سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا خبر داد

گروه اجتماعی : سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: امیدواریم تا پایان ۱۴۰۰ حدود ۵۴ تا ۵۰ میلیون نفر را واکسینه کنیم. دکتر علیرضا رییسی معاون بهداشت وزارت بهداشت در خصوص تمهیدات اندیشیده شده برای تامین واکسن کرونا، تصریح کرد: در مرحله اول واردات و توزیع ۱۰ هزار دوز واکسن «اسپوتنیک وی» روسیه صورت گرفت که به کادر درمان شاغل در آیسییوهای مرجع کرونا در کشور تزریق شد. در مرحله دوم ۱۰۰ هزار دوز دیگر واکسن «اسپوتنیک وی» ۵ اسفند ماه توزیع شد و در اختیار باقیمانده شاغلان در ICU، افراد شاغل در بخش بستری کرونا، افراد شاغل در اورژانس کرونا، پرسنل اورژانس که بیماران مبتلا به کرونا را جابجا میکنند، افراد شاغل در آزمایشگاه کرونا، افراد شاغل در مراکز نمونهگیری کرونا، افراد شاغل در مراکز منتخب کرونا قرار خواهد گرفت. موارد ذکر شده شامل بیمارستانهای دولتی، بیمارستانهای خصوصی فعال در کرونا، بیمارستانهای نظامی و انتظامی، بیمارستانهای تامین اجتماعی و بیمارستانهای شرکت نفت فعال در کرونا میشود. گروه بعدی پس از کادر درمان که در اولویت دریافت واکسن هستند شامل خانه سالمندان، مراکز نگهداری بیماران مزمن و روانی، جانبازان بالای ۵۰ درصد و تنفسی و غسالان هستند. تاکنون همه افرادی که از کادر درمان واکسن دریافت کردند به شکل انتخابی این کار را انجام دادند و اگر فردی مایل به دریافت واکسن نبوده است، اجباری برای او درنظر نگرفتیم.وی افزود: دوز دوم واکسنها معمولا سه تا چهار هفته پس از تزریق اول انجام میشود، دوز دوم ۱۰ هزار واکسن اولی که تزریق شد، دپو شده است و دوز دوم ۱۰۰ هزارتایی که اخیرا به دستمان رسیده هفته آینده به کشور میآید تا در موعد مقرر به افراد تزریق شود.وی درخصوص اقداماتی که پیرامون تولید واکسن کرونا در کشور صورت گرفته است نیز به ایسنا گفت: واکسن تولید مشترک انستیتو پاستور و کشور کوبا در اواخر اسفندماه فاز سوم خود را آغاز خواهد کرد و از اردیبهشتماه کمکم واکسنهای داخلی به دستمان میرسد. در ابتدا واکسن انستیتو پاستور به دستمان میرسد و سپس از اواخر خرداد ماه واکسن «کووبرکت» با حجم زیاد به دستمان میرسد. خوشبختانه قدرت تولید واکسن بنیاد برکت تا ماهانه ۱۵ میلیون دوز خواهد بود که ظرف ۴ ماه به ما امکان میدهد ۶۰ میلیون دوز واکسن تزریق کنیم. به همین دلیل است که امیدواریم تا پایان ۱۴۰۰ حدود ۵۴ تا ۵۰ میلیون نفر را واکسینه کنیم.

مدیرکل پیشبینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با اشاره به ورود سامانه بارشی جدید به کشور طی هفته پیش رو، گفت: روز سه شنبه ( ۱۲ اسفند) سامانه بارشی جدیدی از مرزهای غربی وارد کشور میشود و فعالیت این سامانه بارشی در شمال غرب، غرب، سواحل دریای خزر، دامنههای جنوبی البرز مرکزی، مرکز و شمال شرق کشور خواهد بود.صادق ضیاییان در گفت و گو با ایسنا، گفت:شنبه و یکشنبه ( ۹ و ۱۰ اسفندماه) در اکثر مناطق کشور جوی آرام و پایدار حاکم خواهد بود و در ارتفاعات زاگرس مرکزی بارش برف و باران پیشبینی میشود.

دوشنبه (۱۱ اسفند) در برخی مناطق شمال غرب، غرب، سواحل دریای خزر، دامنههای زاگرس مرکزی و جنوبی، جنوب شرق و شرق بارش پیشبینی میشود. روز سه شنبه ( ۱۲ اسفند) سامانه بارشی جدیدی از مرزهای غربی وارد کشور میشود و فعالیت این سامانه بارشی در شمال غرب، غرب، سواحل دریای خزر، دامنههای جنوبی البرز مرکزی، مرکز و شمال شرق کشور خواهد بود. وی در پایان درباره وضعیت جوی تهران تصریح کرد: آسمان تهران شنبه (۹ اسفند) صاف در بعضی ساعات غبار محلی با حداقل دمای ۲ و حداکثر دمای ۱۰ درجه سانتیگراد و طی روز یکشنبه (۱۰ اسفند) نیز صاف در بعضی ساعات غبار محلی با حداقل دمای ۴ و حداکثر دمای ۱۲ درجه سانتیگراد پیشبینی میشود.