نشت یابی 4320 کیلومترخطوط تغذیه و شبکه توزیع

سرپرست بازرسی فنی شرکت گاز استان گلستان از نشت یابی نزدیک به 4320 کیلومتر خطوط تغذیه و شبکه توزیع توسط واحد بازرسی فنی شرکت در 6 ماهه نخست سال 1400 خبرداد. به گزارش روابط عمومی شرکت گازاستان گلستان ،محمد جواد کمال غریبی با اشاره به اهمیت فرآیند نشت یابی و بازرسی درکنترل نقاط مخاطره‌آمیز و همچنین جلوگیری ازهدر رفت انرژی گفت:با عنایت به گستردگی شبکه های گازرسانی و تجهیزات و متعلقات آن و ضرورت بازرسی و کنترل آنها به منظور جلوگیری از هدر رفتن انرژی گاز طبیعی ، فرآیند نشت یابی و بازرسی برابر برنامه در طول سال انجام می شود. وی افزود :ازمجموع 4 هزار و 320 کیلومتر نشت یابی صورت گرفته شده ، حدود 2538 کیلومتر مربوط به شبکه های پلی اتیلن و 1782 کیلومتر نیز خطوط فلزی است. کمال غریبی تصریح کرد : برنامه نشت یابی ازانشعابات گازاستان نیزبه قوت درحال انجام است و دراین رابطه درحد فاصل ابتدای فروردین تا پایان شهریور ماه سال جاری تعداد 138 هزار 300 مورد علمک گاز نیز مورد نشت یابی قرارگرفت.که از این تعداد 88 هزار و800 مورد پلی اتیلن و 49 هزار و 500 مورد نیز فلزی بوده است. سرپرست بازرسی فنی شرکت گاز استان گلستان اظهار داشت: انجام این اقدامات ضریب ایمنی را افزایش میدهد ،ضمن اینکه بهبود بهره ‌وری ،جلوگیری از خطرات احتمالی ،کاهش هدررفت گاز و آلودگی های زیست محیطی را نیز به همراه دارد.

 

افزایش آمادگی آبفای اهواز پیش از شروع بارندگی

مهندس دشتی‌زاده با اشاره به اقدامات پیشگیرانه شرکت آب و فاضلاب اهواز پیش از شروع فصل بارندگی گفت: عملیات لایروبی و صفحه‌کشی شبکه و حوضچه‌های فاضلاب در نقاط مختلف شهر برای آمادگی هر چه بیشتر در مقابله با چالش‌های فصل بارندگی ادامه‌دار است و در این راستا هیچ گونه توقف و مکثی نداشته‌ایم. به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومی شرکت ، مدیر آبفا اهواز با ارائه آمار دقیقی از عملیات‌های لایروبی و صفحه‌کشی خطوط و حوضچه‌های آدم‌رو فاضلاب در یک ماه اخیر اذعان داشت: در منطقه ۱ شرق اهواز، ۷۶۹۳ متر، منطقه ۲ غرب، ۴۱۰۰ متر، منطقه ۳ شرق، ۱۳۱۰۵ متر و منطقه ۴ غرب، ۱۰۲۰ متر لایروبی و صفحه‌کشی خطوط فاضلاب انجام شده است. همچنین در زمینه لایروبی حوضچه‌های آدم‌رو فاضلاب، منطقه ۱ شرق اهواز، ۲۱۱۸ باب حوضچه، منطقه ۲ غرب، ۱۶۴۶ باب، منطقه ۳ شرق، ۱۱۱۹ باب و منطقه ۴ غرب، ۱۶۶ باب حوضچه آدم‌رو فاضلاب مورد تخلیه و لایروبی قرار گرفتند. سعید دشتی‌زاده با بیان آسیب‌های ناشی از سرقت درب منهول‌های فاضلاب گفت: با سرقت هر درب منهول، در درجه‌ی اول سلامت، جان و مال شهروندان به خطر می‌افتد، سپس با پُر شدن منهول از اجسام خارجی و زباله، انسداد خطوط و در نتیجه پس‌زدگی شبکه فاضلاب روی می‌دهد که نیازمند حضور گروه‌های لایروب می‌باشد و با گذشت زمان، نیروی انسانی را مستهلک می‌کند.

