نقش مهم رسانه‌ها در مقابله با جنگ ترکیبی

رئیس جمهور با اشاره به جایگاه مهم رسانه در مقابله با جنگ ترکیبی دشمن علیه ملت ایران گفت: امروز که راهبرد دشمن ایجاد یاس در جامعه با بزرگنمایی ضعف‌ها و ترویج «نمی‌توانید» و «نمی‌شود»ها است، تقسیم صحیح در میان رسانه‌ها، نه دسته‌بندی چپ و راست، بلکه دسته‌بندی رسانه‌های امیدآفرین در برابر یاس‌آفرین است. سید ابراهیم رئیسی عصر روز پنجشنبه در نشستی با «اصحاب رسانه» پس از شنیدن دیدگاه‌های چند نفر از نمایندگان رسانه‌ها، در سخنانی ضمن آرزوی قبولی طاعات و گرامی‌داشت یاد شهدای رسانه به ویژه شهدای رسانه در غزه و فلسطین، به جایگاه مهم رسانه در مقابله با جنگ ترکیبی دشمن علیه ملت ایران اشاره کرد و گفت: امروز که راهبرد دشمن ایجاد یاس در جامعه با بزرگنمایی ضعف‌ها و ترویج «نمی‌توانید» و «نمی‌شود»ها است، تقسیم صحیح در میان رسانه‌ها، نه دسته‌بندی چپ و راست، بلکه دسته‌بندی رسانه‌های امیدآفرین در برابر یاس‌آفرین است. رئیس جمهور نقش، شأن و رسالت رسانه‌ها در آگاهی‌بخشی، اعتمادآفرینی و مشارکت‌آفرینی در جامعه را بسیار با اهمیت توصیف و تصریح کرد: بیان رسانه‌ها و قلم فعالان این عرصه نقش مهمی در حفظ وحدت و انسجام اجتماعی و نیز در کیفیت مقابله با جنگ ترکیبی، رسانه‌ای و روانی گسترده دشمن دارد.

 

اگر چرخ تولید راه بیفتد، دو قطبی‌ها و بهانه‌جویی‌ها کنار می‌رود

امام جمعه موقت تهران حضور ۴۱ درصدی مردم در انتخابات را جهاد مقبول و سرافرازی ثابت در تاریخ انتخابات خواند و با اشاره به عملکرد دولت در یک سال گذشته گفت: در حالی که نرخ بیکاری در دولت های قبل بالا بود، نرخ بیکاری در دولت سیزدهم رو به کاهش است. حجت‌الاسلام و المسلمین کاظم صدیقی ظهر دیروز در خطبه‌های نماز جمعه تهران اظهار کرد: تقوا توشه و لباس است؛ برهنگی و بی حجابی ارزان دادن ارزش والای بانوان است، لذا لباس وقار، آبرو، زینت و مجوز ارتباط با دیگران و نشانه اجتماعی بودن است. بدن ما لباس ماست و این لباس روی بدن، لباس لباس است. وقتی بدن یعنی لباس ما از روح‌مان جدا می شود، لباس پارسایی، پاکیزگی و پرهیز از گناهان و حرام‌خوری برای ما آبرو و اعتبار است. خدا نکند انسان در خانه ابد اعتبار و آبرو نداشته و خدا و پیغمبر و ملائک او را تحویل نگیرند. وی با اشاره به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام رشد تولید و مهار تورم گفت: رهبر انقلاب می دانند که اگر اقتصاد کشور و چرخ تولید راه بیفتد، خیلی از بگومگوها و دو قطبی ها و بهانه‌جویی‌ها کنار می‎رود.

قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل
رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب در تماس تلفنی، پیام تشکر رهبری به کارشناس ارتباطات اورژانس ۱۱۵ بابل در پی نجات جان یک مادر و نوزاد گرفتار در برف را اعلام کرد. در پی نجات جان مادر و نوزاد ساکن روستای جاجن از بخش بابلکنار که از طریق راهنمایی تلفنی خانم معصومه مهرآور، مامای بخش ارتباطات اورژانس ۱۱۵ بابل صورت گرفت، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی طی تماس تلفنی مراتب خرسندی و پیام تشکر رهبر معظم انقلاب را به این همکار تلاشگر اورژانس بابل ابلاغ کردند. خانم مهرآور ۹ اسفند سال جاری در شبی که برف و بوران شدید تردد در جاده روستای جاجن در بخش بابلکنار را برای آمبولانس اعزامی این شهر با مشکل مواجه کرده بود، از طریق راهنمایی تلفنی پدر خانواده برای کمک به زایمان همسرش، زندگی مادر و نوزاد را از مرگ نجات داد در نهایت مادر و نوزاد پس از دریافت خدمات اولیه فوریت‌های پزشکی توسط «محمد جعفرزاده و رحیم کریم‌پور» تکنسین‌های اورژانس ۱۱۵ بابل که خود را با سختی زیاد و با کمک خودروهای راهداری و هلال احمر به محل ماموریت رسانده بودند به بیمارستان منتقل شدند. شهرستان ۶۰۰ هزار نفری بابل داری ۶ بخش و هفت شهر است که روستای بالا دست جاجن در قلب جنگل‌های هیرکانی در بخش بابلکنار یکی از بخش‌های ۶ گانه شهرستان بابل واقع شده است.

پیام امیرعبداللهیان به رهبران گروه‌های مقاومت فلسطین و لبنان
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پیامی خطاب به رهبران گروه های مقاومت و ملت‌های مقاوم و صبور لبنان و فلسطین، حلول ماه مبارک رمضان را تبریک گفت. در بخشی متن پیام حسین امیر عبداللهیان آمده است: دبیرکل محترم حزب‌الله لبنان و رهبران گروه های مقاومت، جناب آقای اسماعیل هنیه، رییس محترم دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین- حماس و جناب آقای زیاد نخاله، دبیرکل محترم جنبش جهاد اسلامی فلسطین، فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، بهار قرآن‌ و ماه میهمانی خداوند سبحان را به جنابعالی و همه نیروهای مقاومت و مجاهدان در برابر رژیم منفور و جنایتکار صهیونیستی و نیز به جمیع خانواده‌های معزز شهدا و مجروحان جنگ جاری و همچنین به ملت‌های مقاوم و صبور لبنان و فلسطین تبریک و تهنیت می‌گویم. مسلمانان جهان در شرایطی به استقبال این ماه عزیز رفته‌اند که رژیم اشغالگر قدس همچنان به جنایات ضدبشری و نسل‌کُشی علیه ملت مظلوم فلسطین بویژه زنان و کودکان مظلوم این سرزمین مقدس ادامه می‌دهد و اقدام مؤثر و بازدارنده از سوی نهادهای مسئول بین‌المللی از جمله شورای امنیت سازمان ملل متحد برای متوقف ساختن نسل‌کُشی رژیم اسرائیل صورت نگرفته است.

