مرگ 52 درصدی زنبورهای عسل در بی‌اعتنایی مسئولان

مدیرعامل اتحادیه مرکزی زنبورداران ایران با انتقاد از بی‌اعتنایی مسئولان به مرگ زنبورهای عسل در کشور اظهار کرد: بر اساس آخرین گزارش‌های استانی، مرگ زنبورهای عسل در برخی از استان‌ها به بیش از 52 درصد جمعیت رسیده، که آمار فاجعه‌باری است.میرمحسن موسویان در گفت‌وگو با ایلنا علاوه بر عامل ناشناخته مرگ زنبورهای عسل، عدم هماهنگی در سمپاشی باغات و مزارع با زنبورستان‌ها را دلیلی دیگر بر افزایش تلفات زنبورهای اصل در ماه‌جاری دانست.وی تصریح کرد: بارها از ادارات جهاد کشاورزی استان‌ها درخواست کرده‌ایم زمان سمپاشی با زنبورستان‌ها هماهنگ شود تا شاهد از دست رفت این حشره ارزشمند نباشیم، اما به نظر می‌رسد آن‌ها آگاه به نتایج از دست رفتن جمعیت زنبور عسل و آثار مخرب آن بر کشور نیستند.موسویان با انتقاد از بی‌توجهی مسئولان نسبت به دیگر درخواست این اتحادیه مبنی بر تامین بخشی از نیاز تغذیه‌ای زنبوران عسل برای تقویب جمعیت باقی مانده،‌ یادآور شد: مهمترین کمک برای نجات جمعیت باقی مانده زنبورهای عسل کشور تامین نهاده‌های تولید با قیمت مناسب از جمله شکر مورد نیاز برای تغذیه کندوها است.

 

پیش بینی تولید ۱۲ میلیون تن گندم با توجه به بارندگی مناسب

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: بنا بر آخرین آمار تاکنون بیش از یک میلیون تن گندم خریداری شده که وجه آن یک هفته پس از ثبت در سامانه پرداخت شده است. علیقلی ایمانی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران افزود: با توجه به بارندگی مناسب در مناطق سرد و معتدل این امیدواری وجود دارد که شرایط تولید گندم مناسب باشد. وی ادامه داد: امسال برداشت گندم به علت خشکی زودرس نسبت به مدت مشابه سال قبل زودتر آغاز شد که اگر حوادث غیرمترقبه‌ای نظیر خشکسالی و تگرگ پیش نیاید، حدود ۱۲ میلیون تن گندم تولید خواهد شد.نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران درباره اینکه آیا احتمال قاچاق گندم یا جایگزینی گندم با خوراک دام و طیور وجود دارد، بیان کرد: با استمرار روند فعلی پرداخت مطالبات گندمکاران مشکلی در بحث خرید پیش نخواهد آمد و تنها در صورتی که دولت نتواند به تعهدات خود عمل کند، دلالان و واسطه‎ها به امر خرید ورود می‎کنند.ایمانی ادامه داد: در حال حاضر دامداران و مرغداران از طریق سامانه بازارگاه، نهاده مورد نیاز را با قیمت مناسب خریداری می کنند و قیمت گندم بالاتر از ۵ هزار تومان خواهد بود که انتظار می رود نان مردم دچار چالش نشود.

صادرات ۳ هزار و ۳۰۰ تن تخم مرغ
رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌ گذار، با اشاره به اینکه مرغداران تخم گذار در ورطه نابودی قرار گرفتند، اظهار کرد: هم اکنون قیمت هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۱۰ هزار و ۲۰۰ معادل شانه ای ۲۰ هزار تومان است که با قیمت تمام شده تولید حداقل ۷ هزار تومان و نرخ مصوب ۴ هزار تومان فاصله دارد. ناصر نبی پور در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران افزود: مرغداران تخم‌گذار همانند مرغدار گوشتی نیست و بالاجبار باید تا ۲ سال مرغ خود را در واحدهای مرغداری نگه داری کند.رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار درباره آخرین وضعیت صادرات تخم مرغ تصریح کرد: بنابر آمار طی یک‌ماه اخیر بالای ۳ هزار و ۲۰۰ تا ۳ هزار و ۳۰۰ تن تخم مرغ صادر شده، اما با وجود افزایش ۱۵ درصدی نرخ مصوب ذرت و کنجاله و ۳۱ درصدی حمل و نقل تاثیری در بازار نداشته است.

