حل و فصل وضعیت برجام، نیازمند اراده سیاسی بزرگ

مذاکره کننده ارشد هستهای روسیه با تاکید بر اینکه برای حل و فصل وضعیت برجام، به اراده سیاسی بزرگ نیاز است گفت: مسکو حداکثر تلاش خود را برای یافتن راهکار قابل قبول در مورد احیای برجام بکار میگیرد.به گزارش ایرنا، سرگئی ریابکوف که به نمایندگی از روسیه در مذاکرات کمیسیون مشترک برجام شرکت داشت با پذیرفتن ارزیابی وزارت خارجه آمریکا درباره روند احیای برجام که آن را دشوار توصیف کرده بود ادامه داد: به این دلیل که هیچ گونه اعتمادی میان تهران و واشنگتن وجود ندارد، بدیهی است که اعتمادی نمیتواند وجود داشته باشد. معاون وزیرخارجه روسیه گفت: به همین خاطر دستیابی به هر گونه توافق بسیار دشوار است. ثانیا اقدامات نیاز به راستی آزمایی دارند که مسالهای بسیار حساس و پیچیده است.ریابکوف افزود: حتی بدون این هم روند بسیار دشوار است زیرا از شاخصهای اولیه برجام بقدری انحراف صورت گرفته که بازگشت به حالت اولیه نیاز به اراده سیاسی بزرگ دارد.وی یادآوری کرد: ایران اعلام کرده بازگشت به برجام باید در یک وهله صورت گیرد به این صورت که تدابیری برای بازگشت مورد توافق قرار گیرد و آمریکا و ایران آن را بکار گیرند.

 

شاهد سرد بودن و بیتفاوتی به انتخابات از سوی مردم

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت:مهمترین عاملی که میتواند مردم را به پای صندوقهای رأی بیاورد عذر خواهی مسئولان از مردم به دلیل وجود نواقص است. محمدعلی نمازی در گفتوگو با ایلنا گفت: با این که کمتر از سه ماه تا انتخابات مانده، متاسفانه فضای انتخاباتی کشور طبیعی نیست. امروز در جامعه سرد بودن و بیتفاوتی به انتخابات را از سوی مردم شاهد هستیم و اگر این امر بخواهد ادامه پیدا کند یا با ضریب کمی عرصه یا تنور انتخابات را بخواهیم گرم کنیم پیشبینی میشود یک ریزش شدید رأی داشته باشیم.عضو حزب کارگزاران ادامه داد: نظام و مسئولان برگزاری انتخابات و تمامی افرادی که میتوانند نقش داشته باشند تا یک انتخابات رقابتی برگزار شود در این شرایط باید وارد عرصه شوند و فضایی را به وجود بیاورند تا مردم این احساس را نداشته باشند که لزومی برای حضورشان در عرصه انتخابات نیست. وی یادآور شد: انتخابات مجلس شورای اسلامی بیشتر رقابت قومی و محلی است اما در یازدهمین دوره این انتخابات ریزش شدید رأی را شاهد بودیم؛ در صورتی که انتخابات ریاستجمهوری یک انتخابات ملی و سراسری است و این نگرانی برای این انتخابات وجود دارد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی خبرداد

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به مذاکرات برجام در وین گفت: چارچوب مذاکرات کاملاً مشخص است. این مذاکرات با آمریکایی ها صورت نگرفته و طی این گفتوگوها به دنبال برداشتن تحریم ها هستیم. اساساً موضوع اصلی این مذاکرات همین مسئله است.

به گزارش ایسنا، بهروز کمالوندی در آستانه روز ملی فناوری هسته ای با اشاره به شروع آزمایش مکانیکی سانتریفیوژهای نسل «آی آر ۹» گفت: این مدل آخرین ماشین سانتریفیوژ است که ساخته شده و با راه اندازی آن از ماشین آی آر ۱ که تنها یک سو ظرفیت داشت به سمت ۵۰ سو ظرفیت رفته ایم که آی آر ۹ چنین قابلیتی دارد. بین این دو ماشین ۱۵ نوع ماشین دیگر نیز داریم که مهمترین آن ها آی آر ۲، آی آر ۲ ام، آی آر ۴ و آی آر ۶ است.

