ازسرگیری اجرای پروتکل الحاقی مستلزم رفع تحریم‌ها

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: ما جدی و مصمم هستیم، و حتی از همین فردا آماده‌ایم که اگر تحریم ها به شکلی که قابل راستی آزمایی باشد برداشته شوند، به اجرای کامل برجام برگردیم. سیدعباس عراقچی در توییتر نوشت: ازسرگیری اجرای پروتکل الحاقی توسط ایران مستلزم رفع تحریم‌ها است. ما علاقمندیم این کار تا قبل از ٣١ اردیبهشت انجام شود، البته اگر مقدور باشد. این در حالی است که یک مقام ارشد وزارت خارجه با تأکید بر اینکه ایران جدیت و حسن نیت خود را ثابت کرده گفت: اکنون این ایالات متحده است که باید تصمیم سخت خود را اتخاذ کرده و از ادامه سیاست شکست‌خورده فشار حداکثری دست بردارد. به گفته این مقام ارشد وزارت خارجه، در صورتی که مذاکرات خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران را که مبتنی بر مواضع قطعی نظام است، تأمین کند، ایران حاضر است اجرای کامل تعهدات خود در برجام را از سر بگیرد.مقام ارشد وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه اجازه داده نخواهد شد که مذاکرات فرسایشی شده یا درگیر تعجیل شود، گفت مذاکرات تا زمانی که احساس شود طرف مقابل جدیت دارد و خواهان رسیدن به راه حل است، ادامه می‌یابد.

 

تاثیر مشارکت در انتخابات بر احیای برجام و رفع تحریمها

نماینده پیشین مجلس پس از ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری گفت: مشارکت در رفع سریعتر تحریم ها و احیای برجام قطعاً موثر خواهد بود و در بهبود وضعیت زندگی و معیشت مردم هم اثر خواهد گذاشت. بنابراین مردم فکر نکنند شرکت کردن یا نکردن در انتخابات تاثیری نخواهد داشت. به گزارش ایلنا، علی مطهری گفت: می توانیم با حضور در انتخابات به ۷۰ تا ۸۰ درصد آرزوهای خود برسیم و امیدوارم مشارکت فعالی از طرف مردم داشته باشیم مردم ما مردمی هستند که هر وقت احساس کنند انقلاب اسلامی نیازمند کمک و حضور آنها است وارد می شوند. وی گفت: کسی که رای بهتری دارد دیگران باید به او کمک کنند تا پیروز شود تا فردی از طرف مقابل پیروز نشود اما فعلا تصمیمی برای کنار رفتن به نفع کسی ندارم و تا آخر هم خواهم بود.مطهری درباره رد صلاحیت گفت: امیدوارم شورای نگهبان تغییر در رویه خود بدهد. اگر کسی اظهار نظری داشته دلیل عدم التزام عملی به اسلام نیست و اگر مبنا قانون اساسی باشد شورای نگهبان کاسه داغ تر از آش نشود. امیدوارم رد صلاحیت اتفاق نیفتد وی ادامه داد: اگر اصراری برای این کار باشد تابع قانون هستیم و کاری از ما بر نمی آید.

رییس جمهور بر کنارگذاشتن سیاه نمایی و سفیدنمایی و توجه به واقع نمایی تاکید کرد

رئیس جمهور با بیان اینکه بعضی ها واقعیت ها را نمی بینند و سیاه نمایی می کنند، تأکید کرد: عده ای فکر می کنند اگر چهره دولت را سیاه کنند چهره نظام سفید می شود. این کم عقلی را کجا ببریم؟
به گزارش ایسنا، حسن روحانی در جلسه هیأت دولت گفت: سیاه نمایی و سفیدنمایی را کنار بگذارید و واقع نمایی کنید. اینجا وظیفه سنگینی بر دوش رسانه ها و دولت است تا این مسائل را نشان دهند به خصوص در این ایام که ایام انتخابات است و تهمت ها و تخریب ها چند برابر می شود، باید واقعیت ها را برای مردم بیان کنیم.
وی با اشاره به اینکه دولت در این مدت در سه جبهه در حال جنگیدن است، یادآور شد: یکی از این جبهه ها مقابله و خنثی سازی تحریف ها و سخنان ناروا و دروغ و غلطی است که علیه دولت یازدهم و دوازدهم به خصوص علیه دولت دوازدهم انجام می گیرد. من نمی دانم ترامپ به این ها چه داده و چه خوبی در حق شان کرده که حتی یک بار هم ظلم ترامپ را نمی گویند؟
روحانی اضافه کرد: چه کسی کشور را تحریم کرد و جنگ اقتصادی به راه انداخت و راه بانک و پول ما را مسدود کرد و نگذاشت نفت بفروشیم. چرا نمی آیید در برابر او موضع بگیرید. می گویند حالا ترامپ بدی هایی داشت ولی شما بدید و مدیریت دولت شما خیلی ضعیف است. وی با بیان اینکه این روزها در شرایط انتخابات 1400 هستیم، عنوان کرد: در این شرایط همه باید تلاش کنیم تا پای صندوق ها شلوغ شود. من راهش را بلد نیستم اما به آن هایی خطاب می کنم که راهش را بهتر بلدند.
رئیس جمهور افزود: از وزرا، معاونان و همه مسئولان هم خواهش می کنم که نگذارید شما را با فحاشی، تهمت و حرف های ناروا خسته کنند. روحانی با بیان اینکه چند جبهه پیش رویمان است گفت: یکی از این اضلاع تحریم است. تحریم یعنی خوردن حق مردم، ظلم مستقیم به فقیرترین افراد جامعه، ظلم به بیماری که دارو ندارد و یا آن را گران می خرد، ظلم به قشر مستضعفی که می آید غذای روزمره خود را بخرد، اما ناچار است آن را گران بخرد. تحریم یعنی برای جنسی که می خواهیم از خارج بخریم ۲۰ درصد اضافه بدهیم که گاهی بدتر هم می شود و ماه ها معطل می شویم. وی تأکید کرد: هر کسی بتواند یک ساعت زودتر این تحریم را بردارد و یک لحظه آن را به تأخیر بیاندازد گناه بزرگ نابخشودنی نسبت به این ملت انجام داده که بعید می دانم خدا از آن بگذرد و مردم هم از آن نمی گذرند. این تحریم ظلم به ۸۰ میلیون ایرانی است که باید جواب آن ها را بدهیم. روحانی با تأکید بر اینکه دولت مصمم است تحریم را بشکند گفت: از سال ۹۷ جنگ و تحریم بزرگ علیه ما شروع شد که سه سال و نیم مقاومت کردیم و دولت خم به ابرو نیاورد. خدا نگذرد از کسانی که باید در این میدان جنگ به ما کمک می کردند و نکردند و حتی روحیه رزمندگان خط مقدم ما را در این جنگ تضعیف کردند. وی گفت: وقتی مذاکرات روزانه وین را می خوانم می بینم که دیوار بلند تحریم هر روز یک تکه اش پایین می ریزد و اگر همه دست به دست هم بدهیم در زمان کوتاهی جمع می شود. ما می خواهیم با بولدوزر این کار را انجام بدهیم و بعضی ها می گویند به جای آن از فرغون و بیل استفاده کنید.
رئیس دولت های یازدهم و دوازدهم با تأکید بر اینکه آن افتخاری که این دولت به دست آورد این بود که سال ها ایران هراسی که در دل افکار مردم جهان جا انداخته بودند شکست، بیان کرد: ما به دنیا گفتیم که ایران اهل منطق و مذاکره و به عهدش وفادار است. ایران هراسی از سوی هیچ کسی خریداری ندارد. بلکه این طرف روبرو است که از عهدش فرار می کند. امروز ایران هراسی به مفهوم آن ۱۰ سال پیش نیست. ما قطعنامه فصل هفتمی شورای امنیت را شکستیم، آن هایی که می فهمند می دانند من چه می گویم.
وی اضافه کرد: این دولت بود که تحریم نظامی را شکست و بهترین سلاح های آفندی و پدافندی را یا ساخت و یا تکمیل کرد. اگر شک دارید وزیر دفاع بیاید و شرح بدهد که ما در هواپیما، ناوچه، پدافند هوایی، موشک های کروز و سایر تسلیحات چه کردیم. ببینید که در این هشت سال چه کارهایی در این زمینه صورت گرفته است. از طرفی اسرائیلی ها در طول این مدت ها می خواستند بگویند ایران دشمن همسایگان خود است و دشمن اصلی برای منطقه ایران است. بعضی دولت ها یا نادانسته و یا تحت تأثیر کم و بیش باور کرده بودند که ایران دشمن است اما دولت تلاش کرد که این تلاش صهیونیست ها را بشکند.
روحانی یادآور شد: امروز می بینید همین همسایه ها که نظر دیگری داشتند آمده اند و با ما صحبت می کنند و آماده اند که با ما رابطه قوی داشته باشند. تعامل سازنده ای که ما در سال ۹۲ گفتیم امروز در منطقه و وین می بینید و ما تا آخر پای این تعامل سازنده هستیم. شک نکنید و تردید نداشته باشید که کل تحریم برداشته می شود و ملت ایران پیروز است پس در ذهن مردم حرف نادرست و تشویش اذهان ایجاد نکنید. رئیس جمهور با اشاره به اینکه جبهه دیگری که دولت در آن درگیر است موضوع کروناست، خاطرنشان کرد: در شرایطی که در جنگ اقتصادی و تحریم کامل بودیم با این موضوع مواجه شدیم. رئیس جمهور با تاکید بر اینکه اگر از فردای ماه رمضان نگاه، زبان، قلم و قدم و تلاش ما با قبل فرقی نکند معلوم است که از این ماه بهره مند نشدیم گفت: اگر تهمت، بدگمانی و دروغ را کنار بگذاریم و در دست و زبان و تلاش مان مراعات حق الناس را کنیم یعنی از این ماه بهره مند شده ایم. مگر یک انتخابات، بالا و پایین شدن قدرت و به مقام و حقوق و جایگاه و میز و صندلی رسیدن چقدر می ارزد که آدم به خاطر آن دروغ بگوید، تهمت بزند و آبرو و حیثیت انسان ها را ببرد. روحانی ادامه داد: افرادی که هیچ نسبتی با اسلام و جهاد و قرآنی ندارند خودشان را به عنوان مبارز، مجاهد و کسی که به دنبال خلافت اسلامی است جا می زنند. خدا نیامرزد و لعنت کند آن هایی را که تندروی را در دنیای اسلام راه انداختند. تا تندروی باشد همین است و ما راهی جز اعتدال و میانه روی نداریم.
رئیس جمهور همچنین بیان کرد: متأسفانه ببینید در این فضای مجازی و حقیقی صحبت ها و مصاحبه ها چقدر تندروی، دروغ و افراط و تفریط انجام می شود. واقعا چرا؟ باید بدانیم که افراط پایانش دامن ما را می گیرد و آن هایی که افراط می کنند خودشان در آن آتش خواهند سوخت. فتنه ای که دامن همه را می گیرد یکی همین افراطی گری است.

