به توافق آتش‌بس در غزه نزدیک نیستیم

سخنگوی وزارت خارجه قطر دیروز (سه‌شنبه) درباره آخرین تحولات مرتبط با تکاپوی میانجیگران برای دستیابی به توافق آتش‌بس در نوار غزه، تحقق چنین توافقی را در شرایط فعلی دور از دسترس ارزیابی کرد. «ماجد الانصاری» سخنگوی وزارت خارجه قطر در این باره اعلام کرد: ما به توافق آتش‌بس در غزه نزدیک نیستیم اما همچنان خوش‌بین هستیم. وی تاکید کرد: نه برای آتش‌بس کوتاه‌مدت چندروزه، بلکه با هدف آتش‌بس پایدار در غزه تلاش می‌کنیم. الانصاری ادامه داد: قطر به‌عنوان میانجی در مذاکرات برای دستیابی به توافق آتش‌بس در نوار غزه، بر هیچ طرف فشاری اعمال نمی‌کند. سخنگوی وزارت امور خارجه قطر همچنین تصریح کرد: مذاکرات ادامه دارد و با حلول ماه مبارک رمضان سرعت گرفته است. الانصاری در این باره اضافه کرد: روی نقش آمریکا برای اعمال فشار بر اسرائیل در مذاکرات حساب می‌کنیم. ما همچنان خواستار باز کردن گذرگاه‌های زمینی برای ورود کمک‌ها به غزه بدون محدودیت هستیم. شبکه «الجزیره» پنج‌شنبه ۱۷ اسفند به نقل از منابع مطلع اعلام کرد: مذاکرات آتش‌بس در قاهره بدون دستیابی به توافق پایان یافت و اسرائیل درخواست حماس برای آتش‌بس دایمی، خروج از نوار غزه و بازگشت بی‌قیدوشرط آوارگان فلسطینی به خانه‌هایشان را نپذیرفت.

 

مسلمانان جهان در ماه رمضان با وحدت گام مهمی در راه آزادی قدس بردارند

رئیس مجلس شورای اسلامی با تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان در پیامی به همتایان خود در کشورهای اسلامی تاکید کرد که مسلمانان جهان می‌توانند با وحدت و یکپارچگی در ماه پرفضیلت رمضان گام مهمی در راه آزادی قدس شریف بردارند. متن پیام تبریک محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، به همتایان خود در کشورهای اسلامی به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان، به شرح زیر است: خرسندم صمیمانه‌ترین تبریکات و تهنیت‌های خویش را به‌مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان، ماه نزول قرآن و تقرّب به پیشگاه خداوند رحمان، به جناب‌عالی و نمایندگان محترم مجلس ابراز نمایم. ماه مبارک رمضان فرصت معنوی ارزشمندی برای بهره‌مندی از سرچشمه لایزال فیوضات الهی و افزایش همدلی و برادری میان امت اسلامی به شمار می‌رود. معتقدم در این ماه پرفضیلت، مسلمانان جهان با تقویت وحدت و یکپارچگی می‌توانند در راه دست‌یابی به آرمان‌های والای امت اسلامی به‌ویژه آزادی قدس شریف و حاکمیت مردم مظلوم فلسطین بر همه سرزمین‌های اشغالی گامی مهم بردارند. بی‌تردید در این مسیر، رایزنی‌های پارلمانی نقش بسزایی در راستای توقف جنایات صهیونیست‌ها در غزه، کمک به تحقق راهبرد صلح‌آمیز جهان اسلام و همچنین ثبات و امنیت پایدار کشورهای اسلامی خواهد داشت.

