هوشمندی و چابکی سازمانی ضرورت رضایت ذی‌ نفعان

ارایه خدمات هوشمند و تسهیل‌ شده به مشتریان و افزایش کیفیت آن از طریق نواوری، سرعت دسترسی و دقت در اجرای فرایندها و همسویی با نیاز‌های متغیر محیط، مزیت رقابتی و رضایت ذی‌ نفعان شرکت بیمه کوثر را به‌ دنبال دارد.
مدیرعامل شرکت بیمه کوثر با بیان مطلب فوق، ضمن تشکر از اعضای هیات‌مدیره، معاونان و مدیران ستادی و سرپرستی‌های استانی که ضمن رعایت کامل الزامات بهداشتی در این نشست حضور فعال داشتند، با تبریک ولادت حضرت رسول اکرم(ص) و امام صادق(ع) و تقارن فرخنده هفته وحدت با سالروز تاسیس شرکت بیمه کوثر، اظهار امیدواری کرد این نشست که به‌منظور هم‌اندیشی و تبیین اهداف با رویکرد برنامه‌محوری و مانع‌زدایی‌ها برگزار می‌شود بتواند به همدلی و پویایی بیشتر میان ارکان، بخش‌ها و کارکنان شرکت در سراسر کشور بینجامد. ابوالفضل آقادادی با تاکید بر اجرای به‌موقع برنامه‌ها و راهکارهای مدنظر به‌منظور تحقق اهداف و چشم‌انداز شرکت، تصریح ‌کرد: ما برای رسیدن به این مقصود، مدیریت مسئولانه و پاسخگو و همچنین همت و تلاش مضاعف همه کارکنان بیمه کوثر را در سایه یک سازماندهی دقیق و حساب‌شده نیاز داریم با چابک‌سازی در سطوح مختلف بتوانیم کارکردها و شاخص‌های تعیین‌شده در بخش‌های مختلف سازمان را ارتقا دهیم.

 

تحقق عملکرد سال 99 تنها طی شش ماه نخست امسال

شرکت بیمه تجارت‌نو در شش ماهه ابتدای امسال، حدود 10 هزار میلیارد ریال حق بیمه تولید شده که معادل کل حق بیمه سال قبل است.
دکتر داود کریمی، عضو هیات مدیره بیمه تجارت‌نو گفت: شرکت بیمه تجارت‌نو کماکان رشد فزاینده ای را تجربه می کند بویژه از سال 97 به این طرف رشد شرکت بصورت صعودی فزاینده بوده است. در شش ماهه ابتدای امسال، حدود 10 هزار میلیارد ریال حق بیمه تولید شده که معادل کل حق بیمه سال قبل است. یعنی طی شش ماه کل عملکرد سال قبل را محقق کرده و نسبت به دوره مشابه درسال قبل حدود 60 درصد رشد عملکردی داشته است. در حوزه خسارت نیز با کنترل و مدیریت ریسک، سعی کردیم تا نسبت خسارت افزایش پیدا نکند یعنی در فروش ترکیب محصولات و مدیریت ریسک دقت لازم به عمل آمده است. پرتفوی بیمه شرکت تجارت‌نو شامل همه بیمه‌نامه‌هاست. بیمه‌های درمان ، آتش سوزی و مسئولیت، انرژی، کشتی ، شخص ثالث و بدنه و عمر و زندگی وغیره را پوشش می‌دهد البته همیشه بر حسب میزان ریسک و بازده اولویت هایی وجود دارد. ضمن اینکه در حال بسترسازی و ایجاد فضایی برای پیشرفت در حوزه تحول دیجیتال و ورود به فضای بلاکچین هستیم.

