منابع مالی تجدیدپذیرها ۴.۵ برابر شد

معاون وزیر نیرو گفت: منابع مالی در حوزه تجدیدپذیر یکباره ۴.۵ برابر شده است، یعنی اگر منابع ما ۱۰۰۰ میلیارد تومان بوده، اکنون ۲۵۰۰ میلیارد تومان از سوخت صرفهجویی شده، ۱۹۰۰ میلیارد عوارض، الباقی هم از بازفروش برق است.محمد ساتکین در گفتوگو با ایلنا، درباره تاخیر در توسعه تجدیدپذیرها اظهار داشت: تحریمها و مسائلی که در سرمایهگذرای پیش آمد و کل کشور با آن درگیر بود، منجر به این شد که سرمایهگذرای در حوزه تحدیدپذیر توسط بخش خصوصی نیز در حدی که پیش بینیشده بود، محقق نشود، اما برای سال ۱۴۰۰ دولت، مجلس و تمام مجموعهها دست به دست هم دادهاند که روند توسعه تسریع شود.وی افزود: منابع مالی در حوزه تجدیدپذیر یکباره ۴.۵ برابر شده است، یعنی اگر منابع ما ۱۰۰۰ میلیارد تومان بوده، اکنون ۲۵۰۰ میلیارد تومان از سوخت صرفهجویی شده، ۱۹۰۰ میلیارد عوارض، الباقی هم از بازفروش برق است. وی گفت: اگر ظرفیتی که در ابتدای برنامه پنجم و ششم پیشبینی شده بود، محقق نشده ربطی به بیتوجهی دولت ندارد، به شرایط جامعه کشور و جهان مربوط میشود.

 

پالایشگاه ستاره خلیج فارس دستاورد تفکر "ما میتوانیم"

وزیر سابق نفت گفت: یکی از ابرچالشهای اقتصاد کشور وابستگی بودجه دولت به درآمدهای حاصل از خامفروشی نفت است. همچنین وابستگی به واردات بنزین برای تامین سوخت موردنیاز کشور نیز یکی دیگر از گلوگاههایی بود که دشمن تصمیم داشت از این طریق به ما ضربه بزند. برای حل این مشکل هم ما یک تجربه موفق داریم که نماد "ما میتوانیم" است و این تجربه موفق، احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس در اوج تحریمهای آمریکا بود. رستم قاسمی افزود: دشمن در تلاش بود که با اعمال تحریم در حوزه واردات بنزین، کشور را در زمینه تامین سوخت دچار مشکل کند ولی با اقدامات کوتاهمدتی که در دوره تحریمهای ۹۰-۹۱ انجام دادیم و همچنین احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس، تحریم واردات بنزین علیه ایران بیاثر شده است. آمریکا هم که دید تحریم واردات بنزین اثری ندارد اسلحهاش را زمین گذاشت. بعد به فکر این افتاد که صادرات بنزین ما را تحریم کند که در این کار هم ناموفق ماند چون با احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس سیاست بیاثر کردن تحریمها پیگیری شد و نتیجه آن قابل مشاهده است.

تولید نیروگاههای کشور

طبق آخرین آمار منتشر شده مجموع ظرفیت واحدهای نصب شده نیروگاهی کشور در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن، با رشد ۲.۲ درصدی به ۸۵ هزار و ۳۱۳ مگاوات رسید. بهگزارش ایسنا، در سالی که گذشت در بخش نیروگاهها، ۴ واحد نیروگاه گازی به ظرفیت ۶۸۵ مگاوات، ۵ واحد نیروگاه چرخه ترکیبی به ظرفیت ۷۹۴ مگاوات، واحدهای گازی تولید پراکنده به ظرفیت ۲۷۰ مگاوات، واحدهای انرژیهای نو به ظرفیت ۵۳ مگاوات و یک واحد نیروگاه برقآبی به ظرفیت ۲ مگاوات به واحدهای نیروگاهی کشور افزوده شده است.بدین ترتیب افزایش ظرفیت واحدهای نیروگاهی کشور در سال ۱۳۹۹ به میزان ۱۸۰۴ مگاوات بوده است. مجموع ظرفیـت نصـب شده نیز نسبت به سال ۹۸ دارای رشد ۲.۲ درصدی بوده و به ۸۵ هزار و ۳۱۳ مگاوات رسید.در بخش انرژی تولید شده نیز در سال گذشته با رشدی معادل ۵.۱ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۸، به ۳۴۳ میلیارد کیلووات سـاعت رسـید که از این مقدار ۳۳۷ میلیارد کیلووات ساعت مربوط به تولید نیروگاههای وزارت نیرو و بخش خصوصی و مابقی آن مربوط به صنایع بزرگ است.