وی با بیان اینکه آی آر ۹ در کلاس ماشین های فوق العاده پیشرفته قرار دارد، اعلام کرد: این ماشین انقلابی در فرآیند غنی سازی هسته ای در کشور است و به زودی تست مکانیکال آن شروع می شود و هنگامی که به این مرحله می رسیم یعنی نصف بیشتر راه طی شده است. پس از انجام انواع تست ها، گاز به این ماشین تزریق خواهد شد. سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به پیشرفت های هسته ای و رونمایی از تعدادی از آنها در روز فناوری هسته ای گفت: چهار مورد از این دستاوردها در حوزه پزشکی و رادیو دارو است که یک مورد از آنها «اکسپکت پی سی» برای کودکان است که در بیمارستان کودکان تهران مستقر خواهد شد. این دستگاه تشخیص پرتویی مخصوص کودکان است.

کمالوندی افزود: همچنین تعدادی رادیو دارویی تشخیصی و درمانی نیز در بین دستاوردها وجود دارد. در این راستا یک مرکز در اراک افتتاح خواهد شد. این بیمارستان مربوط به سوختگی هایی از نوع پرتویی است که قبل از این در کشور تنها در بوشهر و آن هم در سال گذشته افتتاح شد. این بیمارستان با ظرفیت بسیار بیشتری فعالیت خواهد کرد. سخنگوی سازمان انرژی اتمی در خصوص پیشرفت ها در حوزه غنی سازی نیز توضیح داد و بیان کرد: یک سوم از پیشرفت هایی که اعلام شد مربوط به انواع ماشین ها و تجهیزات مرتبط با غنی سازی است و با بومی سازی این دستگاه ها توسعه در این زمینه صورت گرفته است.

 

استقبال سئول از آزادسازی کشتی توقیفی

سخنگوی وزارت امور خارجه کره جنوبی در یک نشست رسانه ای گفت که دولت از نزدیک مواضع ایران در مورد این کشتی را دنبال می کند و انتظار می رود بزودی «خبرهای خوبی» در مورد آزادسازی کشتی کره جنوبی منتشر شود. به گزارش ایرنا، «چوی یانگ سام» با بیان اینکه توقیف نفتکش کره ای بر روابط دو جانبه «سنگینی» کرده است، گفت: حل و فصل این موضوع «یک نقطه عطف مهم برای توسعه روابط سئول و تهران» خواهد بود.سخنگوی وزارت خارجه کره جنوبی گفت: دولت کره جنوبی حداکثر تلاش خود را خواهد کرد تا زمانی که مسئله حل شود با نهادهای مربوطه همکاری کند. این گزارش می افزاید: سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته است که تحقیقات در مورد توقیف کشتی کره ای به صورت انجام شده که برای کشتی و ناخدا مفید باشد قوه قضائیه نیز با دیدگاه مثبتی به پرونده پرداخته است.

در مسیر درست برجام گام برداشتهایم

سخنگوی دولت گفت: اطمینان داریم که در مسیر درستی قدم گذاشتهایم و در صورتی که اراده، جدیت و صداقت آمریکا به اثبات برسد، میتواند نشانه خوبی برای اجرای کامل توافق در هفتههای پیشرو باشد.به گزارش ایسنا، علی ربیعی با اشاره به برگزاری نشست وین، در توییتر نوشت:«در حال حاضر به نتایج ‎نشست وین خوشبین یا بدبین نیستیم اما اطمینان داریم که در مسیر درستی قدم گذاشتهایم و در صورتی که اراده، جدیت و صداقت آمریکا به اثبات برسد، میتواند نشانه خوبی برای آیندهای بهتر برای این توافق و در نهایت اجرای کامل آن در هفتههای پیشرو باشد.»