محفل انس با قرآن کریم در حضور رهبر انقلاب برگزار شد
محفل انس با قرآن کریم با حضور رهبر انقلاب اسلامی در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد. محفل انس با قرآن کریم در نخستین روز ماه رمضان با حضور شماری از قاریان و استادان ممتاز و فعالان قرآنی در محضر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حسینیه امام خمینی(ره) دیروز برگزار شد. این مراسم هر ساله در نخستین روز از ماه رمضان با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار می‌شود

تبریک رئیسی به فرماندهان سپاه و ارتش برای دریافت نشان فتح
آیت‌الله رئیسی در پیام‌های جداگانه‌ای اعطای نشان فتح از سوی مقام معظم رهبری به فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران را به ایشان تبریک گفت. «آیت الله سید ابراهیم رئیسی» دیروز سه‌شنبه -۲۲ اسفند ۱۴۰۲- در پیام‌های جداگانه‌ای با تبریک اعطای نشان فتح از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به سردار سرلشکر حسین سلامی و سردار سرلشکر عبدالرحیم موسوی اعطای این نشان را نمادی از رضایت و خرسندی معظم‌له از مجاهدت‌های ایشان دانست که توانسته‌اند با حضور فرزندان رشید ملت سرافراز ایران در این نهاد مردمی، در همه زمینه‏‌های نظامی، عملیاتی، ‌اطلاعاتی و پیشرفت و اعتلای کشور و همچنین خدمت‌‏رسانی به مردم عزیز کشورمان در برهه‌‏های حساس به خوبی بدرخشند و همچون خاری در چشم دشمنان باشند. در متن پیام‌ رئیس جمهور خطاب به سردار سرلشکر پاسدار جناب آقای حسین سلامی فرمانده سپاه آمده است: اعطای نشان پرافتخار فتح از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به جنابعالی که بیانگر لیاقت، شایستگی و مجاهدت‌های آن برادر گرامی در فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتقای توان دفاعی و رزمی و قدرت بازدارندگی آن و نقش‌‏آفرینی در صیانت از ارزش‌‏های والای انقلاب اسلامی و دفاع از استقلال و امنیت کشور است، صمیمانه تبریک و تهنیت می‌گویم.

تصویب چارچوب کلی واگذاری سهام عدالت به مشمولان جدید
چارچوب کلی واگذاری سهام عدالت جدید به مشمولان، رفع موانع و تسهیل واگذاری بنگاه‌های دولتی از طریق شیوه‌های ترکیبی و واگذاری مدیریت به بخش غیردولتی در شرکت‌هایی که سهام دولت در آنها اندک است، در جلسه شورای‌ عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی به تصویب رسید. سومین جلسه شورای‌ عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در دولت سیزدهم پیش از ظهر امروز - سه‌شنبه - به ریاست سید ابراهیم رئیسی با تصویب سه مصوبه برگزار شد. در این جلسه چارچوب کلی واگذاری سهام عدالت جدید به مشمولان پس از بحث و بررسی به تصویب رسید تا پس از تعیین تکلیف سبد سهام مربوطه در هیئت وزیران، مبنای عمل قرار گیرد. در بخشی دیگر از جلسه، موانع واگذاری بنگاه‌های دولتی تحت مدیریت دولت از جمله آیین‌نامه شیوه‌های قیمت‌گذاری مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مصوب شد به منظور تسهیل واگذاری این بنگاه‌ها از شیوه‌های ترکیبی در قیمت‌گذاری آنها استفاده شود.

افزایش شهدای غزه به ۳۱ هزار و ۱۸۴ تن
برای صد و پنجاه و هشتمین روز، جنگ رژیم صهیونیستی در نوار غزه در بحبوحه ادامه بمباران‌های خشونت‌آمیز و کشتار در مناطق مختلف نوار غزه در میان تشدید گرسنگی و قحطی گسترده به‌ویژه در شمال ادامه دارد. وزارت بهداشت غزه اعلام کرد که تعداد قربانیان تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه از هفت اکتبر به ۳۱ هزار و ۱۸۴ شهید و ۷۲ هزار و ۸۸۹ مجروح رسیده است. این وزارتخانه افزود: نیروهای اشغالگر رژیم صهیونیستی طی ۲۴ ساعت گذشته هشت کشتار علیه خانواده‌ها در نوار غزه انجام دادند که ۷۲ شهید و ۱۲۹ مجروح برجای گذاشت. گردان‌های القسام، شاخه نظامی حماس اعلام کرد مبارزانش با نیروهای صهیونیستی در کمینی مستحکم برخورد داشتند و با آنها وارد درگیری شدند این درگیری در شهرک حمد رخ داد و بعد از آن هواپیماهای اشغالگران رویت شدند که در حال انتقال کشته‌ها و زخمی‌ها بودند. خبرنگار الجزیره گزارش داد که ۱۱ شهید از شهرک القراره در شمال خان یونس از زیر آوار بیرون کشیده شدند.