موزه نظامی ارتش در مجموعه تاریخی سعدآباد تهران بازگشایی شد
موزه نظامی ارتش که یکی از بی نظیرترین موزه‌های تاریخی جهان محسوب می‌شود، پس از ۸ سال تعطیلی و ۳ سال کار مرمت و بازسازی توسط ارتش، با حضور امیر دریادار حبیب الله سیاری، رئیس ستاد و معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد مجددا بازگشایی شد. امیر دریادار سیاری در این مراسم با بیان اینکه موزه ها نشان دهنده تاریخ، فرهنگ و تمدن ملت ها هستند، گفت: موزه ها از جایگاه بالا و ارزشمندی در کشورها برخوردار هستند به طوری که موضوع آشنایی با موزه ها، جزئی از دروس مدارس و واحدهای دانشگاهی قرار داده شده است. وی در ادامه ضمن تقدیر از کلیه مسئولان و دست اندرکاران امر بازسازی و مرمت موزه نظامی، گفت: هشت سال پیش این موزه به علت اینکه ساختمان آن ایمنی و همچنین محیط داخل آن وضعیت مطلوبی برای بازدیدکنندگان نداشت و محل های نگهداری تجهیزات و سلاح ها نیز از استاندارد های لازم برخوردار نبود، تعطیل شد.

آمریکا متهم اصلی در نقض
انواع حقوق بشر است
سخنگوی وزارت خارجه گفت : مقامات آمریکایی با فرار به جلو و فعال کردن ماشین تبلیغاتی خود در خصوص حقوق بشر در ایران، قادر نخواهند بود به تطهیر ظلم و مشارکت آمریکا در نسل‌کشی و کشتار جمعی مردم مظلوم فلسطین در غزه و کرانه باختری بپردازند. ناصر کنعانی در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس در ادامه نوشت: آمریکا در نزد وجدان بشریت و افکار عمومی جهان بخاطر مشارکت در تجهیز و تسلیح رژیم صهیونیستی متهم اصلی در نقض انواع حقوق بشر و قوانین بشردوستانه است و اقدام نمایشی و ریاکارانه این کشور مبنی بر اهتمام در تامین و ارسال مواد غذایی برای فلسطینی‌ها، چیزی از واقعیت حمایت کامل آمریکا از جنایات جنگی رژیم صهیونیستی کم نمی‌کند. استفاده سیاسی و ابزاری از حقوق بشر و سازوکارهای حقوق بشری بین المللی، بخشی از واقعیت سیاست خارجی آمریکا است. نماینده ویژه رئیس‌جمهور ایران در امور افغانستان در دیدار با «شهاب الدین دلاور» سرپرست وزارت معادن دولت سرپرست افغانستان اظهار داشت: ایران در زمینه‌های مختلف به ویژه در بخش استخراج معادن آماده همکاری با افغانستان است. دفتر مطبوعاتی وزارت معادن طالبان اعلام کرد که شهاب‌الدین دلاور، سرپرست این وزارتخانه در دیدار «حسن کاظمی قمی» سفیر و نماینده ویژه رئیس‌جمهور ایران در امور افغانستان، در مورد «اهمیت روابط دوجانبه میان ۲ کشور و دستاوردهای امارت اسلامی در بخش معدن گفت‌وگو کرده است».

در گفت‌و‌گوی «تجارت» با هادی حق‌شناس کارشناس اقتصادی بررسی شد؛

گروه اقتصاد کلان – صدیقه بهزادپور: فرزین رئیس کل بانک مرکزی اخیراً اعلام کرد؛ برنامه بانک مرکزی برای نرخ تورم در سال ۱۴۰۳، قرار گرفتن نرخ تورم نقطه به نقطه پایان سال در کانال ۲۰ درصد است . فرزین در توجیه این اظهارات خود گفت: در ابتدای سال جاری کشور با تشدید انتظارات تورمی و افزایش نرخ تورم به خصوص در فروردین ماه مواجه بود که با اجرای برنامه‌ها و اقدامات بانک مرکزی تورم نقطه به نقطه شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در سال ۱۴۰۲ روند کاهشی قابل ملاحظه ای به خود گرفت و از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن ماه ۲۲ واحد کاهش پیدا کرد. به گفته رئیس کل بانک مرکزی با اجرای قانون جدید بانک مرکزی و افزایش اختیارات این بانک انتظار می‌رود توسعه سامانه های نظارت ادامه یابد تا بانک مرکزی با افزایش نظارت برخط بتواند از ایجاد ناترازی های بانک ها نیز جلوگیری کند. اما کارشناسان معتقدند دولت با توجه به اینکه در سال پایانی دوره چهارساله خود قرار دارد، ترجیح می دهد از هر گونه اقدام ریسک پذیری دوری کند، از سوی دیگر هیچ چشم اندازی برای بهبود روبط تجاری – اقتصادی ایران با دیگر کشورها و یا فرجامی خوش برای برجام نیز به چشم نمی خورد، به این ترتیب و طیِ مسیر 1403 با فرمان 1402 پیش بینی می شود تغییر چندانی در وضعیت اقتصادی کشور به شکل چشمگیر مشاهده نشود و در خوش بینانه ترین حالت نرخ تورم در سال آینده به حدود 30 تا 40 درصد برسد.

ایران در مسیر ثبات افزایش تورم سالانه
هادی حق شناس کارشناس اقتصادی در این باره به «تجارت» گفت: تورم سالانه به عنوان یک شاخص مهم بر همه بخش های اقتصادی و غیراقتصادی تاثیرگذار است که نوسان خود نرخ تورم نیز به بسیاری از رخدادهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی داخل و خارج از کشور دارد، از این رو بر اساس آنچه که مشاهده می شود پیش بینی می گردد، چنانچه اتفاق مهم اقتصادی – سیاسی دیگری رخ ندهد، دولت نیز ترجیح می دهد در همین مسیر سال فعلی با پرهیز از انجام هر گونه اقدامی، درصد ریسک در فعالیت های خود در حوزه های اقتصادی و ... را کاهش دهد و به این ترتیب افزایش تورم در سال آینده نیز بسیار متفاوت از سال جاری نخواهد بود در نتیجه گرانی بسیاری را در کشور شاهد نخواهیم بود. البته این امر هم مشروط به این است که دولت و مجلس بتوانند سیاست های مالی – پولی را به صورت متعادل در کشوراجرایی کنند تا منجر به ناترازی در بودجه وبانک ها نشود و تسهیلات تکلیفی عاملی برای تشدید ناترازی ها نباشد.

پیش بینی شباهت اقتصاد 1402 با سال آینده
این کارشناس اضافه کرد: با توجه به لایحه بودجه مجلس که تا کنون اعلام شده از یک سو و چشم انداز تیره و تار نافرجام برجام و استمرار تحریم ها و روابط تجاری – اقتصادی نامطلوب خارجی ، پیش بینی می شود دولت به سیاست ها و برنامه های خود در سال 1402 در سال آتی ادامه دهد و تورم سال آینده تفاوت معناداری با نرخ تورم کنونی پیدا نخواهد کرد و حتی در صورت ایجاد تغییراتی کم تغییرچندانی در نرخ تورم و قیمت ها ایجاد نخواهد شد و وضعیت اقتصادی در سال 1403 تفاوت چندانی با سال جاری پیدا نمی کند.