رضایی نسبت به سقوط ارزش پول ملی هشدار دارد

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: روزی که من از سپاه کنار کشیدم، برای دفع خطر اقتصادی بود. امروز خطری که احساس می کنم، ده برابر آن زمان است. مردم سقوط ارزش پول ملی را در فاصله این هشت سال به چشم دیدند.
به گزارش ایسنا، محسن رضایی مهمترین موضوع روز را چگونگی اداره کشور دانست و گفت: نوعی هرج و مرج در صنایع، قیمت گذاری ها و بسیاری از امور مربوط اداره کشور دیده می شود. متاسفانه بسیاری از مردم ایران، بخاطر مشکلات اقتصادی و اجتماعی حال و دل خوشی ندارند و اگر نبود سرمایه هایی که ملت ایران در راه انقلاب و عزت ایران داده اند، قطعاً این مردم دردمند، رفتار دیگری با مسئولان ناآشنا با مشکلات مردم می کردند.
وی با اشاره به سیر تاریخی تشکیل دولت ها پس از انقلاب گفت: تا کنون از همه گروه های سیاسی در اداره کشور حضور داشته اند اما با وجود تلاش های زیاد، مردم ایران بخاطر مشکلات اقتصادی و اجتماعی، حال و دل خوشی ندارند. اگر برای حل مشکلات گامی برنداریم، امید و ایمان مردم ما خدشه دار می شود.
رضایی افزود: دولت مرکزی نیابد در همه امور مربوط به بنگاه ها و زندگی مردم دخالت کند. در موضوع مرغ، دخالت نابهنگام و اشتباه دولت، موجب به هم ریختگی عرضه و تقاضا و نیز رانتخواری عده ای سودجو شد.
رضایی افزود: ما نیاز به مدیران متخصص و راهبردی داریم تا مسائل کلان و تحول آفرین را درک کنند. در آمریکا تقریباً در هر دوره چهار ساله یا هشت ساله، یک حزب و نیروهایش اداره کشور را بر عهده می گیرند اما در اروپا معمولاً دولت های ائتلافی تشکیل می شوند. در ایران باید به یک فرمول سازنده برای همبستگی و همکاری برای خدمت به مردم و پیشرفت کشور برسیم. وی تاکید کرد: همکاری و استفاده از همه نیروهای متخصص یک ضرورت است. دولت قوی و کارآمد با همراهی مدیران قوی در کابینه و وزارتخانه ها تشکیل خواهد شد. باید از بافت های سیاسی و جناحی فاصله بگیریم. عزل و نصب های جناحی و افراطی بعد از هر انتخابات نباید انجام شود زیرا کشور آسیب می بیند. دولت قوی و کارآمد با بسترسازی و ظرفیت سازی مردمی، فضا را متحول خواهد کرد و در این راه، حضور بانوان ضروری است. دین اسلام هم با ثروت و فداکاری حضرت خدیجه (س) پیشرفت کرد.

