ایران افتخار می‌کند که مانع فراموشی جنایت جنگی حلبچه شد

سفیر جمهوری اسلامی ایران در سی و ششمین سالگرد بمباران شیمیایی حلبچه تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران همواره و در هر شرایطی در کنار ملت عراق ایستاده است. محمد کاظم آل‌ صادق، سفیر جمهوری اسلامی ایران در صفحه کاربری خود در شبکه ایکس نوشت: همزمان با سی و ششمین سالگرد بمباران شیمیایی حلبچه با قربانبان و بازماندگان این جنایت جنگی ابراز همدردی می‌کنم. وی نوشت: جمهوری اسلامی ایران همواره و در هر شرایطی در کنار ملت عراق ایستاده و افتخار می‌کند که مانع فراموشی این جنایت نظام بعث شد. بمباران شیمیایی حلبچه یا کشتار حلبچه، یک حمله شیمیایی توسط نیروهای تحت امر صدام در شهر حلبچه کردستان عراق بود که در ۲۵ اسفند ۱۳۶۶ و طی روزهای پایانی جنگ ایران و عراق اتفاق افتاد.این بمباران بخشی از عملیات گسترده‌ای به‌نام عملیات انفال بود که بر ضد ساکنان مناطق کردنشین عراق انجام گرفت. در پی این حمله حدود پنج هزار تن از مردم حلبچه که عموماً غیرنظامی بودند کشته شدند.بر اساس بررسی‌های سازمان ملل متحد، در این حمله، از گاز خردل و چند ماده شیمیایی عامل اعصاب نامعلوم، استفاده شده‌است.

 

آرزوی تجزیه ایران به گور خواهد رفت

سخنگوی وزارت خارجه گفت: آرزوی تجزیه ایران به مانند سایر آرزوهای باطل چهل و چند سال گذشته، با جنایتکارانی که نتوانسته‌اند حتی در مقابل یک جنبش مقاومت مردمی در نوار غزه قامت راست کنند و برای جبران شکست‌های ترمیم ناپذیر خود زبونانه دست به کشتار زنان و کودکان می‌زنند، به گور خواهد رفت. ناصر کنعانی در پیامی در شبکه ایکس نوشت: مردخای کیدار (مقام سابق امنیتی رژیم صهیونیستی و عضو اندیشکده صهیونیستی سادات- بگین) در اظهاراتی وقیحانه عنوان کرد که جمهوری اسلامی ایران باید تجزیه و به ۶ کشور تبدیل شود. وی، تحریک قومیت‌های مختلف ایرانی را زمینه تحقق این آرزوی شوم عنوان نموده است. این صهیونیست مفلوک در فروردین ماه سال گذشته نیز، ضمن تأیید اقدامات نظامی صهیونیست‌ها در برخی کشورهای همجوار گفته بود؛ "باید ایران را تکه تکه کنیم". این اظهارات بروشنی گویای سودای شوم دشمنان سفّاک نسبت به ایران عزیز است. هرچند این اولین بار نیست که دشمن صهیونیست، اینگونه وقیحانه منویات درونی خود را عریان می‌سازد و جدای از آنکه جمهوری اسلامی ایران بالغ بر چهار دهه از این دست سخنان شنیده و استوارتر از همیشه به حیات پرافتخار خود ادامه می‌دهد.

کمک دو میلیارد تومانی رهبر انقلاب برای آزادی زندانیان نیازمند
رهبر انقلاب اسلامی، مبلغ بیست میلیارد ریال برای آزادی زندانیان نیازمند اختصاص دادند. در آستانه برگزاری سی‌وهفتمین جشن گلریزان ستاد دیه کشور ویژه‌ کمک به آزادی زندانیان نیازمند، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی، مبلغ بیست میلیارد ریال به این امر خداپسندانه اختصاص دادند. جشن گلریزان هر سال در ماه مبارک رمضان، به همت ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند با حضور جمعی از مسئولان و خیّرین نیکوکار در تهران و شهرهای مختلف کشور برگزار می‌شود.