چرا تورم ایران کاهشی نمی شود؟
او دلیل پایداری و استمرار نرخ افزایشی سالانه تورم در ایران در مقایسه با روند کاهشی شدن تورم در برخی از کشورها مانند آرژانتین با وجود تورم انفجاری گفت: شرط کاهش تورم در هر کشور مشروط به این است که دولت و مجلس بتوانند سیاست های مالی – پولی را مصوب کنند که منجر به ناترازی در بودجه و بانک ها نشود و مصوباتی برای اعطاء تسهیلات به بانک ها بدون در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی و... صادر نشود، قطعاً ایران هم با برخورداری از اراده ای قاطع مانند آنچه که در کشورهای دیگر وجود دارد می تواند شاهد نزولی شدن منظم نرخ تورم در جامعه باشد که در حال حاضر فاقد چنین امتیازی در ایران هستیم .

فقدان اراده قاطع و سیاست های پولی – مالی مطلوب
حق شناس با بیان اینکه منشاء تورم در اقتصاد ایران معمولاً از سیاست های پولی ایجاد می شود گفت: سیاست های مطلوب پولی – مالی تاثیر مستقیمی در ایجاد ناترازی ها دارد ، اما چنین سیاستی در این زمینه وجود ندارد در نتیجه نمی توان به کاهش تورم امید داشت، چرا که اختلالات فراوانی در کشور در این عرصه وجود دارد که درمانی برای آن در دایره سیاست گذاری های ایران با فقدان جهت گیری و سیاست های متقن و انضباطی پیش بینی نمی شود و حتی با وجود تحریم ها شرایط هر روز بیش از روز گذشته دشوار می شود. او اضافه کرد: سیاست گذاری وبرنامه ریزی های اشتباه حاکمیت در سال های خیر باعث شده در نتیجه اِعمال تحریم های فراوان و متعدد چندصد میلیارد دلار درآمد نفتی را در نتیجه محدودیت های ایجاد شده برای صادرات نفت و گاز از دست بدهیم ، که از مسائل مهم در ایجاد اخلال در حوزه اقتصادی محسوب می شود.

پیش بینی خوش بینانه تورم در سال 1402
او درباره عوامل تاثیرگذار در ایجاد رویکردی که می توان از آن به عنوان ورشکستگی اقتصادی یک دولت یاد کرد گفت: شاخص های فلاکت، خط فقر، بدهی ها، بیکاری و... از جمله پارامترهایی محسوب می شوند که با گذشتن از خط قرمز می توان گفت که یک کشور در آستانه ورشکستگی قرار دارد، هر چند به کارگرفتن این اصطلاح برای کشورها شاید کمی درست نباشد اما قطعاً بیانگر شرایط بسیار نامطلوب اقتصادی یک کشور است که نشان از سقوط آن جامعه به گودال فقر دارد. اگر همین نرخ تورم را در سال آینده داشته باشیم، باید گفت که شاخص فلاکت ایران نزدیک 50 درصد خواهد بود و در خصوص نرخ تورم در سال آینده هم باید گفت در خوش بینانه ترین حالت حدود 30 تا 40 درصد خواهد بود. اما کامبیزافسری کارشناس بازار طلا و ارز نگاه متفاوت تری به بازار سرمایه و نرخ تورم در سال آینده دارد، او می گوید: در سال آینده چشم‌انداز چندان مثبتی درباره شرایط تورمی وجود ندارد. چون هم دولت همه کالاها را گران کرده و هم مالیات‌های سال آینده فشار بسیاری به اصناف وارد خواهد کرد و به دنبال آن، فشار تورمی به بخش ارز و سکه منتقل می‌شود. ارز پول ترکیه هم به‌عنوان شریک تجاری ایران در حال افت است و این موجب می‌شود ایران تورم وارداتی هم داشته باشد.

تاثیر انتخابات آمریکا در بازار 1403 ایران
افسری در پاسخ به اینکه انتخابات آمریکا چقدر بر مسیر بازار ارز در سال 1403 اثرگذار خواهد بود، می‌گوید: «انتخابات آمریکا ممکن است کمی تب‌وتاب ایجاد کند اما این را باید در نظر داشت که آمریکا تا امروز هرچه می‌توانسته انجام داده است و هیچ تحریم جدید دیگری نمانده که آمریکا بخواهد علیه ایران اعمال کند. بنابراین گمان نمی‌کنم انتخابات آمریکا پارامتری باشد که بتوان در تعیین مسیر ارز در سال آینده روی آن حساب کرد. سال آینده بیشتر شرایط تورمی برای اقتصاد تعیین‌کننده است. کسری بودجه دولت و کاهش ارزش ریال خیلی اثرگذار خواهد بود. او پیش‌بینی می‌کند که چون دولت در‌حال‌حاضر در بازار مبادلات ارز و طلا، قدری طلا و سکه می‌فروشد و احتمالا این اقدامات را در سال آینده هم ادامه خواهد داد، احتمالا سال آینده نرخ ارز نسبت به طلا و سکه رشد بیشتری خواهد داشت، چراکه عرضه محدودتری دارد.

فرزین سیاست‌های بانک‌ مرکزی در سال آینده را تشریح کرد

گروه اقتصاد کلان: رئیس کل بانک مرکزی از افزایش بسیار خوب منابع ارزی بانک مرکزی در سال جاری، کاهش ۲۲ درصدی نرخ تورم نقطه به نقطه از ابتدای سال تا پایان بهمن ماه و گشایش های ارزی اخیر خبر داد و اعلام کرد: برنامه‌ریزی بانک مرکزی برای پایان سال آینده دستیابی به نرخ رشد نقدینگی ۲۳ درصد با دامنه مثبت و منفی دو درصد و همچنین قرار گرفتن نرخ تورم نقطه به نقطه پایان سال آینده در کانال ۲۰ درصد است. به گزارش «تجارت»، محمدرضا فرزین در دیدار پایان سال مدیران عامل بانک ها ضمن ارائه گزارشی از آخرین تحولات اقتصادی کشور، برنامه‌های بانک مرکزی برای سال ۱۴۰۳ را در حوزه‌های مختلف سیاستگذاری تشریح کرد. رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به آخرین شاخص ها و تحولات اقتصادی کشور در بخش های مختلف تاکید کرد: براساس آمارهای مقدماتی، نرخ رشد اقتصادی کشور طی ۹ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل معادل ۴.۵ درصد بوده است که با توجه به شرایط فعلی و نرخ رشد کشورهای منطقه در سال ۲۰۲۳ نرخ رشد مطلوبی محسوب می‌شود.

