تشکیل کمیته پشتیبانی از تولید و مانع زدایی در وزارت کار

نماینده ویژه وزیر کار از تشکیل کمیته پشتیبانی از تولید و مانع زدایی در وزارت کار خبر داده و می گوید: حل مشکلات بنگاههای اقتصادی مشکلدار، حفظ فرصتهای شغلی و صیانت از نیروهای کار و کمک به توسعه اشتغال نیروهای جدید با استفاده از آموزشهای مهارتی در بنگاه ها از مهمترین اولویتهای وزارت کار در سال جدید است.به گزارش ایسنا کریم یاوری با تاکید بر پرداخت تسهیلات ارزان به کارآفرینان و کارفرمایان، فراگیری آموزشهای مهارتی و مهارت آموزی نیروهای کار را از الزامات اساسی برای تحقق شعار امسال عنوان کرد.مشاور وزیر کار درعین حال کمک به تسهیل تشکیل بنگاههای تعاونی و خصوصی، مانع زدایی از جریان تولید و کارآفرینی، برطرف کردن موانع پیش روی تولیدکنندگان و آسان سازی و روان سازی اجرای قوانین و مقررات حاکم بر کار و تولید را از برنامه های وزارت کار در سال جدید برشمرد.به گفته یاوری، بهره مندی از مزایای بیمه و درمان و بازنشستگی نیروهای کار از موضوعاتی است که از سوی وزیر کار به کمیته های پشتیبانی و مانع زدایی سفارش و تاکید شده است.

 

افزایش ۳۹ درصدی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

وزیر کار از تصویب افزایش حقوق پیشنهادی سازمان تامین اجتماعی برای بازنشستگان در جلسه هیات دولت خبر داد و گفت: حداقل پرداختی به بازنشستگان با ۳۹ درصد افزایش از رقم یک میلیون و ۹۱۰ هزار و ۴۲۷ تومان در سال گذشته به ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار و ۴۹۵ تومان در سال ۱۴۰۰ افزایش پیدا میکند.به گزارش ایلنا، محمد شریعتمداری گفت: در اجرای ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی که سازمان تامین اجتماعی را مکلف میکند برای تعیین حداقل مستمری بازنشستگان، از کارافتادگی کلی و مجموع مستمری بازماندگان در فواصل زمانی حداکثر سالی یکبار، به دولت مراجعه کند و مصوبه هیات وزیران را اخذ کند. پیشنهاد سازمان از طریق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت مطرح شد و در اجرای ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی که تکلیف میکند که به هر صورت این حداقل نباید از میزان حداقل میزان مرد کارگر عادی کمتر باشد، امروز در جلسه هیات وزیران مصوبه مورد نیاز صادر شد.وی گفت: بازنشستگان این امکان را پیدا میکنند که در فرودین ماه سال ۱۴۰۰ از افزایش دستمزد برخوردار باشند و این منهای عدد همسان سازی مرحله دوم است.

اقتصاد ایران ٥/٢ درصد رشد میکند

چشمانداز جدید صندوق بینالمللی پول (آیاماف) منتشر شد که نشان میدهد اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۱ با رشد ۲.۵ درصدی روبرو خواهد شد.به گزارش مهر از وبسایت صندوق بینالمللی پول، تخمینهای این صندوق نشان میدهد اقتصاد ایران در سال گذشته هم ۱.۵ درصد رشد داشته است.همچنین در این چشمانداز رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۲ برابر با ۲.۲ درصد تخمین زده شده است.در چشمانداز جدید صندوق بینالمللی پول نرخ تورم سال گذشته ایران ۳۶.۵ درصد، نرخ تورم سال ۲۰۲۱ برابر با ۳۹ درصد و نرخ تورم سال ۲۰۲۲ برابر با ۲۷.۵ درصد تخمین زده شده است.نرخ بیکاری ایران در سال ۲۰۲۰، ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ هم به ترتیب ۱۰.۸ درصد، ۱۱.۲ درصد و ۱۱.۷ درصد اعلام شده است.