بررسی تجارت از دیدگاه های مسوولان و صاحب نظران نشان می دهد

گروه اقتصادی – کورش شرفشاهی: چالش های اقتصادی در ایران، دومینویی است که دائم تکرار می‌شود. یک روز موسسات مالی و اعتباری به بهانه بهره بالای بانکی نقدینگی مردم را جذب می کنند، روز دیگر بورس بحران ساز میشود و اکنون نیز رمزارزها بر حاشیه ها افزوده‌اند. اما در مورد همه اینها یک گزینه مشترک است. در تمامی موارد، سرمایه های سرگردان با شعارهای اغواگرانه جذب می شوند و اشکالی که بر همه اینها وارد است، تاوانی است که باید از بیت المال برای جبران این اشتباهات به زیان دیدگان پرداخته شود. همانگونه که هزاران هزار میلیارد تومان بابت موسسات مالی و اعتباری از بیت المال پرداخت شد و اکنون نیز از صندوق توسعه ملی برای جبران بورس تعریف کرده ایم. تمامی این موارد به دردسری ملی تبدیل می شود که چالش های اجتماعی با چاشنی هنجارشکنی را رقم می زند.

چالش سوال برانگیز رمز ارزها
از آنجا که قانونی در مورد رمز ارزها نداریم، افراد بسیاری با هدف کسب سود از این روش، اقدامات سوال‌برانگیز ای انجام می دهند. ماینر ها به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود، در پارکینگ منازل، سوله های خارج شهر، کارخانه های تعطیل شده یا مواردی از این دست از برق دولتی استفاده می کنند تا با استخراج رمز ارز، سودهای کلانی به جیب بزنند. بارها شاهد بودیم که دولت با این افراد برخورد جدی کرد، اما مردم راهکار مقابله با آن را اندیشیدند و ماینرها را سوار بر کامیون ها کرده و در کنار جاده ها از تیرهای چراغ برق برای استخراج رمز ارز به صورت غیر قانونی استفاده کردند. همه اینها به دلیل آن است که نتوانستیم یک فرصت کلی را به قانون تبدیل کنیم.

ناتوانی در شناخت عوامل رمز ارز
اگر در گذشته موسسات مالی و اعتباری دارایی مردم را مال خود کردند، به سادگی توانستیم افرادی که در این زمینه نقش داشتند، دستگیر کنیم و آنهایی که فرار کردند شناسایی شوند. اما در مورد رمزارز راهی وجود ندارد. امکان شناسایی معاملات نیست و نمی توانیم حتی اثبات کنیم که برای خرید رمز ارز، پول داده ایم.
هشدار قالیباف به دژپسند
از آنجا که عادت داریم دیر از خواب بیدار می شویم و بار را بر دوش دیگران می گذاریم، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به همتی رئیس بانک مرکزی و دژپسند وزیر اقتصا نوشت: سرمایه‌گذاران این حوزه به ویژه در مبادله رمزارزها تحت عنوان صرافی‌های دیجیتال تعیین تکلیف نشده و عده زیادی از مردم با توجه به تبلیغات فراوان در این حوزه سرمایه خود را به بازار پر از ابهام وارد کرده‌آند. در ماهیت رمزارزها امنیت بستر مبادله موجود اطلاعات چندانی ندارند. در ادامه آمده است: در صورت تبدیل وجوه ریالی پرداختی فعالان به این سایت‌های به رمزارزهای استخراج شده در خارج از کشور امکان خروج گسترده ارز از کشور به این واسطه متحمل است که در این خصوص لازم است گزارش کارشناسی و برآورد مناسبی از سوی بانک مرکزی ارائه شود.در هر صورت ضروری است بانک مرکزی به عنوان متولی اصلی حوزه نظام پولی کشور در اسرع وقت ضمن ارائه برآورد قابل اتکا از آینده این فناوری و اثر آن بر اقتصاد و به ویژه نظام پولی و مبادلات کشور، مقررات لازم را برای فعالیت در مبادلات رمزارزها تدوین نموده و نسبت به نظام‌مند کردن فعالیت رمزارزها اقدام نماید.

خطری بزرگ در انتظار خریداران
از سوی دیگر عضو اتاق بازرگانی هشدار داد: اگر قواعد و زیرساخت‌های لازم فراهم نشود، خطری بزرگ در انتظار خریداران ارزهای دیجیتال خواهد بود.عباس آرگون در گفت و گو با ایسنا با اشاره به عدم تایید دولتی رمزارزها در بسیاری از کشورها گفت: در ایران برای استخراج رمزارز قوانینی را نهایی کردیم اما در حوزه معاملات قانونی وجود ندارد که می‌تواند برای مردم ریسکی بزرگ ایجاد کند. آرگون گفت: بخشی از معاملات از سوی سایت‌هایی انجام می‌شود که نه رسمیت دارند و نه مجوز خاصی دریافت کرده‌اند. مردم از سویی سرمایه خود را در اختیار این سایت‌ها قرار می‌دهند و از سوی دیگر رمزارز خود را نیز به آنها می‌دهند تا بفروشند. اگر در این مسیر سایت از دسترس خارج شد یا امکان تماس با آن وجود نداشت تکلیف چیست؟ عملا سرمایه مهمی از مردم از دست می‌رود.

معامله روزانه 5 هزار میلیارد رمزارز
همچنین رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به فعالیت سایت‌هایی در کشورمان بدون نظارت بانک مرکزی در حوزه رمزارز‌ها گفت: این سایت‌ها روزانه بین سه تا پنج هزار میلیارد تومان تبادل دارند و این موضوع نشان می‌دهد که ضابطه‌مند کردن آن‌ها ضروری است. محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به اینکه رمزارز‌ها پدیده جدید در اقتصاد کشورمان است و باید آن را مدیریت کنیم، افزود: حذف رمزارز‌ها از فضای تصمیم گیری، به صلاح کشور نیست.وی گفت: گزارش کمیسیون اقتصادی قرار است چارچوب قانونمند مشخصی را برای رمزارز‌ها در نظر بگیرد تا بتوانیم در شرایط تحریمی از این ظرفیت استفاده کنیم و این موضوع به منابع ارزی کشور کمک کند.وی با بیان اینکه در ضابطه‌مند کردن مبادلات رمزارز‌ها با منشاء خارجی و وظایف بانک مرکزی ورود کردیم، گفت: شورای عالی فضای مجازی، وزارت ارشاد و صداوسیما باید در این باره اطلاع رسانی کنند.

چالش تامین برق رمزارزها
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه تامین برق برای استخراج رمزارزها، موضوع مهمی است، افزود: متاسفانه نبود ساماندهی منظم از مجموعه وزارت نیرو و مانند آن در این باره مشکلات بزرگی را ایجاد کرده است.پورابراهیمی اضافه کرد: این امکان وجود دارد که به گونه‌ای فعالیت رمزارز‌ها را انجام دهیم که به میزان مصرف برق فعلی کشور لطمه‌ای وارد نشود.وی ادامه داد: ایجاد نیروگاه‌های جدید با خوراک سوخت‌های فسیلی و استفاده از برق‌های تولیدی مربوط به انرژی‌های پاک از جمله راهکارهاست.رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه وزارت نیرو به علت نبود راهبرد مشخص، می‌خواهد این مجموعه را متوقف کند که کار اشتباهی است.

بی توجهی به شناخت دشمن
در تمامی جنگ های صورت گرفته، همواره دشمن قابل شناسایی است و در مقابل قرار دارد، اما در مورد رمز ارز دست ما به هیچ جایی بند نیست. امروزه در قالب رمزارز در شدیدترین جنگ اقتصادی قرار داریم که حتی نمی توانیم عامل یا عاملان آن را ببینیم. رمز از فرمول خاص خود را دارد. معنای رمز ارز جنگ در خفا و شکست غیر قابل اثبات است. تنها نتیجه ای که از رمز ارز حاصل می شود، اعتراضهای مسئله داری است که در قالب تجمع مقابل مجلس شورای اسلامی، بانک مرکزی، دستگاه قضا، دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و... برگزار خواهد شد.