اعلام آمادگی اوکراین برای پذیرش صلح
وزیر خارجه اوکراین گفت اکنون زمان آن فرا رسیده که به فکر صلح در اوکراین باشیم. دیمیترو کولبا، در مصاحبه با اسکای نیوز گفت: ما برای برگزاری نشست سران در سوئیس با هدف تحقق صلح در اوکراین تلاش می‌کنیم. وی ادامه داد: روسیه می‌تواند در نشست دومی که درباره صلح در اوکراین برگزار خواهد شد، شرکت کند. کسانی هستند که می‌خواهند اوکراین امتیازهایی بدهد. وزیر خارجه اوکراین هم‌چنین درباره وضعیت میدانی جنگ گفت: وضعیت میدانی باثبات است و نیروهای ما با حملات روسیه مقابله می‌کنند.

تبریک رئیس‌جمهور ازبکستان به رئیسی
رئیس‌جمهور ازبکستان در پیامی حلول ماه مبارک رمضان را به رئیس‌جمهور و مردم کشورمان تبریک گفت و ابراز اطمینان کرد که دو کشور در راستای نیل به هدف نیک تأمین پیشرفت ملت‌های خود تلاش‌های مشترک را به طور مستمر ادامه خواهند داد. «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان در پیامی با تبریک حلول ماه مبارک رمضان به سید ابراهیم رئیسی و مردم ایران تصریح کرد: در سال‌های اخیر تبادل هیئت‌ها میان دو کشور در سطوح بالا و عالی فعال‌تر شده و روابط چند وجهی کشورهای ما متکی بر دوستی دیرین و اصول احترام و سود متقابل با سرعت‌های زیاد در حال توسعه می‌باشد.

گزارش «تجارت» از ابعاد اهمیت و بازتاب رزمایش دریایی مشترک ایران، چین و روسیه:

گروه سیاسی: رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۴ ایران، چین و روسیه از دیروز –سه‌شنبه- آغاز شد. در این رزمایش یگان‌های سطحی و پروازی نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران و شناوری کشورهای چین و روسیه حضور داشتند. همچنین، نمایندگانی از کشور های عمان، آذربایجان، قزاقستان،پاکستان و آفریقای جنوبی نیز حضور داشتند.
به گزارش «تجارت»، هدف از برگزاری رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۴ ایران، چین و روسیه تحکیم امنیت و مبانی آن در منطقه و گسترش همکاری‌های چند جانبه میان کشورهای شرکت کننده و نشان دادن حسن نیت و توانایی این کشورها در راستای حمایت مشترک از صلح جهانی، امنیت دریایی و ایجاد یک جامعه دریایی با آینده‌ای مشترک است.

ورود ناوهای چین و روسیه به آب‌های سرزمینی ایران
یگان‌های شناوری چین و روسیه برای شرکت در رزمایش مرکب دریایی ایران چین و روسیه وارد آب‌های سرزمینی کشورمان شدند. در این رزمایش، یگان‌های شناور و پروازی نیروهای دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران شامل ناوشکن های «جماران»، «دنا»، «بایندر»، ناوهای «گناوه»، «زره»، «سیرجان» و شناورهایی از نیروی دریایی سپاه پاسداران شامل ناو «شهید سلیمانی»، ناو «ابو مهدی المهندس»، ناو «شهید محمودی» و «تندر» و همچنین ناوهای نیروی دریایی کشورهای چین و روسیه که امروز وارد آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران شدند، حضور دارند. یگان های شناوری فدراسیون روسیه شامل رزمناو موشکی گارد «واریاگ»، ناو بزرگ ضد زیردریایی «مارشال شاپوشنیکف» به همراه یک ناوچه، دو کشتی جنگی و یک کشتی تدارکاتی نیروی دریایی چین و همچنین شناورها و بالگردها از ناوگان نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران در این رزمایش شرکت خواهند کرد. از دیگر اهداف این رزمایش می‌‍‌توان به تقویت امنیت تجارت دریایی بین المللی، مقابله با دزدی دریایی و تروریسم دریایی، اقدامات بشردوستانه، تبادل اطلاعات در حوزه امداد و نجات دریایی و تبادل تجربیات عملیاتی و تاکتیکی اشاره کرد.

