برای توسعه انرژی تجدیدپذیر، از ظرفیت های بین المللی شود

یک عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: عدم تراز انرژی مسئله عام است و بروکراسی این حوزه مانع از دید جامع به این حوزه که هم مشمول برق، گاز و صنعت می‌شود. البته این مشکل در دنیا هم وجود دارد ولی کشورهای دیگر ناترازی انرژی را با توجه به اقتصاد انرژی و بازار انرژی حل می‌کنند. به گزارش اتاق ایران آنلاین، علی شمس اردکانی ادامه داد:‌ در ایران هم دولت به حل مسئله ناترازی انرژی توجه دارد ولی در طرح دولتی مسائلی وجود دارد که خود مانع کار است و باید این موارد حل شود. او ادامه داد: مثلاً در طرح دولت به نیروگاه انرژی تجدیدپذیر در ماهشهر و طبس اشاره دارد درحالی‌که جایگذاری این‌گونه برای نیروگاه‌ها نادرست است. مثلاً ارتفاعات اراک بهترین جایگاه است. این قبیل موانع باعث شده سرمایه‌گذاری دشوار شود. گرمای محیط و ارتفاعات و فاصله از دریا باید در این جایگذاری‌ها موردتوجه باشد وگرنه سرمایه‌گذاری‌ها با نادیده گرفتن این عوامل به مانع برمی‌خورند. او تاکید کرد: ایران بهترین جا برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر است ولی باید به تعهدات فیپا عمل کرد؛ به تاکیدهای علمی توجه شود و باید در این حوزه به تعادل بازار توجه شود و این تاکید پرفسور داگلاس نورث نوبلی است. اقتصاد ایران را بروکرات‌ها خراب کرده است و باید اصلاح از این حوزه شروع شود.

 

تقویت تولید رقابت‌پذیر، پیش شرط بهبود شرایط اقتصادی

نایب رئیس اتاق ایران گفت: بهبود وضعیت اقتصادی کشور به ویژه در زمینه معیشت مردم و کاهش فقر را مستلزم تقویت تولید رقابت‌پذیر و توجه به صادرکنندگان و بنگاه‌های اقتصادی می داند. خبرگزاری تسنیم، محمدرضا بهرامن اظهار کرد:‌ طبق برآوردهای کارشناسی، اقتصاد ایران به صورت بالقوه، ظرفیت تولیدی حدود 1000 میلیارد دلاری در بازه زمانی میان‌مدت دارد؛ اما در حال حاضر حداکثر از یک سوم این ظرفیت استفاده شده و بالفعل کردن این ظرفیت عظیم بدون شک، به معنای ارتقای امنیت ملی کشور در سطح بین‌المللی و ارتقای امنیت در داخل از طریق رضایت‌مندی مردم است. او افزود: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران بر مبنای مطالعات انجام شده و نظرسنجی از فعالان اقتصادی پیشنهادهای مشخصی هم در سطح کلان و هم در سطح فعالیت‌های اقتصادی برای فعال کردن این ظرفیت عظیم دارد. برای آشنایی منتخبان با ظرفیت‌های اقتصادی کشور و موانع و مشکلات تولید و تجارت در کشور، آمادگی داریم با هماهنگی مجلس شورای اسلامی زمینه برگزاری جلسات مشترک و بازدیدهای میدانی هدفمند از شهرک‌های صنعتی، معادن، واحدهای کشاورزی و سایر فعالیت‌های بخش خصوصی را با کمک اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شهرستان‌ها فراهم کنیم.