اهدای نشان عالی مسئولیت اجتماعی به منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس
در نخستین جشنواره روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی که در محل سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس موفق به دریافت «نشان‌ عالی مسئولیت اجتماعی» شد.به گزارش روزنامه تجارت، نخستین دوره جشنواره روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی با حضور کارشناسان و فعالان حوزه روابط عمومی و مدیران برخی سازمان‌ها و صنایع کشور ۲۶ مهرماه در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد.منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس موفق به دریافت نشان عالی مسئولیت اجتماعی شد.هدف از برگزاری این رویداد «کمک به اعتلای فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی در سازمان‌ها و بهینه‌سازی آنها» عنوان شده بود که ممیزی، ارزیابی و تقدیر از سازمان‌های فعال در زمینه مسئولیت اجتماعی در سه سطح «در حال رشد»، «رشد یافته» و «پیشرو» نیز در این دوره انجام شد.همچنین از روابط عمومی منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس با اهدای لوح نشان مسئولیت‌های اجتماعی تقدیر شد.فلیپ بورمانس رئیس انجمن بین المللی روابط عمومی در پیامی به این جشنواره به اهمیت مسئولیت اجتماعی برای سازمان های پیشرو اشاره کرد و ابراز امیدواری نمود که برگزاری این جشنواره بتواند در نهادینه سازی مسئولیت اجتماعی به عنوان یکی از وظایف روابط عمومی، یاری رسانی است.

۵ کیلومتر دیگر از بزرگراه زابل زاهدان مورد بهره برداری قرارگرفت
مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان از بهره برداری از ۵ کیلومتر قطعه پنج بزرگراه زابل -زاهدان همزمان با میلاد باسعادت نبی مکرم اسلام(ص)، امام جعفر صادق(ع) و هفته وحدت خبر داد.
به گزارش اداره ارتباطلات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان سیستان وبلوچستان، عطاءاله اکبری با بیان این مطلب افزود: پیرو تاکیدات و حمایت‌های مدرس خیابانی استاندار استان ساخت بزرگراهها بخصوص کریدور شمال جنوب سرعت گرفته است بطوری که امروز شاهد بودیم که پنج کیلومتر دیگر از قطعه ۵محور زابل زاهدان به بهره‌برداری رسید و هم اکنون شاهد ترافیک روی محور هستیم.
وی اعتبار هزینه شده این‌ پروژه مهم راه سازی سیستان و بلوچستان را ۴۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: امیدواریم تا پایان سال ۵ کیلومتر باقیمانده تا پل شیله ونیز ۸کیلومتر بعد پل شیله ونیز پل مهم نهراب به بهره برداری برسد.
مدیر کل راه شهرسازی استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: پیرو تاکید و دستور استاندار فرآیند برنامه‌ریزی برای تعیین پیمانکار برای قطعه سه بزرگراه زابل-زاهدان به طول ۲۷کیلومتر رو مورد توجه قرار داده‌ایم و در تلاش هستیم در چند ماه آینده عملیات اجرایی قطعه سه این بزرگراه مهم استان را آغاز کنیم.

