مقاومت سازمانها در زمینه مقرراتزدایی

رئیس مرکز بهبود محیط کسبوکار وزارت اقتصاد گفت: در راستای تحقق شعار سالجاری باید اجازه ندهیم تا به راحتی بخشنامه و دستورالعملی صادر شود. در زمینه مقررات زدایی در سال گذشته بیش از ۷۰ درصد مجوزها را در زمینه شرایط و ضوابط شفاف و مجوزهای مرتبط با سازمان بنادر و دریانوردی در زمینه سازههای دریایی را تسهیل کردیم.علی فیروزی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: طی سال گذشته ۱۱ جلسه هیئت مقررات زدایی و ۶۷ کمیته تخصصی برگزار که منجر به صدور ۴۶ حکم تسهیل گرایانه شد و این حکمها شامل ثبت شرکتها، کد اقتصادی و تامین اجتماعی، ثبت برند، تسهیل فرآیندهای مجوزهای کشاورزی و... میشود.وی افزود: در سال گذشته برخی از سازمانها در زمینه مقررات زدایی مقاومت میکردند که بخشی از اهداف مدنظر در این راستا را محقق نکرد. در سال جدید مبنای این مرکز تمرکز بر مزیتهای منطقهای و استانی و مانع زدایی هوشمند در هر استان است. سال گذشته هیئت وزیران کارگروه تسهیل سرمایه گذاری و مقررات زدایی در استانها را مصوب کرد که باید امسال شکل بگیرد و دنبال این هستیم مرجعی تشکیل دهیم تا بتوانند به صورت منطقهای و استانی اقدام کنند.

 

رضایت عمومی از اقتصاد وظیفه حکمرانی است

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام با اشاره به سه موضوع مهم پایداری اقتصاد، پایداری اجتماعی و پایداری محیط زیست گفت: اقتصاد شاخه اصلی رفاه اجتماعی مردم است و اصلیترین دغدغه هر فردی مسئله اقتصادی در کشور است.به گزارش ایلنا؛ محمد مخبر در مراسم آغاز ساخت ۱۳۰ هزار واحد مسکونی از سوی ستاد اجرایی فرمان امام با بیان اینکه متاسفانه کمتر به عناوینی که رهبری برای سالهای جدید نامگذاری میکنند توجه میشود، اظهار داشت: اگر فقط ۲۰ درصد توصیههای آقا در مسائل اقتصادی را رعایت میکردیم امروز اقتصاد از استحکام بیشتری برخوردار بود و در برابر مشکلاتی که دشمنان ایجاد کردند حرکت بهتری داشتیم.رئیس ستاد اجرایی فرمان امام ادامه داد: وجود رفاه نسبی در هر جامعهای از مهمترین عوامل رضایت عمومی است و وظیفه حکمرانی خوب هم موضوع رضایت عمومی از مسائل اقتصادی است.مخبر گفت: پایداری اجتماعی بحث عدالت اجتماعی را دنبال میکند و تفاوت یک نظام حق و یک نظام باطل هم بحث رعایت عدالت اجتماعی است. اگر بخواهیم یک شاخصه برای دو حکومیت حق و باطل تعریف کنیم آن شاخصه بحث عدالت اجتماعی است.

بانک جهانی منصفانه عمل کند

رئیسکل بانک مرکزی ضمن تاکید بر برخورد منصفانه و فارغ از فشارهای سیاسی بانک جهانی و صندوق بینالمللی پول در حمایت مالی از کشورهای عضو، گسترش همکاریها در زمینه انتقال دانش فنی تولید واکسن و توزیع عادلانه آن و تأمین سرمایه و اعطاء منابع برای توسعه کشورهای کم درآمد را خواستار شد.به گزارش ایلنا عبدالناصر همتی در نشست گروه ۲۴ به بروز نشانههای بهبود اقتصاد جهانی اشاره کرد و گفت: امروز نزدیک به یک سال پس از شروع کووید-۱۹ گرد هم آمدهایم و شاهد نشانههای اولیه بهبود اقتصاد جهانی هستیم. اگرچه نگران طولانی شدن روند بازیابی اقتصاد بسیاری از کشورهای در حال توسعه و معکوس شدن روند چندین دهه گذشته در زمینه همگرایی بین کشورهای ثروتمند و فقیر هستیم.وی افزود: در کشورهای درحال توسعه و توسعه نیافته، آسیبپذیرترین افراد و فعالان بخش غیررسمی اقتصاد شدیدترین خسارات را متحمل شدهاند. در طول چند ماه کوتاه، بسیاری از کشورهای کم درآمد، دستاوردهای اقتصادی که به سختی در طول چندین دهه گذشته به دست آورده بودند، از دست دادهاند.

