احتمال تمدید طرح خرید اعتباری تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان

مدیر کل دفتر خدمات عمومی وزارت صمت گفت که در حال حاضر اعتبار طرح فروش فوق‌العاده «عید تا عید» برای هر فرد ۲۰ میلیون تومان است، اما با مذاکراتی که با دو بانک جدید انجام شده، احتمالاً بعد از عید اعتبار تا ۱۵۰ میلیون تومان با اقساط نهایتا تا شش ماهه اضافه می شود. محمدحسین قمری در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن بیان اینکه طرح عید تا عید به صورت پایلوت یا آزمایشی برای نوروز اجرا شده و احتمال تمدید این طرح وجود دارد، گفت: این طرح خرید اعتباری در قالب بیشتر از ۴۵ روز و اقساط بلند مدت با مبلغ بیشتر ادامه پیدا می‌کند. در حال حاضر اعتبار این طرح برای هر فرد ۲۰ میلیون تومان است، اما احتمالاً بعد از عید اعتبار تا ۱۵۰ میلیون تومان با یک سفته الکترونیک به عنوان ضامن و بدون سود پرداخت خواهد شد. به گفته وی تاکنون ۵۰۰ هزار نفر وارد فرایند اعتبار گرفتن شدند و حدود ۳۴ تا ۳۵ هزار واحد صنفی به این طرح اضافه شدند تا محصولات خود را به صورت اعتباری به شهروندان عرضه کنند. چند پلتفرم فروش آنلاین هم در این طرح حضور دارند. واحدهای صنفی بیشتر در حوزه کالاهای تند مصرف، پوشاک، کیف و کفش، موبایل، لوازم الکترونیک، لوازم خانگی و سایر خدمات مانند خدمات دندانپزشکی و گردشگری هستند.

 

افزایش مصرف مکمل‌ها به دلیل مشکلات تغذیه

عضو اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: صنعت دارو روز به روز در حال لاغر شدن است و ضروریست که سیاست گذاران با توجه به این دو مشکل اصلی برای صنعت داروسازی کشور و تولیدکنندگان دارو تصمیم بگیرند.حسین وطن‌پور، عضو اتاق بازرگانی ایران، در گفت‌وگو با ایلنا درباره میزان مصرف دارو در کشور با توجه به افزایش قیمت دارو در طول یک سال گذشته اظهار داشت:‌ واقعیت این است که در ایران دارو هنوز هم نسبت به سایر کشورها حتی کشور عراق و افغانستان بسیار ارزان است و با قاچاق دارو از کشورمان به کشورهای همسایه مواجه هستیم. وی ادامه داد: هرچند گفته می‌شود قیمت دارو نسبت به درآمد مردم افزایش پیدا کرده اما باید توجه داشت که هر کالایی قیمت تمام شده‌ای دارد که در هیچ کشوری این قیمت تمام شده را به درآمد و حقوق مردم وصل نمی‌کنند و متعادل کردن این فاصله یا پوشش هزینه‌ها بر عهده دولت است. عضو فدراسیون اقتصاد سلامت ایران گفت: هزینه‌های تولید دارو را نمی‌توان نادیده گرفت و اگر هزینه تولید دارو از محل فروش تامین نشود، قاچاق افزایش و کیفیت دارو کاهش پیدا می‌کند و این موضوع در تولید یک اصل است.

خودروسازان ژاپنی از چین جاماندند
رسانه‌های ژاپنی گزارش دادند که نیسان موتور در حال بررسی مشارکت با هوندا موتور برای توسعه مشترک خودروهای الکتریکی است. به گزارش ایسنا، خودروسازان ژاپنی در توسعه خودروهای برقی کند بوده‌اند، به ویژه در مقایسه با رقبای چینی مانند بی‌وای‌دی که باعث از دست‌دادن جایگاه آنها در بازار چین شده و آنها را آسیب‌پذیر کرده است. هوندا و نیسان هر دو در حال بررسی کاهش ظرفیت تولید در چین با کاهش فروش هستند، در حالی که بی‌وای‌دی در اوایل ماه جاری اعلام کرد یک سری مدل‌های جدید را معرفی و شبکه نمایندگی‌های خود را در ژاپن گسترش خواهد داد. بر اساس گزارش بلومبرگ، برنامه‌های خودروهای برقی هوندا در سال گذشته با شکست مواجه شد و این زمانی بود که این شرکت برنامه‌های توسعه خودروهای باتری‌دار با قیمت مقرون به صرفه را با جنرال موتورز کنار گذاشت. این دو خودروساز همچنین برنامه‌های خود برای استقرار تاکسی‌های خودران را در مرکز توکیو به تعویق انداختند.

