بحران انرژی آسیا وخیم‌تر می‌شود

پدیده جوی لانینا که معمولا زمستان سردتری را به همراه می‌آورد، در راه است و انتظار می‌رود بحران انرژی آسیا را وخیم‌تر کند. پدیده جوی لانینا در اقیانوس آرام ظاهر شده و به معنای دمای سردتر از حد معمول در نیمکره شمالی است و باعث شده است سازمانهای هواشناسی منطقه ای درباره زمستان سرد هشدارهایی صادر کنند. چندین کشور و به خصوص چین که مصرف کننده انرژی بزرگی است، با افزایش قیمتهای سوخت، کمبود برق یا محدودیت عرضه برای صنایع سنگین دست و پنجه نرم می‌کنند.
قیمتهای زغال سنگ و گاز طبیعی بالاتر رفته و زمستان سردتر به تقاضا برای گرمایش اضافه کرده و باعث افزایش بیشتر قیمتها می‌شود. طبق اعلام مرکز هواشناسی ملی چین، دما اوایل هفته گذشته در اکثر مناطق شرق این کشور کاهش یافت و در حال حاضر در بعضی مناطق شمالی سردتر از حد معمول است. استانهایی شامل هیلونگ جیانگ و شنکسی فصل گرمایش زمستان را حدود ۱۳ تا ۱۴ روز زودتر از سالهای گذشته آغاز کردند. سیستمهای تحت کنترل دولتهای محلی که معمولا با زغال سنگ یا گاز کار می‌کنند، برای گرم کردن خانه های مسکونی در بسیاری از مناطق به کار افتاده‌اند.

 

حل بحران انرژی در روزهای سردِ باید فوری و ضربتی باشد

نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران معتقد است تصمیم‌گیری‌ها برای حل بحران انرژی در روزهای سردِ آینده باید فوری و ضربتی باشد. آرش نجفی، نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران، در نشست خبری کمیسیون انرژی اتاق ایران با موضوع بررسی مشکلات تامین انرژی واحدهای صنعتی در زمستان اعلام کرد: «امروزه ما درحال ورود به فصل‌های سرما و هوای سرد هستیم و در همین رابطه درحال ورود به مشکلات مصرف گاز و دچار کمبود آن می‌شویم و باید به همین دلیل اقداماتمان و تصمیم‌گیری‌هایمان سریع باشد، همانطور که دولت سیزدهم از ابتدا وعده دادند که سریع کار بکنند، امروز سریع کار کردن برای همه ما مهم است. هیچ راهی را نمی‌توان در لحظه برای حل بحران پیش‌گرفت بلکه نیاز به مقدمات چینی است، از صدور کالا تا تامین کالا نیاز به این راهکارها است.» نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران گفت: «برخی از محصولات کشور که برای حوزه بهینه سازی مصرف انرژی است توسط برخی از تولیدکنندگان ما، برای عدم ورودش یا افزایش هزینه‌های گمرکی‌اش برگه‌ای دریافت می‌کند و این کار اصولاً درست است. ولی ما باید حواسمان باشد که ما این روزها دچار بحران هستیم و در بحران، دولت نباید همچین مواردی را تمکین یا ایجاد کند.»

ایران تا ۱۰۸ سال آینده نفت دارد
در صورت تداوم تولید نفت در سطح فعلی و ثابت بودن حجم ذخایر تثبیت‌شده، کشور تا ۱۰۸ سال آینده، نفت برای تولید خواهد داشت. در سال 2019 ایران به‌لحاظ ذخایر اثبات‌شده نفت پس از کشورهای ونزوئلا، عربستان و کانادا در رتبه چهارم قرار گرفت و 9 درصد از ذخایر نفت جهان را در اختیار دارد. به‌لحاظ میزان ذخایر اثبات‌شده گاز پس از روسیه در رتبه دوم جهان قرار داشت، همچنین ایران با دارا بودن حدود 13 درصد از ذخایر نفت اوپک، میان کشورهای عضو پس از ونزوئلا و عربستان سعودی رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.

عربستان تا سال ۲۰۶۰ به هدف کربن‌
خنثی می‌رسد
عربستان سعودی متعهد شد تا سال ۲۰۶۰ میلادی به هدف انتشار کربن صفر خالص دست یابد. محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان یکم آبان‌ماه اعلام کرد که بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان، تا سال ۲۰۶۰ به هدف حذف کامل انتشار گازهای گلخانه‌ای که بیشتر از طریق سوزاندن سوخت‌های فسیلی تولید می‌شود - ۱۰ سال پس از ایالات متحده – دست یابد. وی همچنین گفت که تا سال ۲۰۳۰ کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را دو برابر می‌کند. محمد بن سلمان و عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان با تأکید بر مقابله این کشور با تغییرات آب و هوایی، بر اهمیت تداوم هیدروکربن‌ها تاکید و اعلام کردند که ثبات بازار نفت را تضمین می‌کنند.

محدودیت عرضه قیمت نفت را به بالاترین سطح در چند سال اخیر رساند
قیمت شاخص نفت خام برنت ساعت ۷ و ۱۲ دقیقه روز دوشنبه، سوم آبان‌ماه با ۷۱ سنت افزایش به ۸۶ دلار و ۲۴ سنت و قیمت شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا با ۸۷ سنت افزایش به ۸۴ دلار و ۶۳ سنت برای هر بشکه رسید.