احداث۴۵۰۰متر شبکه فشار متوسط زمینی
قائم مقام مدیرعامل درتوزیع برق شهرستان اراک از احداث۴۵۰۰متر شبکه فشار متوسط زمینی خروجی پست فوق توزیع اراک ۶ خبرداد.امید رفیعی افزود: پروژه احداث شبکه زمینی با هدف تامین برق مطمئن ،پایداری شبکه ،افزایش ایمنی ،اصلاح شبکه و بهبود مبلمان شهری به صورت جهادی طی ۴روز کاری با رعایت استانداردهای تعریف شده ،اجرایی شده است. وی بابیان اینکه حفاری جهت کابلکشی این پروژه به طول ۴۰۰متر انجام شده است،افزود: کاهش بار و متعادل سازی فیدرهای فشار متوسط شهری، تقلیل تلفات انرژی الکتریکی و کم شدن طول موثر فیدرها از دیگر اهداف اجرای این پروژه عمرانی برق رسانی به شمار می رود.رفیعی تصریح کرد: به منظور بهره برداری از این پروژه، مبلغ ۲۰میلیارد ریال اعتبار صرف شده است.
آغاز مرحله نخست ثبت‌نامِ متقاضیان مسکن جهش تولید در استان*مدیرکل راه و شهرسازی بوشهر از آغاز ثبت نام متقاضیان مسکن جهش تولید در استان از ۲۸ مهر ماه ۱۴۰۰ خبر داد.
به گزارش اداره ارتباطات و اطلاع‌رسانی راه و شهرسازی بوشهرفرزاد رستمی در این خصوص اظهار داشت : متقاضیان یک ماه فرصت دارند تا در سامانه جدید به آدرس saman.mrud.ir مراجعه و نسبت به ثبت نام اقدام کنند.رستمی با اشاره به اینکه شرایط ثبت نام برای متقاضیان مسکن در اجرای قانون جهش تولید مسکن همان چهار شرطی است که در طرح اقدام ملی مسکن نیز موردتاکید بود، افزود: داشتن فرم ج سبز (عدم استفاده از امکانات دولتی و یارانه‌ای زمین و مسکن و تسهیلات)، نداشتن مالکیت خصوصی، تاهل و یا سرپرست خانوار بودن، و داشتن سابقه حداقل ۵ سال سکونت در شهر مورد تقاضای مسکن از شروط اصلی برای ثبت نام متقاضیان است.وی اضافه کرد: ثبت نام در شهرهایی انجام می‌شود که تاکنون تامین زمین شده است.
رستمی با تاکید بر اینکه ثبت‌نام اجرای قانون جهش تولید مسکن از ۲۸ مهر در ۳۱ استان و شهرهایی که زمین برای آنها تامین شده، آغاز خواهد شد، توضیح داد: اطلاعات هویتی سرپرست خانوار و افراد تحت تکفل وی که دارای شروط چهارگانه اعلام شده هستند به همراه شهر مورد تقاضا، باید توسط متقاضیان در سامانه وارد شود. بعد از پالایش اولیه و بعد از آنکه متقاضیان، واجد شرایط شناخته شدند از پذیرفته شدگان برای مراجعه حضوری به ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها و یا سایر دستگاه‌های کارگزار و مجری از جمله بنیاد مسکن، دعوت می شود تا سابقه ۵ سال سکونت در شهر موردتقاضا پالایش شود. بعد از کنترل سابقه ۵ سال سکونت پذیرفته شدگان و واجدان شرایط در استان‌ها، در نهایت نایید نهایی به متقاضی داده می‌شود.

مدیرعامل آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد بررفع شبهات تاکید کرد:

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد، در نشست خبری که با رسانه ها و خبرنگاران در سالن جلسات این شرکت برگزار شد، در خصوص سد تنگ سرخ بشار یاسوج، مسائل موجود و شبهات پیش آمده درباره آن، گفتگو و روشنگری کرد
به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد، در این نشست، رسول فرهادی، مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان، ضمن تبریک ولادت با سعادت نبی اکرم(ص،) گفت: رسانه‌ها چشم و گوش جامعه و ناظر بر فعالیت های مختلف در سطح جامعه و در عین حال همراه و یاور مسئولان و دستگاه‌های اجرایی در انجام وظایف شأن هستند و امر خطیر اطلاع‌رسانی دقیق و صحیح در راستای اعتلای ارزش‌ها را بر عهده دارند و با توجه به اینکه این روزها، سد تنگ سرخ بشار در فضای مجازی استان، در صدر فعالیت های خبری بوده و گاها شایعه سازی و ایجاد حواشی درباره آن شکل گرفت که لازم شد تا در این نشست با اطلاع رسانی مستقیم و شفاف، سعی مکنیم در این رابطه اقناع افکار عمومی را ایجاد و در مسی. روشنگری حرکت کنیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و‌بویراحمد، افزود: در سفر اخیر هیأت محترم دولت به استان و با اقدامات خوبی که از سوی مسولان استان صورت گرفت، اعتباراتی در بخشهای زیرساخت و توسعه کلیه بخشهای استان در نظر گرفته شد که بارقه های امید در دل مردم زنده شد.
رسول فرهادی، با اشاره به برخی سوالات مطرح شده در مورد سد تنگ سرخ در فضای رسانه ای، اظهار داشت: یقینا نقد صحیح و منصفانه، باعث می شود تا روح مطالبه گری در جامعه زنده و پویا باشد و ما نیز بر این مبنا، قرار گذاشتیم تا این نشست، تحت عنوان روشنگری برای مردم و به نمایندگی از آنها با اصحاب رسانه را برگزار کنیم‌ تا زوایای کار برای همگان روشن تر شود.
فرهادی، گفت: مطالعات سد تنگ سرخ از دهه ۷۰ آغاز، در سال ۱۳۸۹ مطالعات آن پایان یافت و بر اساس ماده ۲۱۵ که برای همه طرح های ملی مورد نیاز است، با امضای وزیر وقت نیرو، تایید و برای اخذ کد اجرایی به سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال و نهایتا پس از اخذ ردیف اجرایی در سال۹۰ وارد فاز عملیاتی شد و تا امروز ۳۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
وی، اظهار داشت: همچنین سد دیگری با همین نام در استان فارس وجود دارد که تشابه اسمی باعث شد تا در خصوص این سد چالش هایی ایجاد و حتی گاهی اشکالات آن سد به نام این سد تمام شود و بخشی از چالش‌های به وجود آمده به این دلیل است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد، ضمن تشریح مشخصات و موقعیت مکانی سد تنگ سرخ شیراز و اینکه در محدوده کمربندی شهر شیراز قرار دارد، گفت: این سد تامین آب ۱۲میلیون متر مکعب که بخشی از کشاورزی و محیط زیست شهر شیراز است را تامین می کند در حالیکه سد تنگ سرخ یاسوج در محدوده روستاهای تنگ سرخ بویراحمد قراردارد و ۱۲۵ میلیون متر مکعب آب پشت این سد قرار است برای اهداف مشخص شده به مصرف برسد.
وی، اضافه کرد: حجم مخزن سد تنگ سرخ بویراحمد ۱۲۵ میلیون متر مکعب و تنظیم آن ۱۵۷ میلیون متر مکعب است که با هدف تامین آب شرب یاسوج و صنعت و کشاورزی و محیط زیست شهرستان بویراحمد و بخشی از شرب شهر شیراز است.
وی، افزود :هم‌اکنون که هیچ‌سدی بر رودخانه بشار وجود ندارد، جیره بندی آب در شهر های یاسوج و مادوان و...مشهود است و قابلیت حفر چاههای اضافه و برداشت از آب زیرزمینی برای تامین آب این مناطق، وجود ندارد و فقط با سد سازی می توان سیلاب های زمستانه را مهار و در فصل تابستان و ماه‌های گرم از آن استفاده نمود، بنابراین ضرورت وجود سد برای تامین آب پایدار هر شهری و خصوصا شهر یاسوج، مشهود است.
فرهادی، خاطرنشان کرد: وضعیت آب شرب یاسوج پایدار نبوده و در حال حاضر، تامین این آب از طریق چشمه، چاه و پمپاژ از رودخانه است که چاه ها نیز وضعیت مناسبی ندارند که با توجه به تغییرات اقلیمی و گرم شدن هوا، هیچ راهی جز مهار سیلاب ها برای استفاده از آنها وجود ندارد که در این میان، خشکشالی و افزایش جمعیت نیز باعث شده تا نیاز ما به آب شرب بیش از پیش باشد .
وی، تصریح کرد: سهم استان ها و شهر ها در مصارف آب سد تنگ سرخ بویراحمد از همان ابتدا مشخص بود و هیچگونه افزایشی در سهم استان فارس، اتفاق نیفتاده است.
رسول فرهادی، افزود: دردآورترین و بزرگترین توهینی که شنیدیم، بحث فروش آب استان به فارس برای کسب درآمد بود که اعلام میکنم این حرف از اساس اشتباه است چرا که ما اگر حتی از بودجه خودمان اضافه هم داشته باشیم، نمی توانیم پرداختی بیشتر تحت هر عنوان به کارکنان داشته باشیم و باید برگشت بخورد، چه برسد به اینکه با فروش آب استان به دیگران بخواهد چیزی به جیب ما برود.

