پیام رهبر انقلاب برای شهادت سردار زاهدی و همرزمانش:

گروه سیاسی: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت شهادت سردار رشید اسلام، سرلشکر پاسدار محمدرضا زاهدی و جمعی از همرزمان وی بدست رژیم غاصب و منفور صهیونیست، تاکید کردند: آنها را از این جنایت و امثال آن پشیمان خواهیم کرد، به حول و قوه‌ی الهی.
به گزارش «تجارت»، متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
سردار رشید و فداکار اسلام، سرلشکر پاسدار محمدرضا زاهدی، در کنار همرزم بزرگوارش سردار محمد هادی حاج رحیمی، با جنایت رژیم غاصب و منفور صهیونیست به شهادت رسیدند. سلام و رحمت خدا و اولیائش بر آنان و دیگر شهیدان این حادثه، و لعنت و نفرین بر سردمداران رژیم ظالم و متجاوز.
شهیدان ما از خداوند مهربان خود، نشان قبول مجاهدتِ درازمدت خود را دریافت کردند و هم‌اکنون در جمع اولیاء و صلحاء، متنعم به نِعَم الهی‌اند.
سردار زاهدی از دهه شصت در میدان‌های خطر و مجاهدت، چشم انتظار شهادت بود. آنها چیزی را از دست نداده و پاداش خود را دریافت کرده‌اند، ولی غم فقدان آنان برای ملت ایران به‌ویژه هرکه آنان را می‌شناخت سنگین است.
رژیم خبیث به دست دلاورمردان ما مجازات خواهد شد. آنها را از این جنایت و امثال آن پشیمان خواهیم کرد به حول و قوه‌ی الهی.
والسلام علی عبادالله الصاحین
سیّدعلی خامنه‌ای

تهران به جنایت تروریستی تل‌آویو در سوریه پاسخ خواهد داد

گروه سیاسی: حملات تروریستی روز دوشنبه (13 فروردین) رژیم صهیونیستی به محل ساختمان کنسولی سفارت ایران در جنوب غربی دمشق که منجر به شهادت چند تن از مستشاران کشورمان شد، موجی کم‌سابقه از واکنش را به همراه داشت. در این حمله تروریستی سردار سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی و سردار سرتیپ پاسدار محمدهادی حاجی رحیمی به شهادت رسیدند. اهمیت این رخداد به اندازه‌ای بود که شورای امنیت سازمان مللدیروز سه‌شنبه (۱۴ فروردین) به درخواست روسیه جلسه‌ای درباره حمله هوایی رژیم‌صهیونیستی به ساختمان کنسولی ایران در دمشق تشکیل داد. به گزارش «تجارت»، تا لحظه تنظیم گزارش حاضر، بر اساس گفته سفیر ایران در سوریه تعداد شهدای حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق به ۱۳ نفر افزایش پیدا کرده است. حمله تروریستی رژیم اسرائیل در دمشق، با سطحی گسترده از واکنش‌های داخلی، منطقه‌ای وفرامنطقه‌ای همراه شد. در برخی از شهرهای بزرگ کشورمان تجمعاتی اعتراضی در محکومیت حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در سوریه برگزار شد. در سطح سیاسی نیز مسئولان کشور و سیاست‌مداران دیگر کشورها روی خط آمده و جنایت جدید تل‌آویو را به شدت محکوم کردند.

درخواست ایران برای برگزاری نشست فوری شورای امنیت
در پی حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سوریه، زهرا ارشادی سفیر و معاون نمایندگی کشورمان در سازمان ملل متحد در نامه ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل و نیز رئیس دوره ای شورای امنیت نوشت: مکاتبه حاضر متعاقب نقض آشکار هنجارها و اصول حقوق بین‌الملل توسط رژیم اسرائیل تهیه شده است. وی در این نامه افزوده است: این جنایات هولناک و حملات تروریستی ناجوانمردانه، نقض آشکار منشور ملل متحد، قوانین بین‌الملل و اصل اساسی مصونیت اماکن دیپلماتیک و کنسولی (همان‌طور که صراحتاً در کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱، کنوانسیون وین درباره روابط کنسولی ۱۹۶۳ و همچنین کنوانسیون پیشگیری و مجازات جرایم علیه افراد تحت حمایت بین‌المللی از جمله عوامل دیپلماتیک ۱۹۷۳، بدان اشاره شده) است. این جنایات هولناک همچنین تهدیدی برای صلح و امنیت منطقه به حساب می‌آیند.

تل‌آویو حمله را به وقیحانه‌ترین شکل ممکن توجیه کرد
در تنها واکنش رسمی مقامات رژیم صهیونیستی تا لحظه تنظیم این گزارش، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با اشاره به حمله به کنسولگری ایران در دمشق گفت: هدف اسرائیل این است که در همه جا و هر روز اقدام کند تا از افزایش توان دشمنانش جلوگیری کند. یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل در نشست کمیته دفاعی و امور خارجی کنست گفت: ما در یک جنگ چند جبهه‌ای هستیم. در حمله و دفاع. ما هر روز شاهد این امر هستیم، از جمله در روزهای اخیر. به نوشته روزنامه تایمز آو اسرائیل، گالانت همچنین ادامه داد: اسرائیل همچنین تلاش می‌کند برای همه کسانی که علیه ما در سراسر منطقه اقدام می‌کنند، روشن کند که بهای اقدام علیه اسرائیل بهای سنگینی خواهد داشت.

عبور رژیم صهیونیستی از تمام تعهدات بین‌المللی
«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران پس از این حمله در گفت‌وگوی تلفنی با همتای سوری خود ضمن تشکر از حضور وزیر امورخارجه سوریه در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق، گفت: نتانیاهو به‌دلیل شکست‌های پی‌درپی رژیم اسرائیل در غزه و دست نیافتن به اهداف جاه‌طلبانه صهیونیست‌ها، تعادل روانی خود را کاملا از دست داده است. وزیر امورخارجه ایران حمله به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق را عبور از همه تعهدات و کنوانسیون‌های بین‌المللی دانست و مسئولیت عواقب این اقدام را متوجه رژیم صهیونیستی دانست و بر ضرورت واکنش جدی جامعه جهانی نسبت به این گونه اقدامات جنایتکارانه تاکید کرد.

