آغاز صدور کارت اعتباری با توثیق یارانه یا سهام عدالت

وزیر تعاون از صدور کارت اعتباری با توثیق سهام عدالت یا یارانه بدون نیاز به مراجعه به بانک خبر داد.به گزارش ایرنا، «محمد شریعتمداری» در توییتر نوشت: به ابتکار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و برای نخستین بار تامین مالی خرد مبتنی بر زنجیره تولید از طریق صدور کارت اعتباری خرید با هدف افزایش قدرت خرید مردم و با توثیق سهام عدالت یا یارانه، بدون نیاز به مراجعه به بانک آغاز شد.این توییت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با هشتگ یک گام جلوتر منتشر شده است.به پشتوانه سهام عدالت کارت اعتباری در اختیار مردم قرار میگیرد که تمام مراحل آن بدون نیاز به مراجعه به بانک به صورت الکترونیکی انجام می شود. همچنین وزیر تعاون از اجرای طرح اشتغال پایدار روستایی و یافتن راهکارهای عملی کوتاه مدت برای کاستن از فشار بیکاری خبر داد. شریعتمداری در توییتر اعلام کرد: در سال ٩٩ برای کاستن از فشار بیکاری، افزون بر اجرای طرح اشتغال پایدار روستایی، نمایندگان ویژه وزیر در مناطق دارای نرخ بیکاری بالا تعیین شدند. یافتن راهکارهای عملی کوتاه مدت، کار مهمی است که در ماههای پایانی دولت با محوریت معاون اقتصادی در ۱۰ استان در حال انجام است.

 

مالیات ستانی راه کنترل فعالیتهای اقتصادی فسادزا

یک کارشناس اقتصادی با تاکید بر اخذ مالیات از فعالیت های اقتصادی با سود بالا گفت: وقتی مالیات دریافت نشود، کسری بودجه به وجود میآید، بنابراین دولت باید از راه هایی آن را جبران کند و به همین دلیل اقدام به انتشار اوراق قرضه میکند و یا اقدام به استقراض از بانک مرکزی میکند.ابراهیم رزاقی در گفتوگو با فارس افزود: باید از هر فعالیت اقتصادی که دارای سود بالا است، مالیات اخذ شود و همچنین نحوه مالیات ستانی به گونهای باشد که از افزایش مصارف غیرضروری خانواده ها جلوگیری کند. این کارشناس اقتصادی گفت: بقای یک کشور از طریق مالیات است و مالیات هم از راه تولید به دست میآید، بنابراین اگر شرایط به گونهای باشد که سود فعالیتهای دیگر بیش از فعالیت تولیدی نباشد، هم میتوان فعالیتهای اقتصادی فسادزا را کنترل کرد و هم درآمد دولت را افزایش داد.این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه برای حمایت از تولید باید مشکلات بخش تولید را بررسی کرد و به رفع آن پرداخت، گفت: واردات با دلار ارزان اولین مشکل تولید است و دومین مشکل تولید وابستگی اقتصاد به نفت یا همان نفتی بودن اقتصاد است.

واردات کالا با رمزارز بزودی

بانک مرکزی به زودی مجوز واردات کالا با رمزارزهای تولیدشده داخلی را از طریق بانکها و صرافیهای مجاز صادر خواهد کرد و قرار است آیین نامه مرتبط با آن را در شورای عالی پولشویی به تصویب برساند.یک مقام مسئول در نظام بانکی به مهر گفت: اگرچه بانک مرکزی به هیچ عنوان معاملات فعلی رمزارزها در داخل کشور را تائید نمیکند اما با ضوابط خاصی که تدوین میشود، مخالفتی با معاملات آن ندارد؛ چراکه بانک مرکزی معتقد است که آینده اقتصادهای دنیا با رمزارزها گره خورده و باید ایران هم به این خیل بپیوندد؛ اما ضوابط و شرایط آن باید دقیق مشخص گردد و این اطمینان حاصل شود که مخاطرات جدی برای اقتصاد نخواهد داشت.

