پیشنهاد وزیر به کسانی که خانه خالی زیاد دارند

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اجرای مالیات برخانههای خالی از ۱۹ فروردین گفت:کسانی که خانه خالی زیاد دارند، در صورت عرضه به بازار ، آمادگی داریم به آنها زمین مرغوب شهری جهت ساخت وساز بدهیم.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی درباره تأثیر ثبت اطلاعات ملکی اشخاص حقیقی و حقوقی در سامانه املاک و اسکان کشور اظهار داشت: ما روند شناسایی واحدهای خالی را انجام دادهایم اما در قانون هم آمده که باید همه افرادی که ملکی دارند، آن را در سامانه اسکان ثبت کنند. وی افزود: ما ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار خانه خالی را به سازمان امور مالیاتی معرفی کردهایم؛ همچنین طبق اصلاحیه جدید قانون مالیات بر خانههای خالی، قانونگذار مردم را به ثبت اطلاعات ملکی خود در سامانه جامع املاک و اسکان و وزارت راه و شهرسازی را به تهیه زیرساختهای آن مکلف کرده است. اسلامی گفت: همین تکلیف قانونی موجب شده تا شرایطی در وزارت راه و شهرسازی فراهم کنیم که مردم از ۱۹ فروردین اطلاعات ملکی خود را در سامانه اسکان درج کنند. وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: دیتابیس ما در وزارت راه و شهرسازی کامل است و اگر مردم اطلاعات ملکی را وارد نکنند، ما میدانیم که آنها چه تعداد املاک در اختیار دارند. اما فراخوانی که از ۱۹ فروردین داریم، در حقیقت نوعی تأیید گرفتن از آنهاست؛ داشتن مسکن برای زندگی و همچنین یک اقامتگاه در شهر دیگر برای آنها مجاز است؛ اما افزون بر آن، مشمول مالیات مضاعف خواهد شد.

 

رشد ۹۳ درصدی ترددهای جاده ای در نوروز

سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای اعلام کرد: تردد بین استانی وسایل نقلیه در جادههای کشور از ۲۰ اسفند ۹۹ تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۹۳ درصد افزایش داشته است. طبق تحلیلهای انجام شده در مرکز مدیریت راههای کشور وضعیت تردد و تغییرات الگوی سفر از ۲۰ اسفند ۹۹ تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ حاکی از افزایش ۹۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ و کاهش ۱۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ داشته است. همچنین بر اساس آمارهای به دست آمده، تردد بین استانی روز ۱۳ فروردین ماه ۱۴۰۰ یک میلیون و ۵۱۹ هزار و ۴۴۹ وسیله نقلیه بوده است که ۱۴ درصد کاهش نسبت به روز گذشته را نشان میدهد. این گزارش حاکی است بر اساس اطلاعات پلاکهای ثبت شده در دوربینهای پلاک خوان از ابتدای طرح ۲۰ اسفند تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ تقریباً ۱۰ میلیون و ۲۴ هزار پلاک خودرو با ترکیب مبدأ استانی در محورهای برونشهری رؤیت شده است که از این پلاکها حدود ۹ میلیون و ۳۴۱ هزار پلاک مربوط به وسایل نقلیه شخصی بوده است. همچنین بر اساس گزارش دریافتی از سامانههای ترددشمار محورهای دارای بیشترین تردد در بازه زمانی فوق الذکر، محورهای استان البرز شامل آزادراههای کرج - تهران، قزوین- کرج، استان تهران شامل آزادراه قم- تهران، آزادراه ساوه- تهران، محورهای پاکدشت- تهران و بومهن- جاجرود بوده است.

افزایش کرایه تاکسی ها از اول اردیبهشت

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران از افزایش نرخ کرایههای تاکسی تا سقف ۳۵ درصد خبر داد.

روشنی با اعلام خبر افزایش نرخ کرایههای تاکسی از اول اردیبهشت ماه گفت: بر اساس مصوبه شورای شهر نرخ کرایههای تاکسی تا سقف ۳۵ درصد افزایش مییابد.

