توزیع کارت سوخت آزاد در تمامی جایگاه‌ها

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه تمامی جایگاه‌ها کارت سوخت آزاد در اختیار دارند، گفت: مردم در ایام نوروز به هر مشکلی در بحث دریافت بنزین در جایگاه‌ها برخوردند، با شماره ۰۹۶۲۷ تماس حاصل کنند. به گزارش تجارت به نقل از جعفر سالاری نسب، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در نشستی خبری اظهار داشت: استفاده از کارت‌های شخصی سوخت در سال جاری مورد تأکید بود و در این راستا درحال حاضر در حداقل زمان کارت‌های سوخت شخصی صادر می‌شود. وی افزود: برای ایام نوروز امسال، کارت‌های جدید آزاد برای جایگاه‌ها تولید و ارائه شده و هیچ جایگاهی در کشور وجود ندارد که کارت آزاد سوخت‌گیری در اختیار نداشته باشد. سالاری نسب تصریح کرد: مردم در ایام نوروز به هر مشکلی در بحث دریافت بنزین در جایگاه‌ها برخوردند، با شماره 09627 تماس حاصل کنند، ضمن آنکه از 16 اسفندماه بازرسان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در تمامی جایگاه‌های عرضه سوخت حاضر شده‌اند و بازرسی میدانی در ایام نوروز ادامه دارد. وی ادامه داد: افزایش تعداد کارت‌های آزاد جایگاه‌ها مختص ایام نوروز است و پس از آن شرایط به وضعیت قبل بازمی‌گردد، اما با وجود افزایش تعداد کارت‌های آزاد در جایگاه‌ها، از مردم درخواست می‌کنیم که از کارت‌های سوخت شخصی خود استفاده کنند.

 

مشکلی در تامین بنزین در تعطیلات عید نخواهیم داشت

وزیر نفت گفت: ۴۴۰۰ جایگاه سوخت در ایام تعطیلات نوروز آماده خدمت‌رسانی به مردم هستند.
به گزارش تجارت به نقل از ایسنا، جواد اوجی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خوشبختانه وزارت نفت با تدابیر خوبی که دیدیم برای همه ۴ هزار و ۴۰۰ جایگاه سراسر کشور در ایام نوروز زمینه‌های خوبی تدارک دیده و برنامه تامین بنزین همه هموطنان عزیز ریخته شده است. مخازن همه پر است و الحمدلله مشکلی در تامین بنزین نداریم. وی افزود: همه جایگاه‌داران موظفند که از کارت جایگاه در تمامی جایگاه‌ها باید استفاده کنند و همه همکاران من هم از ۱۵ اسفند در حال نظارت بر این موضوع هستند. خواهشم از همه هموطنان عزیزمان این است که سفرهای نوروزی حتما کارت سوخت خود را همراه داشته باشند. این کارت سوخت جایگاه‌ها برای هموطنانی است که کارتشان گم شده یا از بین رفته. اوجی ادامه داد: ذخایر خوبی در تامین بنزین برای ایام مسافرت داریم. چند روزی است که با توجه به رصدی که می‌کنیم و مصرف بنزین این مسافرت‌ها را می‌بینیم. معمولا میانگین مصرف بنزین ما حدود ۱۱۴ یا ۱۱۵ میلیون لیتر در روز است منتها این روزها به ۱۲۳ میلیون لیتر رسیده است که نشان می‌دهد مسافرت‌های نوروزی شروع شده است.

