۵۹۷ داوطلب بدنبال یک صندلی مجلس

رئیس ستاد انتخابات استان تهران در مورد آخرین وضعیت ثبت نام داوطلبین میان دوره ای مجلس گفت: ثبت نام داوطبین میان دوره ای مجلس تمام شد که در این دوره در مجموع ۹۷۴ نفر اقدام به ثبت نام کردند و در نهایت ۵۹۷ داوطلب ثبت نام قطعی شدند که استعلام آنها از مراکز ۴ گانه و رسیدگی به صلاحیت شان در هیات های اجرایی و سپس هیات نظارت آغاز می شود. به گزارش ایسنا، شکرالله حسن بیگی با اشاره به اینکه ۹ درصد داوطبین یعنی ۵۶ نفر خانم و ۹۱ درصد یعنی ۵۴۱ داوطلب آقایان هستند افزود: به لحاظ تحصیلات ۲۸ داوطلب دارای مدرک لیسانس، فوق لیسانس ۴۱۴ داوطلب، دکتری ۱۱۵ داوطلب و ۴۰ داوطلب دارای تحصیلات حوزوی هستند.رئیس ستاد انتخابات استان تهران در مورد ترکیب سنی داوطلبان عنوان کرد: ۴۱ داوطلب در رده سنی ۳۰ تا ۳۵ سال؛ در رده سنی ۳۶ تا ۴۰ سال ۱۱۳ داوطلب؛ ۴۱ تا ۴۵ سال ۱۰۳ داوطلب، ۴۶ تا ۵۰ سال ۹۲ داوطلب، ۵۱ تا ۵۵ سال ۱۰۴ داوطلب، ۵۶ تا ۶۰ سال ۸۵ داوطلب؛ ۶۱ تا ۶۵ سال ۴۳ داوطلب، ۶۶ تا ۷۰ سال ۱۳ داوطلب، ۷۱ تا ۷۵ سال ۲ داوطلب و بالای ۷۵ سال یک داوطلب ثبت نام نهایی شدند.

 

هیچگونه مذاکره مستقیم یا غیرمستقیم با آمریکا نداریم

معاون سیاسی وزارت خارجه در آستانه سفر به وین گفت: آن چه که در وین در کمیسیون مشترک دنبال میکنیم دقیقا مبتنی بر مواضع قطعی نظام است که توسط مقام معظم رهبری و مسئولین کشور بارها اعلام شده است. به گزارش ایسنا، سید عباس عراقچی گفت: در وین هیچ گونه مذاکره ای را با آمریکا چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیر مستقیم نخواهیم داشت. ما با کمیسیون مشترک و کشورهای عضو ۱+۴ مذاکره میکنیم و خواسته و شرط خودمان برای بازگشت به برجام را به آن ها اعلام خواهیم کرد. شرط ما این هست که اول آمریکا همه تعهدات برجامی اش را انجام دهد و همه تحریم ها را بردارد و بعد از آن ما راستی آزمایی میکنیم و برمیگردیم.عراقچی در گفتو گو با شبکه خبر ادامه داد: اگر کشورهای ۱+۴ توانستند آمریکا را به هر روشی که می دانند راضی کنند ما به همان مسیر عمل میکنیم. گفتوگوها در وین کاملا فنی هست؛ در مورد تحریم هایی که باید برداشته شود، در مورد اقداماتی که باید انجام شود، در مورد ترتیب این ها و اینکه آمریکا باید اول انجام دهد و راستی آزمایی شود. هیچ طرح یا پیشنهاد گام به گام را نه داریم و نه قبول میکنیم.

تعیین نماینده آمریکا برای مذاکرات ایران

سی.ان.ان در گزارشی به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا آورده که رابرت مالی نماینده آمریکا در نشست وین خواهد بود. به گزارش ایسنا، مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران قرار است در وین حاضر شود تا نماینده این کشور در مذاکرات غیرمستقیم با ایران باشد.مقامات بلند پایه ایران، روسیه، چین، فرانسه، انگایس و آلمان قرار است روز سه شنبه در پایتخت اتریش گرد هم جمع شوند تا در قالب کمیسیون مشترک درباره مسائل پیرامون توافق هسته ای بحث و رایزنی کنند.علی رغم حضور نمایندگانی از ایران و آمریکا در وین، مقامات این دو کشور دیدار مستقیم با یکدیگر نخواهند داشت و رابرت مالی تنها دیدارهایی با مقامات سایر طرف های توافق هسته ای خواهد داشت.

