آمارهای قربانیان دوباره افزایش چشمگیری یافت

گروه اجتماعی: خیز بلند کرونا برای چهارمین بار در کشور آغاز شد؛ خیزی که هرچند قابل پیشبینی بود، اما پیش از آغازش هشدارهای زیادی برای پیشگیری از آن داده شده بود.

در حالی که پیش از آغاز سال نو، بارها و بارها نسبت به مسافرتها و رعایت پروتکلهای بهداشتی هشدار داده شده بود، اما متاسفانه برخی بی توجه به اوضاع و احوال کرونا قصد سفر کردند و حتی زحمت رعایت پروتکلهای بهداشتی را هم به خود ندادند. عمق فاجعه آنجاست که بر اساس اعلام سخنگوی وزارت بهداشت به ایسنا، در ایام تعطیلات نوروزی ۱۵ هزار نفر کرونا مثبتی که از ابتلایشان آگاهی داشتهاند نیز اقدام به جابجایی کردهاند. در عین حال میانگین رعایت پروتکلهای بهداشتی در کشور به ۵۵ درصد سقوط کرده است؛ موضوعی که خطر موج چهارم را دو چندان میکند.

همین روند بود که باعث شد کشوری که در هفته دوم بهمن ماه هیچ شهر قرمز کرونایی نداشت و تنها ۱۸ شهر آن نارنجی بودند و در مقابل ۳۰۱ شهر آبی داشت، حالا با گذشت کمتر از دو ماه به نقطهای برسد که شاهد کاهش ۹۰ درصدی شهرهای آبی در کشور باشیم. در نقطه مقابل اما، افزایش بیش از ۹۰ درصدی شهرهای قرمز و نارنجی را مشاهده میکنیم. بر این اساس به گفته مقامات وزارت بهداشت، در حال حاضر در کشور ۴۷ شهر قرمز و ۱۲۶ شهر نارنجی، ۲۴۷ شهر زرد و ۲۸ شهر آبی داریم. در تهران نیز میبینیم که نسبت به دو هفته گذشته مواردسرپایی، بستری و فوت بین ۵۰ الی ۷۰ درصد افزایش داشته است.

با وجود این شرایط، بر اساس اعلام دکتر علیرضا رییسی - معاون بهداشت وزارت بهداشت و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، خیز بلند بیماری کووید-۱۹ در کشور آغاز شده و از نظر اپیدمیولوژیک الگویی که از بیماری در کشور دیده میشود، نشاندهنده پرچمداری کرونای انگلیسی است؛ به طوری که بیماران مبتلا به ویروس جهش یافته انگلیسی در اکثر استانهای کشور افزایش یافتهاند و خیز جدید بیماری در حال اتفاق است. در حال حاصر البرز و ایلام وارد پیک کرونا شدند و خیز بلند در آنجا آغاز شده است و برخی استانها هم در آستانه ورود به پیک جدید هستند. استانهای مازندارن، گیلان، چهارمحال و بختیاری، مرکزی و لرستان در آستانه ورود به موج جدید بیماری هستند و سایر استانها هم کم و بیش روند صعودی دارند و در استانهای آذربایجان شرقی و غربی، زنجان، فارس، سمنان و خراسان جنوبی نیز روند صعودی آغاز شده است. باید توجه کرد که از ششم تا دوازدهم فروردین ماه ۱۴۰۰، در کشور ۶۱۹۴۸ مورد سرپایی مثبت شناسایی شده است. همچنین ۷۶۸۴ نفر طی این مدت در بیمارستانها بستری شدند و متاسفانه ۶۴۸ نفر نیز فوت کردهاند. در همین حال سخنگوی وزارت بهداشت، با اشاره به اینکه سفرهای نوروزی هنوز تاثیر افزایشی خود را بر گسترش شیوع بیماری در کشور به طور کامل بر جای نگذاشتند، گفت: بنابراین از کلیه افرادی که در ایام نوروز به سفر رفتند خواهشمندیم حداقل تا ۵ روز پس از بازگشت از سفر از حضور در مهمانی خودداری کنند.