وی با بیان اینکه تا اول اردیبهشت هیچ رانندهای اجازه افزایش قیمت ندارد، گفت: به مانند سال گذشته نرخها بر اساس شرایط کرونایی و برای سه مسافر و چهار مسافر تعیین شده است.

وی افزود: همچنین برای اولین بار سه برچسب در داخل تاکسی ها نصب خواهد شد که یک برچسب نرخ کرایه در شیشه جلو و دو برچسب نیز در صندلیهای عقب تاکسی نصب میشود تا همه مسافران نرخ دقیق کرایه را مشاهده کنند.

وی افزود: برچسب های افزایش نرخ و کرایه های جدید در سال ۱۴۰۰ تا اول اردیبهشت ماه در داخل همه تاکسی ها نصب خواهد شد.

تمدید خودکار اجارهنامهها منتظر تصمیم ستاد ملی کرونا

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: قرار است تا آخر فروردین در ستاد ملی مقابله با کرونا درباره تمدید خودکار قراردادهای اجاره تصمیم گیری شود.

محمود محمود زاده درباره تمدید قرارداد اجاره مسکن در سال جاری گفت: سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا در ستاد ملی مقابله با کرونا مصوب شد تا قراردادهای اجاره واحدهای مسکونی به صورت خودکار تمدید شود.

وی افزود: در این مصوبه آمده بود تا ۳ ماه پس پس از اتمام کرونا، این مصوبه پابرجا است اما در مصوبه الحاقیه بعدی این تصمیم به یک سال (اتمام ۹۹) کاهش یافت.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: قرار است مصوبه نهایی درباره تمدید یا عدم تمدید اجاره نامهها، در ستاد ملی کرونا تا پایان فروردین امسال تصمیم گیری و اعلام شود.

محمودزاده درباره سقف افزایش اجاره بها در صورت تصویب گفت: در مصوبه سال گذشته ستاد کرونا برای تهران ۲۵ درصد، کلانشهرها ۲۰ درصد و سایر شهرها ۱۵ درصد سقف افزایش اجاره بها تعیین شده بود اما اعمال این تصمیم در سال جاری منوط به تصویب نهایی آن در ستاد ملی مقابله با کرونا است که تا پایان فروردین امسال مصوبه جدید دریافت میشود.

وی گفت: طبق مصوبه موجود، قراردادهای اجاره مسکن، به طور خودکار تمدید شده تلقی میشوند و نیازی به ظَهرنویسی نیست.

وی درباره استثنائات این مصوبه نیز افزود: بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا طبق شرایط زیر موجر از تمدید اجاره بها مستثنا است؛

۱. در صورتی که موجر ملک خود را به فروش رسانده باشد

۲. برای یکی از بستگان درجه یک در نظر گرفته باشد

۳. مستأجر با عدم پرداخت به موقعِ اجاره بها به موجر ضرر و زیان وارد کرده باشد

محمودزاده تاکید کرد: برای وام ودیعه مسکن نیز پیشنهادهایی داریم و این پیشنهاد همراه با تمدید قرارداد اجاره مسکن، به صورت یک جا در ستاد ملی کرونا بررسی و تصویب خواهد شد.

نوروز امسال ۱.۴ میلیون سفر دریایی
انجام شد

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی درباره جزئیات سفرهای دریایی نوروز ۱۴۰۰ گفت: جمعاً یک میلیون و ۴۰۰ هزار سفر دریایی و گردشگری دریایی با رعایت پروتکلهای بهداشتی انجام شد. حسین عباس نژاد اظهار کرد: طرح تسهیل گردشگری دریایی در سال ۱۳۹۹ به دلیل شیوع ویروس کرونا متوقف شد و صرفاً ۸۰ هزار سفر دریایی انجام شد، اما در نوروز ۱۴۰۰ انجام سفرهای دریایی و گردشگری دریایی با رعایت پروتکلهای بهداشتی در دستور کار قرار گرفت.