قیمت نفت سنگین ایران بالا رفت
جدیدترین گزارش ماهانه اوپک نشان داد قیمت نفت سنگین ایران در فوریه، برای دومین ماه متوالی افزایش یافت. به گزارش ایسنا، جدیدترین گزارش بازار نفت سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) نشان داد قیمت هر بشکه نفت سنگین ایران در فوریه، به ۸۰ دلار و ۳۴ سنت رسید که ۲۰ سنت معادل ۰.۲ درصد در مقایسه با قیمت ۸۰ دلار و ۱۴ سنت در ژانویه، افزایش داشت. قیمت نفت سنگین ایران از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون، به ۸۰ دلار و ۲۴ سنت در مقایسه با میانگین ۸۱ دلار و ۷۲ سنت در مدت مشابه سال ۲۰۲۳ رسید. ارزش سبد نفتی اوپک در فوریه، به ۸۱ دلار و ۲۳ سنت در هر بشکه رسید که در مقایسه با ژانویه، یک دلار و ۱۹ سنت معادل ۱.۵ درصد افزایش داشت. میانگین ارزش سبد نفتی اوپک از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون، به ۸۰ دلار و ۶۲ سنت در هر بشکه رسید که در مقایسه با میانگین قیمت ۸۱ دلار و ۷۵ سنت در مدت مشابه سال میلادی گذشته، یک دلار و ۱۳ سنت معادل ۱.۴ درصد کاهش نشان می‌دهد. طبق آمار منابع ثانویه اوپک، مجموع تولید نفت اوپک که متشکل از ۱۲ کشور عضو است، در فوریه، به ۲۶.۵۷ میلیون بشکه در روز رسید که بر مبنای ماه به ماه، ۲۰۳ هزار بشکه در روز افزایش داشت. تولید نفت عمدتا در لیبی و نیجریه افزایش پیدا کرد اما در ایران و عراق کاهش داشت. تولید نفت ایران با ۵۱۵ هزار بشکه در روز کاهش، در ۳.۱۴۸ میلیون بشکه در روز ایستاد.

سالانه ۵ درصد باید به ظرفیت
تولید برق کشور افزوده شود
رئیس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان برق غیر دولتی گفت: باید سالانه ۵ درصد به ظرفیت تولید برق در کشور افزوده شود تا برق پایدار برای صنایع و مشترکان تامین شود. حسنعلی تقی‌زاده لنده افزود: در پیک تابستان ۱۵ هزار مگاوات ناترازی در تولید و مصرف برق داریم. وی ادامه داد: نکته مهم آن است که اگر سال به سال نیروگاه‌های جدید احداث و وارد مدار نشوند، این ناترازی بیشتر و بیشتر می‌شود. این فعال صنعت نیروگاهی کشور خاطرنشان کرد: بنابراین هر ساله باید ۵ درصد به ظرفیت تولید برق افزوده شود و اگر بتوانیم این امر را محقق کنیم، می‌توان این اطمینان را داشت که برق پایدار در طول سال تامین خواهد شد. تقی‌زاده لنده بیان کرد: البته پیش‌فرض حل ۱۵ هزار مگاوات ناترازی موجود است و بعد از آن افزایش سالانه ۵ درصد افزایش ظرفیت تولید برق باید دنبال شود. وی به عوامل چهارگانه‌ای در رشد مصرف برق اشاره کرد و گفت: رشد هر ساله جمعیت نیاز به برق را بیشتر می‌کند؛ بنابراین باید در زمینه افزایش ظرفیت نیروگاهی اقدام کرد.

تجارت گزارش داد

گروه انرژی-آیلین سیروس: با توجه به اعلام وزیر برق عراق مبنی بر مذاکره با ایران برای انتقال گاز از ترکمنستان به گفته تحلیلگران یکی از موانع اصلی این مهم ترکیه است زیرا ترکیه درصدد تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه بوده و این مذاکره ایران با عراق برایش خوشایند نخواهد بود.
به گزارش تجارت بنا به اعلام وزیر برق عراق، بغداد مشغول مذاکره با تهران برای انتقال گاز ترکمنستان از طریق خطوط انتقال گاز ایران است. زیاد علی فاضل اخیرا با اشاره به امضای توافقنامه با ترکمنستان برای واردات ۲۰ میلیون متر مکعب گاز، گفته است که تنها مشکل عدم وجود خطوط انتقال گاز از ترکمنستان به عراق است. وی توضیح داده که عراق با ایران برای استفاده از خطوط انتقال آن مذاکره می کند و تهران نیز در حال بررسی این موضوع است و در صورت موافقت می توان در تابستان از گاز ترکمنستان استفاده کرد. به گفته وزیر برق عراق؛ توافق با ایران که سال‌هاست اجرا می‌شود، تامین ۵۱ میلیون متر مکعب گاز در روز بوده و در صورت کاهش واردات گاز از ایران نیز می‌توان از ۲۰ میلیون متر مکعب از ترکمنستان استفاده کرد. این در حالی است که ترکیه در حال اماده سازی خود برای تبدیل شدن به هاب انرژی و انتقال گاز منطقه به اروپا بوده و در همین راستا سرمایه‌گذاری زیادی داشته است.