اهداف و ابعاد برگزاری رزمایش
در ارتباط با اهداف و جزئیات این رزمایش، امیر دریاداردوم مصطفی تاج الدینی، سخنگوی رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۴ در نشست خبری مشترک با فرماندهان یگان های روسیه و چین گفت: امسال برای پنجمین سال متوالی با شعار با هم برای برقراری صلح و امنیت، رزمایش مرکب دریایی سه جانبه ای را بین نیروی دریایی ایران، نیرویی دریایی روسیه و نیروی دریایی جمهوری خلق چین برگزار می‌شود. وی ادامه داد: در این رزمایش علاوه بر یگان‌های سطحی و پروازی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و یگان‌های شناوری کشورهای چین و روسیه از پنج کشور نیز ناظرینی حضور خواهند داشت تا بتوانیم به شعار باهم برای صلح و دوستی تحقق کامل ببخشیم. وی با بیان این‌که «این چهارمین رزمایش مرکب است که با حضور کشورهای ایران، چین و روسیه برگزار می‌شود و در آینده نیز ادامه خواهد داشت»، افزود: رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۴ با شعار «با هم برای برقراری صلح و امنیت» و در منطقه‌ای به وسعت ۱۷ هزار کیلومتر مربع، با پیام صلح و دوستی برگزار می‌شود. سخنگوی رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۴ با بیان اینکه این رزمایش برابر برنامه‌های از پیش تعیین شده در شمال اقیانوس هند برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: هدف از برگزاری این رزمایش تحکیم امنیت و مبانی آن در منطقه و گسترش همکاری‌های چند جانبه میان سه کشور و نشان دادن حسن نیت و توانایی این کشورها در جهت حمایت مشترک از صلح جهانی، امنیت دریایی و ایجاد یک جامعه دریایی با آینده‌ای مشترک است. وی ادامه داد: تمرین‌های تاکتیکی متنوعی از جمله نجات شناور دچار حریق، آزاد سازی شناور ربوده شده، تیراندازی علیه اهداف مشخص، تیراندازی شبانه به اهداف هوایی و سایر تمرینات تاکتیکی و عملیاتی در این رزمایش پیش بینی شده است. از اهداف این رزمایش می‌توان به تقویت امنیت تجارت دریایی بین المللی، مقابله با دزدی دریایی و تروریسم دریایی، اقدامات بشردوستانه، تبادل اطلاعات در حوزه امداد و نجات دریایی و تبادل تجربیات عملیاتی و تاکتیکی اشاره کرد. رزمایش مرکب امنیت دریایی در تقویم سالیانه دریایی کشورهای شرکت کننده درج شده و خوشحالیم که امسال برای چهارمین بار میزبان برگزاری این رزمایش هستیم. وی با اشاره به اهمیت منطقه شمال اقیانوس هند گفت: شمال اقیانوس هند بین سه تنگه راهبردی از پنج تنگه راهبردی دنیاست، تنگه هرمز در شمال، تنگه مالاکا در شرق و تنگه باب المندب در غرب منطقه اقیانوس هند واقع شده است که در حقیقت بیضی انرژی دنیا را احاطه کرده است و با توجه به تردد شناورهای تجاری و نفتکش در این منطقه حساس ضرورت برقراری امنیت تجارت دریایی را دوچندان کرده است. سخنگوی رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۴ تصریح کرد: امنیت تعطیل بردار نیست و تمرینات در جهت ارتقای امنیت نیز تعطیل بردار نیست و با نزدیکی به ایام نوروز در کشورمان ما تمرینات را تعطیل نکردیم و امیدواریم با رعایت همه شرایط سناریوهای از پیش تعیین شده رزمایشی با ایمنی کامل در دریا انجام دهیم.

