پدیده این روزهای شبکه های اجتماعی را بیشتر بشناسید

چند ماهی میشود که نام کلابهاوس بر سر زبانها افتاده، شبکهای اجتماعی که میگویند در کمتر از یکسال بیش از ۱ میلیارد دلار ارزش پیدا کرده است. اگر هم اهل فضای مجازی و شبکههای اجتماعی نباشید، احتمالا صحبتهای اخیر ظریف در کلابهاس به گوشتان رسیده است.

از عمر شبکه اجتماعی کلابهاوس نزدیک به یک سال میگذرد. در کلاب هاوس خبری از نوشته، عکس و ویدئو نیست. اینجا فقط صداست که آن هم باقی نمیماند. یعنی قرار نیست بدون رضایت مشارکتکنندگان در گفتگو صدا ضبط شود و حتی ممکن است محدودیتهایی برای خاطیان به همراه داشته باشد.

در اتاقهای این شبکه صدامحور بحثهای متنوعی در جریان است و در هر اتاق ادارهکنندگان نشست هستند که تعیین میکنند چه کسی میتواند وارد بحث شود. در بسیاری موارد به روال گردهماییها عدهای سخنور هستند و بسیاری گوش به حرفهای آنها میسپارند.

این شبکه نوپا هنوز به بلوغ کامل نرسیده و نرمافزار آن فقط برای گوشیهای آیفون در دسترس قرار گرفته است. حضور در آن نیز منوط به دعوتنامه است و با این وجود رشد کاربران آن در ماههای نخستین سال ۲۰۲۱ سیر صعودی شتابانی دارد.

راز محبوبیت کلابهاوس

روهان ست و پل دیویدسون دو تن از کارآفرینان قدیمی سیلیکونولی هستند که کلابهاوس را راه انداختند. آنها این برنامه را آخرین تلاش خود برای ساخت شبکهای اجتماعی نامیدهاند و امیدوارند که این بار تلاششان به چیزی ماندگار تبدیل شود.

جدای از ویژگیهای نرمافزار، بیشتر محبوبیت کلابهاوس و اقبال عمومی به آن مدیون حضور چهرههای سرشناس یا همان سلبریتیها است. اپرا وینفری، مارک زاکربرگ، بیل گیتس و البته ایلان ماسک با پیوستن به این شبکه اجتماعی خیلی از هواداران خود را به آن کشاندند و خیلی را کنجکاو حضور در آن کردند.

حتی گفته میشود که پس از حضور ایلان ماسک در کلابهاوس بازار سیاهی برای دعوتنامههای آن شکل گرفت. در ایران هم اگر سری به سایتهای خرید و فروش اینترنتی بزنید، حتما آگهیهای فروش دعوتنامه کلابهاوس را پیدا خواهید کرد.

آنطور که بلومبرگ گزارش کرده است، کاربران کلابهاوس بر این عقیده هستند که
در این شبکه اجتماعی ارتباط با چهرههای سرشناس نزدیکتر است و احساس دسترسی داشتن به آنها قویتر.

 

 

آهنگساز سریال «نون خ» در پاسخ به اینکه چرا در تیتراژ قسمت پایانی سریال، از موسیقی ترکیهای بهره گرفته است؟ چنین توضیح میدهد: موسیقی قطعه «لیلیم لی» اصالتی کردی دارد. ممکن است برخی پس از گوش دادن اثر در تیتراژ پایانی سریال، قطعه بازخوانی شده توسط ابراهیم تاتلیس (خواننده ترک) برایشان یادآوری شود، ولی این خواننده به دلیل کُرد بودنش چندتا از ملودیهای فولکلور کردی همانند «لیلیم لی» را به ترکی برده است. صادق آزمند ـ آهنگساز سریال «نون خ» ـ در گفت وگویی با ایسنا در ادامه توضیحاتش می افزاید: اگرچه قدمت و اصالت این آثار به موسیقی کُردی برمیگردد، اما چون از یک خواننده مطرح ترکیهای شنیده شد، خیلیها این قطعه را به عنوان یک اثر ترکی میشناسند. از او می پرسیم «کردی ترکیه یا کردی ایران؟» که چنین پاسخ می دهد: موسیقیهایی که در سریال استفاده کردم، موسیقی کردستان بود؛ به گونهای که مثلا کردهای خراسان را که کرمانج هستند را در نظر گرفتم ولی باید بدانیم که کردهای ترکیه نیز کرمانج هستند. به همین جهت سعی کردم سیری در موسیقی کردستان داشته باشم و تمامی لهجهها را در نظر بگیرم. البته «لیلیم لی» سروده استاد بی بدیل و پر آوازه کرد، «استاد هیمن موکریانی» است. در نتیجه موسیقی «لیلیم لی» را که در سریال شنیدیم به اصل خودش برگشت.