تل‌آویو منتظر واکنش تهران باشد
در سطح داخلی مقام‌های ارشد سیاسی کشورمان به صورت واحد بر قطعی بودن واکنش ایران به جنایت جدید رژیم اسرائیل تاکید کردند. رهبر انقلاب تاکید کردند که صهیونیست‌ها از اقدام جنایت‌کارانه خود پشیمان خواهند شد. در سطحی دیگر، سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در واکنش به جنایت تروریستی رژیم صهیونیستی تصریح کرد: صهیونیست‌ها باید بدانند با اینگونه اقدامات غیرانسانی هرگز به اهداف شوم خود نخواهند رسید و روز به روز شاهد تقویت جبهه مقاومت و انزجار و نفرت ملت‌های آزاده علیه ماهیت نامشروع خود بوده و این جنایت ناجوانمردانه نیز بی‌پاسخ نخواهد ماند. سید ابراهیم رئیسی در بیانیه‌ای با محکومیت تهاجم غیرانسانی و نقض آشکار مقررات بین‌المللی از سوی رژیم صهیونیستی در حمله به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق اظهار داشت: این سرداران مجاهد که از فرماندهان، رزمندگان و جانبازان دلیر دوران دفاع مقدس بودند، در کسوت مستشاری ارشد در دفاع از حرم اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و در حراست از ارزش‌های بلند اسلامی و انسانی در سوریه حضور داشتند و سرافرازانه به کاروان شهیدان پیوستند. همچنین، محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس با اشاره به شهادت سردار محمدرضا زاهدی و تعدادی دیگر از اعضای سپاه پاسداران در کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سوریه عنوان کرد: سردمداران جاهل رژیم غاصب اسرائیل بدانند اقدام تجاوزگرانه و ددمنشانه آنان با مجازات سختی مواجه خواهد گشت. احمد وحیدی وزیر کشور نیز در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «شهادت سردار زاهدی و همراهان ایشان را تسلیت عرض می‌نمایم. مطمئنا واکنش اسراییل بر اثر انفعال و شکست‌های میدانی است. خوش بحال شهید زاهدی که تا آخرین لحظه عمرش برای امنیت مردم خواب و خوراک نداشت. فرزندان خمینی کبیر سرنوشتی جز شهادت ندارند. صهیونیست‌ها، منتظر واکنش باشند.» دریابان علی شمخانی هم در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «رژیم صهیونیستی به عنوان ارتش نیابتی ‎آمریکا در منطقه با حمله به کنسولگری ایران در دمشق مرتکب حماقتی شده که باید تاوان آن را پس بدهد. مطلع بودن یا نبودن واشنگتن از قصد ‎اسراییل برای دست زدن به این اقدام، تاثیری در مسئولیت مستقیم آمریکا در قبال این جنایت و تبعات آن ندارد.»

حق نشان دادن واکنش برای ایران محفوظ است
علاوه بر واکنش گسترده مسئولان سیاسی کشور، وزارت خارجه ایران اعلام کرد مسئولیت عواقب حمله به نمایندگی دیپلماتیک ایران در دمشق را متوجه رژیم صهیونیستی می‌داند و تهران حق مشروع و ذاتی خود را بر اساس قوانین بین‌المللی برای پاسخ قاطع به این‌گونه اقدامات تروریستی محفوظ می‌داند. وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد حمله موشکی عصر دوشنبه رژیم جعلی اسرائیل، به ساختمان بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق را با شدیدترین عبارات محکوم می‌کند. وزارت خارجه اعلام کرد متأسفانه در این حمله هدفمند به یک مکان شناخته شده دیپلماتیک، تعدادی از مستشاران نظامی‌ ضدتروریسم جمهوری اسلامی ایران - دارای مصونیت دیپلماتیک- که همزمان با حمله مزبور، در برنامه صرف افطار ماه مبارک رمضان در این ساختمان حضور داشتند، به شهادت رسیدند. در این بیانیه آمده است: «بی‌شک این حمله زبونانه و نفرت‌انگیز، نقض مصونیت افراد و اماکن دیپلماتیک -ساختمان سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق- و در مغایرت آشکار با مقررات بین‌المللی به‌ویژه کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ وین، کنوانسیون راجع به پیشگیری و مجازات جرائم علیه اشخاص مورد حمایت بین‌المللی از جمله ماموران دیپلماتیک ۱۹۷۳ و منشور ملل متحد است، فلذا انتظار این است که تعرض شنیع و خلاف حقوق بین‌الملل یادشده، از سوی دولت‌ها و مجامع بین‌المللی تقبیح و شدیدا محکوم گردد».

موضع آمریکا در قبال جنایت رژیم صهیونیستی
در سطحی دیگر، یک رسانه آمریکایی در گزارشی ادعا کرد یک مقام شورای امنیت ملی آمریکا به تهران گفته است که کاخ سفید در حمله روز دوشنبه رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری سفارت ایران نقش نداشته و رژیم صهیونیستی تنها در دقایق آغازین این عملیات متجاوزانه و بدون ارائه جزئیات به آن‌ها اطلاع داده است. پایگاه خبری-تحلیلی آکسیوس با اعلام این خبر افزود: این پیام نادر نشان می‌دهد که دولت بایدن، عمیقا نگران است که این حمله اسراییل به گسترش درگیری در سطح منطقه و ازسرگیری گروه‌های مقاومت تحت حمایت ایران به نیروهای آمریکایی شود. علاوه بر آمریکایی‌ها، سخنگوی سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با ابراز نگرانی درباره حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، خواستار خویشتن‌داری برای جلوگیری از گسترش تنش‌ها شد. «پیتر استانو» سخنگوی سرویس خارجی اتحادیه اروپا، امروز(سه‌شنبه) گفت که اتحادیه اروپا از حمله هوایی رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری سفارت ایران در دمشق نگران است.

