حذف بروکراسیهای پیچیده، پشتیبان تولید است

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران میگوید: بهرغم اینکه بخشخصوصی همواره به دنبال رفع موانع موجود بوده است، اما مهمترین مانع بر سر فعالیتهای این بخش بروکراسی پیچیده و ناکارآمد دولتی است که باعث شده تا در بخشهای مختلف اعم از تولید، صادرات و واردات روندهای اداری به شدت کند شوند. محمود تولایی با انتقاد از مجوزهای بیموردی که سد راه تولید شده، تاکید میکند: همچنان دستگاه تولید مقررههای غیرضرروی فعال است. این در حالی است که رهبری در دیدار سال گذشته با رئیسجمهور و اعضای هیئت دولت، بخش زیادی از سخنان خود را به مسائل اقتصادی اختصاص دادند و از جمله در بخشی از این سخنانشان با انتقاد از مشکلات موجود بر سر راه ایجاد واحدهای تولیدی فرمودند: گاهی برای فعالیت یک واحد تولیدی باید نه از هفت خان بلکه از هفتاد خان عبور کرد و مسئولان باید این مشکل جدی را حل و مقررات زائد و موانع تولید را رفع کنند. تولایی میافزاید: همانطور که مقام معظم رهبری هم تاکید داشتند این نگاه ویژه، رکن اصلی در اقتصاد مقاومتی است که همه مسئولان آن را پسندیدهاند و قول اجرا دادهاند . اما به اعتقاد رئیس اتاق کاشان برای عمل به این فرمایش از سوی مسئولان دولتی، باید یک اقدام انقلابی صورت گیرد و شعار و حرف را برای همیشه کنار گذاشت. وی گفت: مهمترین اولویت اقتصادی دولت سیزدهم را بهبود معیشت مردم و رفع موانع باشد.

 

تولید خودروی ارزان مطالبه مردم است

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس میگوید هرچند تولید خودروی ارزان قیمت با توجه به شرایط اقتصادی یکی از اصلی ترین مطالبات مردم است اما نباید ایمنی و کیفیت خودرو با بهانه تولید خودروی ارزان قیمت زیر سوال رود. علی جدی در گفتگو با خانه ملت درباره برنامه ایران خودرو برای تولید خودروی ارزان قیمت، گفت: تولید خودروی ارزان قیمت مشروط بر اینکه کیفیت و ایمنی چهارچرخها خدشهدار نشود، یکی از ضرورتها در شرایط کنونی است. وی درباره راهکارهای تولید خودروی ارزان قیمت، افزود: از آنجا که حذف هزینههای سربار منجر به کاهش قیمت تمام شده خودروهای تولیدی میشود، خودروسازان میتوانند با حذف هزینههایی که تاثیری در کیفیت و ایمنی نداشته باشد، زمینه تولید خودروی ارزان قیمت را فراهم کنند. نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس اضافه کرد: هرچند تولید خودروی ارزان قیمت با توجه به شرایط اقتصادی یکی از اصلی ترین مطالبات مردم است اما نباید ایمنی و کیفیت خودرو با بهانه تولید خودروی ارزان قیمت زیر سوال رود. این نماینده مجلس درباره توقف تولید خودروی پراید، توضیح داد: از آنجا که پراید از نظر ایمنی و کیفیت ایراد داشته و مردم از آن گلایه مند بودند، خط تولید آن متوقف شد بنابراین باید به این نکته توجه کرد که تنها تولید خودروی ارزان نباید هدف خودروسازان باشد بلکه باید علاوه بر کاهش قیمتها، کیفیت نیز به عنوان یکی از اصلیترین محورها در نظر گرفته شود.