آزمند در ادامه درباره عهدهدار بودن ساخت موسیقی سریال «نون خ ۳» اظهار می کند: برای ساخت بخش به بخش موسیقی این سریال بسیار فکر شده است؛ چون این سریال با دیگر فیلمهایی که ساخت موسیقی آنها را بر عهده داشتم دارای تفاوتهایی بود.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به شرایط خطرناک و شیب تند افزایش کرونا در کشور، گفت: درخواست ما از مردم در کلیه گروه های سنی این است که تا حد امکان در خانه بمانید و جز در موارد ضروری منزل را ترک نکرده و در صورت نیاز به خروج از منزل ضمن استفاده از ماسک از هرگونه حضور در تجمعات به طور جدی خودداری کنید. دکتر سیماسادات لاری، گفت: شیوع ویروس جهش یافته انگلیسی در سراسر کشور با سرعت رو به افزایش بوده و شیب موارد ابتلا و بستری ناشی از کرونا، در بیمارستانها و مراکز درمانی به مراتب تندتر از خیزهای دوم و سوم است. وی افزود: ما در یک جنگ تمام عیار با بیماری کووید-۱۹ به سر میبریم و مطمئنا طی روزهای آتی شاهد افزایش آمار موارد مرگ و میر ناشی از بیماری خواهیم بود. لاری ادامه داد: حال با توجه به شرایط بسیار خطرناک بیماری در کشور درخواست ما از مردم در کلیه گروه های سنی این است که تا حد امکان در خانه بمانید و جز در موارد ضروری منزل را ترک نکرده و در صورت نیاز به خروج از منزل ضمن استفاده از ماسک از هرگونه حضور در تجمعات به طور جدی خودداری کنید.

دنیای ورزش تورنتو نوشت: گراهام پاتر، سرمربی برایتون که در تلاش برای ماندن در لیگ برتر است میخواهد ۹ بازیکن خود را به فروش رساند.

این فصل هم برای علیرضا جهانبخش خوب پیش نرفت و پس از چند بازی خوب در ابتدای فصل، بازیکن ایرانی به دلیل مصدومیت از حضور در ترکیب برایتون بیرون رفت و پس از آن و با بازگشت به لیست برایتون نیز نتوانست در ترکیب گراهام پاتر قرار گیرد.

او در روز یکشنبه و در دیدار مقابل منچستریونایتد در دقیقه ۸۸ وارد میدان شد و زمانی کافی برای درخشش نداشت و نتوانست کاری برای تیمش در شب باخت به شیاطین سرخ انجام دهد.

اوضاع برای او اصلا خوب نرفته و طبق پیشبینیها شرایط این بازیکن با توجه به مهرههای کنونی برایتون خوب پیش نخواهد رفت. طبق گزارش سایت Fourfourtwo که برگرفته از روزنامه ایندیپندنت شهر برایتون است، جهانبخش در کنار ۸ بازیکن دیگر در لیست فروش برایتون در تابستان قرار گرفته است. ستاره ایرانی که در سال ۲۰۱۸ با انتقال ۱۷ میلیون پوندی خود از آلکمار هلند رکورد نقل و انتقالات باشگاه برایتون را تغییر داد، تا سال ۲۰۲۳ با این باشگاه قرارداد دارد.

با وجود اینکه بازیکنان قراردادهای میلیاردی با باشگاهها منعقد میکنند، اما در کنار فوتبال درآمد بسیار بالایی از تبلیغات دارند و در این بین باشگاهها از این درآمدها بی بهره ماندهاند.

