رئیس دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ادامه بررسی چالش‌های موجود در صنعت اسباب‌بازی به موضوعاتی نظیر اتحادیه نداشتن تولیدکنندگان اسباب‌بازی، استاندارد نداشتن اکثر اسباب‌بازی‌های موجود در بازار، افزایش قاچاق اسباب‌بازی، عدم قیمت‌گذاری تخصصی و... پرداخته است. به گزارش ایسنا،‌ آیدین مهدی‌زاده در بخش اول گفت‌وگو با ایسنا به بررسی چالش‌های موجود در صنعت اسباب‌بازی یعنی عدم حضور دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تدوین سند ملی اسباب‌بازی و بدون متولی بودن این صنعت و حتی گاهی تکثر متولیان آن اشاره کرد. او اکنون در بخش دوم گفت‌وگوی تفصیلی با ایسنا، با اشاره به اینکه در حوزه اسباب‌بازی اتلاف زمان و منابع وجود دارد، گفت: گویا این روند به شخصیت صنعت اسباب‌بازی تبدیل شده است. مهم‌ترین نکته این است که کلا موضوع اسباب‌بازی در هیچ ساختاری، حتی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اولویت نیست و موضوع تولید اسباب‌بازی چندان نهادینه نشده است و آن را جدی نمی‌گیرند. او با بیان اینکه دستورالعمل وظایف فرهنگی دستگاه‌ها در صنعت اسباب بازی سال ۹۳ ابلاغ شده است، اظهار کرد: اگر دستگاه‌ها حتی به ۵۰ درصد آن هم عمل کرده بودند،‌ تحول ایجاد می‌شد و حتی می‌توانستیم بگوییم ایران در زمینه اسباب‌بازی حرف اول را در غرب آسیا می‌زند. مهدی‌زاده ادامه داد: از طرفی متاسفانه این صنعت هیچ گاه دارای صنف و اتحادیه نبوده و همین موضوع باعث شده است که آمار و نظارت دقیقی در این زمینه وجود نداشته باشد. او افزود: علی‌رغم اینکه بیش از ۶ سال از تاسیس انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی می‌گذرد، اما هیچ فعالیت جدی و مشخصی در راستای ساماندهی واحدهای صنعتی انجام نداده است و هیچ چشم‌انداز مشخصی برای این حوزه ندارد. شاید حتی اگر انجمنی وجود نداشت، سرعت ما در اقدامات بیشتر هم می‌شد تا اینکه بارها از آنها حمایت کنیم، اما انجام وظایف و کارهایی مانند نظام آماری، شکل گیری اتحادیه، ساماندهی واحدهای صنفی را به زمان نامعلومی موکول کنند. مهدی‌زاده با تاکید بر اینکه وجود استاندارد در صنعت اسباب‌بازی اجباری است، گفت: تمام واحدها باید استاندارد داشته باشند در غیر این صورت،‌ اسباب‌بازی کالایی غیرمشروع و ممنوع است که باید از بازار جمع شود، اما چند درصد اسباب‌بازی‌های موجود در بازار استاندارد دارند؟

مدیرکل تعزیرات حکومتی تهران از فعالیت ۲۵ گشت تعزیرات در ماه رمضان و نوروز برای برخورد با متخلفان خبر داد. به گزارش ایسنا، احمد جعفری نسب در جمع خبرنگاران درباره تعداد گشت‌های فعال در تهران، گفت: در خصوص گشت‌های نوروزی و ماه رمضان، ۲۵ اکیپ را تشکیل دادیم که هر کدام متشکل از ۵ نفر شامل رییس شعبه، بازرسان صنف و بازرسان اتاق اصناف و جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت است که نظارت بر همه صنوف دارند به ویژه نظارت بر کالاهای اساسی ویژه ماه رمضان و عید نوروز مثل خشکبار و میوه و تره بار و پوشاک و کالاهای پروتئینی مثل گوشت و مرغ که در اولویت ما است. وی با بیان اینکه ما گشت های سیار و ثابت داریم، گفت: گشت های ثابت در بازارهای شلوغ و میادین تهران به صورت ثابت مستقرند و گشت‌های ویژه هم در میادین مستقر هستند و مردم می توانند از این طریق به گشت های مستقر ما در میادین شلوغ مراجعه کنند و اگر تخلفی دیدند را گزارش دهند. جعفری نسب گفت: تخلف‌های مختلفی در این روزها داشتیم و برندهای مختلفی داشتیم که دو تا از آنها پلمپ شد و دو تا از پروتئین فروشی‌های گوشت و مرغ در میدان بهمن که درصدد گرانفروشی بودند پلمب شدند.