دریافت کد پستی واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی
مدیرعامل شرکت ملی پست ایران از اختصاص پلاک‌های هوشمند و کدپستی به کل واحدهای صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی برای تسهیل در خدمات‌رسانی پستی خبر داد. به گزارش ایرنا، محمود لیایی امروز چهارشنبه در آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اظهار داشت: اختصاص کد پستی به واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی باعث تسریع و سرعت بخشی در ارائه خدمات می‌شود. وی افزود: پیش از این اگر مدیر یک واحد صنعتی می‌خواست محصولی را پست کند باید خارج از شهرک صنعتی به اولین دفتر پستی مراجعه می‌کرد و اقدام به ارسال می‌کردند اکنون با امضای این تفاهم‌نامه ارائه این خدمات نمایندگی‌های پست وارد شهرک‌های صنعتی می‌شوند و از این طریق خدمات ارائه خواهد شد. مدیرعامل شرکت ملی پست ایران ادامه داد: خدمات پستی منجر به کاهش مسافت و هزینه برای واحدهای صنعتی می‌شود. وی با اشاره به اختصاص پلاک‌های هوشمند و کدپستی به واحدهای صنعتی گفت: پیش از این آدرس استانداردی برای واحدهای صنعتی نبود که با این اقدام استانداردسازی صورت می‌گیرد. همچنین سازمان صنایع کوچک می‌تواند تعامل پستی و مکاتبه‌ای را با واحدهای صنعتی برقرار می‌شود.

«تجارت» از جلسه شورای گفت و گوی بخش خصوصی استان تهران گزارش می دهد

گروه صنعت و تجارت: جایگاه بخش خصوصی در صنعت برق کشور کجاست؟ آیا خصوصی سازی در این صنعت امکان پذیر و ممکن بوده است؟ چرا همچنان با وجود تغییر دولت ها و سیاست ها در حوزه انرژی کماکان مشکل ناترازی برقی ادامه دارد؟ به گزارش «تجارت»، یکی از اهداف خصوصی‌‌سازی، تامین امنیت برق کشور در بلند‌‌مدت بود و برای این منظور لازم بود ظرفیت و توان مالی بخش‌‌خصوصی به کمک دولت‌ بیاید و ظرفیت تولید نیروگاه‌ها توسعه یابد. چرا که دولت خود توان تامین مالی برای اجرای پروژه‌‌‎های صنعت برق با سالانه چندین میلیارد دلار سرمایه لازم را نداشت و باید از ظرفیت‌‌های مالی بخش خصوصی استفاده می‌کرد. بنابراین یکی از پیش‌‌نیازهای رسیدن به این هدف، تغییر رویکرد به برق از «خدمت» به «کالا» بود که منجر به راه‌‌اندازی بازار برق شد. به بیان بهتر خصوصی‌‌سازی و راه‌‌اندازی بازار برق با این نگاه صورت گرفت که برق یک کالا باشد و نه یک خدمت؛ در حالی که تا قبل از دهه ۱۳۸۰ نگاه به برق مشخصا به عنوان یک خدمت بوده است. به گفته کارشناسان بخش خصوصی از ورود به صنعت برق دلزده و ناامید شده و این مساله حاصل سیاست‌های اشتباه وزارت نیرو در عدم رعایت قانون و نگاه غیراقتصادی مدیران این وزارتخانه به موضوع است. در حقیقت نگاه دوگانه‌‌ای به سیاستگذاری در بدنه وزارت نیرو نسبت به برق وجود دارد، به‌طوری که برخی برق را هنوز به عنوان خدمتی می‌‌بینند که در تعیین قیمت آن تنها باید بهای تمام‌‌شده آن را لحاظ کرد، بدون اینکه در نظر بگیرند، ورود به تولید برق تنها یکی از گزینه‌های پیش روی یک سرمایه‌‌گذار است و در برابر صنایع دیگری چون فولاد، پتروشیمی یا ساختمان به هیچ‌وجه جذابیت لازم را برای جذب سرمایه و سرمایه‌‌گذار ندارد. علاوه بر این، سرمایه‌‌گذاری در صنعت برق با ریسک‌‌های مضاعفی همچون عدم پرداخت به‌‌موقع مطالبات بدون لحاظ خسارت تاخیر در پرداخت، اجرا نشدن یا اجرای سلیقه‌‌ای قوانین و مقرراتی همچون اصلاح نرخ، تغییرات پی‌‌درپی در مقررات و... نیز مواجه است.
اما نود و نهمین جلسه شورای ‌گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران با حضور علیرضا فخاری استاندار تهران و رئیس این شورا و محمود نجفی عرب، رئیس اتاق تهران و دبیر این شورا برگزار شد. در این جلسه، محمدرضا صاحبی پسندیده، معاون قضایی دادگستری کل استان تهران درخصوص نحوه همکاری مشترک شورای ‌گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با ستاد اقتصاد مقاومتی استان تهران گزارشی ارائه کرد. همچنین مدیرعامل شرکت با اشاره به عدم ایجاد ظرفیت جدید در تولید برق، از احتمال تشدید مساله ناترازی برق در سال 1403 گفت.