به گزارش ایسنا، در روزگاری که باشگاهها با وجود مشکلات مالی قراردادهای میلیاردی با اعضای تیمهای فوتبالشان منعقد میکنند، بازیکنان و مربیان که به واسطه همین باشگاهها شناخته شدهاند، با استفاده از پلتفرمهای فضای مجازی، فعالیتهای تبلیغاتی میکنند از این راه پول خوبی به جیب میزنند اما باشگاهها در عمل عایدی از این درآمد میلیاردی ندارند.

اگر تعدادی از فوتبالیستها را در اینستاگرام دنبال کنید، در کنار تصاویر این بازیکنان، هر روز با تبلیغات گسترده موجه میشوید که انواع و اقسام خدمات و پیجهای مختلف را تبلیغ میکنند. بر اساس روند رایج، هر بازیکن بسته به تعداد دنبال کنندهای که دارد، برای هر استوری بین ۱۰ تا ۳۰ میلیون تومان دریافت میکند که از طرف دیگر برای پستهای اینستاگرامی هزینه تبلیغات به مراتب بیشتر هم خواهد بود. حال اگر یکی از باشگاههای پر هوادار لیگ را در نظر بگیریم که به طور میانگین ۱۸ بازیکن این تیم در طول ماه، هر کدام ۱۰ تبلیغ اینستاگرامی جذب کنند، با میانگین قیمت ۲۰ میلیون تومان، این ۱۸ بازیکن مجموعا حدود ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان درآمد کسب میکنند اما از این پول، چیزی عاید باشگاه نمیشود.

 

مدیر گردشگری و صنایع دستی کانون جهانگردی و صنایع دستی از توقف طرح «سفر کارت» یا همان وام ۲۰ میلیون تومانی سفر خبر داد و علت آن را تداخل موضوعی با ویروس کرونا اعلام کرد. هرچند موانع دیگری هم برای توقف این طرح وجود دارد.

مهرماه ۹۹ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با یکی از بانکها برای به جریان انداختن «سفرکارت» تفاهم کرد، طرحی که در واقع یک وام قرضالحسنه به ارزش ۲۰ میلیون تومان با نرخ سود چهاردرصد برای حمایت از سفر بود. حسین اربابی ـ مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ـ به عنوان مجری این طرح گفته بود که «سفرکارت» به نوعی وام قرضالحسنه محسوب میشود که دارندگان آن میتوانند ظرف ۱۵۰ روز (پنج ماه) تا سقف ۲۰ میلیون تومان از مزایایِ سفرکارت و امکانات تأسیسات رسمی گردشگری که تمام پروتکلهای بهداشتی را رعایت میکنند، بهرهمند شوند و با یک ماه تنفس، در ۱۸ ماه نسبت به بازپرداخت آن اقدام کنند.

جزئیات دیگری از این طرح مشخص نشد، اما از همان ابتدا با واکنشهای منفی و انتقادهایی روبهرو شد؛ «سفرکارت» به عنوان طرحی معیوب از دوران محمود احمدینژاد شناخته میشود. حدود ۱۴ سال پیش طرح مشابهی اجرا شد که قرار بود با ارائه تسهیلات ارزانقیمت، زمینه سفر حقوقبگیران دولت و غیردولتیها فراهم شود، اما چهار سال پس از اجرای آن اعلام شد، نزدیک به پنجهزار نفر در وزارتخانهها، سازمانها و شرکتهای دولتی و خصوصی برای دریافت «سفرکارت» قرارداد بستند، اما بیش از سه میلیون نفر این کارت را گرفتند.