دنیای دیجیتال نیازمند مدیریت
بزرگترین مشکل کشور ما این است که با علم روز حرکت نمی کنیم. همچنان به دنبال فیلتر کردن فضای مجازی هستیم در حالیکه رمز ارز روزانه مبالغ هنگفتی از دلارهای موجود در کشور را مال خود می کند. سالهاست تاوان تفکرات فاصله گرفتن از علم روز و متوسل شدن به تفکرات فرسوده را می پردازیم، بازی خطرناکی که در تمام سال‌های گذشته در آن شرکت کرده و متاسفانه منافع مالی را به باخت داده‌ایم.

۹۰ میلیارد دلار منابع مالی قابل دریافت نیست

رئیس دفتر مطالعات انرژی وین گفت: براساس گزارشات مختلف، ایران هم اکنون حدود ۹۰ میلیارد دلار منابع مالی حاصل از صادرات نفت و گاز دارد که وجوه آن قابل دریافت نیست.
فریدون برکشلی، رئیس دفتر مطالعات انرژی وین درباره بازگشت ایران به بازار نفت گفت: ۸ کشور ناحیه خلیج فارس در کل ۵۰ درصد ذخایر نفتی جهان را در اختیار دارند. هر سال هزاران نفتکش کوچک و بزرگ در تردد در منطقه‌ای کوچک هستند. بنابراین رصد بیشتر نفتکش‌ها حتی برای قابل ترین مؤسسات بین‌المللی تقریباً نا ممکن است. ایران هم سال هاست که تحت تحریم آمریکا و کشورهای هم پیمان آن بوده و بنابراین راهکارهای گریز را می‌داند. به این ترتیب می‌توان گفت که تقریباً هیچکس نمی‌داند که در شرایط تحریمی چه میزان نفت و فراورده‌های نفتی از ایران روانه بازارهای جهانی می‌شود. وی با بیان اینکه بر اساس گزارش‌ها، سهم نفت ایران در بازار از ۲۷۰ هزار تا ۱.۳ میلیون بشکه در روز متغیر است، ادامه داد: در اینجا صحبت از صادرات رسمی و به دور از تحریم توسط ایران است. در عین حال با توجه به آنچه در ابتدا گفته شد، رقم بالایی از نفت ایران در بازار جهانی موجود است. میزان آن متغیر و تابعی از شرایط بازار و عوامل متأثر از تحریم است، ولی بازار نفت، نگاهش به صادرات رسمی و قانونی است که از مبدا ایران عرضه می‌شود. به گفته برکشلی ایران توانایی تولید وصدور ۲.۲ تا ۲.۴ میلیون بشکه در روز را دارد. چگونگی عرضه آن به بازار جهانی نفت تابعی از توافقات در مذاکرات هسته‌ای است. چنانچه توافق بر پایه لغو کامل تحریم‌های نفتی باشد، این رقم برای بازار جهانی نفت غافلگیر کننده است.

لغو پلکانی تحریم‌های نفتی، بازگشت پلکانی به بازار
رئیس دفتر مطالعات انرژی وین اظهار داشت: با توجه به قابلیت جمهوری اسلامی به از سرگیری تولید از میادین نفتی خود، جنگ سهم بازار برای ایران، اوپک، اوپک پلاس و بازار جهانی، مهم و تعیین کننده است. به این ترتیب اوپک پلاس و عربستان و روسیه به ناچار، لازم است که تولید خود را کاهش دهند و سهم ایران در بازار را باز گردانند. شاید هم اجلاس فوق‌العاده برگزار کنند. در هر صورت باید برای نفت ایران فضای متناسب را فراهم کنند.
این کارشناس بین‌المللی نفت با بیان اینکه چنانچه لغو تحریم‌ها و بازگشت نفت ایران به بازار جهانی به صورت پلکانی باشد، تأثیر آن بر بازار محدود تر است، افزود: احتمالاً مانند بازگشت لیبی به بازار نفت که از اواسط ۲۰۲۰ میلادی شروع شد و به تدریج به شرایط پیش از جنگ و اغتشاش‌های داخلی بازگشت. بازار هم ورود مجدد لیبی به بازار را چندان احساس نکرد. البته در شرایط کنونی، بازار جهانی نفت به شدت تقاضا- محور است. واکنش‌های بازار عمدتاً متوجه طرف تقاضاست. طرف تقاضا هم خود تابعی از بهبود اقتصاد جهانی و کنترل کرونا قرار دارد.

نقش کرونا در افزایش تقاضای نفت
طبق اظهارات برکشلی در آمریکا ۸۰ درصد مصرف نفت متوجه بخش حمل و نقل زمینی و هوایی است. بنابراین بازگشت به شرایط عادی، عاملی تعیین کننده در افزایش تقاضاست.
وی با تاکید بر اینکه با توجه به شرایط تحریمی، ایران بخش بیشتری از نفت خود را برای پالایش در اختیار پالایشگاه‌های داخلی قرار می‌دهد، تصریح کرد: علت این اقدام آن است که رژیم‌های تحریم گریز در مورد فراورده‌های نفتی، بهتر از نفت خام عمل می‌کند. اما باید در نظر داشت که هزینه‌های پالایشی هم در ایران بالاست. بنابراین در عمل و الزاماً حجم بالاتر صادرات فراورده، سود بیشتری را نصیب ایران نمی‌کند. با توجه به نگرش مثبت بازار به بهبود تقاضا و افزایش مصرف، انتظار نمی‌رود که بازار جهانی نفت با شوک و شرایط خیلی دشواری با بازگشت ایران به بازار مواجه شود. رئیس دفتر مطالعات انرژی وین گفت: باید توجه داشت که از نوامبر ۲۰۲۰ میلادی اعضای اوپک پلاس، اجلاس‌های ماهیانه مجازی دارند. بنابراین امکان رایزنی و هماهنگی برای تعدیل سهمیه‌ها، در فواصل زمانی کوتاه میسر است. در اجلاس مجازی قبلی اوپک پلاس، بحث باز کردن فضا برای بازگشت نفت ایران مطرح شد و مورد بحث قرار گرفت. ایران سال‌ها دومین کشور تولید کننده اوپک بوده و بنابراین اعضا سازمان اوپک اتفاق نظر دارند که بازگشت ایران برای آینده سازمان اهمیت ویژه ای دارد.

لزوم تعیین تکلیف دریافت پول نفت
برکشلی با اشاره به اینکه تقاضای جهانی نفت در دسامبر ۲۰۱۹ برای نخستین بار در تاریخ از مرز ۱۰۰ میلیون بشکه در روز گذشت، توضیح داد: پیش بینی سازمان اوپک، دلالت بر آن داشت که سالانه حدود ۱ میلیون بشکه در روز هم افزایش پیدا می‌کرد. کرونا پیش بینی اوپک و بیشتر تحلیلگران بازار را عوض کرد، به طوری که حالا بحث بر سر آن است که آیا تقاضا تا ۲۰۲۲ به رقم ۱۰۰ میلیون بشکه در روز می‌رسد.

