آثار مخرب اقتصادی و تنگناهای معیشتی، نتیجه تحریم

معاون ارتباطات دفتر رئیسجمهوری در رشته توئیتی با تاکید براینکه رویارویی با بحران کرونا، مستلزم تصمیماتی پیچیده و چند ساحتی است، گفت: سلامت عمومی در اوجگیریهای بیماری، سلامت روان شهروندان در تجدید قرنطینهها، معیشت شهروندان با حقوق غیر ثابت و دهکهای متوسط و پایین در محدودیتهای اعمالی ...به گزارش ایرنا، علیرضا معزی افزود: آداب مشارکت در تصمیمسازی جمعی اقتضا میکند که هر دستگاه، برای اقناع کل مجموعه تلاش کند و با ارائه دادهها و دلایل بخش خود، ترتیب اولویتها را به سود آنچه خود، خیر همگانی و مصلحت عمومی میداند تغییر دهد. ایجاد درک مشترک از تهدیدها و راهحلها، دلیل مباحثه در ستاد ملی است.معزی افزود: در شرایط تحریم به دلیل آثار مخرب اقتصادی و تنگناهای معیشتی، اعمال محدودیتهای سختگیرانه کرونایی با پیچیدگیهای بیشتری مواجه میشود بنابراین بسیار مهم است که از دوگانهسازیها دوری کنیم و به آداب تصمیمسازی جمعی وفادار بمانیم.وی تاکید کرد: دوگانه قصور حاکمیت/ مردم، دوگانه محدودیتهای عرفی/ مذهبی مانند دوگانه ترکیه/ عراق یا نمکآبرود/جمکران و ... تنها سبب میشود که سلامت شهروندان هزینه نمایشهای غیرمسوؤلانه سیاسی شود.

 

دعوت از سیدحسن خمینی برای حصور در انتخابات

مدیرعامل بنیاد باران گفت: ما به دو کاندیدا رسیدیم، نخست آقای خاتمی که از ابتدا این مساله را نپذیرفت و درکنار ایشان از حاج سیدحسن خمینی برای حضور در انتخابات دعوت کردیم.جواد امام در گفتوگو با ایلنا گفت: در انتخاباتی شرکت میکنیم که مفهوم واقعی انتخابات در آن تحقق پیدا کند و یک رقابت واقعی، آزاد، عادلانه و در تراز قانون اساسی باشد. مدیرعامل بنیاد باران در پاسخ پیرامون اینکه مخالفان حضور خمینی نداشتن سابقه اجرایی را نسبت به او مطرح میکنند گفت: ایشان اگر وارد عرصه شوند برنامهای که جبهه اصلاحات ارائه خواهد کرد و با توجه تیم توانمند و با تجربهای که در کنار ایشان هستند، این بحثها منتفی است. خمینی۳۰ سال است با تمام دستگاههای اجرایی، سیاستگذاری و قانونگذاری نظام در سطح روسای سه قوه در تعامل بودند.وی با تاکید بر اینکه امیدواریم ایشان به صحنه بیاید درخصوص جایگاه خمینی در نظرسنجیها گفت: ایشان تاکنون از حضور در انتخابات امتناع داشته و نپذیرفته اما در نظرسنجی هایی که در همین شرایط مشارکت پایین که تا امروز اعلام شده، همواره جایگاه قابل توجه و ویژهای برای ایشان رقم خورده است.

ناجا آماده برگزاری انتخابات امن و پرشور

فرمانده ناجا به آمادگی نیروی انتظامی برای برگزاری انتخاباتی امن با مشارکت بالای مردم اشاره کرد و گفت: در این رابطه نیازمند همکاری بسیج با همکارانمان در نیروی انتظامی در سراسر کشور برای حفاظت از صندوق ها هستیم که اقدامات لازم نیز انجام شده است.به گزارش ایسنا، حسین اشتری تصریح کرد: سال پیش رو سال حساسی است که باید برای اجرای ماموریت ها آمادگی کامل داشته باشیم و فرماندهان و آحاد کارکنان نیز بتوانند با برنامه ریزی مطلوب ماموریت ها را به نحو احسن به سرانجام برسانند.