بازتاب برگزاری رزمایش مشترک ایران، چین و روسیه در رسانه‌ آمریکایی
رسانه‌های بین‌المللی در آستانه آغاز رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین در شمال اقیانوس هند گزارش دادند که تهران همکاری نظامی خود با پکن و مسکو را در واکنش به تنش‌های منطقه‌ای با ایالات متحده افزایش داده است. خبرگزاری آسوشیتدپرس با اعلام خبر برگزاری این رزمایش مشترک که قرار است از امشب ۲۲ اسفندماه در شمال اقیانوس هند آغاز شود، خاطر نشان کرد: ایران همکاری نظامی خود با پکن و مسکو را در واکنش به تنش‌های منطقه‌ای با ایالات متحده افزایش داده است. همچنین سفر نمایندگان نیروی دریایی روسیه و چین به ایران در سال های اخیر افزایش قابل توجهی داشته است. آسوشیتدپرس در ادامه گزارش داد که عمان، آذربایجان، قزاقستان، پاکستان و آفریقای جنوبی ناظران این رزمایش خواهند بود. به همین منظور، یگان‌های شناوری چین و روسیه برای شرکت در رزمایش مرکب دریایی ایران چین و روسیه وارد آب‌های سرزمینی کشورمان شدند.

ابراز نگرانی اتحادیه اروپا از همکاری‌های نظامی ایران و روسیه
همزمان با برگزاری رزمایش مشترک دریایی ایران، روسیه و چین، یک رسانه انگلیسی با ادعای رویت سندی مربوط به دستورکار نشست بعدی اتحادیه اروپا، مدعی شد که سران کشورهای اروپایی نگران گزارش‌ها درباره احتمال عرضه موشک‌‎های بالستیک توسط ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین هستند. طبق یک پیش‌نویس دستورکار نشست هفته آتی اتحادیه اروپا، رهبران اروپایی قرار است در پی گزارش‌هایی که در آن ادعا شده است تهران ممکن است به روسیه موشک‌های بالستیک عرضه کند، اقداماتی تازه علیه ایران را بررسی کنند. خبرگزاری رویترز با ادعای این که این سند را رویت کرده است، به آن استناد کرده و نوشت: شورای اروپا از کشورهای طرف سوم می‌خواهد که فورا، پشتیبانی نظامی از جنگ متجاوزانه روسیه علیه اوکراین را متوقف کنند. در این پیش‌نویس که مربوط به نشست اتحادیه اروپا در ۲۱ تا ۲۲(۲ تا ۳ فروردین) مارس همچنین اشاره شد که «گزارش‌ها درباره احتمال انتقال موشک‌های بالستیک و فناوری‌های مرتبط توسط ایران به روسیه برای استفاده علیه اوکراین بسیار نگران‌کننده است.» همچنین در این سند آمده است: اتحادیه اروپا آماده پاسخ سریع و هماهنگ با شرکای بین‌المللی برای انجام دادن اقدامات قابل‌توجه جدید علیه ایران است. همچنین طبق این پیش‌نویس، رهبران کشورهای اروپایی از «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و از کمیسیون اروپا درخواست خواهند کرد تحریم‌های بیشتری را علیه بلاروس، کره شمالی و ایران آماده کند.