مذاکره ایرانی اسراییل با آمریکا

وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی از گفتوگوی تلفنی با همتای آمریکایی خود با محوریت ایران خبر داد.به گزارش ایلنا، گابی اشکنازی در توییتر نوشت: با «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا به صورت تلفنی گفتوگو کردهام.وی اضافه کرد: ایران و گروههای وابسته به آن به ثبات و امنیت در خاورمیانه آسیب میزند. در این گفتوگو بلینکن ما را در جریان آخرین تحولات و اتفاقات درباره موضوع و گفتوگوهای هستهای ایران به ویژه نشست وین قرار داده است.

آمریکا اولین قدم را بردارد

استاد اقتصاد سیاسی دانشگاه واشنگتن گفت: در دولت بایدن میدانند که هرگونه روابط نزدیک با ایران منجر به جنجال داخلی با برخی از طرفداران محافظه کاراسرائیل خواهد شد. منطقی است که ایالات متحده اولین اقدام را برای احیای مجدد برجام انجام دهد. آمریکا توافقنامه را نقض کرد در حالی که ایران تخلفی از توافق نکرد.جان ولوبی در گفتوگو با ایلنا افزود: بایدن نمایندهای به نام رابرت مالی را تعیین کرده که متعهد است ایالات متحده را به برجام بازگرداند؛ بنابراین فکر میکنم که دولت بایدن به این توافق نامه برگردد. با این حال، به دلایلی که در بالا ذکر شد، ممکن است این اتفاق نیفتد. وی گفت: فکر نمیکنم جنگ برای هر دو کشور گزینه مناسبی باشد. با این حال دیپلماسی اتفاق خواهد افتاد. من بسیار خوشبین هستم که در نهایت دولت بایدن از خواستههای خود برای تغییر رفتار ایران در منطقه صرف نظر می کند و به برجام می پیوندد.

احیای برجام در دستورکار اعضا

نماینده روسیه در سازمانهای بینالمللی بار دیگر نسبت به آینده برجام ابراز امیدواری کرد.به گزارش ایلنا، میخائیل اولیانوف در توییتر گفت: اوضاع برجام خاص و بی نظیر شده است. اعضای برجام و آمریکا به دنبال احیای آن هستند. به نظر میرسد اهداف استراتژیک هماهنگ شده و دلیل برای مثبت اندیشی و خوش بینی وجود دارد. با تداوم تلاشها، موانع مشخص شده که باید باتلاشهای مشترک برداشته شود.

نامنویسی ۵۱ هزار داوطلب شورا

دبیر ستاد انتخابات گفت: از ۲۰ اسفند گذشته به روشهای مختلف نام نویسی داوطلبان انتخابات شورای شهر و روستا آغاز شد و مجموعا ۵۱ هزار و ۲۲۰ نفر ثبتنام کردهاند و نامنویسی آنها نهایی و قطعی شد و وارد مراحل بعدی و فرآیندهای بعدی انتخابات شدهاند. به گزارش ایلنا، سیداسماعیل موسوی ۱۲ درصد داوطلبان را زنان ارزیابی کرد و افزود: اکنون در مرحلهای قرار داریم که استعلام از مراجع قانونی چهارگانه درباره صلاحیت هر کدام از این داوطلبان انجام شد و بعد از دریافت پاسخها در جلسات هیاتهای اجرایی که با حضور معتمدین مردم تشکیل میشود به صلاحیت این داوطلبان رسیدگی خواهد شد.