موانع خط لوله ترکمنستان-ایران-عراق
یک کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه ترک‌ها نمی‌خواهند به ایران وابسته شوند به همین دلیل بدنبال ایجاد یک خط لوله گاز از مسیر آذربایجان-ارمنستان--نخجوان-ترکیه-عراق تا خلیج‌فارس هستند می گوید:
انتقال انرژی اکنون در منطقه خاورمیانه یک مسئله مهمی است و در این رابطه و برای انتقال انرژی حوزه خزر، اوراسیا، آسیای میانه و قفقاز راه‌های مختلفی پیشنهاد شده که یکی از این راه‌ها نیز انتقال خطوط لوله از مسیر ترکیه است. اکنون ترکیه خود را آماده می‌کند هاب انرژی و انتقال گاز منطقه به اروپا و مصرف‌کنندگان باشد و در همین راستا سرمایه‌گذاری زیادی داشته است. میرقاسم مومنی می افزاید: مهمترین مسئله برای هاب شدن ترکیه؛ زنگزور است که از طریق آذربایجان و ارمنستان خط لوله اوراسیا و آسیای میانه را استفاده کند. مسئله‌ای که وجود دارد اینکه عراق با ترکیه قرارداد منعقد می‌کند که خط لوله به جای ایران از عراق عبور کرده تا انرژی به بندر فاو و خلیج فارس انتقال پیدا کند و در واقع عملا ایران از این خط لوله کنار گذاشته می‌شود و این موضوعی است که ترکیه و عراق بشدت پیگیر آن هستند. این کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه استفاده عراق از خط لوله گاز ترکمنستان از مسیر سوآپ گازی ایران نیازمند بررسی بیشتر است، گفت: ابتدا باید بدانیم ایران چقدر ظرفیت دارد، ما اکنون خودمان بخشی از نیازهای شمال شرقی کشور را از طریق سواپ با ترکمن‌ها تامین می‌کنیم و نیازمند گاز وارداتی از ترکمنستان هستیم. بنابراین اینکه عراق چگونه از خط لوله ایران استفاده کند یک موضوع فنی و کارشناسی است سوال اینکه آیا ما این ظرفیت را داریم که گاز ترکمنستان از طریق خطوط ایران به عراق برود و یا اینکه باید خط جدیدی احداث شود؟
وی تاکید کرد: موضوع اصلی اینکه ترکیه در نظر دارد بدون حضور ایران خط لوله اجرا کند و در واقع در پی این است که وابستگی به ایران را کم کند. واقعیت این است که ترکیه تمایل ندارد که در صادرات انرژی به هر نقطه‌ای ایران دخیل باشد بعبارت دیگر به دلیل رقابت‌های سیاسی و اقتصادی که ما با ترکیه در منطقه داریم این کشور نمی‌خواهد در حوزه خطوط لوله انرژی به هر نقطه‌ای ایران دخیل باشد حتی در مسئله زنگزور حاضر نشد در منطقه ارس از طریق ایران خط لوله کشیده شود.

لزوم کاهش تنش‌های سیاسی و ژئوپلیتیک
بر اساس این گزارش دبیرکل سابق مجمع کشور‌های صادرکننده گاز نیز در این خصوص معتقد است: برای بهره برداری از مزیت منابع انرژی سرشار در ایران و حضور فعال در بازار‌های جهانی باید به کاهش تنش روی آورد.
محمد حسین عادلی دبیرکل سابق مجمع کشور‌های صادرکننده گاز ضمن بررسی اهتمام همسایگان ایران به اولویت بندی برنامه‌های توسعه‌ای در حوزه انرژی گفت: عربستان با سرمایه گذاری ۱۸۶ میلیارد دلاری در انرژی‌های سبز و تجدیدپذیر، کاهش تولید کربن و حفظ محیط زیست، ویترین قدرت نفتی مسئولیت پذیر را از خود به جهانیان ارائه می‌دهد، قطر درصدد است بزرگترین صادرکننده ال ان جی در جهان باقی بماند، ترکیه می‌خواهد هاب گازی غرب آسیا و اروپا باشد و امارات برنامه جاه طلبانه‌ای برای افزایش سهم انرژی هسته‌ای در تامین الکتریسته اجرا می‌کند، اما ایران مشخص نیست چه راهبردی در اقتصاد انرژی دارد.