بی اعتمادی، دلیل تاخیر در احیای برجام

استاد دانشگاه هاروارد گفت: زمان بر بودن احیای برجام برای این است که هر یک از طرفین به طرف مقابل خود بی اعتماد است و هیچ یک از آنها نمیخواهد اولین گام آشکار را بردارد و تسلیم شود. ماروین کالب در گفتوگو با ایلنا افزود: بن بست فعلی ناشی از اقدامات ترامپ است، این بنبست جذاب نیست، اما واقعیت بن بست فعلی است. وی با اشاره به تمایل مردم آمریکا برای بازگشت آمریکا به برجام گفت: مردم آمریکا تحت دولت بایدن با انتخاب خود تمایل خود به عقبنشینی از اقدامات رئیسجمهور سابق و اعلام علنی آماده بودن برای معامله و تعامل مجدد با ایران را نشان داده و به از سرگیری مبادلات دیپلماتیک ایران پاسخ دادهاند اما بایدن هم مقصر است و با امتناع از برداشتن قدم قابل قیاس با دولت قبل خود در ایجاد بنبست نقش داشته است. نیازی نبود مذاکرات و نتایج به صورت علنی مشخص شود.

چین خواهان بازگشت آمریکا به برجام

چین خواستار بازگشت آمریکا به برجام شد.به گزارش ایلنا، هوآ چونیینگ درتوییتر نوشت: آمریکا از برجام خارج شد و فشار حداکثری علیه ایران اعمال کرد. این اتفاق دلیل اصلی تنشهای پیرامون موضوع هستهای ایران است. آمریکا باید به برجام بازگردد و تحریمها را بردارد. ایران هم باید اجرای تعهدات خود را آغاز کند.

روند امیدوار کننده مذاکره

یک کارشناس مسائل بینالملل با بیان این که روند کلی حرکت آمریکا، ایران و اروپا در ارتباط با برجام رو به جلو بوده است گفت: روند تحولات و اظهارنظرهای مذاکرهکنندگان سازنده بودن و امیدوارکنندگی را نشان میدهد.نوذر شفیعی در گفت و گو با ایسنا افزود: به نظر می رسد پیش از این مذاکرات، مذاکرات دیگری برگزار شده، شاید الزاما چهره به چهره نباشد ولی مذاکراتی بوده که از طریق واسطه ها یا میانجی گرها انجام شده و یا پیام هایی بوده که از طریق مطبوعات بین مقامات ایران، اروپا و آمریکا رد و بدل شده است.این طور نیست که از صفر پشت میز مذاکره بنشینند و درباره موضوعی مذاکره کنند.وی گفت: آنچه در جلسه کمیسیون مشترک انجام شد به این معنی نیست که درباره یک دستور کار از پیش تعیین شده صحبت شد، بلکه اصطلاحا مذاکره برای مذاکره بود یعنی طرفین درباره گام هایی که در آینده میخواهند بردارند بحث کردند.

رضایت اروپا از گفتوگوهای وین

نماینده اتحادیه اروپا در آمریکا از گفتوگوهای وین ابراز رضایت کرد.به گزارش ایلنا، استاوروس لمبرینیدیس در پیام توییتری نوشت: پس از یک هفته مهم در دیپلماسی با حضور اروپا، پیشرفتهایی در خصوص توافق هستهای ایران به دست آمده و روند رو به جلو است.