اختلال در فرایند تجارت خارجی کشور

اگرچه سامانه یکپارچه اعتبارسنجی کارتهای بازرگانی بالاخره از سال گذشته توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران مورد بهرهبرداری قرار گرفت، حالا با قطعی یکی از استعلامات سیستمی این سامانه از طرف مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه، فرایند صدور و تمدید کارت بازرگانی را متوقف کرده است. وزیر صمت در نامه قبل از عید خود به رئیس قوه قضائیه، با اشاره به تکالیف قانونی در زمینه ارائه اطلاعات مورد نیاز سامانه جامع تجارت و تأکیدات ایشان در زمینه اهتمام صد درصدی در تکمیل سامانههای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین تعامل دستگاهها و عدم امساک در تبادل اطلاعات به منظور تسهیل امور مردم، اظهار داشته اقدام مدیران مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه را بدون لحاظ شرایط کشور با توجه به تحریمهای ظالمانه و جنگ اقتصادی و روند تجارت خارجی در ماههای پایانی سال و پس از آن ماه مبارک رمضان از جهت تأمین مایحتاج عمومی و کالاهای اساسی، تنظیم بازار و تأمین مواد اولیه واحدهای تولیدی میباشد، موجب توقف عملیات صدور و تمدید کارت بازرگانی شده و نارضایتی جدی تجار و فعالان اقتصادی را به دنبال داشته است.

افزایش ۳ برابری تعداد واحدهای
تحقیق و توسعه

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تعداد پروانههای واحدهای تحقیق و توسعه ٩٠٠ مورد بود که در بازه زمانی ۶ ساله اخیر به بیش از سه برابر افرایش یافته است. برات قبادیان، در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت:تعداد پروانههای واحدهای تحقیق و توسعه (R&D) کشور از سال ١٣٦٨ تا سال ١٣٩٣، ٩٠٠ مورد بود که در بازه زمانی ۶ ساله اخیر (١٣٩٣ تا ١٣٩٩) به بیش از سه برابر افرایش یافته است. افزایش تقاضای اخذ پروانههای R&D نشان دهنده این است که بنگاههای اقتصادی به این واقعیت پی برده اند که توسعه و ادامه رقابت و در نتیجه ادامه حیات بنگاههای اقتصادی تنها از طریق تحقیق و توسعه و تولید دانش پایه میسر است. او به جایگاه ایران در انقلابهای صنعتی اشاره کرد و گفت: راه حلهایی برای رسیدن به انقلابهای صنعتی بعدی در برنامههای برخی وزارتخانهها مانند صمت و ICT در دستور کار قرار گرفته است.

بانک باید به تولیدکننده واقعی تسهیلات دهد

یاسر مرادی، مشاور حقوق بانکی با اشاره به اینکه واحدهای تولیدی به تسهیلات ارزان قیمت نیاز دارند، گفت: برای سرمایه در گردش آنها به تسهیلات ارزان قیمت، نیازی نداریم، بانک باید اعتبارسنجی کند و به تولیدکننده واقعی دارای اعتبار لازم و کافی، تسهیلات را اعطا کند. وی افزود: در برخی موارد، بانکها با فشار و لابیها مجبور میشوند به واحدهایی که ظرفیت و اعتبار لازم ندارند، تسهیلات بدهند با وجود اطلاع از اینکه این تسهیلات و منابع اعطایی برنمیگردد و این موجب هدر رفت منابع میشود. مرادی گفت: بسیاری از واحدهای تولیدی، زیرساختهای لازم برای اعطای وثیقه بانکی مورد تأیید قانون را ندارند و بانک برای تملیک این وثایق با مشکلات فراوانی روبرو میشود. این استاد دانشگاه با بیان اینکه شبکه بانکی بر مصرف تسهیلات اعطایی نظارت دقیقی ندارد، اضافه کرد: تسهیلات در محل خود مصرف نمیشود. وی افزود: امهال غیرواقعی برای تسهیلات گیرندگانی که میدانیم توانایی بازپرداخت ندارد خیانت به شبکه بانکی و تولیدکننده است.