تملک واحدهای تولید نباید منجر به تعطیلی تولید شود

گروه صنعت و تجارت: مدیران شبکه بانکی کشور می گویند که بانک ها خود را حامی تولید می دانند و بر این باور هستند که واحدهای تولیدی نباید تعطیل یا تملیک شوند. از طرف دیگر مسئولان قضایی طی ماه های گذشته بارها اعلام کرده اند که تعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی به علت بدهی به بانک ها نباید اتفاق بیافتد. در این میان مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز همواره بر اهمیت رایزنی و تعامل با شبکه بانکی کشور برای حل مشکلات واحدهای تولیدی تاکید می کنند. با این حال به نظر می رسد که آمار واحدهای تولیدی تحت تملک بانک ها رو به افزایش است. این موضوع را از آخرین صحبت های قائم مقام ستاد تسهیل و رفع موانع تولید متوجه شد. بابک دین پرست در آخرین صحبت های خود گفته است که براساس اعلام بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی، ۲ هزار و ۷۸۹ واحد تولیدی تا پایان آذر ۹۹ به تملک ۱۶ بانک در آمدند.
زمستان سال گذشته بود که کوروش پرویزیان، رییس کانون بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی با تاکید بر اینکه نظام بانکی باید همراه تولید باشد، یادآور شد : با توجه به تصویب قوانین تحت نظر شورای پول و اعتبار و عضویا وزیرمحترم صمت و نماینده دادستانی در شورا، بانک ها به عنوان مجریان قانون از اتهام مبری می باشند.
پرویزیان افزود: برخلاف آنچه تصور می شود، واقعیت آن است که تملک واحدهای تولیدی توسط بانک به ضرر بانک و مردم است چرا که موجب قفل شدن نقدینگی بانک ها شده و موجب می شود بانک ها قدرت تسهیلات دهی کمتری به بنگاه های اقتصادی داشته باشند. او همچنین در واکنش به این موضوع که گفته می شود؛ در قراردادهای جدید، جرایم تاخیر در بازپرداخت تسهیلات هم لحاظ می شود، اظهار کرد: معمولا تصمیم گیری درباره جرائم به عهده خود بانک‌ها است که در بسیاری موارد این جرائم طی مراحلی بخشیده می‌شوند. رییس کانون بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی همچنین با تاکید بر اینکه قوانین مصوب مجلس درباره امهال تسهیلات، الزاما خواست شبکه بانکی نبوده است، تاکید کرد: این قوانین در طول سال‌های گذشته مصوب شده و به اصلاح براساس شرایط موجود اقتصادی کشور نیاز دارد.
از طرف دیگر فعالان اقتصادی معتقدند که طی سال ها از طریق بانک ها فشار‌های زیادی به واحدهای تولیدی وارد شده است و بانک ها حتی یک نسخه از قرارداد در اختیار تولیدکنندگان قرار نمی‌دهند و نگرفتن وثیقه که محل طرح باشد یکی دیگر از مشکلات تولید کنندگان است که ناچار به راه‌های دیگر برای تامین وثیقه هدایت می‌شوند.
به اعتقاد آنها بانک‌ها به تولیدکنندگان بی توجهی می‌کنند و زمانی که تولیدکننده دچار مشکل شد هر ساعت بهره بانکی آن افزایش پیدا می‌کند. در این میان واحد‌های کوچک که تنها به چند میلیارد تومان برای سرمایه در گردش
و یا راه اندازی نیاز دارند به سختی به این تسهیلات می‌رسند، ولی واحد‌های سفارشی هزاران میلیارد تومان تسهیلات دریافت می‌کنند.
در همین حال بابک دین پرست، قائم مقام ستاد تسهیل و رفع موانع تولید گفت: از این تعداد ۲ هزار و ۷۸۹ واحد، هزار و ۷۶۱ واحد تولیدی هنوز درتملک این بانک هاست. از این تعداد واحدهای تولیدی تملک شده، ۲۳۷ واحد اقاله شده و ۶۹۹ واحد در فهرست واحدهای واگذار شده به غیر قرار گرفته است. سه بانک بزرگ کشور به ترتیب ۹۷۰، ۶۷۴ و ۳۳۸ واحد تولید را در تملک خود دارند و اگر برای بازگرداندن این واحدها به چرخه تولید همکاری نکنند، اسامی بانک‌ها اعلام می‌شود. از ۳۲ بانک و مؤسسه اعتباری غیر بانکی، ۱۶ بانک وموسسه تا پایان آذر ۹۹ هیچ واحد تولیدی تحت تملکی نداشتند.
این مقام مسئول با بیان اینکه برای اجرای این دستورالمعل جلسه‌ای با حضور مدیران عامل ۱۶ بانکی که واحدهای تولیدی را تملک کرده اند، برگزار می‌شود، اظهار داشت: رئیس کل بانک مرکزی نیز که خود یکی از اعضای اصلی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید است در این جلسه حضور دارد و درخصوص اجرای این دستورالعمل و سرعت بخشیدن به بازگشت واحدهای تولیدی تصمیم گیری می‌شود. دین پرست با بیان اینکه تملک واحدهای تولیدی از سوی شبکه بانکی امری اجتناب ناپذیر است، افزود: واحد تولیدی که تسهیلات بانک‌ها را پرداخت نمی‌کند قصور کرده است، اما این تملک نباید منجر به تعطیلی واحد تولید شود که مورد تاکید سران قوای مجریه و قضائیه نیز است.
به گفته قائم مقام ستاد تسهیل و رفع موانع تولید؛ دستورالعملی در شورای پول و اعتبار با عنوان جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولید تملک شده از سوی شبکه بانکی و مؤسسات اعتباری در حال تصویب است که براساس آن، بانک قبل از تملک واحد تولیدی، سازوکار ادامه فعالیت واحد را بررسی کند چرا که با تعطیلی واحد تولیدی، عده‌ای بیکار می‌شوند. شورای پول و اعتبار قول داده بود که در ماه‌های ابتدایی امسال، این دستورالعمل را ابلاغ کند که اتفاق خوبی در حوزه تولید است. دین پرست با توضیح اینکه بر اساس مصوبات اولین جلسه ستاد در سال ۱۴۰۰، تمامی دستگاه‌های اجرایی دولت و بخش خصوصی مکلف به تبیین قوانین و مقررات مزاحم شدند، تصریح کرد: بر اساس این مصوبه مقرر شد تمامی دستگاه‌های اجرایی بخش دولتی تمامی قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی، تمامی مصوبات هیئت وزیران و همچنین دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های داخلی را به نوعی در حوزه تولید دخالت دارند چه به عنوان مانع و چه حامی، شناسایی و عنوان کنند.
دین پرست در ادامه صحبت‌های خود با تاکید بر پیگیری ستاد تسهیل در خصوص اجرای مصوبات این ستاد، افزود: یکی از موضوعات مهمی که در ستاد مورد پیگیری قرار گرفت در خصوص واحدهای تولیدی تحت تملک شبکه بانکی و مؤسسات غیر بانکی کشور بود که طبق گزارش بانک مرکزی تا پایان آذر ماه گذشته، ۵۰ درصد از بانک و مؤسسه اعتباری غیر بانکی کشور اعلام کردند هیچ واحد تولیدی تحت تملک ندارند؛ بر اساس همین گزارش، ۱۶ بانک و مؤسسه مالی تعداد واحدهای تولیدی تحت تملک شده خود را ۲ هزار و ۷۸۹ اعلام کردند که از این تعداد، ۲۳۷ واحد احاله، ۶۹۹ واحد واگذار به غیر و هزار و ۷۶۱ واحد هنوز در تملک این شبکه است و سه بانک بزرگ کشور به ترتیب ۹۷۰، ۶۷۴ و ۳۳۸ واحد را در تملک خود دارند. قائم مقام ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در پایان صحبت‌های خود با اشاره به اینکه برخی از واحدهای تولیدی باوجود همکاری و تعامل شبکه بانکی، در پرداخت بدهی خود کوتاهی می‌کنند، تملک واحد تولیدی را در این موارد امری اجتناب‌ناپذیر برای شبکه بانکی عنوان کرد و اظهار داشت: این تملک نباید منجر به تعطیلی واحد تولیدی شود و در کنار پیگیری ستاد در راستای تسریع و تسهیل برگشت واحدهای تولیدی به چرخه فعالیت، دستورالعمل جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی تحت تملک شبکه بانکی و مؤسسات مالی غیر بانکی در شورای پول و اعتبار در حال پیگیری است.

