موانع و راهکارهای رفع پدیده خودروهای ناقص

آرمان خالقی، عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران درخصوص عوامل موثر بر افزایش تولید خودروهای ناقص به چالش‌های موجود در بخش تامین قطعات وارداتی اشاره کرد و اظهار داشت: شواهد نشان می‌دهد، وقوع اتفاق جدیدی که منجر به کاهش اثرات تحریم‌ها و افت قیمت قطعات وارداتی شود، در چند ماه آینده حداقل خواهد بود، مگر اینکه تغییراتی در روند مذاکرات و توافقات ایجاد شود. وی افزود: علاوه بر اینها، بهای سایر عوامل موثر بر تولید نظیر نیروی کار، انرژی و مواد اولیه کاهش نیافته و در مقابل تورم داخلی همچنان عدد بالایی را به خود اختصاص می‌دهد. عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران درخصوص کاهش قیمت خودروهای کامل از سوی خودروسازان گفت: امروز عاملی که به کاهش قیمت تمام شده با توجه به تجهیزات و مواد مصرفی موجود کمک نماید، مشاهده نمی‌شود. افزایش بهره‌وری و کاهش ضایعات ممکن است به کاهش هزینه‌ها و قیمت تمام شده بیانجامد که وظیفه شناسایی گلوگاه‌ها برعهده خودروسازان و اصلاح نگاه و شیوه مدیریتی است. خالقی درخصوص راهکارهای رفع معضل پدیده خودروهای ناقص و دپویی در انبارها خاطرنشان کرد: ممکن است توان ساخت داخل وجود نداشته باشد که در این زمینه می‌بایست سازنده‌ داخلی که قادر به تولید با تیراژ کافی باشد، ورود نماید که البته تقویت و تجهیز این قطعه‌سازان به ملزومات موردنیاز زمان‌بر است و راهکار دیگر تولید و تامین فناوری‌های موردنیاز به منظور بی نیازی به واردات است.

 

زیان‌های انباشته خودروسازان در فضای غیررقابتی پذیرفته نمی‌شود

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: بدون شفاف‌سازی قیمت تمام شده خودرو ضرر و زیان‌های وارده بر خودروسازان داخلی در فضای غیررقابتی و دولتی حاکم بر این صنعت مورد پذیرش مصرف‌کنندگان نیست. عادل نجف‌زاده در گفتگو با خبرخودرو اظهار داشت: اقتصاد خودروی کشور از لحاظ قیمت تمام شده و جزئیات اقلام مصرفی اعم از وارداتی، هزینه‌های مترتب بر واردات و مواد اولیه‌ مصرفی داخلی نیازمند شفاف‌سازی است. وی افزود: زیان انباشته خودروسازان برای قانون‌گذار از باب اطلاعاتی که در اختیار دارد، مورد پذیرش است اما برای مصرف‌کنندگان مورد قبول نیست و علت آن به این موضوع برمی‌گردد که مزیت‌های رقابتی را از بازار خودرو حذف کرده‌ایم و اقتصاد خودروی داخلی، صرفا اقتصاد دولتی است. این نماینده مجلس گفت: در فضای غیررقابتی صنعت و بازار خودروی کشور، هر چقدر تولید داشته باشیم و زیان‌های انباشته را متحمل شویم، ضرر و زیان‌های وارده مورد اعتنا قرار نمی‌گیرد. نجف‌زاده بیان کرد: به حمایت از تولید داخلی معتقد هستیم اما تولید داخلی نیز می‌بایست مزیت‌های رقابتی و قیمت تمام شده را به طور شفاف در اختیار مصرف‌کننده و جامعه ایرانی قرار بدهد. عضو کمیسیون عمران مجلس خاطرنشان کرد: زیان‌های انباشته مورد ادعای خودروسازان باید در یک فضای شفاف اقتصادی مورد بررسی قرار بگیرد که در این راستا کمیسیون صنایع و مجلس نیز عزم جدی بر آن دارد و تا زمانی که این شفاف‌سازی صورت نگیرد، حمایت از مصرف‌کننده و زیان‌های انباشته معنایی نخواهد داشت.