رشد تولید ٨ قلم کالای
معدنی و صنایع معدنی

دادههای آماری وزارت صمت حاکی از آن است که تولید محصولات فولادی، فولاد خام ، کاتد مس، شمش آلومینیوم، کنسانتره زغالسنگ، ظروف شیشهای، شیشه جام و سیمان در ۱۱ ماهه سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه در سال ۹۸ افزایش داشته است. بیشترین میزان افزایش عملکرد در دوره مورد بررسی مربوط به شمش آلومینیوم(خالص) با رقم ۵۱.۲ درصد و کمترین بازدهی نیز در بخش کنسانتره ذغالسنگ با ۰.۵ درصد ثبت شد. تولید فولاد خام در دوره این گزارش رقم ۲۶ میلیون و ۸۸ هزار تن را نشان می دهد. میزان تولیدات فولادی نیز در ۱۱ ماهه سال گذشته، رقم ۲۲ میلیون و ۹۱۴ هزار و ۸۰۰ تُن را نشان می دهد که افزایش بازدهی ۷ درصدی دارد. بررسی آمار عملکرد در ارتباط با کالاهای منتخب معدنی گویای آن است که تولید شمش آلومینیوم در ۱۱ ماهه سال ۹۹، با رشد ۵۴ درصدی روبرو بوده است. تولید سیمان در دوره این گزارش به رقم ۶۲ میلیون و ۸۸۶ هزار و ۱۰۰ تن رسید و افزایش ۱۲.۵ درصدی را نشان میدهد. در حوزه کاتد مس نیز رشد تولید ۱۶.۷ درصدی به دست آمد.

تشکیل ۲ هزار پرونده تخلف صنفی
در روزهای ابتدایی ۱۴۰۰

معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان گفت: نزدیک به ۲ هزار پرونده تخلف صنفی در روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۰ تشکیل شده است. به گزارش ایرنا، سیدجواد احمدی تصریح کرد: حضور فعال و گسترده بازرسان سازمان های صنعت سراسر کشور در اجرای طرح نظارتی نوروز به منظور ارائه خدمات مطلوب به شهروندان و برخورد با تخلفات اقتصادی، از مهمترین اهداف برگزاری طرح نظارتی نوروز ۱۴۰۰ بوده است. وی افزود: اجرای طرح نظارتی ویژه نوروز ۱۴۰۰ در راستای نیازهای داخلی و با همکاری نهادها و دستگاههای مرتبط، همدلی و همراهی عموم مردم و با بهره گیری از حداکثر ظرفیت ها و توانمندی بازرسان این سازمان در بازرسی و نظارت دقیق بر نحوه عملکرد بنگاههای اقتصادی در سراسر کشور انجام شد.

در نامه روسای اتاق های بازرگانی، اصناف و تعاون ایران به رئیس جمهور مطرح شد؛

گروه صنعت و تجارت: «ابلاغیه ۱۷۷ ستاد هماهنگی اقتصادی دولت اگرچه در حوزه واردات، بخشی از موانع را برطرف نموده است». این بخشی از نامه روسای سه اتاق بازرگانی، اصناف و تعاون به رییس جمهور است. روسای اتاق های سه گانه در نامه به رییس جمهور همچنین گفته اند که اگر مشکلات حوزه صادرات برطرف نشود، عملاً اجرای مصوبه جلسه ۱۷۷ ستاد هماهنگی اقتصادی دولت بلااثر خواهد ماند.

این نامه در اسفندماه سال ۱۳۹۹ خطاب به رییس دولت تدبیر و امید نوشته شده است و حالا پس از گذشت ۲ هفته از آغاز سال ۱۴۰۰ در رسانه های منعکس شده است. در حقیقت این نامه پیشنهادهایی از سوی سه اتاق بخش خصوصی اقتصاد ایران به عالیترین مقام دولت جهت تعیین سیاست های جدید و مدیریت ارزی در کشور است. در این نامه همچنین تأکید شده است که پیش نویس ۱۳ ماده ای که در کمیته ارزی معطل مانده، تکمیل کننده مصوبه جلسه ۱۷۷ ستاد هماهنگی اقتصادی است و تصویب و ابلاغ آن، مشکل صادرکنندگان را حل می کند.

ماه هاست که فعالان بخش خصوصی به ویژه گروهی که در حوزه های واردات و صادرات مشغول فعالیت هستند از وجود برخی ناهماهنگی ها در تصمیم گیری های دولت در ارتباط با سیاست گذاری و مدیریت ارزی انتقاد می کنند. به اعتقاد فعالین حوزه بازرگانی، این ناهماهنگی ها موجب شده تا بسیاری از صادرکنندگان دیگر انگیزه ای برای حضور فعال در این عرصه نداشته باشند. از طرف دیگر برخی محدودیت های ایجاد شده در حوزه واردات موجب شده تا گروهی از مواد اولیه و ماشین آلات مورد نیاز واحدهای تولیدی نیز به سختی و پس از طی مراحلی پیچیده در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد.