تاکید دولت بر کمک به رونق ساخت مسکن
رئیس جمهور با اشاره به اینکه صنعت مسکن یکی از ‌پیشران‌های اقتصاد است، تخصیص تسهیلات برای ساخت مسکن را کمک به رونق و رشد تولید دانست و تصریح کرد: دولت برای ارتقای شاخص آرامش خانواده‌ها و کمک به رونق تولید و رونق ساخت مسکن تمام توان خود را به کار گرفته است. سید ابراهیم رئیسی ظهر دیروز - شنبه - در پانزدهمین جلسه شورای‌ عالی مسکن، با موثر دانستن پرداخت منظم و به موقع تسهیلات بانکی در سرعت اجرای نهضت ملی مسکن و ساخت واحدهای مسکونی در بخش‌های مختلف، به یکی از مصوبات جلسه امروز شورای‌عالی مسکن درباره کاهش سود تسهیلات مسکن از ۲۳ به ۱۸ درصد اشاره و ابراز امیدواری کرد که با این مصوبه و نیز اقداماتی که در بخش‌ها و استان‌های مختلف کشور برای ساخت مسکن در حال انجام است، کار ساخت واحدهای مسکونی در نهضت ملی مسکن شتاب بیشتری بگیرد. وی با تاکید بر رفع مشکل مسکن نیروهای مسلح در کنار دیگر اقشار مردم، سرعت کار و همکاری نیروهای مسلح جهت ساخت خانه‌های سازمانی و شخصی را مطلوب دانست. رئیسی با اشاره به اینکه صنعت مسکن یکی از ‌پیشران‌های اقتصاد بوده و رونق آن بسیاری از بخش‌های تولیدی کشور را نیز رونق می‌بخشد، تخصیص تسهیلات برای ساخت مسکن را کمک به رونق و رشد تولید دانست و تصریح کرد: دولت برای ارتقای شاخص آرامش خانواده‌ها و کمک به رونق تولید و رونق ساخت مسکن تمام توان خود را به کار گرفته است.

واگذاری ۱۰ هزار واحدمسکونی
نیروهای مسلح
مراسم واگذاری ۱۰ هزار و ۹۴ واحد مسکونی نیروهای مسلح و امضای دستورالعمل اجرایی ماده ۲۵ قانون جهش تولید مسکن میان وزارت راه و شهرسازی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد.سید ابراهیم رئیسی صبح دیروز شنبه در ضمن پانزدهمین جلسه شورای‌عالی مسکن، در آیین واگذاری ۱۰ هزار و ۹۴ واحد مسکونی نیروهای مسلح و نیز امضای دستورالعمل اجرایی ماده ۲۵ قانون جهش تولید مسکن میان وزرات راه و شهرسازی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح حضور یافت. بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده نیروهای مسلح در قالب نهضت ملی مسکن متعهد شده‌اند با کمک دولت ۵۰۰ هزار واحد مسکونی احداث کنند. بنا به آمار ارائه شده احداث حدود ۲۳۰ هزار واحد از این تعداد آغاز شده و در مراحل مختلف ساخت از واگذاری زمین تا مراحل پایانی ساخت قرار دارد. در مراسم امروز ۱۰ هزار و ۹۴ واحد از واحدهای مسکونی احداث شده به مالکان واگذار شد و عملیات احداث ۱۴ هزار واحد مسکونی جدید نیز رسما آغاز شد.

قالیباف قانون ساماندهی
کولبری و ملوانی را ابلاغ کرد
رییس مجلس شورای اسلامی قانون ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی (کولبری و ملوانی) و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان را برای اجرا ابلاغ کرد. محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، دو قانون «ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی (کولبری و ملوانی) و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان» و « ارجاع اختلاف بانک مرکزی جمهوری ایلامی ایران و دولت پادشاهی بحرین به داوری» را برای اجرا ابلاغ کرد. امروز هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان گفت که لایحه ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی پس از رفت و برگشت با مجلس خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد و به تایید شورای نگهبان رسید.