ادعای نقض جدی برجام

خبرگزاری رویترز در گزارشی مدعی شد که آژانس بینالمللی انرژی اتمی به اعضای شورای حکام گزارش داده که ایران در کارخانه ساخت صفحات سوختی در اصفهان اقدامات جدیدی انجام داده که نقض جدی برجام به شمار می آید.به گزارش ایسنا، رویترز با ادعای اینکه تهران به طور جدی برجام را نقض کرده، آورده است: آژانس بینالمللی انرژی اتمی روز هفتم آوریل تایید کرده که ایران در کارخانه ساخت صفحات سوختی در اصفهان، شش صفحه سوخت قراضه اشعه نخورده برای رآکتور تحقیقاتی تهران را ذوب کرده که این صفحات سوخت حاوی ۰.۴۳ کیلوگرم اورانیوم غنی شده تا ۲۰ درصد U-۲۳۵ هستند.همچنین در گزارش رویترز ادعا شده است: (در این فرآیند) یک محلول نیترات اورانیل استخراج و به کربنات اورانیل آمونیوم تبدیل شده است و هدف ایران از این روند، فرآوری بیشتر این مواد به منظور تولید مولیبدن است که کاربردهای غیرنظامی زیادی، ازجمله استفاده های پزشکی دارد.

عزم همه طرفها بر احیای برجام

وزیر امور خارجه آلمان به بیان ارزیابی خود در مورد نشست وین پرداخت.به گزارش ایلنا از خبرگزاری آلمان، هایکو ماس در مورد نشست وین گفت: همه طرفها عزم نشان دادند که میخواهند برای هدفیمشترک یعنی اجرای توافق هستهای با ایران تلاش کنند. البته این کار راحتی نیست؛ ما تازه در ابتدای مسیر هستیم. آمادگی همه طرفها برای حل مسائل پیچیده لازم است. مسیر فعلی موجب ثبات و امنیت بیشتر در منطقه میشود.

آزادی هفت صیاد ایران گیرافتاده

سخنگوی وزارت امور خارجه از آزادی هفت صیاد ایرانی خبر داد که در سواحل کمور دچار طوفان شده بودند.به گزارش ایسنا، سعید خطیب زاده افزود: با تلاش و اقدامات وزارت امور خارجه ۷ نفر از صیادان بلوچ که بدلیل طوفان، در اسفند ماه گذشته در سواحل کمور توسط گارد ساحلی نجات و به این کشور منتقل شده بودند، آزاد و روز پنجشنبه به وطن بازگشتند.خطیب زاده از اقدامات بشردوستانه و مساعدت دولت و ملت کومور در این خصوص تشکر و قدردانی کرد.

روحانی از کم لطفی آژانس در کمک به ایران مطابق پادمان انتقاد کرد

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه جهان در برابر فعالیت صلحآمیز با توجه به نظارت آژانس بین المللی باید ما را یاری کند گفت: باید بگویید، ۱۵ نوع سانتریفیوژ شما درست کردید، ما در ساخت شانزدهمین سانتریفیوژ به شما کمک میکنیم. شما بدهکار ما هستید، طلبکار ما نیستید. آژانس، آمریکا و اروپا بدهکار ما هستند، کشورهای بزرگ صنعتی بدهکار ما هستند و باید بدهی خودشان را به ما پرداخت کنند.

به گزارش ایرنا، حسن روحانی در آیین پانزدهمین سالروز ملی فناوری هستهای گفت: بسیار خوشحالم افتتاحهای امروز با افتتاحهای دیگر متفاوت است. این فناوری مانند فناوریهای هایتک و برتر است ولی چون طرف مقابل، از این فناوری برای سایر عرصهها استفاده کرده، ما را در ردیف خود قرار میدهند.

وی با بیان اینکه اهداف ایران در صنعت هستهای روشن بود گفت: از این فناوری در بخشهای دیگر بهرهبرداری شده و در زمینه صنعت، کشاورزی، پزشکی، انرژی و برق استفاده میشود. اگر طرف مقابل درست بیاندیشد، نگرانی آنها نابجاست. این نگرانی نابجا ۱۶ سال موجب دردسر برای ملت ایران شده است. اگر این تفکر غلط در ذهن آنها نبود و به آنچه سابقه ملت ایران است، اطمینان میکردند که در مسائل دینی و اخلاقی توجه خاص و ویژهای دارند، از این مسئله هم عبور میکردند.

رییس شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: اینکه هنوز با دنیا و آمریکاییها حرف میزنیم تا دست از اقدامات غیرقانونیشان بردارند، به خاطر این مبناست که آنها تفکری دارند که براساس آن برای خودشان دردسر و نگرانی درست کردهاند. بار دیگر تاکید میکنم تمامی فعالیتهای هستهای ما صلحآمیز و برای اهداف غیرنظامی است و همانطور که مقام معظم رهبری در چندین نوبت مطرح کردند، از دید فقه ما پیگیری کردن یک سلاح که میتواند خطر بزرگ برای جامعه بزرگ باشد، حرام است.

به گفته روحانی، اگر آنها به این مسئله توجه کنند، میفهمند ایران به دنبال این آثار نیست. وقتی آدم آثار کار خطرناک و غلطی که آمریکاییها در جنگ جهانی دوم در ژاپن انجام دادند، را مشاهده کند، وقتی آدم به معلولین بعد از این همه مدت هنوز زندهاند و در سایه آن افنجار دچار معلولیت هستند، متوجه میشود مسیر غلط نادرست و غیراخلاقی است.

وی با تاکید بر اینکه در دولت تدبیر و امید دو اقدام مهم در زمینه هستهای انجام دادیم، تصریح کرد: یک اقدام آن است که قبل از آنکه دولت یازدهم تشکیل شود، فعالیت غنیسازی ما از دید آنها غیرقانونی بود و در شورای امنیت قطعنامه علیه ما گذارنده بودند که از ما خواسته شده بود که غنیسازی را در ایران کاملا متوقف کنیم.

رییسجمهوری با بیان اینکه کار ما در غنیسازی از دید آنها غیرمشروع و غیرقانونی بود، خاطرنشان کرد: ما آن قطعنامهها را تمام کردیم. این قطعنامهها به زبالهدان تاریخ رفت و فعالیتهای ما قانونی شد. این بهانه از دست آنها گرفته شد که از نظر حقوقی و پایداری این فناوری بسیار مهم است و یکی از آثار پرافتخار برجام این بود که صنعت هستهای را در ایران به طور کامل قانونی کرد. این کار بزرگ و عظیمی بود که در این دوره انجام شد.

وی اظهار کرد: ما این فناوری را توسعه دادیم. به دروغ و به غلط بعضیها میگفتند که آنها رفتند برجام را امضا کردند و در برجام یکسری امتیازاتی گرفتند، پولها را از بانکهای خارجی گرفتند. تحریم نفت، فلزات، کشتی رانی و بیمه و همه تحریمهایی که بوده برداشتند و در عوض این فناوری را تقدیم خارجیها کردند و معامله کردند که یک دروغ بزرگ بود. آنها این دروغ بزرگ را تکرار میکردند و ما هرچه به مردم میگفتیم که آنها دروغ میگویند، اگرچه اکثریت مردم میفهمیدند که آنها دروغ میگویند اما اقلیتی بودند که شک داشتند.

رییس دولت دوازدهم یادآور شد: اخیرا مجلس یازدهم مصوبهای را گذراند که در آن مصوبه تکالیفی را برای سازمان انرژی اتمی مشخص کرد و این تکالیف نشان میداد توانمندی هستهای ما از هر زمان دیگر بیشتر است و حرفهای دروغ را از بین برد اگرچه دنیا واقعیت را میدانست.

وی گفت: وقتی به سازمان انرژی اتمی میگویند ما یک زنجیره «آی آر۶» میخواهیم میتوانیم راحت تولید کنیم و امروز یک زنجیره ۱۶۴ تایی آی آر۶ افتتاح شد و این زنجیره به گونهای است که نسبت به زنجیره قبلی ۱۰ برابر میتواند محصول در اختیار ما قرار دهد. یعنی سانتریفیوژهای قبلی حداکثر یک سو بودند و این سری جدید ۱۰ سو است.