ضرورت ارائه گزارش عملکرد و برنامه
علیرضا فخاری در این نشست گفت: با ارائه این گزارش عملکرد، امکان این ارزیابی که کدام نهاد در رفع موانع موثرتر واقع شده و کدام نهاد باید بیشتر هماهنگ شود، فراهم ‌می‌شود. او هم‌چنین با بیان اینکه «مشکلاتی که در سال جاری در مسیرمان قرار گرفت، بسیار زیاد بود» افزود: با وجود این مسایل از ناترازی‌ها گرفته تا عدم هماهنگی‌ها، توفیقاتی هم حاصل شد که نباید نادیده انگاشته شود. فخاری در ادامه از ضرورت ارائه برنامه شورا برای سال جدید سخن گفت و افزود: لازم است، برنامه‌ای تهیه شود تا بدانیم قرار است روی چه موضوعاتی متمرکز شویم. در عین توجه به این برنامه، رتق و فتق امور جاری نیز انجام گیرد. مقصود من برنامه‌ای کمّی و قابل اندازه‌گیری است.

نگرانی از کمبود دارو در ابتدای سال جدید
رئیس اتاق تهران نیز در ابتدای این جلسه ضمن تبریک آغاز ماه مبارک رمضان و شادباش پیشاپیش نوروز و سال نو، اظهار امیدواری کرد که اقتصاد کشور و مردم و بخش خصوصی، سال آینده مشکلات کمتری را تجربه کنند. محمود نجفی‌عرب نیز در سخنانی بر ارائه گزارش عملکرد سال 1402 شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش‌خصوصی در اولین جلسه سال آینده و نیز ارائه برنامه کلان سال 1403، تاکید کرد. رئیس اتاق تهران سپس از آمادگی اتاق تهران برای برگزاری دو همایش بزرگ با موضوع خصوصی‌سازی‌ها و مالیات‌ستانی، در سال آینده از سوی اتاق تهران و با همکاری دستگاه‌های اجرایی خبر داد و یادآور شد که طی این دو سمینار، علاوه بر تحلیل ناکامی‌ها در اجرای مناسب قانون اصل 44 و آسیب‌هایی که مالیات‌ستانی دولت در سال جدید به همراه خواهد داشت، نظرات و پیشنهادهای بخش خصوصی مطرح خواهد شد. او گفت: به نظر می‌رسد که دولت برای جبران کسری منابع، به سمت دریافت مالیات سنگین از واحدهای تولیدی و اقتصادی معلوم‌الحال سوق پیدا کرده‌است.

سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید گفت: در فاز ١١ مسکن مهر پردیس پیمانکار بدعهدی کرد و سربازان گمنام امام زمان به درستی به این موضوع ورود کردند. علیرضا فخاری در مراسم افتتاح ۵٢٣٠ واحد مسکن مهر پردیس با بیان اینکه مسکن یکی از مهمترین نیازهای جامعه است، اظهار داشت: مسکن به عنوان یکی از مهمترین نیازهای جامعه به ویژه قشر جوان برای انتظار آینده روشن دارای جایگاه با اهمیت است و باید مسیر خانه‌دار کردن مردم تسهیل شود. وی ادامه داد: عقب ماندگی‌ها مسکن که شاهد بودیم در گذشته با واژه‌های غیر موجه از آن صحبت می‌شد نشان داد که در مسیر تامین این نیازمند اصلی چقدر باید کار کنیم. استاندار تهران با اشاره به مسکن مهر پردیس گفت: طی پروژه مسکن مهر پردیس در برنامه دراز مدت در حال ساخت بوده و تا سن شهر جدید جمعیت ٣۵٠ هزار نفری را در خود جای داده‌است.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: مرکز مدیریت و کنترل پروازها و خدمات مسافران نوروزی با هدف مدیریت پروازها و انجام برنامه‌ریزی‌های لازم به‌منظور روان‌سازی عملیات نوروزی با ابلاغ رئیس سازمان هواپیمایی آغاز به کار کرد. «جعفر یازرلو» گفت: پس از کسب تجربه موفق OCC نوروزی در سال گذشته و اربعین حسینی در سال جاری، امسال نیز با توجه به اهمیت و اثرگذاری مرکز مدیریت و کنترل پروازها و خدمات مسافران نوروزی، صبح امروز این مرکز فعالیت خود را رسما آغاز کرد. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری افزود: فعالیت این مرکز تا پایان تعطیلات نوروزی ۱۴۰۳ ادامه خواهد داشت. یازرلو تصریح کرد: مرکز مدیریت و کنترل پروازها و خدمات مسافران نوروزی، به‌صورت برخط فعالیت فرودگاه‌ها و ترمینال‌های مسافری را رصد و با دقت بالا در صورت غیرفعال شدن هواپیمای یک شرکت‌ هواپیمایی در کوتاه‌ترین زمان ممکن تصمیم‌های مربوطه را اتخاذ خواهد کرد.

اختصاص ۱۹۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل مسکن مهر
سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید گفت: وزارت راه و شهرسازی از محل منابع خود ۱۹۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل واحدهای باقی‌مانده مسکن مهر و خدمات روبنایی هزینه کرد و فقط در یک فقره ۵۷ میلیارد تومان برای ساخت دیوار حائل در پردیس هزینه شد. به گزارش ایسنا، سعید غفوری در مراسم افتتاح ۵۲۳۰ واحد مسکن مهر شهر جدید پردیس اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی با همت دکتر بذرپاش هزینه‌های بسیاری را برای تکمیل واحدهای مسکن مهر که از دوره‌های گذشته باقی مانده بود متقبل شد. تا کنون ۱۹۰۰ میلیارد تومان برای مسکن مهر منابع اختصاص یافته و به طور مثال فقط برای یک دیوار حائل در پردیس ۵۷ میلیارد تومان هزینه شده است. وی افزود: با توجه به طولانی شدن فرآیند تکمیل واحدهای مسکونی که از ۱۰ سال قبل آغاز شده برخی گمان می‌کردند پروژه ها بر زمین خواهد ماند اما با دعوت از پیمانکاران خوشنام داخلی، کارها را پیش بردیم.

آغاز دور جدید اعزام‌ به عتبات عالیات
اعزام‌های متقاضیان عزیمت به عتبات عالیات در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان از ۲۳ اسفند سال ۱۴۰۲ آغاز شده و تا نهم فروردین ۱۴۰۳ ادامه می‌یابد. ثبت نام عتبات نوروزی و ماه مبارک رمضان از روز هشتم اسفند ماه و با استقبال متقاضیان در سامانه عتبات آغاز شد. اعزام ها نیز از روز چهارشنبه ۲۳ اسفند سال ۱۴۰۲ شروع شده و تا نهم فروردین ماه ۱۴۰۳ ادامه می یابد.
معاون امور عتبات عالیات سازمان حج و زیارت درباره اقدامات صورت گرفته برای اعزام های نوروزی و ماه مبارک رمضان گفت: شرکت های مجری بسته های زیارتی را مطابق دستورالعمل ها و همچنین خواست متقاضیان و شرایط موجود آماده کرده و درسامانه بارگذاری کرده اند. حمید رضا محمدی افزود: متقاضیان می توانند برای نام نویسی به سامانه عتبات به نشانی atabatorg.haj.ir یا ۲ هزار و ۷۰۰ دفتر زیارتی سراسر کشور مراجعه نمایند و زمان اعزام را مدنظر
قرار دهند که این فرصت برای نام نویسی در ظرفیت های موجود، باقی است