شأن مردم صف مرغ نیست

نماینده اراک در مجلس در تذکری شفاهی به رئیس جمهور گفت: آقای رئیس جمهور؛ شما باید ازملت ایران به دلیل گرانی ها به ویژه گرانی بازار مرغ عذرخواهی کنید، چرا که شأن ملتی که پای انقلاب ایستاد و در همه صحنه ها حضور دارد این نیست که برای تهیه مرغ در صف بایستند. به گزارش ایلنا، محمدحسن آصفری با تذکر به وزیر اقتصاد درباره وضعیت نابسامان بازار بورس گفت: وعده و وعیده ها نسبت به رونق بازار بورس چه شد، این در حالی است که مردم سرمایه های خود را به این بازار بردند، اما هنوز مشکل آن حل نشده است. قراربود شرکت های حقیقی و حقوقی وارد بورس شده و مشکل مردم را حل کنند، اما چرا این وعده ها عملیاتی و اجرایی نشده اند؟.

زیاده خواهی ریاض برای برجام

وزیر امورخارجه عربستان بار دیگر درخواست این کشور برای مشارکت در هرگونه مذاکره درباره توافق هستهای با ایران را تکرار کرد و گفت که اگر تهران خواهان آغاز گفت وگو با ریاض است، این اتفاق باید در چارچوب مذاکرات درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) روی دهد. به گزارش ایسنا، فیصل بن فرحان برای توجیه این انتظار زیاده خواهانه مدعی شد: اگر ایران به سلاح هسته ای دست یابد، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) بیش از دیگران در معرض خطر قرار خواهند گرفت، بنابراین منطقی است که بخواهند در این رایزنیها حضور داشته باشند.وی مدعی شد که شرکای اروپایی و آمریکایی ریاض این خواسته را درک می کنند و می دانند که باید به نگرانی های کشورهای منطقه رسیدگی کنند.بن فرحان گفت که کشورش با شرکای بین المللی در تماس است تا درباره نقش خود در این موضوع و نحوه برخورد با نگرانیهای عربستان گفتوگو کند.

رئیس مجلس وعده کاغذی یا ناقص را پاسخگو ندانست

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: خوشبختانه قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها قفل های صنعت هسته ای را باز کرد و سمت و سوی بازی یک طرفه را تغییر داد و باعث شد که گذشت زمان به نفع ایران شود.

به گزارش خانهملت، محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور گفت: رهبر معظم انقلاب، امسال نیز محور نامگذاری سال را تقویت تولید قرار دادند. ما به مردم عزیز ایران تعهد میدهیم که در عمل به وظیفۀ تقویت تولید به جای شعار، گزارش عملکرد دهیم و به جای ادعا، عمل کنیم.

رئیس مجلس ادامه داد: در سال گذشته مجلس شورای اسلامی، گامی عملیاتی برای برداشتن موانع تولید برداشت که بازتاب چندانی در رسانهها نداشت. موادی از قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ با موافقت نمایندگان در سال گذشته اصلاح شد تا زمینههای قانونی رفع مجوزهای دست و پاگیرِ راه اندازی کسب و کارها برداشته شود.

قالیباف اظهار داشت: در سال پیش رو نیز طرح تسهیل مجوزهای کسبوکار که در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت که می تواند تحولی در موضوع مجوزها ایجاد کند و در صورت تصویب نهایی این طرح، برای ایجاد یک کسب و کار جدید جز در موضوعات امنیتی و بهداشتی، نیازی به اخذ هیچ مجوزی نخواهد بود و مردم بدون پوشیدن کفش آهنی یا داشتن پارتی، می توانند کسب و کار خود را صرفا با اطلاع رسانی در سامانه مربوطه آغاز کنند.

وی بیان کرد: گامِ دیگر برای لبیک به امر تقویت تولید، آن است که مجلس در سال ۱۴۰۰ به سرعت طرح جهش تولید در تامین مسکن را تصویب خواهد کرد. انتظار میرود با این تصمیمِ تحولساز و انقلابی، تولید مسکن در کشور جهش پیدا کند تا مردم در بازار آشفتۀ مسکن، بالاخره نفس راحتی بکشند. این قانون با حمایت ویژه از رونق تولید صنعت مسکن، که یکی از مهمترین پیشران های اقتصاد و کارآفرینی است، چند صد هزار شغل در کسب و کار های مختلف ایجاد می کند و در صورت همت دولتمردانِ محترم، ثمرۀ این قانون می تواند بهسرعت کام مردم را در سال پشتیبانی و مانع زدایی از تولید شیرین کند.