نرخ رشد بالای ۱۶ درصد در بخش نفت
فرزین افزود: در دوره مورد بررسی، بخش نفت نرخ رشد بالای ۱۶ درصد را تجربه کرده است که ناشی از اجرای طرح‌های توسعه‌ای در راستای افزایش ظرفیت تولید نفت کشور در سال جاری بوده است. امید است در سال آینده نیز به دلیل سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در این حوزه، رشد این بخش تداوم یابد. به گفته رئیس کل بانک مرکزی، در بخش خدمات نیز برخلاف رویه رشد پایین سال‌های گذشته، نرخ رشد حدود چهار درصد بوده است و در برخی بخش‌ها مانند حمل و نقل و بخش‌های عمده فروشی و خرده فروشی نیز نرخ‌های رشد مناسبی محقق شده است. فرزین خاطرنشان کرد: رشد بخش کشاورزی در ۹ ماهه اخیر معادل ۰.۷ درصد بوده است که نسبت به سال گذشته اندکی کاهش نشان می‌دهد. در گروه صنایع و معدن هم نرخ رشد ۹ ماهه معادل ۳.۹ درصد تحقق یافته که نسبت به دوره مشابه سال گذشته کاهش یافته است. البته برخی از بخش‌های زیرمجموعه صنعت و معدن نرخ‌های رشد بالاتری داشته‌اند. رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: مصرف خصوصی طی ۹ ماهه سال جاری معادل ۴.۲ درصد رشد پیدا کرده است. همچنین تشکیل سرمایه ثابت ناخالص رشدی معادل ۴.۵ درصد و صادرات کالاها و خدمات نیز رشدی معادل ۱۷.۹ درصد را در 9 ماهه سال جاری تجربه کردند. از سوی دیگر واردات کالا و خدمات نیز تنها ۵.۳ درصد رشد داشته و این مهم موجب شده است تولید ناخالص داخلی با قیمت بازار معادل پنج درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یابد که نرخ رشد نسبتاً مطلوبی در سال جاری محسوب می‌شود.

نرخ تورم نقطه به نقطه در سطح مناسبی از کانال ۳۰ درصد است
فرزین همچنین در ادامه این نشست با اشاره به اقدامات بانک مرکزی برای مهار تورم و نرخ رشد نقدینگی در سال جاری هم گفت: در ابتدای سال جاری کشور با تشدید انتظارات تورمی و افزایش نرخ تورم به خصوص در فروردین ماه مواجه بود که با اجرای برنامه‌ها و اقدامات بانک مرکزی تورم نقطه به نقطه شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در سال ۱۴۰۲ روند کاهشی قابل ملاحظه­ ای به خود گرفت. به نحوی که بر اساس محاسبات بانک مرکزی نرخ تورم نقطه به نقطه از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن ماه ۲۲ واحد کاهش پیدا کرده است. وی افزود: برای پایان سال جاری نیز برآورد می‌شود نرخ تورم نقطه به نقطه در سطح مناسبی از کانال ۳۰ درصد قرار گیرد که این امر مطابق با هدف از پیش تعیین شده است. رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: هدف نرخ رشد نقدینگی در پایان سال جاری حدود ۲۵ درصد تعیین شده است که در دی ماه نیز نرخ رشد نقدینگی معادل ۲۵.۴ درصد بوده است. باید توجه کرد نرخ رشد ۲۵ درصد معادل نرخ رشد نقدینگی تعادلی بلندمدت اقتصاد ایران در ۴۰ سال اخیر است. دستیابی به این مهم به معنای عبور و پشت سر گذاشتن یک دوره پرفشار نقدینگی چهار ساله و رسیدن به شرایطی باثبات براساس متغیرهای اقتصاد کلان است.
آخرین وضعیت ارزی
رئیس کل بانک مرکزی همچنین درباره آخرین وضعیت ارزی کشور گفت: بانک مرکزی در سال جاری سیاست تثبیت اقتصادی را در دستورکار قرار داد که به دنبال اجرای این سیاست آرامش در بازارها برقرار شد. مادامی که نقدینگی و انتظارات تورمی کنترل شود، نرخ ارز افزایش شدیدی نخواهد داشت. فرزین تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون حدود ۷۸ میلیارد دلار ارز به نرخ حمایتی و غیرحمایتی تخصیص داده شده که از این میزان حدود ۶۷ میلیارد دلار تامین و پرداخت شد. این عملکرد در زمینه تامین ارز مورد نیاز کشور یک رکورد محسوب می‌شود. رئیس کل بانک مرکزی گفت: منابع ارزی بانک مرکزی رشد بسیار خوبی نسبت به سال‌های گذشته تجربه کرده و میزان ارز عرضه شده به بازار نسبت به سال‌های ۱۳۹۹، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ قابل توجه بوده که منجر به رشد تشکیل سرمایه به ویژه در ماشین‌آلات شده است. فرزین افزود: در حال حاضر حراج سکه و طلا در مرکز مبادله طلا و ارز ایران صورت می گیرد و انتظار می‌رود در آینده فروش اسکناس ارز نیز در این مرکز انجام شود. توسعه فعالیت های مرکز مبادله یکی از برنامه‌های بانک مرکزی بوده و امید می‌رود بازار سلف و آتی نیز در این نهاد راه اندازی شود. وی افزود: در مجموع باید گفت که با توجه به نسبی بودن متغیرها در اقتصاد، اهداف تعیین شده در ابتدای سال در حوزه متغیرهای واقعی اقتصاد و همچنین در خصوص متغیرهای پولی اقتصاد به تحقق نزدیک بوده است.

سیاست‌ها و برنامه‌های بانک مرکزی در سال آینده
رئیس کل بانک مرکزی در ادامه این نشست تصریح کرد: برنامه‌ریزی بانک مرکزی دستیابی به نرخ رشد نقدینگی ۲۳ درصد با دامنه مثبت و منفی دو درصد در پایان سال آینده است. تغییر اندک نرخ رشد هدف سال آینده نسبت به سال جاری به دلیل بهبود رشد اقتصادی و ممانعت از اثرات رکودی کنترل نقدینگی است. به گفته فرزین، برنامه بانک مرکزی برای نرخ تورم در سال ۱۴۰۳، قرار گرفتن نرخ تورم نقطه به نقطه پایان سال در کانال ۲۰ درصد است که در این صورت هدف بلند مدت در دسترس خواهد بود.

آزادسازی منابع ارزی در کشورهای خارجی است
رئیس کل بانک مرکزی همچنین گفت: در حوزه ارزی یکی از مهم ترین سیاست های بانک مرکزی در سال آینده، آزادسازی منابع ارزی مان است که در کشورهای خارجی داریم و تمرکز اصلی مان روی این موضوع خواهد بود. ما منابع بسیار زیادی در کشورهای خارجی داریم که به دنبال این هستیم با همکاری دستگاه های مختلف در دولت بتوانیم این منابع را آزاد کنیم و از این منابع برای سرمایه گذاری و رشد کشور استفاده شود. همچنین گشایش های بسیار خوبی که دو - سه هفته اخیر داشتیم و فاینانس های جدیدی که انجام شده در روند رشد سرمایه گذاری کشور در سال آینده تاثیر بسیار مستقیم خواهد داشت.