چه نکاتی در نامه به رییس جمهور وجود دارد؟

در بخشی از نامه روسای اتاق های بازرگانی، اصناف و تعاون به رییس جمهوری آمده است که؛ «صدور بخشنامههای متعدد ارزی و تجاری از سوی دستگاه های اجرایی بهویژه بانک مرکزی طی دو سال و نیم گذشته، در شرایطی صادرات کشور را زمینگیر کرده و فرصت رشد و جهش را از آن گرفته است؛ که در همین شرایط سخت و غبارآلود، براساس اعلام رسمی رئیسکل محترم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بالغ بر ۲۲ میلیارد دلار از ارز صادراتی کشور که پوشش دهنده ۷۰ درصد نیازهای ارزی بخش های مختلف کشور بوده، از طریق صادرات غیرنفتی تأمین شده است».

در بخش دیگری از این نامه نیز آمده است: «روح ابلاغیه ۱۷۷ ستاد هماهنگی اقتصادی دولت اگرچه در حوزه واردات، بخشی از موانع را برطرف نموده است؛ اما در بعد دیگران یعنی حوزه صادرات، کماکان مشکلات جدی به قوت خود باقیمانده و چنانچه در جهت رفعان اقدام نگردد، عملاً اجرای این ابلاغیه نیز بلااثر خواهد شد؛ به همین دلیل وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت با اشراف بر این موضوع، کمیته اقدام ارزی سازمان توسعه تجارت را مأمور نمود تا با حضور نمایندگان تمامی دستگاه های مختلف اجرایی در کنار نمایندگان سه اتاق ایران، تعاون و اصناف موارد تکمیلی این ابلاغیه را مورد بررسی قرار داده که در نهایت، خروجی این جلسات، تدوین پیش نویس ۱۳ بندی مورد تأیید تمامی دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی بوده که تقدیم کمیته مزبور جهت تصویب گردید. اما اکنون علیرغم تمامی تلاش های صورت گرفته و طرح این موضوع در کمیته ماده (۲) بعد از گذشت بالغبر سه ماه، متأسفانه این پیش نویس به تصویب نرسیده و به تبعان ابلاغیه ۱۷۷ کماکان بلااثر باقی مانده، به نحویکه صادرکنندگان در پایان سال ۹۹ هنوز تکلیف خود را در مورد صادرات سال های ۱۳۹۷، ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ نمی دانند و در طرف مقابل نیز، واردکنندگان به همین دلایل قادر به تصمیم گیری و استفاده از ارز صادراتی به میزان کافی نیستند؛ به نحوی که مجدداً احساس کمبود مواد اولیه در واحدهای تولیدی نمایان شده است».

در بخش پایانی این نامه خطاب به رییس دولت ذکر شده است: « اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی ایران به همراه اتاق اصناف و اتاق تعاون ایران به عنوان مشاوران قوای سه گانه در این خصوص ضمن ابراز نگرانی از روند کنونی، معتقدند چنانچه اصلاحیه ۱۳ بندی مذکور به تصویب رسیده بود، علاوه بر حل مشکلات باقی مانده از سال های پیش در حوزه تجارت خارجی اعم از صادرات و واردات، فعالان اقتصادی در این حوزه در سال ۱۴۰۰ نیز چشم انداز روشنی پیش روی خود متصور خواهند بود. لذا نظر به اهمیت صادرات غیرنفتی و پشتیبانی از واردات به منظور تأمین نیاز مواد اولیه و تجهیزات تولید مستدعی است شخصاً به موضوع ورود نموده و دستور فرمایید تا هرچه سریع تر و تا پیش از اتمام سال ۱۳۹۹ پیش نویس مذکور که مورد تأیید تمامی دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی عضو کمیته اقدام ارزی سازمان توسعه تجارت ایران قرارگرفته، در کمیته ماده (۲) تصویب و ابلاغ شود تا دغدغه فعالان حوزه تجارت خارجی تا قبل از پایان سال جاری برطرف گردد. شایان ذکر است که این پیشنهادات در جهت برطرف نمودن ابهامات دستگاه های اجرای مسئول در حوزه تجارت خارجی است و عملاً ابلاغیه ۱۷۷ را اجرایی خواهد نمود. توفیق روزافزون جنابعالی و تمامی خدمتگزاران به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را از درگاه خداوند متعال خواستاریم».

