۸ ماه دوندگی برای ثبت یک شرکت تولیدی

یک مقام کارگری با انتقاد از طولانی شدن صدور مجوزها و روند ثبت شرکتهای تولیدی در کشور گفت: با اعمال معافیتهای بیمه ای و مالیاتی تولیدکنندگانی که در اول راه هستند حمایت کنیم و به جای سنگ اندازی، موانع موجود را از پیش پای آنها برداریم. علی اصلانی در گفت وگو با ایسنا افزود: بزرگترین مشکل شرکتهای مواد غذایی، مواد اولیه به خصوص روغن است و وقتی مواد اولیه نباشد کارخانه نمی تواند محصولش را تولید کند و پول ندارد که حقوق نیروی کارش را بدهد و ناچار می شود کارگران را تعدیل کند.رئیس کانون شورای اسلامی کار البرز بزرگترین مشکل بخشهای تولیدی را عدم صدور مجوز برای ثبت شرکت دانست و گفت: در ترکیه ثبت یک شرکت ۲۴ ساعته است و سرمایه گذاری که می خواهد یک کارخانه صنعتی یا تولیدی راه اندازی کند، نگران مالیات و آب و برق و گاز نیست.شرکت را به راحتی ثبت می کند و ۲۴ ساعت بعد مجوز می گیرد و تولید را شروع می کند ولی در کشور ما کارآفرینان باید ۸ ماه در ادارات مختلف برای گرفتن یک مجوز دوندگی کنند تا یک شرکت تولیدی را به ثبت برسانند.

 

قاچاق در مناطق مرزی از سر ناچاری است

رییس کمیسیون مرزنشینان اتاق تعاون گفت: هیچ کس حتی کمبرخوردارترین افراد در مناطق مرزی حاضر به سوختبری و قاچاق کالا نیستند. ممکن است افرادی از سر انتفاع قاچاق کنند که البته این حالت سازمانیافته و باید رد آن را در مرکز کشور دنبال کنند و نه در مرزها.یاسر فیضی در گفتوگو با ایلنا در مورد وضعیت اقتصادی مرزنشینان اظهار کرد: وضعیت اقتصادی مرزنشینان در ۵ سال گذشته دچار یک رکود عمیقی شده است. تلاش ما و پیگیریهایی که تا کنون انجام دادهایم این بوده که زیرساختهایی که دولت در سال ۹۵ گرفته بود را برگردانیم. این زیرساختها شامل یک سری معافیتهای وارداتی در ورودی کالاهای گمرکی بود که ما دوباره آن را برگردانیدیم.وی افزود: ما مکلف و ملزم به انجام صادرات هستیم و در قبال این صادرات باید واردات انجام دهیم. همیشه ارزش دلاری و وزنی صادرات در مناطق مرزی دست کم ۳ برابر واردات این مناطق بوده، یعنی تراز تجاری مرزنشینی مثبت است. اما شرایط حاکم بر بازرگانی خارجی این مناطق را نیز تحت تاثیر قرار داده و فعلا رونقی در اقتصاد مرزنشینی وجود ندارد.

ریزش ادامه دار شاخص بورس

شاخص کل در بازار بورس یکشنبه، ۱۵ فروردینماه ۱۳ هزار و ۴۱۴ واحد افت داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۲۶۹ هزار واحد رسید.به گزارش ایرنا، بیش از یک میلیارد و ۳۶۴ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۸ هزار و ۶۹ میلیارد ریال داد و ستد شد.همچنین شاخص کل (هموزن) با یکهزار و ۲۰۳ واحد کاهش به ۴۳۹ هزار و ۹۱۶ واحد و شاخص قیمت (هموزن) با ۷۸۴ واحد افت به ۲۸۶ هزار و ۶۰۸ واحد رسیدند.شاخص بازار اول ۱۱ هزار و ۳۰ واحد و شاخص بازار دوم ۲۲ هزار و ۹۳۸ واحد کاهش داشتند.گروه مواد دارویی هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروههای صنعت شد و در این گروه ۶۱ میلیون و ۵۰۷ هزار برگه سهم به ارزش دو هزار و ۶۴ میلیارد ریال داد و ستد شد. شاخص فرابورس نیز بیش از ۹۵ واحد کاهش داشت و بر روی کانال ۱۷ هزار و ۹۰۷ واحد ثابت ماند.همچنین در این بازار ۸۶۹ میلیون و ۳۰۱ هزار برگه سهم به ارزش ۱۴۹ هزار و ۸۸۹ میلیارد ریال داد و ستد شد.