محاکمه ترامپ در نیویورک
یک ماه به تعویق افتاد
اسناد دادگاهی نشان می‌دهند یک قاضی آمریکایی محاکمه دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا را ۳۰ روز به تعویق انداخت تا وکلای او بتوانند مدارک جدید را بررسی کنند. دونالد ترامپ، که نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا خواهد بود، در ایالت نیویورک به اتهام پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر فیلم‌های غیراخلاقی مورد محاکمه کیفری قرار دارد. خوان مانوئل مرچان، قاضی آمریکایی در سند دادگاه نوشت: محاکمه در این مورد به مدت ۳۰ روز از تاریخ این نامه (روز جمعه) «با رضایت مردم» به تعویق افتاد. به گزارش اسپوتنیک، این قاضی نوشته است: دادگاه در صورت لزوم، زمانی که در مورد درخواست متهم پس از جلسه رسیدگی تصمیم بگیرد، تاریخ محاکمه جدید را تعیین خواهد کرد. دادگاه قرار بود در ۲۵ مارس آغاز شود اما اکنون در اواسط آوریل آغاز خواهد شد.
این یکی از چهار پرونده جنایی مربوط به ترامپ است که نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ با آن رو به روست.

«تجارت» از مسیر ناهموار روابط واشنگتن و تل‌آویو گزارش می‌دهد؛

گروه سیاسی: تشدید جنگ در غزه و عدم خواست اسرائیل برای پایان دادن به کشتار فلسطینی‌ها، روابط تل‌آویو و واشنگتن را در آستانه یک بحران جدی قرار داده است. اکنون بایدن و مشاورانش به شدت از اقدامات نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرایئل نگران و ناراحت هستند و بخشی بزرگ از مقام‌های دولتی آمریکا، نمی‌خواهند در آستانه انتخابات هزینه گزاف حمایت از اسرائیل را متحمل شوند.
به گزارش «تجارت»، نارضایتی افکار عمومی و جامعه سیاسی آمریکا از کمک‌های دولت باید به جنایات اسرائیل در نوار غزه به اوج رسیده است. همین امر اکنون زنگ‌های هشدار را برای سران آمریکا روشن کرده تا از حمایت بیشتر رژیم صهیونیستی امتناع کنند. در چند وقت اخیر نیز بی توجهی نتانیاهو و دیگر سران سیاسی و نظامی اسرائیل به هشدارها و درخواست‌های دولت بایدن روابط میان دو طرف به سردی هر چه بیشتر گراییده است.

افول بی‌سابقه روابط دولت آمریکا با اسرائیل
روزنامه آمریکایی نوشت از آغاز جنگ غزه، رئیس‌جمهور آمریکا بارها روابط میان واشنگتن-تل‌آویو را «تزلزل‌ناپذیر» خوانده اما روابط ۵۰ ساله میان آن‌ها هر روز بدتر می‌شود و به دلیل اهداف متفاوت آن‌ها در جنگ در «بحران جدی» به سر می‌برد. روابط پرتنش «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که واشنگتن و تل‌آویو چگونه با طولانی شدن جنگ غزه، از یکدیگر دور می‌شوند و ظاهرا روابط آن‌ها به سمت «شکافی علنی» گام برمی‌دارد؛ روابطی که زمانی «آهنین» به نظر می‌رسید. «ایتامار رابینوویچ» سفیر سابق رژیم صهیونیستی در ایالات متحده گفت: «بحران بسیاری جدی در روابط آمریکا و اسرائیل وجود دارد». بایدن که حامی تمام‌عیار تل‌آویو در جنگ بوده است، حالا برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه و انجام اقدامات بیشتر برای غیرنظامیان به نتانیاهو فشار آورده که شاید از تحویل تسلیحات واشنگتن به تل‌آویو خودداری کند. هم‌چنین روسای آژانس اطلاعاتی ایالات متحده علنا در کنگره هشدار داده‌اند که آینده سیاسی نتانیاهو در «خطر جدی» قرار دارد. در حملات رژیم صهیونیستی به غزه از هفتم اکتبر تاکنون، بیش از ۳۲ هزار نفر شهید شده‌اند که اغلب آن‌ها کودکان و زنان هستند. محاصره تمام‌عیار مردم غزه نیر باعث بروز بحران در این باریکه خصوصا مناطق شمالی آن شده است.