حل معضل مشعل سوزی بدست بیتکوین

با تلاش دولتها برای محدود کردن انتشار آلایندگی کربن ناشی از مشعل سوزی، دیتاسنترهای بیتکوین در قبال دادن ارز دیجیتالی برای استفاده از گازی که به عنوان محصول فرعی استخراج میشود، راهی را برای استفاده از این انرژی به جای اتلاف آن عرضه میکنند.به گزارش ایسنا، مشعل سوزی که در جریان تولید شیل به روش شکاف هیدرولیکی روی میدهد، در حال حاضر عامل یک درصد از انتشار آلایندگی کربن جهانی است. شرکتها گاز را که به همراه نفت استخراج میشود به جای این که به عنوان یک منبع انرژی مورد استفاده قرار دهند، در محل چاه میسوزانند زیرا برایشان سودی ندارد. مشعل سوزی باعث انتشار متان و افزایش انتشار گازهای گلخانهای مضر میشود که تاثیر نامطلوبی بر محیط زیست دارد. با این حال شرکتهای متعددی خواستار پایان بخشیدن به مشعل سوزی در یک دهه آینده بوده و به دنبال یافتن مصارف دیگری برای این انرژی هستند. تولیدکنندگان بیتکوین دریافتهاند این گاز میتواند منبع عالی انرژی برای دیتاسنترهای کوچک و قابل حمل این رمزارز باشد. یکی از بزرگترین مشکلاتی که تولیدکنندگان ارز دیجیتالی با آن روبرو هستند، قیمت بالای برق مورد نیاز برای تولید این ارز است. اما اگر این انرژی بتواند از محصولی که استفاده دیگری ندارد، ارزانتر به دست آید میتواند راهکار عالی برای هر دو صنعت باشد.

وزیر نفت مهمترین برنامه های صنعت نفت را ابلاغ کرد

وزیر نفت مهمترین اهداف و برنامههای مرتبط با تحقق شعار امسال «تولید، پشتیبانیها و مانعزداییها» را به دستگاههای مرتبط با صنعت نفت ابلاغ کرد.

به گزارش ایسنا، بیژن زنگنه در نشستی با حضور معاونان چهار شرکت اصلی صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش و پخش و همچنین مدیران ارشد وزارت نفت به مهمترین برنامهها و اهداف مدنظر برای تحقق شعار امسال پرداخت و تأکید کرد: هدف اصلی تمرکز و تصمیمگیری در ارتباط با موضوعها و مسائلی است که میتوان در داخل صنعت نفت به آن پرداخت و اجرایی کرد.

وی به بیانات مقام معظم رهبری پیرامون شعار سال که سال تولید، پشتیبانیها و مانعزداییها نام گرفته اشاره و اظهار کرد: در روزهای نخست سال جدید بنده طی نامهای خطاب به همه مدیران عامل چهار شرکت اصلی، دیدگاههایم را در این زمینه بیان کردم و خواستار تدوین متنی شدم که بتوان با آن اقدامهای لازم را لحاظ و در مدت زمان باقیمانده از عمر این دولت برنامههای تهیهشده را عملیاتی کرد.

وزیر نفت با بیان اینکه پارسال پیشرفتهای بزرگی در صنعت نفت رقم خورد، از تحریم بهعنوان عامل بهشدت تأثیرگذار بر برنامههای وزارت نفت یاد کرد و افزود: در این میان شیوع بیماری کرونا تأثیر مستقیمی بر اجرای برنامههای صنعت نفت نداشته است، اما از تأثیرگذاری مسئله تحریمها بهراحتی نمیتوان گذشت.

زنگنه گفت: باید پذیرفت که برطرف نشدن تحریمها میتواند عاملی بهشدت تأثیرگذار در موضوع صادرات و سرمایهگذاری باشد، هرچند ما تلاشمان را خواهیم کرد، اما نمیتوان نسبت به واقعیتها بیتوجه بود. وی تصریح کرد: در این مدت زمان کوتاه از عمر دولت کنونی بیشتر دنبال این هستیم برنامههایی را عملیاتی کنیم که با رفع موانع و چالشهای موجود در درون صنعت نفت، شدنی باشد، البته این مسئله منوط به این نخواهد بود که از دیگر موضوعهای صنعت نفت غافل شویم، بلکه آنها را نیز همسو و ذیل برنامههای اصلی در نظر خواهیم گرفت و برای تحققشان اقدامهای لازم را لحاظ میکنیم.