بذرپاش اعلام کرد

گروه راه ومسکن: سرانجام ۵۲۳۰ واحد مسکن مهر به همراه ۱۵ پروژه روبنایی در شهر جدید پردیس افتتاح شد. این مراسم با حضور وزیر راه و شهرسازی، استاندار تهران، فرماندار پردیس، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید و مدیرعامل شرکت عمران شهر پردیس، برگزار شد. وزیر راه و شهرسازی گفت: در سال گذشته هم متاسفانه شاهد رشد منفی در رشد تولید مسکن بودیم اما امسال اتفاقات خوبی در سرجمع بخش مسکن رخ داد و این میزان رشد تولید هر چند ایده‌آل نیست و نباید به آن مغرور و راضی نشویم. به گزارش «تجارت»، مهرداد بذرپاش در مراسم افتتاح ۵٢٣٠ مسکن مهر پردیس با بیان اینکه سال نسبتا خوبی در رشد تولید مسکن داشتیم، اظهار داشت: در سال ٩٩ رشد تولید بخش مسکن منفی ١۵ درصد بود و به گواه مرکز آمار و بانک مرکزی یک عقب ماندگی جدی در بخش تولید مسکن وجود داشت و به دنبال آن میزان بیکاری به کشور تحمیل شد و همچنین اثرات اجتماعی این عقب‌ماندگی در بخش مسکن خود را هویدا می‌کند. خوشبختانه در ۶ ماه اول امسال از رشد تولید منفی ١۵ درصد در سال ٩٩ به رشد ٣.٨ درصد مثبت در بخش مسکن و ساختمان رسیدیم. وی ادامه داد: در سال گذشته هم متاسفانه شاهد رشد منفی در رشد تولید مسکن بودیم اما امسال اتفاقات خوبی در سرجمع بخش مسکن رخ داد و این میزان رشد تولید هر چند ایده‌آل نیست و نباید به آن مغرور و راضی نشویم و باید اهداف بالاتری در نظر داشته باشیم تا انگیزه‌ها افزایش یابد اما این رشد خبر خوبی بود. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امیدواریم در سال آینده رکورد بالاتری را ثبت کنیم،گفت: در بخش اجرای نهضت ملی مسکن هم اقدامات قابل توجهی انجام شده و تصمیماتی که برای حوزه علمیات نهضت ملی می‌گرفتیم باید با رویکردهای عادی فرقی می‌کرذ به همین دلیل نام آن را نهضت گذاشتیم و ما در وزارت راه به عنوان پیشانی کار قرار داریم و با همکاری سایر دستگاه‌ها امروز تامین زمین نهضت ملی مسکن از ٢ میلیون و ۴٠٠ هزار عبور کرده و در مراحل مختلف از ساخت قرار دارند. بذرپاش افزود: هر چند اعلام در این اعداد در کلام راحت است اما تامین مالی، مصالح و نیروی انسانی این حجم پروژه بسیار دشوار است اما امروز تمام این ٢ میلیون و ۴٠٠ هزار واحد در مدار ساخت قرار گرفته و در فرایند تولید مسکن هستند. وی تاکید کرد: یکی از سیاست‌های ما مردمی سازی در بخش تولید مسکن است که یکی از بهترین روش‌هایی بوده که به نفع مردم و دولت است و مدت زمان کار را کاهش می‌دهد و اساسا این اقدام در راستای اجرای اصل ١۴۴ قانون اساسی اعلام شده از سوی رهبری است و مسکن هم از این اصل مسثتنی نیست و همین عدم رعایت این موضوعات باعث شده که امروز مردم پس از ١٠ سال در انتظار تکمیل پروژه مسکن مهر هستند. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های جدید در نهضت ملی حداقل رساندن مداخله‌های دولت است، گفت: در حال حاضر حدود یکصد هزار هکتار شهری و روستا برای نهضت ملی مسکن تامین شده و آماده‌سازی ها درحال انجام است.
وی با بیان اینکه تامین مالی در پروژه نهضت ملی مسکن بسیار مهم است، اظهار داشت: امسال میزان تسهیلات مسکن راز ٣۵٠ میلیون به ۵۵٠ میلیون تومان افزایش یافت و باز هم به دنبال افزایش وام مسکن هستیم و همچنین تسهیلات بانکی هم افزایش یافت بطوریکه در ۶ ماه گذشته به اندازه ٢ سال گذشته وام دادند اما هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم. از دیگر اقدامات کاهش نرخ سود از ٢٣ به ١٨ درصد است اما به سود ١٨ درصدی وام مسکن راضی نیستیم و به دنبال کاهش نرخ سود هستیم. بذرپاش ادامه داد : ٢۴٠ هزار مسکن مهر باقیمانده به دولت ارث رسیده که این واحدها ریالی آورده مردمی و وام نداشت و ما توانستیم از محل مولدسازی دارایی وزارت راه پشتیبانی مالی مسکن مهر را انجام دهیم و منابع مالی را تامین کنیم از این رو توانستیم ١٢۴ هزار مسکن مهر به مردم تحویل دهیم. وی افزود: ما هم مانند دولت قبل می‌‌توانستیم بگوییم موضوع مسکن مردم به ما ربطی ندارد و مردم خودشان بسازند اما رییس جمهوری شجاعانه وارد موضوع مسکن شد.