سرمقاله

کورش شرفشاهی
روزنامه نگار

میــــدان اقتصاد ظرافت ها، فرصت ها و بزنگاه های بسیاری دارد، فرصت هایی که باعث می‌شود عده‌ای از آنها سود ببرند و بزنگاه هایی که سبب می شود عده‌ای زیان ببینند. اما نکته ای که در عرصه اقتصاد بسیار اهمیت دارد، تصمیم گیری به موقع و حضور موثر است. اقتصاد امروز با شتاب بسیار راه خود را می رود و تحولات آن در روزگار مدرن با سرعت رقم می خورد. متاسفانه تجربه نشان می‌دهد که در برابر استفاده از ابزارها و تحولات جدید اغلب موضع گیری منفی داشته و در فرصت سوزی ید طولایی داریم و در استفاده از فرصت ها، آنقدر تاخیر می کنیم که فرصت از دست میرود، در حالی که کوچکترین اختراع و اکتشاف یا تحول در هر یک از عرصه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، هنری، اقتصادی و... می تواند منبعی برای درآمدزایی و اشتغال باشد. جدیدترین موردی که در اقتصاد امروز با آن دست به گریبان هستیم، رمزارزها و مقوله ارزهای دیجیتالی و منابعی است که می‌توانیم از آن کسب درآمد کنیم. در شرایطی که استخراج رمز ارز و استفاده از آن برای مراوده مالی با دنیا به تحولی بزرگ در جهان تبدیل شده و تمامی کشورها از آن کسب درآمد می کنند، هنوز نتوانسته ایم در داخل کشور تکلیف خود را با این پدیده نو ظهور مشخص کرده و گاه در برابر پذیرفتن آن از سوی برخی مقاومتی سوال‌برانگیز داریم. از ظهور ارزهای دیجیتال هنوز زمان زیادی نمی گذرد و تا چند سال قبل اولین رمز ارز حتی با یک دلار هم خرید و فروش نمی شد، اما امروز بیت کوین از مرز ۶۰ هزار دلار هم گذشته است. با این وجود هنوز در داخل کشور به صورت رسمی قوانین مشخصی در خصوص نحوه استفاده ، سرمایه گذاری و استخراج رمز ارزها تدوین و تصویب نشده است و تکلیف ما با این پدیده نوظهور مشخص نیست اما بسیاری از بانکهای جهان و شرکت های بزرگی نظیر تسلا که سردمداران فناوری در دنیا و پیگامان علم روز هستند به سرمایه گذاری در این عرصه و پذیرفتن آن روی آورده اند و از این فرصت برای سرمایه گذاری و سودآوری استقاده می کنند. تبلیغات گسترده درخصوص سودآوری رمز ارزها سبب شده تا این روزها بخش بزرگی از سرمایه های ایرانیان از بورس و بازارهای موازی خارج شده و به بازار رمز ارزها سرازیر شود. این اتفاق در حالی رخ می دهد که هنوز آن چنان آگاهی بخشی در خصوص خوبی ها و بدی های این ارزهای دیجیتالی به مردم داده نشده و همین ناآگاهی راه را برای کلاهبرداری و سواستفاده سودجویان هموار کرده است و احتمال موج تازه ای از زیان دهی شوهروندان در این عرصه وجود دارد. در حالی که اگر از همان روز اول وارد این عرصه می‌شدیم، میتوانستیم با قانون گذاری های کارشناسی شده و آگاهی بخشی به مردم نه تنها راه را بر سواستفاده کنندگان ببندیم بلکه با فراهم اوردن فضایی مناسب و نظارت شده به مردم اجازه سرمایه گذاری حساب شده در این عرصه را بدهیم و از ان برای دور زدن تحریم ها، مراوده مالی با دنیا و همگام شدن با اقتصاد روز استفاده ببریم. می توانستیم به صورت قانونی توسط تولیدکنندگان داخلی حتی دستگاه ماینر تولید کنیم و با همان ماینرها رمزارز استخراج کنیم تا هم درآمد داشته باشیم و هم مطابق علم روز حرکت کنیم. اما نه تنها این کار را نکردیم، بلکه فرصت اشتغالزایی و درآمدزایی را نیز از بین برده ایم. به هر حال امروز بیش از آنکه بحث مقابله با رمزارز مطرح باشد نیازمند قانون گذاری و تدوین برنامه های کارشناسی شده برای استفاده از این ظرفیت هستیم. اکنون در شرایطی هستیم که روزانه حدود ۳ تا ۵ هزار میلیارد تومان رمزارز در کشورمان معامله می‌شود و در نبود قانون و برنامه های مدون شاهد کلاهبردارهای بسیاری در این زمینه هستیم.
بی شک فرصت سوزی و نگاه سیاسی به اقتصاد اشتباهی راهبردی است. امروزه بخش مهمی از توان مدیریتی کشور صرف دعواهای سیاسی و جناحی می شود. این چالش آفرینی ها و نگاه حزبی به اقتصاد فرصت های اقتصادی نظیر رمز ارز را می سوزاند. در حالی که می توان با نگاهی اقتصادی و کارشناسی شده از این پدیده ها برای بهبود معیشت مردم سود برد و به جای دعواهای سیاسی، در اندیشه مباحث اقتصادی از جمله قانونمند کردن رمزارزها و استفاده از این فرصت به وجود آمده بود.

