰۰۰ تومان، در ایستگاه سوم ۶۰۰۰ تومان و درصورتی که بخواهد از عوارضی چهارم عبور کرده و از همه طول ۱۵۸کیلومتری این آزادراه استفاده کنند ۵۰۰۰ تومان دیگر نیز باید بپردازند که مجموعا به ۲۵۰۰۰ تومان میرسد. مجری آزاد راه کنار گذر جنوبی تهران و مدیرکل دفتر امور مجریان آزاد راه کشور با اشاره به اینکه در این آزادراه از یک تونل برای عبور از اتوبان کرج-قزوین استفاده شده است، گفت: آزادراه غدیر دارای ۴۹ دستگاه پل در نقاط تبادلی مانند آزادراه کرج-قزوین، جاده قدیم کرج، ماهدشت-اشتهارد، اتوبان تهران-ساوه، جاده قدیم قم، اتوبان تهران-قم، قم-گرمسار است. همچنین در ۱۲ تقاطع که از روی مسیرهای مختلف عبور میکند پل احداث شده و پنج پل رودخانهای نیز داریم که البته این تعداد به ۴۹ مورد نمیرسد اما در یک منطقه ممکن است پنج پل احداث شده باشد. در همین حال وزیر راه و شهرسازی نیز در مراسم افتتاح آزادراه غدیر این پروژه ملی را بخش بزرگی از جاده ابریشم آزادراهی کشور خواند و گفت: با افتتاح این محور آزادراهی مشکل بزرگ ترافیکی تهران حل میشود و پایتخت نفس راحتی میکشد.

محمد اسلامی - وزیر راه و شهرسازی - اظهار کرد: امروز هدیه بزرگی به ملت ایران داده می شود؛ یک سرمایه گذاری که از فکر و اندیشه تا طراحی و ساخت آن در یک دولت صورت می گیرد. وی با بیان اینکه پروژه های عمرانی زمانمند می شوند و دولت های بعدی وارث افتتاح آن خواهند بود، افزود: آزادراه غدیر که عملیات اجرایی آن با سرمایهگذاری حدود هفت هزار میلیارد تومان در اسفند ۱۳۹۴ آغاز شد تماما در طول یک دولت انجام شده است. اسلامی ادامه داد: آزاده غدیر که عملیات اجرایی آن با سرمایهگذاری حدود هفت هزار میلیارد تومان در اسفند ماه ۱۳۹۴ آغاز شد سالانه ۲۰ درصد پیشرفت داشته است که رکوردی در انجام پروژههای زیرساختی و یک رکورد در تاریخ وزارت راه و شهرسازی به شمار می رود. وزیر راه و شهرسازی با قدردانی از تمام طراحان، مهندسان، سازندگان، کارگران، تکنسینها و اپراتورهای فعال در این ابرپروژه گفت: به طور روزانه ۳۰۰۰ نفر در طول ۵ سال اکثرا به صورت دو شیفت در این پروژه کار کردند تا این پروژه آماده بهرهبرداری شود. وی افزود: این آزادراه که کنارگذر جنوبی البرز و تهران قلمداد میشود، بخش مهمی از جاده ابریشم آزادراهی کشور است که شرق و غرب کشور را طی می کند و نقطه تبادلی پنجگانه دارد که با کریدورهای شمال و جنوب اتصالات را برقرار می کند و پیرامون این آزادراه بر اساس طراحی های صورت گرفته تیرپارکها و پارکهای لجستیک شکل خواهد گرفت که بار سنگینی از حجم فعالیت و آمد و شد در جنوب شرق، جنوب غرب و جنوب تهران را به آن سوی این آزادراه منتقل میکند که تهران از این بابت نفس خواهد کشید.

کارشناسان بازار انرژی پیش بینی کردند؛

در حالی که خاطره ریزش قیمت نفت هنوز در ذهن بسیاری از معامله گران بازار تازه است، زمزمه هایی به گوش می رسد که قیمت هر بشکه نفت تا پایان سال آینده بار دیگر به بالای ۱۰۰ دلار صعود خواهد کرد.