استاندار خوزستان گفت: پرورش ماهی در قفس‌های دریایی در دستور کار باشد چون این کار موجب کاهش بسیاری از هزینه‌های پرورش ماهی در مزارع استان از جمله حذف هزینه‌های تأمین خوراک می‌شود. به گزارش تجارت علی اکبر حسینی محراب اظهار کرد: یکی از مزیت‌های اصلی استان ما وجود رودخانه‌های متعدد و دسترسی به آب‌های آزاد است به طور طبیعی شیلات از پتانسیل‌های مهم تولید و اقتصاد در استان محسوب می‌شود و ما در این زمینه باید از امکانات خدادادی خود به نحو احسن استفاده کنیم. وی ادامه داد: با وجود همه نخبگانی که در بخش شیلات خوزستان وجود دارد اما تولید و پرورش ماهی در قفس در استان ضعیف است؛ لذا از مدیرکل جدید شیلات استان خواستم پیگیری موضوع پرورش ماهی در قفس‌های دریایی باشد چون این کار موجب کاهش بسیاری از هزینه‌های پرورش ماهی در مزارع از جمله حذف هزینه‌های تأمین خوراک می‌شود.

مشاور معاون وزیر و مدیرکل روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور گفت: افراد برای خرید و نگهداری ماهی قرمز شب عید توصیه‌های بهداشتی سازمان دامپزشکی را جدی بگیرند.
به گزارش تجارت و به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی، امین اسدی در این خصوص اظهار داشت: مردم برای خرید ماهی قرمز شب عید نسبت به خرید از مراکز مجاز اقدام و از خرید از دوره گردها و دست فروشان خودداری کنند. به گفته وی، افراد در هنگام خرید از تماس مستقیم و حفاظت نشده با ماهی و آب خودداری کنند و از ظروف یکبار مصرف جهت حمل و جابجایی ماهی به منزل استفاده شود. وی ادامه داد: بنابر توصیه سازمان دامپزشکی مردم باید از خرید ماهیان بیمار و بی‌حال با علائم شنای غیرفعال، فاقد رنگ شفاف و دارای لکه بر پوست بدن خودداری کنند.

رهاسازی ۴۰۰ میلیون قطعه
بچه ماهی در سال
در راستای حفاظت از ذخایر ژنتیکی، سالانه ۴۰۰ میلیون قطعه بچه‌ماهی در رودخانه‌های کشور رهاسازی می‌شود.
به گزارش تجارت ناصر کرمی‌راد، مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان درباره اثرات بازسازی ذخایر در حفظ ذخایر ژنتیکی آبزیان در رادیو گفت: بازسازی ذخایر راهی برای جبران نقص‌هایی است که در تکثیر طبیعی گونه‌های آبزیان در شرایط آب و هوایی و اقلیمی فعلی به وجود می‌آید. وی افزود: برای افزایش جمعیت گونه‌های آبزیان، از نیم قرن پیش بازسازی ذخایر در کشور آغاز شده است و همچنان ادامه دارد. وی با بیان این که هر ساله در حاشیه دریای خزر و رودخانه‌های منتهی به این دریا از ۱۵ اسفند ماه اکیپ‌هایی در رودخانه‌های منتهی به دریای خزر شیل‌گذاری کرده، به صورت مصنوعی عملیات تکثیر را انجام داده و تخم‌های ماهیان لقاح یافته را به مراکز بازسازی ذخایر استان‌های گیلان، مازندران و گلستان منتقل می‌کنند، ادامه داد: تخم‌ها را پس از تبدیل شدن به لارو در استخرها پرورش می‌دهند و پس از آن که به وزن مناسب رسیدند، در مصب رودخانه رهاسازی می‌کنند و بدین ترتیب ماهیان به دریا برمی‌گردند. مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات خاطرنشان کرد: پنج گونه ماهیان خاویاری در معرض خطر انقراض، کاندید این روش هستند، زیرا تعداد برخی مولدین خاویاری طی سال‌های اخیر به صفر رسیده و برخی مولدین از جمله قره‌برون به ۱۵۰ قطعه مولد نر و ماده رسیده و در این بخش مطابق آمار، سه میلیون رهاسازی انجام شده است. وی با بیان این که در دریای خزر حدود ۲۵۰ میلیون قطعه ماهی سفید رهاسازی می‌کنیم و علاوه بر آن گونه‌های دیگری چون صوف، کپور دریایی، سیم، کپور تالابی، ماهی آزاد، اردک ماهی و غیره نیز در این دریا تکثیر و رهاسازی می‌شود، افزود: در خوزستان نیز گونه‌هایی چون بنی، گتان از گونه‌های با ارزش آب‌های داخلی هستند که سالانه ۲۰ تا ۲۵ میلیون قطعه رهاسازی می‌شود. کرمی‌راد با اشاره به این که سالانه ۴۰۰ میلیون قطعه رهاسازی انجام می‌شود، افزود: در استان گیلان ۴ مرکز بازسازی ذخایر دولتی، در مازندران ۲ مرکز، در گلستان ۳ مرکز، در خوزستان ۲ مرکز بازسازی، در سیستان و بلوچستان (زابل) یک مرکز و در آذربایجان غربی در حاشیه سد ارس یک مرکز بازسازی ذخایر فعال داریم.