رئیس دستگاه قانونگذاری کشور اظهار کرد: مجلس در گامهای بعد با همافزایی کمیسیون های صنایع و معادن، جهش تولید، کمیسیون اقتصادی، کمیسیون برنامه و بودجه، کمیسیون کشاورزی و کمیسیون عمران، طرحهای در دست اقدام را که برای مانعزدایی و پشتیبانی از تولید و کارآفرینی می توانند نقش موثر بازی کنند، در اولویت قرار خواهد داد.

قالیباف با اشاره به بودجه ریزی در مجلس گفت: مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۰ هم تصمیمات مهم و موثری در راستای حمایت از تولید و اشتغال گرفته است که برای مثال می توان به کاهش ۲۰ درصدی مالیات واحدهای تولیدی و اصناف کشور و اختصاص ٣٢ هزار میلیارد تومان برای توسعۀ اشتغال با اولویت مناطق محروم اشاره کرد. همچنین قانون قیمت گذاری محصولات کشاورزی نیز تصویب شد که بر اساس آن در سال ۱۴۰۰ دیگر لازم نیست کشاورزان مثل سال های گذشته منتظر بمانند تا دولت با هر قیمتی که خواست برای دسترنج آنها قیمت گذاری کند.

وی تاکید کرد: قانون مصوب مجلس، پس از سالها بالاخره نمایندگان کشاورزان و تشکل های صنفی کشاورزی را وارد چرخه قیمت گذاری کرده است.

رئیس قوه مقننه عنوان کرد: از دیگر نکاتی که رهبر معظم انقلاب در رهنمودهای آغازین روز سال تاکید داشتند، اهمیت مبارزه با فساد بود. تبیین ایشان از شیوه مبارزه با فساد نیز از اهمیت قابل توجهی برخوردار بود که مطابق رهنمود ایشان، راه مبارزه با فساد بستن کانال ها و مجاری فساد مانند اصلاح نظام بانکی و گمرکی است. از آنجا که این رویکردِ مبنایی در مبارزه با فساد کار ویژه مجلس و دستگاه های اجرایی است، مجلس به نوبه خود وظیفه دارد در این زمینه فعالانه عمل کند مخصوصا اصلاح ساختار بودجه و دقت در تنظیم احکام برنامه هفتم، لذا مرکز پژوهش های مجلس، دیوان محاسبات و کمیسیون های اقتصادی و برنامه و بودجه موظف هستند تا این مساله را در اولویت کاری خود قرار داده و اقدامات تقنینی و نظارتی لازم را در دستور کار مجلس قرار دهند و گزارش تصمیمات و اقدامات خود را به صحن علنی مجلس ارائه کنند.

وی ادامه داد: از دیگر نکات مهمی که در سال ۱۴۰۰ پیش روی مردم ایران است نوع مواجهه با دولت جدید آمریکا در قبال تحریم های اقتصادی علیه ایران است.

قالیباف عنوان کرد: خوشبختانه قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها، قفل های صنعت هسته ای را باز کرد و سمت و سوی بازی یک طرفه را تغییر داد و باعث شد که گذشت زمان به نفع ایران شود بگونهای که اگر قبلا گذشتِ زمان به معنای پابرجا ماندن تحریمها، همزمان با تعطیل ماندن صنعت هسته ای بود؛ اکنون گذشتِ زمان، مساوی با پیشرفت صنعت هسته ای است و طرف مقابل در قبال تاخیر باید هزینه دهد. همین روند که بسیار پر منفعت و با هزینه ای تقریبا مساوی صفر بوده، گشایشهایی در امر دیپلماسی ایجاد کرده اما این گشایشها باید با اهتمام دستگاه دیپلماسی کشور در عمل به رفع کامل تحریم ها و حصول منافع واقعی اقتصادی برای ملت ایران منجر شود.

