تشکر رهبری از تیم ملی والیبال
رهبر انقلاب از تیم ملی والیبال کشورمان که در بیست و یکمین دوره مسابقات قهرمانی آسیا به مقام قهرمانی دست یافت، تشکر کردند.
به گزارش ایسنا، در پیام رهبر انقلاب آمده است:پیروزی درخشان تیم ملی والیبال برای ملت ایران بسیار
شیرین است. از شما جوانان عزیز و مربی ایرانی‌تان صمیمانه تشکر میکنم.

شرایط ازسرگیری مذاکرات وین
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، گفت که مذاکرات برجامی باید از نقطه‌ای که در تاریخ ۲۰ ژوئن متوقف شده بود، از سر گرفته شود.
به گزارش ایلنا، «میخائیل اولیانوف» در پیامی توییتری نوشت: «تغییرات در تیم مذاکره‌کننده ایران بعد از تشکیل دولت جدید این کشور، طبیعی است. مهمترین مسادله برای موفقیت مذاکرات وین، اطمینان از ادامه روند است.
مذاکرات باید نه از آغاز، بلکه از نقطه‌ای که تا تاریخ ۲۰ ژوئن به آن رسیده است، از سر گرفته شود».

لغو تحریم ها بشرط بازگشت به تعهدات
پایگاه اینترنتی وزارت خارجه انگلیس با انتشار بیانیه ای نوشت: لیز تراس وزیر خارجه انگلیس برای اولین بار با برخی از همکاران بین المللی خود از جمله حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دیدار خواهد کرد.
در این بیانیه آمده است: تراس در این دیدار که در هفته اول انتصابش به این مقام انجام می شود، مطرح خواهد کرد که باید تمایلی دو جانبه نسبت به شروعی دوباره در روابط دوجانبه کشورهایمان وجود داشته باشد، اما عدم پایبندی هسته ای مستمر ایران و توسعه برنامه هسته ای آن مانع ایجاد پیش رفت در این زمینه است.
بیانیه وزارت خارجه انگلیس می افزاید: تراس پیشنهاد آمریکا برای لغو تحریم ها در ازای بازگشت ایران به پایبندی کامل به تعهدات هسته ای اش را تکرار خواهد کرد. او از ایران خواهد خواست به مذاکرات وین درباره [احیای] توافق هسته ای و پایبندی به تعهدات هسته ای اش بازگردد که به نفع همه است.

ادامه تحریم‌ها باعث رنج و مرگ بیشتر
کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد تاکید کرد: ادامه تحریم ها باعث رنج و مرگ بیشتر و سرایت گسترده تر ویروس کرونا در سراسر جهان خواهد شد.
به گزارش ایسنا، «میشل باچلت» در پنل دوسالانه اقدامات یکجانبه قهرآمیز و حقوق بشر، با تأکید بر اینکه مجازات بانک ها و موسسات مالی به طور معمول منجر به احتیاط های بیش از حد از این نهادها می‌شود، اظهار کرد علی رغم وجود معافیت‌های قابل اعمال حتی وارد کردن اقلام غذایی، بهداشتی و سایر اشکال کمک‌های بشردوستانه به کشورهای تحریم شده دشوار شده است.
وی افزود: بانک های کشورهای ثالث از ترس مجازات، از انتقال وجوه خودداری می‌کنند و برای هر انتقال مالی نیاز به اخذ مجوزهای مکرر دارند، این امر موجب ایجاد هزینه‌های اضافی و یا تأخیرهایی در ارسال کمک ها می‌شود که خود مانعی در راه ارائه کمک ها و باعث کاهش اثربخشی آنها می شود.وی اظهار کرد:تحریم‌ها، افرادی که نه مرتکب جرمی شده‌اند و نه مسئولیتی بر عهده دارند را متحمل رنج‌های شدید و ناروا می‌کند.
بر این اساس وقتی تحریم‌ها کل کشور یا بخش های اقتصادی را مورد هدف قرار می دهد، این افراد آسیب پذیرترین اقشار هستند و بیشترین لطمه را می‌بینند، لذا کشورها ضمن خودداری از اعمال تحریم‌های یکجانبه، بایستی پیامدهای حقوق بشری آنها را مجدداً ارزیابی کنند.