روحانی اضافه کرد: حتی امروز از لحاظ تکنولوژی به سانتریفیوژ «آیآر۹» که ۵۰ سو است، رسیدیم یعنی ۵۰ تا ۶۰ برابر سانتریفیوژهای قدیمی محصول در اختیار ما قرار میدهد. امروز برای ما و جهانیان روشن شده است که در دولت یازدهم و دوازدهم چه کار بزرگی در زمینه هسته ای انجام گرفته است.

رییس جمهوری با بیان این که ما در این ۸ سال در زمینه هستهای هم از لحاظ فناوری و هم تولید در سطح بالایی قرار گرفتیم، گفت: فناوری در سطح بسیار بالایی است که نمونههای آن را امروز افتتاح کردیم. تولید هم بسیار مهم است، تولیدی است که در بخش خدمات، صنعت و کشاورزی ما را یاری کند و خودش هم محصولات فراوانی را تحویل دهد.

وی خاطرنشان کرد: رادیوداروها یکی از آن محصولاتی است که برای بخش تشخیصی مورد استفاده قرار می گیرد و در پزشکی بسیار حائز اهمیت است. بنابراین در این بخش یکی از افتخارات دولت در این ۸ سال توسعه فناوری در زمینههای مختلف هستهای است.

روحانی با بیان این که در همه جا تاسیسات بسیار عظیم و گسترده داریم که هرکدام در بخش خود حائز اهمیت است، گفت: ما همچنان بر عهد خود پایبند هستیم. عهده ما با دنیا NPT بوده است. NPT دو کلمه بیشتر نیست. در NPT دولتهایی که به این معاهده ملحق شدند متعهد میشوند به این که فعالیت آنها صرفا صلح آمیز باشد و انحراف به سمت فعالیت نظامی نداشته باشند. دوم فعالیتهای صلح آمیز را انجام دهند و به اضافه این که خود آژانس و دنیا به آن کشور در این زمینه کمک کند.

رییس دولت تدبیر و امید با تاکید بر این که یکی از مطالبات بزرگ ما کمک آژانس و دنیا به ما در زمینه هسته ای است، گفت: ما به NPT پیوستیم و پادمان را هم قبول کردیم. آژانس هم طبق پادمان عمل میکند اما شما چقدر به ما کمک کردید؟ شما در ساخت سانتریفیوژها و لیزر و ایزوتوپهای پایدار، آب سنگین و راکتور آب سنگین ما که همه آنها صلح آمیز است، چه کمکی به ما کردید.

وی ادامه داد: قرار بود ما عضو این معاهده باشیم و شما ما را برای تهیه وسایلی که نیاز داریم یاری کنید، آژانس که فقط برای بازدید نیست که مرتب بازدید کرده و گزارش بنویسد، این یکی از کارهای آژانس است. یکی از کارهای مهم آژانس حمایت و کمک است، شما چه کمک و حمایتی از ایران کردید؟

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: این طلب ما از آژانس، کشورهای صنعتی و از جهان است. اینکه ما امروز میگوییم حتی حاضریم پروتکل الحاقی را هم داوطلبانهها اجرا و پیاده کنیم و آژانس بالاترین نظارتها را داشته باشد در برابر آن، این نیست که دنیا بگوید در فعالیتهای تجاری و اقتصادی شما را تحریم نمیکنم این یک حداقل است.

عراقچی بازگشت دقیق به مدل برجام را تاکید کرد

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: باید دقیقا به مدل برجام بازگردیم.

به گزارش ایرنا، سیدعباس عراقچی گفت: از مذاکرات سه روزه وین به این نتیجه رسیدهایم که در مسیر درستی هستیم گفت: در موضوع برداشته شدن تحریمها، ایران موضعی منطقی و مستدل دارد. آمریکاییها میز برجام را ترک کرده اند و لذا باید ابتدا آنها بازگردند. آنها باید تحریمها را بردارند و دوباره عضوی از برجام شوند و سپس ایران به اجرای کامل برجام باز خواهد گشت. این موضوعی است که تقریبا همه با آن موافق هستند. ما باید ببینیم این روند چگونه اتفاق خواهد افتاد. قبل از آن دو طرف درباره این موضوع در حال بحث هستند که هر طرف چه اقدامی باید انجام دهد. وی در مورد چگونگی رفع تحریمها افزود: باید دقیقا به مدل برجام بازگردیم. تحریمهایی وجود دارند که باید پایان یابند و رئیس جمهوری آمریکا صلاحیت و قدرت پایان دادن به آنها را با فرمان اجرایی دارد. تحریمهای دیگری هستند که ناشی از قانون گذاری کنگره است. در مورد این تحریمها رئیس جمهوری آمریکا فقط میتواند آنها را تعلیق کند. موضع ما این است که همه تحریمها چه آنها که در دوره ترامپ تحمیل شده و چه آنها که در دوره ترامپ با برچسبهای دیگری تحمیل شدهاند و چه تحریمهایی که در برجام ذکر شده، همه باید برداشته شود و آمریکاییها خودشان بهتر میدانند باید چه کنند. رئیس هیات ایرانی در هجدهمین نشست کمیسیون برجام در پاسخ به این که آیا آمریکاییها آمادگی دارند تحریمها را لغو کنند گفت: در موقعیتی هستیم که درک بهتری از موضع یکدیگر داریم. ما راه درازی در پیش داریم و هنوز در موقعیتی نیستیم که کدام تحریمها باید برداشته شود و اقدامات دو طرف دقیقا باید چه چیزی باشد. اما در آن جهت در حال حرکت هستیم و درخواست ما کاملا روشن است و ما روی آن اصرار داریم. باید ببینیم در دور بعد گفت وگو ها چه اتفاقی خواهد افتاد.

عراقچی در باره نحوه راستی آزمایی و زمان مورد نیاز برای آن نیز افزود: مقصود ما از راستی آزمایی این است است که در عمل آثار برداشته شدن تحریمها را ببینیم. کافی نیست که آمریکا صرفا رفع تحریمها را امضا کند.

سخنگوی وزارت خارجه خبرداد

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: هیچ نیازی به مذاکره جدید با آمریکا وجود ندارد زیرا تمامی جزئیات برجام یک بار پیش از این مذاکره شده است. آنچه اکنون در کمیسیون مشترک انجام می دهیم، تهیه فهرست کامل تحریم هایی است که آمریکا باید لغو کند.

به گزارش ایسنا، سعید خطیب زاده در گفت وگو با سی.ان.ان روند مذاکرات هسته ای در وین را مثبت توصیف کرد و گفت: گروه ۱+۴ اقدامات مثبتی را در مذاکرات وین در پیش گرفته اند و این مذاکرات نشان داد که پیشرفت ممکن است. وی گفت: بایدن باید یک تصمیم سیاسی بگیرد؛ آیا او می خواهد به خاطر سیاست های شکست خورده دوران ترامپ توافق هسته ای را به خطر بیندازد یا قصد دارد از این سیاست شکست خورده فاصله بگیرد؟

وی در باره خواست ایران از توافق هسته ای گفت: ایران همواره مواضع روشنی درخصوص برجام داشته است. برای رسیدن به این توافق مذاکراتی جدی صورت گرفت و پس از امضای برجام، ما کاملا به آن پایبند بودیم. از آن زمان ما به وضوح اعلام کرده ایم که تمام طرف ها باید به تعهداتشان پایبند باشند زیرا ایران حتی تا یک سال پس از خروج یک جانبه واشنگتن از برجام به توافق عمل کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: اکنون نیز به روشنی گفته ایم که تمامی تحریم هایی که به صورت غیرقانونی علیه ایران وضع شده، مجددا اعمال شده و دوباره برچسب گذاری شده باید به طور یکجا لغو شود و ایران نیز می بایست لغو تحریم ها را راستی آزمایی کند. این موضع صریح و دقیق ایران است که نه تنها منطقی بوده، بلکه مسیر قابل اجرای آمریکا برای بازگشت به برجام و پایبندی کامل به آن است.

