موج چهارم هنوز قربانی می گیرد

روند کاهشی شیوع کروناویروس در کشور همچنان ادامه دارد، اگرچه از همین حالا هم برخی از مسئولان و کارشناسان نگران شروع موج بعدی پاندمی در کشور هستند.
در یک هفته گذشته همه نمودارهای موج چهارم بیماری در کشور روند نزولیشان را ادامه دادند، اگرچه هنوز وضعیت با شرایط قبل از موج چهارم پاندمی در کشور تفاوت زیادی دارد؛ تعداد جان‌باختگان کرونا در ابتدای موج هفتگی حدود ۵۰۰ نفر بود، اما الان هر دو روز بیش از ۵۰۰ نفر از مبتلایان کرونا در ایران فوت می‌کنند.
به همین دلیل رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفته بود که کاهش آمارها به معنی پایان این موج نبوده و نباید منجر به ساده‌انگاری در رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی شود.
در یک هفته اخیر پس از مدت‌ها برای دو روز آمار فوتی‌های کرونا در کشور به زیر ۳۰۰ نفر رسید و به طور میانگین هر روز ۳۳۲ نفر زندگی در اثر ابتلا به کرونا پایان یافتند؛ این یعنی از ۱۷ تا ۲۳ اردیبهشت هر ساعت ۱۴ نفر از مبتلایان کرونا در ایران فوت کردند.
این یعنی در مجموع در این مدت ۲۳۲۵ نفر به جان‌باختگان کووید-۱۹ در ایران اضافه شد. نسبت به هفته گذشته تعداد قربانیان ۹ درصد کاهش پیدا کرده است و نسبت به هفته اول موج چهارم، تعداد جان‌باختگان بیش از چهار برابر شده است. موضوعی که نشان می‌دهد موج چهارم بیماری در کشور
همچنان تمام نشده است.
سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، در این رابطه گفته بود: ما موج چهارم را هنوز به صورت کامل پشت سر نگذاشتیم، اما خدا را شکر در بیشتر استان‌ها قله موج را رد کرده‌ایم. در موج چهارم بیماری، به دلیل شیوع ویروس جهش‌یافته این‌بار خیلی سریع و در عرض سه هفته به پیک بیماری رسیدیم و آمار بستری‌ها به شدت بالا بود؛ به طوری که حدود هشت هزار بستری داشتیم که بسیار غافلگیرکننده بود. گرچه ما از قبل برای ظرفیت تخت‌های بیمارستانی پیش‌بینی کرده بودیم، اما با این قدرت سرایتی که در موج چهارم بود، همکارانمان واقعا غافلگیر شدند و این باعث شد که تمهیدات جدیدی بیندیشیم.

سیدجلال حسینی بعد از بازی با سپاهان برای تست دوپینگ انتخاب شد که این موضوع با اعتراض شدید و توهین کلامی او به فدراسیون فوتبال همراه بود.
سیدجلال حسینی، کاپیتان پرسپولیس بعد از دیدار تیمش با سپاهان برای انجام تست دوپینگ انتخاب شد. بعد از گذشت چندین روز از این دیدار، ویدویی در فضای مجازی منتشر شده که او در اعتراض به این انتخاب می گوید: «همه این ماجرا کار فدراسیون فوتبال است تا پرسپولیس را از اذیت کند.» (سیدجلال از کلمه‌ای ناشایست استفاده می‌کند که امکان انتشار آن وجود ندارد)
همچنین در فضای مجازی نیز هجمه‌هایی علیه این فدراسیون شکل گرفت که چرا سیدجلال حسینی بیش از هر بازیکن دیگری برای عمل تست دوپینگ انتخاب می‌شود. حال این اعتراض‌ها با واکنش فدراسیون فوتبال همراه شده است.
دکتر توحید سیف برقی، رییس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال در واکنش به این مسئله گفت: کلیه امور مرتبط با بحث دوپینگ شامل نمونه‌گیری از تیم‌ها، مدیریت نتایج تا سال ۲۰۱۵ -۲۰۱۴ زیر نظر فدراسیون فوتبال بود، ولی بعد از آن بر اساس صلاحدید مدیران ارشد فدراسیون، تاکنون این مسوولیت بر عهده ستاد مبارزه با دوپینگ -نادو- قرار گرفته است و از آن سال، فدراسیون فوتبال در هیچ بخشی از روند کنترل دوپینگ شامل انتخاب تیم، انتخاب بازیکن، نمونه گیری و مدیریت نتایج، بر اساس قانون آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ و نیز قوانین مبارزه با دوپینگ فیفا ۲۰۲۱ دخالتی ندارد.