قیمت دلار کاهش می‌یابد
قائم مقام سابق وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه کاملا واضح بود که در آستانه سال جدید و روزهای پایانی سال تقاضای ارز افزایش می‌یابد و به واسطه آن نیز نرخ ارز دچار نوسان می‌شود، گفت: این شرایط در نهایت موقتی خواهد بود و قیمت‌ها کم کم کاهشی می‌شود. محمدصادق مفتح - قائم مقام سابق وزارت صنعت، معدن و تجارت - در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه در بازار ارز نیازهای واقعی مانند ارز مسافرتی، دانشجویی، درمانی و دیگر موارد وجود دارد، اما نیازهای غیرواقعی نیز وجود دارد که ناشی از واردات قاچاق و یا تورم و افزایش انتظارات تورمی است، گفت: اگر دولت ابزاری را برای پاسخگویی به این نیازهای واقعی ایجاد کند، بخشی از بازار که همیشه از آشفته بازارها استفاده می‌کند و بازار را عمدا بر هم می‌زنند تا سو استفاده کنند، فرصت اینگونه اقدامات را نخواهند داشت. اگر دولت در این ابزار و سیستم، به نیازهای واقعی به صورت شفاف و روشن و قابل مدیریت، نظارت و کنترل، پاسخ دهد، قطعا فضای آرامش بازار ارز حفظ خواهد شد و نوسانات آن تکرار نخواهد شد. وی با تاکید بر اینکه کاملا واضح بود که در آستانه سال جدید و روزهای پایانی سال تقاضای ارز افزایش می‌یابد و به واسطه آن نیز نرخ ارز دچار نوسان می‌شود که در نهایت موقتی خواهد بود و قیمت ها کم کم کاهشی می‌شود، افزود: در طول یکسال گذشته دامنه نوسانات به شدت کم بود و دیگر شاهد نرخ‌های هیجانی در بازار ارز نبوده‌ایم که البته بازار ارز به طور موقت و کوتاه دچار نوساناتی ‌شد که ناشی از تحولات امنیتی- سیاستی منطقه و همچنین تقاضای پایان سال بود. این امر نشان می‌دهد که نیازهای مردم به رسمیت شناخته شده و بانک مرکزی این هنر را داشته تا ابزاری را ایجاد کند که نیازهای ارزی را از یکدیگر تفکیک کند و در مسیری مطمئن و قابل رصد و قابل راستی آزمایی به آن‌ها پاسخ دهد.

افزایش ۷ درصدی تولید شمش آلومینیوم
سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اعلام کرد که تولید شمش آلومینیوم کشور در بهمن امسال، حدود ۷ درصد افزایش یافت. به گزارش ایرنا از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی(ایمیدرو)، ۴ شرکت بزرگ آلومینیومی کشور (آلومینیوم جنوب، ایرالکو، المهدی و آلومینای ایران) در ماه بهمن، ۵۴ هزار و ۸۹۳ تن شمش آلومینیوم تولید کردند. اما شمش تولید شده در بهمن سال گذشته، ۵۱ هزار و ۴۱۶ تن بود.

«تجارت» گزارش مرکز پژوهش های اتاق ایران را بررسی کرد

گروه صنعت و تجارت: روابط تجاری ایران و تاجیکستان به کدام سو می رود؟ آیا در حال حاضر از ظرفیت های حداکثری روابط تجاری و سرمایه گذاری میان دو کشور برقرار است؟ به گزارش «تجارت»، احداث شرکت‌های مشترک تولیدی در مناطق آزاد تاجیکستان، همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان در خصوص انتقال فناوری و استفاده از ظرفیت‌های ترانزیتی کشورمان از جمله ظرفیت‌های موجود در جهت گسترش روابط تجاری و اقتصادی بین دو طرف به شمار می‌رود. کشور تاجیکستان با ۱۴۳ کیلومتر مربع مساحت و جمعیت ۹.۵ میلیون نفری تا سال ۲۰۲۱، از چهار دهم درصد ذخیره آب جهانی برخوردار است. تولید ناخالص داخلی این کشور ۹.۶ میلیارد دلار، سرانه تولید ناخالص داخلی ۸۵۹ دلار و حجم تجارت خارجی ۶.۳ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۲ بوده است. مهم‌ترین اقلام صادراتی کشور تاجیکستان شامل آلومینیوم، پنبه (به صورت نخ)، برق، خشکبار، سنگ‌های قیمتی، میوه و سبزیجات و اقلام وارداتی شامل مشتقات نفتی، اکسید آلومینیوم، ماشین آلات، مواد غذایی و دارو است. روابط اقتصادی ایران و تاجیکستان هم اکنون به ۳۰۰ میلیون دلار می رسد و رسیدن حجم مبادلات تجاری ۵۰۰ میلیون دلاری در شانزدهمین کمیسیون همکاری‌های دو جانبه هدفگذاری شده است. عمده تعاملات اقتصادی ایران و تاجیکستان مبتنی بر تبادل کالاهای غیرنفتی است. عمده کالاهای صادراتی ایران به تاجیکستان شامل میلگرد و محصولات ساختمانی، مواد غذایی، شوینده‌ها، قیر، تولیدات پتروشیمی، انواع میوه، تجهیزات صنعتی و ماشین‌آلات کشاورزی از جمله تراکتور و ادوات است و کالاهای وارداتی به ایران از این کشور نیز شامل پنبه، آلومینیوم، خشکبار و ماشین‌آلات صنعتی است. حجم صادرات ایران در سال ۱۳۹۷ از ۷۸.۳ میلیون دلار به ۱۷۰ میلیون دلار در سال ۱۴۰۱ و در همین بازه زمانی حجم واردات ایران از ۲۶ میلیون دلار به ۷۹ میلیون دلار رسیده است. همچنین تراز تجاری دو کشور ایران و تاجیکستان از ۵۲.۳ میلیون دلار به ۹۱ میلیون دلار در سال گذشته رسیده است.