صف‌های خرید همچنان پابرجاست؛

گروه کشاورزی: افزایش قیمت گوشت تا بیش از 500 هزار تومان در سال جاری یکی از اتفاقاتی بود که سفره مردم را کوچک و کوچکتر کرد و حالا معاون وزیر جهاد وعده داده که گوشت در سال آینده به کمتر از 500 هزار تومان خواهد رسید.
به گزارش تجارت معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی درباره استدلال خود برای کاهش قیمت گوشت می‌گوید که افزایش تولید گوشت داخلی به خاطر بارندگی‌های اخیر، افت قیمت نهاده و نیز توزیع نهاده مدت دار ۶ ماهه برای عشایر باعث افزایش انگیزه دامداران به تولید شده است. به گفته نوذری واردات گوشت منجمد هم نسبت به پارسال دو برابر شده و تا پایان ماه رمضان به ۱۰۰ هزار تن می‌رسد و روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن هم گوشت گرم در داخل کشور توزیع می‌شود. این در حالی است که قائم مقام وزارت جهاد کشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار درباره واردات گوشت قرمز نیز می گوید: در حال حاضر با توجه به نیاز بازار روزانه به طور میانگین ۲۰۰ تن گوشت گرم وارد کشور می‌شود.

علت تشکیل صف برای خرید
بر اساس این گزارش گوشت تنظیم بازار با قیمت ۲۹۹ هزار تومان در میادین و بازارهای میوه و تره بار با صف‌های طولانی و ساعت‌ها معطلی، در حال عرضه است. علیرضا پیمان پاک، قائم مقام وزارت جهاد کشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار درباره واردات گوشت قرمز به مهر گفت: در حال حاضر روزانه به طور میانگین ۲۰۰ تن گوشت گرم وارد کشور می‌شود. بیش از این هم با توجه به ظرفیت لجستیک و منابع ارزی، صلاح نیست که واردات بیشتری انجام شود. وی با بیان اینکه واردات به اندازه کمبودی که در بازار وجود دارد در حال انجام است، افزود: ماهانه تقریباً ۱۰ هزار تن گوشت منجمد وارد کشور می‌شود که بر اساس برنامه ریزی برای دو ماه پایان سال و ماه مبارک بوده است. همچنین در این دو ماه مجموع واردات گوشت منجمد گوساله و گوسفند ۳۰ هزار تن بوده است که بخشی در گمرکات کشور بوده و آزمایش‌های آن در حال انجام است. وی با تاکید بر اینکه برای اسفند و فروردین این ۳۰ هزار تن طبق برنامه در حال انجام است، ادامه داد: کمبودی در بازار وجود ندارد اما فاصله قیمتی باعث شده تا صف خرید طولانی باشد. ایام پیش رو اعم از ماه رمضان، شب عید و سبد ارزاق پایان سال، تقاضا برای گوشت را افزایش داده است. پیمان پاک با اشاره به آمار کشتار، تصریح کرد: شرایط در حال تعادل است. بر اساس پیش بینی که داشتیم و آمار کشتارگاه‌ها، روزانه به طور میانگین دام سنگین ۸۰۰ رأس معادل ۱۴۰ تن در استان تهران در حال کشتار است. این عدد برای دو ماه قبل ۵۰۰ رأس معادل ۷۰ تن بود. همچنین در بخش دام سبک، با افزایش ۵۰ درصدی به حدود ۱۲۰ تن رسیده است. قائم مقام وزارت جهاد کشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار این فرایند نشان می‌دهد به واسطه افزایش تقاضا، وزارت جهاد کشاورزی هم عرضه را بیشتر کرده است.