حل مشکلات صادرات با پیش نویس ١٣ ماده ای

پیش از این بود که کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران در گفتگو با اتاق ایران، گفت:: بخشی از مشکلات پیش آمده برای صادرکننده ها به دلیل تحریم و بخش دیگری از این موانع به دلیل مشکلات داخلی بروز و ظهور داشته؛ یکی از این مشکلات بخشنامههای متعدد ارزی است.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی همچنین با اشاره ابلاغیه مصوبه جلسه ۱۷۷ ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، افزود: در آن جلسه شیوههای رفع تعهد ارزی و بازگشت ارز صادراتی ابلاغ شد؛ در ادامه برابر آن بخشنامه بخشی از مشکلات اقتصادی کشور حل شد. عمده مشکلات حل شده با این ابلاغیه در حوزه واردات و تأمین مواد اولیه کارخانجات بود. کالاهایی که در گمرکات دپو شده بود، با توجه به تهاتر و ارز متقاضی، ترخیص و وارد کشور شد. اما در حوزه صادرات مشکلات همچنان به قوت خود باقی مانده است. اگر مشکلات حوزه صادرات برطرف نشود، عملاً اجرای ابلاغیه مصوبه جلسه ۱۷۷ ستاد هماهنگی اقتصادی دولت بلااثر خواهد ماند.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: بسیاری از صادرکنندهها در حوزه تعهدات ارزی با مشکلات متعددی روبرو هستند؛ این دردسرها امروزه به حوزه مالیاتی هم کشیده شده است. البته برای حل این مشکلات وزیر صنعت، معدن و تجارت کمیته اقدام ارزی سازمان توسعه تجارت را مأمور کرد تا با حضور نمایندگان تمامی دستگاههای مختلف اجرایی دخیل و نمایندگان سه اتاق ایران، تعاون و اصناف جلساتی برای رسیدگی به این موضوع برگزار شود.

بهگفته کاشفی؛ خروجی این نشست تدوین پیشنویس ۱۳ بندی بود که مورد تأیید نمایندگان دستگاههای اجرایی و نمایندگان بخش خصوصی در این نشست بود و برای تصویب به کمیته اقدام ارزی ارسال شد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ادامه داد: پیشنویس ۱۳ مادهای به نوعی تکمیل کننده ابلاغیه جلسه ۱۷۷ ستاد هماهنگی اقتصادی دولت است. قرار بر این بود این پیشنویس حداکثر تا آخر دیماه توسط ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ابلاغ شود و مشکلات برگشت ارز برطرف شود؛ اما متأسفانه این پیشنویس تاکنون بلاتکلیف مانده است. بهگفته کاشفی خواسته بخش خصوصی، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، اتاق اصناف و اتاق تعاون این است که این پیشنویس را ابلاغ کنند تا مشکلات صادراتی حل شود. در پیشنویس ۱۳ مادهای واردات و صادرات بسیار تسهیل شده و بخش خصوصی خواستار ابلاغ این پیشنویس است تا مشکلات صادرکنندهها حل شود.

 
 