یادداشت

پویا فرهت
کارشناس اقتصاد دارویی

سال گذشته به دلیل کمبود ارز، مقدار ارز تخصیصی به صنعت دارو کاهش یافت که احتمالا امسال نیز دولت همان رویه را اجرا کند. پارسال ۵.۳ میلیارد دلار ارزی که برای واردات دارو و تجهیزات تخصیص یافته بود به ۵.۲ میلیارد دلار کاهش یافت که ۱.۵ میلیارد آن برای تامین دارو بود؛ کیست که نداند این رقم اصلا مناسب نیازهای دارویی کشور نیست؟ البته شاید این ادعای گزاف نباشد که صنعت دارو نسبت به سایر صنایع در ایران کوچکتر مانده و دلیل آن تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به این صنعت است. ارز ۴۲۰۰ تومانی در حال حاضر بیشترین اثرات منفی را روی سرمایه گذاری در شرکتهای دارویی در پی داشته و هنوز هم دارد زیرا قیمت دارو نه تنها توسط بازار که مستقیما با صلاحدید دولت تعیین می شود.
داروسازان ایرانی همه هم و غم خود را معطوف اثربخشی و فرمولاسیون و ارتقای کیفیت محصولات دارویی خود می کنند و طبعا برایشان شکل مطلوب و درمانی دارو اهمیتی فوقالعاده ای دارد، اما در مقابل در این چرخه، آنطور که باید و شاید رفتار متقابل مسوولانه کمتری دریافت می کنند. مثلا همه هزینه های شرکتها از خرید تجهیزات و ماشین آلات گرفته تا تعمیرات و... بر مبنای ارز ۲۵ هزار تومانی محاسبه می شود و از طرفی تورم هم وجود دارد و هزینه های پرسنلی نیز با رشدی قابل توجه روبه رو بوده و...؛ اینها همه قیمت تولید و تمام شده محصولات دارویی را افزایش داده؛ درحالیکه روی قیمت فروش این محصولات هیچ اثری نداشته و قیمتها هنوز براساس تعرفه های سال گذشته اعلام و اجرا می شود. اکنون به سادگی می توان دریافت که انگیزه های شرکت یا شخص سرمایه گذار در حوزه دارو نه تنها تقویت نمی شود، بلکه منطق اقتصادی خود را هم از دست داده! چراکه با این روند، این صنعت دیگر صنعتی سودآور نیست و تناسب آن در سرمایه گذاری ها به حداقلها کاهش یافته است. از سوی دیگر هم وضعیت تخصیص ارز به دارو را از نظر بگذرانیم که بسیار دشوارتر از قبل شده است و ارز تخصیصی به صورت قطره چکانی به این حوزه تزریق می شود، در حالی که نتایج مذاکره هنوز روشن نیست و شرکتها کماکان منتظر دریافت ارز هستند. مع الوصف با تمام این مشکلات و فشارها و همه گیری کرونا، شرکتهای دارویی به سختی و با هزار خون دل، نیازهای داخلی کشور را در حوزه دارو تامین کردند. شگفت اینکه دولت انتظار دارد این صنعت بدون هیچ حمایتی، داروی مورد نیاز را با ارز نیمایی وارد کند و محصول نهایی را هم بر اساس قیمت ارز دولتی به فروش برساند که این اتفاق بی تردید لطمه ای جدی به ساختارهای صنعت خواهد زد. همین سال گذشته بود که مشکلاتی بیشمار برای بسیاری از شرکتها ایجاد شد که منطقی نبود و مجموعه ها را تضعیف کرد.

وزیر خارجه آمریکا به درخواست توقف مذاکرات وین واکنش نشان داد

وزیر خارجه آمریکا بر تداوم مذاکرات وین درخصوص احیای توافق هسته‌ای با ایران تاکید کرد.به گزارش ایسنا، از تایمز او اسرائیل، آنتونی بلینکن گفت: من نمی‌توانم چیز خاصی در خصوص دخالت ایران در شرایط غزه بگویم.بلینکن در صحبت‌های خود تصریح کرد که آن‌ها باید هرچه در توان دارند برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای انجام دهند.بلینکن با اشاره به اینکه ایرانی که سلاح هسته‌ای دراختیار داشته باشد، می‌تواند "بی‌محابانه‌تر" به دیگر اقدامات بپردازد، در واکنش به درخواست جمهوری‌خواهان برای پایان دادن به مذاکرات وین بیان کرد: مذاکرات در وین در جریان است تا ببینیم که می‌توانیم پایبندی دوجانبه به برجام بازگردیم یا نه و این مذاکرات ادامه خواهند یافت. به گزارش ایسنا، گروهی ۴۳ نفری از سناتورهای جمهوری خواه آمریکا به رهبری مارکو روبیو از جو بایدن رئیس جمهور این کشور خواسته اند به دلیل آنچه حمایت مالی ایران از حماس در بحبوحه درگیری های ادامه دار با رژیم صهیونیستی خوانده شده است، مذاکرات با آن را متوقف کند.سناتورهای آمریکایی درخواستشان را در نامه ای به بایدن مطرح کردند.این سناتورها در نامه شان به طرفداری از رژیم صهیونیستی در درگیری های اخیر غزه با ادعای این که آنچه «تروریست های فلسطینی در غزه» خوانده شده از سوی ایران حمایت مالی می شوند و موشک هایی را به سمت قدس اشغالی شلیک کرده اند، مطرح کردند که با توجه به این، مذاکرات دولت بایدن با ایران در وین بر سر احیای توافق هسته ای مشکل ساز است.

