کشور در آستانه بی نیاز شدن از از واردات کاتالیست

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از دو طرح کاتالیستی دانش محور در آستانه افتتاح خبرداد. به گزارش شانا، بهزاد محمدی این دو طرح کاتالیستی را طرح تولید کاتالیست پلیپروپیلن و طرح تولید پلیاتیلن سنگین (CX) اعلام کرد و افزود: در طرحهای کاتالیستی توسعه دانش فنی ایرانی اهمیت دارد، زیرا برای نخستین بار در کشور شاهد تولید این نوع کاتالیستها هستیم و اینکه دانش فنی تولید کاتالیست ازسوی پژوهشگران شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی توسعه پیدا میکند بسیار جای غرور و افتخار دارد و این سبب بینیازی ما از واردات این دو نوع کاتالیست میشود.وی با بیان اینکه ارزش مصرف کاتالیست در صنعت پتروشیمی حدود ۲۷۰ میلیون دلار در سال است، گفت: ۴۰ نوع کاتالیست اصلی در سبد مصرف صنعت پتروشیمی داریم که تا امروز ۱۹ نوع آن ایرانیسازی شده است و ۹ کاتالیست دیگر تا پایان سال ایرانیسازی میشود.مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی یادآور شد: ۱۲ نوع کاتالیست باقیمانده در مسیر تحقیق و توسعه است که در سالهای آینده، به سبد کاتالیستهای ایرانیسازیشده اضافه شوند و از واردات کاتالیست در صنعت پتروشیمی بینیاز شویم.

 

بازگشت نفت ایران به بازار در صورت گشایش سیاسی

رئیس کمیته نفت کمیسیون انرژی مجلس گفت: در صورتی که گشایش سیاسی حاصل شود باید مجددا بتوانیم هم بازارهای از دست رفته نفت را بدست بیاوریم و هم بازاریابی جدید داشته باشیم.حسین حسینزاده در گفتوگو با ایلنا افزود: با توجه به اینکه بزرگترین پالایشگاههای دنیا در هند و کره که از جمله مشتریان ایران بودند، اکنون با نفت ابوظبی و سعودی جایگزین کردهاند، کار ما سخت اما شدنی است. نکته دوم اینکه در بازاریابی جدید باید از روشهای چانهزنی استفاده کنیم، در خصوص گاز مشکل چندانی نداشته و در حال حاضر برنامههای توسعه صادرات را دنبال میکنیم، در مورد پتروشیمی و فرآوردهها نیز که تحریم نبودند و درآمد اصلی کشور هستند، باز هم باید با توسعه زنجیره ارزش و صنایع پاییندست در مسیر سریعتر جلوگیری از خامفروشی و افزایش سهم از بازارهای جهانی قرار بگیریم.وی یادآور شد: در بازار بینالملل نفت هر کشوری برای خود چانهزنی میکند، در نتیجه کشورها برای کاهش تولید به بازگشت نفت ایران نگاه نمیکنند، براساس منافع اقتصادی خود تصمیمگیری میکنند. اما در کل قطعا علاقه ندارند ایران که سهم آنها را بگیرد؛ بسته به برش سیاسی، شخصیت و اقتدار نفتی ایران ما میتوانیم در بازار بینالملل نقشآفرینی کرده و جایگاه خود را تعیین کنیم.