نگرانی از دپوی 200 تن گوشت
معاون گمرک از مشکلات و موانع ترخیص 200 تن گوشت خبر داد که در صورت دریافت نکردن مجوزها امکان فاسد شدن آن وجود دارد. به گزارش فارس، مهرداد جمال ارونقی در نامه به قبادی معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت و دبیر کارگروه تنظیم بازار نوشت: موضوع واردات گوشت منجمد گوسفندی از محل ثبت سفارش به میزان ۲۰۰ تن موجود در گمرک غرب تهران ، با عنایت به نوع کالا و فساد پذیر بودن آن، مشکلات بانکی ذینفع که منجر به اخذ کد رهگیری بانک نگردیده و درخواست جهت ترخیص محموله موصوف خواهشمند است مراتب بررسی و در خصوص نحوه اقدام اعلام نظر و از نتیجه این سازمان را مطلع فرمایند.

وضع نامطلوب تامین نهاده‌های دامی
قائم مقام نظام صنفی کشاورزی نحوه تامین و واردات نهاده‌های دامی به کشور را بسیار نامطلوب خواند و گفت: دام‌های مولد در حال حذف هستند و این خطر بسیار جدی است.موسی رهنمایی در گفتگو با مهر با اشاره به تجمع دامداران مقابل سازمان‌های جهاد کشاورزی گفت: یک سال و نیم است که تولیدکنندگان فریاد می‌زنند شرایط مطلوب نیست اما کسی صدای آنان را نمی‌شنود.این فعال بخش خصوصی نحوه واردات غلات و نهاده‌های دامی به کشور را افتضاح خواند و گفت: اینکه واحدهای بزرگ دامداری کشور تنها به اندازه مصرف یکروز یا یک هفته خود غله دارند، ریسک بسیار بزرگی است، کشور ما سالیانه به حدود ۱۲ میلیون تن غله نیاز دارد و دستگاه‌های متولی باید فکری برای این مساله می‌کردند و چاره‌ای برای آن می‌اندیشیدند، دامدار و مرغدار که نمی‌توانند به دام‌ها و مرغ‌ها بگویند مدتی خوراک نخورید تا نهاده تأمین شود .