سیاست خارجی با چشم انداز استراتژیک
عضو هیات رئیسه فراکسیون دیپلماسی بین المللی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: رئیس جمهور با چشم انداز استراتژیک و گام های برنامه محور وارد موضوع سیاست خارجی شده است.
به گزارش ایسنا، غلامرضا شریعتی در توییتر نوشت: ‏امضای چندین سند همکاری میان ایران و تاجیکستان اوج هوشمندی دستگاه دیپلماسی کشور است. وی افزود:ناکامی فضاسازی ها در طرح موضوع افغانستان و لطمه به مناسبت ‎تهران و ‎دوشنبه اوج تدابیر امیدآفرین دولت مستقر است. دکتر رییسی با چشم انداز استراتژیک و گام های برنامه محور وارد موضوع سیاست خارجی شده است.»

بایدن نیازمند توافق با ایران
استاد دانشگاه هاروارد تاکید کرد: بایدن اکنون پس از خروج آمریکا از افغانستان، به پیروزی نیاز دارد و در اینجا مذاکره با ایران و توافق با تهران برای او به منزله پیروزی است که به ایران و ایالات متحده کمک می‌کند.
ماروین کالب در گفت و گو با ایلنا گفت: حضور ایران در لبنان، یمن و امارات در حاشیه خلیج فارس، در راستای سیاست ضدغربی و ضداسرائیلی و در تلاش برای مقابله
با اسرائیل است.
بدیهی است که آمریکا با حضور ایران در کشورهای منطقه مخالفت کرده و می‌کند و این موضوع یکی از اختلافات اصلی ایران و آمریکا است.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: ایران باید در مذاکرات حاضر شود و پیشنهادهای بایدن را بپذیرد، بایدن اکنون می‌تواند حتی به ایران امتیاز دهد.