اعلام آمادگی ارتش برای اجرای ماموریت‌های خطیر
در سطحی دیگر، همزمان با برگزاری رزمایش دریایی ایران، روسیه و چین، سرتیپ ستاد امیر حاتمی با صدور پیامی خطاب به مشاور فرمانده معظم کل قوا در امور ارتش نوشت: بسم الله الرحمن الرحیم. برادر ارجمند امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی. فرمانده محترم کل ارتش جمهوری اسلامی ایران. مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ ۖ فَمِنهُم مَن قَضیٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ ۖ وَما بَدَّلوا تَبدیلًا .سلام علیکم . افتخار دریافت «نشان فتح» از دستان با کفایت رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی و فرماندهی معظم کل قوا حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی)، موهبتی است گران سنگ که نشان از عمق رضایت معظم له از آن فرماندهی مومن و سرافراز در اجرای ماموریت‌های خطیر نظامی دارد. امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران با پشت سر گذاشتن دوران‌ پرفراز و نشیب جنگ تحمیلی و دفاع مقتدرانه از کشور آماده، قدرتمند و بابصیرت انقلابی بی نظیر، همچون خورشیدی پر فروغ، به عنوان بازوان پرتوان ملت و ولایت در عصر غیبت کبری، بر عهد مقدس خود بر «حفظ و حراست از استقلال، حدود و ثغور و نظام مقدس جمهوری اسلامی» بیش از هر زمان دیگری مصمم، آماده فداکاری و جانفشانی است. رجاء واثق دارم ارتش سرافراز جمهوری اسلامی ایران، با درایت، هوشمندی و هم‌افزایی ارزشمند و والا در بین نیروهای مسلح از منظر قدرت و آمادگی دفاعی برای پاسخگویی به هرگونه تهدید، در بهترین شرایط تاریخی قرار داشته و آماده اجرای ماموریت‌های خطیر محوله در هر سطحی می‌باشد.

ستایشی: در سال 1402 پرونده‌های مهم اقتصادی تعیین تکلیف شدند

گروه سیاسی: مسعود ستایشی روز سه‌شنبه در آخرین نشست خبری در سال ۱۴۰۲ اظهار داشت: ایام مبارک ماه رحمت، برکت و مغفرت الهی؛ ماه استغفار، توبه و ماه روزه و امساک از لذایذ دنیوی برای چشیدن سفره نعمات بی پایان معنوی و الهی را به همه ملل مسلمان و به‌ویژه ملت بزرگ ایران تبریک عرض می‌کنم.

تعیین تکلیف پرونده‌های مهم اقتصادی و امنیتی در سال ۱۴۰۲
سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به اقدامات قوه قضاییه در بعد اقتصادی افزود: در بعد اقتصادی اقدامات قاطعی از سوی قوه قضاییه در زمینه مبارزه با مفاسد اقتصادی شد. قوه قضاییه با شناسایی مفاسدی همچون واردات چای اراده خود را مبنی بر پیشگیری از وقوع جرم نشان داد. ستایشی گفت: به سرانجام رسیدن پرونده‌هایی همچون موسوم به گروه رستمی صفا، بازگشت اموال بابک زنجانی، زندانی شدن مالک گروه عظام و یا رد دیون قابل توجه از دیگر مفسدین اقتصادی و بازگرداندن اموال به بیت المال به همراه عدم تحمل نسبت به بروز فساد در هر سطح و جایگاه در برون ودرون دستگاه قضایی نشان از عزم قوه قضاییه برای سلامت بخشی بدون خط قرمز به فضای اقتصادی و کسب و کار سالم دارد. ستایشی افزود: در بعد سیاسی اساس حرکت قوه قضاییه در سال ۱۴۰۲، عدم ورود به منازعات سیاسی براساس اراده عالی رفع مشکلات مردم با همکاری و هم‌افزایی با سایر قوا اقدام کرده است.
وی ادامه داد: در بعد امنیتی رسیدگی به پرونده‌های مهم و دادگاههایی از جمله رسیدگی به پرونده اعضای اصلی و سرکردگان گروهک تروریستی منافقین با صدور کیفرخواست ۷۰۰ صفحه‌ای بوده است همچنین اقدام برای اجرای احکام پرونده تروریست‌ها و اجرای احکام برخی اعضای اصلی گروهک‌های ضد بشری از جمله گروهک تروریستی حرکه النضال، اقدامات موثری و جامع‌الشمول بود. ستایشی افزود: در سال ۱۴۰۲، مقابله قاطع قوه قضاییه با برهم‌زنندگان امنیت روانی مردم به عنوان گفتمان قالب مورد توجه تمامی بخش‌های قضایی قرار گرفت و قوه قضاییه تلاش کرد تا با طلب کردن اسناد و مدارک اظهارات افراد، مانع برهم خوردن امنیت مردم با ایراد اظهارات خلاف واقع و جعلی شود. سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به اقدامات فرهنگی و اجتماعی دستگاه قضایی در سال ۱۴۰۲ افزود: در بعد فرهنگی و اجتماعی قوه قضاییه رویکرد آگاهی بخشی و اطلاع‌رسانی در زمینه پیشگیری از وقوع جرم را در دستور کار قرار داد و با برپایی تورهای رسانه‌ای در کنار مردمی سازی و باز کردن درب‌های مدیریتی برای دیدارهای مردمی از جمله اقدامات قوه قضاییه در این زمینه است. ستایشی اضافه کرد: ادامه سفرهای بدون تشریفات ریاست قوه قضاییه و نیز دیدارهای بی‌واسطه با اقشار مختلف از جمله رویکردهای مثبت و ارزشی در قوه قضاییه و در این مدت بوده است.