صدور۲۷۰ میلیون کارت بانکی

تا بهمن سال گذشته معادل ۲۷۰ میلیون و ۵۴۶ هزار و ۱۶۱ عدد کارت بانکی در قالب کارت برداشت، اعتباری، هدیه و کارت پول الکترونیک توسط شبکه بانکی کشور صادر شده است.بررسی آمار بانک مرکزی نشان میدهد که بانک ملی ایران با صدور بیش از ۸۱ میلیون عدد انواع کارت بانکی در رده نخست صدور انواع کارت بانکی قرار دارد.بر اساس گزارش اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی تا پایان بهمن ماه بالغ بر ۲۵۲ میلیون و ۹۰۶ هزار و ۹۱۵ عدد کارت بانکی از نوع برداشت در شبکه بانکی صادر شده که بانک ملی ایران با تعداد ۴۹ میلیون و ۸۵۵ هزار و ۹۲۹ عدد کارت، بیشترین صدور کارت برداشت در میان بانکها و موسسات مالی و اعتباری کشور را داشته است.بانکهای ملت، سپه و صادرات در ردههای بعدی قرار دارند.بانک خاورمیانه کمترین تعداد کارت برداشت را در شبکه بانکی صادر کرده است.همچنین تا پایان بهمن ماه پارسال بالغ بر چهار میلیون و ۶۱۲ هزار و ۴۸۴ عددکارت بانکی از نوع اعتباری در شبکه بانکی صادر شده که بانک ملت با تعداد یک میلیون و ۳۵۶ هزار و ۷۵۷ عددکارت، بیشترین صدور کارت اعتباری در میان بانکها و موسسات مالی و اعتباری کشور را داشته است.

تجارت ۷.۵ میلیارد دلاری در اسفند

طبق اعلام مسئولان گمرک ایران کارنامه تجارت خارجی کشورمان در اسفند ماه، هفت میلیارد و ۴۵۸ میلیون دلار بود که سهم صادرات، سه میلیارد و ۳۲۸ میلیون دلار و سهم واردات چهار میلیارد و ۱۳۰میلیون دلار بوده است.به گزارش ایسنا، سید روح اله لطیفی گفت: کارنامه تجارت خارجی کشورمان در آخرین ماه سال گذشته نسبت به بهمن ماه، افزایش ۶۴۱ میلیون دلاری و رشد ۹.۴ درصدی داشته است. لطیفی در خصوص جزئیات تجارت خارجی کشور در اسفندماه افزود: تجارت خارجی غیرنفتی کشور در اسفند ماه در مقایسه با بهمن ماه، با افزایش ۱۹۳ میلیون دلاری و رشد شش درصدی در صادرات و افزایش ۴۴۸ میلیون دلاری در واردات و رشد ۱۲ درصدی همراه بوده است. وی افزود: در بهمن ماه عملکرد تجارت خارجی کشور شش میلیارد و ۸۱۷ میلیون دلار بود که سهم صادرات سه میلیارد و ۱۳۵ میلیون دلار و سهم واردات سه میلیارد و ۶۸۲ میلیون دلار بوده است اما در اسفند ماه، تجارت خارجی کشور بهبود یافت.

شناسایی تعداد چکهای برگشتی

دریافت کنندگان چکهای جدید بنفش رنگ میتوانند با ارسال شناسه استعلام ۱۶ رقمی مندرج در چکهای صیادی از طریق برنامکهای موبایلی، وب سایت بانک مرکزی و یا سامانه استعلام پیامکی ۷۰۱۷۰۱، از وضعیت اعتباری صادر کننده چک به لحاظ سابقه چک برگشتی مطلع شوند.به گزارش ایسنا، در راستای اجرای قانون جدید چک با آغاز سال جدید و توزیع دسته چکهای جدید در شبکه بانکی، ثبت و نقل و انتقال چکهای بنفش رنگ در سامانه صیاد اجباری شد و با توجه به الزام صدور چکهای صیادی در روزهای گذشته، امکان استعلام سوابق اعتباری صادرکنندگان چک برای عموم مردم فراهم شده است، بنابراین ذینفعان نباید بدون استعلام، چکهای جدید صیادی را از صاحبان آن دریافت کنند.در این زمینه، دریافت کنندگان چکهای جدید بنفش رنگ میتوانند با ارسال شناسه استعلام ۱۶ رقمی مندرج در چکهای صیادی از طریق برنامکهای موبایلی، وب سایت بانک مرکزی و یا سامانه استعلام پیامکی ۷۰۱۷۰۱، از وضعیت اعتباری صادر کننده چک به لحاظ سابقه چک برگشتی مطلع شوند.