حضور بانک مرکزی در بازارهای طلا و ارز ادامه خواهد داشت
وی افزود: بانک مرکزی همچنان تلاش خواهد کرد تا با اعمال سیاست های ارزی، نوسانات نرخ ارز را به حداقل برساند و حضور بانک مرکزی در بازارهایی مانند طلا و ارز تداوم خواهد داشت. رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه هدف این بانک، تامین تمام منابع مورد نیاز سرمایه گذاری و تجارت کشور است، گفت: در زمینه سرمایه گذاری با آزادسازی منابع و نیز گشایش هایی که در همین دو سه هفته اخیر در برخی کشورها رخ داده و فاینانس‌های بسیار خوبی که انجام شده است، انتظار می‌رود رشد سرمایه گذاری کشور مستقیماً متاثر گردد. دکتر فرزین افزود: بانک مرکزی به گونه‌ای در مرکز مبادله عمل خواهد کرد که برای طرح هایی که نیاز ارزی دارند، اوراق ارزی منتشر شود و حتی در حوزه فاینانس وارد خواهد شد تا این گونه سرمایه گذاری دچار محدودیت ارزی نشود. به گفته رئیس کل بانک مرکزی، عملکرد مطلوب نظام بانکی اولویت اصلی بانک مرکزی است و بانک مرکزی بنگاه اقتصادی نیست که به دنبال سودآوری باشد.

«تجارت» از جلسه شورای گفت و گوی بخش خصوصی استان تهران گزارش می دهد

گروه صنعت و تجارت: جایگاه بخش خصوصی در صنعت برق کشور کجاست؟ آیا خصوصی سازی در این صنعت امکان پذیر و ممکن بوده است؟ چرا همچنان با وجود تغییر دولت ها و سیاست ها در حوزه انرژی کماکان مشکل ناترازی برقی ادامه دارد؟ به گزارش «تجارت»، یکی از اهداف خصوصی‌‌سازی، تامین امنیت برق کشور در بلند‌‌مدت بود و برای این منظور لازم بود ظرفیت و توان مالی بخش‌‌خصوصی به کمک دولت‌ بیاید و ظرفیت تولید نیروگاه‌ها توسعه یابد. چرا که دولت خود توان تامین مالی برای اجرای پروژه‌‌‎های صنعت برق با سالانه چندین میلیارد دلار سرمایه لازم را نداشت و باید از ظرفیت‌‌های مالی بخش خصوصی استفاده می‌کرد. بنابراین یکی از پیش‌‌نیازهای رسیدن به این هدف، تغییر رویکرد به برق از «خدمت» به «کالا» بود که منجر به راه‌‌اندازی بازار برق شد. به بیان بهتر خصوصی‌‌سازی و راه‌‌اندازی بازار برق با این نگاه صورت گرفت که برق یک کالا باشد و نه یک خدمت؛ در حالی که تا قبل از دهه ۱۳۸۰ نگاه به برق مشخصا به عنوان یک خدمت بوده است. به گفته کارشناسان بخش خصوصی از ورود به صنعت برق دلزده و ناامید شده و این مساله حاصل سیاست‌های اشتباه وزارت نیرو در عدم رعایت قانون و نگاه غیراقتصادی مدیران این وزارتخانه به موضوع است. در حقیقت نگاه دوگانه‌‌ای به سیاستگذاری در بدنه وزارت نیرو نسبت به برق وجود دارد، به‌طوری که برخی برق را هنوز به عنوان خدمتی می‌‌بینند که در تعیین قیمت آن تنها باید بهای تمام‌‌شده آن را لحاظ کرد، بدون اینکه در نظر بگیرند، ورود به تولید برق تنها یکی از گزینه‌های پیش روی یک سرمایه‌‌گذار است و در برابر صنایع دیگری چون فولاد، پتروشیمی یا ساختمان به هیچ‌وجه جذابیت لازم را برای جذب سرمایه و سرمایه‌‌گذار ندارد. علاوه بر این، سرمایه‌‌گذاری در صنعت برق با ریسک‌‌های مضاعفی همچون عدم پرداخت به‌‌موقع مطالبات بدون لحاظ خسارت تاخیر در پرداخت، اجرا نشدن یا اجرای سلیقه‌‌ای قوانین و مقرراتی همچون اصلاح نرخ، تغییرات پی‌‌درپی در مقررات و... نیز مواجه است.
اما نود و نهمین جلسه شورای ‌گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران با حضور علیرضا فخاری استاندار تهران و رئیس این شورا و محمود نجفی عرب، رئیس اتاق تهران و دبیر این شورا برگزار شد. در این جلسه، محمدرضا صاحبی پسندیده، معاون قضایی دادگستری کل استان تهران درخصوص نحوه همکاری مشترک شورای ‌گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با ستاد اقتصاد مقاومتی استان تهران گزارشی ارائه کرد. همچنین مدیرعامل شرکت با اشاره به عدم ایجاد ظرفیت جدید در تولید برق، از احتمال تشدید مساله ناترازی برق در سال 1403 گفت.

ضرورت ارائه گزارش عملکرد و برنامه
علیرضا فخاری در این نشست گفت: با ارائه این گزارش عملکرد، امکان این ارزیابی که کدام نهاد در رفع موانع موثرتر واقع شده و کدام نهاد باید بیشتر هماهنگ شود، فراهم ‌می‌شود. او هم‌چنین با بیان اینکه «مشکلاتی که در سال جاری در مسیرمان قرار گرفت، بسیار زیاد بود» افزود: با وجود این مسایل از ناترازی‌ها گرفته تا عدم هماهنگی‌ها، توفیقاتی هم حاصل شد که نباید نادیده انگاشته شود. فخاری در ادامه از ضرورت ارائه برنامه شورا برای سال جدید سخن گفت و افزود: لازم است، برنامه‌ای تهیه شود تا بدانیم قرار است روی چه موضوعاتی متمرکز شویم. در عین توجه به این برنامه، رتق و فتق امور جاری نیز انجام گیرد. مقصود من برنامه‌ای کمّی و قابل اندازه‌گیری است.