حجت‌اله صیدی در پویش سفره مهر رضوی عنوان کرد

مرحله پایانی توزیع بسته‌های ارزاق ماه مبارک رمضان با عنوان پویش سفره مهر رضوی با شعار «سفره‌ای به وسعت ایران» و طی مراسمی با مشارکت بانک صادرات ایران، کانون خدمت رضوی استان تهران و مصلای امام خمینی(ره) برای توزیع ۱۱۰ هزار بسته ارزاق ویژه این ماه با حضور حجت‌اله صیدی، مدیرعامل بانک صادرات ایران، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان، علیرضا جانه، سرپرست کانون‌های خدمت رضوی استان تهران و خادمان و خادمیاران آستان قدس رضوی در محل مصلای بزرگ امام خمینی(ره) تهران برگزار شد.
مدیرعامل بانک صادرات ایران در این مراسم گفت: افتخار می‌کنم که از طرف ۲۶ هزار همکار شبکه بانک صادرات ایران در این حرکت بزرگ و کمک مؤمنانه نقشی کوچک داریم.
حجت‌اله صیدی افزود: بنا به تاکید مقام معظم رهبری و اهمیت فرهنگ تکریم و کرامت اسلامی در ماه مبارک رمضان، همکاران بانک صادرات ایران برای کمک به بخشی از هم‌میهنان خود در حل مسائل معیشتی ناشی از ناملایمات اقتصادی و شیوع بیماری کرونا مشارکت کردند که امیدوارم این حرکت برادران و خواهران همکار و همه کسانی که در این امر خیر و تهیه، تدارک و بسته‌بندی این اقلام شرکت داشته‌اند، مقبول درگاه الهی واقع شود و بتوانیم برای رفاه ایران و ایرانیان و پیشرفت کشور قدم‌هایی بلندتر برداریم.
وی ضمن تشکر از همه دست‌اندرکاران این پویش و حرکت مؤمنانه، یاد و خاطره امام راحل، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران را گرامی داشت و افزود: همزمان با تعیین نوع حکومت به نام جمهوری اسلامی، شعار استقلال، آزادی، ‌جمهوری اسلامی مورد تاکید قرار گرفت و طی ۴۳ سال گذشته برای تحقق استقلال در حال مبارزه و نبرد به سر می‌بریم و سختی‌ها را تحمل می‌کنیم تا از آرمان استقلال صیانت شود.
صیدی با تاکید بر این که بر اساس تمامی شاخص‌ها به درستی و با قوت در مسیر استقلال پیش رفته‌ایم، اظهار کرد: کار تمام و کمال همواره از آن خالق یکتاست اما پیشرفت کشور در بخش‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی بسیار قابل توجه بوده است.
مدیرعامل بانک صادرات ایران همچنین گفت: استقلال در گرو توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است. در جریان توسعه اقتصادی نکته‌ای نهفته است که نباید آن را فراموش کرد. وقتی از توسعه اقتصادی صحبت می‌شود، چون فرمول‌های مادی بیشتری دارد، ناگزیریم بیشتر مادی می‌اندیشیم و دنیا نیز این مسیر را طی کرده است. البته تجربه‌های مختلف دنیا در مورد توسعه نشان می‌دهد که این روند، بی رحم هم بوده و چرخ‌هایی سنگین نیز داشته که برخی زیر این چرخ‌ها له شده‌اند و رهبران توسعه نیز تلفات آن را برای تحقق توسعه پذیرفته‌اند. با این حال الگوی توسعه در ایران بر مبنای کم‌کردن آسیب‌های توسعه شکل گرفته که هم در زمان امام راحل و هم در دوره زعامت مقام معظم رهبری، هیچگاه از این موضوع غفلت نشده است و هرگاه اقتصاددانان، سیاسیون و مدیران اجرایی نسبت به توسعه کشور کوشیده اند، مقام معظم رهبری، ضمن تشویق نسبت به آسیب‌های توسعه هم هشدار داده‌اند؛ به طوری که در همه ۳۲ سال زعامت مقام معظم رهبری در کنار حرکت مادی توسعه، حرکت معنوی کمک به یکدیگر و حمایت از قشر ضعیف جامعه هیچگاه فراموش نشده که تدبیر کمک مؤمنانه نیز یکی از این موارد است.
وی با بیان این که بانک چهار راه مسایل اقتصادی است، گفت: در مدت شیوع کرونا، خیلی از کسب و کارها آسیب دیده است. علاوه بر این در مسیر استقلال‌‌طلبی، برخی محدودیت‌های سنگین و ظالمانه و به عبارتی فشار حداکثری بر کشور تحمیل شده که مقاومت کرده‌ایم و سربلند بیرون آمده‌ایم. این در حالی است که تنها همین تحریم‌ها کافی بود تا برخی کشورها از پا بیفتند. کرونا هم‌ بسیاری از کشورها را دچار چالش کرده است و فشار این دو برای کشوری که می‌خواهد عزتمند و سربلند باشد، فشار اندکی نبوده و کشور از این پیچ خطرناک تاریخی با افتخار عبور کرده و آرزوی فروپاشی اقتصاد کشور ما را بر دل بیگانگان گذاشته است.
صیدی با بیان اینکه این موفقیت به برکت همین حرکت‌های مؤمنانه حاصل می‌شود، ابراز کرد: همواره بر سر سفره مهر رضوی و حضرت ثامن‌الحجج امام رضا علیه‌السلام نشسته‌ایم و ریزه خوار این خوان نورانی هستیم. وی گفت: همکاران ما در سراسر کشور دست به دست هم دادند و امکان‌ مشارکت در این امر خداپسندانه با اهدای کمک‌های نقدی از طریق اختصاص بخشی از حقوق و مزایای آنان و همچنین بودجه اختصاص یافته به حوزه مسئولیت اجتماعی بانک، تامین شد و خوشبختانه برای گشودن گرهی از کار خلق در بهترین شرایط مورد استفاده قرار گرفت.
مدیرعامل بانک صادرات ایران اظهار کرد: بانک در کنار وظایف و مسئولیت‌های اصلی که برای تحکیم زیرساخت‌های اقتصادی و توسعه کشور دارد، مسئولیت مهم دیگری نیز احساس می‌کند و آن توجه به قشر ضعیف و دهک‌های پایین جامعه است.
صیدی با بیان اینکه احسان و کرامت از جمله صفت‌‌های بارز حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام بوده است، گفت: نشستن بر سر سفره امام رضا علیه‌السلام افتخار است و هر چه داریم از ایشان است.
توزیع سراسری ۸۸۸ هزار بسته ارزاق در قالب پویش سفره مهر رضوی طی مراحل متعدد و در طول ماه مبارک رمضان توسط دفاتر کانون خدمت رضوی در مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها انجام شده و در مرحله پایانی این پویش ۱۱۰ هزار بسته ارزاق در سطح استان تهران با مشارکت بانک صادرات ایران توزیع می‌شود.

چهارمین روز ثبت نام نیز بدون حضور نامزد مطرح به پایان رسید

در چهارمین روز از ثبت‌نام داوطلبان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، برخی از چهره‌های سیاسی و اجتماعی با حضور در ستاد انتخابات کشور برای شرکت در این دوره از انتخابات ثبت‌نام کردند، اما فردی که بتوان به عنوان نامزد تاثیرگذار از او یاد کرد، مشاهده نشد.به گزارش مهر، به گفته دبیر ستاد انتخابات کشور، ۸۱ نفر در سومین روز ثبت‌نام به ستاد انتخابات کشور مراجعه کردند و تعداد ثبت‌نام کنندگان را به ۲۱۱ نفر رساندند.علی مطهری، محمود صادقی، محسن مهرعلیزاده، رامین مهمانپرست و محمدرضا صباغیان تنها چهره‌های سرشناس سومین روز ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم بودند.
در آخرین ساعات روز چهارم سخنگوی شورای نگهبان با حضور در ستاد انتخابات کشور و بازدید از روند ثبت نام داوطلبان گفت: خوشبختانه امسال به خاطر مصوبه شورای نگهبان، تعبیری که در دوره قبل داشتم و گفتم که جشنواره ثبت نام است، را شاهد نبودیم.عباسعلی کدخدایی افزود: آماری که به بنده ارائه شده است افرادی که شرایط اولیه را نداشته‌اند کمتر در انتخابات ثبت نام کرده‌اند.کدخدایی گفت: شورای نگهبان مصر است افرادی که واجد شرایط هستند حتماً در انتخابات ثبت نام کنند تا تنوع بیشتری در اختیار مردم برای گزینه‌های انتخاباتی باشد.وی گفت: کسانی که شرایط اولیه را ندارند هر چه کمتر مراجعه کنند و یا مراجعه نکنند بهتر است چون ملاک ما در بررسی نهایی شرایطی است که شورای نگهبان اعلام کرده است.سخنگوی شورای نگهبان در مورد روند بررسی صلاحیت‌ها گفت: طبق قانون، شورای نگهبان ۵ روز فرصت اولیه برای بررسی صلاحیت نامزدها دارد که از روز یکشنبه آغاز می‌شود. اگر در آن ۵ روز بتوانیم اعلام نظر کنیم که تمام می‌شود در غیر این صورت می‌توانیم مهلت بررسی صلاحیت‌ها را به مدت ۵ روز دیگر تمدید کنیم. طبق قانون، شورای نگهبان حداقل ۱۰ روز برای بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری فرصت دارد.