هوشنگ فلاحتیان- معاون برنامهریزی وزیر نفت نیز در این نشست گفت: با توجه به اینکه شعار امسال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان تولید، پشتیبانیها و مانعزداییها در نظر گرفته شد، معاونت برنامهریزی وزارت نفت مأمور تدوین برنامهای پیرامون تحقق شعار سال بود. وی با بیان اینکه خوشبختانه با مشارکت همه شرکتهای اصلی و تابع وزارت نفت نظرها جمعآوری و نهایی شد، اظهار کرد: اقدامهای اجرایی مورد نظر در سه بخش تولید، پشتیبانیها و مانعزداییها بهمنظور تحقق منویات مقام معظم رهبری برنامهریزی و در دستور کار صنعت نفت قرار گرفت. معاون برنامهریزی وزیر نفت تصریح کرد: نگهداشت و افزایش تولید نفت، نحوه مدیریت شرکتهای تابع، مقوله ساخت داخل تجهیزات و کالاهای مورد نیاز صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشوپخش، کاهش کاغذبازی در کل زنجیره صنعت نفت، بهینهسازی و ارتقای پالایشگاه موجود، توسعه صنایع پاییندستی نفت و فرآوردههای نفتی در زمینه بهبود مدیریت مالی در حوزه کاهش شدت مصرف گاز در کشور، افزایش توان تولید گاز طبیعی برای رفع نیاز، تولید و صادرات حداکثری گاز مایع و موضوعات مرتبط با اتان، توسعه صنعت پتروشیمی اعم از تسریع در اجرای پروژههای مرتبط با جهش دوم و سوم پتروشیمی که نقش حیاتی در اقتصاد کشور ایفا خواهد کرد، تأمین خوراک برای صنایع پاییندستی، استفاده حداکثری از ظرفیت شرکتهای داخلی اعم از شرکتهای دانشبنیان و دانشگاههای برتر کشور، کاهش آلایندههای زیستمحیطی و مدیریت جمعآوری گازهای فلر، بهبود شرایط کسبوکار خصوصی و رفع موانع مرتبط با این عرصهها و... از اهم محورها و موضوعات مدنظر برای تحقق شعار سال است. فلاحتیان با تأکید بر اینکه اهداف مترتب بر این محورها هم احصا شده است، گفت: تلاش وزارت نفت مبتنی بر این خواهد بود که امسال بهویژه در ایامی که دولت کنونی مستقر است در جهت پشتیبانی و مانعزدایی در حوزههای مختلف صنعت نفت اقدامهای اساسی انجام دهد تا اهدافی که مدنظر مقام معظم رهبری است، تحقق یابد.

اوپک پلاس با موافقت با افزایش تدریجی تولید نفت در ماههای آینده، اطمینان رو به رشد نسبت به روند احیای اقتصاد جهانی را ابراز کرد. به گزارش ایسنا، پیش از نشست پنج شنبه گذشته وزیران اوپک پلاس، انتظار میرفت این گروه اقدام مشابه ماه گذشته را انجام داده و سطح تولید را تغییر ندهد. با این حال عربستان سعودی و متحدانش نشان دادند که اکنون بیشتر مجاب شدهاند که تقاضا برای سوخت پس از یک سال ضعیفی که در نتیجه شیوع ویروس کرونا پیدا کرده بود، در مسیر بهبود مستحکمتری قرار دارد. از آنجا که کشورهایی مانند آمریکا برنامههای واکسیناسیون خود را به سرعت گسترش میبخشند، سیگنالهای رو به رشدی مشاهده میشود که بازار نفت بهبود پیدا میکند.

سرپرست بیمههای زندگی شرکت بیمه تعاون از پرداخت مستمری به بیماران مبتلا به کرونا خبر داد. محمد حسین یوسفی، سرپرست بیمههای زندگی بیمه تعاون با اشاره به محصول جدید این شرکت که تحت عنوان «بیمهنامه کرونا» ارائه شده است اظهار داشت: این بیمهنامه دارای سه بخش است. بخش اول فرد بیمه شده مبتلا به ویروس کووید ۱۹ باشد ولی در منزل بستری شود، بخش دوم درصورت ابتلا بیمه گزار به کرونا و بستری شدن فرد در بیمارستان و بخش سوم در صورت فوت بیمه شده مبتلا به ویروس کووید ۱۹ است. وی گفت: در صورتی که بیمه گزار به ویروس کرونا مبتلا شود و نیاز به بستری در بیمارستان نباشد، بیمه تعاون غرامتی یک ماهه را بابت طول مدت درمان خانگی به او پرداخت خواهد کرد.