درخواست وزیر بهداشت برای لغو پروازهای ترکیه

گروه راه و مسکن: وزیر بهداشت در نامهای خواسته مرزهای هوایی و زمینی ترکیه بسته شود. مدیرکل امور مرزی وزارت کشور و سخنگوی سازمان هواپیمایی اما اجرای این موضوع را به بررسیهای بیشتر و تصمیم ستاد ملی مدیریت کرونا منوط دانستهاند. با این حال رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی نظر دیگری درباره مسدود شدن مسیر ترکیه دارد.

حرمتالله رفیعی به ایسنا میگوید: به نظر میرسد وزارت بهداشت نمیتواند شرایط را کنترل و مدیریت کند و توپ را به زمین دیگری میاندازد و سفر را به عنوان گزک دست گرفته است. اگر این وزارتخانه نگران انتقال بیشتر بیماری از خارج کشور است، چرا به پروازهای شلوغ داخلی توجه نمیکند؛ تعداد پروازها و مسافران کیش به هیچوجه با ترکیه قابل مقایسه نیست.

او با اشاره به کاهش سفر و پروازهای ترکیه، اظهار میکند: در حالت عادی بین ایران و ترکیه هفتگی ۲۰۰ فروند هواپیما مجوز پرواز دارند که در تعطیلات نوروز امسال، برخلاف سالهای گذشته نه تنها مجوز اضافهای برای پروازهای این مسیر صادر نشد که تعداد پروازهای بین ایران و ترکیه از حدود ۲۸ به ۵ پرواز در روز رسید. چطور فکر میکنند حجم سفر در مسیر ترکیه زیاد شده است!؟

رفیعی میگوید: بهتر است برای متقاعد کردن مردم از آمارهای درست استفاده کنید. یک گزارش و آمار دقیق ارائه دهید که یک بیمار مبتلا به ویروس جهشیافته و یا کووید ۱۹ در بین مسافران ترکیه بوده است. وزارت بهداشت این آمارهایی را که میدهد در کجا ثبت کرده است؟ آیا دوائر نظارتی به آن دسترسی دارند؟ ما که به عنوان آژانسدار به سامانهای که آمار افراد مبتلا در آن ثبت شده باشد دسترسی نداریم.

او اضافه میکند: چرا وقتی از مسافر خروجی و ورودی تست منفی میخواهند و یا قانون قرنطینه را برقرار کردهاند، این همه نگرانی دارند؟ مگر اینکه کنترل مسافران در مرزها دچار مشکل باشد. در بیشتر کشورها با همین قوانین، ترددهای بینالمللی در حال انجام و تحت کنترل است.

او در پاسخ به این سوال که در صورت لغو پروازها تکلیف مسافرانی که بلیت یا تور خریدهاند، چه خواهد شد، با سیاست مسدود کردن مرزها مخالفت کرد و خواستار تشدید نظارتها شد و در ادامه گفت: مسافر ایرانی با هر دستوری که داده میشود فقط متحمل دلهره و نگرانی شده است. قطعا مسدود شدن مسیر ترکیه بسیاری از مسافران ایرانی را دچار سرگردانی و بلاتکلیفی میکند.

ترکیه از جمله مسیرهای پرتردد خارجی ایران محسوب میشود که سفر به آن تنها جنبه تفریحی ندارد. با توجه به حجم سرمایهگذاری شهروندان ایرانی در این کشور برای خرید خانه، تردد به ترکیه در این سالها و تا پیش از همهگیری کرونا افزایش قابل توجهی داشته است. از طرفی، با توجه به محدود شدن پروازهای بینالمللی ایران از سال ۹۸ بسیاری از مسافران از مسیر ترانزیتی ترکیه برای دسترسی به مقصد مورد نظر استفاده میکنند. علاوه بر این، با توجه به فعال نبودن سفارتخانههای برخی کشورهای خارجی در ایران، شهروندان ایرانی به ناچار برای پیگیری امور تحصیلی، اداری و مهاجرتی از طریق سفارتخانههای مقیم در ترکیه اقدام میکنند.