رییسی تاکید کرد

رییس جمهوری گفت: متأسفانه شاهد بودیم که بعضی‌ها واردات واکسن یا حتی پیوستن کشور به سازمان شانگهای را متوقف بر پذیرش FATF کرده بودند و حتی در جلسات رسمی هم بر موضع خود پافشاری می‌کردند.
به گزارش ایرنا ابراهیم رییسی گفت: در زمینه توسعه کشور هیچ محدودیتی برای استفاده از تجارب کشورهای مختلف نداریم، اما برای انتخاب نسخه مناسب پیشرفت دقت زیادی خواهیم داشت تا این نسخه تطبیق کامل با اقتضائات ایران اسلامی داشته باشد.
وی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه دولت بتواند در شکل‌دهی به سبک زندگی تأثیر مثبتی داشته باشد، افزود: امروز فضای ارتباطی جامعه با گذشته خیلی تفاوت کرده و دایره ارتباطات افراد بسیار گسترده‌تر شده و نمی‌توان این فضای ارتباطی را محدود کرد بنابراین باید تلاش کنیم تا حد امکان این عرصه را مصون‌سازی کنیم تا جوانان و آحاد مختلف جامعه به جای آنکه صرفاً متأثر شوند، ‌بتوانند مؤثر واقع شوند.
رییس جمهوری با تاکید بر اینکه اگر بر توان داخلی تکیه کنیم، انجام خیلی از کارها ممکن خواهد شد، اظهارداشت: متاسفانه شاهد بودیم که بعضی‌ها واردات واکسن یا حتی پیوستن کشور به سازمان شانگهای را متوقف بر پذیرش FATF کرده بودند و حتی در جلسات رسمی نیز بر موضع خود پافشاری می‌کردند.
رییسی تصریح کرد: در فاصله کوتاه سپری شده از دولت سیزدهم اتفاق خاصی نیفتاده که باعث افزایش واردات واکسن و یا پذیرش عضویت کشورمان در سازمان شانگهای بشود، الا اینکه کشورهای همسایه و دوست ما دیدند که دیگر توجه ما صرفاً به غرب نیست و ارتباط با همسایگان و کشورهای منطقه اولویت سیاست خارجی ایران شده است.
همچنین رییسی در نخستین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش در دولت سیزدهم که در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید و بعد از حدود ۱۰ سال به ریاست رییس جمهور برگزار شده است، با تاکید بر اهمیت نقش و جایگاه آموزش و پرورش در جامعه و تربیت نسل آینده ساز کشور، اظهار داشت: آنچه برای حیات، تربیت و تعالی انسان ضروری است در مجموعه آموزش و پرورش نهادینه شده است.
رییس‌جمهوری شورای عالی آموزش و پرورش را بهترین جا برای بحث و بررسی موضوعات مرتبط با این حوزه و بهترین جایگاه مشورتی درمورد طرح‌ها و لوایج قانونی مربوط به آموزش و پرورش دانست و افزود: باید توجه داشته باشیم و بدانیم که نسبت شورای عالی آموزش و پرورش با نهادهای عالی تصمیم‌گیری همچون مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی، چیست.
رییس شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه این شورا سیاست اجرای قانون درحوزه تعلیم و تربیت را برعهده دارد، گفت: هر موضوعی که با آموزش و پرورش ارتباط دارد باید ابتدا در این شورا بررسی و کارشناسی شده و بعد برای تصمیم‌گیری به نهادهای بالادستی و تصمیم گیرنده ارجاع شود. دیگر هیچ امری مربوط به آموزش و پرورش بدون طرح در شورای عالی آموزش و پرورش در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح نخواهد شد.
رییسی نسبت بین شورای عالی آموزش و پرورش و اعضا و وزیران شرکت کننده در جلسات این شورا را دیگر موضوع مهم که باید مورد توجه قرار گیرد، عنوان و با تاکید بر اینکه نسبت بین دستگاه ها و آموزش و پرورش باید روشن شود، خاطرنشان کرد: شورای عالی آموزش و پرورش باید از حاشیه خارج شده و وارد متن تصمیم گیری‌ها درمورد این حوزه شود.