مشکلات تعاونی مسکن ها
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ٨٠ درصد شرکت‌های تعاونی مسکن سازی‌ با مشکل مواجه هستند ، گفت: مشکل تعاونی‌ها نه به این معنا تعاونی‌ها افراد نادرست باشند اما با مشکلات پیچیده متعددی مواجه هستند. وی با بیان اینکه امسال ١۶ هزار واحد مسکن مهر در پردیس تحویل شد گفت: امروز کلید واحدی از مسکن مهر را به خانواده‌ای تحویل دادم که در زمان ثبت نام سرپرست خانوار شاغل بود اما امروز بازنشسته شده بود و نوه داشت.
از ورود چینی ها به بخش مسکن استقبال می کنیم
وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال ایلنا گفت: هر دستگاهی که با چینی‌ها در مذاکره است این مذاکرات درباره تامین مالی پروژه‌های مسکن است و از ظرفیت سرمایه گذاران چینی برای تامین مالی پروژه‌ها استفاده می‌کنیم. مهرداد بذرپاش در جمع خبرنگاران درباره نحوه همکاری با چینی‌ها در بخش مسکن و ورود چینی ها از اردیبهشت ماه به ساخت مسکن ایران اظهار داشت: هر دستگاهی که با چینی‌ها در مذاکره است این مذاکرات درباره تامین مالی پروژه‌های مسکن است و از ظرفیت سرمایه گذاران چینی برای تامین مالی پروژه‌ها استفاده می‌کنیم. وی ادامه داد: بحث استفاده از تکنولوژی‌های جدید کشور چین در بخش ساختمان هم در مذاکرات مطرح است و باید بتوانیم از تکنولوژی‌های جدید دنیا برای افزایش سرعت ساخت و ساز و ارتقای کیفیت ساختمان‌ها استفاده کنیم. وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: البته معطل چینی‌ها نمانده‌ایم و همانطور که می‌بینید ساخت و ساز مسکن در جریان است و در حال حاضر تنها در پروژه نهضت ملی مسکن ٢ میلیون و ۴٠٠ هزار واحد در مراحل مختلف ساخت از جمله تامین زمین تا سایر مراحل ساخت قرار دارد . بذرپاش ادامه داد: البته از ورود چینی‌ها در تامین مالی استقبال می‌کنیم و پیشنهاد ما به چینی‌ها سرمایه‌گذاری است البته در برخی از موارد چینی‌ها انتقال تکنولوژی خاص با سرعت بالا داشتند اما اولویت اول بالا تامین مالی است چراکه شرکت‌های داخلی توان بالا برای ساخت وجود دارد و این حوزه با هیچ مشکلی مواجه نیستیم.

کنترل قیمت مسکن
وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره کنترل قیمت در بازار مسکن اظهار داشت: قیمت مسکن یکی از دغدغه‌های دولت است اما دولت مداخله مستقیم در قیمت مسکن ندارد، ما منتظر این هستیم که قانون ساماندهی بازار مسکن و اجاره ابلاغ شود و این موضوع هنوز در شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت و مجلس در حال بررسی است و امیدواریم که در سال آینده این قانون ابلاغ شود. وی ادامه داد: این قانون دست ما را برای بسیاری از اقدامات به ویژه تعیین سقف سنواتی اجاره متناسب با تورم باز می‌گذارد.