استقبال از ایجاد فضای گفتوگو

وزیر ارتباطات در مورد کلابهاوس و احتمال فیلتر آن گفت: اینکه فضای مجازی، مجادلات و فحاشی را به گفتوگو و تعامل اجتماعی سوق داده، امید بخش است. باید از ایجاد فضای گفتوگو استقبال کرد.محمدجواد آذری جهرمی در گفت وگو با ایسنا درباره اعتراض صداوسیما به فعالیت کلابهاوس اظهار کرد: ناراحتی صداوسیما مثل بسیاری دیگر از رفتارهای آنها برای من هم قابل درک نیست، کسانی که به دنبال افزایش همبستگی ملی هستند از این گفتوگوها حمایت میکنند.وی ادامه داد: گفتوگوهای صوتی یک نوآوری جدید در فضای مجازی دنیا است و ضمن استفاده از آن، از توسعه در پلتفرمهای ایرانی هم استقبال و حمایت میکنیم.وی یادآور شد: همانطور که دادستان محترم کل کشور دیروز گفته بودند، مبحثی برای بستن این پلتفرم مطرح نشده است.

اصلاح طلبان با گزینههای محدود

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: پیچیدگی شرایط کشور خیلی از افراد را برای حضور در انتخابات دچار تردید کرده است.غلامرضا ظریفیان در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: اصلاح طلبان با توجه به شرایط کشور و نحوه بررسی صلاحیتها، گزینه های خیلی زیادی هم نخواهند داشت، بنابراین طبیعی است که آنها به سمت هر گزینه ای بروند که حداقل های شرایط اصلاح طلبی را داشته باشد و بتواند اقبال عمومی را با خود همراه کند. این چنین فردی میتواند در سبد گزینههای اصلاح طلبان قرار بگیرد.

عدم دخالت آمریکا در سانحه کشتی ایرانی

سخنگوی پنتاگون تاکید کرد که ایالات متحده در سانحه پیش آمده برای کشتی ایرانی نقشی نداشته است.به گزارش ایلنا از هیل، جسیکا مک نالتی در مورد سانحه پیش آمده برای کشتی ایرانی در دریای سرخ گفت: ما اعلام می کنیم که نیروهای آمریکایی در این حادثه دخالت نداشتند. بنابراین اطلاعات بیشتری در این باره نداریم.

پاسخ به اقدام یکجانبه با ابزار قانونی

معاون وزارت امور خارجه با بیان اینکه ایران در پیگیری سانحه سقوط هواپیمای اوکراین کلیه وظایف خود را طبق حقوق بین الملل انجام داده است، گفت: ایران هیچ گونه فشار و تهدیدی را نپذیرفته و کوچکترین اقدام یکجانبهای را با ابزار مشروع، قانونی و دیپلماتیک پاسخ خواهد داد.به گزارش ایرنا، محسن بهاروند در پاسخ به اظهارات رسانه ای وزیر امور خارجه اوکراین و معاون وی گفت: مقصرین و قصور کنندگان در بروز این فاجعه شناسایی شده و کیفرخواست برای ۱۰ نفر صادر و دادگاه بزودی به پرونده رسیدگی خواهد کرد بودجه جبران خسارت بازماندگان توسط دولت تامین و در اختیار وزارت راه، مسکن و شهرسازی قرار گرفته است که آماده پرداخت به بازماندگان است.

وحشت اسراییل از ایران هستهای

نخستوزیر رژیم صهیونیستی به بیان ادعاهایی در مورد ایران پرداخت.به گزارش ایلنا از اسپوتنیک، بنیامین نتانیاهو در مورد ایران گفت: ما نباید به برنامه هستهای خطرناک ایران اجازه گسترش دهیم؛ ایران هستهای شده و تهدیدی جدی برای کل جهان است.نتانیاهو افزود:ما از خود در مقابل طرفهایی که خواهان نابودی ما هستند دفاع میکنیم.