رییس دولت سیزدهم اعضای شورای عالی آموزش و پرورش را بهترین افراد برای ارائه نظرات مشورتی کارشناسی و تخصصی درمورد این حوزه دانست و ادامه داد: این شورا پشتوانه نظری و کارشناسی خوبی برای بررسی مسائل و ارائه راهکار برای حل مشکلات تعلیم و تربیت جامعه است.
رییس جمهوری با بیان اینکه آموزش و پرورش می‌تواند توسعه پایدار و آینده کشور را تضمین کند، توجه ویژه دولت به این حوزه را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: شکی نیست که محور آموزش و پرورش "معلم" است و باید شان، منزلت، مهارت و معیشت معلم در نظر گرفته شود.
رییسی، با اشاره به اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان، گفت: در بحث رتبه‌بندی معلمان اصل بر افزایش کیفی و مهارتی این عزیزان است و موضوع مالی و معیشتی تنها یکی از مسائل مورد توجه است.
رییس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت اجرای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش و تفاوت بین استفاده از تجارب دیگران و سندنویسی و نسخه نویسی، اشاره کرد و گفت: ما در موضوعات مهم و بنیادین از جمله تحول در آموزش و پرورش از همه تجربیات دنیا استفاده می‌کنیم و هیچ حد و مرزی در این زمینه نداریم اما سند نویسی خودمان را داریم و نباید دنبال اجرای سندی برویم که نقشی در تنظیم و تدوین آن نداشته‌ایم و متناسب با باورها و فرهنگ کشور ما تنظیم نشده است.
رییسی خاطرنشان کرد: شورای عالی آموزش و پرورش باید در مورد سند تحول بنیادین کمک و همراهی کند تا فاصله بین وضع فعلی و وضع مطلوب و مورد نظر را کاهش دهیم و برای ایجاد این تحول همه بخش‌ها و لایه‌های آموزش و پرورش باید حس تحول و تحول‌گرایی پیدا کند و مدارس ما تحول محور و تربیت محور باشد.
رییس‌جمهوری با تاکید بر ضرورت اجرای عدالت آموزشی و فراهم کردن امکانات لازم برای همه دانش آموزان کشور در بهره‌مندی از خدمات آموزشی به‌ویژه آموزش مجازی از طریق شبکه شاد در دوران شیوع کرونا، اظهار داشت: اینکه همه دانش آموزان در سراسر کشور به آموزش دسترسی داشته باشند و دانش آموزی بخاطر محرومیت از امکانات و تجهیزات نوین آموزشی از تحصیل محروم نشود، وظیفه ما است.
رییسی تاکید کرد: جایگاه آموزش و پرورش در نظام برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی کشور باید تعریف شود و مسائل و مشکلات معیشتی معلمان را یک بار برای همیشه حل کنیم تا مسئله اصلی آموزش و پرورش ما مسئله مالی و معیشتی نباشد.
رییس‌جمهوری بر تقویت دانشگاه فرهنگیان به عنوان مرکز تربیت و آموزش معلمان نظام آموزشی کشور تاکید کرد و گفت: نیروی متخصص و متعهد مورد نیاز آموزش و پرورش برای تعلیم و تربیت آینده سازان کشور باید از طریق دانشگاه فرهنگیان تامین شود.
در نخستین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش در دولت سیزدهم و هزارمین جلسه این شورا از بدو تاسیس، اعضای شورا با ابراز خرسندی از تشکیل جلسه به ریاست رییس جمهور به عنوان رییس شورای عالی آموزش و پرورش که بعد از حدود ۱۰ سال انجام شده است، تداوم این جلسات را موجب تسریع در حل مشکلات آموزش و پرورش و حوزه تعلیم و تربیت کشور دانستند.
در این جلسه ماده واحده تشکیل ستاد هماهنگی و اجرایی سند تحول آموزش و پرورش در ذیل شورای عالی آموزش و پرورش با هدف تحقق اجرای سند تحول با اصلاحاتی مورد تصویب قرار گرفت.