نفت سنگین ایران گران شد

قیمت نفت سنگین ایران در مارس برای پنجمین ماه متوالی افزایش پیدا کرد و به ۶۴ دلار و ۳۰ سنت در هر بشکه رسید که در مقایسه با قیمت ۶۰ دلار و ۶۶ سنت در فوریه، سه دلار و ۶۴ سنت معادل شش درصد افزایش نشان داد. میانگین قیمت نفت سنگین ایران از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون ۶۰ دلار در مقایسه با ۴۹ دلار و ۳۲ سنت در مدت مشابه سال ۲۰۲۰ بوده است. به گزارش ایسنا، ارزش سبد نفتی اوپک در مارس به ۶۴ دلار و ۵۶ سنت در هر بشکه رسید و در مقایسه با ۶۱ دلار و ۵ سنت در فوریه، سه دلار و ۵۱ سنت معادل ۵.۷ درصد رشد نشان داد. با ادامه بهبود عوامل بنیادین بازار، ارزش سبد نفتی اوپک در مارس برای پنجمین ماه متوالی رشد کرد و به بالاترین حد از ژانویه سال ۲۰۲۰ رسید.میانگین ارزش سبد نفتی اوپک از ابتدای سال۲۰۲۱ تاکنون ۶۰ دلار و ۲۲ سنت در هر بشکه در مقایسه با ۵۱ دلار و ۳۹ سنت در مدت مشابه سال ۲۰۲۰ بوده است که هشت دلار و ۸۲ سنت معادل ۱۷.۲ درصد رشد سالانه نشان می دهد.طبق گزارش منابع ثانویه اوپک، تولید نفت اوپک متشکل از ۱۳ کشور در مارس به ۲۵.۰۴ میلیون بشکه در روز رسید که ۰.۲۰ میلیون بشکه در روز در مقایسه با فوریه افزایش داشت. تولید نفت در ایران، آنگولا، لیبی و عراق افزایش پیدا کرد و در عربستان سعودی کاهش داشت. تولید نفت ایران ۱۳۷ هزار بشکه در روز افزایش داشت و به ۲.۳۰۴ میلیون بشکه در روز رسید.

لایروبی های بی نتیجه کارون

مدیر لایروبی و اجرای طرحهای ساماندهی رودخانههای سازمان آب و برق خوزستان از انجام بالغ بر ۹۶۳ هزار مترمکعب لایروبی در رودخانه کارون در یک سال گذشته خبر داد.عبدالله سردسته در گفتوگو با ایسنا با اشاره به روند لایروبی کارون در مقطع اهواز افزود: از پاییندست رودخانه کارون در مقطع اهواز تا پل پنجم، لایروبی انجام شده و اکنون باید دستگاه لایروب به سمت دیگر برود. در حال تعمیر و سرویس دستگاه لایروب (کاترساکشن) فعال در رودخانه کارون هستیم تا مقدمات عبور این دستگاه از پل و رفتن آن به سمت دیگر رودخانه انجام شود.مدیر لایروبی آب و برق خوزستان گفت: پس از اتمام عملیات سرویس و نگهداری دستگاه لایروب، برنامه داریم رودخانه کارون در مقطع اهواز حدفاصل پل پنجم تا پل نادری را لایروبی کنیم البته این موضوع به معنای آن نیست که همه عرض رودخانه لایروبی شود بلکه کار لایروبی بر اساس محدودیتهای اعتباری و نیاز آبگذری انجام میشود.

وزیر نیرو از کاهش تلفات توزیع برق به ٢/٩ درصد خبرداد

وزیر نیرو گفت: به مدد سرمایهگذاریها و ارتباطهای موجود امکان تبادل انرژی با کشورهای همسایه گسترش مناسبی پیدا کرده و هماکنون با تمام کشورهایی که مرز زمینی داریم بسترها و امکان این تبادل به وجود آمده است. بهگزارش ایسنا، رضا اردکانیان در نشست ماهانه اعضای باشگاه نفت و نیرو با بیان اینکه کشور در آستانه تدوین خطوط کلی و تفصیل برنامه هفتم توسعه است، با اشاره به جایگاه منابع انسانی در صنعت برق به عنوان بزرگترین بخش سرمایهگذاری علاوه بر منابع مالی وسیعی که در طول چهار دهه در این صنعت سرمایهگذاری شده است، اظهار کرد: در زمان حاضر، یک میلیون کیلومتر شبکههای انتقال، توزیع و فوق توزیع، حدود ۵۰۰ هزار مگاولت آمپر ظرفیت پستهای فشار قوی و ضعیف و حدود ۸۵ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاهی در کشور احداث شده است.

وزیر نیرو با بیان اینکه امروز در شرایطی هستیم که راندمان نیروگاهی کشور در بخش حرارتی با تبدیل نیروگاههای گازی به سیکل ترکیبی در پایان سال گذشته از مرز ۳۹ درصد عبور کرد، افزود: دستاوردهای خوبی حتی در شرایط مضیقه و تنگناهای ناشی از تحریمها و جنگ اقتصادی در سالهای اخیر فراهم بوده و به اتکای مجموعه فعالیتهای انجام شده در همه ادوار، امروز در شرایطی هستیم که راندمان نیروگاهی کشور در بخش حرارتی با تبدیل نیروگاههای گازی به سیکل ترکیبی در پایان سال گذشته از مرز ۳۹ درصد عبور کرد و میزان تلفات توزیع در انتهای سال ۹۸ یک رقمی شد و با اقدامهایی نظیر تعویض شبکه هوایی مسی با کابلهای خودنگهدار، استفاده از ترانسهای با تلفات کم و تعویض کنتورهای معیوب، هم اینک به ۹.۲ درصد رسیده است.