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: تاکنون بیشترین توجه به صنعت خودرو معطوف به مرحله پس از عرضه و خدمات پس از فروش و از دیدگاه مصرفکنندگان بوده، در حالی که این رویکرد نیازمند تغییر است. حجتالله فیروزی در گفتگو با خبرخودرو ضمن اشاره به اهمیت شعار سال جاری تحت عنوان تولید، پشتیبانی و مانعزداییها اظهار داشت: نامگذاری سال جدید تحت این عنوان از سوی مقام معظم رهبری، برگرفته از تمامی شعارهای سالهای اخیر در حوزه تولید و اقتصاد است و به نظر میرسد به رغم تمامی گامهایی که تاکنون در مسیر تولید برداشته شده، عدم دستیابی به نتیجه مطلوب، ناشی از وجود موانع و عدم حمایتها است. این نماینده مجلس یازدهم با تاکید بر ضرورت توجه ویژهتر به وضعیت تولید خودرو و در کنار آن بازار به عنوان دو محور اساسی در حوزه صنعت خودرو افزود: بیشترین بررسیها در صنعت خودرو تاکنون، معطوف به مرحله پس از عرضه و خدمات پس از فروش بوده و از دیدگاه مصرفکنندگان به این صنعت نگریسته میشده، در حالی که تقویت صنعت خودرو در گرو حمایتهای اثرگذار است. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است: نوع پشتیبانیها و رفع موانع از صنعت خودرو تاکنون به شکلی بوده که این صنعت را به یک مجموعه غیررقابتی تبدیل کرده و با توجه به اینکه این رویکرد پاسخگوی نیازها نبوده، برای کسب نتیجه مطلوب، تغییراتی در شکل حمایتها و همچنین مانعزداییها میبایست ایجاد شود. فیروزی بیان کرد: شاید یکی از مهمترین شیوهها در بدو امر، آسیب شناسی این موضوع باشد که با وجود تمامی حمایتهای شفاهی، قانونی و مالی، دلیل اینکه صنعت خودروی داخلی، تاکنون به جایگاه واقعی خود که به طور معمول با کشوری نظیر کره مقایسه میشود، نرسیده است، ناشی از چیست. آیا این حمایتها اثرگذار بوده و یا در برخی موارد نابجا بوده و یا میبایست در نوع، روش، زمان و پشتیبانی از مجموعه زنجیره تولید تغییرات و اصلاحاتی اعمال شود. سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنین در ادامه تاکید کرد: صنعت خودروسازی به عنوان یک صنعت پیشرو در کشور باید مورد پشتیبانی قرار بگیرد و موانع پیش روی آن مرتفع شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: ایران اکنون رتبه هفتم از نظر ذخایر مس را در سطح جهان داراست و در تلاش هستیم تا در سال ۱۴۰۰ این رتبه را یک پله بالاتر ارتقا دهیم. به گزارش ایرنا، اردشیر سعدمحمدی اظهار داشت: پارسال این شرکت ۱۰۱ هزار متر حفاری عمقی برای شناخت پتانسیلهای جدید مس در کشور انجام داد که نتیجه آن کشف حدود یک میلیارد تن ذخایر جدید با عیار نیم درصد بود که ارزش برجای این ذخیره اکتشافی بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان است. وی بیان داشت: با اکتشافات انجام شده در دو سال اخیر، ۷.۵ میلیون تن به ذخایر مس اضافه شد و امروز بیش از ۴۰ میلیون تن ذخیره مس خالص در کشور وجود دارد. سعدمحمدی افزود: سال گذشته از رکورد تولید ۲۸۰ هزار و ۳۰۰ تن کاتد مس عبور کردیم. مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران ادامهداد: همچنین در تولید «آند مس» با رشد ۱۶.۸ درصدی در مقایسه با سال ۹۸، رکورد ۳۵۵ هزار و ۶۱۱ تنی حاصل شد. وی اضافهکرد: در تولید کنسانتره مس نیز رکورد ۱.۲ میلیون تنی در سال ۹۹ حاصل شد و علاوه بر آنها ۷۹۷ تن لجن آندی تولید شد. سعدمحمدی با اشاره به آمار عرضه ۲۰۲ هزار تنی مس در بورس و در مقابل فروش ۱۵۰ هزار تنی در تابلوی بورس، تاکید کرد: این عرضه سبب شد تا رقابتی در خرید مس برای مشتریان ایجاد نشود و قیمتها افزایش نیابد، اگر هم افزایش قیمتی بود ناشی از افزایش نرخهای بینالمللی بود. مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران خاطرنشانکرد: برنامههای توسعهای شرکت در قالب ۲۹ پروژه با سرمایهگذاری ۲.۴ میلیارد یورو و ۳۰ هزار میلیارد تومان تعریف شده است. وی گفت: ظرفیت کنونی کارخانههای کنسانتره شرکت ملی مس یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن است که در سال ۹۹ بیش از ۱.۲ میلیون تن تولید داشتند و با اجرای برنامههای توسعهای طی چهار سال آینده ظرفیت تولید کنسانتره به ۲.۳ میلیون تن خواهد رسید. سعدمحمدی ادامهداد: اجرای برنامههای توسعه ای شرکت سبب خواهد شد تا شرکت ملی مس در زمره ۱۰ شرکت برتر جهان در تولید مس قرار بگیرد.