 

ادامه پیشروی ارزهای دیجیتالی

ارزش بیشتر ارزهای مهم دیجیتالی بار دیگر صعودی شد.به گزارش ایسنا از سیانبیسی، در اتفاقی بزرگ برای بازار ارزهای دیجیتالی قرار است سهام صرافی کوین بیس که یکی از بزرگ ترین صرافی های دیجیتالی جهان است در بازار بورس نیویورک عرضه اولیه شود. این نخستین عرضه بزرگ بورسی مربوط به ارزهای دیجیتالی در بورس آمریکا است و کمیسیون بورس واوراق بهادار امریکا پس از مدت ها کشمکش با این کار موافقت کرد. همزمان با این اتفاق کوین بیس اعلام کرد برت ردفیرن- یکی از مدیران ارشد سابق کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا را برای اطمینان از پایبندی به قوانین استخدام کرده است.افزایش جذابیت سایر ارزهای دیجیتالی برای معامله گران به ویژه پس از ناکامی بیتکوین در فتح کانال ۶۰ هزار دلاری باعث شده است تا در روزهای اخیر و برای نخستین بار، سهم بیتکوین از کل بازار ارزهای دیجیتالی به کمتر از دو سوم کاهش پیدا کند. به عقیده تحلیلگران، ادامه کاهش سلطه بیتکوین بر بازار ارزهای دیجیتالی ممکن است منجر به صعود سنگین دیگر ارزها و ورود شرکت های بزرگ به صورت گسترده تر در بازار این رمزارزها شود.بانک جی پی مورگان با انتشار گزارشی با اشاره به افزایش روزافزون سرمایه ورودی به بازار ارزهای دیجیتالی پیش بینی کرد در صورت کاهش نوسانات شدید قیمتی، بیتکوین به زودی بتواند به رقم ۱۳۰ هزار دلار برسد. این بانک نوسانات بالای بازار ارزهای دیجیتالی را بزرگ ترین مانع بر سر ورود نهادهای بزرگ به این بازارها دانسته است.

کاهش ١٩٣٤ واحدی شاخص بورس

بورس اوراق بهادار تهران در ساعات اولیه معاملات روند رو به رشد شروع کرد، اما از میانه راه روند ریزش را در پی گرفت، به گونهای که در پایان معاملات با عقب نشینی ۱۹۳۴ واحدی به رقم یک میلیون و ۲۶۰ هزار و ۸۰۰ واحد بسنده کرد. به گزارش فارس، همچنین شاخص کل با معیار هم وزن امروز با ۶۰۶ واحد کاهش به رقم ۴۳۸ هزار و ۳۷۰ واحد رسید. ارزش بازار در بورس اوراق بهادار تهران، امروز به بیش از ۵ میلیون و ۳۷ هزار میلیارد تومان رسید.معاملهگران امروز بیش از ۳.۵ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۴۰۹ هزار نوبت معامله و به ارزش ۵۵۸۱ میلیارد تومان داد و ستد کردند.همچنین ارزش معاملات فرابورس هم به بیش از ۷۹۰ میلیارد تومان شد که در نهایت ارزش معاملات دو بازار ۶.۲ هزار میلیارد تومان شد.امروز همه شاخصهای بورس قرمز بودند اما میزان کاهشها زیر نیم درصد بوده است به گونهای که شاخص کل و شاخص قیمت در معیار وزنی ـ ارزشی ۱۵ صدم درصد کاهش یافت و در معیار هم وزن ۱۴ صدم درصد افت کردند. همچنین شاخص آزاد شناور فقط ۱۸ صدم درصد کاهش یافت، شاخص بازار اول بورس ۲۷ صدم درصد افت کرد، اما شاخص بازار دوم بورس با معاملات حقوقی فقط یک صدم درصد کاهش یافت.