حباب سکه کم شد

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به اینکه بازار هنوز داغ نشده و روال معمول نیز از سرگرفته نشده است درباره حباب سکه گفت: همزمان با کاهش تقاضا، حباب سکه نیز کاهش یافته است، حباب سکه با ۲۰۰ هزار تومان کاهش به ۳۵۰ هزار تومان رسیده است. محمد کشتیآرای در گفتوگو با تسنیم درباره وضعیت فعلی بازار طلا و سکه اظهار داشت: از دیروز با توجه به مباحث سیاسی، هسته ای، برجام و ... شوک قیمتی در بازار ارز داشتیم که همین موضوع باعث کاهش قیمت طلا و سکه شد.نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر با تأکید براینکه کاهش قیمت ارز عامل اصلی کاهش قیمت طلا و سکه است، افزود: در هفته دوم تعطیلات نوروز، قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون ۱۰۰ هزار تومان رسیده بود ولی از دیروز با کاهش قیمت ارز، هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با کاهش ۵۰ هزار تومانی همراه شده و با قیمت یک میلیون و ۵۰ هزار تومان معامله میشود.

تجارت در راستای تحقق شعار سال بررسی کرد

گروه اقتصادی کورش شرفشاهی: همواره چشم اندازهای بسیاری برای رسیدن به شکوفایی اقتصاد ترسیم می کنیم اما هرگز به نتیجه نمی رسد زیرا تنها چشم انداز ترسیم کرده و در آسمانها سیر می کنیم بدون آنکه مشکلات و چالشها را بررسی کرده، راهکارهای لازم را پیش بینی و موانع را برطرف کنیم. همین رویکرد احساسی باعث می شود تا نتوانیم به اهداف از پیش تعیین شده دست یابیم. اما نامگذاری سال ۱۴۰۰ نشان داد که باید در این رابطه جدی تر ورود کنیم. در تمامی سالهای گذشته تولید و اشتغال به عنوان محور حرکت مسوولان تعیین شد، اما در تمامی سالهای گذشته به این اهداف نرسیدیم که دلیل اثبات این ادعا، بحرانهایی است که در بخشهای مختلف به اقتصاد کشور تحمیل شد. بی شک سفره های خالی مردم به ویژه اقشار آسیب پذیر ناشی از تورم و گرانی بدلیل محقق نشدن برنامه هایی است که برای رسیدن به آنها شعارهای بسیاری داده شده بود.

واردات محوری در اقتصاد

یکی از مشکلات همیشگی تولید، توجه به تامین نیازهای کشور از واردات است که همواره زیانهایی را به اقتصاد وارد کرده است. در این رابطه سرپرست سابق سازمان توسعه تجارت گفت: واردات میتواند بهترین کمک حال تکمیل زنجیرههای ارزش و تولید باشد، اما رانت واردات کمر اقتصاد داخلی کشور ما را شکسته است. محمدرضا مودودی با تاکید بر اینکه هنوز باور واقعی نسبت به تجارت خارجی نداریم و سیاست و رویکرد مشخصی را هم دنبال نمیکنیم افزود: سیاستهای تجاری در ایران معمولاً تحت تأثیر سیاستهای دیگر از جمله سیاستهای ارزی، تنظیم بازار و غیره قرار گرفته و تقریباً در درجه دوم و سوم اهمیت، مورد توجه قرار می گیرند. وی با بیان اینکه مفهوم توازن تجاری در ایران هنوز تحلیل و کالبدشکافی نشده است، گفت: معمولاً سیاست های تجاری ما سلیقهای و احساسی است.وی از پدیده ای به نام «رانت واردات» در کنار واردات سخن گفت و افزود: بحث واردات بسیار جذاب است، اما زمانی میتواند به اقتصاد کشور کمک کند که رانت ارزی برای کسی قائل نشویم.