وی بیان کرد: ایران مسیر حفظ برجام را هموار کرده است. از این رو، ما معتقدیم که ابتدا آمریکا باید تمام تحریم های وضع شده را به صورت قابل راستی آزمایی لغو کند. سپس ما آماده ایم که اقدامات (هسته ای) جبرانی خود را متوقف کنیم و انها را به عقب بازگردانیم.

وی ادامه داد: اینکه ایران و آمریکا بتوانند دوباره با یکدیگر مذاکره کنند به این بستگی دارد که آیا واشنگتن به توافق و میز مذاکرات برجام که همه بر سر آن حاضر هستند، بازمی گردد. آن زمان گفت وگوها ادامه خواهد داشت اما تا آن موقع، هیچ گفتوگو یا مذاکره مستقیم یا غیرمستقیمی میان دو طرف وجود نخواهد داشت.

صالحی از حفظ زیرساخت ها با وسواس بسیار خبرداد

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: زیرساختهای صنعت هسته ای با وسواس بسیار حفظ شد و چنانچه مقامات و تصمیم سازان ارشد نظام امری را به مسوولان صنعت هستهای تفویض کنند در زمانی کوتاه، هنگامه ای عظیم برپا خواهد شد. به گزارش ایرنا، علی اکبر صالحی در آیین پانزدهمین سالروز ملی فناوری هسته ای گفت: خوشبختانه، درحال حاضر، بهرغم همه محدودیتها و فشارهای ناشی از اعمال تحریمهای غیرقانونی و ظالمانه از سوی بدخواهانِ ایران اسلامی، طرحها و پروژههای مختلف در حوزههای متعدد و متنوع علوم و فنون هستهای با قدرت و صلابت و نیز با عطف توجّه به رهیافتهای اصولیِ نظام اسلامی و رویکرد خردمندانه دولت محترم مبنی بر اجرای سیاست تعامل سازنده با جهان، مورد پیگیری قرار گرفته است. رییس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: پس از تصویب قانون و اجرای سریع و دقیق مفاد آن توسط سازمان انرژی اتمی ایران این حقیقت بر همگان هویدا شد که زیرساختها و بُنمایههای این صنعت ملّی با وسواس بسیار حفظ شده و چنانچه مقامات و تصمیمسازان ارشد نظام، امری را به مسئولان صنعت هستهای تفویض کنند، در زمانی کوتاه هنگامهای عظیم بر پا خواهد شد. صالحی اظهار کرد: معرفی ۱۳۳ دستاورد جدید در حوزههای مختلف، بویژه در حوزه تأمین نیازمندیهای بخش سلامت، صنعت و کشاورزی و نیز یاریرساندن به طرحهای تامین انرژی در سطح ملّی، گواهی روشن بر این مدعاست که این کاروان را سَرِ باز ایستادن نیست. معاون رییس جمهوری با اشاره به چند نمونه از دستاوردهای صنعت هستهای گفت: به عنوان نمونه میتوان به تولید سانتریفیوژ مورد نیاز مرکز انتقال خون، تولید ۱۱۰ زیست مولکول ایزوتوپی مورد استفاده در کیت غربالگری نوزادان، تولید صنعتی تیتانیوم گرید پزشکی مورد استفاده در ساخت ایمپلنتهای کاشتنی در بدن انسان و تولید چند رادیوداروی جدید اشاره نمود که براستی مایه مباهات و در خور تحسین است. وی با تاکید بر اینکه عزم راسخ متخصّصان حوزه علوم و فنون هستهای جهت برپا نمودن هنگامهای دیگر در عرصه فنّاوری کوانتومی از جمله ارتباطات امن کوانتومی از نظر اهل فن و دوستداران فنّاوریهای نوین دور نخواهد ماند، یادآورشد: یکی از ثمرات دستیابی به فنّاوری صلحآمیز هستهای، سرریز دانش هستهای و زمینهسازی برای شکوفایی دیگر صنایع راهبردی و علوم کاربردی در پهنۀ ایران اسلامی است.