امسال ۳ تعاونی مرزنشین
لوازم خانگی وارد کردند
رییس کمیسیون مرزنشینان اتاق تعاون ایران گفت: امسال در مجموع از ۱۷ استان مرزی در کل کشور ۳ تعاونی در آذربایجان غربی شهرستان سلماس در یک مرحله مجوز واردات یخچال و لباسشویی گرفته اند. یاسر فیضی در گفتگو با مهر در مورد واردات لوازم خانگی از طریق تعاونی‌های مرزنشینی، اظهار کرد: مرزنشینان واردات را در مقابل صادرات انجام می‌دهند که همیشه هم تراز تجاری در این بخش مثبت بوده است؛ فرایند واردات کالا از طریق تعاونی مرزنشینان نیز باید از مبادی رسمی و گمرکی انجام شود؛ زمانی که کالایی از گمرکات وارد کشور می‌شود، به معنای این است که کالا از مرز رسمی و در شرایط قانونی وارد شده و بر همین اساس نیز استانداردهای لازم رعایت شده است. بنابراین اینکه گفته شود کالاهای وارد شده از طریق تعاونی مرزنشینان، قاچاق است، درست نیست. رئیس کمیسیون مرزنشینان اتاق تعاون ایران با بیان اینکه واردات مرزنشینان سقف دارد و ما نمی‌توانیم به هر میزان که می‌خواهیم کالا وارد کنیم، افزود: امسال در مجموع از ۱۷ استان مرزی در کل کشور ۳ تعاونی در آذربایجان غربی شهرستان سلماس در یک مرحله مجوز واردات یخچال و لباسشویی گرفتند و شورای ساماندهی ستاد مرزی مجوز داده است. یکی از این تعاونی‌ها ۱۶۰ دستگاه یخچال و ۱۸۷ دستگاه لباسشویی وارد کرده است. فیضی تصریح کرد: کالاهای وارد شده از طریق مرزنشینی اجازه خروج از شهر را ندارند و وقتی شورای ساماندهی اجازه خروج کالا را می‌دهد، معافیت مرزنشینی کاملاً از بین می‌رود و باید صد در صد حقوق ورودی پرداخت شود.

تصمیم‌گیری در مورد قطعی گاز صنایع با مجلس یا شورای عالی امنیت است
رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: خیلی از موارد مانند قطعی گاز در اختیار وزارت نیرو هم نیست؛ در مجامع دیگری مانند مجلس یا شورای عالی امنیت ملی در این باره تعیین اولویت می‌شود. ابوالفضل روغنی در گفتگو با ایلنا در مورد احتمال قطع گاز صنایع با سرمای هوا اظهار کرد: آب، برق و گاز از مشکلات مهم کشور هستند و بیشتر هم دامن صنعت را می‌گیرند. همه تلاش بر این است تا جایی که می‌شود به مصرف‌کنندگان آسیبی نرسد اما توجهی به صنعت نمی‌شود. آنچه که بسیار سریع قربانی هر یک از این موارد می‌شود صنعت کشور است. این کمبودها وجود دارد و هیچ پیش‌بینی هم انجام نشده است، همانطور که در مورد برق هم پیش‌بینی نشده بود.

با وجود رشد تولید قیمت‌ها افزایش یافت:

گروه صنعت و تجارت: در شش ماهه امسال تولید انواع لوازم خانگی با ۹.۷ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به بیش از دو میلیون و ۲۹۴ هزار دستگاه رسیده است. از بین انواع لوازم خانگی تولید تلویزیون با کاهش ۱۰.۹ درصدی مواجه بوده و تولید آن از نزدیک به ۶۲۴ هزار دستگاه در شش ماهه سال گذشته به بیش از ۵۵۴ هزار دستگاه در مدت مشابه امسال رسیده است. تولید ماشین لباسشویی و یخچال و فریزر با ۳۵.۱ و ۱۰ درصد افزایش به ترتیب به نزدیک ۶۶۹ هزار و یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه رسیده است. اما با وجود افزایش تولید لوازم خانگی در سال جاری، در بازار شاهد کاهش قیمت نیستیم. اخیرا سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی افزایش ۳۹ درصدی حقوق و دستمزد، گران شدن قیمت جهانی مواد اولیه و افزایش نرخ ارز که شش برابر نسبت به سال ۱۳۹۷ شده را از دلایل افزایش قیمت‌ عنوان کرد. سال گذشته سرپرست معاونت امور بازرگانی داخلی وزارت صمت، هدف این وزارتخانه را تولید ۱۱.۶ میلیون دستگاه لوازم خانگی در سال عنوان کرده، اما گفته بود که تقاضا در این بازار حدود ۱۲.۵ میلیون دستگاه و بخش اعظم آن در بخش لوازم خانگی کوچک است.
پس از نامه نگاری تولیدکنندگان لوازم خانگی در مورد احتمال از سرگیری واردات لوازم خانگی به کشور و دستور رئیس جمهور برای ادامه ممنوعیت واردات لوازم خانگی کٌره‌ای، شاهد افزایش قیمت برخی تولیدات لوازم خانگی در کشور بودیم که اعتراض مردم و مسئولان دولتی و مجلس را به همراه داشت. این اتفاق انتظار مردم برای کنترل دقیق قیمت‌ها و وجود یک نهاد کنترل‌گر مانند شورای رقابت را افزایش داده است ، به طوری که نظارت کارشناسی بر نحوه تعیین قیمت لوازم خانگی وجود داشته باشد و در شرایطی که واردات ممنوع است، امکان تبانی بین تولیدکنندگان داخلی یا قیمت‌گذاری آزاد برای تولیدات انحصاری وجود نداشته باشد. هرچند به گفته فعالان صنعت لوازم خانگی، تعداد تولیدکنندگان در این صنعت بسیار زیاد است و احتمال ایجاد انحصار در تولیدات وجود ندارد، اما باید توجه داشت که سهم کارخانه‌ها در این بازار چندان با یکدیگر برابر نیست و برخی برندها سهم چشمگیری نسبت به سایر برندها دارند که نقش پررنگ تری در قیمت‌گذاری لوازم خانگی دارند. در عین حال، تولید برخی محصولات توسط تعداد محدودی از تولیدکنندگان صورت می گیرد که ممکن است انحصار در تولیدات را به همراه داشته باشد. طی روزهای اخیر شاهد بودیم که افزایش قیمت لوازم خانگی از سوی پنج شرکت از 12 شرکتی که خواستار ممنوعیت واردات لوازم خانگی بودند، صورت گرفت. هرچند به گفته دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، این رشد قیمت‌ها برخلاف توافق تولیدکنندگان با وزارت صنعت بوده است.
در این میان وجود دستگاهی دقیق و کارشناس در بحث قیمت گذاری لوازم خانگی از جمله خواسته‌های مشتریان بازار لوازم خانگی است تا از تبانی تولیدکنندگان و یا قیمت گذاری به دور از انصاف لوازم خانگی جلوگیری شود. یکی از نهادهای ناظر که می‌تواند در این زمینه وارد شود، شورای رقابت است. هرچند طی سال‌های گذشته مصوبات این شورا برای افزایش قیمت خودرو، اعتراضاتی را از سوی مردم به همراه داشت، اما به گفته کارشناسان، وجود یک دستگاه تنظیم‌گر در قیمت‌گذاری محصولاتی که تولید انحصاری دارند، از اهمیت بالایی برخوردار است و چه بسا اگر طی سال‌های گذشته شورای رقابت بر قیمت‌گذاری خودروها نظارت نداشت، تاکنون باید رشدهای بیشتری را در قیمت خودروها شاهد می‌بودیم. در عین حال، اگر ایرادی به نحوه قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت وارد باشد، باید آن ایرادات برطرف شود، نه اینکه چنین نهاد ناظری کنار گذاشته شود.
رضا شیوا، رئیس شورای رقابت در مورد ورود این شورا به موضوع قیمت‌گذاری لوازم خانگی با بیان اینکه شورای رقابت هنوز بررسی شرایط بازار لوازم خانگی را آغاز نکرده است، گفت: در صورت محدودیت واردات و مشکلات تولید و عرضه این اقلام به‌نظر می‌رسد، ورود شورای رقابت در دور جدید به بررسی موضوع انحصار در بازار لوازم خانگی ضروری است. وی با تأکید بر اینکه بهتر است این موضوع در دستور کار بررسی اعضای جدید این شورا قرار گیرد، افزود: در سال‌های گذشته وضع بازار و تامین لوازم خانگی به‌ دلیل فعالیت مشترک برخی برندهای خارجی و تولید داخل این اقلام متعادل بوده و مصرف‌کنندگان شاهد عرضه محصولات مختلف از چند برند داخلی و خارجی با قیمت و کیفیت متفاوت بودند، به همین دلیل ضرورتی برای اقدام شورای رقابت در این عرصه وجود نداشت. شیوا افزود: با تداوم ممنوعیت واردات لوازم خانگی سهم قاچاق این اقلام از بازار به‌ ویژه در محصولاتی مانند یخچال فریزر ساید بای‌ ساید، ماشین ظرفشویی یا اسپیلت، افزایش یافته است.