مدیرعامل بانک رفاه کارگران گفت: همچون سال های گذشته از فروردین سال جاری با تشکیل کمیتهای، برنامههای این بانک برای کمک به واحد های تولیدی و اشتغال زایی به ویژه در مناطق محروم کشور، تدوین شده است و در راستای تحقق شعار سال گام برخواهیم داشت. به گزارش روابط عمومی بانک رفاه کارگران، اسماعیل لله گانی در ایام تعطیلات نوروزی به استان چهارمحال و بختیاری سفر و ضمن بازدید از چندین کارخانه در مناطق صنعتی شهرستان های بروجن و اردل با بیان این مطلب افزود: بانک رفاه کارگران آمادگی لازم را برای حرکت در مسیر رونق تولید و پشتیبانی های لازم برای تأمین سرمایه در گردش واحد های تولیدی دارد و از سوی دیگر، افزایش دانش صنعتگران، روزآمد کردن تجهیزات، افزایش کیفیت محصولات و عرضه درست و مناسب تولیدات داخلی در رونق چرخه تولید و رفع موانع موجود نیز، بسیار حائز اهمیت است.

دیدار حجت بهاری فر با پرسنل بیمه "ما"

حجت بهاری فر مدیرعامل بیمه "ما" به مناسبت فرا رسیدن نوروز یک هزار و چهارصد، با حضور در واحدهای مختلف ستاد مرکزی بیمه "ما"، ضمن دیدار با آنان، فرا رسیدن عید باستانی نوروز را به آنان تبریک گفت. وی ضمن آرزوی سالی سرشار از موفقیت و سلامتی بر لزوم نوآوری و خلق ارزش برای تمامی ذینفعان به ویژه مشتریان شرکت، حفظ بیمه گذاران، توسعه شایستگی های کارکنان و پایبندی به ارزش های متعالی شرکت تاکید کرد و تنوع بخشی خدمات و تولید محصولات جدید، افزایش سرعت در ارائه خدمات مطلوب به بیمه گذاران و بیمه شدگان، پشتیبانی از شبکه فروش و توسعه بکارگیری فناوریها را در راستای توسعه شرکت و ارتقای کیفیت خدمات حائز اهمیت دانست .

بازدید معاون رییس جمهور از صندوق
قرض الحسنه شاهد

مهندس سعید اوحدی معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مناسبت سال نو در محل صندوق قرض الحسنه شاهد حضور یافته و با مدیرعامل و کارکنان صندوق دیدار کردند.

مهندس سعید اوحدی معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران ظهر امروز با حضور در ساختمان دفتر مرکزی صندوق، ضمن دیدار با مدیرعامل و کارکنان فرارسیدن سال نو را به ایشان تبریک گفتند.

 

با نرم افزار فام موسسه اعتباری ملل
در خانه بمانید

نرم افزار فام موسسه اعتباری ملل به منظور آسایش و رفاه مردم عزیز خدمات ویژهای را ارائه می نماید. با نصب نرم افزار موسسه اعتباری ملل مشتریان محترم می توانند کل خدمات مورد نیاز بانکی و اداری و اجتماعی خود را از قبیل کارت به کارت خرید شارژ از اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل دریافت موجودی، خرید بسته های اینترنتی، احراز هویت سجام، فعالیت در بورس، استعلام از ثبت احوال، تامین اجتماعی، بهداشت درمان، خدمات پستی، خدمات قضایی، امور مالیاتی، امور اسناد و املاک، استعلام مدرک تحصیلی، استعلام شناسه صنفی، سامانه ردیابی کالای دیجیتال، پرداخت قبوض، خدمات خودرویی، دریافتشمارهشبا، خدمات بدون مرز (خدمات مشاوره پزشکی) دریافت نمایند.

دکتربهزاد شیری تاکید کرد:

گروه بانک و بیمه: علیرضا ملاحتی - دکتربهزاد شیری مدیرعامل پست بانک ایران در مراسم دیدار نوروزی اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰ توسعه اقتصاد دیجیتال و بانکداری الکترونیکی در مناطق کمتر توسعه یافته در اولویت برنامه ها است.

دکترشیری ضمن تبریک سال جدید به کارکنان، کارگزاران، بازنشستگان، ذینفعان و سهامداران بانک اظهار داشت: سال گذشته سالی بود که ما توانستیم تمام شاخص های هدفگذاری شده را محقق کنیم و حتی در برخی شاخص ها نیز با عملکرد مناسبتری از اهداف پیش بینی شده حرکت نمودیم.