بوشهر-تجارت :مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: افزایش عمق کانال دسترسی بندر بوشهر برای ایجاد شرایط تردد کشتی‌های ۵۰ هزارتنی در اولویت طرح‌های توسعه‌ این بندر است.
به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر، سیاوش ارجمندزاده در حاشیه بازدید اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از تاسیسات بندری در بوشهر در جمع خبرنگاران افزود: استان بوشهر ۱۱ بندر تجاری دارد که بزرگترین آن بندر بوشهر با ظرفیت هشت میلیون تن تخلیه و بارگیری است. وی بیان کرد: در فاز نخست، توسعه بندر بوشهر در مجتمع بندری نگین تدارک دیده شده و یک برنامه پنج ساله توسعه بندر بوشهر تا سال ۱۴۰۵ مشخص شده که براساس این مطالعه برنامه‌‏ها یکی پس از دیگری اجرایی خواهد شد. ارجمندزاده ادامه داد: یکی از مهم‌ترین برنامه های برای بندر بوشهر توسعه دریایی است که مقرر شد با افزایش عمق کانال تا ۱۳.۵ متر زمینه برای تردد کشتی‌های ۵۰ هزار تنی در بوشهر فراهم شود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: در شرایط کنونی در بندر بوشهر تنها امکان تردد کشتی‎های ۳۰ هزارتنی است که با اجرای طرح توسعه علاوه بر فراهم شدن شرایط برای تردد کشتی‎های ۵۰ هزار تنی، مساحت محوطه‎های ترمینال‌های کانتینری، صادرات مواد معدنی و نفتی افزایش پیدا می‌‏کند. وی در ارتباط با بنادر تابعه استان بوشهر نیز اظهار کرد: طرح توسعه بنادر تابعه بوشهر نیز در قالب ۱۵ سال و سه برنامه پنج ساله (از سال ۱۴۰۰) به تصویب رسیده است.
ارجمندزاده عنوان کرد: در قالب طرح توسعه با افزایش ظرفیت بنادر زمینه برای رونق روزافزون تجارت آنها فراهم شود که نتیجه آن افزایش اشتغال و رونق کسب و کار حوزه دریانوردی در استان بوشهر است.
اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی چهارشنبه شب با هدف سفر سه روزه و بازدید از پروژه‌های توسعه ای میدان گازی پارس جنوبی، بازدید از گلخانه‌های شهرستان دشتی، شرکت در شورای برنامه ریزی استان بوشهر، بازدید از بنادر و نیروگاه اتمی بوشهر وارد فرودگاه بین المللی خليج فارس عسلويه شدند.

در مراسمی محمد هادیان بعنوان ذیحساب شرکت آب و فاضلاب استان گیلان معرفی شد.
به گزارش دفتر روابط عمومي و آموزش همگاني شركت آب و فاضلاب استان گيلان؛ رئیس هیات مدیره و مدیرعامل این شرکت در مراسم معارفه، ضمن قدردانی از زحمات رامین شیرزاد بعنوان ذیحساب شرکت آبفای گیلان گفت: تجمیع و بررسی حسابهای شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی پس از یکپارچه سازی، یکی از پیچیده‌ترین اتفاقات چند سال اخیر در این حوزه بود.
سید محسن حسینی با اشاره به جذب کامل اعتبارات سال‌های 98 و 99 افزود: شرکت آبفای گیلان در چند سال گذشته از دستگاه‌های برتر استان در حوزه جذب اعتبارات عمرانی بود.وی تصریح کرد: هم اکنون 1100 میلیارد تومان اعتبارات مصوب داریم که بیشترین میزان آن مربوط به بخش آب است.مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گیلان ابراز امیدواری کرد؛ با جذب این اعتبارات در موعد مقرر، پروژه‌های آبرسانی اجرا و بازدهی مناسب داشته باشند. حسینی، هدف‌گذاری پروژه‌های اجرایی این شرکت را بر مبنای جذب به موقع اعتبارات عمرانی دانست و گفت: تلاش این شرکت بر آن است تا در کوتاهترین زمان ممکن، پروژه‌ها اجرا و به بهره برداری برسد.مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گیلان نیز در این مراسم گفت: توسعه مبتنی بر آب برای استان گیلان اهمیت ویژه‌ای دارد.علیرضا نوروزی افزود: با توجه به خشکسالی‌های اخیر، گیلان در کانون توجهات قرار دارد.وی با اشاره به افزایش جمعیت گیلان طی سال‌های گذشته، گفت: متناسب با رشد جمعیت، باید خطوط انتقال آب و برق هم توسعه یابد.رامین شیرزاد ذیحساب پیشین شرکت آبفای گیلان هم در سخنانی گفت: بیش از 3 سال افتخار همکاری و انجام کار تیمی در این شرکت، علی رغم حجم بالای فعالیت‌ها در شرکت آب و فاضلاب استان گیلان، با جدیت و همراهی کارکنان، کارها به سهولت انجام می‌شد.محمد هادیان ذیحساب جدید شرکت آب و فاضلاب گیلان نیز با اشاره به اینکه ذیحساب در خط مقدم شرکت قرار دارد و با مشاهده سختی‌ها به دنبال بهترین راهکار است، گفت: امیدوارم با کمک همه عوامل این شرکت وظایف قانونی به خوبی انجام شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: بیش از ۲۷ درصد از اشتغال و ۲۹ درصد ارزش افزوده بخش اقتصاد در استان همدان به کشاورزی اختصاص دارد.
منصور رضوانی‌جلال در آیین افتتاح هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی و شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مرغداری، دامپروری و شیلات، گفت: هر سال به رغم محدودیت‌های موجود به خصوص محدودیت‌های ناشی از کرونا، نمایشگاه بین‌المللی همدان، سنگ تمام گذاشته و نمایشگاه تخصصی ماشین‌آلات کشاورزی را برگزار می‌کند، همچنین برپایی این نمایشگاه به همت تمامی صنعت‌گران و تولیدکنندگان حاضر در نمایشگاه بوده است که از تمام آن‌ها قدردانی می‌کنم.
وی ادامه داد: بیش از ۲۷ درصد از اشتغال و ۲۹ درصد ارزش افزوده بخش اقتصاد در استان همدان به کشاورزی اختصاص دارد. همچنین بیش از ۱۱۷ هزار بهره‌بردار حوزه کشاورزی در این استان فعالیت می‌کنند که خوشبختانه فعالان این عرصه در استان از کشاورزان و بهره‌برداران پیشرو کشور هستند و یکی از دلایل برگزاری هر ساله این نمایشگاه، استقبال خوب کشاورزان است. رضوانی‌جلال افزود: در سال‌های اخیر ضریب مکانیزاسیون بخش کشاورزی از یک و دو دهم به بیش از دو رسیده که عددی بسیار خوب است و از میانگین کشوری که یک و هشت دهم است، بیشتر است، مکانیزاسیون در بخش کشاورزی از ارکان اصلی است که اگر بخواهیم به امنیت غذایی بپردازیم، نقش مکانیزاسیون غیرقابل انکار است، علاوه بر این تأمین امنیت غذایی از اولویت‌های نظام و وزارت جهاد کشاورزی است.