وقتی بایدن نتانیاهو را پس می‌زند
روزنامه وال استریت ژورنال روز شنبه نوشت: «روابط آمریکا با نزدیک‌ترین متحد خود در خاورمیانه (رژیم صهیونیستی) سال‌ها به عنوان روابطی غیرقابل تغییر تلقی شده است و نه جمهوری‌خواهان و نه دموکرات‌ها هیچ‌کدام حاضر به نقض جدی این روابط نشده‌اند زیرا می‌ترسیدند که چنین چیزی به نفع حزب مقابل تمام شود». این روزنامه آمریکایی تاکید می‌کند: «بایدن علاقه عمیقی به اسرائیل دارد؛ علاقه‌ای که او را به حمایت قاطعانه از جنگ علیه حماس سوق داده است. اما با این حال، نتانیاهو به جای آنکه جواب آغوش بایدن را به این رئیس‌جمهور بازگرداند، هر بار او را پس می‌زند». این رسانه می‌نویسد «رئیس‌جمهور آمریکا قصد داشت تشکیلات خودگردان فلسطین را به غزه بیاورد تا در نهایت یک کشور فلسطینی ایجاد شود اما نخست‌وزیر اسرائیل چنین طرحی را نپذیرفت با این حال باز هم بایدن اصرار می‌ورزد که اسرائیل را هرگز رها نخواهد کرد». «مارتین ایندیک» سفیر پیشین آمریکا در اراضی اشغالی می‌گوید: «روابط بایدن و نتانیاهو به یک مسیر یک طرفه بدل شده است؛ به طوری که رئیس‌جمهور آمریکا برای حمایت از نتانیاهو هزینه‌های سیاسی داده اما درخواست‌های او از سوی نخست‌وزیر اسرائیل رد می‌شوند».

کند شدن کمک‌های آمریکا به اسرائیل
در سطحی دیگر، درپی تشدید اختلافات میان رئیس جمهوری آمریکا و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بر سر برنامه حملات به نوار غزه، یک رسانه عبری زبان از کاهش کمک‌های نظامی واشنگتن به تل‌آویو پرده برداشت. به گزارش شبکه عبری زبان «کان» در این باره خبر داد: واشنگتن کمک‌های نظامی به اسرائیل را کاهش داده است. طبق گزارش این شبکه، این اقدام در سایه تشدید بحران میان «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و دولت آمریکا صورت گرفته است. شبکه آمریکایی ABC نیز به نقل از یک مقام ارشد صهیونیست اعلام کرد که آمریکا شروع به تاخیر در ارائه برخی کمک‌های نظامی به رژیم اشغالگر کرده است. وی که به دلیل حساسیت موضوع حاضر به افشای نامش نشده است، گفت: محموله‌های کمک‌های نظامی آمریکا در آغاز جنگ بسیار سریع می‌رسیدند، اما این روند امروز بسیار کند است. با این حال، مقامات آمریکایی به ای‌بی‌سی نیوز اعلام کردند که کاهش کمک‌ها صحت ندارد و هیچ تغییری در سیاست آمریکا و وعده‌های کمکی که پیشتر به رژیم صهیونیستی داده بود، وجود ندارد. این مقامات گفتند که دولت آمریکا در تلاش برای استفاده از نفوذ خود به منظور تحت فشار قرار دادن نتانیاهو جهت حفاظت از غیرنظامین در حملات به غزه است. در همین زمینه، شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی گزارش داد: یکی از دستاوردهای «یحیی السنوار» رئیس جنبش حماس در نوار غزه، این است که وی موفق شد میان اسرائیل و آمریکا شکاف ایجاد کند. اختلافات میان رژیم صهیونیستی و آمریکا اخیرا گسترش یافته و این امر سناریوهای متعددی را پیش روی این روابط قرار داده است. رسانه‌های غربی و عبری‌زبان نیز اخیرا به این مساله پرداختند که وخامت و تنش موجود در روابط میان تل‌آویو و واشنگتن به حدی رسیده که آمریکا با فاصله گرفتن ارزش‌ها و منافع ۲ طرف از یکدیگر، شروع به ارزیابی مجدد این روابط کرده است. در همین زمینه، روزنامه واشنگتن پست به نقل از منابع آگاه نوشت: «سرخوردگی فزاینده از نخست‌وزیر اسرائیل، برخی از دستیاران جو بایدن را بر آن داشت تا از او بخواهند که به طور علنی از نتانیاهو در خصوص عملیات نظامی در غزه انتقاد کند.» به نوشته این روزنامه، «بایدن و دستیاران ارشدش از زمان شروع جنگ غزه بیش از هر زمان دیگری به تحریم نتانیاهو نزدیک شده‌اند و دیگر او را شریک سازنده‌ای نمی‌دانند.» نشریه «پالتیکو» نیز پیشتر در این باره به نقل از چند مقام آمریکایی گزارش داده بود: جو بایدن در حال بررسی وضع شروطی برای کمک‌های نظامی به اسرائیل است. طبق گفته این مقامات، این اقدام در صورتی انجام خواهد شد که ارتش رژیم صهیونیستی حمله زمینی به رفح را آغاز کند.