سرمایه گذاری ابزار حرکت اقتصاد

وزیر اسبق تعاون گفت: سامانههایی به طور غیر قانونی در زمینه سهام عدالت شکل گرفتند که هزینه ساخت آنها از جیب مردم برداشته شد و مبلغ مذکوری که از این مسیر بدست آمده به ۶۰۰ میلیارد تومان میرسد.به گزارش باشگاه خبرنگاران، محمد عباسی گفت: هر کشوری اگر قرار است که اقتصادش حرکت کند راه آن سرمایه گذاری است، ما به اندازه کافی در شرایط فعلی منابع در کشور داریم، اما متاسفانه منابع به سمت تولید حرکت داده نمیشود.وزیر اسبق تعاون گفت: اینکه گفته میشود حجم نقدینگی از سه هزار هزار میلیارد تومان تجاوز کرده خودش سبب نگرانی میشود به سبب آنکه نشان از آن دارد که بخشی از سرمایههای مردم سرگردان است.عباسی تصریح کرد: اینکه دولت مردم را تشویق کند که وارد بازار سرمایه شوند، اما در نیمه دوم سال با تنشهای مختلف سبب ریزش شود این نشان از بی تدبیری دولت است.او بیان کرد: موضوع سرمایه گذاری در بورس یکی از راهکار مهم اقتصادی است به شرط آنکه حقیقی باشد نه آنکه حباب آن را در بگیرد و به طوری که بتوانیم به طور شفاف بگویم که از سرمایهها در کدام بخش تولید بهره گرفته شده است.

بیتکوین سلاح چین برای تهدید آمریکا

سرمایهگذار و موسس پیپال گفت: چین از بیتکوین به عنوان تهدیدی جدی برای دلار آمریکا استفاده میکند.به گزارش فارس از راشاتودی، پترتیل گفت: پکن حتی با استفاده بیشتر از یورو در پی تضعیف دلار در بازارهای جهانی است. تیل که سرمایهگذار مهم در ارزهای مجازی است، گفت: زمانی که کشور چین در پی سرمایهگذاری و انتشار ارزهای مجازی است، هدف عمده آن تضعیف جایگاه دلار در بازارهای جهانی است. وی اضافه کرد: مسئولان چینی دوست ندارند که آمریکا همچنان از دلار به عنوان ذخایر ارزی استفاده کند، چرا که به عنوان یک اهرم قوی در عرضه نفت و محصولاتی مشابه آن از آن کمک می گیرد. تیل تأکید کرد که حتی چین در تلاش است تا برای تضعیف ارزش دلار، نحوه تجارت نفت را هم تغییر دهد.وی میگوید: فکر میکنم که یورو هم به عنوان بخشی از سلاح این کشور برای رویارویی با دلار است که متأسفانه در دههای گذشته یورو نقش خود را به خوبی در برابر دلار ایفا نکرد، اما چینیها به دنبال این هستند که با اضافه کردن یورو به سبد ذخایر ارزی خود در برابر دلار بایستند.

اردوغان بدنبال کنار گذاشتن دلار

رئیس جمهور ترکیه از کشورهای عضو گروه دی-هشت خواست تا در مبادلات تجاری دوجانبه، ارزهای ملی را جایگزین کنند.به گزارش ایسنا، رئیس جمهور ترکیه در اجلاس گروه دی-۸ بار دیگر خواستار افزایش استفاده از ارزهای ملی در تبادلات دوجانبه و چندجانبه شد و افزود: سال ۲۰۱۷ برای اولین بار ایده استفاده از ارزهای ملی را در مبادلات مطرح کردم و از آن زمان تاکنون این ایده پرمعناتر و قابل تحقق تر شده است. ما برای آن که ریسک ناشی از شوک های ارزی را بر روی کشورهای خود کاهش دهیم باید روی استفاده از ارزهای ملی
متمرکز شویم.

اردوغان پیش از این هم خواهان افزایش استفاده از ارزهای ملی در مبادلات دوجانبه با شرکای تجاری بزرگ این کشور از جمله ایران، روسیه، چین و اوکراین برای کاهش وابستگی به دلار شده بود.در این اجلاس همچنین راهکارهای توسعه همکاری کشورهای عضو در حوزه های مختلف اقتصادی نظیر انرژی های تجدیدپذیر، هوش مصنوعی، روباتیک، اینترنت اشیا و بلاک چین مورد بحث و بررسی قرار گرفت.اردوغان با تاکید بر اهمیت استفاده بیشتر از تکنولوژی در تولیدات کشورهای عضو افزود: برای حرکت به توسعه اقتصادی پایدار باید نقش تکنولوژی در بخش تولید را افزایش دهیم.

سهام عدالت ابزار انتخابات نشود

کارشناس بازار سرمایه گفت: بحث سهام عدالت و بازار سهام همانند گندم ری میماند و بازار سهام به دلیل جایگاه تخصصی که دارد دیگر بازیچه دست کسی به ویژه کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری نخواهد شد.

احمد جانجان در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران گفت: بحث بازار سرمایه اکنون از فاز شعار فاصله گرفته و به سمت عملگرایی در حال حرکت است، ساز و کارهای مربوط به سهام عدالت باید تغییر کند، به طوری که اکنون مسئولان نباید به دلیل شرایط حاکم بر بازار سرمایه اجازه آزاد سازی مابقی سهام عدالت را به منظور فروش دهند.کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: سهام عدالت همانند لبه تیز شمشیر میماند هرکسی که قصد داشته باشد که آن را اکنون به سمت آزاد سازی بیشتر ببرد باعث افزایش ریزش بازار سهام و کاهش ارزش سهام عدالت خواهد شد.

جانجان گفت: یک بخش عمده ریزش بازار سرمایه مربوط به سهام عدالت میشود، هر کسی که روی کار میآید باید یک برنامه منسجم برای این مسئله داشته باشد تا دیگر شاهد چنین اتفاقاتی در بازار سرمایه نباشیم.

تجارت از پیامدهای ضعف در مدیریت بحران کرونا گزارش می دهد

گروه اقتصادی کورش شرفشاهی: بار دیگر کرونا طغیان کرد و رکورد ۲۰ هزار مبتلا در روز و جان باختن ۲۰۰ انسان بیگناه را رقم زد. این آمار و ارقام بیانگر آن است که به هیچ عنوان حق نداریم در تصمیمگیریهای مان اشتباه کنیم یا راه غلط برویم. شاید بتوان زیانهای اقتصادی را در کوتاه مدت یا بلند مدت جبران کرد، اما جان باختن انسانها هیچ راهکاری برای جبران ندارد و تنها شرمندگی و افسردگی بر جای می گذارد. برای آنکه دلیل این بحران را بررسی کنیم، لازم است عملکرد مدیران و مسوولان را به چالش بکشیم تا متوجه شویم تصمیمات احساسی تا چه اندازه می تواند زیان های جبران ناپذیری داشته باشد.

تعطیلی بازارها

از آنجا که زود به خواب می رویم و دیر بیدار می شویم، تاوان این رویکرد را کسب و کارها می دهند که البته اقتصاد کشور به جالش کشیده می شود. برای آنکه بتوانیم مانع حضور مردم در بازار برای خرید یا دورزدن های تفریحی با هدف وقت کشی باشیم، ناچار به تعطیل کردن کسب و کارها می شویم. در این رابطه اتاق اصناف طی اطلاعیهای اعلام کرد که بازار بزرگ تهران و مشاغل گروههای ۲، ۳ و ۴ از ۲۱ فروردین به مدت دو هفته تعطیل هستند.بر این اساس با توجه به وضعیت قرمز کرونایی در تهران فقط مشاغل گروه ۱ شامل کارخانهها و کارگاه های تولیدی، مراکز صنعتی و معدنی، کشاورزی، شیلات، کشتارگاه، انبار و سردخانه عمومی؛ مراکز زیر ساختی و حیاتی، مراکز تامین و توزیع آب، برق، گاز، مدیریت پسماند، فاضلاب، پالایشگاه ها و جایگاه های سوخت؛ حمل و نقل عمومی، پارکینگ عمومی؛ مراکز نظامی، انتظامی و امنیتی؛ فروشگاههای مواد غذایی، مراکز تولید، نگهداری، توزیع و فروش محصولات پروتئینی، مراکز تولید و عرضه فرآوردههای لبنی و نانوایی، مراکز بهداشتی و درمانی، مراکز مواد غذایی و خوراکی آماده و صرفا بیرون بر، خدمات اپراتورهای ارتباطی، خدمات الکترونیک و فعالیتهای پستی؛ شرکتهای خدمات اینترنتی (اعم از تامین کنندگان اینترنت، فروشگاههای اینترنتی و شرکتهای خدماتی مبتنی بر اینترنت)؛ رسانههای مکتوب و بر خط و مشاغل مشابه؛ مراکز نگهداری خدماتی سالمندان، معلولان، جانبازان، مراکز توانبخشی و مراقبتی و آسایشگاهها؛ تعمیرگاههای انواع خودرو، لوازم خانگی، الکتریکی، الکترونیکی، کامپیوتر، تاسیساتی، کلیه خدمات فنی و کارواش؛ فروشگاههای انواع قطعات، لوازم یدکی، الکتریکی، الکترونیکی، صیادی، کشاورزی و تاسیساتی و سایر ملزومات مورد نیاز تولید؛ فروشگاههای انواع مصالح ساختمانی، کارگاههای صنعتی و ساختمانی، خشکشوییها، مراکز فروش عینکهای طبی، گل و گیاه، لوازم ایمنی و آتشنشانی؛ مراکز اقامتی؛ فروشگاههای مواد شیمیایی با کاربرد صنعتی و کشاورزی؛ فعالیت تیم های ملی و لیگ های وابسته در رشته های مختلف؛ غذا و ملزومات حیوانات خانگی، ملزومات و تجهیزات دامپزشکی؛ که مشاغل ضروری محسوب میشوند در تهران مجاز به فعالیت هستند. اما کسب و کارهای بسیاری باید تعطیل شوند و در برزخ بی تدبیری مسوولان روزهای سیاه بی درامدی را سپری کنند.

تشویق مردم به بی تفاوتی

هنگامی که رییس جمهور به صورت رسمی اعلام می کند بحران کرونا تقریباً تمام شده، این اظهار نظر به معنای تعیین سیاست گذاری برای کشور است، مردم به این اظهارنظر اطمینان میکنند، زیرا میدانند رئیسجمهور روزی نیست که در مورد این بیماری اظهار نظر نکند. اما اشکال اینجاست که میتوان ابراز تأسف کرد هیچ کس در جای خودش قرار ندارد. هنگامی که بحث بیماری و شیوع کرونا مصرف میشود، انتظار می رود تنها کسی که در این زمینه حرف اول و آخر را میزند، وزیر بهداشت و ستاد مقابله با کرونا باشد، در حالی که بیشترین اظهارنظر و اطلاعات مربوط به این ستاد را از زبان رئیس جمهور میشنویم! وقتی رئیس جمهور اعلام می کند کرونا تقریباً تمام شده، مردم نسبت به این بیماری و رعایت پروتکل ها بی تفاوت می شوند.

التماس و تمنا به جای دستور

نکته دیگر اظهارات نمکی وزیر بهداشت است که آن نیز جای تاسف دارد. نمکی اعلام میکند در هیچ کجای دنیا ممسوولان با التماس و تمنا در خصوص کنترل شیوع بیماری ها با مردم صحبت نمی کنند، بلکه مسئولان بهداشتی یک دستور می دهند و مردم آن را اطاعت می کنند. در حالی که در کشور ما با وجود اینکه شاهد جان باختن های شدید مردم هستیم، باز هم باید درخواست و تمنا کنیم. این مسئله نشان می دهد که تعدد تصمیم گیری و تعداد افرادی که در زمینه کرونا اظهار نظر میکنند، باعث ناتوانی در کنترل بحران بیماری شده است. اگر قرار است مردم سفر نکنند، فاصله ها را رعایت کنند و محدودیت ها را در نظر بگیرند، بایست دستگاههایی همچون پلیس مانع سفر مردم شوند و مراکز مرتبط خدماتی به مسافران ارایه نکنند و با متخلفان برخورد شود و مسئولین در بخشهای دیگر تابع نظرات وزارت بهداشت باشند، اما یکباره مشاهده میکنیم که وزیر گردشگری به خاطر از بین رفتن فرصت گردشگری در اقتصاد اعلام نظر میکند که در نوروز مردم به مسافرت بروند و تمام مراکز گردشگری به روی مردم باز میشود. از سوی دیگر رسانه ملی مردم را تشویق به حضور در مراسم عزاداری می کند که به صورت زیر نویس در برنامه ها مشاهده می شود. بنابراین مشاهده می کنیم که هر کس ساز خودش را می زند.

ناتوانی دولت در مدیریت اقتصاد

یکی دیگر از چالش هایی که باعث بحران کرونا شد، صف هایی است که مردم برای خرید مرغ، روغن و دیگر کالاها تشکیل دادند. به راستی چه کسی می تواند منکر شیوع کرونا در صف هایی باشد که از ساعت ۶ صبح تشکیل میشود و تا ۱۲ ظهر برای گرفتن دو عدد مرغ ادامه پیدا می کند؟ در این که دولت قادر به کنترل بازار و نظام توزیع نبوده، شکی نداریم اما مشاهده میکنیم که تاوان سوءمدیریت دولت را مردم با جانشان میدهند.

تصمیمات جبرانی مساله دار

پس از گذشت این همه بحران و بالا رفتن آمار مرگ و میر، تازه به فکر می افتیم کشور را برای ۱۰ روز تعطیل کنیم تا برای سوء مدیریتی که در مدیریت کرونا داشتیم، بخش دیگری از کشور را به چالش بکشیم. شاغلان بسیاری باید بار دیگر خانه نشین شوند در حالی که گرانی افسارگسیخته به مسیر خود ادامه می دهد. از سوی دیگر اقتصادی که لنگ می زند، برای مدتی دیگر به اغما می رود که البته برای احیای آن به اقدامات ویژه نیاز داریم.

مردم مقصر همیشگی

در حالی که بحران کرونا و شیوع گسترده آن ناشی از تصمیمات احساسی و ناتوانی های بسیار در اداره کشور است، باز هم مردم به عنوان متهم اصلی مورد بازخواست قرار میگیرند و مسئولان تمامی گناه را بر دوش مردم می گذارند، مردمی که تنها با اعتماد به اظهارات مسئولان، روزهای تعطیل پایان سال را به مسافرت رفته اند. مردمی که در تمامی ۴۲ سال گذشته به اعتراف تمامی مسوولان همواره از خودگذشتگی کرده اند و بازهم باید در همین مسیر گام بردارند و ملعوم نیست تا چه زمانی مردم باید تاوان بدهند؟

رییس بانک مرکزی تشریح کرد

رئیس کل بانک مرکزی گفت: در پایان سال ۹۸ و سال ۹۹ مشکلاتی پیش آمد که مدیریت بازار ارز را با دشواری همراه کرد. یکی بحث گران شدن نرخ بنزین و دیگری رفتن اسم ایران به لیست سیاه FATF بود.

به گزارش ایسنا، عبدالناصر همتی با بیان اینکه در سال ۹۸ مشکل از افزایش نرخ بنزین شروع شد و افزایش قیمت بنزین به نرخ ارز شوک وارد کرد، گفت: اواخر همان سال نیز مباحث مرتبط با اف ای تی اف و ورود به لیست سیاه به عنوان شوکهای سیاسی و روانی بر بازار ارز تاثیر گذار بود و لذا بعضاً فشارها و عوامل سیاسی و بیرونی کار را از دست ما خارج کرد.من که توانستم نرخ ارز را برای یکسال ۱۱تا۱۳هزارتومان حفظ کنم با نرخ ۱۵هزارتومان مواجه شدم.

وی با بیان اینکه در سال ۹۹ اتفاقات زیادی رخ داد که اثر منفی شدیدی بر نرخ ارز گذاشت، ادامه داد: از جمله این اتفاقات، درخواست مکانیزم ماشه توسط آمری۷کاییها بود که علیرغم اینکه رای نیاورد، ولی اثر منفی بر بازار ما گذاشت. همچنین ۱۸ بانک ما تحریم ثانویه شدند که همین امر باعث تشدید شرایط مخرب شد و افزایش انتظارات تورمی را به دنبال داشت.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: در اذهان از دلار ۴۵ تا۶۰ هزار تومانی صحبت میکردند و همه اینها به انتظارات تورمی دامن زد و هدفگذاری تورمی ما را با مشکل مواجه کرد؛ هدفگذاری تورمی به این معنا نیست که حتما به آن برسیم بلکه باید به آن نزدیک شویم که نزدیک هم شدیم. ما اوراق فروختیم و با آن کسری بودجه و تشدید تورم را کنترل کردیم.

رئیس بانک مرکزی دخالت در بازار ارز و تعیین نرخ را به طور قطعی رد کرد و گفت: بانکمرکزی برای ثبات دخالت میکند و من اعتقادی به سرکوب نرخ ارز ندارم و نرخ ارز در بازار ثانویه تعیین میشود. همتی با بیان اینکه در سال گذشته ۳۷ میلیارد دلار واردات داشتیم که دو سوم آن توسط صادرات غیرنفتی تامین شد، افزود: خالص دارایی ارزی بانک مرکزی بر اساس سیاستهای مدون است و ارزپاشی در این خصوص وجود ندارد. نرخ ارزی که سرکوب بشود و باعث خروج سرمایه شود از نظر من مردود است.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: اگر بخواهیم خالص داراییهای ارزی بانک مرکزی را خرج کنیم بر اساس سیاستهای ارزی این کار را انجام می دهیم و اجازه خروج سرمایه نمیدهیم. تقریبا ۶.۵ میلیارد تومان ارز صادراتی به چرخه اقتصاد کشور بازنگشته است. دو سوم تامین واردات ما در کل کشور را صادرات غیرنفتی تامین میکند و ما هیچوقت صادرات را سرکوب نکردیم.

 

 

معاون گمرک از حل مشکل بنگاههای تولیدی خبرداد

معاون فنی گمرک با اعلام اینکه ۹۰ درصد نهادههای تولید، بدون کدرهگیری بانک ترخیص میشوند تا مشکلات مرتبط با واحدهای تولیدی در سال جاری مرتفع شود گفت: این اقدام منوط به دریافت تعهد از متقاضی مبنی بر ارائه کد رهگیری، حداکثر دو ماه پس از ترخیص درصدی کالا است.

به گزارش ایرنا ، مهرداد جمال ارونقی گفت: مطابق مصوبات ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، وارد کنندگان می توانند از محل ارز خود یا اشخاص دیگر با ثبت اطلاعات مربوط به گردش مالی ریالی واردکننده و فروشنده ارز در سامانه جامع تجارت، منوط به تعهد دو طرف معامله و وجود و تأمین ارز مورد مبادله نسبت به خرید ارز اقدام کنند. وی افزود: واردات مواد اولیه ورود موقت برای پردازش، تنها پس از انجام ثبت آماری در سامانه جامع تجارت و صدور مجوز نهایی توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران مجاز است و پروانه صادراتی از این محل، حق واگذاری بابت واردات ندارد و صادر کننده فقط به میزان مابهالتفاوت واردات و صادرات، متعهد به بازگشت ارز به چرخه اقتصادی کشور است.

ارونقی تصریح کرد: مصوب شد تا گمرک ایران، پروانههای صادراتی صادر شده از سرزمین اصلی به مناطق آزاد یا ویژه که برای مصرف در منطقه استفاده میشوند را از گزارش آماری صادرات کشور حذف کند و دارندگان این پروانهها حق واگذاری آن را ندارند.

وی افزود: در صورت صادرات کالا از سرزمین اصلی به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و از آنجا به خارج از کشور، صادر کننده متعهد به بازگشت ارز حاصله به چرخه اقتصادی کشور است.

ارونقی خاطر نشان کرد: مهمترین تصمیم اتخاذ شده مرتبط با گمرک که در سال جاری مشکل واحدهای تولیدی را مرتفع خواهد کرد، اجازه داشتن این نهاد برای ترخیص ۹۰ درصد کالاهای اظهار شده بر اساس تعرفه های اعلامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با تأیید وزارت امور اقتصادی و دارایی است.

عضو اتاق بازرگانی تشریح کرد

مرکز آمار گزارشی از اشتغال در سال ۹۹ منتشر کرد که ٩,٧ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بودهاند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل ( زمستان ١٣٩٨) ، ٠.٩ درصد کاهش یافته است.

نایب رییس کمیسیون کار اتاق بازرگانی در مورد این آمار گفت: این دادههای مرکز آمار مربوط به نرخ بیکاری، شاخص در مورد زمستان است. بهمن سال ۹۸ موضوع کرونا به وجود آمد که باعث افت در میزان اشتغال شد. اینکه در زمستان ۹۹ میزان بیکاری کاهش پیدا کرده نشان میدهد بسیاری از مشاغلی که در اثر کرونا فرصت شغلی خود را از دست داده بودند، توانستند به شکلی خود را بازیابی کنند تا این مشاغل برگردند.

اصغر آهنیها در گفتوگو با ایلنا افزود: البته برخی از شغلها هنوز بازنگشتهاند بلکه شغلهای جدیدی به خصوص در فضای مجازی به وجود آمده که توانسته اشتغال را در کشور حفظ کند. مشاغل مجازی شرکتهای پشتیبانی دارند و در این آمار لحاظ شدهاند. این موضوع نشان میدهد که افراد شروع به کارهایی برای خود کردهاند. نایب رییس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی با اشاره به مسأله بهرهوری گفت: اما در مورد راندمان آمارها نشان میدهد که در بسیاری از مشاغل دیگر راندمان قبلی وجود ندارد و کاهش پیدا کرده است اما مشغول به کار هستند. بعضی مشاغل به طور کلی از بین رفتهاند اما این آمار نشان میدهد که مشاغل جدیدی که کمتر دچار مشکل حاصل از کرونا شدهاند؛ توانستهاند جایگزین شوند و این شغلهای بیشتر مجازی هستند. وی اضافه کرد: در مشاغلی مثل هتلداری، گردشگری و مشاغل عمومی دیگر اشتغال به شدت کاهش داشته و در مشاغلی مانند سینما راندمان و بهرهوری کم شده است. در کنار این ریزشها رویشهایی هم وجود داشته، برای مثال سرمایهگذاریهایی که اتفاق میافتاد یا افزایش شهرکها باعث ایجاد کار و شغل میشود. بنابراین رویشها در کنار این ریزشها توانسته تعادل و بالانس را حفظ کند.