آگاهی واشنگتن از حمله به کشتی ایرانی

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از یک مقام آمریکایی از آگاهی واشنگتن از حمله اسرائیل به کشتی ایرانی ساویز خبر داد.به گزارش ایلنا از نیویورک تایمز، یک مقام آمریکایی تاکید کرد که رژیم صهیونیستی واشنگتن را در جریان هدف قرار دادن کشتی «ساویز» قرار داده بود.این روزنامه نوشت: «اسرائیل به آمریکا خبر داد که نیروهای این رژیم کشتی ساویز را شامگاه سهشنبه هدف موشکی قرار داده است.»

روحانی از شنیده شدن صدای واحد در کمیسیون مشترک خبرداد

رییس جمهوری گفت: در روزهای اخیر شاهد فصل تازه ای از تجدید حیات برجام هستیم همه کشورهایی که در برجام متعهد بودند، در این روزها در وین اجتماع کردند حالا با ترکیبهای مختلف از جمله ترکیب ۱+۴ با حضور ایران و ترکیب ۱+۴ با حضور آمریکا، اما به هر حال امروز یک صدای واحد شنیده میشود و آن این که همه اطراف این توافق هسته ای به این نتیجه رسیده اند که هیچ راه حلی بهتر از توافق برجام و هیچ مسیری جز اجرای کامل برجام وجود نخواهد داشت و این موفقیت جدید برای جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش ایرنا، حسن روحانی در جلسه هیات دولت افزود: دولت در مقابله با فشار روانی، سیاسی و تبلیغاتی به گونه ای مقاومت کرده در این که راه دشمنان منجر به شکست شده است امروز تردید وجود ندارد.

وی گفت: دولت حتی در این جنگ سه ساله حاضر نشد توصیه برخی از دوستان را عمل کند که گفتند برای ارزاق عمومی و کالاهای ضروری سیستم کوپنی فعال کنید. ما زیر بار نرفتیم. ما نیاز به سیستم کوپنی نداریم، ما میتوانیم کالا را به اندازه نیاز جامعه به وفور در اختیار مردم قرار دهیم و در این سه سال کالا به وفور در اختیار مردم قرار گرفته است، البته قیمت گران بوده و مردم در فشار هستند ما کاملا این را قبول داریم اما در عین حال نتوانستند اقتصاد ما را بشکنند.

وی گفت: در شرایط تحریم امروز آمریکا به صراحت میگوید که سیاست فشار حداکثری شکست خورده و دیگر جواب نمیدهد. به صراحت میگویند راهی جز مذاکره نداریم و اگر شما آمادهاید ما حاضریم مستقیم مذاکره کنیم و اگر آماده نیستید، حاضریم غیرمستقیم با گروه ۱+۴ مذاکره کنیم، این به معنای پیروزی ملت ایران است که نباید آن را دست کم بگیریم.

رییس دولت تدبیر و امید گفت: امروز نشاط، زنده بودن، حیات، قدرت و توسعهای که از جاسک گرفته تا چابهار و راهآهنی که از چابهار به سمت راهآهن سراسری در حال اجراست، تا آبی که در منطقه شرق از دریای جنوب به فلات مرکزی آوردیم، تا گازی که وارد شرق کشور و سیستان و بلوچستان شد تا جاده بزرگراهی که در سراسر سواحل مکران و جنوب ایران میبینید، در تاریخ هفت هزار ساله ایران کی بوده است؟

روحانی افزود: در تاریخ ایران ورق بزنید. چه کسی این کار را انجام داده است؟ ما در زمان تحریم، فشار و سختی این کار را انجام دادیم، ما در حال تحریم راهآهن را میکشیم، راهآهن از چابهار به سمت زاهدان است، آب را از خلیج فارس به سمت زاهدان و زابل طراحی میکنیم، آب را از دریای جنوب تا کرمان، سیرجان و یزد و اردکان بردیم و بعد به اصفهان، خراسان جنوبی و مشهد ادامه پیدا میکند، این کار عظیم کجا انجام گرفته است؟