چالش ادامه دار نظام بانکی

از سوی دیگر رییس مرکز پژوهشهای اتاق بازرگانی گفت: تأمین مالی تولید از طریق بازار سرمایه و سرمایه گذاری خارجی چندان وسیع نبوده و نقدینگی و منابع کافی برای سرمایه گذاری در کشور وجود ندارد و از منابع موجود هم به خوبی استفاده نمیشود. محمد قاسمی با اشاره به اینکه نظام بانکی، نظام تأمین اجتماعی یا نظام حمایتی نیست، گفت: نظام بانکی قرار نیست خزانه دوم دولت باشد.

سال هاست که سیاست گذاران اعم از دولت و مجلس، نظام بانکی را از کارکرد خود خارج کرده اند.وی با بیان اینکه زمانی که این بنگاهها جنبه اقتصادی نداشته باشند، پول، خراب میشود و به جایی میرود که بازده ندارد افزود: از آن جا که همیشه کسری بودجه وجود دارد یکی از راههای تأمین این کسری، رجوع مستقیم و غیرمستقیم به بانک هاست.وی با بیان اینکه حجم عمدهای از منابع بانکها به عنوان بدهیهای دولت، محبوس شده تاکید کرد: بانک باید بانکداری کند نه اینکه به عنوان منبع تأمین کسری بودجه باشد. سیاستگذار باید نظام بانکی را در مسیر توسعه کشور، هدایت کند ضمن اینکه بانک مرکزی و نظام بانکی به اصلاح نیاز دارند.

چالش بروکراسی اداری

استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه تولید مظلوم است گفت: کسی که قصد تاسیس و بهرهبرداری از یک پروژه تولیدی را دارد، خون جگرش به صورتش مالیده میشود تا کار را اجرایی کند. عبدالمجید شیخی افزود: شاهد بودیم که طی یک ماه گذشته هیئت دولت ۷ پروژه کاملا خصوصی را در استان زنجان افتتاح و به نام خود تمام کرد. اما آنانی که در پای ویدئوکنفرانس برای رئیس جمهور گزارش میدادند، مطمئنا اجازه نداشتند که بگویند دمار از روزگار ما درآمد تا این پروژه را به بهرهبرداری برسانیم. وی گفت: متاسفانه هم نظام اداری چموش و هم نظامی بانکی چموش تر، خودمختار و در اقتصاد ما سوداگر هستند.

مثلا سال اصلاح الگوی مصرف گشایشی برای کالا و تولیدکننده ایرانی است و لذا به طرق مختلف در سالهای اخیر و نامگذاری شعار سال، دست و پای تولید را مقداری باز کردند و همین نامگذاری را باید جرقه انفجار در رونق تولید کشور بایستی بنامیم. شیخی گفت: قوای مجریه به خصوص دولت فعلی سر سفره آماده نشسته و فقط افتتاح کردند و مشخص نیست بالاخره با صرف این همه هزینه اقداماتی نیز انجام شده یا خیر و دولتی ها بر روی شعار سال موجسواری میکنند و هر پروژه کوچک و بزرگی که افتتاح میشود به طور مثال به اقتصاد مقاومتی ربط میدهند.

محقق نشدن تسهیل کسب و کار

از سوی دیگر نماینده علی آباد کتول در مجلس درباره تسهیل فرایند تولید تأکید کرد: آیین نامههای سردرگم کننده، واگذاریهای رانتزا، انتصابهای فامیلی بدون توجه به شایسته سالاری و رویههای فسادزا باید جای خود را به عزم جدی برای شفافیت، تسهیلگری و پاسخگویی بدهد. رحمت اله نوروزی گفت: نامگذاری سال گوشزد می کند که تا امروز به اندازه کافی راه مسیر تولید را هموار نکرده و تا توانسته ایم مسیر آن را خطرناک کرده ایم.نماینده علی آباد کتول گفت: دستگاه های مختلف باید شفاف پاسخ دهند که برای تسهیل فرایند تولید و رهایی تولیدکننده از هزار پیچ بروکراسی اداری چه کرده اند؛ آیین نامه های پیچ در پیچ و سردرگم کننده، واگذاری های رانتزا، انتصاب های فامیلی بدون توجه به شایسته سالاری و رویه های فسادزا باید جای خود را به عزم جدی برای شفافیت، تسهیل گری و پاسخ گویی بدهد.

تولید دانش محور

یک کارشناس اقتصادی معتقداست، ضعفهای اقتصاد ایران در دهه ۵۰ مثل هدایت نقدینگی به بخشهای غیر مولد هنوز مرتفع نشده است. بر این اساس بایستی زمینه هدایت نقدینگی به تولید دانش محور ایجاد شود.