مردم ساعت‌ها در انتظار رفع مشکل منتظر ماندند

گروه زیربنایی- مسلم پاک‌گهر: عصر حاضر عصر تکنولوژی و فناوری‌های نوین است. عصری که زندگی روزمره تمامی انسان‌ها به نوعی و به شکلی با تکنولوژی گره خورده است. پیشرفت علم اگرچه باعث راحتی انسان‌ها می‌شود اما وابستگی هر رزوه مردم به فناوری‌های جدید آسیب‌هایی هم به همراه دارد که اگر برای آن‌ها چاره‌ای اندیشیده نشود در کسری از ثانیه باعث بر هم خوردن نظم یک شهر و حتی کشور خواهد شد. روز گذشته در یک اتفاق عجیب پمپ بنزین‌های ایران با یک اختلال روبه‌رو شد و باعث به وجود آمدن صف‌های طولانی و گرفتاری چندساعته مردم در صف پمپ‌بنزین شد. اتفاقی که با کمی دوراندیشی می‌توانست از آن جلوگیری شود اما عدم نگاه صحیح و کارشناسی و تکیه بر زمان حال و رفع مشکل در لحظه سبب شد که بسیاری از مردم حیران و سرگردان به دنبال جایگاهی برای پر کردن باک بنزین خودروی‌شان باشند. اینکه این اتفاق یک اختلال بوده و یا حمله‌ی سایبری موضوعی است که بایستی موشکافانه بررسی و آسیب‌شناسی شود. شاید دیگر زمانه‌ی جنگ‌های رودرو و میدانی گذشته و حالا دولت‌ها و کشورها با کمک تکنولوژی به جنگ دیگر کشورها می‌روند. پنهان کردن علت اصلی یک اتفاق مانع از تکرار آن نخواهد شد. بایستی دولت با اتکا به ظرفیت داخلی و کمک از نیروهای کارآمد به دنبال راهی باشد که دیگر سیستم‌های کامپیوتری کشور اینگونه دچار اختلال نشوند.

حمله سایبری عامل اختلال در سامانه سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها است
اگرچه بسیاری از مسئولان بالاتفاق نسبت به رد حمله‌ی سایبری در خصوص پمپ‌بنزین‌ها اتفاق نظر داشتند اما ظاهرا و به گفته منابع مطلع، اختلال ایجاد شده در سامانه سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها که روز گذشته موجب بروز مشکل در روند سوخت‌گیری خودروها شده، ناشی از حمله سایبری بوده است.
ایرنا روز سه شنبه از یک منبع نزدیک به شورای عالی امنیت ملی کسب اطلاع کرد اختلال ایجاد شده در سامانه سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها که روز گذشته موجب بروز مشکل در روند سوخت‌گیری خودروها شده، ناشی از یک حمله سایبری بوده است.
به گفته این منبع، جزییات این حمله سایبری و منشا آن در دست بررسی است و اطلاعات تکمیلی پس از جمع‌بندی نهایی منتشر خواهد شد.