اردکانیان با اشاره به فعالیتهای خوب انجام شده در زمینه گسترش امکان تبادل انرژی با کشورهای همسایه به مدد سرمایهگذاریها و ارتباطهای موجود اظهار داشت: اکنون با تمام کشورهایی که مرز زمینی داریم امکان این تبادل به وجود آمده است.

وی با یادآوری سنکرون شدن سیستم برق کشورمان با عراق در سال ۹۸ و پیگیری سنکرون کردن سیستم برق ایران با روسیه از دو مسیر ارمنستان_ گرجستان و نیز آذربایجان گفت: هر کدام زودتر به نتیجه برسد عملیاتی خواهد شد.

اردکانیان اظهار کرد: مسیر ایران _آذربایجان _روسیه، مسیر دستیافتنیتری است و با موافقت هر سه کشور، مهندسان مشاور ایرانی برای مطالعات این کار انتخاب و قرارداد مربوطه تنظیم و امضا شد که اکنون در مسیر اجراست و امید میرود عملیات اجرایی آن زودتر آغاز شود.

وی گفت: همزمان با روند مذاکرات با روسیه و عراق، با توجه به واگذاری مسئولیت کمیسیون همکاریهای مشترک اقتصادی ایران و افغانستان به وزارت نیرو، مذاکراتی با طرف افغان هم آغاز و پیشنهادهایی ارائه و پروژههایی تعریف شده که درصددیم در همین دولت با برگزاری اجلاس کمیسیون در کابل، مذاکرات انجام شده را حتی در وضعیت فعلی افغانستان و شرایط استقراری دولت به نتیجه برسانیم و امکان تبادل انرژی را بیشتر کنیم. وزیر نیرو با تاکید بر ضرورت سرمایهگذاری در بخش منابع انسانی گفت: این که نحوه انتخابات همکاران و مدیران و واگذاری مسئولیتها چگونه باشد در خروجی کار تاثیر خود را نشان میدهد، لازم است به جد به تمرکززدایی اندیشید. در کنار اینها باید پایبندی به اخلاق حرفهای، قانونمداری، شایسته گزینی با این تمرکز زدایی و کار بینبخشی همراه شود تا بتوانیم به یک توسعه پایدار در سازمان خود دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به پیگیری مذاکرات سالهای گذشته با قطر گفت: مسئولیت کمیسیون همکاریهای مشترک اقتصادی ایران و قطر هم اخیرا به وزارت نیرو محول شده است.

وزیر نیرو افزود: در زمان حاضر قابلیت تبادل حدود ۳۵۰۰ مگاوات با کشورهای همسایه وجود دارد که با برنامهریزیهای انجام شده تا ۱۰ هزار مگاوات قابل توسعه است.طبق اعلام وزارت نیرو، وی به اقدامهای صورت گرفته در زمینه هوشمندسازی شبکه برق هم اشاره کرد و گفت: هماینک سیستمهای کنترلی پیشرفته نیروگاهی و پستهای فشار قوی را میتوانیم در داخل بسازیم. اردکانیان در این ارتباط همچنین به استقرار مرکز پایش هوشمند شبکههای توزیع اشاره کرد و گفت: دیسپاچینگ جدید و پیشرفتهای آماده بهرهبرداری است. در بحث دفاع سایبری در زیرساختهای برق هم کارهای خوبی در حال انجام است. وزیر نیرو به تحقق دولت الکترونیک در صنعت آب و برق هم پرداخت و با یادآوری اقدامهای صورت گرفته در این زمینه گفت: در عرصه تجدیدپذیرها هرچند تحریمها و نوسانات شدید در نرخ ارز موجب کندی آهنگ رو به رشد جلب سرمایه و حتی توقف جلب سرمایهگذاریهای داخلی و خارجی در برخی بخشها شد، اما تلاش میشود برنامه دولت در این بخش دنبال شود.

ایرنا- وزیر راه و شهرسازی گفت: با ثبت اطلاعات مربوط به مالکیت در سامانه اسکان و املاک و شناسایی خانههای خالی، بازار مسکن برای موسساتی که تا هزار واحد خانه خریده و برای سرمایهگذاری خالی نگه داشتهاند پر ریسک شده و بازار مسکن از پولهای سرگردان خالی میشود. «محمد اسلامی» در حاشیه جلسه هیات دولت درباره بازار مسکن و برنامه دولت برای اخذ مالیات از خانههای خالی، افزود: بازار دچار التهاب است و قیمتهای واقعی نیست، امیدواریم شرایط التهابی و حبابگونه از بازار کشور رخت بربندد و مردم شاهد ثبات قیمتها در بازار باشند.

وی گفت: نهادهای مسکن هم متاثر از شرایط بازار دچار تحول قیمتی شده است و امید داریم با رفتن به سمت ثبات بیشتر شاهد کاهش قیمتها باشیم.

معاون هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی کشوری از ممنوع شدن پرواز از و به فرانسه و از سرگیری پروازهای انگلستان با توجه به تغییر وضعیت شیوع ویروس کرونا در این کشورها خبر داد. در پی شیوع ویروس کرونا در جهان طی ۱۴ ماه گذشته، پروازهای مسافری نیز بر همین اساس یعنی میزان شیوع و گسترش آن برقرار یا ممنوع شده است که با توجه به آخرین اظهارات محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در چند روز گذشته، ممنوعیت پرواز به ۳۹ کشور در همین راستا وجود دارد که در این بین نام انگلستان هم به چشم میخورد. ابوالقاسم جلالی معاون هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی کشوری- در این باره گفت: با توجه به اینکه طی ماههای گذشته وضعیت شیوع ویروس کرونا در انگلستان رو به بهبود است بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا مقرر شد تا از چهارشنبه ۲۵ فروردین ماه پروازهای مسافری از و به انگلستان برقرار شود.

آخرین وضعیت سفرهای جادهای
در موج چهارم کرونا

بر اساس آخرین وضعیت و آمار تردد وسایل نقلیه مختلف در محورهای مواصلاتی بین استانی تا شنبه هفته جاری تعداد وسایل نقلیه مختلف که از جادههای کشور عبور کردهاند به حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه رسیده است که کاهش محسوسی را پس از تعطیلات نوروزی نشان میدهد. از سوی دیگر طی روزهای گذشته با سختگیریهای اعمال شده در پی گسترش ویروس کرونا در کشور در موج چهارم، وضعیت ترددها نشان میدهد سفرهای جادهای مردم روز به روز در حال کاهش است و در روزهای آتی ممکن است به حداقل تردد در سال جاری و حتی سال گذشته برسد. اما در این میان برخی از رانندگان اقدام به جابهجایی با وسایل نقلیه خود میکنند که بر اساس آخرین اطلاعات بدست آمده خبرنگار ایسنا از مرکز مدیریت راهها، همه دوربینهای نصب شده این مرکز بنا به دستور ستاد ملی مقابله با کرونا فعال شده و در حال صبت پلاک مسافران متخلف است. بر این اساس همه خودروها با ورود و خروج از و به استانها و شهرهایی به غیر منطقه بومی خود با جرائم ۵۰۰ هزار تومانی تا یک میلیون تومانی مواجه میشوند و حتی ممکن است خودروی مسافران توقف شده یا با وجود این جریمههای سنگین به مبدا سفر بازگردانده شود. البته با توجه به قرمز بودن اکثر شهرهای کشور که ممکن است بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت رنگ برخی شهرها سیاه شوند، جریمه فعلی که برای عبور و مرور از و به این شهرها در نظر گرفته شده یک میلیون تومان خواهد بود.

 

کشورهای همسایه در بحث ترانزیت کالا ایران را دور زدهاند

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از کاهش شدید حجم ترانزیت کالا از خاک ایران انتقاد کرد. نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با انتشار مطلبی در فضای مجازی، از روند کاهشی ترانزیت به جای افزایشی شدن آن انتقاد کرد. نماینده مردم مشهد در مجلس نوشت: «در برنامه ششم توسعه، ترانزیت کشور باید ۳۰ درصد افزایش مییافت، اما متأسفانه در هر سه بخش جادهای، ریلی و دریایی به ترتیب منفی ۱۳، منفی ۴۴ و منفی ۲۲ درصد افت داشته است.

قیمت ملک در سال ١٤٠٠ ارزان می شود یا گران؟!

گروه مسکن: اسفند سال گذشته متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در تهران ۳۰ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۶.۶ و ۹۳.۷ درصد افزایش دارد. گزارش بانک مرکزی نشان میدهد همچنین تعداد معاملات انجام شده در اسفند ماه سال ۱۳۹۹ معادل ۵۳۰۰ فقره بود که نسبت به ماه قبل ۳۴.۶ درصد افزایش و در مقایسه با ماه مشابه سال قبل ۴۸.۴ درصد کاهش نشان میدهد.

این اعداد از تکانه هایی محسوس برای ورود دوباره خریداران به بازار و رونق نسبی در بخش مسکن حکایت دارد. بازاری که این روزها تحت تاثیر گران شدن قیمت مصالح و انتظارات تورمی قرار دارد. از سوی دیگر با آغاز ثبت املاک در سامانه املاک و اسکان بازار مسکن وارد یک بخش جدیدی از تاریخ خود شده است. این اقدام دولت در کنار سایر اقدامات مثبت برای بخش مسکن توسط مجلس را باید به فال نیک گرفت.

اگر بخواهیم جنبه مثبت اجرای مالیات بر خانه های خالی از سکنه را در نظر بگیریم باید به ورود تعداد زیادی از واحدهای مسکونی خالی از سکنه که تقریبا در یکسال یا دو سال گذشته ملک آن ها خالی بوده است اشاره کنیم. چرا که در خوشبینانه ترین حالت، مالکان این واحدهای مسکونی برای در امان ماندن از اخذ مالیات اقدام به عرضه واحدهای خود به بازارفروش یا اجاره خواهند کرد.

اما اقدام دیگری که مجلسی ها در بخش مسکن پیگیر آن بوده و آنرا به تصویب رسانده تبصره ( ۱۸) لایحه بودجه ۱۴۰۰ بود که بر این اساس قرار است ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای ساخت مسکن اختصاص یابد. این اقدامات در نهایت منجر به بهبود وضعیت بازار مسکن خواهد شد.

* کمال علی پورخنکداری نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه و جویبار با تاکید بر اینکه اختصاص ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای ساخت مسکن شهری نشان داد که روزهای خوبی در سال جاری برای ساماندهی بخش مسکن می توان متصور شد گفت: بازار مسکن در کنار آرام شدن بازارهای موازی روزهای با ثباتی را می گذراند و بدون شک قیمت مسکن در سال ۱۴۰۰ اگر کاهش نیابد ثابت باقی خواهد ماند و افزایش نخواهد داشت. وی در پاسخ به این پرسش که اگر چه اقدامات خوبی در بخش مسکن مثل اجرای اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه و اختصاص تسهیلات ساخت برای بخش مسکن می تواند مفید باشد اما برخی تورم ها در بازارهای موازی و نهاده های تولید مسکن(مصالح ساختمانی) شاید قیمت ها را دستخوش تغییر کند؟ گفت: ابتدا باید به این موضوع اشاره کنم که قیمت مسکن در سال های ۹۷ و ۹۸ و سپس در سال گذشته رشد شدیدی متاثر از سایر بازارها به خصوص بازار ارز پیدا کرد. این افزایش قیمت ها که باعث بالا رفتن تعداد اجاره نشینی در کشور نیز شد، قدرت خرید متقاضیان مسکن را به اندازه قابل ذکری کاهش داد.

وی خاطر نشان کرد: تاثیر افزایش قیمت مصالح ساختمانی در بهای تمام شده مسکن بر کسی پوشیده نیست، بنابراین کمیسیون عمران برای کنترل بازار مصالح ساختمانی، سیمان و فولاد تدابیری اندیشیده است تا با جلوگیری از جولان دلالان در بازار مصالح ساختمانی قیمت ها افزایش نیابد.