آمار و ارقام بی‌آبی ترسناک است

بحران آب در تهران دیگر از مرحله هشدار عبور کرده و وارد مرحله جدید بی آبی شده است؛ شاید این کلمه چندان معنا و مفهومی برای شهروندانی که هر روز شیر آب را باز می‌کنند و شاهد جوشش این مایه حیات هستند، نداشته باشد اما اگر تنها نیم نگاهی به آمار و ارقام وضعیت سدها بیندازیم متوجه عمق فاجعه منابع آبی خواهیم شد. کاهش ۳۱۴ میلیون متر مکعبی ذخایر سدهای پنجگانه تهران در انتهای شهریورماه، هشدارهای سازمان هواشناسی برای فصولی بی‌باران و کاهش ۹۷ درصدی بارش‌ها نسبت به سال قبل اعداد عجیب و دور از انتظاری هستند، اما واقعیت منابع آبی تهران نزدیک شدن به نقطه بی آبی است. محمد شهریاری - مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری تأسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران- در گفت‌وگویی تفصیلی با ایسنا، وضعیت کامل منابع آبی را تشریح کرد؛ آنطور که او گفته باتوجه به قرار گرفتن ایران در اقلیم خشک و نیمه خشک و افزایش روزافزون بارگذاری جمعیت در پایتخت، اگر مدیریت مصرف به طور جدی مورد توجه قرار نگیرد، با مشکلات زیادی در آینده‌ای نه چندان دور مواجه می‌شویم.

شرایط نرمال نیست
وی با بیان اینکه متاسفانه شرایطی که امسال به واسطه کاهش ورودی‌ها اتفاق افتاد موجب شد که در بعضی از سدها انتهای شهریور ماه به آستانه و بعضاً به کمتر از حجم استراتژیک تعیین شده برسیم، گفت: رویکرد و برنامه ریزی که اکنون داریم این است که کسری‌ها و کاهش مخازن را با همراهی مشترکان و تعاملی که با شرکت آب و فاضلاب استان داریم، به نوعی جبران و برنامه ریزی که از قبل داشتیم برای سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ را اجرایی کنیم. طبیعتا باتوجه به وضعیت مخازن، شرایط متاسفانه خیلی خوب و نرمال نیست چراکه کاهش ۳۱۴ میلیون متر مکعب ذخایر آبی یک عدد معناداری است و امیدواریم با همین منابع آب محدود یک تأمین آب مطمئن را داشته باشیم.
شهریاری در پاسخ به این سوال که اوضاع منابع آبی تهران چه میزان بحرانی است؟ گفت: کاهش ذخیره آبی ۳۱۴ میلیون متر مکعبی در شروع سال آبی، اعلام سازمان هواشناسی مبنی بر اینکه بارش های پاییز زیر نرمال خواهد بود و وضعیت بارش ها گویای وضعیت بحرانی در تهران است و این هشدار را می دهد که شرایط منابع آبی استان پایدار و نرمال نیست ولی با اینحال ما در شرکت آب منطقه ای تهران با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی مرتبط بخصوص شرکت آب و فاضلاب استان تهران با استفاده از کلیه ظرفیت‌های موجود و البته با همراهی و همکاری بیش از پیش شهروندان محترم ان شالله تأمین آب مطمئن و پایداری را خواهیم داشت.
مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری تأسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان اینکه باید توجه داشت که کشورما در یک اقلیم خشک و نیمه خشک قرار دارد اظهار کرد: در این راستا برنامه ای با عنوان سازگاری با کم آبی در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد که این طرح کاملاً تدوین و ابلاغ شده و در دستور کار تمام دستگاه‌های اجرایی و ارگان های مرتبط با این موضوع قراردارد که امیدواریم با انجام تکالیف ابلاغی برنامه مذکور ضمن سازگاری با شرایط اقلیمی کشورمان، با مدیریت منابع آبی محدود در اختیار در همه ابعاد مربوطه اعم از شرب، صنعت و کشاورزی و رعایت الگوهای مصرف منطبق با استانداردهای جهانی، نگاهی نیز به آیندگان ومقوله توسعه پایدار در کشورمان داشته باشیم. به گفته شهریاری زمانی که از خشکسالی بی سابقه در ۵۰ سال اخیر سخن می گوییم یعنی باید مدیریت مصرف و توجه به محدودیت های منابع آبی چندین برابر افزایش یابد چراکه اوضاع از آنچه که گمان می شود بحرانی‌تر است و اگر از اکنون راه علاجی چاره نشود، در آینده مشکلات زیادی گریبان گیر ما خواهد شد.

سخنگوی صنعت برق در جنوب غرب کشور گفت : چنانچه در زمستان امسال بامحدودیت مصرف گاز در نیروگاه های برق روبرو شویم ، این مساله می تواند سبب کمبود تولید برق به دلیل کاهش فشار گاز و محدودیت های احتمالی آن در زمستان شود. کیومرث زمانی اظهار داشت : از ابتدای سال جاری تاکنون شورای پایایی منطقه ای شبکه برق خوزستان بیش از۱۲۰ مصوبه در راستای هماهنگی و پیگیری مشکلات صنعت برق اخذ و عبور از پیک بار ۱۴۰۰ همچنین مشکلات ناشی از خشکسالی و کمبود تولید برق داشته که اجرایی نمودن همین مصوبات و همکاری مجموعه صنعت برق، باعث عبور موفقیت آمیز از پیک تابستان شد.
وی افزود: از جمله این مصوبات می توان به الزام نیروگاه های مشترکان به تولید و تزریق برق مازاد خود به شبکه سراسری به میزان ۹۰۰ مگاوات، جلب همکاری مشترکان صنعتی بخصوص صنایع فلزی و سیمانی و محدود نمودن آنها در ساعات پیک بار برای کاهش یا صفر نمودن خاموشی خانگی، پیگیری منظم شناسایی و جمع آوری مراکز غیرمجاز رمز ارز و تعامل با رسانه ها و مردم برای کاهش مصرف برق، اشاره کرد.