کاهش برخورد ضربتی باعث شد

گروه جامعه: قاچاق کتاب مثل کرونا به جان کتابفروشان و ناشران افتاده و رمقی برای آنها نگذاشته است. در حالیکه به نظر میرسد مبارزه با این پدیده از تب و تاب افتاده خبر رسید یک وانت کتاب قاچاق کشف شده است.

قبل از اپیدمی کرونا و قبلتر از آن، نزدیک انتخابات اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در بهمنماه ۱۳۹۷ و چندی بعد از انتخابات اتحادیه مبارزه با پدیده قاچاق به نظر با جدیت دنبال میشد و دست کم در حوزه خبررسانی چنین چیزی حس میشد؛ در هفته چندین خبر از کشف انبارهای کتاب قاچاق، چاپخانهها و صحافیهای کتاب غیرقانونی را در سطح شهر داشتیم؛ بیشترین حجم این کتابها ۹۰ وانت بود، حتی سردسته قاچاقچیان یا همان سلطان کتاب هم دستگیر شد. همچنین امکان بازدید از انبار کتابهای قاچاق برای خبرنگاران این حوزه فراهم شد تا گوشهای از این مبارزات را ببینند. اما رفتهرفته از حجم آن برخوردهای ضربتی با قاچاقچیان کم و کمتر شد و مبارزه با این پدیده از تب و تاب اولیه افتاد و هر از گاهی برخوردهایی با دستفروشان کتاب میشد.

اما در روزهای جولان شدید کرونا در پاییز سال ۱۳۹۹ و تعطیلی کتابفروشیها، دستفروشان کتاب نه تنها کار خود را تعطیل نکرده بلکه بسط هم داده بودند و بازار کتاب را در خیابان انقلاب به دست گرفته بودند. حتی به اذعان هومان حسنپور، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، «همزمان با شیوع ویروس کرونا دوباره پدیده قاچاق کتاب زنده شد.» اما بهنظر میرسید با وجود همه نگرانیها و کمبودهای صنعت نشر، متولیان مبارزه با پدیده قاچاق کتاب دلواپسی چندانی برای مبارزه با آن نداشتند. با توجه به اخباری که اتحادیه ناشران پیشتر در زمینه مبارزه با قاچاق کتاب اعلام میکرد میتوان اینطور برداشت کرد که این موضوع از تب و تاب افتاده است.

اما بعد از مدتی سکوت درباره این پدیده، به تازگی اعلام شد مرکز چاپ دیجیتال کتاب به شکل غیرقانونی کشف شده البته با حجم یک وانت کتاب. آیا واقعا در این مدت طولانی کارگروه صیانت از حقوق ناشران، مولفان و ناشران اتحادیه ناشران و کتابفروشان فقط و فقط توانسته یک چاپخانه با این حجم اندک را کشف کند؟

 

 

یک پیشکستوت تیم فوتبال پرسپولیس میگوید این تیم در لیگ قهرمانان آسیا شانس اول قهرمانی است.

سپهر حیدری درباره پیروزی پرسپولیس برابر نساجی مازندران اظهار کرد: پرسپولیس هفتهها است که بازیهای خوبی به نمایش میگذارد و هیچ تیمی مثل این تیم نمیتواند فرصت گلزنی خلق کند. به شخصه از تماشای بازی لذت بردم. فکر میکنم در نیمه نخست پرسپولیس ۱۴ و یا ۱۵ فرصت گلزنی داشت آن هم مقابل تیمی مثل نساجی که با پرس شدید بازی میکند و همه فضاها را میبندند. پرسپولیس در دیدار برابر نساجی هر زمانی اراده کرد، صاحب فرصت گل شد و بازی مثل بازیهای سالنی شده بود. اگر بازیکنان کمی دقت میکردند تفاضل گل تیم بهتر میشد چون همین تفاضل گل میتواند در پایان فصل به تیم کمک کند.

او افزود: یکی از اتفاقات خوب این دیدار گلزنی عیسی آلکثیر بود. روی این صحنه امید عالیشاه از خود گذشتگی کرد چون در شرایطی که میتوانست خودش به سمت دروازه شوت زنی کند، فرصت گلزنی را برای عیسی آلکثیر ایجاد کرد. این موضوع باعث میشود عیسی هم با روحیه در لیگ قهرمانان برای پرسپولیس بازی کند. درست است که مهاجمان پرسپولیس گلزنی نمیکنند اما فکر میکنم مهم نیست چه کسی گل میزند و مهم این است که تیم به گل برسد. اگر در بازی دقت کنید میبینید مهاجمان خودشان برای سایرین فرصت گلزنی ایجاد میکنند.

سازمان هواشناسی نسبت به وزش باد شدید، کاهش دما و احتمال بارش تگرگ هشدار داد و نسبت به اتخاذ تمهیدات کشاورزی توصیه کرد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجیرنگ آورده است: وزش باد شدید با سرعت متوسط ۶۰ تا ۹۰ کیلومتر بر ساعت، وزش باد خیلی شدید با سرعت بیش از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به صورت لحظهای امروز برای استانهای خوزستان، ایلام، بوشهر، کرمانشاه، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی و یکشنبه (۲۲ فروردین ماه) برای استانهای کردستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، همدان، مرکزی، قم، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، یزد، سمنان، سیستان و بلوچستان و کرمان پیشبینی میشود.

از مخاطرات این شرایط جوی میتوان به وارد شدن خسارت به گلخانهها و احتمال شکستن نهالها و شاخههای درختان اشاره کرد.

در ادامه این هشدار با اشاره به کاهش دما در برخی استانهای کشور آمده است: یکشنبه (۲۲فروردین ماه) کاهش ۵ تا ۸ درجهای دما در استانهای آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، ایلام و ... خواهیم داشت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه کلاب هاوس فیلتر نیست، گفت: فیلتر قواعد و ضوابط خود را دارد و نباید تشویش اذهان عمومی کرد. در پی اختلال در دسترسی بسیاری از کاربران اپلیکیشن کلابهاوس، نگرانیها از فیلتر شدن این اپلیکشن مبتنی بر صدا در کشور افزایش یافت. در این زمینه، محمد جواد آذری جهرمی که در نشست آنلاین رئیس کل بانک مرکزی با کارشناسان و فعالان اقتصادی در کلاب هاوس حضور داشت، در واکنش به قطع مکرر ارتباط اعضای نشست و مطرح شدن گمانه فیلتر شدن کلاب هاوس از عصر پنج شنبه در ایران گفت: کلاب هاوس فیلتر نیست و مشکلاتی که برای کاربران ایجاد شده ممکن است ناشی از مسائل فنی باشد.

وی افزود: این اختلال فقط در زمان ۴ عصر روز پنج شنبه رخ داد ولی اکنون کلاب هاوس فیلتر نیست و همه بدون فیلتر شکن میتوانند وارد شوند.

آذری جهرمی گفت: هم اکنون ۶۴۰۰ نفر در این روم حضور دارند و به نظر میرسد ماجرای فیلتر بودن، بیشتر یک فرافکنی است؛ این در حالی است که «فیلتر کردن»، قواعد خاص خودش را دارد و نباید با مطرح کردن «فیلتر شدن کلاب هاوس»، اقدام به تشویش اذهان عمومی کرد.