خبرگزاری رسمی کره شمالی گزارش داد، رهبر کره شمالی از اعضای "کلیدی و اصلی" حزب حاکم "کارگران" خواست تا در انجام برنامه اقتصادی پنج ساله جدید این کشور فعالتر و مسئولیتپذیرتر باشند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این اظهارات پس از آن مطرح شدند که کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی هفته گذشته از سایت پروژه ساخت ۵۰ هزار دستگاه آپارتمان در پیونگیانگ بازدید کرد و خواستار تلاش بیشتر در ساخت و توسعه مسکن شد؛ پروژهای که بخشی از برنامه اقتصادیای است که در کنگره ماه ژوئیه اعلام شد. خبرگزاری کیسیانای کرهشمالی گزارش داد: کیم جونگ اون روز سهشنبه در کنفرانسی با حضور اعضای حزب حاکم سخنرانی کرد. این کنفرانس در حالی برگزار شد که کشور نسبت به دورنمای اجرای تصمیمات اتخاذ شده در کنگره ژوئیه از روحیه بالایی برخوردار است. در این گزارش آمده است: ۱۰ هزار تن از جمله دبیران حزب از بخشهای مختلف به ویژه سایتهای تولیدی، مقامات ارشد استانی و دبیران ارشد کمیتههای حزب در این کنفرانس حضور داشتند. کیم جونگ اون در جریان سخنرانی افتتاحیه این کنفرانس گفت: دبیران و مدیران حزب از اعضای اصلی کادر بدنه حزب ما و پرچمداران در اجرای سیاست حزب حاکم هستند.

مرسدس بنز ۲۰۲۲ CLS ۴۵۰، با به روزرسانی هایی جدید، وارد بازار میشود. مرسدس بنز ۲۰۲۲ CLS ۴۵۰، ۴MATIC با تازه سازی وارد بازار میشود که به سدان برگرفته از کوپه، ظاهری به روز و تکنولوژی پیشرفته میبخشد. فروش این خودرو در ایالات متحده از اوایل سال ۲۰۲۲ آغاز میشود و این شرکت هنوز در مورد قیمت گذاری بحث نکرده است. ۲۰۲۲ CLS اکنون به صورت استاندارد با یک ظاهر طراحی شده AMG Line ارائه میشود که شامل پایه های جانبی مختلف و تکههای مشکی براق است. سپر جلوی این سدان هم اکنون اصلاح شده و طراحی به روزتری برای ورودیهای قسمت پایین خودرو دارد، علاوه بر این شکاف جلو هم اکنون کرومی است. جلوپنجره مشبک اصلاح شده یک الگوی ستارهای سه بعدی مرسدس بنز با سطح شیشهای کروم دارد. چراغهای جلو LED ، در گوشه بیرونی کاملاً واضح هستند. در قسمت پشت از اگزوز کرومی، استفاده شده است. Starling Blue Metallic اکنون دارای یک رنگ خارجی است. همچنین برای چرخهای ۱۹ اینچی طرحهای جدیدی با دو پره وجود دارد. قطعات ۲۰ اینچی از گزینههای رنگ خاکستری Tremolite یا High-Gloss Black بهره میبرند.

معاون کل وزارت بهداشت اسامی شهرهایی که در شهرهای قرمز و نارنجی باید تعطیل باشند را اعلام کرد و گفت: به عنوان دستگاه ناظر گلایه داریم که هنوز در شهرهایی که از چند روز قبل قرمز اعلام شدند، خصوصا مراکز استانها و به خصوص تهران هنوز بسیاری از پاساژها، رستورانها و بنگاه املاک و... که باید تعطیل باشند، باز هستند.

دکتر ایرج حریرچی درباره ممنوعیت فعالیت اصناف در مناطق قرمز کشور، گفت: متاسفانه و با کمال تاسف از امروز ۲۵۷ شهر کشور شامل تمام مراکز استانها قرمز شدند و مجموع شهرهای قرمز و نارنجی کشور به بیش از ۸۵ درصد رسید و شهرهای آبی ما فقط به تعداد ۱۱ شهر است که کمتر از چند دهم درصد شهرها است.

وی افزود: متاسفانه برخی از محدودیتهایی که باید در شهرهای قرمز و نارنجی اعمال شود، هنوز به طور مناسب خصوصا در این دوره اعمال نشده است.

حریرچی با اشاره به برخی از این محدودیت ها، گفت: به عنوان مثال مشاغل گروه دو در شهرهای قرمز حتما باید به مدت دو هفته از روز اعلام، تعطیل باشند.