۳۹ هزار فرصت شغلی در بخش تعاون

جلوگیری از ریزش ۳۰۰ هزار نیروی کار و تشکیل ۲۰۴۱ شرکت تعاونی با ایجاد ۳۹ هزار و ۶۳۷ فرصت شغلی از مهمترین دستاوردهای حوزه اشتغال و تعاون وزارت کار در سال گذشته بود.به گزارش ایسنا، در سال گذشته اقدامات گسترده ای از سوی وزارت کار در حوزه تعاون صورت گرفت که راه اندازی سامانه جامع هوشمند بخش تعاون کشور از جمله آنها به شمار می رود؛ این سامانه در راستای توسعه شفافیت و تحقق دولت الکترونیک ایجاد شده و دستاوردی بزرگ در دولت تدبیر و امید محسوب می شود.کاهش زمان ثبت و تشکیل تعاونی ها و افزایش نظارتها از جمله مزیتهای راه اندازی سامانه جامع هوشمند بخش تعاون به شمار می رود که قرار است امسال با همکاری قوه قضاییه دنبال شود.وزیر تعاون با اشاره به راه اندازی سامانه جامع هوشمند بخش تعاون و ۱۱ مرکز نوآوری در سال گذشته از عملکرد جوانترین معاون خود در بخش تعاون دفاع کرده و می گوید: تشکیل ۲۰۴۱ شرکت تعاونی با ایجاد ۳۹ هزار و ۶۳۷ فرصت شغلی و افتتاح ۶۶۹ طرح تعاونی با اشتغالزایی ۳۴ هزار و ۹۹۲ نفر موجب تحول بخش تعاون در سال گذشته شد.به گفته شریعتمدرای، در حوزه اشتغال و کارآفرینی نیز در سال گذشته، اقدامات موثری از سوی معاونت اشتغال وزارت کار صورت گرفت و تلاش شد با ایجاد مرکز اورژانس کسب و کار و مرکز پایش سیاستهای اشتغال از ریزش سالانه ٣٠٠ هزار نیروی کار جلوگیری شود و با این تحول، سیاستگذاری در حوزه اشتغال کارآمدتر شد.

بررسی های تجارت از افزایش قیمت ها نشان می دهد

گروه اقتصادی کورش شرفشاهی: رهبر انقلاب اسلامی با ابراز ناخرسندی از گرانیها و مشکلات معیشتی، افزودند: این وضع در آستانه عید غصه بزرگی ایجاد کرده است. البته اجناس مانند میوهها فراوان است اما قیمتها بسیار بالا است که سود این قیمت بالا هم به جیب باغداران زحمتکش نمیرود بلکه نصیب دلال ها و واسطههای سودجو میشود و ضرر آن به مردم میرسد.ایشان با تأکید بر اینکه مسئولان باید مشکل معیشتی و گرانی را حل کنند، گفتند: این مشکلات، همه راهحل دارد و بارها در جلسات متعدد این نکات را تذکر داده و راهحلهای مورد نظر کارشناسان را به مسئولان گفتهایم.تب تند قیمت محصولات پروتئینی در شرایط فراوانی در بازار بالاست که میتواند نشانهای از کم کاری و عملکرد نامناسب مسئولان باشد، در حالی که رئیس جمهور اوایل امسال دستورداده بود قیمتها افزایش نیابد. این جملات بخشی از سخنان رهبر انقلاب در روز درختکاری است. بخاطر داریم که پس از اظهارات ایشان چه ولوله ای در بین مسوولان رخ داد. از قوای سه گانه تا دستگاههای نظامی آنچنان آشفته شدند و به میدان آمدند که گویی قرار است مردم بار دیگر رنگ ارزانی را ببینند، اما نه تنها هیچ اتفاقی نیفتاد، بلکه قطار گرانی همچنان بر ریل خود با سرعت حرکت کرد و سفره های مردم به ویژه اقشار آسیب پذیر را بیش از پیش خالی و دلهای اعضای خانواده آنان را ریش کرد.