نگرانی از کمبود دارو در ابتدای سال جدید
رئیس اتاق تهران نیز در ابتدای این جلسه ضمن تبریک آغاز ماه مبارک رمضان و شادباش پیشاپیش نوروز و سال نو، اظهار امیدواری کرد که اقتصاد کشور و مردم و بخش خصوصی، سال آینده مشکلات کمتری را تجربه کنند. محمود نجفی‌عرب نیز در سخنانی بر ارائه گزارش عملکرد سال 1402 شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش‌خصوصی در اولین جلسه سال آینده و نیز ارائه برنامه کلان سال 1403، تاکید کرد. رئیس اتاق تهران سپس از آمادگی اتاق تهران برای برگزاری دو همایش بزرگ با موضوع خصوصی‌سازی‌ها و مالیات‌ستانی، در سال آینده از سوی اتاق تهران و با همکاری دستگاه‌های اجرایی خبر داد و یادآور شد که طی این دو سمینار، علاوه بر تحلیل ناکامی‌ها در اجرای مناسب قانون اصل 44 و آسیب‌هایی که مالیات‌ستانی دولت در سال جدید به همراه خواهد داشت، نظرات و پیشنهادهای بخش خصوصی مطرح خواهد شد. او گفت: به نظر می‌رسد که دولت برای جبران کسری منابع، به سمت دریافت مالیات سنگین از واحدهای تولیدی و اقتصادی معلوم‌الحال سوق پیدا کرده‌است.

«تجارت» بررسی می‌کند؛

گروه انرژی: آمارهای اوپک نشان می‌دهد متوسط قیمت نفت ایران در سال ۲۰۲۳ کمی بیش از ۸۰ دلار بوده است. این در حالی است که دولت در بودجه سال جاری خورشیدی صادرات روزانه ۱.۵ میلیون بشکه نفت را گنجانده و قیمت آن را از ۸۵ دلار در نظر گرفته بود.
به گزارش تجارت قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال دیروز جمعه با ۲۰ سنت معادل ۰.۲۳ درصد کاهش به ۸۵ دلار و ۲۲ سنت رسید. آژانس بین المللی انرژی در روز پنج شنبه برای چهارمین بار پیاپی از ماه نوامبر، پیش‌بینی خود برای رشد تقاضا در ۲۰۲۴ را افزایش داد. این در حالی است که تولید نفت ایران با کاهش مواجه شده است.
بر اساس این گزارش سازمان کشور‌های صادرکننده نفت، اوپک، در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود اعلام کرد که تولید نفت ایران برای دومین ماه متوالی کاهش یافته است. بر اساس این گزارش که در سایت اوپک منتشر شده است، تولید روزانه نفت ایران در ماه فوریه نسبت به ژانویه ۱۵ هزار بشکه و نسبت به دسامبر سال گذشته میلادی ۲۴ هزار بشکه افت کرده است. آمارهای اوپک نشان می‌دهد ایران در ماه گذشته روزانه سه میلیون و ۱۴۸ هزار بشکه تولید نفت خام داشته است. اخیرا گزارش کنگره آمریکا به همراه برخی شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها نیز از افت صادرات نفت ایران خبر داده بود. صادرات نفت ایران از پاییز امسال سیر نزولی داشته است؛ موضوعی که باعث کاهش تولید نفت در دو ماه گذشته شده است. آمارهای کنگره آمریکا و شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها نشان می‌دهد متوسط صادرات روزانه نفت ایران در سال ۲۰۲۳ حدود ۱.۳ میلیون بشکه بوده است. این رقم در تابستان به بالای ۱.۵ میلیون بشکه اوج گرفت، اما از پاییز روند نزولی گرفت. از طرفی گزارش کنگره آمریکا نشان می‌دهد ایران تخفیف‌های زیادی به پالایشگاه‌های چینی می‌دهد و دلال‌های بین‌المللی نیز برای دور زدن تحریمهای نفتی از ایران پول می‌گیرند. ایران قبل از تحریم‌های آمریکا روزانه ۳.۸ میلیون بشکه تولید نفت و ۲.۵ میلیون بشکه صادرات نفت و میعانات گازی داشت.

روند افزایشی قیمت نفت در مسیر معکوس شد
بر اساس این گزارش نفت در معاملات روز جمعه با کاهش قیمت روبرو شد، اما تحت تاثیر کاهش چشمگیر ذخایر نفت و سوخت آمریکا و حملات پهپادی به پالایشگاه‌های روسیه، در مسیر ثبت چهار درصد رشد هفتگی قرار دارد. در این خصوص رویترز در گزارشی آورده است: نشانه‌های کندی فعالیت اقتصادی در آمریکا، بعید است باعث شود فدرال رزرو، کاهش نرخ بهره را قبل از ژوئن، آغاز کند، زیرا آمار‌های دیگر، افزایش بیش از حد انتظار قیمت‌های تولیدکننده در فوریه را نشان داد. آژانس بین المللی انرژی برای نخستین بار از زمان آغاز حملات نیرو‌های مسلح یمن به کشتی‌های اسرائیلی در دریای سرخ در نوامبر، پیش بینی خود از رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۴ را بالا برد و اکنون انتظار دارد تقاضای جهانی برای نفت در سال میلادی جاری، به میزان ۱.۳ میلیون بشکه در روز رشد کند. این برآورد، ۱۱۰ هزار بشکه در روز بالاتر از برآورد گزارش ماه گذشته آژانس است. در پی تمدید توافق کاهش تولید اوپک پلاس، آژانس بین المللی انرژی، اندکی کمبود عرضه را برای امسال پیش بینی می‌کند در حالی که ماه گذشته، انتظار مازاد را داشت. عامل دیگری که از قیمت نفت پشتیبانی کرد، حملات پهپادی اوکراین به پالایشگاه‌های نفت روسیه در روز چهارشنبه، برای دومین روز متوالی بود که باعث آتش سوزی در بزرگترین پالایشگاه روسنفت شد. این یکی از شدیدترین حملات صورت گرفته به بخش انرژی روسیه در ماه‌های اخیر بود. اداره اطلاعات انرژی آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد ذخایر نفت آمریکا در هفته گذشته که پالایشگاهها، تولیدشان را افزایش دادند، کاهش غیرمنتظره‌ای پیدا کرد و همزمان، ذخایر بنزین با رشد تقاضا، کاهش یافت.

اختلالات کشتیرانی به نفع نفت شد
گفتنی است از دیگر عوامل افزایش صعودی نفت افزایش نیاز به سوخت کشتی‌هایی است که مسیر خود را از دریای سرخ تغییر می دهند. آژانس بین‌المللی انرژی در جدیدترین گزارش ماهانه خود، با اشاره به چشم‌انداز اقتصادی روشن‌تر آمریکا، پیش‌بینی کرد تقاضای جهانی برای نفت، بیش از حد انتظار رشد می‌کند.
این آژانس مستقر در پاریس، با توجه به این که عملیات دریایی یمن در دریای سرخ، عرضه را به تاخیر می‌اندازد، در پیش‌بینی قبلی خود تجدید نظر کرد و برآوردش از تقاضای جهانی برای نفت را ۱۱۰ هزار بشکه در روز بالا برد. آژانس بین‌المللی انرژی اکنون انتظار دارد تقاضای جهانی برای نفت در سال میلادی جاری، ۱.۳ میلیون بشکه در روز رشد کند.