صالحی از بیان خرافات دینی در لباس روحانیت انتقاد کرد

رییس سابق سازمان انرژی اتمی با اشاره به این که حکمرانی با جبر میسر نمی‌شود، گفت: امروزه کودکان ما باهوش هستند و در شبکه‌های اجتماعی با انواع استدلال و منطق‌ها روبه‌رو می‌شوند این در حالی است که برخی فقط با بر تن کردن لباس روحانیت با بیان خرافات دینی، شهد شیرین دین را از بین می‌برند. یک حکمران زمانی موفق است که اصلاح پذیر باشد و به سخنان نخبگان جامعه که از سر خیرخواهی نظرات خود را بیان می‌کنند گوش دهد. به گزارش ایلنا علی اکبر صالحی در آیین رونمایی از کتاب «کاوش مسائل اساسی ایران» گفت: ایران در طول تاریخ دو بار الگوی حکمرانی بوده است. بار اول در زمان هخامنشیان که حکمرانی خود را از شرق تا غرب گسترش داشت و توانست جهان را به خوبی و هوشمندانه اداره کنند و در مرتبه دوم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، شیوه حکمرانی مبتنی بر ولایت فقیه را پیش گرفت. حال باید دید کشوری که توانایی ارائه الگوهای حکمرانی را دارد آیا توانایی اصلاح پذیری نیز دارد؟ وی تاکید کرد: اگر جامعه را مانند فرزند تازه متولد شده درنظر بگیریم مراحلی که این فرزند طی می‌کند تا به رشد و نمو برسد برانگیختگی و شکوفایی ایجاد می کند که به اعتقاد من برانگیختگی انقلاب اسلامی ایران از مشروطه آغاز شد و تجلی و برانگیختگی آن در انقلاب سال ۱۳۵۷ نمایان شد. صالحی گفت: کشور از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران تاکنون دوران بالندگی را طی کرده و ممکن است در این راه اشتباهات و قصوری رخ داده باشد. اما تلاش بر رسیدن به بالندگی بوده و به اعتقاد من برپایی جلساتی از این دست نمونه‌ای از سیر در مسیر بالندگی است. رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران اضافه کرد: جامعه فرهیخته جامعه به کمال رسیده است و محور اساسی در تحول جوامع آزاد اندیشی است و اگر محلی برای تضارب آرا وجود نداشته باشد تمامی مباحث اهالی علم و نظر، ابتر باقی می‌ماند. در هر دولت و حکومت امنیت ملی اصل و ملاک است و باید بر تعریف آزاد اندیشی کار کرد و حاکمان با منطق و استدلال مورد سوال قرار گیرند. اگر به دین خرافات اضافه شود زنگار به خود می‌گیرد و مسیر آن تغییر می‌یابد. وقتی که یک فردِ مسئول در کشور به عنوان متخصص خارج از عرف، درباره مذاکرات صحبت کند زیر سوال می‌رود، اما اگر شخصی در لباس روحانیت انواع خرافات را مطرح کند مورد سوال قرار نمی‌گیرد.

رئیس سازمان زندان‌ها از رویکرد دشمن خبرداد

رئیس سازمان زندان‌ها با بیان اینکه دشمن تلاش زیادی را شروع کرده تا به واسطه اتفاقات زندان کارکرد نظام اسلامی را زیر سوال ببرد گفت: دشمن سعی می کند با بزرگ نمایی، سیاه نمایی و دروغ پراکنی دستاورد های حقوق بشری واقعی در زندان ها را زیر سوال ببرد تا از این طریق نظام اسلامی را مورد حمله قرار دهد.
به گزارش ایلنا، محمد مهدی حاج محمدی گفت: هر چند برخی از رخدادها در محیط زندان به سبب حضور بعضی از افراد طبیعی است اما به واسطه اینکه ما در یک نظام اسلامی هستیم این مسائل حتی در کمترین شکل خود هم قابل قبول نیست و نباید رخ بدهد.وی با بیان اینکه بازپروری و بازاجتماعی نمودن زندانیان مهمترین هدف ماست گفت: در ماده ۲ آیین نامه اجرایی جدید سازمان زندان ها، بنا نهادن امور بر پایه احترام و ادب به عنوان اولین زنجیره فعالیت های اصلاحی و تربیتی تعیین شده است.
رئیس سازمان زندان‌ها اظهار کرد: از آغاز مسئولیت در سازمان زندان ها همه جهت گیری ها، سیاست گذاری ها، اولویت بندی ها، سفرهای مکرر استانی، همنشینی با زندانیان و به تصویر کشیدن اقدامات و فعالیت های زندان ها، بخاطر تغییر نگاه جامعه و مسئولین نسبت به زندان، زندانی و خانواده او بوده و نباید اجازه دهیم یک اتفاق کوچک همه آن دستاوردها را زیر سوال ببرد.
وی با بیان اینکه همه باید برای تحقق سیاست های سازمانی همدل و همراه باشند گفت: قابل قبول نخواهد بود به خاطر ضعف و کم کاری ما، آسیبی به وجه نظام وارد شود.عضو شورای عالی قوه قضائیه با تاکید مجدد بر اهتمام جدی سازمان بر اجرای دقیق برنامه های اصلاحی و تربیتی اظهار داشت، همه مدیران و کارکنان در زندان های سراسر کشور باید تلاش کنند تا چنین اتفاقاتی تکرار نشود و حتماً با هرگونه تخلف اداری برخورد می گردد. حاج محمدی به موضوع اشتغال زندانیان و حمایت از خانواده های آنان نیز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه برخی از استان ها توانسته اند به نقطه هدف گذاری اشتغال ۸۰درصدی محکومان واجدشرایط برسند که جا دارد از همت و زحمات آنان تشکر کنیم.وی با تاکید بر لزوم مراقبت کامل از خانواده زندانیان گفت: سرکشی از خانواده زندانیان آغاز راه حمایت و مراقبت از آنان است همه باید دغدغه مند باشیم و نباید فقط به اقداماتی مانند توزیع بسته های معیشتی بسنده کرد.

شیرزاد چالشهای به وجود آمده را تشریح کرد

نماینده مجلس ششم گفت: متاسفانه جناح اصولگرا استعداد خاصی در پیاده کردن افراد از قطار خودشان دارند و هر کسی با کمترین دلخوری کلا از حوزه اعتماد و آشنایی با این گروه حذف است.احمد شیرزاد در گفت‌وگو با ایلنا افزود: این امر بد است زیرا هاضمه بسیار محدود و اندک این جناح را نشان می‌دهد. جریان اصولگرایی در درازمدت با این نوع عمکلرد راه به جایی نخواهد برد، در صورتی که اگر بتواند هاضمه‌اش را بزرگتر کند و طیف‌های گسترده‌ای را اگر نگوییم جزی از خودش کند، لااقل در کنار خودش قرار دهد، بسیار موفق‌تر خواهد بود
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به اینکه آیا امکان دارد اتاق فکری با حضور ناطق نوری، خاتمی، برادران لاریجانی، روحانی و عبدالله نوری برای برون‌رفت از مشکلات موجود تشکیل شود گفت: این خیلی ایده‌آل است، حتما مشاهده کرده‌اید طرفداران فوتبال روی کاغذ برای خودشان یک تیم جهان می‌نویسند و در آن بهترین بازیکنان را از سرار کشور می‌گذارند اما؛ اولاً هرگز چنین تیمی تشکیل نمی‌شود، ثانیاً اگر تشکیل شود خوب بازی نمی‌کنند؛ چراکه انسجام و هماهنگی لازم را ندارند.
وی تاکید کرد: شخصیت‌هایی که گفته می‌شود همگی در جای خودشان محترم هستند اما آیا می‌توانند کنار هم بشینند و همفکری کنند؟ آیا می‌توانند از یک جایی شروع به حل موضوعات و معضلات کنند تا به راه‌حل برسند؟ من به شخصه بسیار بعید می‌دانم!
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: چه خوب است که ذهنمان را یک مقداری اصلاح کنیم و تنها به این فکر نکنیم که معممیم برای مشکلات کشور راه حل پیدا کنند، البته این اشخاص سرمایه‌های اجتماعی ما هستند و متاسفانه ما بسیار زود افراد را کنار می‌گذاریم. اما به اعتقاد من بهترین کارکرد این افراد می‌تواند در حوزه‌های حاشیه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی باشد، گاهی اوقات این افراد می‌توانند مشاوران، سخنرانان و نصحیت‌کنندگان خوبی باشند و در حوزه‌هایی باشند که به صورت محدود هم شاید بتوانند با هم همکاری کنند.
شیرزاد افزود: اشخاصی زیادی جزو سرمایه‌های کشور هستند حتی آقای صادق لاریجانی هم به نوعی جزو سرمایه‌های اجتماعی کشور محسوب می‌شوند؛ زیرا پرورش کسانی که تجربه‌ای از مدیریت هم داشتند، ولو با تجربه منفی تربیت‌شان سرمایه و امکانات می‌خواهد بنابراین نباید از دست‌شان بدهیم.