اخیراً اولین نسخه‌های بتا از سیستم‌عامل هارمونی هواوی در اختیار توسعه‌دهندگان قرار گرفته است. قطعاً بررسی نتایج به دست آمده از آزمایش این سیستم‌عامل می‌تواند اطلاعات مناسبی از کارایی آن در اختیار ما قرار دهد؛ نتایجی که از سرعت و کارایی بالاتر HarmonyOS در کنار مصرف بهینه‌تر باتری حکایت دارند. استفاده از سیستم‌عامل هارمونی حاصل زحمت پنج ساله تیم نرم‌افزاری هواوی در توسعه یک بستر نرم‌افزاری برای دریافت حداکثر کارایی از سخت‌افزارهایی است که تا به امروز تنها سیستم‌عامل اندروید را به عنوان روح نرم‌افزاری خود متصور بودند. نوزده دستگاه شامل گوشی، تبلت و تلویزیون در لیست دریافت‌کنندگان اولیه سیستم‌عامل هارمونی 2.0 قرار دارند؛ اما نسخه بتای HarmonyOS 2.0 به تازگی در دسترس توسعه‌دهندگان و کاربران تأییدشده‌ی هواوی قرار گرفته و نتایج اولین آزمون‌های کارایی آنها نیز از راه می‌رسد؛ آزمون‌هایی که حالا می‌توانند عملکرد پروژه بزرگ هواوی را به ما نشان دهند. گزارش‌های اخیر حاکی از آن هستند که با وجود پوسته و ظاهر نزدیک سیستم‌عامل هارمونی به رابط کاربری EMUI 11، بیشتر تمرکز هواوی بر روی افزایش کارایی، پایداری و اضافه کردن قابلیت‌های کاربردی به
HarmonyOS 2.0 Beta بوده است.

محمد رحمانیان می‌گوید: هرچند نمایش‌های ضبط‌شده در شبکه نمایش خانگی به اندازه سریال‌های آقای مدیری تماشاگر نخواهند داشت ولی به هر حال گروهی از مردم به تماشای این آثار خواهند نشست. او با اشاره به سال‌های آغازین فعالیت خود در تئاتر یادآوری می‌کند: امسال چهلمین سال فعالیت من در تئاتر است. اردیبهشت سال ۱۳۶۰ نمایشنامه «سرود سرخ برادری» را چاپ کردم. یعنی درست ۴۰ سال پیش و به شما بگویم در این سال‌ها مدیریت هیچ دوره‌ای را مانند دوره فعلی، تا به این اندازه بی‌برنامه و بی‌انگیزه ندیدم. در حالی‌که می‌شد در همین مقطع هم برای تئاتر برنامه‌‌ریزی کرد. صدها راه وجود داشت برای بردن تئاتر به خانه‌های مردم. این مدرس تئاتر ادامه می‌دهد: می‌شد مکان‌هایی برای ضبط تئاتر در نظر گرفت و از طریق رایزنی با شبکه‌¬ نمایش خانگی، کارهای ضبط‌شده را به تماشاگران ارائه داد. حتی اگر فقط درصدِ کوچکی از گروه محدود تماشاگرانِ تئاتر از این آثار استقبال می‌کردند، باز هم هزینه‌های تولید نمایش در این بستر تامین می‌شد. درست است که نمایش‌های ضبط‌شده به اندازه سریال‌های آقای مدیری تماشاگر نخواهند داشت ولی به هر حال، اگر همه چیز با متر و معیار سوداگری سنجیده نشود، گروهی از مخاطبان تئاتر این آثار را خواهند دید.

با گذشت بیش از یکسال از شروع ویروس کرونا در دومین بهاری به سر می‌بریم که با این بیماری دست و پنجه نرم میکنیم. از همان ابتدا یکی از اولین راهکار برای مقابله با این بیماری، ضدعفونی با الکل مطرح شد، که همین توصیه بطری های الکل را به یکی از لوازم همراه و ضروری تبدیل کرد اما با گرم شدن دوباره هوا، بار دیگر خطر وقوع حادثه در پی نگهداری بطری‌های الکل و ضدعفونی کننده ها در خودرو وجود دارد. با افزایش دمای داخل خودرو، گرم‌تر شدن هوا خطر نگهداری این مواد در خودروها نیز افزایش پیدا می‌کند.
البته مواد ضدعفونی کننده و الکلی خود به خود دچار حریق نمی شوند اما با به وجود آمدن شرایط خاصی، مثل تابش نور و افزایش دمای داخل خودرو می توانند دچار آتش سوزی شوند. به همین دلیل افراد باید از نگهداری اسپری‌های ضدعفونی کننده، بطری‌ها و ظروف حاوی الکل که در خودرو خودداری کرد چرا که ممکن است منفجر یا دچار آتش‌سوزی شوند.