رئیسی در نشستی صمیمی با اهالی «فرهنگ و هنر»:

گروه سیاسی: رئیس جمهور توانمندی فرهنگی را همچون توانمندی‌های دفاعی و اقتصادی از عناصر مهم اقتدارآفرینی برای کشور دانست و گفت: تلاش جوانان کشور برای پیشرفت‌های فناورانه نیز همچون افتخارآفرینی‌های دوران دفاع مقدس قابلیت بالایی برای به تصویر کشیده شدن دارند. سید ابراهیم رئیسی در نشست صمیمی با اهالی «فرهنگ و هنر» پس از استماع دیدگاه‌ها و نظرات ۶ تن از هنرمندان حوزه‌های شعر، سینما، خوشنویسی، موسیقی و ادبیات، در سخنانی توانمندی فرهنگی را همچون توانمندی‌های دفاعی و اقتصادی از عناصر مهم اقتدارآفرینی برای کشور دانست و بر توجه جدی به عرصه هنر و فرهنگ کشور تاکید کرد.
رئیس جمهور اعتلای هنر و فرهنگ را موجب افتخارآفرینی، عزتمندی و ارتقا و سربلندی کشور دانست و با اشاره به پیشرفت‌های علمی، صنعتی، فرهنگی و هنری چشمگیری که به برکت پیروزی انقلاب اسلامی، به دست آمده است، تصریح کرد: صرف‌نظر از اینکه این پیشرفت‌ها در دوره کدام دولت به دست آمده‌اند، باید با هنرمندی به تصویر کشیده شوند تا بتوان ایران پیشرفته و فناور را به جهان معرفی کرد. رئیسی با اشاره به نقش‌آفرینی هنرمندان در به تصویر کشیدن بخشی از افتخارات خلق شده در دوران دفاع مقدس، تلاش جوانان برای حصول پیشرفت‌های فناورانه در کشور را از دیگر عرصه‌هایی دانست که قابلیت بالایی برای به تصویر کشیده شدن دارند. رئیس جمهور از فعالان عرصه‌های فرهنگی و هنری خواست با تکیه بر داشته‌های ارزشمند این ملت، برای متبلور کردن جلوه‌های متعالی و والای داشته‌های علمی، فرهنگی و هنری این کشور گام‌های بلندی بردارند. رئیسی در ادامه حمایت مالی و حقوقی از هنرمندان را از جمله وظایف دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست و افزود: در مقابل هنرمندان نیز وظیفه دارند با جوشش درونی هنر خود در آرامش و امید دادن به جامعه به ویژه در نسل جوان پیشرو و پیشتاز باشند و مظاهر زیبایی که به برکت انقلاب اسلامی در این کشور خلق شده حفظ و به تصویر بکشند. رئیس جمهور عمومیت یافتن حمایت از فلسطین به کل جهان پس از وقایع اخیر غزه را نشانی از بصیرت، آگاهی و دشمن‌شناسی ملت ایران دانست و گفت: حمایت ۴۵ ساله ملت ایران از فلسطین، گواه صدق و درستی مواضع این ملت در تشخیص درست غده سرطانی بودن رژیم صهیونسیتی در منطقه است که مردم دنیا امروز پس از ۴۵ سال به آن رسیده‌اند. «مرور اقدامات صورت گرفته از سوی دولت در بخش سینما»، «تنظیم سند ملی موسیقی بر اساس سند فنی و فقهی گردآوری شده از سوی رهبری معظم انقلاب» و «لزوم بررسی اخذ مالیات از هنرمندان کم درآمد» از دیگر نکاتی بود که رئیس جمهور ناظر به سخنان برخی از اهالی فرهنگ و هنر به آنها اشاره کرد. رئیسی در پایان با بیان اینکه دولت به معنای واقعی برای اهالی فرهنگ و هنر به عنوان مفاخر کشور احترام قائل است، تصریح کرد: نظرات و دیدگاه‌های مطرح شده از سوی اهالی فرهنگ و هنر، برای دولت ارزشمند و مفید بوده و نقدهای مطرح شده نیز از نظر دولت دغدغه‌هایی در جهت اصلاح امور است که مورد توجه قرار خواهد گرفت. پیش از سخنان رئیس جمهور در این نشست، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی با بیان اینکه دولت مردمی تلاش کرده همه فرصت‌ها و ظرفیت‌ها را برای رشد و تعالی فرهنگ و هنر در اختیار فعالان این عرصه قرار دهد، گفت: امسال سینما پررونق‌ترین و پرمخاطب‌ترین سال تاریخ خود را پشت سر گذاشت و در عرصه‌های تئاتر، هنرهای تجسمی و موسیقی و شعر نیز رویدادها و جشنواره‌های مهم فرهنگی و هنری کشور با استقبال چشمگیری برگزار شدند.