با این وجود، شدت جهش ویروس کرونا از هفته گذشته در ترکیه برای ایران به عنوان همسایه شرقی این کشور نگرانکننده شده است. خبرگزاری آناتولی در خبری از وزیر بهداشت ترکیه نقل کرده که آمار مبتلایان به انوع جهشیافته کرونا در این کشور درحال افزایش است و این آمار ۷۵ درصد کل مبتلایان را تشکیل میدهد. بر همین اساس، مقررات قرنطینه در بسیاری از شهرهای ترکیه تمدید شده است.

۱۰ فروردین، علیرضا وهابزاده ـ مشاور وزیر بهداشت ـ با اشاره به این وضعیت، در توئیتر نوشت: سراسر شهرهای ترکیه در وضعیت قرمز است، اما هم پروازها به این کشور ادامه دارد و هم تورهای گردشگری برقرار است. گردشگران و مسافران به این همسایه شمال غربی کشورمان میتوانند ناقل ویروس کشنده کرونای انگلیسی به داخل کشور باشند.

یک روز پس از آن، سعید نمکی ـ وزیر بهداشت ـ در نامهای به وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد کرونا درخواست کرد: با توجه به شیوع گسترده بیماری کووید ۱۹ در کشور ترکیه با ویروس موتاسیونیافته، ایاب و ذهاب از طریق مرزهای هوایی و زمینی با کشور مذکور به مدت یک هفته متوقف شود.

نمکی گفت: شهروندان ایرانی که در ترکیه به سر میبرند و قصد ورود به کشور را دارند و همچنین اتباع کشور ترکیه که در ایران بوده و قصد خروج از کشور را دارند، میتوانند با رعایت پروتکلهای مربوطه و انجام تست PCR و اطمینان از عدم آلودگی اقدام به ورود و خروج کنند.

حسین قاسمی، مدیر کل امور مرزی وزارت کشور و دبیر کمیته امنیتی اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا در پاسخ به این درخواست، از بررسی همهجانبه پیشنهاد وزارت بهداشت مبنی بر اعمال محدودیتهای بیشتر در مرز با یک همسایه غربی در کمیته امنیتی اجتماعی و انتظامی ستاد ملی و ارائه گزارش جامع آن برای تصمیمگیری نهایی به ستاد ملی مدیریت کرونا خبر داده است.

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی هم با گذشت پنج روز از درخواست وزیر بهداشت خبر داده که پروازهای ترکیه طبق برنامه در حال انجام است و برنامهای برای قطع پروازها بین ایران و ترکیه تا زمان ابلاغ رسمی ستاد مبارزه با کرونا وجود ندارد.

او گفته که قرار است در جلسه آتی ستاد مبارزه با کرونا موضوع قطع پروازها بررسی شود، در صورتی که ستاد برنامه قطع پروازها را ابلاغ کند پرواز شرکتهای هواپیمایی در مسیر ترکیه لغو خواهد شد.

ابوالقاسم جلالی، معاون هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی نیز گفته است: تا کنون درخواستی مبنی بر توقف پروازهای ترکیه به دست ما نرسیده است، اما در صورتی که از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا درخواستی مبنی بر توقف یا ممنوعیت پروازهای خارجی یا داخلی شود، به سرعت آن را اعمال خواهیم کرد.