رئیس مجلس تاکید کرد: آمریکایی ها باید بدانند که ایران برای رفع تحریمها، راهبرد اصلی خود را بی اثرکردن تحریم ها قرار داده است و با فعالسازی صنعت هسته ای آنها هستند که باید تصمیم بگیرند و تحریمهای ایران را بهطور کامل و به شکل عملی رفع کنند و وعدهی کاغذی یا ناقص رفع تحریم ها، پاسخگوی مطالبهی مردم ایران نیست. مردم و مسئولان ایران در صدایی واحد، منتظر اقدام عملی طرف مقابل در رفع تحریم ها بصورت موثر برای اقتصاد ایران هستند و بارها اعلام کرده ایم که ایران بعد از راستی آزمایی و اطمینان از کاغذی نبودنِ رفع تحریم ها، تعهدات خود را مطابق برجام اجرا خواهد کرد.

قالیباف به سند راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین پرداخت گفت: درباره سندِ برنامهی همکاریِ جامعِ ایران و چین نیز تصریح می کنیم که ما از این اقدام استقبال میکنیم. امضای این سند اگر به معنای اعلام باور به این امر باشد که جهان در غرب خلاصه نمیشود و قرن آینده قرن آسیاست، یک گام راهبردی محسوب خواهد شد. همچنین، امضای این سند هشدار مهمی به آمریکاست تا بفهمد که مناسبات بین المللی به سرعت به ضرر آمریکا در حال تغییر است و این کشور دیگر در موقعیتی نیست که بتواند الگو، برنامه یا توافقی را به طور یکجانبه به کشورهای مستقل تحمیل کند.

وی تاکید کرد: البته این سند میتوانست بسیار زودتر امضا شود و ما عقیده داریم زمان مهمی که باید برای شکل دادن به همکاری های واقعی اقتصادی و سیاسی و همچنین مقابله موثر با فشارهای ظالمانه آمریکا می شد، از دست رفته است. با این حال، باید فرصت را مغتنم شمرد و اوّلاً این سند را با حفظ منافع ملی، تبدیل به پروژه ها، برنامه ها و همکاریهای واقعی اقتصادی و سیاسی کرد و ثانیا مدل ارتقاء روابط به سطح راهبردی، باید با کشورهای دیگر بویژه همسایگان نیز طراحی و به سرعت اجرا شود.