پیمان پاک گفت: صف طولانی که در شبکه‌های مجازی منتشر شده مربوط به میدان بهمن بود. ما موافق این نوع توزیع نبودیم که اصلاح شد. بر اساس این گزارش گوشت یکی از کالاهایی بود که افزایش قیمت آن در سال ۱۴۰۲ بسیاری را شوکه کرد، قیمت به بیش از ۵۰۰ هزارتومان رسید و مردم همچنان درباره قیمت سال آینده نگرانند. معاون بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی می‌گوید که قیمت گوشت قرمز در بهار سال آینده به کمتر از ۵۰۰ هزار تومان می‌رسد. احمد خانی نوذری قیمت دام زنده را هم کیلویی ۲۱۰ هزار تومان پیش بینی کرده است. در حالی که قیمت گوشت در ابتدای امسال کیلویی ۲۵۰ هزار تومان بود در چند ماه پیش بیش از ۵۰۰ هزار تومان هم عبور کرد. از نگاه کارشناسان، خشکسالی، افزایش قیمت جهانی نهاده و اجرای سیاست ارز ترجیحی در داخل کشور هزینه تمام شده تولید را دردو سال گذشته بالا برد و تولید داخلی کاهش یافت. طبق آمار سال گذشته ۱۶ میلیون راس یعنی دو برابر استاندارد دام روانه کشتارگاه شد که نشان می‌دهد دامداران نتوانسته‌اند نیاز نهاده‌ای دام‌های خود را تامین کنند.

مرغ گرم در میدان بهمن ۷۵ هزار تومان
بر اساس این گزارش توزیع مرغ گرم نیز وضعیت مطلوبی دارد و به گفته رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی مازندران، سالی بیش از ۲ میلیون تن و به صورت ماهانه حدود ۱۷۰ هزار تن گوشت مرغ تولید داریم و به همین میزان نیز تقاضا وجود دارد. امیر میران‌آملی درباره وضعیت تولید و تقاضای گوشت مرغ اظهار داشت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده وضعیت تولید گوشت مرغ به شکلی است که بازار بدون هیچ عکس‌العملی نسبت به ماه‌های گذشته در حال عرضه است یعنی هیچ کمبودی به لحاظ تولید مرغ نداریم و عرضه و تقاضا همخوانی دارد. وی قیمت مرغ گرم آماده طبخ را در میدان بهمن بین ۷۵ تا ۷۷ هزار تومان در هر کیلو در نوسان عنوان کرد. میران‌آملی گفت: وقتی گوشت قرمز گران می‌شود مردم باتوجه به قیمت مناسب‌تر به سمت گوشت سفید بیشتر رغبت پیدا می‌کنند ضمن اینکه به لحاظ حفظ سلامت نیز گوشت سفید ارجحیت دارد. وی با اشاره به رقم تولید گوشت مرغ تصریح کرد: ماهانه ۱۳۰ تا ۱۴۰ میلیون جوجه داخل سالن داریم که از این تعداد هر جوجه به میزان یک و نیم تا یک کیلو و ۶۰۰ گرم گوشت مرغ وارد بازار می‌شود یعنی سالی نزدیک ۲ میلیون تن و به صورت ماهانه حدود ۱۷۰ هزار تن گوشت مرغ تولید داریم و به همین میزان نیز تقاضا وجود دارد.