آخرین وضعیت پرونده مدیران شرکت کروز
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره اینکه پرونده تخلف مدیران شرکت کروز به کجا رسیده است؟ گفت: این پرونده در شعبه ۴ دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی مطرح شد و هشت جلسه کیفرخواست ۶۰ جلدی این پرونده قرائت شد همچنین اظهارات متهمان و وکلا استماع شد. ستایشی افزود: از ۱۸ متهم این پرونده هفت نفر کارمند گمرک بودند و اتهامات آنها مشارکت و معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی و دریافت رشوه بوده است. وی اضافه کرد: آخرین دفاع متهمان اخذ شده و پرونده آماده صدور رأی و در حال انشاء است و پس از قطعیت رأی، اطلاع‌رسانی می‌شود.

زمزمه‌های لو رفتن آزمون وکالت در حال پیگیری است
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر زمزمه‌هایی درباره لو رفتن آزمون فوق‌العاده وکالت، افزود: زمزمه‌هایی مطرح شده اما ادعایی که صورت می‌گیرد باید به اثبات برسد، اولا این آزمون مربوط به مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه است و دوم اینکه مجری برگزاری این آزمون سازمان سنجش آموزش کشور است. ستایشی افزود: دستگاه متولی باید روشن و مبرهن درباره موضوع اطلاع‌رسانی کند همچنین دستگاههای امنیتی صرف نظر از صحت و سقم موضوع در حال بررسی هستند. وی یادآور شد: روز گذشته نیز رئیس قوه قضاییه درباره این آزمون دستور پیگیری صادر کرد و به همه بخش‌های ذیربط در دستگاه قضایی از جمله «مرکز حفاظت و اطلاعات»، «دادستانی تهران» و «مرکز وکلا» دستور داد که در رابطه با این موضوع، پیگیری‌ها و بررسی‌های کامل و جامع را انجام دهند و هر فردی در این قضیه مقصر بوده را شناسایی و مورد تعقیب قرار دهند. ستایشی تصریح کرد: در صورتی که فرد یا افرادی شناسایی شود، مورد تعقیب و مجازات قانونی قرار خواهند گرفت. سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در باره اقدامات خودروسازان و انعقاد قراردادهایی که تکلیفی را برعهده خودروساز قرار نمیدهد، گفت: دادخواهی حق مسلم هر کسی است، تمامی افراد جامعه باید پاسخگوی اقدامات و عملکرد خود باشند. افراد می‌توانند پیگیری کنند و اگر تصور می کنند که حقی دارند که تضییع و تعدی شده‌است، مطالبه کنند.

نرخ دیه سال جدید تا پایان امسال اعلام می‌شود
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره تعیین نرخ دیه برای سال آینده گفت: تعیین نرخ دیه در راستای رعایت دقیق موازین شرعی و قانونی هرساله پس از جمع‌بندی نهایی تعیین می‌شود و امسال نیز این مهم تا پایان سال اعلام خواهد شد. قوه قضاییه در حال تهیه فهرست عفو و بخشودگی و کاهش مجازات زندانیان واجد شرایط سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه قوه قضاییه در آستانه ماه مبارک رمضان و عید نوروز برای آزادی زندانیان چه برنامه‌ای دارد، گفت: امسال تقارن سال نو را با ایام ماه مبارک رمضان و عید سعید فطر داریم. به صورت تجمیعی عفو پیش‌بینی شده است و در ایام پیش رو ابعاد و چگونگی آن اعلام می‌شود.