ویروس کرونا و گرانی

در شرایطی شاهد گرانی های لجام گسیخته هستیم که مردم زیر بار ویروس کرونا له می شوند و جان می بازند. تنها در شبانه روز گذشته بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۷ هزار و ۴۳۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۳۶۹ تن از آنها بستری شدند و ۱۷۴ تن جان باختند. در این شرایط گرانی ها نیز مزید بر علت شده است. در شرایطی که قرمز شدن بسیاری از شهرها باعث شده مشاغل متعددی تعطیل و خانه نشین شوند و از داشتن درآمد محروم بمانند، دولت به صورت علنی فرمان گرانی را صادر کرده و روزی نیست که خبر از گرانی کالایی منتشر نشود. مهمتر آنکه برای مقابله با این بیماری به داشتن روحیه نیاز داریم در حالی که شنیدن آمارهای گرانی باعث تعضیف روحیه و تخریب روان مردم می شود.

سیمان سفید ۳۵ درصد گران شد

طبق مصوبه کارگروه مدیران عامل شرکتهای بورسی و غیر بورسی حاضر تولیدکننده سیمان سفید، با توجه به افزایش هزینههای تولید، قیمت هر تن سیمان سفید فله از اول سال جاری ۳۵ درصد افزایش یافت. کارگروه مدیران عامل شرکتهای سیمان سفید، در پی افزایش قیمت تمام شده تولید سیمان سفید همچون مواد اولیه تولید، قطعات یدکی و همچنین هزینه حملونقل (بهویژه حملونقل مواداولیه)، به متنظور جلوگیری از زیان عمده به کارخانههای تولیدکننده سیمان، طی جلسات متععد توافق کردند که برای جبران بخشی از افزایش هزینهها، قیمت فروش سیمان سفید از ابتدای سال جاری، مشمول افزایش ۳۵ درصدی شود.بنابراین، قیمت سیمان سفید با این میزان افزایش به ۵۶۷ هزار تومان به ازای هر تن سیمان سفید فله رسیده است. علاوه بر این هزینه مالیات بر ارزش افزوده و بستهبندی نیز به قیمت سیمان سفید پاکتی اضافه خواهد شد.

قیمت گوشت و ماهی گران شد

گوشت که مدتهاست از سفره مردم خداحافظی کرده و به کالای لوکش تبدیل شده، روند افزایشی را طی می کند به نوعی که قیمت هر کیلوگرم ران گوسفندی به کیلویی ۱۶۲ هزار تومان، گوشت ران گوساله ۱۳۵ هزار تومان، گوشت ران و سردست گوساله ۱۳۰ هزار تومان، گوشت چرخ کرده ۱۱۰ هزار تومان و گوشت منجمد ۱۰۸ هزار تومان در منطقه ۱۹ تهران به فروش میرسد. همچنین قیمت ماهی تیلاپیا به کیلویی ۹۵ و ماهی قزل آلا کیلویی ۵۳ هزار تومان به فروش میرسد.

مرغ هم گران شد

اگرچه آبروی مدیریت کشور با صف های مرغ بر باد رفت، اما گویا تنها راهکار را گرانی می دانند به نوعی که قرارگاه ساماندهی مرغ کشور به ریاست وزیر جهاد کشاورزی و با حضور نمایندگانی از ارگانهای مختلف از جمله قوه قضاییه و وزارت صمت در آخرین جلسه خود در راستای ساماندهی تولید گوشت مرغ و بر اساس قیمت مولفههای تولید نرخ مصوب مرغ را افزایش داد.بر این اساس قیمت مرغ منجمد درب سرد خانه کیلویی ۱۸ هزار و ۸۰۰ تومان، قیمت مرغ منجمد برای مصرفکننده کیلویی ۱۹ هزار و ۸۰۰ تومان، قیمت مرغ زنده درب کشتارگاه کیلویی ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان، قیمت مرغ آماده طبخ در میدان بهمن کیلویی ۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان و قیمت مرغ آماده طبخ برای مصرف کننده کیلویی ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شد.