دو وزنه‌بردار فوق سنگین در مورد سالی که گذشت صحبت کردند و از آرزوی خود برای سال ۱۴۰۳ گفتند. به گزارش ایسنا، آیت شریفی و علی داودی دو وزنه‌بردار فوق سنگین ایران در مورد عملکرد خود در سال ۱۴۰۲ صحبت کردند. داودی گفت: در سال ۱۴۰۲ ما در اردو بودیم و سخت گذشت. البته عادت داریم و امیدوارم همه ورزشکاران مزد زحمات و ریاضت خود را بگیرند. امیدوارم سال ۱۴۰۳ پر مدال و موفق برای ورزشکاران باشد. آیت شریفی نیز گفت: سال ۱۴۰۲ زیاد برای من دلنشین نبود چون در مسابقات خیلی نتیجه نگرفتم اما از لحاظ رکوردی شرایط بهتری داشتم. از مسئولان تقاضا دارم هوای ورزشکاران را داشته باشند و حمایت کنند. همه ورزشکاران هم به آرزوهایشان برسند. داودی در مورد شرایط خود در آستانه جام جهانی تایلند گفت: شرایط خوبی داریم و برای افتخارآفرینی و کسب بهترین مدال به همراه آیت حاضر می‌شویم. شریفی نیز بیان کرد: همه تلاش خود را می‌کنیم بهترین نتیجه را بگیریم. هفته آینده تمرینات رکوردی داریم و امیدوارم هر کسی لیاقتش را دارد به المپیک برود. شریفی در مورد رسیدن به سهمیه المپیک در جام جهانی تایلند بیان کرد: علی داودی رکورد مجموع خوبی زده و من تلاش می‌کنم از المپیک جا نمانم و اگر به المپیک نرسیدم به این دلیل است که آقای داودی بهتر کار کرده است‌.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت وزارت آموزش و پرورش ضمن اشاره به آزمون‌های «شبه‌نهایی» که در دهه آخر فروردین ۱۴۰۳ به صورت همزمان و هماهنگ کشوری برگزار خواهد شد، در خصوص رعایت سطح «امنیت» این آزمونها گفت: قطعا نیازی به رعایت الزامات امنیتی آزمون‌های نهایی در برگزاری آزمون‌های شبه‌نهایی نیست اما می‌توان این شبیه‌سازی را انجام داد. محسن زارعی در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره که آیا سطح امنیتی آزمونهای شبه‌نهایی همچون آزمون‌های نهایی خواهد بود؟ اظهارکرد: نه قطعا نیازی نیست؛ صرفا هدف از برگزاری آزمونهای شبه‌نهایی این است که دانش‌آموزان با شیوه طراحی سوال و فضای آزمون نهایی آشنا شوند لذا قطعا نیازی به رعایت الزاماتی که در آزمون‌های نهایی لحاظ می‌شود، نیست ولی تا حد ممکن می‌توانند شبیه‌سازی را انجام دهند تا دانش‌آموز به الزامات آزمون نهایی آشنا شود و اینگونه می‌توانند خود را با شرایط تطبیق دهند. وی با اشاره به اینکه بنا شده بود بسته‌ای به عنوان شیوه طراحی آزمون با همکاری معاونت متوسطه و سازمان پژوهش تدوین شود تا مبنای عملی برای طراحان آزمون نهایی، دبیران و دانش‌آموزان باشد تا دانش‌آموزان با شیوه‌های طراحی آزمون نهایی آشنا شوند افزود: به همین دلیل توصیه شد برگزاری آزمون شبه‌نهایی به بعد از ارائه این بسته موکول شود که در ششمین جلسه ستاد عالی آزمون‌ها در این خصوص تصمیم گیری و نهایتا مقرر شد در دهه آخر فروردین ماه آزمون‌های شبه نهایی به صورت هماهنگ کشوری طراحی و در ۴ عنوان درسی اعم از ۲درس تخصصی و ۲ درس عمومی در هر پایه از ۳ پایه دوره دوم متوسطه، برگزار شود.