موج گسترده محکومیت‌های بین‌المللی
حمله تروریستی رژیم اسرائیل به کنسول‌گری ایران در سطح بین‌المللی نیز با واکنش‌های گسترده بین‌المللی همراه شد. سران و مقامات کشورهای متعددی، ازجمله سوریه، کوبا، چین، روسیه، پاکستان، عمان، کویت، اردن، مصر و شماری دیگر حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق را محکوم کردند. در مهم‌ترین سطح، «استفان دوجاریک» سخنگوی سازمان ملل متحد در واکنش به حمله هوایی ارتش رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در مجاورت سفارت جمهوری اسلامی ایران در شهر دمشق سوریه ابراز نگرانی کرد. کاخ ریاست جمهوری روسیه دیروز-سه‌شنبه- تاکید کرد که حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق اقدامی متجاوزانه است. مسکو همچنین خاطرنشان کرد که این حمله تمام قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند. وزارت امور خارجه چین هم حمله هوایی رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری سفارت ایران در دمشق را محکوم کرده و بر حفظ امنیت اماکن دیپلماتیک و احترام به تمامیت ارضی سوریه تاکید کرد. «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در این باره گفت: «چین این حمله را محکوم می‌کند. امنیت اماکن دیپلماتیک نباید مختل گردد و باید به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی سوریه احترام گذاشته شود». وزارت امور خارجه عربستان، در بیانیه ای حمله به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق پایتخت سوریه را محکوم کرد. این وزارت‌خانه اعلام کرد: «ریاض حمله به مراکز دیپلماتیک که نقض معاهدات بین المللی و اصل مصونیت دیپلماتیک است را به هربهانه‌ای و تحت هر توجیهی مردود می‌داند.» بر اساس این گزارش، حمله تروریستی روز گذشته رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در سوریه با محکومیت کشورهای مختلفی مواجه شده و این کشورها حمله به مراکز دیپلماتیک را نقض قوانین و مقررات بین المللی عنوان کرده اند. محمد عبدالسلام، رئیس هیئت مذاکره کننده انصارالله یمن نیز شامگاه دوشنبه در توییتی نوشت: «ما حمله اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق را که به شهادت تعدادی از شخصیت‌های ایرانی منجر شد، محکوم می‌کنیم. این حمله تلاشی ناکام برای دستیابی به تصویری از پیروزی است. این حمله نقض حاکمیت سوریه و تجاوز آشکاری به این ۲ کشور به دلیل حمایتشان از فلسطین است.» در سطحی دیگر، جاسم محمد البدیوی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه‌ای حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق را محکوم کرد. وزارت امور خارجه عراق نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن محکومیت حمله اشغالگران اسرائیلی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، این تجاوز را نقض آشکار قوانین بین المللی و حاکمیت سوریه دانست. سید بدر بن حمد البوسعیدی وزیر خارجه عمان هم شهادت مستشاران نظامی کشورمان در حمله موشکی به کنسولگری ایران در دمشق را تسلیت گفت و این اقدام را قویاً محکوم و نقض قوانین بین‌المللی خواند. وزیر خارجه سلطنت عمان شهادت مستشاران نظامی کشورمان در حمله موشکی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق را تسلیت گفت و این اقدام را قویا محکوم و نقض قوانین بین المللی خواند. در سطحی دیگر، حزب‌الله در بیانیه‌ای ضمن عرض تسلیت به دولت و ملت ایران به مناسبت شهادت سردار سرتیپ محمدرضا زاهدی و چند مستشار نظامی ایرانی در این حمله، بر تداوم حرکت محور مقاومت تاکید شده است. در ادامه بیانیه حزب‌الله آمده است: ما کاملا معتقد هستیم که خون بی‌گناه این شهدا، باعث عزم بیشتر برای مقاومت و مقابله با دشمن اسرائیلی خواهد شد. حزب الله لبنان در پایان بیانیه تصریح کرده است: مسلماً این جنایت که کنسولگری ایران را هدف قرار داد بدون مجازات و انتقام از دشمن اسرائیلی نخواهد ماند. همچنین، وزیر امور خارجه ونزوئلا با ابراز همبستگی با ملت و دولت ایران به دلیل حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق، تاکید کرد که رژیم صهیونیستی به بزرگ‌ترین منبع بی‌ثباتی در منطقه تبدیل شده است. وزارت خارجه حکومت سرپرستی افغانستان نیز در بیانیه‌ای حمله رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق را نقض آشکار موازین دیپلماتیک و اقدامی تحریک‌آمیز عنوان کرد. در سطحی دیگر، وزارت امورخارجه پاکستان حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق را محکوم کرد و آن را نقض حاکمیت سوریه و قوانین بین‌المللی خواند.

حرکت خاورمیانه به سمت لبه پرتگاه
به دنبال نقض فاحش قوانین بین الملل از سوی رژیم صهیونیستی در حمله به کنسولگری ایران در سوریه، تارتمای شبکه خبری سی ان ان در تحلیلی نوشت خاورمیانه باردیگر در لبه پرتگاه و در آستانه تشدید بحران و گسترش جنگ قرار گرفت. تارنمای این رسانه تصویری آمریکایی در این تحلیل نوشت: حمله روز دوشنبه (روز گذشته) به کنسولگری ایران در دمشق خطرناک ترین تنش خارج از حیطه جنگ اسرائیل علیه غزه که از شش ماه گذشته آغاز شده، به شمار می رود؛ این حمله همچنین از جدیدترین مجموعه حملات اخیر اسرائیل در سوریه و علیه حزب‌الله لبنان است که در خارج از حیطه جنگ غزه طی شش ماه گذشته رخ می دهد. سی ان ان نوشت: حزب الله لبنان، متحد منطقه ای جمهوری اسلامی ایران، به نیابت از فلسطینیان ساکن غزه درگیر جنگ که تاکنون به کشته شدن بیش از 32 هزار فلسطینی منجر شده است، وارد درگیری با اسرائیل شده اما از یک تقابل همه جانبه که بتواند به نگرانی واشنگتن بیانجامد، اجتناب ورزیده است اما پس از حمله به کنسولگری ایران در دمشق، ممکن است تغییری در این موضع حزب الله ایجاد شود و منطقه در آستانه گسترش جنگ قرار گیرد.