افزایش ٧٩ درصدی قیمت مسکن ملی

یکی دیگر از گرانی های سوال برانگیز از سوی سازمان برنامه و بودجه اعلام شد. هزینه ساخت مسکن ملی از دو میلیون و ۷۵۰ هزار تومان در هر متر مربع به چهار میلیون و ۹۲۲ هزار تومان افزایش یافته است. این نرخ تعدیل که از سوی سازمان برنامه و بودجه برای سه ماهه چهارم سال ۱۳۹۹ اعلام شده بر اساس نرخ رشد قیمت مصالح و دستمزد اعمال شده است. سازمان برنامه و بودجه هر سه ماه یک بار هزینه اجرای پروژه های عمرانی را بر اساس نرخ روز اعلام می کند که در سه ماهه دوم سال ۱۳۹۹ قیمت ساخت مسکن ملی را برای سازندگان و پیمانکاران ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان در نظر گرفت و در سه ماهه چهارم با ۷۹ درصد رشد مواجه شده است. این در حالی است که هنوز دستمزد نیروی کار افزایشی نداشت.

افزایش ١٦ درصدی تعرفه آب و برق

از سوی دیگر وزیر نیرو جزییات افزایش تعرفه آب و برق را تشریح کرد و گفت: تعرفه آب و برق برای مشترکانی که الگو را رعایت می کنند، هفت درصد و برای مشترکانی که بیش از الگو مصرف دارند ۱۶ درصد افزایش یافته است. رضا اردکانیان گفت: مصوبه هیات وزیران مربوط به امسال نیست و از سال ۱۳۹۷ وجود دارد و به جای اینکه هر سال ارقام متعددی مطرح شود، دولت عدد واحدی را تصویب کرد که بر اساس آن تعرفه آب و برق از اول اردیبهشت فارغ از اینکه میزان تورم چقدر است، برای کسانی که الگوی مصرف را رعایت می کنند معادل هفت درصد افزایش یابد.

سالی که نکوست از بهارش پیداست

این اعداد و ارقام تنها بخشی از افزایش قیمت هاست و باید در انتظار افزایش قیمت خودرو نیز باشیم. علاوه بر این در آستانه ماه رمضان گرانی هایی بوجود خواهد آمد که سالهاست مسوولان در کنترل آن ناتوان بوده اما مردم به آن عادت کرده اند به نوعی که از همین الان می توانند گرانی آنها را پیش بینی کنند. اگرچه دولت به اندازه کافی مورد هجمه قرار می گیرد و کسی نیست که چماق سومدیریت را بالا نبرد، اما باید بپذیریم که این واقعیتی انکار ناپذیر است. براستی دولت چه ابزاری می خواهد تا با گرانی و گران فروشی مقابله کند؟ قدرتی که در سخنان رهبری نهفته می تواند ابزاری برای مقابله با هر گرانفروش و گرانفروشی باشد، مگر آنکه گرانی زیر سرخودشان باشد! آیا دولتمردان نمی دانند که سفره های مردم به اندازه کافی کوچک شده و بسیاری از کالاهای اساسی از سفره های مردم پرکشیده است؟ براستی مسوولان انتظار دیدن چه روزهایی را دارند. مردم زیر بار گرانی و کرونا له شده اند و با عملکردی که از دولت شاهد هستیم، گویا قرار است این روند تا شهریور ۱۴۰۰ ادامه داشته باشد.