سرگردانی مردم در پمپ بنزین‌ها
طبق مشاهدات میدانی خبرنگار تجارت در چند پمپ‌بنزین بسیاری از مردم حیران و سرگردان به دنبال چند لیتر بنزین و راهی برای رهایی از مخمصه‌ای چند ساعته بودند. یکی از رانندگان که در نزدیکی یکی از پمپ بنزین‌های غرب تهران خودرواش خاموش شده بود گفت: چند ساعتی است که در ترافیک دیوانه کننده شهر تهران به دنبال پمپ بنزینی هستم برای پر کردن باک خودروام. اما پس از چند ساعت گشتن دیگر امکان جابه‌جایی خودرو‌ام را ندارم. باک ماشین کاملا خالی شده و مجبورم خودرو‌ام را کنار خیابان رها کنم و با یک ظرف چهار لیتری به دنبال بنزین باشم. وی با ناراحتی ادامه داد: چه کسی جوابگوی وضعیت و گرفتاری پیش آمده برای شهروندان است. چرا مسئولان نبایستی به فکر راه چاره‌ای برای این شرایط خاص باشند.
تا به کی مردم چوب کم‌تجربگی برخی مدیران را بایستی بر تنشان تحمل کنند. راننده‌ی دیگری با تایید صحبت‌های فرد قبلی می‌گوید: چرا هیچ‌کس جوابگوی اتفاقات این‌چنینی نیست و چرا برای مسائلی از این دست راه‌حلی اندیشیده نشده؟ وی ادامه می‌دهد: همیشه از مردم انتظار می‌رود که با صبوری نسبت به مسائل برخورد کنند و با مشکلات کنار بیایند. تا به امروز مردم این رویه را در پیش گرفته بودند و هر آن چیزی که در کشور پیش آمده را با نگاهی منطقی پذیرفته‌اند، اما آیا مسئولان نیز نسبت به مشکلات مردم حساسیتی که باید داشته باشند را دارند؟ اما تا به کی بایستی از اتفاقاتی این‌چنینی ساده گذر کرد و نسبت به حقوق شهروندی خود بی‌تفاوت باشیم؟

پاسخ وزارت نفت درباره اختلال امروز در پمپ بنزین‌ها
سخنگوی وزارت نفت گفت: مشکل فنی در سامانه کارت سوخت اتفاق افتاده و شرکت ملی پخش سامانه هوشمند را از مدار خارج کرده است. علی فروزنده در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: سوخت گیری در جایگاه‌های سوخت با مشکلی مواجه نیست و مشکلی برای سوخت گیری وجود ندارد و مردم می توانند با قیمت آزاد سوخت گیری کنند.
وی ادامه داد: این اطمینان را به مردم می دهم که هیچ مشکلی برای سهمیه سوخت مردم به وجود نخواهد آمد و کارشناسان در حال بررسی و رفع مشکل هستند و به محض رفع مشکل به مردم اطلاع‌رسانی می شود.

توقف فعالیت برخی از جایگاه‌های کشور موقتی است
در پی توقف فعالیت برخی از جایگاه‌های عرضه سوخت کشور، روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران هم اطلاعیه‌ای صادر کرده است. در این اطلاعیه آمده است: به اطلاع هموطنان می رساند به دلیل بروز مشکل فنی در سامانه هوشمند سوخت موقتاً امکان سوخت‌گیری در برخی از جایگاه‌های عرضه سوخت با اختلال مواجه شده و عرضه سوخت خارج از سیستم سامانه سوخت با نرخ دوم در حال انجام است، لذا تا رفع مشکل فنی از هموطنان عزیز تقاضا داریم صبوری کنند.
ضمنا پیرامون تامین بنزین و نفت‌گاز در جایگاه‌ها مشکلی وجود ندارد و فرآورده به میزان کافی در انبارهای نفت و جایگاه‌ها وجود دارد و هیچگونه نگرانی در این خصوص متصور نمی‌باشد. شایعات مربوط به افزایش قیمت سوخت نیز قویا تکذیب می شود.