جزییات گزارش اتاق ایران
اما مرکز پژوهش‌های اتاق ایران در گزارش دیپلماسی اقتصادی تاجیکستان، ضمن بررسی چالش‌های همکاری اقتصادی ایران و تاجیکستان، پیشنهادهایی برای توسعه روابط و مناسبات اقتصادی دو کشور ارائه داده است. مرکز پژوهش‌های اتاق ایران گزارشی با عنوان دیپلماسی اقتصادی تاجیکستان منتشر کرد.
در این گزارش آمده است: راهبرد توسعه ملی جمهوری تاجیکستان تا سال 2030 بر سه اصل بنیادی برای توسعه آینده استوار است: 1) پیشگیری (کاهش آسیب‌پذیری توسعه کشور در آینده)، 2) صنعتی شدن (استفاده موثر از منابع ملی) و 3) نوآوری (توسعه مبتنی بر نوآوری در تمامی حوزه‌های زندگی اجتماعی-اقتصادی کشور)
وزارت امور خارجه، وزارت توسعه اقتصادی و تجارت، بانک ملی تاجیکستان، کمیته دولتی سرمایه‌گذاری و مدیریت اموال دولتی و کمیته دولتی آمار مهمترین نهادهای ملی تاجیکستان در تعیین و پیشبرد سیاست‌های اقتصادی و همکاری‌های تجاری این کشور محسوب می‌شوند. موافقتنامه تجارت آزاد تاجیکستان با روسیه، ازبکستان و قرقیزستان در سطح دوجانبه و عضویت این کشور در منطقه تجارت آزاد کشورهای مستقل همسود و سازمان تجارت جهانی در سطح چندجانبه مهمترین مسیرهای تاجیکستان برای ادغام در اقتصاد بین‌الملل بوده است. تاجیکستان از زمان پیوستن به سازمان تجارت جهانی در سال 2013، گام‌های مهمی برای سازگار کردن قوانین، رویه‌ها و فضای کسب و کار و تجارت کالا و خدمات در این کشور برداشته است؛ با این حال هنوز فاصلۀ زیادی تا فراهم کردن یک شرایط ایده‌آل برای بهره‌مندی بیشینه از ظرفیت‌های اقتصادی این کشور دارد.
هرچند زمین‌های کشاورزی فقط یک چهارم خاک تاجیکستان را شامل می‌شود، با این حال کشاورزی یکی از ستون‌های مهم اقتصاد این کشور به شمار می‌رود و 20 درصد از تولید ناخالص داخلی و 60 درصد از آمار شاغلان را به خود اختصاص داده است. صنعت و معدن تاجیکستان طی دهۀ 2010 بزرگترین دریافت‌کنندۀ سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی بود و جایگاه خوبی نیز به عنوان منبع عمدۀ درآمد صادراتی برای کشور به دست آورده است. نظام مالی تاجیکستان در حال حاضر کماکان توسعه نیافته است و به ویژه در بخش غیربانکی یکی از موانع رشد اقتصادی کشور بوده است. در حوزه صادرات تاجیکستان 0.32درصد (17.4 میلیون دلار) از کل صادرات ایران را به خود اختصاص داده است و از این نظر در جایگاه بیست و سوم قرار دارد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار مسکن در نهضت ملی مسکن در حال ساخت است. مهرداد بذرپاش در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در حوزه نهضت ملی مسکن هفته آینده آمار دقیق را اعلام می کنم اما امروز عدد ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار را رد کرده ایم که در مراحل مختلف ساخت هستند. ما تا می توانیم زمین و امکانات را در اختیار مردم قرار می دهیم. ۶۰۰ هزار زمین روستایی به خود مردم واگذار شده است. تا خرداد سال آینده به عدد یک میلیون زمین می رسیم. وی ادامه داد: امروز بیش از ۵۲۰۰ مسکن مهر در پردیس به بهره برداری می رسد و این مسیر باز هم ادامه خواهد داشت تا پایان دولت متقاضی مسکن مهری باقی نماند. وزیر راه درباره امکان افزایش قیمت بلیط اتوبوس، قطار و هواپیما در روزهای اخیر، گفت: یکی از تقاضای شبکه حمل و نقل، افزایش قیمت بلیت است ولی تا الان هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت بلیت گرفته نشده.