سرمقاله

علی قائم‌مقامی
کارشناس مسائل ترکیه

انتخابات شهرداری کـــلان شـهرها و شهرهای کوچک ترکیه به انضمام انتخابات ادارات محلی و شوراهای این کشور در حالی برگزار شد که نامزدهای ریاست شهرداری‌های ۸۱ استان و ۹۷۳ شهرستان در ترازوی سنجش قرار گرفتند و مردم ترکیه برای انتخاب آنها پای صندوق‌های رأی رفتند.بر اساس داده‌های موجود حدود ۶۲ میلیون نفر واجد شرایط رأی‌دهی بودند و بیش از یک میلیون رأی اولی وجود داشته که نهایتاً این میزان قرار بوده به نمایندگان ۳۴ حزب سیاسی در انتخابات اخیر رأی دهند. بر اساس آمار موجود علاوه بر استانبول و آنکارا، در ۱۵ شهر دیگر در سراسر ترکیه به نفع حزب جمهوری خلق رأی دادند و در این میان رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرده که ۷۸.۱۱ درصد در این انتخابات شرکت کرده‌اند. بر اساس آمار منتشر شده از سوی شورای عالی انتخابات ترکیه حزب جمهوری خلق با ۳۷.۵ درصد و حزب عدالت و توسعه با ۳۵.۵ درصد به ترتیب در رتبه اول و دوم قرار گرفتند. همچنین حزب رفاه نوین به رهبری فاتح اربکان (فرزند نجم‌الدین اربکان) ۶.۲ درصد، حزب حرکت ملی‌گرا به رهبری دولت باغچه‌لی پنج درصد، حزب خوب به رهبری مرال آکشنر ۳.۸ درصد آرا را کسب کردند. تعداد شهرداری‌هایی که در اختیار حزب عدالت و توسعه بوده از ۱۵ به ۱۲ شهرداری تنزل کرده و بدین ترتیب جمعاً آک‌پارتی بیش از ۲۰ میلیون نفر را تحت نفوذ خود در ترکیه دارد. به عبارتی دیگر حزب عدالت و توسعه ۲۴.۵۷ درصد از جمعیت ترکیه را هدایت می‌کند در حالی که در سال ۲۰۱۹ میلادی این رقم حدود ۳۹ درصد بوده است. در مقابل حزب حرکت ملی‌گرا دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر و حزب برابری و مساوات شش میلیون و ۳۲۷ هزار نفر را تحت کنترل خود دارد و از سوی دیگر حزب رفاه نوین هم معادل ۳.۸ درصد از جمعیت ترکیه را تحت اداره خود دارد. حزب جمهوری‌خواه خلق هم ۳۵ شهرداری را در کل ترکیه اعم از استان و شهرهای کوچک‌تر در اختیار دارد که در مجموع باید گفت این حزب ۵۱ میلیون نفر را در ترکیه نمایندگی می‌کند که معادل ۶۰ درصد جمعیت ترکیه به حساب می‌آید. فارغ از این آمارها مردم ترکیه از وضعیت تورم و کاهش ارزش لیر به شدت ناراضی هستند؛ به گونه‌ای که تورم ۶۷ درصد و بهره بانکی حدود ۵۰ درصد گزارش شده که همین دو موضوع موجب شد آرای حزب عدالت و توسعه در انتخابات محلی کاهش یابد.از سوی دیگر، نوعی انحصارطلبی سیاسی باعث کاهش آرای تیم اردوغان شد. این در حالیست که بسیاری از رهبران احزاب و همچنین چهره‌های سیاسی ترکیه در خصوص مواضع اخیر اردوغان در قبال غزه موضع مخالف با وی اتخاذ کردند. به عنوان مثال حزب رفاه نوین ترکیه اعلام کرده که اگر اردوغان علیه تل‌آویو مواضع مشخص اتخاذ می‌کند باید تجارت خود با این رژیم را هم به طرفداری از فلسطینی‌ها قطع کند. بر این اساس اردوغان حتی در حوزه سیاست خارجی هم افکار عمومی را منحرف کرده است. توجه داشته باشید که اردوغان در شرایط فعلی بندبازی سیاسی را در دستور کار خود قرار داده و این روند را تا جایی ادامه داده که در هفته‌های گذشته اجازه تبلیغات از سوی احزاب مخالف خود را در تلویزیون دولتی ترکیه نداده است. بر همین اساس بسیاری از چهره‌های مطرح سیاسی ترکیه از وی جدا شدند و نمایندگان مستقلی را برای مقابله با عدالت و توسعه معرفی کردند. کُردها هم در انتخابات اخیر چندان به حزب عدالت و توسعه رأی ندادند. بر همین اساس و با توجه به مجموع داده‌های مذکور خیز حزب جمهوری‌خواه خلق برای اردوغان خطر بزرگی به حساب می‌آید و این در حالیست که او صراحتاً اعلام کرده پیام مردم را دریافت کرده است. این مواضع اردوغان نشان می‌دهد که وی به سیاست‌های غلط خود ابراز دارد و البته در سخنرانی اخیر خود همچنان به مبارزه با پ.ک.ک و جریان گولن اشاره کرده است که باید آن را تکرار مواضع گذشته بدانیم. در کل، آرایش استان‌ها و میزان آرای حزب جمهوری‌خواه خلق نشان از آن دارد که اوضاع برای حزب عدالت و توسعه مناسب نیست. اگر آک‌پارتی در انتخابات محلی ترکیه پیروز می‌شد، بدون شک اردوغان قانون اساسی را تغییر می‌داد اما حالا جلوی این کار گرفته شد. ممکن است که تنش سیاسی بعد از این اوج بگیرد اما سناریویی که عدالت و توسعه آن را برای خود یک خطر جدی می‌داند، بحث انتخابات زودهنگام است.

یادداشت

حسین آجرلو
کارشناس مسائل غرب آسیا

دستــگاه تــرور در رژیم صهیونیستی دستگاهی است که همواره به دنبال ترور هدفمند بوده و در همین چارچوب تلاش کرده دارایی‌های استراتژیک جریان مقاومت را مورد هدف قرار دهد و این راهبرد دستگاه امنیتی رژیم صهیونیستی است که در سال‌های گذشته بارها آن را پیگیری کرده .است. این رژیم در واقع بر اساس این راهبرد افرادی را که در زنجیره جریان مقاومت هستند یا افرادی موثر در این حوزه محسوب می‌شوند مورد هدف قرار می‌دهد و با این ترورها هم تلاش می‌کند به جریان مقاومت ضربه وارد کند هم با تبلیغات در سطح داخلی و بین‌المللی به نوعی قدرت خود را به نمایش بگذارد ، قدرتی که بعد از عملیات هفت اکتبر تحت تأثیر قرار گرفته است و این رژیم با این اقدامات حاشیه‌ای می‌خواهد به نوعی نمایش قدرت دهد. رژیم صهیونیستی در جبهه شمال یا همان جنوب لبنان نیز به شدت دچار مشکل شده و این جبهه به جبهه موثری تبدیل شده که سطح بازدارندگی در آن بالاست. در واقع، بالا رفتن سطح بازدارندگی در این جبهه باعث می‌شود که رژیم صهیونیستی از انجام هرگونه اقدامات نظامی در این منطقه هراس داشته باشد. از نظر آن‌ها جبهه شمال دارای زنجیره تأمینی است که بخشی از آن‌ها در سوریه و بخشی در ایران است و رژیم صهیونیستی با انجام این گونه ترورها می‌خواهد این زنجیره را دچار مشکل کند و قدرت بازدارندگی طرف مقابل را تضعیف کند. به نظر می‌رسد یکی از اهداف رژیم صهیونیستی از این حمله همان طور که اشاره شد تحت تأثیر قرار دادن قدرت بازدارندگی در جبهه شمال باشد. در سطحی دیگر، رژیم صهیونیستی در انجام عملیات در جبهه جنوب به بن‌بست رسیده و انجام عملیات در منطقه رفح رژیم صهیونیستی را تحت فشار گسترده منطقه‌ای و بین‌المللی قرار می‌دهد. در همین چارچوب این رژیم به دنبال این است که بحران را به مناطق دیگر از جمله سوریه بکشاند و با پوشش رسانه‌ای و سیاسی گسترده‌ای که انجام می‌دهد این زمینه را فراهم کند که عملیات در منطقه رفح برای آن رژیم آسان‌تر شود. نتانیاهو در حوزه دستاوردسازی در جنگ غزه با چالش روبرو شده است و در عرصه بین‌المللی و داخلی با فشار زیادی روبرو است. 

کارشناسان به «تجارت» پاسخ دادند: راهکارهای افزایش مشارکت مردم در تولید چیست؟

گروه اقتصاد کلان – صدیقه بهزادپور: اعلام شعار هر سال با محوریت اقتصاد، از اهمیت این بخش از سوی حاکمیت و نقشی که در تحول همه جانبه در کشور دارد حکایت می کند. اعلام شعار سال 1403 تحت عنوان جهش تولید با مشارکت مردم قطعاً با تاکید مردمی سازی اقتصاد در حوزه های مختلف تاکید دارد و این مهم قطعاً با کوچک شدن دولت و افزایش سهم بخش خصوصی در حوزه های مختلف اقتصادی و به کارگیری سرمایه های داخلی و خارجی در بخش های مختلف محقق می شود. از این رو احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت نیز در روزهای نخست سال جاری، با تاکید بر پرهیز از مجادلات همیشگی «دولتی سازی» و « خصوصی سازی»، به درپیش گرفتن استراتژی میانه با هدف ایجاد رقابت در بخش خصوصی توانمند با چارچوب گذاری مطلوب دولت تاکید کرد که البته به معنای واگذاری‌های بی قید و شرط نقش استراتژیک دولت به گروه‌های ذی نفوذ سیاسی نیست. به گفته این مقام مسئول، در این زمینه امسال حتما با واگذاری‌های مندرج در بودجه به بخش خصوصی توانمند، مولد سازی دارائی‌های راکد ، نقش‌دهی به شرکت‌های تعاونی شهرستانی و خروج دولت از مداخلات در شرکت‌هایی که بخش اندکی از سهام را دارد به سمت افزایش و ارتقا نقش مردم در اقتصاد حرکت خواهیم کرد‌. کارشناسان در این باره معتقدند؛ افزایش ضریب امنیت سرمایه گذاری و اطمینان از سوددهی سرمایه گذاری رکنی غیرقابل انکار است که می تواند به تحقق شعار سال با محتوای جهش تولید با مشارکت مردمی کمک کند.

راه های افزایش جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی در کشور
به گزارش «تجارت»، جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی هر دو نقش مهمی در رونق و جهش تولید دارند. سرمایه‌گذاری داخلی از طریق افزایش سرمایه‌گذاری در داخل کشور، ایجاد اشتغال، ارتقای زیرساخت‌ها و توسعه صنایع محلی را ترویج می‌دهد. در عین حال، سرمایه‌گذاری خارجی با ورود سرمایه، فناوری، و مدیریت به کشور، تحریک رشد اقتصادی، افزایش توان تولیدی و صادرات را تسهیل می‌کند. این دو نوع سرمایه‌گذاری در کنار یکدیگر می‌توانند به توسعه اقتصادی و رشد پایدار کمک کنند. به گفته کارشناسان افزایش نرخ سرمایه‌گذاری در کشور می‌تواند از طریق اقدامات و سیاست‌های مختلفی انجام شود، ارائه اطلاعات شفاف و قابل اعتماد درباره شرایط سرمایه‌گذاری و برنامه‌های توسعه اقتصادی می‌تواند اعتماد سرمایه‌گذاران را افزایش دهد. همچنین اصلاحات در قوانین مالی و سرمایه‌گذاری، ایجاد بسترهای مالی مطمئن تر و کاهش ریسک برای سرمایه‌گذاران را فراهم می‌کند. علاوه بر این ارائه تسهیلات مالی و ایجاد امتیازات مالیاتی برای سرمایه‌گذاران، می‌تواند ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاری در کشور را تسریع کند. از سوی دیگر توسعه زیرساخت ها (حمل ونقل، ارتباطات، انرژی و...)، ارتقاء محیط کسب و کار، می‌توانند به افزایش نرخ سرمایه‌گذاری در کشور کمک کنند.

فضای ناامن سرمایه گذاری و بازگشت سرمایه
حیات نیا کارشناس ارشد اقتصادی در این باره به «تجارت»، گفت: مهمترین معضل اقتصاد ایران در سال های گذشته فقدان سرمایه گذاری کیفی و کمی مطلوب در سال های گذشته بوده است که باعث شد تا به اهداف پیش بینی شده در مسیر توسعه دست نیابیم. معضل ناامنی وعدم اطمینان در حوزه اقتصادی – سیاسی – اجتماعی باعث شده تا محیطی پرخطر و پرریسک برای حضور در حوزه های مختلف اقتصادی در کشور ایجاد کند و به نظر می رسد تا زمانی که این محیط پرخطر در این حوزه وجود دارد، امکان جذب سرمایه های جدید و یا حفظ سرمایه داران قبلی وجود نداشته باشد و این مسئله به ویژه برای سرمایه داران ایرانی خارج از کشور یا سرمایه داران غیرایرانی برای حضور در کشور نیز صدق می کند. این کارشناس اضافه کرد: دو شاخص اصلی امنیت و اطمینان از بازگشت سرمایه به شکل مطلوب در تقویت سرمایه گذاری و رونق تولید بسیار مهم ارزیابی می شود که در حال حاضر با توجه به ریسک های بالای سرمایه گذاری در کشور ضریب تمایل به حضور جهت سرمایه گذاری در کشور در حوزه های مختلف کاهش یافته است، از سوی دیگر سوددهی و بازدهی سرمایه نیز در این راستا با خطراتی مواجه است که فرآیند توسعه سرمایه گذاری در کشور به عنوان بخش مهمی از مشارکت گروه فعال در اقتصاد به منظور جهش و رونق تولید را با چالش های جدی مواجه می سازد.

تبعات پرخطرشدن سرمایه گذاری در دهه گذشته
حیات نیا در ادامه با اشاره به کاهش سرمایه گذاری از سال 97 تا کنون گفت: پرخطر شدن شرایط کسب و کار در ایران از یک دهه قبل تا کنون باعث شده تا بسیاری از سرمایه گذاران ترجیح دهند به جای سرمایه گذاری در داخل کشور، سرمایه های خود را در خارج از ایران به کار گیرند تا بتوانند ضریب بازگشت سرمایه و سوددهی فعالیت اقتصادی خود را تا حدی تضمین کنند. قطعاً بهبود تعاملات خارجی و توسعه روابط اقتصادی – سیاسی با دیگر کشورها می تواند درصد حضور سرمایه گذاران ایرانی خارج از کشور به ایران را بالا ببرد و از سوی دیگر باعث ایجاد انگیزه با استمرار حضور سرمایه داران خارجی در کشور شود، اما تا زمانی که این مشکلات پابرجا باشد، امیدی به تغییری در وضعیت در سرمایه گذاری و اقتصادی و... نیست.
راهکار بهبود سرمایه گذاری در کشور جهت جهش تولید
این کارشناس اقتصادی بیان کرد: سرمایه گذاران در مجموع ایجاد فضای مطمئن برای سرمایه گذاری و سوددهی مناسب و معقول از جمله پارامترهای مهم برای آنها محسوب می شود، البته در این میان سرمایه گذاران ایرانی با توجه به انگیزه هایی چون عِرقِ ملی و... تمایل بیشتری جهت حضور در کشور و ادامه فعالیت اقتصادی دارند، اما قطعاً برای سرمایه گذاران خارجی نیاز به ایجاد بستر و شرایط بهتری برای فعالیت و حضور در کشور دارند که دولت نیز در این راستا باید توجه بیشتری به این امور کند. حیات نیا توضیح داد: اِعمال مشوق های لازم، فراهم آوردن فضای امن برای
سرمایه گذاری مطمئن، درنظر گرفتن اولویت های مناسب برای سرمایه گذاران و ... می تواند به توسعه کمی و کیفی سرمایه گذاری در کشور منتهی شود. اما اصلی ترین عامل ثبات و امنیت اقتصادی است که همراه با تسهیلات سرمایه گذاری بتواند امکان جذب آن ها به کشور را بیش از پیش مهیا سازد. از سوی دیگر بهبود دیپلماسی اقتصادی و برگزاری همایش های و دعوت از سرمایه گذران خارجی می تواند شرایط را برای گسترش سرمایه گذاری و در نتیجه رشد اقتصادی و جهش تولید بهینه سازد.

۱۷۰۰ میلیارد دلار سرمایه ایرانیان خارج از کشور
فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه گفت: بر اساس برخی برآورد‌ها ۱۷۰۰ میلیارد دلار سرمایه ایرانیان خارج از کشور است که بخش مهمی از این عدد قابلیت جذب در بخش‌های مختلف اقتصاد را دارد. آقابزرگی بین کرد: اصل ۴۴ قانون اساسی به‌عنوان محور گفتمانی شعار سال در سه دهه اخیر مغفول مانده است. امیدوارم در سال جاری اهتمام ویژه‌ای برای تحقق جهش تولید ایجاد شود. او اضافه کرد: بر اساس برخی برآورد‌ها ۱۷۰۰ میلیارد دلار سرمایه ایرانیان خارج از کشور است که بخش مهمی از این عدد قابلیت جذب در بخش‌های مختلف اقتصاد را دارد، بر این اساس یکی دیگر از محور‌های مغفول مشارکت مردمی در اقتصاد نگاه ویژه به سرمایه ایرانیان خارج از کشور است. آقابزرگی افزود: همان‌طور که در سخنان رهبری اشاره شد و از نواقص سال ۱۴۰۲ برشمرده شد،
وضعیت نامطلوب اقتصادی کشور بود. به هر حال هدف‌گذاری سال ۱۴۰۳ این‌گونه است که با شفاف‌سازی و روان‌سازی و جلب اعتماد منابع بخش خصوصی را به‌سمت تولید و صنعت هدایت کنیم.