 

 

سرمربی تیم فوتسال گیتیپسند میگوید شرایط سختی را در روزهای ابتلا به بیماری کرونا پشت سر گذاشته است.

وحید شمسایی سرمربی تیم فوتسال گیتی پسند اصفهان در مورد ابتلایش به بیماری کرونا گفت: در این یک سال و چند ماهی که از این بیماری می گذرد، کرونا نگرفته بودم. همیشه هم مردم را به رعایت پروتکلهای بهداشتی دعوت میکردم اما یک روز قبل از اینکه کرونا بگیرم در یک برنامه تلویزیونی شرکت کردم و موضوع به کرونا کشیده شده و گفتم خدا را شکر این بیماری را نگرفتم که انگار خودم را چشم زدم و هم خودم و هم خانوادهام به این بیماری مبتلا شدیم.

وی افزود: تا کسی این بیماری را نگیرد نمیتواند حس کند که چقدر سخت است. با وجود اینکه ۱۱ روز از ابتلای من گذشته هنوز شرایط خوبی ندارم. من چند روز بسیار سخت و عجیب را پشت سر گذاشتم. سالها مصدومیت یا بیماریهای مختلفی را تجربه کرده بودم اما سر دردها و بدن دردهایی که تاکنون تجربه نکرده بودم را حس کردم و خدا کمک کرد که از این بیماری جان سالم به در بردم. فکرش را نمیکردم که اینقدر سخت باشد.

شمسایی در مورد اینکه آیا ریه هایش هم درگیر شده بود گفت: روز دوم تست دادم و خوشبختانه ریه هایم چندان درگیر نشده بود. این بیماری انگار با شما شطرنج بازی میکند. تازه شب که میخواهی بخوابی دردها شروع میشود و چون آنژیو قلب کرده بودم یا زانویم را عمل کرده بودم کمی هم سینوسهایم مشکل دارد و دردها به سراغ این قسمتها میرفتند.

به دستور ستاد ملی کرونا و با نارنجی شدن شهر تهران، موزه هنرهای معاصر تهران از ۱۵ فروردین ماه تا اطلاع ثانوی تعطیل شد.

موزه هنرهای معاصر تهران که این روزها میزبان دو نمایشگاه بود، با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که از صبح روز یکشنبه ۱۵ فروردین تا اطلاع ثانوی تعطیل است. این موزه علت این تعطیلی را دستور ستاد ملی کرونا اعلام کرده است. در این بیانیه آمده است، «حسب اعلام ستاد ملی کرونا مبنی بر نارنجی شدن شهر تهران و لزوم تعطیلی فعالیتهای سطح ۳ و ۴ در شرایط فعلی و با توجه به اینکه موزهها در سطح سوم فعالیت قراردارند، موزه هنرهای معاصر تهران از روز یکشنبه (۱۵ فروردین ماه) تا صدور مجوز بازگشایی از سوی ستاد ملی کرونا، تعطیل خواهد بود.»

موزه هنرهای معاصر تهران بعد از حدود دو سال تعطیلی، از ۱۴ بهمن ماه ۹۹ بازگشایی عمومی شده بود.

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش از نهایی شدن مطالعات طرح سیمکارت دانش آموزی خبر داد و اظهار کرد: سیمکارت دانش آموزی ویژگی هایی دارد که بر اساس آن امکان محدودکردن دسترسیها و تنظیم گری را به والدین میدهد. محمود حبیبی افزود: هدف از سیمکارت دانشآموزی این است که محیطی امن برای دانشآموزان ایجاد شود. بسیاری از اولیاء این دغدغه را دارند که با ایجاد شبکه شاد و استفاده از فضای مجازی ناچار هستند تجهیزات هوشمند متصل به شبکه اینترنت را در اختیار فرزندان خود قرار دهند که ممکن است آسیبهایی به همراه داشته باشد. مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ما باید فضایی را فراهم کنیم که به این دغدغه پاسخ دهیم گفت: ویژگیهایی برای نظارت و کنترل فعالیتهای دانشآموزان بر این سیمکارت تعبیه خواهد شد که دسترسیها را کنترل میکند و والدین میتوانند در محدود کردن دسترسیها نقش داشته باشند و به نوعی تنظیمگری کنند.