حسین شهدادی* : در شرایطی که تامین و انتقال سریع کالاهای اساسی از طریق بنادر به مقاصد مصرف در داخل کشور از اهمیت بالایی برخوردار است و بخش عمده‌ای از جابجایی این محمولات در غیاب حمل و نقل ریلی کارآمد از طریق جاده‌ها انجام می شود، هر تصمیم شتابزده‌ای در این خصوص، شرایط اقتصاد و حمل و نقل کشور را پیچیده‌تر می‌سازد.
متاسفانه طی چند سال اخیر، حمل و نقل جاده‌ای کشور که نبض تپنده آقصاد و معیشت جامعه است، با مشکلات عدیده‌ای از قبیل فرسودگی ناوگان، مشکلات تامین و جایگزینی کامیون، هزینه‌های بالای استهلاک، عوارض دولتی و عدم نظارت بر حق کمیسیون‌های صدور بارنامه مواجه شده که به دلیل عدم برنامه‌ریزی‌؛ «افزایش سرسام آور هزینه‌های حمل جاده‌ای، رسوب کالا در بنادر و اعتراض آشکار و پنهان و مداوم رانندگان» از پیامدهای مهم این موضوع بوده است. در اکثر کشورهای دنیا، حمایت تمام قد دولت‌ها از فرآیند زنجیره تامین و شبکه حمل و نقل، شاه کلید حل بسیاری از مشکلات تلقی می‌شود چرا که این مقوله شریان اصلی اقتصاد کشورها را به خود گره زده است.
با وجود اینکه در شرایط کنونی، بخش عمده محمولات تجاری و کالاهای اساسی با تلاش شبانه روژی رانندگان در پهنه جغرافیایی کشور جابجا می‌شوند و بیشترین سهم از هزینه آن توسط قشر آسیب‌پذیر جامعه پرداخت می‌گردد، متاسفانه بنگاه‌های حمل بار و عوارض دولتی سهم بسیار بیشتری از عایدی بخش حمل و نقل در کشور را نصیب خود می‌سازند. تصمیم اخیر شورای اقتصاد در خصوص افزایش عوارض تن-کیلومتر از ۴ به ۹ درصد، بدون توجه به ضرورت حل ریشه‌ای معضلات حمل و نقل زمینی کشور؛ موجب افزایش هزینه‌های جابجایی کالا و زمینه‌ساز تورم مضاعف در جامعه خواهد شد. ضروری است به جای افزایش عوارض، با تدقیق و برنامه‌ریزی برای مدیریت فاکتورهای اصلی و احصای سهم هر کدام از این فاکتورها در کل هزینه حمل و نقل، شامل قیمت ناوگان حمل، هزینه‌های سوخت مصرفی، روغن، لاستیک، استهلاک، لوازم یدکی و تعمیرات و بیمه ضمن تزریق امید به جامعه حمل و نقل جاده‌ای کشور، زمینه افزایش هزینه حمل و نقل جاده‌ای را با افزایش عوارض هموار نکنیم.
*معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان