حمایت آمریکا از همکاری برجامی ایران با اتحادیه اروپا

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این که آیا دیدار دوباره انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با معاون سیاسی وزیر خارجه ایران، موجب به تعویق افتادن روند مذاکرات وین می شود گفت: اتحادیه اروپا هماهنگ کننده برجام است و ما از همکاری اتحادیه اروپا با ایران در این زمینه حمایت می کنیم. با این وجود، مقصد نهایی باید وین باشد. به گزارش ایسنا ند پرایس افزود: مقصد نهایی نمی تواند پایتختی در اروپا یا شهر اروپایی دیگر باشد. آنچه متحدان اروپایی ما، شرکای دیگرمان در گروه 1+5 و آنچه روسیه و جمهوری خلق چین عقیده دارند، این است که برجام و بازگشتی دوجانبه به آن، موثرترین راه اطمینان یافتن از این است که ایران باز هم تحت اعمال محدودیت هایی دائمی و قابل راستی آزمایی بر برنامه هسته ای اش قرار گیرد و هیچ گاه نتواند به یک سلاح هسته ای دست پیدا کند. پرایس ادامه داد: اگر هدف ایران، طبق گفته خودشان بازگشت به برجام باشد، باید در چارچوب مذاکرات وین همکاری کنند. هیچ عضو دیگری نمی تواند پاسخ برای سوالاتی ارائه کند که ایران می خواهد مطرح کند، مثل ضمانت و تحریم و مسائل مربوط به لغو تحریم ها. این ها مسائلی هستند که باید با آمریکا در وین و حداقل به طور غیرمستقیم، مثل شش دور اول مذاکرات وین حل شود.

 

حقوق بشر تبدیل به یک کالا و ابزار سیاسی شده است

دبیر ستاد حقوق بشر ایران در واکنش به گزارش گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران به سازمان ملل گفت: در حالی که جهان از بی عدالتی ناشی از رفتارها و سیاست های کشورهای مدعی غربی و آمریکا رنج می برد، ارائه گزارش در مورد وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران که خود قربانی نقض حقوق بشر در اثر اقدامات این قبیل کشورها می باشد، یک اقدام کاملا سیاسی و انحرافی است. به گزارش ایلنا، کاظم غریب آبادی گفت: متاسفانه حقوق بشر به یک کالا و ابزار سیاسی برای اعمال فشار به کشورهای مستقل و در حال توسعه، نظیر ایران تبدیل شده است. در این شرایط، قربانی خود بشر است.دبیر ستاد حقوق بشر با انتقاد از سکوت مدعیان حقوق بشر در برابر اقدامات تروریستی علیه ایران و تحریم‌های ظالمانه که نقض فاحش حقوق بشر افراد محسوب می شود، خواهان رسیدگی سازوکارهای حقوق بشری به این اقدامات خلاف حقوق بین‌الملل و حقوق بشر غربی‌ها و وضعیت حقوق بشر در این کشورها شد.وی گزارش گزارشگر ویژه را مغرضانه و با اهداف سیاسی خواند که پیشرفت‌های گسترده در حوزه های مختلف حقوق بشر را عامدانه نادیده گرفته و محورهای عمده آن را مبتنی بر ادعاهای دروغین گروه های تروریستی و ضد حقوق بشری خارج نشین خواند.

نگرانی آژانس از افزایش غنی‌سازی ایران
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید ایران غنی‌سازی اورانیوم خود را به فراتر از ۲۰ درصد در نیروگاه نطنز گسترش می‌دهد. به گزارش ایلنا از رویترز،دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل مدعی شد که ایران در حال حاضر تا ۶۰ درصد در حال غنی‌سازی است، این اقدام احتمالاً به ایران کمک خواهد کرد تا دانش خود را در مورد فرآیند غنی‌سازی اصلاح کند، چیزی که قدرت‌های غربی عموماً آن را محکوم می‌کنند زیرا غیرقابل برگشت است.این اقدامات، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بر آن داشته است که «تکرار و شدت فعالیت‌های پادمانی خود را» در کارخانه آزمایشی غنی‌سازی سوخت در نطنز افزایش دهد.

گفت‌وگوی برجامی پوتین و جانسون
پایگاه اینترنتی دولت انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد: بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس پیش از بیست و ششمین کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل گفت‌وگوی تلفنی درباره موضوعات مختلف با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه داشته است. به گزارش ایسنا در بخشی از این بیانیه آمده است: نخست وزیر جانسون گفت انگلیس و روسیه، اعضای دائمی شورای امنیت و از اقتصادهای بزرگ جهان با یک پیشینه تاریخی دیرینه و مشترک، مسئولیتی مشترک برای همکاری با یکدیگر در راستای چالش های مشترکی مثل تغییرات آب و هوایی و معاهده های پادمانی بین‌المللی مانند توافق هسته ای دارند.

انتصاب داماد زاکانی در شهرداری
علیرضا زاکانی، شهردار تهران با انتشار مطلبی در صفحه کاربری خود در توییتر به اخبار منتشر شده درباره انتصاب داماد خود در شهرداری واکنش نشان داد.به گزارش ایلنا، در پیام علیرضا زاکانی آمده است:جهت پاسخگویی خدمت عزیزان، آقای مهندس حیدری هیچ رابطه استخدامی با شهرداری و دریافتی از آن نخواهد داشت و صرفاٌ از تجربه و دانش علمی ایشان درحوزه هوشمندسازی تهران استفاده خواهم‌کرد. این امر غیرقانونی نبوده و این حکم صرفاً برای اشراف و نظارت دقیق بنده از طریق ایشان در این پروژه مهم صادر شده‌ است.

ادعای حمله ایران به پایگاه التنف سوریه
مقامات آمریکایی مدعی شدند حمله اخیر به پایگاه نظامی این کشور در منطقه التنف سوریه توسط پهپادهایی انجام شده که ساخت ایران بوده اند و ایران انجام شدن این حمله را تسهیل کرده است. به گزارش ایسنا از الجزیره، مقامات آمریکایی مدعی شدند آمریکا بر این باور است ایران وسیله این حمله را فراهم کرده و مشوق آن بوده اما پهپادها از خاک ایران بلند نشده اند. به ادعای این مقامات در این حملات پنج پهپاد حامل مواد منفجره به کار رفته بود که هم به مواضع آمریکا در پادگان التتف اصابت کرده و هم به محل استقرار نیروهای مخالف سوری. در پی این حمله، تلفات یا مجروحیتی گزارش نشده است.

پشت پرده مافیای درمان
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در توییتی نوشت: بسیج علوم پزشکی تهران از رئیس‌جمهور خواسته با ‎انحصار پزشکی مقابله کند. به گزارش ایلنا، مجتبی توانگر در این توییت افزود: از دیروز فشار و تهدید شروع شد تا اینکه دیشب ۲موتور سوار به هادی رضازاده مسئول بسیج علوم پزشکی تهران در مسیر خوابگاه حمله کردند.از ناجا و اطلاعات می خواهم موضوع را پیگیری و روشن کنند پشت پرده مافیای درمان چه خبر است؟»

گفت‌وگوی برجامی اتحادیه اروپا با ایران
سخنگوی اتحادیه اروپا گفت: انریکه مورا مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا چهارشنبه با علی باقری معاون وزیر خارجه ایران در بروکسل برای گفت‌وگو در مورد ازسرگیری مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای ایران دیدار خواهد کرد. به گزارش ایلنا از خبرگزاری فرانسه، پیتر استانو گفت: می‌توانم تأیید کنم که قرار است دیدار دوجانبه با معاون وزیر خارجه ایران در این هفته برگزار شود.وی گفت که در این دیدار انریکه مورا، مذاکره‌کننده اصلی اتحادیه اروپا شرکت خواهد کرد.

کارنامه بسیار ضعیف مجلس یازدهم
نماینده سابق مجلس گفت: تنها موضوع مورد بحث در فضای سیاسی، دولت جدید نیست بلکه احزاب و گروه‌ها می‌توانند درباره عملکرد مجلس یازدهم که در نیمه راه خود قرار گرفته و کارنامه چندان پرباری هم نداشته است، اظهار نظر کنند.محمدعلی پورمختار در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به سکون فعالیت‌های جریانات سیاسی در کشور و سکوت بسیاری از فعالان این حوزه در ماه‌های اخیر و علت‌یابی آن، اظهار کرد: جریانات سیاسی اعم از احزاب یا فعالان سیاسی هنوز در شوک ردصلاحیت‌های دو انتخابات گذشته هستند و همین امر موجب سکوت و کناره‌گیری بخشی از این جریانات و احزاب از فضای سیاسی امروز شده است.

پاسخ به حملات سایبری را می‌دهیم
رئیس سازمان پدافند غیرعامل با تاکید بر اینکه امنیت سایبری باید تأمین شود، گفت: هر کشوری که بخواهد حمله‌ای در حوزه سایبری به ما داشته باشد، باید منتظر پاسخ ما نیز باشد. به گزارش ایسنا، غلامرضا جلالی گفت: تمامی تهدیدات آشکار و پنهان رصد می‌شود ما امروز با ترکیبی از تهدیدات روبرو هستیم، اما دشمنان امروز در ضعیف‌ترین شرایط هستند و بیشترین آسیب‌پذیری را دارند دولت‌های ترامپ و نتانیاهو شکست خوردند و ضعیف شدند.

رییس دستگاه قضا از تصمیمات عجولانه در خصوصی سازی ها انتقاد کرد

رئیس قوه قضاییه گفت: باید بین متهم و کسب و کار تفاوت قائل شد و به گونه‌ای با مفاسد صورت گرفته در واگذاری‌ها برخورد شود که بنگاه‌ها و نیروی کار آسیب نبینند.به گزارش ایلنا، محسنی اژه‌ای در نشست تخصصی بررسی آسیب‌های واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی گفت: دشمن به طور جدی اقتصاد کشور ما را هدف قرار داده و امید بسته که از طریق فشار اقتصادی برای نظام و مردم مشکل آفرینی کند.رئیس دستگاه قضا افزود: باید متناسب با اهمیت اقتصاد و اهمیت شرایطی که در جنگ اقتصادی قرار داریم با ابتکار و خلاقیت و اصلاح ساختار‌ها و تغییر قوانین متناسب با این شرایط در جهت مقام سازی اقتصاد گام برداریم.
وی خاطرنشان کرد: ساختار، قوانین و مقررات و مصوبات مربوط به دهه‌های گذشته پاسخگوی نیاز‌ها و مقتضیات امروز کشور نیست و باید با همفکری همه بخش‌های حاکمیتی قوانین اصلاح و بروز رسانی شود.رئیس قوه قضاییه با تاکید بر لزوم اجرای خصوصی سازی بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی اظهار داشت: قانون بر واگذاری بنگاه‌های اقتصادی به بخش خصوصی تاکید دارد و باید اجرا شود و اگر خصوصی سازی‌ها اشکال داشته باید ایرادات این کار برطرف شود نه آن که جلوی آن گرفته شود.
اژه‌ای افزود: همه ارکان کشور ساعت‌ها برای تدوین سیاست‌های اصل ۴۴ تلاش کرده و اهدافی را برای واگذاری‌ها تعیین کردند و این سیاست‌ها به تایید مقام معظم رهبری رسیده و نباید دوباره و به یکباره سیاست‌ها را عوض کنیم.وی خاطرنشان کرد: اگر قانون خلاء دارد باید آن را با تصمیمات کارشناسی برطرف کنیم نه آن که عجولانه تصمیمی بگیریم که بعد از گذشت ۴ سال دوباره مجبور شویم به همان روال قبل برگردیم.رئیس دستگاه قضا با اشاره به موضوع پرونده‌های متعدد و سنگینی که درباره واگذاری‌ها تشکیل شده و برای دولت و مردم حاشیه‌ساز بوده و بعضا مورد سوء استفاده دشمنان قرار گرفته، اظهار داشت: واگذاری‌ها از هدف اصلی خود منحرف شده‌اند که این مسأله نیازمند توجه ویژه وزیر اقتصاد و اتخاذ تدابیر لازم است. محسنی اژه‌ای خاطرنشان کرد: چند هزار میلیارد پروژه نیمه کاره در کشور وجود داشت که دو سال قبل در شورای عالی اقتصادی برای واگذاری آن‌ها تصمیم گیری شد که باید نحوه این واگذاری‌ها و وضعیت این پروژه‌ها بررسی شود.
اژه‌ای فراهم نکردن زمینه‌های واگذاری را از مهمترین معضلات در واگذاری‌ها عنوان کرد و متذکر شد: بنگاه‌هایی که بر اساس قانون و با تدبیر و دقت واگذار می‌شوند باید پس از فراهم کردم مقدمات، پس از واگذاری هم برای تداوم فعالیتشان مورد حمایت قرار گیرند، اما در حال حاضر یا حمایت نمی‌شوند یا حمایت شایسته از آن‌ها صورت نمی‌گیرد.رئیس قوه قضاییه گفت: امروز بخش خصوصی به واگذاری‌ها عمدتا اعتماد ندارد در حالی که قرارداد‌های دولتی باید مطمئن‌ترین قرارداد‌ها باشد.
وی افزود: وقتی دولت در هر زمینه‌ای قراردادی منعقد می‌کند باید همه محاسبات را انجام داده باشد تا آن قرارداد از محکم‌ترین قرارداد‌ها باشد که به راحتی به هم نخورد، اما متاسفانه در ادوار و دولت‌های مختلف دیده شده قرارداد‌ها با تغییر دولت‌ها و سیاست‌ها ابطال و یا عوض شده است.وی با بیان این که بخش قابل توجهی از واگذاری‌ها از سوی دولت‌ها فسخ شده است، تاکید کرد: این مسئله خیلی مهم است که اگر قرارداد می‌بندیم در کارشناسی و اعتبارسنجی و سایر ملاحظات نهایت دقت را داشته باشیم تا پای قرارداد خود بایستیم. محسنی اژه‌ای اعتمادسازی را امری مهمی دانست و با بیان این که اعتمادسازی با حرف به وجود نمی‌آید و نیازمند اقدام و عمل است، افزود: اگر اعتماد وجود نداشته باشد کسی نمی‌آید یک شرکت یا بنگاه اقتصادی را تحویل بگیرد و آن را رونق دهد چرا که نسبت به آینده این کار اطمینان ندارد.وی تصریح کرد: یکی از راه‌های اعتمادسازی بررسی پرونده‌های تشکیل شده و احکام صادره درباره واگذاری‌ها است که اگر واقعاً کسی فساد و تبانی و یا از وظیفه خود تخطی کرده با او برخورد شود، اما اگر فسخ قرارداد‌ها به دلیل فشار‌های سیاسی و تغییر سیاست‌ها بوده، حق تملیک کننده ضایع نشود.

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر لزوم برخورد با فساد‌هایی که در واگذاری‌ها صورت گرفته اظهار داشت: در کنار این برخورد یکی از بستر‌های فساد در واگذاری ها، تبانی برخی مدیران دولتی و کارشناسان در قیمت گذاری هاست که باید نسبت به آن حساس بود. اژه‌ای با بیان این که در واگذاری‌ها باید از ابتدا مراقبت شود همه ضوابط رعایت شود و پس از واگذاری نیز از مالکان جدید بنگاه‌ها حمایت شود تصریح کرد: گاهی اوقات در فسخ قرارداد‌ها حقوق حکومت و افراد ضایع می‌شود و بهتر آن است که به جای فسخ که مشکلات جدیدی به وجود می‌آورد با اصلاحیه و الحاقیه ایرادات شکلی و ماهوی را برطرف کنیم.
رئیس قوه قضاییه افزود: تلاش ما این است که حتی الامکان اگر ایرادی در اداره بنگاه‌های تولیدی و اقتصادی به وجود آمد افراد بازداشت نشوند، اما اگر هم کسی بازداشت شد بتوان آن بنگاه را به گونه‌ای اداره کرد که در فعالیتش خللی به وجود نیاید.وی با بیان این که توقف در فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی هم به اقتصاد کشور و مردم لطمه می‌زند و هم برای دستگاه قضا مشکل ساز است، متذکر شد: دولت و قوه قضاییه به تنهایی نمی‌توانند اموال و شرکت‌هایی که ضبط می‌شوند را اداره کنند و باید در این خصوص یک ساز و کار موثر و کارآمد ایجاد شود.محسنی اژه‌ای با اعلام آمادگی دستگاه قضا برای هماهنگی و همکاری بیشتر با دولت در جهت حل مشکلات با کمترین هزینه و در کوتاه‌ترین زمان ممکن دستور داد کارگروه مشترکی برای آسیب‌شناسی پرونده‌های مهم اقتصادی موجود تشکیل شود تا بررسی کند این پرونده‌ها را با چه ساز و کار‌های قانونی می‌توان قبل از قضایی شدن حل و فصل کرد و یا در صورت صدور حکم چگونه باید احکام صادره را اجرایی کرد تا کسب و کار‌ها آسیب نبینند.
دادستان تهران نیز با بیان اینکه واگذاری شرکت‌های دولتی یکی از چالش‌های اصلی حوزه اقتصادی کشور است گفت: فرآیند واگذاری‌ها به بخش خصوصی تا امروز فرآیند موفقیت‌آمیزی نبوده و نیازمند اصلاح است.علی القاصی‌مهر افزود: «تشریفاتی بودن اختیارات و تکالیف پیش بینی شده برای هیئت واگذاری»، «عدم احراز صلاحیت صحیح خریداران شرکت‌های دولتی از سوی هیئت واگذاری»، «نقش کمرنگ سازمان خصوصی سازی در احراز اموال و دارایی‌های شرکت پیش از واگذاری»، «تمرکز حداکثری بر روش واگذاری از نوع فروش»، «عدم انجام اهلیت‌سنجی تخصصی و اعتبارسنجی خریداران پیش از واگذاری شرکت به آنها» و همچنین «پایین بودن میزان آورده ابتدایی خریداران و طولانی بودن زمان بازپرداخت وام‌های آنها»، از جمله چالش‌هایی هستند که دادستانی تهران در روند بررسی پرونده‌های مربوط به واگذاری‌های مسئله‌دار با آن‌ها مواجه بوده است.دادستان تهران با اشاره به تکثر آیین‌نامه‌ها در خصوص واگذاری شرکت‌های دولتی، پیشنهاد اصلاح این آیین‌نامه‌ها از سوی مجلس یا شورای عالی اقتصادی سران قوا را مطرح کرد.

امام از گم‌شدن منافع ملی در کشور ابراز تاسف کرد

دبیرکل مجمع ایثارگران اصلاح‌طلب با اعلام اینکه افراد فاقد تخصص و تجربه را صرف اینکه در باند و جریان و از اقوامشان هستند در پستی می گذارند این افراد تا توجیه شوند هزینه دیگری را تحمیل می‌کنند گفت: قبلا همین افراد مخالف انتساب‌های فامیلی بودند و به دیگران برچست هزار و یک فامیل می‌زدند. دوستان بگذارید عرقتان خشک شود بعد انتصاب‌های فامیلی را شروع کنید این‌ها به دنبال منافع گروهی و جناحی هستند و بقای خود را در بقای سیستم نمی‌بینند و فقط به فکر بقای خود هستند در حالیکه با سرمایه‌های کشور نباید به عنوان غنائم جنگی برخورد کرد.
جواد امام در گفت‌وگو با ایلنا گفت: امروز بهترین فرصت برای اصلاح‌طلبان است که شعارها و وعده‌های انتخاباتی دولت را با شعارها و برنامه‌های وعده داده شده پیش از انتخابات رصد کرده و تطبیق دهند.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: امروز همه قوا با حذف همه جریانات رقیب در وضعیت یکدست، همگرا، همفکر و نزدیک به هم مشغول به کار هستند و ما هم دعا می‌کنیم که موفق شوند اما فعالیت‌ها و اقدامات امروز نه با مطالبات مردم و نه با آن شعارهایی که داده شده هیچ تطبیقی ندارد. در یک نگاه خوش‌بینانه دولت کنونی، این دولت، دولت سوم احمدی‌نژاد است و حتی به لحاظ مدیریت و توان ضعیف‌تر ظاهر شده است.
عضو جبهه اصلاحات ایران در رابطه با کیفیت پایین برخی انتصابات که حتی موجب اعتراض جریان نزدیک به دولت و حامیان رئیس‌جمهور منتخب نسبت به آن شده گفت: متاسفانه به دولت به عنوان یک غنیمت نگاه می‌شود و آن چیزی که گمشده کشور است، منافع ملی است. عده‌ای که اقلیت هم هستند نشان دادند که برای رسیدن به پست و پیروزی حاضرند همه منافع کشور را قربانی کنند. همه این‌ها هم ایرانی و وفادار به نظام و انقلاب هستند اما کار به جایی رسیده که هرکسی مثل این اقلیت فکر نمی‌کند به او اجازه فعالیت داده نمی‌شود.
وی افزود: پس از گذشت ۴ دهه در این کشور ما شاهد دعوای تخصص و تعهد هستیم. من فکر می‌کنم کار آنهایی که خود ادعای تعهد دارند و بدون تخصص حاضر هستند در مناصبی قرار گیرند که براساس علم و تکنولوژی روز واجد شرایط آن نیستند، چیزی جز خیانت نیست و جز هزینه برای مردم و کشور ارمغان دیگری ندارد. لذا این‌هایی که به مسأله تعهد اهمیت می‌دهند، بدانند که تعهد در کنار تخصص می‌تواند راهگشای مشکلات امروز باشد اما تعهد بدون تخصص جز خسارت هیچ فایده‌ای ندارد.

باقری بر ارتقای توان عملیاتی نیروهای مسلح تاکید کرد

رییس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: وظیفه دائمی ما در قبال تهدیدها رصد اوضاع توسط بخش‌های اطلاعاتی، ارتقای آمادگی و توان عملیاتی در تمامی رده‌های فرماندهی و سطوح پایین‌تر و آماده بودن لحظه‌ای برای هرگونه پیشامد است.
به گزارش ایلنا، سرلشکر «محمد باقری» در دوازدهمین جشنواره مالک اشتر نیروهای مسلح به افول قدرت آمریکا در منطقه اشاره و خاطرنشان کرد: خدا را شاکریم که بعد از دوران سخت تهدیدهای گذشته، امروز شاهد دوران افول و ضعف آمریکای جنایتکار و اذناب منطقه‌ای او هستیم.
باقری، فرار آمریکا از افغانستان، آغاز تخلیه نیروهای نظامی آمریکا از عراق و بخش‌هایی از سوریه، انتقال و کاهش تجهیزات پیشرفته پدافند هوایی و ضد موشکی آمریکا در حاشیه خلیج فارس و کاهش نیروهای دریایی و انتقال آنها به سرزمین‌های جنوب چین را نشانه‌هایی از افول قدرت آمریکا و جابه‌جایی قدرت در جهان برشمرد.
وی ادامه داد: البته هیچ‌کدام از این موارد به معنای کاهش تهدیدها یا عادی‌انگاری اوضاع در ارتباط با نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نیست.
رییس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: آمریکای جنایتکار و صهیونیست‌ها نشان داده‌اند که هرچند اقدام نظامی مستقیم برای آنها کار سختی شده است، اما هیچ‌گاه دست از توطئه و دشمنی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی برنخواهند داشت و همواره به اشکال مختلف موجبات تهدید و ایجاد مشکل برای ایران اسلامی و همراهان منطقه‌ای کشورمان را فراهم خواهند کرد.
سرلشکر باقری ادامه داد: در مجموع باید بگوییم که وضعیت فعلی از برکات و نتایج انقلاب اسلامی و خون شهیدان، فرماندهی بی‌نظیر فرمانده معظم کل قوا در مدیریت تهدیدها در صحنه پیچیده جنوب غرب آسیا و بهره‌برداری از فرصت‌های پدید آمده است.
وی با تأکید بر اینکه شرایط امروز هوشیاری هرچه بیشتر نیروهای مسلح را می‌طلبد، گفت: هنگامی که تهدیدها عیان، مشخص و مستقیم است، روش مقابله با آنها قدری ساده‌تر و روان‌تر است، اما هنگامی که تهدیدها با پیچیدگی و لایه‌بندی‌های گوناگون همراه باشد، طبیعتاً وظیفه ما مقابل آن خطیر و سنگین‌تر است.
رییس ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: بنابراین وظیفه دائمی ما در قبال تهدیدها رصد اوضاع توسط بخش‌های اطلاعاتی، ارتقای آمادگی و توان عملیاتی در تمامی رده‌های فرماندهی و سطوح پایین‌تر و آماده بودن لحظه‌ای برای هرگونه پیشامد است.

احمدی از اعلام نکردن دلایل رد صلاحیت لاریجانی و پزشکیان انتقاد کرد

یک وکیل دادگستری با بیان اینکه هیچ نهاد و سازمانی حق ندارد بر مطلبی عنوان محرمانه قرار دهد، گفت: هر مطلبی را نمی‌توان اسناد سری و محرمانه تلقی کرد، اسناد سری و محرمانه را قانون‌گذار تعیین کرده است بنابراین من اگر به جای آقای لاریجانی بودم به این مهر محرمانه اهمیت نمی‌دادم و دلایل رد صلاحیت را منتشر می‌کردم.
نعمت احمدی در گفت‌وگو با ایلنا، در خصوص نامه علی لاریجانی به سخنگوی شورای نگهبان مبنی بر اعلام عمومی دلایل عدم احراز صلاحیتش، اظهار کرد: استدلال شورای نگهبان که در قانون ذکر نشده که ما دلایل رد صلاحیت را به کاندیدای رد صلاحیت شده نگوییم،‌ عذر بدتر از گناه است.
این وکیل دادگستری افزود: قانون آنچه که نباید بگوید را می‌گوید یعنی در قانون تصریح نشده که به لحاظ امنیت ملی دلایل رد صلاحیت کاندیدا به صورت علنی اعلام نشود. شورای نگهبان سرنوشت یک شخص، ملت و کشور را پشت درهای بسته رقم زده است؛ اتفاقاً نظر قانون اساسی بر این است که حقوق اولیه کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری رعایت شود.
وی ضمن اشاره به درج مهر محرمانه بر روی نامه دلایل عدم احراز صلاحیت در انتخابات ریاست جمهوری، گفت: هیچ نهاد و سازمانی حق ندارد بر مطلبی عنوان محرمانه قرار دهد. هر مطلبی را نمی‌توان اسناد سری و محرمانه تلقی کرد، اسناد سری و محرمانه را قانون‌گذار تعیین کرده است. لذا من اگر به جای آقای لاریجانی بودم به این مهر محرمانه اهمیت نمی‌دادم و دلایل رد صلاحیت را منتشر می‌کردم.
احمدی اضافه کرد: شورای نگهبان اگر نگهبان قانون اساسی است، بر چه اساسی یک تفسیر به این صورت از قانون دارد؟ تفسیر این چنینی از قانون خلاف قانون اساسی است.
این حقوقدان بیان کرد: آقایان لاریجانی و پزشکیان از اشخاص سالم هستند بر همین اساس خواستار شدند که دلایل عدم احراز صلاحیت‌شان، علنی شود. به نظر من علت اینکه شورای نگهبان اصرار دارد با تکیه بر مهر محرمانه پشت این مطلب پنهان شود، این است که هیچ دلیلی برای اقناع جامعه ندارد.