رییس جمهوری افزود: اینکه ما در یک دولت بتوانیم ۵۰ سد ملی افتتاح کنیم و تا امروز ۵۲ سد ملی افتتاح کردهایم؟ کی چنین چیزی بوده است؟ شک دارید ما در بنزین خودکفا هستیم؟ شک دارید بزرگترین صادر کننده بنزین در منطقه هستیم؟ شک دارید صادرکننده گازوییل هستیم؟ مگر ما در دولت قبل وارد کننده اینها نبودیم؟ چرا اینها را نمیگویید؟

رییس جمهوری یادآور شد: مگر در زمینه محصولات کشاورزی امروز شرایط ما با دیروز متفاوت نیست؟ چرا این تفاوتها را تبیین میکنیم و نمیگوییم؟

روحانی تصریح کرد: بازگشت به تعهدات به معنای دینی ما همان توبه است. آمریکا آمده و میخواهد توبه کند و به برجام برگردد. حال اینکه چقدر راست میگوید و در مقام اجرا به حرف خود وفادار است این را باید ببینیم.

وی با بیان اینکه آنچه ایران میگوید مورد قبول افکار جهانیان است، گفت: ما میگویم که به تمام تعهدات برجامیمان برمیگردیم در صورتی که آمریکا برگشته باشد و ببینیم در عمل هم اجرا میکند ما یک حرف منطقی میزنیم و حرف غیرمنطقی نمیزنیم.

رییس جمهوری با بیان اینکه صلحآمیز بودن فعالیت هستهایمان را به همین ندا به گوش جهانیان میرسانم، افزود: ما دنبال این نیستیم که فعالیتهای غیرصلحآمیز انجام دهیم. اینکه گفتیم اکنون پروتکل الحاقی را اجرا نمیکنیم، سانتریفیوژهای جدید و مدرن را فعال میکنیم، همه اینها موقت است. اگر آنها به همه تعهداتشان برگردند ما هم به همه تعهداتمان برمیگردیم.

روحانی افزود: این مسئله بسیار مهمی است که مردم ما امروز میبینند و این فصل جدید و تازه از روز گذشته آغاز شد. اگر طرف مقابل ما یعنی آمریکا، جدیت کافی و صداقت لازم از خود نشان دهد و ما همین ۲ کار را بیشتر نمیخواهیم، به اعتقاد من اگر در جایی مذاکره نیاز است ما میتوانیم در یک زمان کوتاهی با ۱+۴ مذاکره کنیم.

رییس جمهوری افزود: آمریکا بدون مذاکره هم میتواند تعهدات خود را اجرا کند البته به دنبال بهانه هستند. اینکه اینها باید تدوین و تبیین شود، از نظر ما اشکالی ندارد، ما حرفی نداریم. ولی راه و مسیر ما همانی است که رهبر انقلاب اسلامی تصریح کردند و همان راه را به حول و قوه الهی انجام خواهیم داد.

وی تاکید کرد: من به جرات ادعا میکنم این را رییس سازمان انرژی اتمی تاکید کند هیچ وقت در تاریخ ایران فناوری هستهای مانند امروز نبوده است، قویترین فناوری را ما امروز به نمایش جهانیان گذاشته ایم. پس دروغ به مردم گفتید که رفتید برجام را امضا کردید قدرت هستهای را از بین ببرید حالا بیایید اعتراف کنید و عذرخواهی کنید.

روحانی اظهار کرد: ما فناوری هستهای قویتر از گذشته داریم آی آر ۸ و ۹ و ۶ داریم که میتوانند در هر زمینه ای فعال باشد، ما میتوانیم اراک را راه اندازی کنیم فردو باز است همه آنچه که مخزن و مقصود و اهداف بود در این مقطع توانستیم ادامه دهیم. کاری که دولت در فناوری هسته ای کرد، این است که مشروعیت فناوری هسته ای را مورد اذعان و قبولی همگان قرار دارد.

رییس جمهوری اظهار داشت: امروز در این که فناوری هسته ای ما مشروع و قانونی است جای هیچ تردیدی نیست همه میدانند فعالیت ایران صلح آمیز است و ما طبق قانون عمل می کنیم.

روحانی گفت:زمانی پرونده ای به نام pmd دستشان بود میگفتند ما هم تردید داریم صلح آمیز هست یا نیست و آیا فعالیت ایران صلح آمیز است پرونده pmd بسته شد این موفقیت بزرگ ایران در مقطع دولتهای یازدهم و دوازدهم است.

وی اضافه کرد: ما در این دولت توانستیم تحریم تسلیحاتی را برداریم. چرا این گفته نمیشود. مگر با قطعنامههای سازمان ملل، تحریم تسلیحاتی بر ما تحمیل نشد؟ مگر سال گذشته تحریم تسلیحاتی برداشته نشد؟ کسانی که از لحاظ نظامی به قدرت نظامی تکیه دارند و میگویند بسیار مهم است که درست هم میگویند چرا پایان تحریم تسلیحاتی را که در ۲۷ مهرماه سال گذشته برداشته شد نمی گویند؟ این کار چه کسی بود؟ کار این دولت بود.

وی با بیان این که تعامل با جهان جزو مصوباتی است که رهبر معظم انقلاب در چشم انداز امضا کرده است، گفت: رهبری در آغاز دولت دوازدهم فرمودند تعامل سازنده و گسترده با جهان داشته باشیم، بنابراین ما میخواهیم با جهان تعامل گسترده و سازنده داشته باشیم، البته میخواهیم تعامل عزتمند و با تکیه بر توان و قدرت داخلی داشته باشیم اما در عین حال بخشی از این قدرت در رابطه با تعامل با جهان حاصل میشود.

معاون اول رییس جمهورتاکید کرد

معاون اول رییس جمهور با یادآوری سیل سال ۱۳۹۸ که حدود ۲۵ استان کشور را درگیر کرد، گفت: اقدامات مهمی در راستای کمک به سیل زدگان و بازسازی واحدهای مسکونی تخریب شده به انجام رسید و مجموعه این اقدامات نشان داد که جمهوری اسلامی ایران قادر است بحران های بزرگ را به خوبی مدیریت کند.

به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری در دیدار مدیران کل مدیریت بحران استانهای کشور گفت: در حادثه زلزله کرمانشاه ۱۳۰ هزار واحد مسکونی ظرف مدت کوتاهی بهسازی و بازسازی شد و پس از آواربرداری سریع، هشت هزار مجروح تا ظهر روز بعد از وقوع زلزله از محل حادثه به مراکز درمانی منتقل شده بودند اما با وجود این اقدامات مهم، عده ای به دنبال برجسته کردن برخی ضعف ها نظیر ورود آب به داخل چادرهای اسکان موقت و یا طولانی شدن زمان حضور برخی حادثه دیدگان در کانکس بودند.

وی گفت: ایران کشوری حادثه خیز است که سالانه با بلایای طبیعی مختلفی روبرو می شود. این حوادث نظیر سیل، زلزله، خشکسالی و بهمن، خسارات فراوان انسانی و مالی به همراه دارد و مدیریت این گونه حوادث نیازمند سازمانی قوی و متناسب با شرایط کشور است. وی با اشاره به اینکه دانش و تجربیات سال های طولانی در پیشگیری و مقابله با حوادث در قالب سازمان مدیریت بحران کشور، متبلور شده است، اظهار داشت: خوشبختانه با تصویب و ابلاغ قانون مدیریت بحران کشور امکان برنامه ریزی، پیشگیری و مدیریت حوادث بیش از پیش مهیا شده است.

معاون اول رییس جمهور افزود: در بسیاری از حوادث و بلایای طبیعی، مردم مشاهده می کنند که در مدت زمانی اندک و در چند لحظه تمام خانه و زندگی آنها تخریب می شود و در این مواقع همه دستگاه ها و حتی مردم تلاش می کنند به نوعی در صحنه حضور پیدا کرده و به افراد حادثه دیده کمک کنند.

جهانگیری با بیان اینکه مردم ایران از حس همبستگی قوی نسبت به یکدیگر برخوردار هستند، اظهار داشت: این حس همبستگی بزرگترین سرمایه معنوی در اختیار مسئولین کشور و نظام است که قابل وصف نیست و نمونه آن در حوادثی مانند زلزله کرمانشاه و سیل سال ۱۳۹۸ به خوبی مشاهده شد به گونه ای که همه مردم تلاش می کردند خود را در کنار مردم حادثه دیده قرار دهند.

معاون اول رییس جمهور با تأکید بر اینکه مدیریت بحران و حوادث در لحظات اول حادثه بسیار مهم و تعیین کننده است، گفت: باید در زمان بروز حوادث و بلایای طبیعی، به طور دقیق سطح حادثه، نحوه مدیریت و اقدامات لازم مشخص باشد و وظایف و مسئولیت های هر دستگاه نیز باید به طور روشن از قبل تعیین شده باشد.

 

 

ظریف نسبت به مذاکرات ترسیم خط مبدا ابراز امیدواری کرد

وزیر امورخارجه ضمن تاکید بر تمایل ایران و قزاقستان به گسترش روابط دوجانبه گفت: همبستگی های تاریخی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی میان ایران و قزاقستان اهمیت بسیار دارد و همین مشترکات ما را به هم پیوند داده است.

به گزارش ایرنا، «محمد جوادظریف» پس از دیدار با «مختار تیلو بردی» معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قزاقستان در تشریح مهم ترین موضوعات گفت وگوهای دوجانبه ضمن تبریک ایام نوروز و فرارسیدن ماه مبارک رمضان به مردم قزاقستان گفت: همبستگی های تاریخی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی میان ایران و قزاقستان اهمیت بسیار دارد و همین مشترکات ما را به هم پیوند داده است.ظریف ضمن تشکر از مهمان نوازی دولت و ملت قزاقستان تصریح کرد: خوشحالم که باردیگر در نورسلطان با مقامات جمهوری قزاقستان دیدار می کنم. مذاکرات بسیار خوبی درباره موضوعات مهم منطقه ای، بین المللی انجام شد و از حمایت قزاقستان از جمهوری اسلامی ایران در صحنههای بینالمللی، سپاسگزاری می کنیم، از نقش مثبتی که قزاقستان در موضوعات مختلف چون موضوع هستهای ایران و سوریه و روند آستانه ایفا کرده است؛ بسیار خوشحالیم و نقش پیشگام رئیس جمهور اول نظربایف درباره موضوعات مختلف از جمله جهان عاری از سلاح هستهای را قدر می دانیم و از آن حمایت میکنیم و همراهی کامل داریم.

وزیر امورخارجه افزود: در این دیدارها درباره مسائل منطقه ای به ویژه بحران افغانستان گفت و گو و بر ضرورت احترام به خواست مردم افغانستان و دستاوردهای آنها، نیاز به ادامه دموکراسی در افغانستان و توازن قومی و زبانی در آینده سیاسی این کشور تاکید شد.

وی ادامه داد: در حوزه روابط دوجانبه گسترش این روابط و حضور ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا مورد تایید دو طرف قرار گرفت و بر استفاده صلحآمیز از دریای خزر که به صورت مشترک از سوی ایران و قزاقستان انجام میشود؛ تاکید شد. وزیر امورخارجه ضمن امیدواری درباره نتیجه بخش بودن مذاکرات ترسیم خط مبدا در دریای خزر، گفت: راه آهن ها و مسیرهای ترانزیت ای مشترک بین ایران و قزاقستان و سایر همسایگان با جدیت در این دیدارها بررسی شد و ضرورت افزایش روش های اتصالی منطقهای و بینالمللی مورد بحث قرار گرفت.