با الکترونیکی شدن تمامی خدمات صورت گرفت

معاون سازمان امور مالیاتی کشور گفت: امکان استعلام بدهی مالیاتی و ممنوع الخروجی از طریق درگاه ملی برای عموم شهروندان فراهم است.به گزارش ایلنا هادی خانی گفت: با الکترونیکی شدن تمامی خدمات مالیاتی، ارتباط مودیان با ادارات مالیاتی به کمترین میزان کاهش مییابد و به تبع این امر، فساد اداری و هزینه های وصول مالیات نیز به شدت تقلیل می یابد.

وی تاکید کرد: نظام مالیاتی کشور در آستانه تبدیل شدن به یک نظام مالیاتی مدرن است که مالیات هوشمند(I. TAX ) اصلی‎ترین مشخصه آن به شمار می رود.معاون فناوری های مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور بیان داشت:
بستر سازی تسهیل، تسریع و توسعه خدمات الکترونیک به ذینفعان سازمان، ارائه اطلاعات مورد نیاز مؤدیان مالیاتی و عموم مردم از سوابق پرونده های مالیاتی، یکپارچه سازی اطلاعات مؤدیان در یک درگاه واحد، کاهش مراجعات حضوری مردم به سازمان، افزایش رضایت مندی مودیان وکاهش مصرف کاغذ، از مهمترین اهداف اجرای این پروژه ملی به شمار می رود.

خانی یادآور شد: این درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی به نشانی My.tax.gov.ir و با شعار «هر ایرانی یک مودی»، همینک آماده خدمات‎رسانی به مودیان مالیاتی می باشد.وی تصریح کرد: از طریق این پنجره واحد الکترونیک، حدود ۲۵ خدمت مالیاتی به عموم شهروندان و مودیان بطور متمرکز و به صورت الکترونیک ارایه می شود که از
جمله این خدمات می توان به مشاهده پرونده های مالیاتی در بخش مالیات مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده، کارتابل ابلاغ الکترونیک، ارایه اظهارنامه‎های مالیاتی، رفع تعهدات ارزی و ... اشاره کردو همچنین سایر اقداماتی که شهروندان برای انجام آن نیازمند مراجعه حضوری به ادارات مالیاتی یا سایر مراجع بودند از جمله پرداخت قبوض مالیاتی، دریافت گواهی نقل و انتقال موضوع ماده ۱۸۷ قانون مالیات‎های مستقیم، استعلام ممنوع الخروجی، استعلام بدهی مالیاتی، استعلام مالیات خریداران سکه و ... نیز از طریق این درگاه ملی قابل ارایه به مردم است.

مدیرکل اشتغال وزارت کار تشریح کرد

مدیر کل سیاستگذاری اشتغال وزارت کار گفت: اجرای پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به بنگاه­های خسارت دیده از کرونا تا حدی در تثبیت فرصت­های شغلی و بازگرداندن بیکار شدگان به بنگاه­ها موثر بود که بر اساس دادههای سامانه کارا طی یکسال گذشته بیش از ۶۹۹ هزار شاغل موجود در واحدهای اقتصادی به شدت آسیب­دیده مورد حمایت مالی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا قرار گرفتند.علاء الدین ازوجی در گفتوگو با فارس در مورد عملکرد تسهیلات کرونایی گفت: معاونت اقتصادی ریاست جمهوری با همکاری وزارت تعاون و بانک مرکزی، مطابق با دستورالعمل اجرایی ابلاغی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا و به منظور مدیریت مخاطرات ناشی از بیماری بر کسب و کارها، اعطای تسهیلات بانکی ارزان قیمت با نرخ سود ۱۲ درصد و دوره تنفس تسهیلگرانه را در دستور کار قرار داد.مدیر کل سیاستگذاری اشتغال وزارت کار گفت: با اجرای طرح حمایت از اشتغال دوران کرونا، تاکنون، بیش از ۵۱۳ هزار واحد اقتصادی در قالب خویش ­فرمایی، کارفرمایی رسمی، غیررسمی (بیمه ­نشده) و حمل و نقل ریلی و هوایی در سامانه کارا ثبت ­نام نموده و به سیستم بانکی ارسال شده است و ۳۸۸ هزار واحد اقتصادی از این منابع بهره­مند شده ­اند و ۱۲۵ هزار واحد اقتصادی باقیمانده در فرآیند دریافت تسهیلات قرار دارند. در صورت عدم وجود مشکل از بابت وثائق و مقررات پیشبینی شده در دستورالعمل (مصوب)، پرداخت­ها صورت خواهد گرفت.

مدیر کل سیاستگذاری اشتغال گفت: واقعیت این است که اقتصاد ایران در سال ۱۳۹۹ یکی از بحرانی­ترین سال­ها در بازار کار را شاهد بوده است. بر اساس آخرین نتایج طرح آمارگیری نیروی کار مرکز آمار ایران( متوسط فصول سال ۱۳۹۹)، حدود ۱ میلیون نفر از شاغلان کشور نسبت به سال ۱۳۹۸ بیکار شده­اند.

وی گفت: براساس داده­های ثبتی سازمان تامین اجتماعی طی دوره شروع شیوع بیماری کرونا حدود ۹۹۸ هزار نفر از تعداد شاغلان تحت پوشش بیکار شده­اند. از طرف دیگر، با توجه به سهم حدود ۲۹ درصدی شاغلان غیر­رسمی (فاقد بیمه) از کل شاغلان کشور، بیکار شدگان شاغلان غیر­رسمی در فصل بهار ۱۳۹۹، حدود ۴۷۶ هزار نفر برآورد میشود. بر این اساس، مجموع شاغلان بیکار شده حدود ۱۴۷۴ هزار نفر می­شود که تفاوت ناچیزی (۲۵ هزار نفر) با برآورد نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در فصل بهار ۱۳۹۹ دارد.

صنعت گردشگری همچنان زیان می بیند

مدیر گردشگری و صنایع دستی کانون جهانگردی و صنایع دستی از توقف طرح «سفر کارت» یا همان وام ۲۰ میلیون تومانی سفر خبر داد و علت آن را تداخل موضوعی با ویروس کرونا اعلام کرد. هرچند موانع دیگری هم برای توقف این طرح وجود دارد.

به گزارش ایسنا «سفرکارت» به عنوان طرحی معیوب از دوران محمود احمدینژاد شناخته میشود. حدود ۱۴ سال پیش طرح مشابهی اجرا شد که قرار بود با ارائه تسهیلات ارزانقیمت، زمینه سفر حقوقبگیران دولت و غیردولتیها فراهم شود، اما چهار سال پس از اجرای آن اعلام شد، نزدیک به پنجهزار نفر در وزارتخانهها، سازمانها و شرکتهای دولتی و خصوصی برای دریافت «سفرکارت» قرارداد بستند، اما بیش از سه میلیون نفر این کارت را گرفتند. از سوی دیگر تخلفات و بدعهدهایی در شارژ این کارتها از سوی دستگاههای دولتی گزارش شده بود که از اعتبار آن کم کرد.

سوای این گذشته، تخصیص ۲۰ میلیون تومام وام کمبهره برای تحریک به سفر در اوج شیوع ویروس کرونا در کشور انتقادهای بسیاری را متوجه امضاکنندگان این طرح کرد، تا این که آذرماه ۹۹ معاون گردشگری اعلام کرد همه طرحهای مربوط به آسانسازی سفر از جمله وام ۲۰ میلیون تومانی یا «سفرکارت» بنا به دستور ستاد ملی کرونا متوقف شده است. سجادیراد ـ مدیر گردشگری و صنایعدستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ـ در پیگیریهای تازه ایسنا گفت که در خصوص سفرکارت با ملاحظه عمل میکنیم، چون نمیدانیم ستاد ملی کرونا درباره سفر چه تصمیمی دارد. بنابراین سفرکارت را در حوزههایی که با ویروس کرونا برخوردی ندارند، مثل صنایع دستی فعلا فعال میکنیم، چون تعداد زیادی از هنرمندان نابود شدهاند.او توضیح داد که قرار است دستگاه پز در فروشگاههای صنایع دستی نصب شود تا دارندگان سفرکارت امکان خرید صنایع دستی داشته باشند.