گزارش «تجارت» از انتخابات ریاست جمهوری روسیه؛

گروه جهان: 110 میلیون شهروند روس از دیروز –جمعه- 25 اسفند در جریان انتخاباتی سه روز از ۱۵ تا ۱۷ مارس ۲۰۲۴ (۲۵ الی ۲۷ اسفند) پای صندوق‌های رای حاضر شدند تا رئیس‌جمهور آینده کشور را انتخاب کنند. در این انتخابات که به شکل عجیبی برای اولین بار در مدت زمان سه روز و در 28 ناحیه به صورت آنلاین برگزار می‌شود به نظر می‌رسد ولادیمیر پوتین، سیاست‌مدار کهنه‌کار و رئیس‌جمهور فعلی روسیه، راه سختی برای پنجمین دوره حضور خود در کرملین نخواهد داشت.
به گزارش «تجارت»، رای دهندگان روسی در شرق دور روسیه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و سایر نواحی این منطقه ۸ صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه به صندوق رای انداختند. روسیه بیش از ۹۰ هزار حوزه رای‌گیری را از ساعت ۸ صبح تا ۲۰ به وقت محلی از ۱۵ تا ۱۷ مارس ایجاد کرده است. با توجه به گستره وسیع روسیه در چندین منطقه زمانی، «کامچاتکا» و «چوکوتکا»، واقع در منطقه شرق دور، نخستین مناطقی هستند که شروع به رای‌گیری کردند. شعبه‌های رای گیری در کالینینگراد، واقع در انتهای غربی روسیه، آخرین مراکزی خواهند بود که رای‌گیری را آغاز می‌کنند. بر اساس داده‌های منتشر شده توسط کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه، حدود ۱۱۰ میلیون شهروند روسیه واجد شرایط رای دادن هستند، از جمله بیش از ۱.۸ میلیون نفر در خارج از کشور زندگی می‌کنند. بر اساس مقررات انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه، کاندیدایی که بیش از ۵۰ درصد آرا را کسب کند، پیروز خواهد شد. در مواردی که بیش از دو کاندیدا وجود داشته باشد و هیچ کدام ۵۰ درصد آرا را کسب نکند، کمیسیون مرکزی انتخابات دور دوم رای‌گیری را برای دو نفر اول اعلام می‌کند. نامزدی که بیشترین آرا را در دور دوم کسب کند به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب خواهد شد. کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه نتایج انتخابات را حداکثر تا ۲۸ مارس تایید خواهد کرد و متعاقبا نتایج را ظرف سه روز پس از تایید اعلام می‌کند.

رقابت چهار نامزد برای فتح کرمیلن
برای اولین بار از سال ۲۰۰۸، تنها چهار گزینه در رای گیری وجود خواهد داشت: لئونید اسلوتسکی از حزب لیبرال دموکرات روسیه (LDPR)، ولادیسلاو داوانکوف از مردم جدید، نیکولای خاریتونوف از حزب کمونیست فدراسیون روسیه (KPRF) و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فعلی روسیه که برای پنجمین بار به عنوان یک نامزد مستقل نامزد شده است. کمیسیون انتخابات از ثبت نام سرگئی مالینکویچ، نامزد ریاست جمهوری از حزب کمونیست‌های روسیه و بوریس نادژدین از حزب ابتکار مدنی خودداری کرد و دلیل آن نیز درصد بالایی از امضاهای نامعتبر ارائه شده در حمایت از آنها بود. این درصد بالاتر از ۵٪ مجاز بود. نادژدین گفته است که قصد دارد از این تصمیم به دادگاه عالی روسیه تجدید نظر کند.
پوتین ۷۱ ساله رئیس جمهور فعلی روسیه پنجمین انتخابات ریاست جمهوری وی پس از رای‌گیری‌های سال‌های ۲۰۰۰، ۲۰۰۴، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۸ خواهد بود. او بهترین نتیجه خود را در سال ۲۰۱۸ با کسب ۷۶.۶۹ درصد آرا نشان داد. «اسلوتسکی»، ۵۶ ساله، از می ۲۰۲۲ رهبری حزب لیبرال دموکرات را بر عهده دارد. او رئیس کمیته امور بین الملل دومای ایالتی است و سومین نامزد ریاست جمهوری در تاریخ حزب خود شد. «خاریتونوف»، ۷۵ ساله، عضو هر هشت جلسه دومای دولتی روسیه بوده است. این دومین انتخابات ریاست جمهوری او خواهد بود. «ولادیسلاو داوانکوف»، معاون رئیس دوما و عضو گروهی به نام «انجمن افراد جدید» در این فهرست قرار دارند.

درخواست پوتین برای مشارکت مردم در انتخابات
ولادیمیر پوتین روز پنجشنبه و با انتشار ویدئویی در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه بیان کرد: «ما باید عزم خود را برای پیشبرد اهداف جزم کنیم. هر یک رای مهم است به همین دلیل من از شما می‌خواهم تا به اهمیت حق رای خود پی ببرید.» طبق گزارش راشا تودی، رئیس‌جمهور روسیه در ادامه این ویدئو تاکید کرد: «دوستان عزیز! همه ما، مردم چند قومی روسیه، یک خانواده بزرگ هستیم. ما نگران کشورمان هستیم، باید مراقب آن باشیم، ما می‌خواهیم که روسیه کشوری ثروتمند، قوی، آزاد و مرفه باشد. ما هم‌چنین خواهان بهبود استانداردهای زندگی و افزایش کیفیت آن هستیم» او در ادامه افزود: «ما هر کاری را که می‌خواهیم انجام خواهیم داد. بنابراین، من از شما می‌خواهم که در انتخابات شرکت کرده و موضع مدنی و میهنی خود را ابراز کنید. برای آینده موفق روسیه عزیزمان به نامزدی که انتخاب کرده‌اید، رای دهید. فقط شما، شهروندان روسیه، می‌توانید در مورد آینده میهن تصمیم بگیرید. من می‌خواهم تاکید کنم که تنها منبع قدرت در کشور ما مردم هستند. این ماده، قانونی کلیدی است که در قانون اساسی روسیه نیز ذکر شده است.» پوتین در پایان خاطرنشان کرد که مردم «نه تنها رای خود را خواهند داد، بلکه اراده و تلاش خود و مشارکت شخصی خود را در توسعه بیشتر روسیه اعلام خواهند کرد زیرا انتخابات گامی به سوی آینده است.»