شرکت سوکار جمهوری آذربایجان پیش بینی کرد قیمت نفت برنت ظرف ۱۸ تا ۲۴ ماه آینده سه رقمی خواهد شد و بانک امریکا انتظار دارد قیمت نفت تا چند سال دیگر تحت تاثیر بهبود عوامل بنیادین و تدابیر محرک مالی جهانی به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه صعود کند. سفته بازان هم دست به کار شده و قراردادهایشان در بازار آپشن یا اختیار معامله را با این حساب که قیمت هر بشکه نفت تا دسامبر سال ۲۰۲۲ به ۱۰۰ دلار صعود خواهد کرد، افزایش داده اند. این دیدگاه ها بسیار خوش بینانه است اما اعتماد فزاینده در بازار نفت را پس از رشد بیش از ۲۰۰ درصدی قیمت نفت برنت پس از این که در دوران اوج پاندمی به پایین ترین رکورد ۱۸ سال گذشته سقوط کرد، منعکس می کند. تقاضا در بازارهای بزرگ آسیایی بهبود یافته است و همزمان اوپک پلاس تولیدش را محدود نگه داشته و عدم سرمایهگذاری هم مانع رشد قوی تولید نفت شیل می شود. گلدمن ساکس هفته جاری قیمت مورد پیش بینی برای هر بشکه نفت برنت در سه ماهه سوم امسال را ۱۰ دلار بالا برد و ۷۵ دلار برآورد کرد. قراردادهای اخیر در بازار با پیش بینی صعود نفت برنت به بالای ۱۰۰ دلار تا دسامبر ۲۰۲۲ افزایش پیدا کرده است. قیمت ۱۰۰ دلار جای ویژه ای در ذهن بسیاری از معامله گران دارد زیرا قیمت نفت در اوایل دهه گذشته تحت تاثیر تقاضای قوی بازارهای نوظهور، سالیان متمادی در همین حدود بود و باعث تشویق شرکت های حفاری به عملیات های گسترده تر در همه نقاط از بستر آب های عمیق اقیانوس گرفته تا ماسه های نفتی در مناطق دوردست کانادا شد. این دوران در سال ۲۰۱۴ که شرکت های شیل آمریکا ثابت کردند میتوانند میزان زیادی نفت را با هزینه های بسیار پایین تر تولید کنند، خاتمه پیدا کرد. اما اگر چه قیمت ۱۰۰ دلار از آن زمان از دسترس بازار دور شد اما از یاد معامله گران نرفته است. همین دو سال پیش بود که شرکت ها بازرگانی نفت پیش بینی نفت ۱۰۰ دلاری را مطرح کردند که درست از آب درنیامد. پیشبینی ها برای نفت ۱۰۰ دلاری هنوز به با نظرات فعلی فاصله دارد. تحلیلگران در نظرسنجی بلومبرگ پیش بینی کرده اند قیمت نفت برنت تا پایان سال ۲۰۲۵ پایین ۶۵ دلار در هر بشکه خواهد ماند. دلایل زیادی برای بدبینی نسبت به چنین افزایش قیمتی وجود دارد. یک دلیل آن مصنوعی بودن کاهش عرضه اوپک و مازاد ظرفیت تولید قابل توجه این گروه است که پس از احیای جهان از پاندمی، می تواند تقاضای بهبود یافته را تامین کند. بهای معاملات نفت برنت روز پنج شنبه آخرین بار با ۴۴ سنت افزایش، به ۶۷ دلار و ۱۴ سنت در هر بشکه و وست تگزاس اینترمدیایت با ۴۴ سنت افزایش، به ۶۳ دلار و ۶۶ سنت در هر بشکه رسید. هر دو شاخص اواسط معاملات به بالاترین حد از ژانویه سال ۲۰۲۰ صعود کردند و در مسیر ثبت بالاترین قیمت نهایی در ۱۳ ماه گذشته هستند.

قائم مقام شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی خبر داد:

قائم مقام شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی گفت: طرح تبدیل خودروهای مسافربر شخصی به دوگانهسوز سیانجی با اولویت ماشینهای پرمصرف و اعطای یارانه دولتی از این هفته اجرایی شده است.

حمید قاسمی دهچشمه، قائم مقام شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، گفت: طرح تبدیل خودروهای مسافربر شخصی به دوگانهسوز سیانجی با اولویت ماشینهای پرمصرف و اعطای یارانه دولتی از این هفته اجرایی شده است.

این مقام مسئول اظهار کرد: این طرح در ادامه طرح ملی و مصوبه شورای اقتصاد مبنی بر تبدیل خودروهای عمومی به دوگانهسوز بنزین - سی ان جی اجرا میشود.

وی با اشاره به اینکه اولویت با ماشینهای مسافربر شخصی پرمصرف است، افزود: فهرست اسامی این خودروها از جانب وزارت کشور به وزارت نفت اعلام شده است که میتوانند از یارانه دولتی این طرح (حدود ۷۵ درصد هزینه تبدیل) استفاده کنند.

قائم مقام شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی گفت: برای خودروهای شامل طرح، پیامک واجد شرایط بودن استفاده از این طرح ارسال خواهد شد و مالکان میتوانند تنها با مراجعه به سایت gcr.niopdc.ir اقدام به ثبتنام و نوبتگیری در کارگاههای تبدیل کنند.

قاسمی دهچشمه با اشاره به اینکه از خرداد ماه و ابتدای طرح تاکنون حدود بیش از ۲۲۰ هزار خودرو در این سایت ثبتنام کردهاند که حدود ۱۱۰ هزار خودرو واجد شرایط استفاده از تسهیلات طرح بودهاند، افزود: مالکان خودروها هرچه سریعتر برای ثبتنام در این سایت به آن مراجعه و نوبت دریافت کنند.

وی با تأکید بر آمادگی ۲۶۱ کارگاه مجاز تأکید کرد: این امکان وجود دارد تا در صورت نیاز تعداد کارگاهها نیز افزایش یابد، اما ظرفیت کافی برای تبدیل خودروهای ثبتنامی در کشور وجود دارد.

قائم مقام شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی گفت: تاکسیهای اینترنتی و مسافربرهای بینشهری و روستایی از طریق فهرستی که ازسوی وزارت کشور به وزارت نفت ارائه شده، تبدیل خواهند شد و احتمال دارد سال آینده این فرصت برای دیگر مسافربرهای شخصی نیز بر اساس اولویت پرمصرف بودن فراهم شود.

قاسمی همچنین با تأکید بر آمادگی زیرساختها در این سامانه برای دریافت اطلاعات خالص و سرعت گرفتن کار ثبتنام، گفت: پیمانکاران طرح نیز همزمان به اطلاعات پنل این سامانه دسترسی دارند و میتوانند برای کارگاهها و تأمین کالا و مباحث مالی برنامهریزی کنند.

وی تأکید کرد: هماکنون بهطور میانگین روزانه ۲۳ میلیون مترمکعب سیانجی در کشور توزیع میشود که با توجه به زیرساختهای موجود امکان افزایش این رقم تا روزانه ۴۰ میلیون مترمکعب نیز وجود دارد.