وحید شقاقی شهری معتقد است، اگر میخواهیم در سطح منطقه و دنیا در رتبه برتر اقتصادی قرار بگیریم، باید تولید متکی به دانش باشد. یعنی تولید دانش محور و اقتصاد دانش بنیان به عنوان بند دوم سیاستهای اقتصاد مقاومتی پیاده شود.اقتصاد ایران در دهه ۵۰ ضد عدالت فساد زا و اقتصاد نقتی و رانت محور بود، همین موضوع منجر به فروپاشی حکومت پهلوی شد.به گفته استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمی، اقتصاد مبتنی بر عقلانیت باید هزینه بخش غیر مولد را افزایش دهد. جریان نقدینگی در دهه های اخیر به سمت بخش غیر مولد بوده و این فضا باید تغییر کند.

دبیرکل اتاق اصناف تبعات وضعیت قرمز را تشریح کرد

دبیر کل اتاق اصناف گفت: بیش از یک میلیون واحد صنفی در وضعیت قرمز کرونایی تعطیل میشوند که در شرایط قرمز کرونایی سه میلیون نفر به تعداد روزهایی که قرمز هستند در کشور بیکار خواهند شد.

محمدباقر مجتبایی درگفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: بر اساس اطلاعات سامانه ماسک شهرها روند افزایشی به سمت نارنجی و قرمز شدن دارد به طوری که ۴۷ شهرستان قرمز، ۱۲۶ شهرستان نارنجی، ۲۴۷ شهرستان زرد و فقط ۲۸ شهرستان آبی هستند. بنابراین شرایط سخت کرونایی در پیش است و لازم است مردم و صنوف به رعایت پروتکلهای بهداشتی پایبند باشد.وی با بیان اینکه سامانه ماسک نسبت به افزایش روند بستری در سراسر کشور ابراز نگرانی و پیش بینی کرده به زودی شهرهای بیشتری از جمله تهران، کرج و اصفهان قرمز شود، تصریح کرد: در صورت تداوم این وضعیت، نه تنها محدودیت تردد، بلکه تعطیلی مشاغل هم اجرا خواهد شد.

دبیرکل اتاق اصناف ایران با اشاره به اینکه در شرایط قرمز کرونایی فقط مشاغل گروه یک موجب فعالیت هستند، اظهار کرد: مشاغل گروه یک شامل سوپرمارکتها، میوه فروشیها، سبزی فروشیها، میادین میوه و ترهبار، مراکز عرضه محصولات لبنی و پروتئینی، نانوایی و مراکز درمانی، دامپزشکی و تعمیرگاههای انواع خودرو، لوازم خانگی، الکتریکی و کامپیوتر و سایر خدمات فنی و فروش قطعات مربوطه است. بنابراین بیش از یک میلیون واحد صنفی در وضعیت قرمز کرونایی تعطیل میشوند که با توجه به متوسط اشتغال صنوف میتوان گفت در شرایط قرمز کرونایی سه میلیون نفر به تعداد روزهایی که قرمز هستند در کشور بیکار خواهند شد.وی افزود: وجود محدودیت در منابع دولت و تحریم ها باعث میشود خسارات وارد شده به اقتصاد و مردم اساسی باشد. به گفته دبیر اتاق اصناف ایران در حال حاضر سه میلیون واحد صنفی در کشور فعال هستند که با شش میلیون و ۳۰۰ هزار نفر شاغل در آنها، مجموعا ۹ میلیون نفر در کل اصناف اعم از کارفرمایان و شاغلان در اصناف فعالیت دارند که با بعد ۳.۸ نفر خانوار میتوان گفت ۳۵ میلیون نفر معادل ۴۲ درصد جمعیت خانواده صنفی هستند.

معاون علمی رییسجمهور خبر داد

معاون علمی و فناوری رییسجمهوری از اتمام طرحهای مقابله با تحریمها تا پایان دولت خبر داد و گفت: علاوه بر آن برخی طرحهای کلان نیز تا پایان دولت به نتیجه خواهد رسید.

به گزارش ایسنا، سورنا ستاری در مراسم رونمایی و افتتاح مراکز نوآوری در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران که با حضور رئیس دانشگاه تهران و رییس پارک علم و فناوری این دانشگاه برگزار شد، با اشاره به اقدامات دانشگاه تهران در حوزه نوآوری، گفت: اتفاقات خوبی در این زمینه در اطراف دانشگاه رخ داده است.