قطار کشور در ذیل انقلاب حرکت نمی کند

نماینده تبریز گفت: منفعت جماعتی به حداقل رساند مشارکت مردم در انتخابات است.به گزارش ایلنا، احمد علیرضا بیگی در نطق میان دستور گفت: واقعیت غیرقابل انکار این است که به ویژه در سال های اخیر قطار کشور در ذیل انقلاب حرکت نمی کند؛ سفره مردم روز به روز تنگ تر می شود، ترجیح منافع حزبی و سیاسی بر منافع ملی توسط تعدادی مسئولین اثرگذار از اعتقادات مردم به ویژه نسل جوان کاسته و میزان مشارکت سیاسی مردم به سطح غیرقابل قبولی رسیده و تهدیدات مربوط به بروز دسیسه های دشمن کاملا جدی است. نماینده مجلس یازدهم افزود: اگر اشتباهات گذشته جبران نشود و برای تبیین شرایط موجود چاره اندیشی نشود، خسارتی بزرگ در انتظارمان خواهد بود.انتخابات ۱۴۰۰ فرصت تاریخی را برای ملت فراهم می کند، آنها با دقت جهت گیری و عمکلرد مسئولان تصمیم ساز، تصمیم گیر و جریان های سیاسی مدعی ولایتمداری و اصلاح طلبی را دنبال می کنند، مردم در فرصت مناسب عکس العمل نشان خواهند داد. وی ادامه داد: احساس ظلم در مردم مالباخته بورس، خشم و غضب از پیامدهای ناگوار حادثه افزایش قیمت بنزین، تورم لجام گسیخته، صف طویل روغن و مرغ را نمی توان از نظر دور داشت؛ آثار این فجایع در انتخابات پیش رو هویدا خواهد شد؛ تاسف بار تر از همه انفعال مجلس شورای اسلامی است که نیازمند بحث مفصلی است لذا تذکرات خودم را به هیات رییسه ارائه کردم. مردم امروز همانند کسانی هستند که آسیب دیدن محبوب خود را نظاره گر هستند. وی افزود: سناریو دولت برای انتخابات، تکرار سناریوی انتخابات مجلس است و هدف به قهر کشاندن مردم از صندوق های رای است؛ منفعت جماعتی به حداقل رساندن مشارکت مردم در انتخابات است. در آبان ۹۸ این سناریو برای انتخابات مجلس اجرا شد و با اعمال افزایش قیمت بنزین با آن فضاحت که تکرار آن ملال آور است، مشارکت مردم در انتخابات مجلس مورد آسیب جدی قرار گرفت تا مجلسی تشکیل شود که مزاحم دولت نباشد و مدام با اتهام حداقلی آن را منفعل نشان دهند. نماینده مجلس یازدهم افزود: اکنون همین نقشه برای انتخابات ریاست جمهوری تبیین می شود؛ صف های طویل مرغ و روغن، تورم لجام گسیخته مشارکت مردم را نشانه گرفته است؛ آنها دریافته اند که با هدف قرار دادن مشارکت مردم به دولت حداقلی دست پیدا خواهند کرد و آن می تواند موجبات بی اعتمادی هر چه بیشتر مردم را سبب شود.

صادق خرازی تاکید کرد

سفیراسبق ایران در فرانسه با تاکید بر اینکه یکی از عوامل دلسردی و عدم مشارکت مردم عملکرد دولت دوازدهم بود گفت: این دولت حقیقتا از ابتدای دور دوم بد شروع کرد و اولین اقدام هم در همان تابستان ۹۶ انجام شد. سیدمحمدصادق خرازی در گفت و گو با ایلنا افزود: در زمانی که شادابی و شهد پیروزی در میان مردم وجود داشت و نشاط اجتماعی از یک انتخابات پرشور ایجاد شده بود، ببینید که چطور با تصمیمگیری های نامتناسب خواست مردم و چینش کابینه، آب سردی بر روی مردم ریخته شد. ما این مشکل را از درون دولت داشتیم تا متن جامعه. وی افزود: اواخر سال ۹۶ که یک بحران اجتماعی پیش آمد؛ مردم خیلی سرخورده شدند از عدم تناسب میان رفتار دولت با وعدههایی که به مردم داده یا از نسبت دولت با حاکمیت. وی تاکید کرد: پدیده عدم حضور مردم در انتخابات عوامل مختلفی دارد و تا زمانی که ریشهیابی نشود و همه جریانات اصولگرا و اصلاح طلب به عنوان یک پیکر واحد با مردم و بدنه اجتماعی شان صادقانه حرف نزنند نمی دانیم بتوانیم مردم را تشویق کنیم.

دبیرکل حزب ندای ایرانیان با تاکید بر اینکه درست است که اکنون میزان مشارکت مردم طبق آمارها مطلوب نیست گفت: هرچه جلوتر برویم حساسیت مردم افزایش پیدا میکند و میتوان به بالا رفتن مشارکت مردم امیدوار بود. وی با یادآوری اینکه در انتخابات اسفند ۹۸ مشارکت پایینی داشت گفت: نمیتوانیم فقط دست روی دست بگذاریم و مجلس را نقد کنیم، چون سوال مطرح میشود که خود شما چرا فعالانه حضور پیدا نکردید؟ با همان نیروهای حداقلی که تایید صلاحیت شده بودند. با آن نیروها میشد یک اقلیت قدرتمند را در مجلس تشکیل داد، وضعیت کنونی حاصل عدم مشارکت است.