کاهش ۱۳ میلیون قطعه ای جوجه ریزی نشان می دهد

نایب رئیس انجمن مرغداران گوشتی گفت: میزان جوجه ریزی ماه اخیر ۱۳ میلیون قطعه کمتر از رقم‌ پیش بینی کارگروه تنظیم بازار شده است.
حبیب اسداله نژاد در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران، در خصوص آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: طی یک ماه اخیر بارها اعلام کردیم که میزان جوجه ریزی کاهش یافته به طوریکه با نیاز روزانه بازار و پیش بینی کارگروه تنظیم بازار فاصله دارد.
وی افزود: کارگروه تنظیم بازار اعلام کرده که ماهیانه ۱۲۵ میلیون قطعه باید جوجه ریزی صورت گیرد که میزان جوجه ریزی ماه اخیر ۱۳ میلیون قطعه کمتر از رقم‌ پیش بینی شده است.
اسداله نژاد ادامه داد: با توجه به افت جوجه ریزی نسبت به پیش بینی کارگروه تنظیم بازار، برآوردها حاکی از آن است که از اواخر اردیبهشت بازار مرغ دچار چالش شود.
نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی قیمت کنونی هر کیلو مرغ زنده را ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان و مرغ گرم را ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام کرد.
این مقام مسئول از آشفتگی بازار مرغ در برخی استان ها خبر ها داد و گفت: هم اکنون در برخی استان ها وضعیت بازار مرغ مساعد نیست و انتظار بر این است که در عرضه مرغ از واحدهای مرغداری به کشتارگاه یا از کشتارگاه به مصرف کننده سوء استفاده رخ ندهد.
وی محدود کردن یا حذف قطعه بندی در سطح کشور را یکی از راهکارهای تعادل بازار مرغ برشمرد و افزود: در مقاطع قبلی که بحران ایجاد می شد، بارها مشاهده کردیم که هیچ نظارتی از کشتارگاه تا واحد صنفی صورت نگرفته ، مضاف بر اینکه فشاری که در خصوص تخلیه مرغ در برخی استان ها وجود دارد، باید کم شود تا مرغ در واحدهای مرغداری به وزن مورد نظر برسد.
نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با انتقاد از تاخیر در توزیع نهاده های دامی گفت: با توجه به ناهماهنگی که میان بانک کشاورزی به عنوان مجری بازارگاه و وزارت جهاد کشاورزی به عنوان دستگاه حاکمیتی وجود دارد، در بحث تامین دانه توسط کارخانجات برای واحدهای مرغداری ناهماهنگی وجود دارد به طوریکه به رغم تسهیل سامانه بازارگاه از اول آبان، اما بانک کشاورزی و وزارت جهاد نتوانست مشکل دان آماده از کارخانجات را حل کند.
به گفته وی، ناهماهنگی واحدهای مرغداری که دان آماده مصرف می کنند، کارخانجات دام و طیور را دچار بحران کرده است که انتظار ما بر آن است که قبل از خرید، تخصیص به کارخانجات صورت گیرد تا بر مبنای آن دان مورد نیاز تامین شود‌. اسداله نژاد قیمت هر قطعه جوجه یکروزه را بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: بنابر آمار برخی واحدها ۲ ماه است که به علت قیمت بالا امکان جوجه ریزی ندارند. از این رو واردات جوجه می تواند راهگشای مشکل فعلی باشد، هر چند به اعتقاد بنده در توزیع باید مدیریت صورت گیرد چرا که به سبب تخصیص ارز ۴۲۰۰ تونانی به واردات جوجه امکان سودجویی وجود دارد.

داستان مازاد یا کمبود تولید محصولات مختلف ادامه دارد

همه ساله داستان مازاد یا کمبود تولید محصولات مختلف کشاورزی نظیر سیب زمینی، پیاز، گوجه فرنگی منجر به بر هم زدن نظم بازار می شود که این امر علاوه بر زیان کشاورزان منجر به هدر رفت منابع آب و خاک کشور می شود و به رغم آنکه اجرای مصوبه الگوی کشت تنها راهکار رفع این بحران به شمار می رود، اما مسئولان وزارت جهاد توجهی به این موضوع ندارند و تازمانیکه این مصوبه اجرا نشود، بازار محصولات کشاورزی همچنان متشنج خواهد بود. در این رابطه رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به چالش های پیش روی اجرای مصوبه الگوی کشت گفت: گرچه وزارت جهاد در ارتباط با مصوبه الگوی کشت برنامه دارد و هر ساله بر مبنای آمایش سرزمین و ظرفیت استان ها، برنامه ای را در اختیار جهاد کشاورزی استان ها و کشاورزان قرار می دهد، اما به علت نبود برنامه مناسب و عدم زیرساخت لازم مبنی بر تضامین عرضه و فروش محصول امکان اجرای آن وجود ندارد.محمد شفیع ملک زاده در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران افزود: وزارت جهاد با تضمین فروش محصولات کشاورزی به تولیدکننده باید این اطمینان را دهد که کشاورز پس از تولید دغدغه ماندن محصول روی دستش را نداشته باشد، به همین خاطر بعد از تولید به زیرساخت ذخیره سازی، فرآوری، سورتینگ ، بسته بندی و احداث زنجیره تولید بشدت نیاز داریم تا تولیدکننده به سهولت بتواند محصول مازاد را صادر کند‌.