وزیر اقتصاد اعلام کرد:

گروه اقتصاد کلان: سخنگوی اقتصادی دولت گفت: در سال جدید اعطای مشوق‌های سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بیشتر پیگیری خواهد شد. مشارکت بخش‌های خصوصی و تعاونی در تولید ملی پیگیری می‌شود و آغوش دولت برای پذیرش این ظرفیت‌ها باز است. تنوع‌بخشی به تامین مالی در اقتصاد به ویژه تامین مالی از مسیر بازار سرمایه با تاکید بیشتری مورد توجه قرار خواهد گرفت. وی یادآور شد: تسریع در فرایند واگذاری شرکت‌هایی که در فهرست قرار دارند و تقویت نظارت دولت و توانمندی های حاکمیتی در کنار تقویت مدل مشارکت عمومی - خصوصی از دیگر برنامه‌های دولت در سال جاری است. در قانون برنامه هفتم هم بندهای متعددی در زمینه تقویت تولید وجود دارد که از ظرفیت‌های آن استفاده خواهد شد. به گزارش «تجارت»، سید احسان خاندوزی در ابتدای نخستین نشست خبری سال جدید ضمن یادآوری اینکه اقتصاد ایران در پایان دولت دوازدهم از سه مسئله مهم رنج می‌برد، اظهار کرد: اول اینکه بحرانی شدن ناترازی‌های مختلف موجب شده بود در طول دهه ۹۰ نرخ تورم از سطوح ۲۰ تا ۲۵ درصد به میانگین ۴۰ درصد افزایش پیدا کند. دومین موضوع نیز رشد ناپایدار و در برخی فصول دولت سابق با ثبت ارقام منفی، اندازه اقتصاد ایران را کاهش داد. وی افزود: ثمره این دو موضوع شکل گیری بی انگیزگی، چشم انداز منفی و کاهش شدید مشارکت مردم در عرصه اقتصاد شده بود. سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه با وجود کاهش نرخ رشد نقدینگی، از رشد مثبت اقتصادی صیانت شد، گفت: در سال ۱۴۰۲ باوجود هدف‌گذاری دولت برای کاهش نرخ رشد نقدینگی، مجموعه‌ای از اقدامات موجب شد رشد اقتصادی کشور متوقف نشود؛ از جمله آن‌ها می‌توان به بهبود محیط کسب‌وکار، تلاش‌هایی در جهت هدایت اعتبار به بخش‌های مولد و در نهایت افزایش منابع تخصیص یافته به بخش عمرانی کشور اشاره کرد.

تغییر ساعت کاری برای رفع ناترازی‌های انرژی در دستور کار نیست
وی در پاسخ به پرسشی درباره تغییر ساعت کاری و طرح تغییر روزهای تعطیل، اعلام کرد: دولت فعلا مصوبه‌ای در دستور کار خود برای تغییر ساعت کاری به منظور رفع ناترازی‌های انرژی ندارد. در موضوع تعطیلات نیز از آن جهت که این موضوع همچنان در حال بررسی است، نمی‌توان اظهار نظر قاطع داشت. خاندوزی در پاسخ به پرسشی درباره تشکیل سرمایه ثابت در کشور، اظهار کرد: یکی از متغیرهای بنیادین رشد اقتصادی میزان تشکیل سرمایه ثابت است. در دولت دوازدهم در مجموع ۳۳ درصد کاهش تشکیل سرمایه ثابت ناخالص داشتیم. در دو سال اخیر بیش از هشت درصد افزایش را شاهد هستیم و در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ تشکیل سرمایه در بخش ماشین‌آلات ۶.۱ درصدی و در بخش ساختمان هم ۲.۹ درصد رشد داشته است و مجموعه پیامدهای سرمایه‌های منفی و صفر را پشت سر گذاشته‌ایم اما نباید غره شویم که در همین راستا برنامه دولت برای سال جدید تقویت روند سرمایه‌گذاری در کشور است.