خرازی دیگر موردی که بر روی امید و مشارکت مردم اثرگذاشت را عملکرد دوستان در مجلس دهم عنوان کرد و گفت: چرا دوستان فراکسیون امید انقدر ضعیف عمل کردند که نتیجه آن دلسردی مردم نسبت به عملکرد لیست امید و فراکسیون امید باشد؟ آیا دوستان این فراکسیون طرحی را توانستند با ابتکار عمل به مجلس معرفی کنند؟ آیا توانستند مشکلات و موانع کشور را احصا و شناسایی کنند؟

جهانگیری بر تامین امنیت سرمایه، جان و آبروی سرمایه گذار تاکید کرد

معاون اول رئیسجمهور گفت: اگر می خواهیم بخش خصوصی در صحنه تولید حضور داشته باشد و علاوه بر ایجاد سرمایه، اشتغال درست کند باید آنها را محترم بدانیم به طوری که احساس کنند سرمایه، جان و آبرویشان امنیت دارد.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری در دیدار با نخبگان خراسان رضوی گفت: جامعه ای کارآمد است که بتواند در سرنوشت خود دخالت داشته باشد، انتخاباتی مشارکت جویانه برگزار کند و از مسئولان خود مطالبه و پرسشگری داشته باشد. از دل چنین جامعه ای دولتی توانمند و ایرانی قدرتمند بیرون خواهد آمد.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به برخی اشکالات ساختاری در اداره کشور نظیر اشکالات ناشی از تصمیم های مدیریتی، چالش های مزمن ریشه دار و حتی اشکالات موجود در قانون اساسی که پس از سال ها مشخص شده است، گفت: اقتصاد ایران به خاطر اتکا به درآمد نفت و دولتی بودن آن هیچ گاه اقتصادی با رشد مستمر و پایدار نبوده است و همواره شاهد رشد سینوسی اقتصاد بوده ایم که نتیجه آن در درآمد و زندگی مردم هم مشاهده می شود.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به سخنان و انتقادات تند برخی در کشور علیه برجام، ادامه داد: عده ای در داخل و خارج علیه برجام اقداماتی کردند و ترامپ نیز به عنوان یک فرد قلدر و نژاد پرست بدون این که ایران از این تفاهم کوتاهی کرده باشد یکطرفه از برجام خارج شد و عده ای نیز در مجلس زیر برجام را آتش با فندک روشن کردند و فشار آوردند که دولت از برجام خارج شود.

جهانگیری با اشاره به اینکه چین و روسیه و اتحادیه اروپا بارها اعلام کردند طرفدار برجام هستند اما یک قدم برخلاف اقدامات ترامپ برنداشتند، تأکید کرد: آنها بارها در مجامع بین المللی به ما اعلام کردند که از برجام خارج نشوید البته باید در نظر داشت که در زمینه سیاسی و جلسات شورای امنیت با جمهوری اسلامی ایران در زمینه برجام همراهی کردند. معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه الان همه کشورهای دنیا و حتی جریان های سیاسی داخلی نیز اعلام می کنند که باید به برجام بازگشت و اگر برجام را حفظ نکرده بودیم باید یک دور جدید مذاکرات برای رسیدن به توافق آغاز می شد، تصریح کرد: فشارهای وارده در زمان جنگ اقتصادی به کشور سنگین بود اما دولت به خوبی عمل کرد و اجازه نداد اقتصاد کشور متلاشی شود. جهانگیری ادامه داد: عده ای می گویند دولت خسته و تنبل است اما شما که خسته و تنبل نیستید در یک دوره دو ساله چند تصمیم گرفتید که گره از زندگی مردم باز کرده است؟معاون اول رییس جمهور با تأکید بر اهمیت انتخابات با توجه به موقعیت کنونی کشور، ادامه داد: جز انتخابات هیچ شاخص و امکانی برای اینکه ایران در فضای بین المللی قدرت نمایی کند، وجود ندارد و فرصتی بالاتر از انتخابات نداریم. نباید در انتخابات خرداد ماه سال جاری فرصت سوزی کنیم تا فضا به گونه ای نشود که از خود بپرسیم چرا اجازه ندادیم مشارکت، انسجام و وحدت شکل بگیرد و تأسف بخوریم.