این نخستینبار نیست که ویروس کرونا عامل مسدود شدن مرز مشترک ایران و ترکیه میشود. ترکیه همزمان با شیوع ویروس کرونا از اسفندماه ۹۸ تا اواسط سال ۹۹ چندینبار مرز هوایی و زمینی با ایران را مسدود کرد و حتی پس از باز شدن مرز هوایی، تا مدتها نسبت به بسته ماندن مرز زمینی به بهانه ویروس کرونا اصرار داشت. در دیماه ۹۹ نیز با شناسایی ویروس جهشیافته در بسیاری از کشورها، قوانین سفر به ترکیه هم کمی محکمتر شد؛ شهروندان خارجی از جمله ایرانیها برای سفر به این کشور به ارائه گواهی منفی تست کرونا تا ۷۲ ساعت قبل از پرواز ملزم شدند.

خطر آتش سوزی در جنگل ها با وجود کاهش بارش در سال جاری

در پی کاهش میزان بارندگی در سطح کشور نسبت به سال گذشته یک عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور گفت: این وضعیت باعث کاهش رشد پوشش گیاهی بهعنوان یکی از عوامل آتشسوزی در جنگلها میشود اما به معنای مصونیت از آتشسوزی در سال جاری نیست. احمد رحمانی ضمن اشاره به پیشبینی کاهش میزان بارندگیهای طی امسال در کشور نسبت به سال گذشته اظهار کرد: رشد انبوه و خشک شدن پوشش گیاهی سبز شده در فصل بهار یکی از عوامل آتشسوزی در منابع طبیعی است که این پوشش گیاهی امسال با توجه به کاهش میزان بارندگیها، رشد کمتری را نسبت به سال گذشته خواهد داشت اما این مساله را نباید به معنای مصونیت از آتشسوزی برداشت کرد. وی ادامه داد: رشد انبوه پوشش گیاهی درپی بارندگی و مستعد شدن پوشش گیاهی خشک شده برای آتشسوزی همزمان با افزایش دمای هوا تنها یکی از عوامل موثر در وقوع حریق است بنابراین کاهش پوشش گیاهی به این معنی نیست که در سال جاری شاهد وقوع آتشسوزی در کشور نخواهیم بود همچنین کاهش میزان بارندگی به مفهوم از بین رفتن یا رشد نکردن کامل پوشش گیاهی نیست. یک عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور با اشاره به بارندگیهای کم و حاکمیت خشکسالی تاکید کرد: بهزودی پوشش گیاهی کمی هم که اکنون وجود دارد خشک خواهد شد و مستعد آتشسوزی میشود بنابراین احتیاطهای واجبی که همواره بر آنها تاکید میشود از جمله روشن نکردن آتش در طبیعت، اطمینان از خاموش شدن کامل آن، رها نکردن سیگار، شیشه، فلزات و ... در طبیعت که منجربه به ایجاد حریق میشود باید رعایت شوند چراکه همواره خطر وقوع حریق وجود دارد. وی ضمن بیان اینکه وضعیت منابع طبیعی و محیط زیست کشور بسیار شکننده است، گفت: با توجه به تاثیرات تغییرات اقلیم و خشکسالی که امسال همه نقاط کشور با آن دست به گریبان است، اکوسیستمها بسیار وضعیت شکنندهای پیدا کردهاند و همین مساله اهمیت تلاش در جهت حفاظت از منابع طبیعی را بیش از پیش پررنگ میکند. رحمانی درباره تمهیدات پیشگیرانهای که لازم است پیش از وقوع آتشسوزی از سوی مدیران اجرایی اتخاذ شود، اظهارکرد: محققان مطالعات و تحقیقات زیادی را طی سالها در زمینه آتشسوزی جنگلها و روشهای مقابله با آن انجام دادهاند اما متاسفانه از آنجایی که همانند گذشته ارتباط مناسبی بین بخش اجرایی و محققان وجود ندارد، بخش اجرایی کمتراز نتایج این تحقیقات بهمنظور پیشگیری و مقابله با حریقهای جنگلی استفاده کرده و لازم است این ارتباط بیشتر شود و دستگاههای اجرایی در استانها، اکوسیستمها، مراتع و جنگلهای مختلف از نتایج تحقیقات و روشهایی که متناسب با وضعیت آتشسوزی و منطقه مورد نظر است، بهره ببرند.