دولت عراق: پایگاه‌های گروه‌های مخالف ایران در کنترل نیروهای عراقی است

گروه سیاسی: وزیر کشور عراق از تسلط نیروهای این کشور بر پایگاه‌های مرزی تروریست‌های تجزیه‌طلب خبر داد. «عبدالامیر الشمری» وزیر کشور عراق روز شنبه گفت: «اجازه نمی‌دهیم که حزب کارگران کردستان دلیلی برای هدف قرار دادن خاک عراق باشد». او در گفت‌وگو با شبکه العربیه خبر داد: «نیروهای عراقی کنترل پایگاه‌های مرزی که تحت سلطه نیروهای مخالف ایران(تروریست‌های تجزیه‌طلب) بودند را در دست گرفتند».
وزیر کشور عراق همچنین با اشاره به اینکه سلاح اکنون در انحصار دولت است خاطرنشان کرد که روند ثبت سلاح سبک و خرید سلاح سنگین آغاز شده است. پیش از این «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی در ارتباط با گلایه سردار باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح مبنی بر اینکه توافقنامه امنیتی بین ایران و عراق تا کنون به صورت کامل از سوی بغداد اجرایی نشده است، گفت: در سفر اخیری که مشاور امنیت ملی عراق به تهران داشت و مقام امنیتی اقلیم کردستان عراق نیز وی را همراهی می‌کرد در خصوص آخرین وضعیت اجرای توافقنامه امنیتی بین ایران و عراق رایزنی و گفت‌وگو شد و طرف عراقی گزارشی از اقدامات انجام شده در ارتباط با اجرای این توافق به طرف ایرانی ارائه کرد و در این خصوص رایزنی و گفت‌وگو انجام شد. وی با بیان اینکه همچنین طرف ایرانی نیز یافته‌ها و دیدگاه‌های خود را ارائه کرد تصریح کرد: دستگاه‌های ذیربط عراقی با همکاری مقام‌های اقلیم کردستان عراق تا الان گام‌های موثری را در مسیر اجرای توافقنامه مذکور و استقرار نیروهای مرزبانی عراق در مرزهای مشترک و برچیدن مقر گروه‌های تجزیه‌طلب و تروریستی داشته و گزارش آن را به طرف ایرانی ارائه کرده است. این دیپلمات ارشد در ادامه گفت: کمیته مشترکی نیز در این خصوص شکل گرفته است که البته از قبل کمیته مشترک داشتیم و امیدواریم با درک صحیحی که مقامات دولت عراق و اقلیم کردستان عراق از انتظارات به حق ایران دارند و در پرتو مناسبات دوستانه، برادرانه و سازنده بین ایران و عراق و همکاری‌های خوب از سوی اقلیم کردستان عراق گام‌های لازم برای اجرای کامل توافقنامه امنیتی برداشته شود و همانطور که اشاره کردم این موضوع در چارچوب کار کمیته مشترک ادامه دارد و ما انتظار داریم که دولت عراق به تعهدات و مسئولیت‌های خود مبتنی بر روابط برادرانه‌ای که بین دو کشور وجود دارد عمل کند. پیش‌تر سرلشکر «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نیز در دیدار خود با «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق، ضمن تشکر از پیگیری و دستور قاطع دولت عراق برای خلع سلاح و دور کردن گروه‌های مسلح ضدانقلاب گفت: انتظار می‌رود تکمیل فرایند خلع سلاح‌های این گروه‌ها با جدیت پیگیری شود.