وی "شهر دانش" را یکی از اقدامات این دانشگاه در حوزه علم و فناوری نام برد و یادآور شد: اجرای این پروژه از سوی دانشگاه تهران به صورت جدی مورد پیگیری قرار گرفته است و معاونت علمی با تمام قدرت از این پروژه حمایت می کند.

معاون علمی و فناوری رییسجمهور افزود: تعداد شرکتهای دانش بنیان در این دانشگاه رو به افزایش است و امروز در این برنامه تلاش میشود که این روند جهش قابل توجهی داشته باشد.

وی در خصوص تحریمها و اولویتهای معاونت علمی در این زمینه گفت: از آنجایی که کشور همچنان درگیر تحریمها است، از این رو بحث تحریمها در اولویت ما نیز قرار دارد و بر این اساس پروژههایی که از سال گذشته در راستای رفع تحریم در دستور کار قرار داشته است، تا پایان دولت بسیاری از این طرحها به نتیجه خواهد رسید.

معاون علمیوفناوری رییسجمهور اضافه کرد: علاوه بر آن پروژههای کلان معاونت علمی که فرایند کمی تا رسیدن به تجاری سازی را در پیش رو دارند، پیگیری خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه این پروژهها تا پایان دولت به نتیجه خواهند رسید، اظهار کرد: پروژه متروی ملی، برقیسازی حملونقل و آموزش از جمله این پروژههای کلان است.

معاون علمیوفناوری رییسجمهور افزود: امسال به طور خاص تمرکز ما در حوزه آموزش است و در این راستا تمام پلتفرمهای آموزش و ایدههای جدید در زمینه تحول آموزش جزو اولویتهای ما است و مورد حمایت قرار میگیرند.

مدیرعامل فرابورس مطرح کرد
 

مدیرعامل فرابورس ایران در پاسخ به این که آیا دولت مقصر اصلی ریزش شاخص بورس در بازار است گفت: باید در نظر گرفت که آیا دولت با قصد و نیت قبلی و با هدف دستکاری قیمت به دنبال روند صعودی بازار بوده است؟ آیا دولت به دنبال این بوده تا بعد از افزایش غافلگیرکننده قیمتها سهام خود را بفروشد و از این بازار خارج شود؟ آیا دولت چنین نگاه سفتهبازانهای را به بازار سهام داشته است؟

امیر هامونی در گفتوگو با ایرنا افزود: دولت به هیچ عنوان به دنبال هیچیک از این مسائلی که مطرحشده است نبود، یکی از مشکلاتی که بازار را به این روز انداخت و باعث اصلاح و کاهش شدید قیمت سهام شرکتها شد، برنامههای بهینه ناسازگار بود که بازار را از مسیر صعودی خود بازگرداند.

وی اظهار داشت: در کشور برخی از دستگاههای اقتصادی که بر سود شرکتهای بورسی تاثیرگذار هستند دارای یک ناسازگاری با یکدیگر هستند که باعث تغییر مسیر معاملات بورس در بازار شدند، در حالی که ممکن است برنامه آنها در بین مجموعه خود هماهنگ و دارای تاثیر مثبت در عملکرد آنها باشد.

مدیرعامل فرابورس ایران با تاکید بر اینکه نمیتوان اعلام کرد که دولت با هدف و برنامهریزی قبلی وارد این بازار شده و این موضوع را به صورت تلویحی در بازار رد میکنم، گفت: دولت به هیچ عنوان در بازار هدف سفته بازانهای را نداشته و ندارد، زیرا قرار نیست دولت برای دو روز در این بازار بماند، کسب درآمد کند و در انتها از این بازار خارج شود.

هامونی با بیان اینکه دولت امسال بخشی از کسری بودجه خود را از طریق اخذ مالیات و بخش دیگر را از اوراق در فرابورس تامین مالی کرده است، گفت: دولت با نگاه درستی اقدام به ورود در بازار سرمایه کرده است؛ چرا که تامین مالی از طریق اوراق راهحل بهینه و دقیقتری نسبت به تامین مالی از طریق انتشار پول است.

وی به تغییر دامنه نوسان اشاره کرد و گفت: ممکن است زمانی اعلام شود که برای بهبود وضعیت بازار سرمایه، دامنه نوسان حذف شود یا دامنه نوسان ۱۰ درصدی وجود داشته باشد، که بین این دو، گزینه حذف دامنه نوسان را انتخاب میکنم.