رییس هیات مدیره و سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه در مجموع تعهد شهرهای جدید در اجرای طرح نهضت ملی مسکن حدود ۴۰۰ هزار واحد است از اجرایی شدن فرآیند ساخت ۱۶۶ هزار واحد در تمامی شهرهای جدید خبر داد. سعید غفوری سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید به تشریح عملکرد آن شرکت در اجرای طرح نهضت ملی مسکن پرداخت و گفت: مسئولیت شرکت عمران شهرهای جدید در اجرای طرح نهضت ملی مسکن ۶۰۰ هزار واحد بود که حدود ۲۱۰ هزار واحد از این تعداد، عملا با ابلاغ شهرک سازی به سازمان ملی زمین و مسکن واگذار شد و هم اینک مسئولیت شهرهای جدید در ساخت مسکن در شهرهای جدیدد د ۳۹۰ تا ۴۰۰ هزار واحد است.

هوش مصنوعی مدیر نظارت
بر شبکه ریلی چین شد
چین اکنون از هوش مصنوعی برای مدیریت بزرگترین سیستم راه آهن پرسرعت جهان استفاده می‌کند؛ سیستمی که قادر به پیش‌بینی دقیق ایرادات و اختلالات و صدور هشدار قبل از بروز مشکلات است. چین اکنون به طور کامل به استفاده از هوش مصنوعی در بهره‌برداری و نگهداری شبکه ریلی خود روی آورده است. به نقل از آی‌ای، این شبکه ریلی پرسرعت ۴۵ هزار کیلومتری بزرگترین شبکه ریلی روی زمین است و توسط یک سیستم هوش مصنوعی در پکن کنترل می‌شود. به گفته مهندسان درگیر در این پروژه، این سیستم از دقت بالایی در حدود ۸۹ درصد برخوردار است و به چندین نقطه عطف دست یافته است. این سیستم هوش مصنوعی تعداد زیادی داده را در لحظه در سراسر چین پردازش می‌کند. همچنین می‌تواند در عرض ۴۰ دقیقه تیم‌های مسئول را از موقعیت‌های غیرعادی باخبر کند. لیو دائوان، مهندس ارشد در مرکز بازرسی زیرساخت گروه راه آهن دولتی چین می‌گوید که این سیستم کارآمد است. وی در مقاله‌ای که توسط مجله آکادمیک راه آهن چین منتشر شده است، اظهار کرد: این سیستم به تیم‌های محلی کمک می‌کند تا بازرسی‌ها و تعمیرات را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام دهند.

چینی ها کی وارد بازار مسکن ایران می شوند؟
رئیس کمیسیون عمران مجلس از ورود چینی ها از اردیبهشت ماه سال آینده به بازار مسکن کشورمان خبر داد و گفت: فقط پول و تجهیزات چینی وارد بازار مسکن ایران می شود و نه نیروی کار و پیمانکار. به گزارش ایلنا، محمدرضا رضایی‌کوچی درباره ابهاماتی درباره استفاده از ظرفیت شرکت های چینی در بازار مسکن و تفاوت مذاکرات وزارت و شهرسازی با شهرداری تهران در همکاری با چینی ها اظهار داشت: مذاکرات شهرداری و وزارت راه و شهرسازی با چینی ها برای همکاری‌ در ساخت مسکن در یک مسیر برقرار بوده و مدل همکاری ها هم مشارکتی است. وی ادامه داد:‌ مدل همکاری شرکت چینی در ساخت و ساز مسکن در ایران فقط سرمایه گذاری است و پول چینی ها وارد بازار مسکن می شود. قرار نیست از نیروی کار چینی در صنعت ساختمان ایران استفاده شود چراکه هم مصالح ساختمانی هم نیروی کار در حوزه مسکن وجود دارد و در این حوزه ها وابستگی خارجی نداریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