تلاش اوکراین برای ایجاد اخلال در برگزاری انتخابات
اوایل دیروز وزارت دفاع روسیه اعلام کرد ارتش این کشور جلوی تمامی تلاش‌ها از سوی ارتش اوکراین را برای رخنه در مناطق بلگورود و کورسک در سه روز گذشته گرفته و تمامی حملات را خنثی کرده است. وزارت دفاع روسیه دیروز اعلام کرد که سامانه‌های پدافند هوایی روسیه هفت موشک Vampire MLRS را بر فراز منطقه بلگورود منهدم کرده‌اند. در این ارتباط، دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین گفت: این را به نیروهای امنیتی روسیه محول می‌کنم. آنها این مساله را ارزیابی می‌کنند. اوکراین تلاش می‌کند تا انتخابات ریاست جمهوری روسیه را دچار اختلال کنند.
آنها به دنبال بی ثبات کردن اوضاع هستند. پسکوف همچنین گفت: ایالات متحده در تلاش است تا یک کمپین نفوذ مخفی علیه مقامات روسیه انجام دهد، اما سرویس‌های امنیتی مسکو برای به حداقل رساندن تاثیر آن اقدام کرده‌اند. پسکوف گفت که ایالات متحده در حال حاضر در تلاش است تا کمپین مشابهی را علیه روسیه که در حال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است، انجام دهد.

سرمقاله

تیمور رحمانی
اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران

افزایش نرخ سود که در سال گذشته بانک مرکزی پذیرفت مقداری افزایش یابد و همینطور کنترل رشد مقداری ترازنامه بانک‌ها به محدودیت و کاهش رشد نقدینگی کمک کرد. سیاست کنترل ترازنامه و سایر اقدامات بانک مرکزی به فعالان اقتصادی اطمینان داد.که اوضاع از کنترل خارج نشده است. انتهای سال ۱۴۰۱ این نگرانی وجود داشت که تورم از کنترل خارج شود، اما بانک مرکزی نشان داد می‌تواند اوضاع را تحت کنترل داشته باشد. اگر اقدامات بانک مرکزی نبود شاید در سال ۱۴۰۲ با تورم ۳ رقمی مواجه می‌شدیم. بانک مرکزی در این دوره نشان داد در واکنش به اتفاقاتی که می‌افتد منفعل نیست و واکنش نشان می‌دهد. سیاست‌گذار پولی در انتشار گواهی سپرده خاص برای کنترل انتظارات، سراغ اختیاراتی رفته که طبق قانون داشته است.
در همه جای دنیا اقدامات بانک مرکزی معمولا زمان‌بر نیست و در واقع حسن سیاست پولی آن است که بدون وقفه اجرایی انجام می‌شود. اما محدودیت‌های قانون قبلی بانک مرکزی و روند طولانی تصمیم‌گیری در شورای پول و اعتبار در سیاست پولی ایجاد محدودیت و وقفه می‌کرد.
از دهه ۸۰ تاکنون نقش بدهی بانک‌ها در رشد پایه پولی پررنگ شده و این نشان می‌دهد که بانک‌ها در رشد نقدینگی نقش زیادی دارند. از طرفی نیز اکثر بانک‌ها کفایت سرمایه مناسبی ندارند و باید بر فعالیت آن‌ها نظارت کرده و خلق پول آن‌ها محدود شود. به همین دلیل بانک‌مرکزی به‌درستی سیاست کنترل ترازنامه بانک‌ها را اجرا کرده تا با نظارت بر بانک‌ها از افزایش خلق پول بانک‌ها و رشد نقدینگی جلوگیری کند. کنترل ترازنامه بانک‌ها یک سیاست نظارتی است، اما نتیجه آن به کاهش رشد نقدینگی نیز منجر خواهد شد.

یادداشت

سیدرضا صدرالحسینی
کارشناس مسائل خاورمیانه

این روزها که جنگ غزه در اوج خود باقی مانده و همچنان نشانه‌ای مبنی بر امکان بازگشت به آتش‌بس حتی به صورت محدود هم وجود ندارد، به شکل روزافزون شاهد انتشار اخباری در ارتباط با اختلاف نظر و بیزار شدن دولت آمریکا و جو بایدن از رژیم اسرائیل هستیم. حالا برای بخش بزرگی از مردم و نیز ناظران سیاسی پرسش جدی این است که تا چه اندازه اختلاف‌نظر جو بایدن و بنیامین نتانیاهو پایه واقعی دارد؟ آیا آن‌چنان که برخی از رسانه‌های آمریکایی تاکید می‌کنند، بایدن و کاخ سفید در پی پایان دادن به قدرت نتانیاهو و سقوط دولت تندروی او هستند؟ یا این‌که اختلافات همگی روتین و ظاهرسازی بوده و در عمل هیچ‌گونه اختلاف بنیادینی میان دو طرف وجود ندارد.
باید متوجه این امر باشیم که به صورت کلی هیچ اختلاف راهبردی میان آمریکا و اسرائیل وجود ندارد و صرفاً اختلاف بر سر پیاده‌سازی تاکتیک‌ها است. در شرایط فعلی واشنگتن و تل‌آویو بر سر اجرای عملیات زمینی در رفح با یکدیگر اختلاف دارند. مساله مهم این است که تجمیع جمعیتی از فلسطینی‌ها در رفح که به نوعی بخشی از غزه تلقی می‌شود به دلیل کوچک بودن مساحت آن و تراکم بالای جمعیت موجب شده تا ایالات متحده و شخص بایدن هرگونه حمله احتمالی از سوی اسرائیل به رفح را خطرناک قلمداد کند.
بایدن معتقد است که اگر اقدامی از سوی اسرائیل و شخص نتانیاهو علیه رفح رقم بخورد، این اقدام ناسنجیده نخست وزیر اسرائیل می‌تواند چندین ماه حمایت آمریکا از رژیم صهیونسیتی را یکباره زیر سوال ببرد. بر همین اساس آمریکا با ویترین حقوق بشری وارد میدان شد تا بتواند مقابل این اقدام احتمالی نتانیاهو بایستد. این روند حالا به اختلاف میان بایدن و نتانیاهو دامن زده و در رسانه‌ها هم شاهد رد و بدل شدن انتقادات این دو علیه یکدیگر بودیم.
در این بین موضوع بیان شده از جانب رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر راه‌اندازی یک بندر موقت در سواحل غزه نشان از آن دارد که این سناریو با اختلافات بایدن و نتانیاهو ارتباط دارد. بایدن به دلیل در پیش رو بودن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به دنبال آن است که به هر ترتیب به افکار عمومی ایالات متحده بفهماند که او و آمریکا ناجی غزه و مردم فلسطین هستند و به همین جهت در حال ایجاد یک سد قوی برای کاهش هجمه‌ها علیه اسرائیل است که در مجموع باید گفت تمامی این اقدامات برای تطهیر وجهه آمریکا انجام شده است.
در این بین به نظر می‌آید که تا پایان ماه رمضان حمله زمینی از سوی اسرائیل به رفع منتفی باشد اما در پلان کلی با توجه به فشارهای داخلی و خارجی علیه نخست‌وزیر اسرائیل، او یا باید استعفا دهد یا اینکه در نهایت دست به یک اقدام انتحاری بزند که باز هم برای تل‌آویو هزینه‌های بیشماری خواهد داشت.