فقط سامانه سوخت از مدار خارج شده است
سخنگوی صنف جایگاهداران سوخت کشور هم گفت مشکل پیش آمده در جایگاه های سوخت یک مشکل نرم افزاری است هیچ مشکلی برای سوختگیری با نرخ آزاد وجود ندارد و مردم از هجوم به جایگاه‌ها خودداری کنند. امین رضانواز در گفت و گویی تلویزیونی درباره اختلال در پمپ بنزین های سراسر کشور گفت: تمامی متخصصان شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی درحال کار هستند چرا که مشکل به وجود آمده یک مشکل نرم افزاری است.
وی افزود: هیچ زمانی برای رفع مشکل قابل پیش بینی نیست اما مردم می توانند بنزین و گازوئیل را با نرخ آزاد تهیه کنند تا اختلال در سامانه رفع شود. رضانواز از مردم خواست به هیچ وجه در پمپ بنزین ها تجمع نکنند و گفت: متأسفانه در هشت سال گذشته به لحاظ بی توجهی به‌ سامانه هوشمند سوخت، این سامانه دچار استهلاک شده است.

به هیچ عنوان بحث گران کردن بنزین مطرح نیست
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: کمیسیون انرژی در اسرع وقت ابعاد اختلال پیش آمده در سامانه هوشمند سوخت را بررسی خواهد کرد اما اکنون امکان سوخت گیری در جایگاه ها با نرخ ۳ هزار تومان وجود دارد. مصطفی نخعی با اشاره به مشکل ایجاد شده در استفاده از کارت های سوخت بیان کرد: متاسفانه اختلالی در سامانه هوشمند سوخت به وجود آمده که مسئولان در شرکت ملی پخش و فرآورده های نفتی در حال پیگیری آن هستند اما با دستور وزیر نفت امکان سوخت گیری در جایگاه ها با نرخ ۳ هزار تومان و نفت و گاز با نرخ ۶۰۰ تومان فراهم است و تیم های پشتیبان سامانه هوشمند در استان ها نسبت به راه اندازی سامانه اقدام کرده اند.
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه، تصریح کرد: به هیچ عنوان بحث گران کردن حامل های انرژی شامل بنزین و نفت و گاز مطرح نیست. مسائلی که در این خصوص مطرح می شود فقط شایعه است لذا خواهشمندم مردم عزیز به این شایعه ها توجهی نکنند. وی در ادامه تاکید کرد: کمیسیون انرژی در اولین فرصت برای رسیدگی به ابعاد موضوع و علل به وجود آمدن مشکل ورود خواهد کرد. جای هیچ نگرانی نیست و از مردم خواهشمندم اگر نیازی ندارند فعلا به جایگاه های سوخت مراجعه نکنند. به زودی مشکل حل خواهد شد.