گروه راه و مسکن: در کمتر از یک هفته به آغاز سال نو، همچنان دغدغه رزرو و گرانی بلیط هواپیما باقی است و بسیاری از گردشگران نگرانند با توجه به اینکه هتل های خود را رزرو و هزینه هایشان را پرداخت کرده اند نتوانند در زمان آغاز پیش فروش ها، بلیت مقصد موردنظرشان را تهیه کنند. رضا نخجوانی معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری عملیات نوروزی با بیان اینکه در ۵۶ فرودگاه کشور آمادگی پذیرش پروازهای داخلی و خارجی وجود دارد، اظهار داشت : تمام زیرساخت‌های فرودگاهی برای اعزام و پذیرش مسافر فراهم است و در سراسر فرودگاه‌های کشور آمادگی ارایه خدمت به مسافران را داریم. معاون وزیر راه و شهرسازی درباره اظهارات اخیر خود درباره جرم بودن پیاده نشدن مسافران از هواپیما در راستای اعتراض به تاخیرات تاکید کرد: جرم و مجرم به موجب قانون تعریف می‌شود و تشخیص آن به مقام قضایی است اما براساس فضای کلیه عمومی هیچ فردی نمی‌تواند برای تامین حقوق خودش مانع از اجرای حقوق دیگران باشد و از باب مزاحمت و هم ممانعت برای اجرای حقوق دیگران این موضوع نگاه شود.

5 درصد افزایش مسافران هوایی در نوروز
به گزارش «تجارت»، نخجوانی با اشاره به پیش‌بینی‌ها افزایش مسافر در نوروز ١۴٠٣ گفت: ٣ تا ۵ درصد افزایش جابه‌جایی مسافران هوایی در نوروز ١۴٠٣ پیش بینی می‌شود. بطوریکه سال گذشته حدود ١ میلیون و ١٨٠ هزار مسافر از طریق حمل و نقل هوایی جابه جا شدند و پیش‌بینی می‌شود این میزان جابجایی در نوروز ١۴٠٣ به حدود ١ میلیون و ٣٠٠ هزار مسافر در پرواز داخلی برسد. مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور ادامه داد: از مدیران شرکت‌های هواپیمایی درخواست داریم که از بروز تاخیرات در ایام پیشگیری کنند و حتما مقامات مسئول در فرودگاه برای پاسخگویی به مسافران درباره مسائل احتمالی حضور داشته باشند تا مردم در سفرهای نوروزی با مشکل مواجه نشوند و ایرلاین‌ها آیین‌نامه حقوق مسافر رعایت کنند.

بدهکاری 80 درصدی ایرلاین ها
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بدهی ایرلاین‌ها به شرکت فرودگاه‌ها اظهار داشت: ٨٠ درصد شرکت‌های هواپیمایی به شرکت فرودگاه‌ها بدهکار هستند و رقم این بدهی حدود ٢ هزار میلیارد تومان است اما در تعطیلات نوروز به دنبال تسویه مطالبات از ایرلاین‌ها نیستیم و رفاه حال مسافران را رعایت می‌کنیم اما به این معنای رها کردن شرکت‌های هواپیمایی بدهکار نیست و موضوع مطالبات را پس از پایان نوروز پیگیری می‌کنیم. وی درباره نیروی انسانی در بخش مراقبت پرواز ادامه داد: تعدادی از نیروی انسانی هر ساله بازنشست می‌شوند و اگر تقاضای ادامه خدمت داشته باشد با توجه به قانون از این ظرفیت استفاده می‌کنیم اما به ندرت با مهاجرت نیروی انسانی حوزه مراقبت پروازی به دلیل فرصت شغلی با درآمد شغلی بهتر مواجه می‌شویم.