مالیات از سود سهام دریافت نمی شود

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: در بودجه ۱۴۰۰، بند یا طرحی برای اخذ مالیات بر سود سهام وجود ندارد.جعفر قادری در گفتوگو با ایرنا افزود: مباحثی درباره وضع مالیات بر سرمایه و سود سپردههای بانکی مطرح است، اما در خصوص سود سهام هیچ بند و طرحی در بودجه وجود ندارد.قادری ادامهداد: این طرح شامل مالیات بر املاک با انواع کاربری، وسایل نقلیه موتوری زمینی، مسکوک طلا، شمش طلا و طلای آب شده، زیورآلات از جنس طلا، پلاتین و جواهر و همچنین انواع ارز خارجی است.عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: مالیات بر سود سپردههای بانکی را نیز میتوان در قالب طرحهایی ارائه داد مبنی بر اینکه این سود تا محدودهای شامل معافیت از مالیات شوند و به مازاد آن مالیات تعلق بگیرد که آن هم جای بررسی بیشتر دارد. عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس اعلام کرد: دولت در لایحه بودجه، بندی را به عنوان مالیات بر عایدی سرمایه گنجانده بود که مجلس شورای اسلامی پس از اصلاحیه، سهام و سپرده بانکی را از این بند حذف کرد.

خامفروشی و اقتصاد نفتی مانع توسعه

مدیر طرح توسعه معاونت ریاست جمهوری گفت: خامفروشی و تکیه بر اقتصاد نفتی از موانع اصلی توسعه و پیشرفت کشور است.کامبیز مهدی زاده به ایرنا گفت: بسیاری از کشورهای دنیا دارای منابع معدنی و نفتی خوبی هستند اما با خام فروشی جزو کشورهای فقیر قرار دارند.وی تاکید کرد: یکی از بهترین گزینه ها برای توسعه کشور موضوع فناوری و نوآوری به ویژه در حوزه زمین شناسی معدن و صنایع معدنی است.وی با بیان اینکه در این زمینه بستر و فضای بکری برای سرمایه گذاری وجود دارد، تصریح کرد: امروز با راه اندازی مرکز نوآوری و فناوری های زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی واقع در پارک علم و فناوری استان سمنان در شاهرود،دوست داران علم زمین شناسی و معدن، استارتاپ ها و شتاب دهنده و شرکت های دانش بنیان میتوانند محصولات خود را عرضه کنند.مهدی زاده راه اندازی این مرکز را با هدف جلوگیری از خام فروشی عنوان کرد و گفت: باید از خام فروشی و اقتصاد نفتی فاصله گرفت، چرا که با تکیه بر یک منبع نمی توان پیشرفت کرد، برای پیشرفت کشور ترکیبی از منابع لازم است.

ورود٥/٤ میلیارد دلار به ارزهای مجازی

اطلاعات شرکت انگلیسی مدیریت ارزهای دیجیتال «کوین شیرز» نشان میدهد سرمایهگذاری در ارزهای مجازی در سه ماه اول سال جاری میلادی به ۴.۵ میلیارد دلار رسیده که حاکی از افزایش مشارکت موسسات در این بخش است. به گزارش تسنیم از رویترز، جریان سرمایهگذاری در ارزهای مجازی در فصل زمستان ۱۱ درصد نسبت به فصل قبل از آن یعنی آخرین فصل ۲۰۲۰ افزایش داشت ولی سرعت این سرمایهگذاری پایینتر بود. ارزش بازار ارزهای مجازی در روز دوشنبه به بالاترین رقم دو تریلیون دلار رسید. سرمایه بازار بیت کوین بیش از یک تریلیون دلار است و حدود یک هفته این رقم را حفظ کرده است.طبق اطلاعات کوین شیرز، بیت کوین با ۳.۵ میلیارد دلار بیشترین جریان سرمایهگذاری را در سه ماهه اول سال جاری میلادی داشته و پس از آن اتریوم با ۷۶۵ میلیون دلار قرار دارد.سرمایههای ارز مجازی تحت مدیریت تا ۵۹ میلیارد دلار افزایش یافته که این رقم در سال گذشته میلادی برابر با ۳۷.۶ میلیارد دلار بود.