بررسی آمارهای منتشره سامانه کدال حاکی از تولید ۹۰۰ هزار و ۷۱۴ دستگاه خودرو توسط ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو در سال ۹۹ است، آماری که در همسنجی با سال ۹۸ رشد ۴.۳۳ درصدی نشان میدهد. به گزارش ایرنا، بررسی آمارهای منتشره سامانه کدال حاکی از تولید ۴۸۰ هزار و ۳۳۸ دستگاه خودرو از سوی گروه صنعتی ایرانخودرو در سال ۹۹ است. برپایه این آمارها، تا پایان اسفندماه پارسال ۳۴۶ هزار و ۵۷۵ دستگاه در گروه پژو، ۵۵ هزار و ۲۲۰ دستگاه در گروه سمند، ۱۳ هزار و ۳۰ دستگاه رانا و ۵۵ هزار و ۳۲۰ دستگاه دنا در ایرانخودرو تولید شد. در مدت یاد شده، این گروه صنعتی همچنین موفق به تولید ۹۴ دستگاه دانگفنگ، چهار هزار و ۹۷۱ دستگاه هایما، چهار هزار و ۷۹۴ دستگاه در گروه وانت و سایر محصولات و ۱۸۱ دستگاه پژو ۲۰۰۸ شد. در این آمار، تولید ۱۵۳ دستگاه تارا به عنوان خودروی نوبرانه این گروه صنعتی نیز مشاهده میشود. جمع تولیدات ایرانخودرو در سال ۹۹ در همسنجی با سال ۹۸ (تولید ۳۹۳ هزار و ۸۱۲ دستگاه خودرو) رشد ۲۱.۹۷ درصدی نشان میدهد. از آنجایی که اعمال استانداردهای ایمنی و استانداردهای ۸۵ گانه جدید تولید پژو ۴۰۵ بنزینی را با افزایش همراه میکرد، دیگر تولید آن مقرون به صرفه نبود و از ۲۲ مرداد ماه ۹۹ پس از ۲۷ سال تولید این محصول در گروه ایرانخودرو بنابر تصمیم شورای عالی استاندارد متوقف شد.

برپایه آمارهای سامانه یاد شده، گروه صنعتی سایپا نیز موفق شد در سالی که گذشت ۳۱۷ هزار و ۳۲۱ دستگاه خودرو شامل ۵۰ هزار و ۴۱۳ دستگاه خودرو در خانواده پراید، ۲۳۶ هزار و ۹۳۹ دستگاه در خانواده تیبا، ۱۰ دستگاه سراتو، ۱۲۴ دستگاه آریو، ۲۹۰ دستگاه چانگان CS۳۵ و ۲۷ هزار و ۴۵۵ دستگاه وانت پراید (سایپا ۱۵۱) تولید کند. همچنین تولید یکهزار و ۷۲۸ دستگاه شاهین به عنوان محصول جدید و نوبرانه سایپا، در این آمارها خودنمایی میکند. برپایه دادههای سامانه کدال، سایپا در این مدت موفق به صادرات ۳۶۲ دستگاه خودروی کامل (CBU) به سایر کشورها شد. جمع تولیدات این گروه صنعتی در مقایسه با سال ۹۸ (تولید ۳۶۳ هزار و ۳۷۹ دستگاه خودرو) افت ۱۲.۶۷ درصدی نشان میدهد.

برپایه این گزارش، مطابق آمارهای سامانه کدال مجموع تولیدات پارسخودرو در سال ۹۹ به ۱۰۳ هزار و ۵۵ دستگاه رسید. در مدت یاد شده پارسخودرو ۲ هزار و ۹۶۳ دستگاه خودرو در گروه رنو و سه هزار و ۹۴۷ دستگاه خودرو در گروه برلیانس تولید کرد. برپایه آمارهای سامانه کدال، در سالی که گذشت ۲۳ هزار و ۷۰۳ دستگاه در خانواده ایکس ۱۰۰ (پراید)، ۹ هزار و ۷۴۷ دستگاه کوئیک معمولی، ۵۴ هزار و ۵۶۸ دستگاه در گروه کیو ۲۰۰ و هشت هزار و ۱۲۷ دستگاه در گروه اس۲۰۰ (ساینا) در پارسخودرو تولید شد. مجموع تولیدات این خودروساز در سال ۹۹ در همسنجی با سال ۹۸ (تولید ۱۰۶ هزار و ۷۲ دستگاه خودرو) با افت ۲.۸۴ درصدی همراه بوده است.