شیری تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰که از طرف مقام معظم رهبری به سال "تولید؛ پشتیبانی ها، مانع زدایی ها" نام گذاری شده، با تلاش همکاران ساعی و کارآمد در پرتو زیرساخت هایی که طی دو سال گذشته انجام شده است، پست بانک ایران با نگاه بلندمدت در راستای پشتیبانی و رفع موانع تولید گام برداشت و اثربخشی بیشتری در حمایت از بخش روستایی کشور و تامین مالی بنگاه های اقتصادی مولدبخش فناوری اطلاعات و ارتباطات خواهد داشت.

وی افزود: سال ۱۳۹۹ تنها سالی است از نظر منابع و مصارف به رشد ۳رقمی دست یافتیم و به یک موفقیت بی نظیر در صنعت بانکداری در تاریخ پست بانک ایران رسیدیم. همچنین تعداد تسهیلات بانک در راستای اهداف بانکداری خرد رشد قابل توجهی داشته است و ترکیب دارایی ها و بدهی ها نیز به گونه ای تغییر کرده که کیفیت دارایی ها و بدهی ها بهبود یافته است.

شیری درخصوص توسعه بانکداری الکترونیکی در مناطق کم برخودار و کمتر توسعه یافته افزود: سهم سامانه های فروش این بانک از صنعت بانکی حدود ۸/۱ درصد می باشد که بیش از ۵۰درصد آن سودده بوده است. همچنین سهم پست بانک ایران از بازار دستگاه های خودپرداز حدود ۵درصد بوده که تراکنش های آن با رشد ۴۶درصدی همراه بوده است که این مهم باید تدوام یابد.

مدیرعامل بانک تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ انتظار می رود با اجرای برنامه های بانکداری الکترونیکی، در جایگاه بهتری قرار بگیریم و با تلاش مضاعف به چشم اندازهای این بانک دست یابیم.

شیری در ادامه گفت: تمام واحدهای ستادی و عملیاتی در سال ۱۳۹۹ تلاش های مضاعفی داشتند.

مدیرعامل افزود: سال ۱۳۹۹ سال باجه ها در پست بانک ایران نامگذاری شده بود که ریل گذاری های مناسب در این راستا انجام شده و فضا برای توسعه بانکداری خرد و فراگیر مالی فراهم شده و باید تداوم داشته باشد.

وی در پایان عنوان کرد: لازم می دانم از زحمات و خدمات شایسته یکایک همکاران صدیق و همراه در سال گذشته که در تمامی شاخص های بانکی عملکرد مطلوبی را رقم زدند، مراتب تقدیر و تشکر خود را داشته باشم.

در راستای اجرای برنامه ها و سیاست های بانک پارسیان برای تحقق شعار سال ۱۴۰۰ تحت عنوان "تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها" و به منظور تامین نیازهای سرمایه در گردش زنجیره های تامین بنگاه های تولیدی و کمک بیشتربه تولید، نخستین اوراق گواهی اعتبار مولد(گام) بانک پارسیان به صورت همزمان در دو زنجیره خودرو و فولاد به عنوان یکی از مهم ترین زنجیره های تولید در کشور، منتشر شد.

بانک پارسیان در بین بانک های خصوصی اولین بانکی است که حسب تکالیف دولت محترم و بانک مرکزی ج.ا.ا در حمایت از تولید و تامین سرمایه درگردش غیر تورمی بنگاه های مولد، موفق به صدور اوراق گام در سیستم بانکی شد. این اوراق با ضمانت بانک عامل، صادر و پرداخت مبلغ اسمی آن در سررسید به آخرین دارنده، توسط بانک تضمین می شود. اوراق گام علاوه بر قابلیت انتقال در بازار پول، امکان تنزیل در بازارسرمایه را نیز دارد.

اوراق گام محصول نوین اعتباری و تسهیلاتی است که برای کمک به تامین اعتبار بنگاه های تولیدی ایجاد شده و می تواند نقش موثری
در تامین سرمایه در گردش بنگاههای مولد بویژه بخش تولید داشته باشد که با حل موضوع دریافت و پرداخت خریداران و فروشندگان، با کمک نقش ضمانتی بانک ها، به تقویت بخش تولید کمک نماید.

با عنایت به پیاده سازی زیر ساخت های مربوطه، بانک
پارسیان به عنوان بانک پیشگام در انتشار اوراق گواهی اعتبار مولد، آمادگی خود را جهت انتشار اوراق مزبور برای کلیه زنجیره های تامین، درچارچوب مقررات و ویژگی های اوراق گواهی اعتبار مولد اعلام می دارد.