احتمال حمله سایبری در حال بررسی است
جلیل سالاری اظهار کرد: مشکل در سامانه اختلال ارتباطی به وجود آمده میان سامانه‌های جایگاه‌های عرضه سوخت با سامانه مرکزی پدید آمده که این چالش در حال بررسی و رفع است. وی تاکید کرد: برای رفع این مشکل به‌صورت دستی در حال اقدام هستیم و سیستم آفلاین داخل جایگاه‌ها عرضه سوخت را با نصب نرم‌افزار فعال می‌کنیم و ارتباط بین ترمینال و مرکز در بعضی از جایگاه‌ها برقرار شد.
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش گفت: هم‌اکنون امکان سوخت‌گیری در حدود ۱۵ جایگاه عرضه سوخت در شهر تهران فراهم شده است و در استان‌ها نیز به همین ترتیب عمل کرده‌ایم. سالاری تأکید کرد: کارشناسان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در حال اعزام به جایگاه‌های عرضه سوخت سراسر کشور هستند و به‌تدریج، به تعداد جایگاه‌های عملیاتی افزوده می‌شود. وی در واکنش به مطرح شدن گزینه حمله سایبری در بعضی از رسانه‌ها گفت: این مورد هم‌اکنون در حال بررسی است که ببینیم آیا مشکل نرم‌افزاری یا حمله سایبری بوده است.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تأکید بر این که تا چند ساعت آینده سامانه فعال شده و مشکل عرضه سوخت در سراسر جایگاه‌های عرضه سوخت رفع می‌شود، گفت: هم‌اکنون به لحاظ جابجایی و انتقال فرآورده در کشور مشکلی وجود ندارد و ذخیره‌سازی‌های فرآورده به مقدار کافی وجود دارد.
وزیر کشور: اشکال فنی در سامانه‌ برخی پمپ‌ بنزین ها به زودی رفع می‌شود
وزیر کشور اختلال در برخی از پمپ‌های بنزین را ناشی از اشکال فنی و سامانه‌ای عنوان کرد و گفت که این مشکل به زودی رفع می‌شود. احمد وحیدی در جمع خبرنگاران درباره اختلال پیش آمده برای برخی پمپ‌های بنزین، گفت: اختلال در ارائه خدمات در برخی از پمپ‌های بنزین ناشی از یک اشکال فنی و سامانه ای است که به زودی رفع می‌شود. وزیر کشور با تأکید بر اینکه هیچ برنامه ای برای گرانی بنزین وجود ندارد، گفت: مردم هیچ نگرانی نداشته باشند.

آخرین وضعیت فعالیت جایگاه‌های سوخت در کشور
اختلال ایجاد شده در سامانه سوخت‌گیری در پمپ‌بنزین‌ها که امروز موجب بروز مشکلاتی در روند سوخت‌گیری خودروها شده در حال برطرف شدن است و طبق اعلام شرکت ملی پخش و پالایش فراورده های نفتی، هر لحظه تعداد جایگاه‌های سوختی که فعال می شوند افزایش می یابد.
در حال حاضر ۵۲ جایگاه در استان تهران فعال و آماده سوخت‌رسانی هستند که این عدد تا ساعت ۱۵:۵۲ حدود ۴۳ جایگاه اعلام شده بود. طبق گفته سخنگوی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی در هر لحظه تعداد جایگاه‌های فعال افزایش می یابد و افراد برای مطلع شدن از فعال بودن جایگاه‌ها می توانند به سایت www.niopdc.ir مراجعه کنند. به گفته کاهی، در تمامی مناطق تعدادی از جایگاه‌ها شروع به فعالیت کرده‌اند که در استان آذربایجان
شرقی ۵۵ جایگاه، هرمزگان ۳۳ جایگاه، مازندران ۱۵ جایگاه خراسان رضوی۱۶ جایگاه، اصفهان ۴۳ جایگاه، کرمان ۵۰ جایگاه، آذربایجان غربی ۲۷ جایگاه، کردستان ۲۳ جایگاه، لرستان۲۲ جایگاه فعال هستند.
سخنگوی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی افزود: این آمار لحظه به لحظه افزایش می‌یابد البته این سوخت‌رسانی خارج از شبکه هوشمند سوخت است و با نرخ دوم سوخت‌رسانی صورت می گیرد. کاهی در خصوص پیش بینی‌ها برای زمان فعال شدن تمامی جایگاه‌ها، هم گفت: همکاران ما با تمام توان و تلاش مشغول فعالیت هستند که تا ساعاتی دیگر این مشکل برطرف شود و تمامی جایگاه‌های سراسر کشور بتوانند با نرخ دوم شروع به فعالیت کنند. وی با اشاره به آخرین وضعیت جایگاه‌های سوخت‌رسان در جاده ها نیز گفت: مطمئن باشید همکاران ما در جاده‌های بین شهر ها نیز نفراتی را اعزام می کنند تا در اسرع وقت این مشکل برطرف شود؛ جایگاه داران نمی توانند سیستم را تغییر دهند و حتما باید تیم متخصص و فنی حضور داشته باشد و دستگاه‌ها را به صورت دستی فعال کنند.