پیشبینی قیمت مسکن در سال ۱۴۰۰

نایب رئیس کمیسیون عمران ادامه داد: بازار مسکن با این قیمت های نجومی دیگر کشش رشد ندارد. اما آنچه که می توان در خصوص وضعیت این روزهای بازار مسکن به آن اشاره کرد این است که بازار مسکن این روزها، روزهای آرامی را سپری می کند و اگر قیمت ها حتی کاهش نیابد بدون شک رشد هم نخواهد داشت. پورخنکداری با تاکید بر اینکه اختصاص تسهیلات برای ساخت مسکن، ساماندهی بازار ملک و همچنین رونق دهی به ساخت و ساز و تولید مسکن می تواند در نهایت به نفع بخش تقاضا تمام شود اظهار داشت: با توجه به برنامه های دولت و طرحهای مجلس، بازار مسکن در سال جاری به ثبات رسیده و حتی شاهد کاهش قیمت ملک خواهیم بود.

مسکن ارزان نمی شود

در همین رابطه یک کارشناس بازار مسکن هم معتقد است: بعضی از برآوردها درخصوص کسری بودجه حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی سال ۱۴۰۰ این پیغام را به کنشگران اقتصادی می دهد که احتمالا وضعیت تورمی در سال جاری تداوم پیدا خواهد کرد؛ بنابراین نمی توان انتظار داشت که قیمت مسکن کاهش پیدا کند اما با توجه به جهش سنگین دو سال گذشته، رشد شدید قیمت مسکن نیز بعید است.

مهدی سلطان محمدی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: در طول دو سال گذشته شاهد رشد نقدینگی، چشم انداز تورمی شدید و کاهش نرخ بهره بانکی بودیم. در واقع تورم ۳۵ درصدی داشتیم و نرخ بهره بانکها عاملا نصف این میزان بود. بنابراین مردم به داراییهای سرمایهای روی آوردند؛ زیرا اگر میخواستند پول خود را در بانک بگذارند در شرایط تورمی عملا سرمایههایشان نصف میشد.

وی افزود: همه این عوامل به رشد همه داراییها از جمله شاخص بورس، قیمت مسکن، طلا، خودرو دیگر کالاها منجر شد. ولی از نیمه دوم سال ۱۳۹۹ برخی به این نتیجه رسیدند که حبابی در قیمت کالاها شکل گرفته و به تدریج از بازارها خارج شدند. بازار بورس حدود ۵۰ درصد افت کرد. در بازار مسکن هم از نیمه دوم آبان این می بینیم که سرعت رشد چشمگیر هفت ماهه اول گرفته شده است.

این کارشناس بازار مسکن تصریح کرد: علت اینکه بازار مسکن مثل بورس با کاهش مواجه نشد این است که اولا قیمت مسکن به اندازه بورس بالا نرفته بود و ثانیا با رشد نرخ مصالح ساختمانی مواجه شدیم. در سال گذشته نهادهای ساختمانی حدود ۱۰۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کرد. از سوی دیگر با کمبود زمین در کلانشهرها مواجه هستیم. در شهرهای اطراف نیز با توجه به طرحهای تفصیلی و هادی، محدودیتهایی برای سرمایه گذاری وجود دارد. اینها باعث می شود تا بازار مسکن، جانسختی بیشتری را نسبت به کاهش قیمت نشان دهد. به هر حال بازار مسکن ماهیتا چسبندگی بالایی دارد. سلطان محمدی با بیان اینکه در پنج ماهه آخر سال با وضعیت تردید و تأمل در بازار مسکن مواجه بودیم گفت: در سال ۱۴۰۰ نیز تکلیف بسیاری از متغیرهای درونی و بیرونی بازار مسکن مشخص نیست. اولا باید ببینیم مذاکرات سیاسی به کجا می رسد و وضعیت تحریمها چگونه می شود. البته مذاکرات به کاهش انتظارات تورمی منجر شده است. این تلقی نیز وجود دارد که در سال جاری درآمدهای ارزی افزایش پیدا می کند. در نتیجه در نتیجه انتظارات تورمی کاهش می یابد.

وی تصریح کرد: در سال جاری احتمالا خیلیها به این فکر می افتند که وارد سرمایهگذاریهای جدید شوند که به آرامش بازارهای مالی و اقتصاد کشور کمک می کند. اما با توجه به اینکه انباشت تقاضایی از قبل در بازار مسکن وجود داشته خیلی بعید است که قیمتها کاهش یابد.