بررسی وضعیت موسسه ملل
که قرار است بانک شود
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در روز 27 مهر 1400 موافقت خود را با ارتقاء موسسه اعتباری ملل به بانک ملل، منوط به تعهد هیئت مدیره موسسه در خصوص اقدامات اعلام‌شده ظرف مدت شش ماه را اعلام کرد. این موسسه که از سال 1366 فعالیت خود را بانام یک صندوق شروع کرده است توانسته تمامی پله‌های ترقی را با موفقیت طی کرده و درنهایت به بانک تبدیل شود. موسسه ملل بر اساس آخرین صورت مالی که در شهریورماه 1400 منتشر کرده است، دارای465 هزار و 928 میلیارد ریال دارایی است. حقوق مالکانه ان 13 هزار و 563 میلیارد ریال و سود انباشته موسسه نیز در این دوره دو هزار و 213 میلیارد ریال است. مانده تسهیلات موسسه مبلغ 234 هزار میلیارد ریال و مانده 16 هزار و 214 میلیارد ریال ارزیابی‌شده است. سود خالص سرمایه‌گذاری موسسه در این دوره با رشد چشمگیر 6000 درصدی به رقم 12 هزار و 815 میلیارد ریال رسیده است که یکی از بالاترین رشد را در سال های اخیر در صنعت بانکداری شاهد هستیم. سرمایه شرکت در این دوره مبلغ 10 هزار میلیارد ریال و سود خالص شناسایی‌شده نیز 224 میلیارد ریال است. در پایان شش‌ماهه منتهی به 31 شهریور 1400 جمع درآمد عملیاتی شرکت مبلغ 13 هزار و 519 میلیارد ریال بوده که نسبت به سال گذشته رشدی حدود 40 درصدی داشته است. با این صورت مالی و همچنین شفافیتی که موسسه اعتباری ملل دارد و علاوه بر این اقداماتی که بر اساس استانداردهای بانک مرکزی این موسسه انجام داده بود، بانک شدن این موسسه قابل پیش‌بینی بوده و دور از دسترس نبود.

برگزاری نشست کارگروه فرعی
به میزبانی بیمه رازی
نشست کارگروه فرعی«استراتژی، تعالی سازمانی و مدیریت دانش» سندیکای بیمه‌گران به میزبانی بیمه رازی با حضور نمایندگانی از دیگر شرکت‌های بیمه برگزار شد. در این نشست، اولویت ها و بسترهای مناسب برای بهبود، نوآوری و تحول در عملکرد و فعالیت شرکت‌های بیمه در راستای ایجاد ارزش برای صنعت بیمه کشور مورد بررسی و واکاوی قرار گرفت. علیرضا مشکلاتی- مدیر برنامه ریزی و تحول شرکت بیمه رازی در این نشست اذعان کرد: «کارگروه تحقیق و توسعه» با ترکیبی از کارگروه‌های فرعی پس از سال‌ها فعالیت سندیکای بیمه گران ایران با حضور مدیران طرح و برنامه شرکتهای بیمه آغاز به کار کرد .

مرتضی اکبری خبر داد:

گروه بانک و بیمه: علیرضا ملاحتی - دکتر مرتضی اکبری، مدیرعامل بانک مهر ایران از پرداخت تسهیلات، بدون نیاز به ضامن در این بانک خبر داد.
تأمین تضامین یکی از چالش‌هایی است که متقاضیان دریافت تسهیلات بانکی با آن مواجهند. یافتن فردی معتبر که حداقلی از شرایط مورد پذیرش بانک‌ها را داشته باشد و بپذیرد که ضمانت شما را بر عهده گیرد، سخت است. حال اگر قرار باشد برای مبالغ سنگین‌تر دو ضامن با چنین ویژگی‌هایی ارائه کنید، شرایط سخت‌تر هم می‌شود.
اگر بانکی علاوه بر اینکه شرایط ضامن را تسهیل کرده، به شما تسهیلات بدون ضامن نیز ارائه کند و در صورتی که شما مشتری خوش‌حسابی باشید، از ارائه ضامن معاف شوید، چه حسی پیدا می‌کنید؟ اکنون بانک قرض‌الحسنه مهر ایران پیشگام حذف ضامن برای دریافت تسهیلات و ملاک قرار دادن اعتبارسنجی مشتری شده است.
در همین رابطه دکتر مرتضی اکبری، مدیرعامل بانک مهر ایران اظهار کرد: این بانک در حوزه دریافت تضامین انعطاف بسیار بالایی نسبت به سایر بانک‌ها دارد. علتش هم این است که بخش قابل توجهی از مردم برای دریافت تسهیلات با مشکل ضامن روبه‌رو هستند و همین موضوع باعث شده از دریافت تسهیلات محروم شوند یا با چالش جدی روبه‌رو شوند.
اکبری افزود: ما هم کارمند دولت و هم دارنده جواز کسب را به عنوان ضامن قبول می‌کنیم. در این حوزه ما تابع مقررات اعلامی شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی هستیم، اما انعطاف به خرج می‌دهیم. طبق مقررات اعلامی شورای پول و اعتبار برای وام‎های تا ۱۰۰ میلیون ریال یک ضامن و برای وام‌های بیشتر از ۱۰۰ میلیون ریال باید دو ضامن بگیریم.
وی خبر خوشی را برای مشتریان و متقاضیان تسهیلات اعلام کرد: در حال حاضر ما بخش مهمی از تسهیلاتمان را بدون ضامن پرداخت می‌کنیم. اینکه شخصی از این تسهیلات برخوردار شود یا خیر، به رفتار مالی خودش و خوش‌حسابی فرد باز می‌گردد.
اکبری در ادامه گفت: بررسی‌های ما نشان می‌دهد حدود ۶۰ درصد مشتریان ما خوش‌حساب هستند، یعنی فارغ از الزام ضامن یا... به موقع نسبت به پرداخت تسهیلاتشان اقدام می‌کنند. این بدان معنی نیست که ۴۰ درصد باقی مانده مشتریان خوش‌حساب نیستند؛ بلکه به آن معنی است که با توجه به فشار ناشی از ضمانتی که به بانک سپرده‌اند، نسبت به پرداخت اقساط اقدام می‌کنند و البته در بین این‌ها نیز یک درصد به موقع قسط خود را نمی‌پردازند. پس ما با سه دسته مشتری در این حوزه روبه‌رو هستیم.
وی درباره پرداخت تسهیلات بدون ضامن اظهار کرد: با طبقه‌بندی مشتریان خود، برای آن دسته از مشتریان خوش‌حساب، مدل پرداخت تسهیلات بدون ضامن را تعریف کرده‌ایم. به این ترتیب مراجعه به شعبه نیز حذف می‌شود و در بستر الکترونیکی، پرداخت تسهیلات بدون ضامن صورت می‌گیرد و ضامن در حقیقت تبدیل به یک برگه
چک می‌شود.
اکبری درباره شرایط برخورداری از تسهیلات بدون ضامن گفت: شرط برخورداری، خوش‌حسابی مشتری و امتیاز حساب اوست. در حقیقت مشتری باید شرایط دریافت وام را داشته باشد و وام به وی تعلق گیرد. سپس باید از نظر وضعیت اعتباری، مشتری کم‌ریسکی تلقی شود تا بتوانیم صرفاً با اتکا به یک برگه چک و بدون نیاز به هیچ ضمانت اضافه‌ای، به وی تسهیلات پرداخت کنیم.
مدیرعامل بانک مهر ایران افزود: سابقه بانکی این افراد باید خوش‌حسابی آن‌ها را نشان دهد، بدین معنا که باید در همه بانک‌ها خوش‌حساب باشند. ما رفتار مشتریان‌ خود را در نظام بانکی رصد می‌کنیم. به عنوان مثال بررسی می‌کنیم که مشتری متقاضی تسهیلات ما در ۱۰ سال گذشته چه رفتاری در سطح نظام بانکی داشته، چک برگشتی دارد یا خیر؟ بدهی بابت اقساط تسهیلات دارد یا خیر.
اکبری گفت: طبیعتاً این نوع رفتار مشتری امتیاز او را مشخص می‌کند. میزان درآمدها و دارایی‌های او نیز در برآورد ما نسبت به مشتری تأثیرگذار است. بر اساس این شاخص‌ها نسبت به تعریف امتیاز اقدام می‌کنیم تا مشخص شود آیا می‌تواند تسهیلات بدون ضامن دریافت کند یا خیر.
وی با یادآوری اقدامات گسترده بانک در حوزه بانکداری نوین و ارائه خدمت غیرحضوری گفت: شما می‌توانید بدون حتی یک بار مراجعه به شعبه، از بانک مهر ایران تسهیلات دریافت کنید. هم افتتاح حساب و هم دریافت تسهیلات از طریق اپلیکیشن همراه‌بانک مهریران فراهم شده و نیازی نیست مردم در این روزها که همچنان با کرونا دست به گریبانیم، برای دریافت این خدمات وارد شعب بانکی شوند.