رکود اقتصادی گریبانگیر مرزنشینان

رئیس کمیسیون مرزنشینان اتاق تعاون معتقد است حمایت از مرزنشینان در شرایط اقتصادی حاضر ضمن تقویت معیشت مردم ساکن در مناطق مرزی، موجب تنظیم بازار کالاهای اساسی می شود.به گزارش ایسنا،یاسر فیضی می گوید: تصویب نامه هیات وزیران در خصوص واردات کالاهای اساسی و ضروری توسط تعاونی های مرزنشینان از محل ارز حاصل از صادرات سالهای ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹، خارج از سهمیه ارزی و مقدار تعیین شده و بر خلاف فرمایش مقام معظم رهبری در نامگذاری سال جدید و مصداق مانع تراشی و نقطه مقابل پشتیبانی است.او با اشاره به رکود فعالیت تعاونی های مرزنشین می گوید: مصوبه اخیر هیات وزیران در اواخر اسفند ۱۳۹۹ فرصت خوبی بود که جبران مافات شود و به رکود اقتصادی مرزنشیان پایان دهد ولی متاسفانه تفسیر گمرک از عبارت" خارج از سهمیه ارزی و مقدار تعیین شده" عدم استفاده از معافیت های گمرکی مرزنشینان است و این موضوع کور سوی امید ایجاد شده برای رفع مشکلات موجود را به ناامیدی تبدیل کرده و موجب نارضایتی مرزنشینان شده است. فیضی می گوید: واردات مرزنشینان به استناد قانون ساماندهی مبادلات مرزی، در قبال انجام صادرات است و این واردات در قبال صادرات مشمول تخفیفات گمرکی می شود لذا این تفسیر که مرزنشینان برای واردات کالاهای اساسی و ضروری نمی توانند از معافیت های قانونی در حقوق ورودی استفاده کنند، مغایر با قانون ساماندهی مبادلات مرزی است.

تجارت راهکارهای جدید برای رونق تولید داخل را بررسی کرد

گروه اقتصادی کورش شرفشاهی: اقتصاد شامل یک سری مولفه هایی است که باید به صورت همزمان و همه جانبه دیده شود تا اقتصادی پویا شکل بگیرد. به عبارت بهتر اقتصاد دارای ابعاد گوناگونی است که در یکی از بخش های آن یعنی عرصه تولید می بایست تعادل لازم بین عرضه و تقاضا صورت بگیرد تا یک واحد تولیدی سرپا بماند. بی شک بدون نگاه به بازار تقاضا نمی توان یک تنه بازار عرضه را تقویت کرد، زیرا تجربه نشان داده در بسیاری از موارد نگاه یک جانبه به تولید و صدور مجوز فعالیت برای بنگاه های تولیدی در یک بخش، باعث انباشت تولید بدون تحریک تقاضا بوده و در نتیجه ورشکستگی بسیاری از بنگاههای اقتصادی را رقم زده است. بنابراین لازم است تعادل بین بازار عرضه و تقاضا شکل بگیرد و چنانچه یکی از این عرصه ها دارای چالش یا مشکل باشد، می بایست به تقویت همان عرصه پرداخت تا کفه دیگر ترازو آسیب نبیند. برای حمایت از تولید نیاز به نقدینگی است و برای تامین نقدینگی نیاز به تسهیلات از بانکها به شدت احساس می شود. اما به دلیل آنکه بانک ها به همکاری با بنگاههای اقتصادی رغبت نشان نمیدادند، شاهد بحران و تعطیلی بسیاری از بنگاهها بودیم و هستیم. در این شرایط لازم است به نوع دیگری نیاز بنگاه های اقتصادی به نقدینگی تامین شود. از سوی دیگر یکی از جدی ترین چالش بنگاه های اقتصادی، ناتوانی در برقراری ارتباط بین تولید کننده و مصرف کننده است و در این میان، سود اصلی به جیب دلالان و واسطه ها می رود. تاکنون بارها شاهد بودیم که بنگاه اقتصادی ناچار است مواد اولیه را به قیمت نقد خریداری کند و دستمزد کارگر را به روز و هزینههای بنگاه را به صورت نقد پرداخت کند، اما کالای تولید شده را به صورت نسیه می فروشد و در بسیاری از موارد پول آن را چندین ماه دیرتر دریافت میکند. به همین دلیل لازم است تحریک تقاضا به وسیله تسهیلات بانکی اتفاق بیفتد. این یک واقعیت است که امروزه به دلیل بالا رفتن قیمت کالاها و اجناس، مردم توان خرید ندارند و در نتیجه کالای تولید شده نیز به فروش نمی رسد. برای رفع این معضل تعیین تسهیلات هدفمند ضروری به نظر می رسد. بدین معنا که تسهیلات در قالب خرید کالای ایرانی پرداخت شود، تاهم مردم نقدینگی لازم برای خرید کالای ایرانی داشته باشند و هم بنگاه های اقتصادی بتوانند کالای خود را به صورت مستقیم به دست مصرفکننده برسانند.

کارت اعتباری سهام عدالت

در این رابطه کارت اعتباری تعریف شد و رئیس جمهور اعلام کرد بر اساس تصمیمات اتخاذ شده در ستاد اقتصادی دولت، مقرر شده به ازای هر برگ سهام عدالت ۱۰ میلیون تومانی ۱۴ میلیون اعتبار و برای هر برگ سهام عدالت ۵۰۰ هزار تومانی ۷ میلیون تومان اعتبار در کارتهای سهام عدالت لحاظ شود. به گفته روحانی یک خانوار سه نفره میتواند حداقل تا ۲۱ میلیون تومان اعتبار در قالب کارت اعتباری سهام عدالت دریافت کند.

تقویت حوزه مغفول مانده تقاضا

در همین رابطه وزیر اقتصاد گفت: نظام بانکی کشور در سال جدید باید در کنار تقویت طرف عرضه و اعطای تسهیلات مستقیم به واحدهای تولیدی، تمرکز خود را بر حوزه مغفول مانده طرف "تقاضا" گذاشته و از طریق اعطای تسهیلات به مردم جهت خرید کالای ایرانی، نسبت به ساماندهی این حوزه اقدام کنند.فرهاد دژپسند اعمال این سیاست را بهترین نوع حمایت از تولید عنوان کرد و افزود: بانک ها در این ارتباط می توانند قراردادهایی را با بنگاه های تولیدی یا سازمان های اجرایی منعقد کنند و با این کار منابعی تزریق میشود که برگشت پذیر بوده و ریسک کمتری دارد و اهداف مورد نظر را نیز پوشش می دهد چه بسا که اگر بنگاههای تولیدی ما تقاضای مکفی داشته باشند، این قدر سریع دچار چالش نمیشوند.

ضرورت حمایت از عرضه

وزیر اقتصاد با بیان اینکه حوزه "عرضه" را نیز نباید و نمی توان رها کرد، خواستار سیاست گذاری درست و دقیق در این حوزه شد، بطوریکه تأمین مالی پروژه هایی که پیشرفت بالا داشته و با تزریق منابع بانک به بهره برداری می رسند، در اولویت قرار گیرند.وی به مسأله سرمایه در گردش بنگاه های تولیدی و اقتصادی اشاره کرد و اظهار داشت: بانکها به عنوان امین سپرده گذاران باید در تخصیص منابع بگونه ای عمل کنند که منتهی به افزایش نرخ بهره برداری از ظرفیت تولید شود.دژپسند افزود: اگر بانک ها در ارزیابی تقاضاهای دریافت تسهیلات مبتنی بر توجیه فنی و اقتصادی به صورت دقیق و حرفه ای عمل کنند، می توانند نظام بنگاه داری کشور را نیز اصلاح کنند.

نقش آفرینی بانکها در تولید

وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه عمده طرح ها و پروژه های بزرگ کشور معمولأ با مشارکت بانک ها اجرا شده است گفت: معتقدیم، خدمات بی بدیل نظام بانکی در حمایت از رشد و توسعه اقتصادی کشور آنطور که باید مورد توجه و تقدیر قرار نگرفته است.وی یادآور شد: به منظور تقویت حمایت نظام بانکی از بخش های تولیدی، لازم است بانک ها نیز پشتیبانی شده و موانع کسب و کار آنها نیز مرتفع شود. دژپسند با بیان اینکه نباید میان بانک ها و بازار سرمایه احساس رقابت وجود داشته باشد، خواستار ارائه مدلی ترکیبی، تعاملی و تکاملی توسط بانک ها و بازار سرمایه به نحوی شد که ضمن تسهیل و تسریع در تامین مالی بنگاه ها، بخشی از تامین مالی بلندمدت و کلان به بازار سرمایه منتقل شود.

هدفگذاری کارتهای اعتباری

با این شرایط به نظر می رسد کارتهای اعتباری نقش پررنگی پیدا می کنند، اما هدف کارت اعتباری به پشتوانه سهام عدالت، افزایش نقدینگی سهامدارن بود. بر این اساس شرکت سپرده گذاری مرکزی از سوی شورای عالی بورس و بانک مرکزی، فرایند اعطای توثیق سهام عدالت را انجام میدهد. تاکنون بیش از ۶ هزار درخواست از سوی مشمولان سهام عدالت به شرکت سپرده گذاری ارسال و توثیق شد. در حال حاضر ۲ بانک ملی و تجارت زیرساخت های لازم را انجام داده اند بطوریکه بانک ملی اسفند ماه ۹۹ و بانک تجارت از ۷ فروردین ۱۴۰۰ اقدام به پرداخت تسهیلات به سهامداران کرده اند.افراد باید در هر یک از این ۲ بانک، حساب داشته باشند و از طریق اپلیکیشنهای بانک اقدام به ثبت نام کنند، اما نکتهای که سهامداران باید به آن توجه کنند این است که حتما باید کارت ملی جدید داشته باشند.محمدی مدیر پروژه کارتهای اعتباری شرکت سپردهگذاری مرکزی در این خصوص گفت: همه سهامداران عدالت، که روش مستقیم یا غیر مستقیم را انتخاب کرده اند میتوانند از کارت اعتباری سهام عدالت استفاده کنند همچنین باید حتما در سامانه سجام ثبت نام کنند و احراز هویت شوند و بعد در بانک ثبت نام کنند. مشمولان سهام عدالت، که شرایط عمومی دریافت تسهیلات را در بانکها دارند، میتوانند تسهیلات دریافت کنند.وی تصریح کرد: یکی از شرایط دریافت تسهیلات سهام عدالت این است که سهام فرد نباید توقیف شده باشد. این افراد باید قبل از ورود به سامانه بانک، حتما تغییر کارگزاری ناظر را در پرتفوی سهام عدالت خود فعال کنند. با توجه به زمان معاملاتی بورس، افرادی که متقاضی دریافت کارت اعتباری سهام عدالت هستند حتما در روزهای کاری و در ساعت ۸ صبح تا ۱۶ اقدام به ثبت نام کنند تا فرایند توثیق سهام، سریعتر انجام شود.

رییس سازمان بورس زمان ثبتنام هیات مدیره استانی را اعلام کرد

رئیس سازمان بورس در مورد جاماندگان سهام عدالت گفت: تخصیص سهام عدالت سال ها پیش انجام شده و افرادی که واجد شرایط بود سهام عدالت خود را در اختیار گرفتند. دیگر سهامی برای تخصیص وجود ندارد و تصمیم در خصوص مباحثی که جدیدا در خصوص اعطای سهام عدالت به افراد جدید در برخی محافل منتشر شده، مربوط به دولت خواهد بود و تصمیم گیری آن بر عهده سازمان بورس نیست. به گزارش سنا محمدعلی دهقان دهنوی با اشاره به مصوبات جلسه شورای عالی بورس گفت: قرار بود انتخابات هیات مدیره استانی سهام عدالت اسفندماه برگزار شود، اما از آنجا که در برخی از استانها، تعداد افراد کافی برای عضویت هیات مدیره ثبت نام نکرده بودند و در برخی موارد فرایند تایید صلاحیت ثبت نام کنندگان مشمول مرور زمان شده بود، این نگرانی وجود داشت که انتخابات مناسب و پرشوری را شاهد نباشیم. رئیس سازمان بورس با بیان اینکه برنامه سازمان بورس به شورا ارایه شد، گفت: مقرر شد از اواخر اردیبهشت و در چندمرحله مجامع این شرکت ها برگزار شود. بر این اساس تا تاریخ ۲۸ فروردین ماه افرادی که تمایل دارند به عضویت هیات مدیره شرکت های سرمایه گذاری استانی انتخاب شوند، فرصت دارند تا در سامانه ستان سازمان بورس و اوراق بهادار ثبت نام کنند.

وی بیان داشت: به دلیل تعداد زیاد افراد، مجامع به صورت الکترونیکی برگزار خواهد شد و احراز هویت ها هم به صورت الکترونیکی خواهد بود. ثبت نام مردم در سجام برای احراز هویت الکترونیکی است و وقتی مجامع به صورت الکترونیکی برگزار می شود باید این اطمینان حاصل شود که همان سهام دار ثبت نام کننده، رای خود را در سامانه به ثبت می رساند. به این ترتیب، خواهش ما از مردم این است که این اقدام را انجام دهند به این دلیل که شرط ورود به مجمع، فقط ثبت نام سجامی است.

رئیس سازمان بورس با بیان اینکه هم اکنون متوسط ثبت نام افراد در سامانه سجام به ۶۵ درصد رسیده است، افزود: یعنی ۶۵ درصد افراد ثبت نام سجام را به سرانجام رساندند و مشکلی برای انتخابات ندارند. در بعضی از استان ها این عدد به ۸۰ درصد هم رسیده است و قاعدتا تا فرصت باقی مانده، افراد بیشتری می توانند در این سامانه ثبت نام کنند.

مسیحی از دریافت ١٩٢.٥ هزار میلیارد تومان خبرداد

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی با اشاره به جزئیات درآمدهای مالیاتی در سال ۹۹ گفت: ۱۹۲.۵ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شد که تحقق ۱۰۷ درصدی نسبت به رقم مصوب قانون بودجه سال قبل دارد.

محمد مسیحی در گفتوگو با فارس، با اشاره به وضعیت تحقق درآمدهای مالیاتی سال ۹۹ اظهارداشت: در سالی که گذشت سازمان امور مالیاتی موفق شد ۱۹۲.۵ هزار میلیارد تومان مالیات وصول کند که تحقق ۱۰۷ درصدی نسبت به رقم مصوب قانون بودجه سال قبل دارد. همچنین رقم محقق شده ۳۷ درصد بالاتر از عملکرد سال ۹۸ محسوب میشود.

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی به جزئیات درآمدها اشاره کرد و گفت: ترکیب مالیات از دو بخش مالیات مستقیم و کالا و خدمات تشکیل شده که در بخش مالیاتهای مستقیم با وصول ۱۱۹ هزار میلیارد تومان تحقق ۱۳۶ درصدی نسبت به رقم مصوب قانون بودجه سال ۹۹ و رشد ۴۶ درصدی نسبت به عملکرد سال ۹۸ وجود دارد.

وی ادامه داد: در بخش درآمد مالیات از کالا و خدمات نیز ۷۳.۵ هزار میلیارد تومان به خزانه واریز شد که ۲۳ درصد رشد نسبت به عملکرد سال ۹۸ داشته و همچنین ۸۰ درصد رقم مصوب بودجه سال ۹۹ تحقق یافت.

مسیحی با اشاره به سرفصلهای درآمدی مالیاتهای مستقیم بیان داشت: اشخاص حقوقی ۵۶ هزار میلیارد تومان مالیات پرداختند که رشد ۲۷ درصدی دارد.معاون سازمان امور مالیاتی افزود: از بخش مالیات بر درآمد نیز ۳۹.۵ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شد که ۳۶ درصد رشد نشان میدهد که عمده آن مربوط به مالیات مشاغل و حقوق (عمومی و خصوصی) بوده است.

وی در مورد درآمد مالیات بر ثروت نیز تصریح کرد: در این بخش ۲۳.۲ هزار میلیارد تومان درآمد وصول شده که رشد ۱۷۸ درصدی دارد.مسیحی با بیان اینکه به دلیل شرایط به وجود آمده ناشی از بیماری کرونا و محدودیت و کاهش ترددها، میزان سوخت مصرفی در کشور کاهش یافت که اثر خود را روی درآمد این بخش گذاشت، خاطرنشان کرد: در سال ۹۹ حدود ۶ هزار میلیارد تومان مالیات از فرآوردههای نفتی اخذ شده که ۱۴ درصد نسبت به سال ۹۸ افت نشان میدهد.

با عقب نشینی ١٠ هزار و ٨٩٩ واحدی شاخص رقم خورد

بورس اوراق بهادار تهران روند رو به ریزش شاخص را آغاز کرد، به گونهای که در پایان معاملات با کاهش ۱۰ هزار و ۸۸۹ واحد به رقم یک میلیون و ۲۴۹ هزار و ۸۹۶ واحد رسید.

به گزارش فارس،همچنین شاخص کل با معیار هموزن با کاهش ۱۲۵۶ واحد به رقم ۴۳۷ هزار و ۱۱۵ واحد رسید.ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران به رقم ۴ میلیون و ۹۹۴ هزار میلیارد تومان رسید.معاملهگران در بورس تهران بیش از ۱.۸ میلیارد سهام حقتقدم و اوراق مالی در قالب ۲۴۳ هزار نوبت معامله و به ارزش ۲ هزار و ۱۹۷ میلیارد تومان داد و ستد کردند.اگر ارزش معاملات امروز فرابورس که به بیش از ۱۳ هزار و ۵۷۸ میلیارد تومان رسید را هم در نظر بگیریم معاملهگران دو بازار امروز بیش از ۱۵ هزار و ۷۷۵ میلیارد تومان داد و ستد کردند. همه شاخصهای بورس قرمز بودند اما میزان ریزش شاخصها زیر یک درصد بوده است بگونهای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار هم وزن فقط ۰.۲۹ درصد کاهش یافتند و این دو شاخص با معیار وزنی ـ ارزشی ۰.۸۶ درصد افت کردند.

همچنین شاخص آزاد شناور ۰.۷۶ درصد کاهش یافت، شاخص بازار اول بورس فقط ۰.۹ درصد افت کرد و شاخص بازار دوم بورس ۰.۸۲ درصد کاهش یافت.

نمادهایی که قبلا شاخصساز بودند در کاهش شاخص اثرگذار بودند، به گونهای که نمادهای فولاد مبارکه، ملی مس، شستا، پتروشیمی خلیجفارس، معدنی دماوند، پالایش نفت اصفهان و هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تأمین، به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشتهاند. در فرابورس ایران شاخص کل با ۷ واحد رشد به رقم ۱۷ هزار و ۹۲۴ واحد رسید. ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس ایران بیش از یک میلیون و ۲۱۸ هزار میلیارد تومان رسید.معاملهگران در فرابورس ایران بیش از ۵۶۸ میلیون سهام حقتقدم و اوراق مالی در قالب ۷۷ هزار نوبت معامله و به ارزش ۱۳ هزار و ۵۷۸ میلیارد تومان داد و ستد کردند. نمادهای بیمه پاسارگاد، هلدینگ معدنی خاورمیانه، سنگآهن گهرزمین، مدیریت انرژی امید تابان حور، به ترتیب بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را داشتند و برعکس نمادهای آریاساسول، پتروشیمی مارون و پتروشیمی تندگویان بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابوس را داشتهاند.