تعرفه های فرودگاهی افزایش نیافته است
نخجوانی با بیان اینکه تعرفه‌های فرودگاهی افزایش پیدا نکرده و تا کنون پیشنهاد افزایش تعرفه تصویب نشده‌ است، گفت: هرچند درباره آزادسازی تعرفه‌های فرودگاهی قانون وجود دارد اما درباره این موضوع سایر مراجع موافقت کنند. وی همچنین درباره تعیین تکلیف فرودگاه کنارک در مجاورت چابهار و خروج از آن فضای نظامی اظهار داشت: یک توافق بین فرمانده کل ارتش و وزارت راه انجام شده که مراحل اخذ مجوز در حال طی است که به محض ابلاغ آن براساس توافقنامه اصلاح امور فرودگاه چابهار که الان در اختیار بخش نظامی است انجام می‌شود و قرار براین است که بخش نظامی و غیرنظامی در این فرودگاه با همکاری با هم به انجام وظایف بپردازند. مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور با بیان اینکه در حال حاضر ١٣۵ مسیر هوایی داریم، افزود: روزانه ١٠٠٠ پرواز عبوری از آسمان ایران انجام می‌شود.

پیاده نشدن مسافران از هواپیما جرم است
نخجوانی درباره اظهارات اخیر خود درباره جرم بودن پیاده نشدن مسافران از هواپیما در راستای اعتراض به تاخیرات تاکید کرد: جرم و مجرم به موجب قانون تعریف می‌شود و تشخیص آن به مقام قضایی است اما براساس فضای کلیه عمومی هیچ فردی نمی تواند برای تامین حقوق خودش مانع از اجرای حقوق دیگران باشد و از باب مزاحمت و هم ممانعت برای اجرای حقوق دیگران این موضوع نگاه شود و در فرودگاه هم مقام قضایی وجود دارد و به این موضوع رسیدگی می‌کند. وی گفت: البته تاخیرات و ابطال پروازها مرتبط به ایرلاین ها است و باید در این باره پاسخگو باشد و بخش حاکمیتی هم باید به موضوع نظارت داشته باشد.
پیش‌بینی افزایش مسافران هوایی در نوروز ۱۴۰۳
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه امسال برنامه پایش کیفیت خدمات به مسافران را به مرحله اجرا می‌گذاریم، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم سه تا پنج درصد افزایش مسافر هوایی داشته باشیم. رضا نخجوانی گفت: در ۵۶ فرودگاه کشور آمادگی پذیرش کلیه پروازهای داخلی را داریم. کلیه امکانات و زیرساخت‌های فرودگاهی برای پذیرش مسافر فراهم است. جلسات هماهنگی هم به این منظور با سازمان میراث ث گردشگری و وزارت راه و سایر دستگاه‌ها برگزار شده و کمیته‌های تخصصی تشکیل شده است. وی ادامه داد: امسال برنامه پایش کیفیت خدمات به مسافران را به مرحله اجرا می‌گذاریم؛ این پایش پیش از این هم وجود داشته اما اکنون بر اساس معیار بین‌المللی است و روز جمعه به‌عنوان اولین فرودگاه، در فرودگاه بین‌المللی مشهد، برنامه پایش آغاز می‌شود. البته در خصوص منشا تاخیرها، مسئولیت با شرکت هواپیمایی است که باید چارچوب ها را رعایت کند تا شاهد یک برنامه نوروزی در شأن مردم باشیم.
وی اظهار کرد: برخی از ساعات شبانه‌روز پیک پروازی است و ما با مشکل در برخی از فرودگاه‌ها برای تردد مواجه می‌شویم به خصوص در فرودگاه مهرآباد؛ اما همکاران ما در بخش فرودگاهی نهایت سعی خود را می‌کنند که کمترین ایستایی ایجاد شود. البته امنیت پرواز یکی از مهم‌ترین اهداف ما و بر عهده سپاه حفاظت هواپیمایی است. با وجود این در سال‌های گذشته به این جمع‌بندی رسیدیم
که در فرودگاه مهرآباد باید یک ترمینال جدید ایجاد شود که در قالب یک ترمینال ‌۱۲۰ هزار مترمربعی در دستور کار داریم و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد کلنگ‌زنی این ترمینال باشیم. مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران درباره به نتیجه رسیدن آزادسازی تعرفه خدمات فرودگاهی بیان کرد: چند سال است که با وجود افزایش قیمت‌ها و هزینه‌هایی که به شرکت فرودگاه‌ها تحمیل می‌شود، به‌دلیل سیاست دولت برای کنترل قیمت‌ها تعرفه‌ها افزایش نداشته است. تا زمانی که مرجع قانونی این افزایش را تصویب نکند ما هم مجاز به افزایش تعرفه‌ها نیستیم.