«تجارت» گزارش اتاق بازرگانی ایران را بررسی کرد

گروه صنعت و تجارت: چشم‌انداز تجارت جهانی در سال ۲۰۲۴ همچنان نامطمئن و بدبینانه خواهد ماند ودر این میان آسیایی ها شرایط متفاوتی را در این سال تجربه خواهند کرد. عوامل دیگری که بر تجارت تاثیر می‌گذارند، شامل کاهش تقاضا در کشورهای توسعه‌یافته، تجارت کمتر در آسیای شرقی، افزایش اقدامات محدودکننده تجارت، نوسان قیمت کالاها و طولانی شدن زنجیره‌های تامین، به‌‌ویژه بین چین و ایالات متحده است. با‌این‌حال، داده های موجود به چند روند مثبت در سال ۲۰۲۳ نیز اشاره می‌کند. روندهای مثبت در تجارت جهانی در سال ۲۰۲۳ شامل افزایش اندک حجم تجارت و رشد هفت‌درصدی تجارت خدمات است. همچنین، برخی اقتصادهای در حال توسعه، به‌ویژه مکزیک و کشورهای آسیای شرقی، فرصتی برای ادغام بهتر زنجیره‌های تامین که تحت‌تاثیر نگرانی‌های ژئوپلیتیک قرارگرفته‌اند، به دست آوردند.
اما سال ۲۰۲۳ سال‌کاهش حجم تجارت در بسیاری از تولیدات و بین بسیاری از کشورها بوده ‌است. آهن و فولاد، تجهیزات اداری و مخابراتی، منسوجات و پوشاک از جمله کالاهایی هستند که افت تجارت در آنها محسوس است. در این بین یک استثنا وجود دارد و آن وسایل نقلیه است که تجارت آن رشد داشته‌است. بر اساس گزارش سازمان تجارت‌جهانی دلیل اصلی این افت در تجارت کاملا مشخص نیست اما نرخ بالای تورم در جهان، افزایش نرخ بهره، افزایش ارزش دلار و تنش‌های ژئوپلیتیکی از جمله عوامل کمک‌کننده به این پدیده هستند. به‌طور کلی حجم تجارت در نیمه اول سال‌جاری میلادی نسبت به مدت مشابه پارسال ۰.۵‌درصد کاهش‌یافته اما نشانه‌‌‌‌‌‌ها این خوش‌بینی را ایجاد‌کرده که در نیمه دوم سال‌این نرخ افزایش قابل‌قبولی داشته‌باشد. از جمله عوامل تاثیرگذار بر تجارت‌جهانی می‌توان به تغییرات قیمت انرژی اشاره کرد. میانگین قیمت جهانی نفت‌خام در اوت ۲۰۲۳ معادل ۳۸‌درصد نسبت به میانگین سال‌۲۰۱۹ افزایش داشته و قیمت گاز طبیعی در اروپا در همین دوره ۱۳۳‌درصد افزایش داشته‌است. کشورهای اروپایی در زمستان امسال باید با افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی گاز طبیعی از نوسانات شدید قیمت انرژی در زمستان جلوگیری کنند. در این‌صورت می‌توان امیدوار بود که زمستان امسال تجارت‌جهانی تحت‌تاثیر افزایش قیمت انرژی قرار نگیرد. خطر دیگری که تجارت را تهدید می‌کند مربوط به حوزه امنیت غذایی است. به‌رغم کاهش اخیر قیمت‌ها، در اوت ۲۰۲۳ میانگین قیمت محصولات غذایی ۴۶‌درصد بیشتر از سال‌۲۰۱۹ محاسبه شده‌است. همچنین قیمت کود ۹۳‌درصد افزایش‌یافته که تولید محصولات غذایی را با اختلال مواجه خواهد کرد. کشاورزان مجبور می‌شوند بین استفاده از کود کمتر یا کاشت محصولات کمتر که هر دو باعث کاهش عملکرد و افزایش خطر گرسنگی در سراسر جهان می‌شود، یک گزینه را انتخاب کنند.

گزارش جدید بانک جهانی چه می گوید؟
اما بانک جهانی در گزارشی جدید اعلام کرد: اقتصادهای آسیایی آن‌طور که می‌توانند خوب عمل نمی‌کنند و پیش‌بینی می‌شود رشد این منطقه در سال جاری از ۵٫۱ درصد در سال ۲۰۲۳ به ۴٫۵ درصد کاهش یابد. گزارش جدید بانک جهانی نشان می‌دهد اقتصادهای آسیایی ضعیف‌تر از توانایی‌های خود عمل می‌کنند و همین روند منجر به کند شدن رشد اقتصادی این منطقه خواهد شد. به گفته این نهاد موانع تجاری و تردیدهای‌ سیاستی، پویایی اقتصادی منطقه را کمرنگ کرده است و دولت‌ها باید برای رسیدگی به مشکلات بلندمدت مانند ضعف شبکه‌های ایمنی اجتماعی و سرمایه‌گذاری ناکافی در آموزش تلاش بیشتری کنند. رشد اقتصاد آسیا کندتر از قبل از همه‌گیری، اما سریع‌تر از سایر نقاط جهان است؛ و بهبود تجارت جهانی (تجارت کالا و خدمات تنها ۰٫۲ درصد در سال ۲۰۲۳ رشد کرد اما پیش‌بینی می‌شود امسال ۲٫۳ درصد رشد کند) و تسهیل شرایط مالی با کاهش نرخ بهره بانک‌های مرکزی به جبران رشد ضعیف در چین کمک خواهد کرد. آدیتیا ماتو، اقتصاددان ارشد بانک جهانی در حوزه آسیای شرقی و اقیانوس آرام، در نشستی آنلاین گفت که این گزارش نشان می‌دهد این منطقه نسبت به سایر نقاط جهان بهتر عمل می‌کند، اما از تمامی پتانسیل خود استفاده نمی‌کند و شرکت‌های پیشرو در این منطقه هم نقشی را که باید بازی نمی‌کنند. یک ریسک کلیدی برای اقتصاد منطقه آسیا این است که فدرال رزرو آمریکا و سایر بانک‌های مرکزی بزرگ ممکن است نرخ بهره را بالاتر از قبل از همه‌گیری جهانی نگه‌دارند. در این گزارش آمده است که خطر دیگر ناشی از نزدیک به ۳ هزار اقدام مختل‌کننده تجارت، مانند تعرفه‌های بالاتر یا یارانه‌ها است که در سال ۲۰۲۳ اعمال شد. بیشتر این سیاست‌ها توسط اقتصادهای صنعتی بزرگ مانند آمریکا، چین و هند تنظیم‌شده است.
حزب حاکم چین هدف رسمی را برای رشد حدود ۵ درصدی در سال جاری، درست کمتر از نرخ سالانه ۵٫۲ درصدی سال گذشته، تعیین کرده است. بانک جهانی پیش‌بینی می‌کند که رشد این کشور به ۴٫۵ درصد کاهش یابد. این گزارش می‌گوید که چین قصد دارد به مسیر رشد متعادل‌تری بازگردد، اما تلاش برای ایجاد محرک‌های تقاضای جایگزین دشوار است. ماتو معتقد است که پکن هنوز راهی برای دور کردن اقتصادش از اتکا به ساخت‌وساز املاک و مستغلات به‌عنوان محرکی برای فعالیت‌های تجاری دور کند و باید بداند که خرج پول بیشتر مشکل این کشور را حل نخواهد کرد. آنچه موردنیاز است، رفاه اجتماعی قوی‌تر و برنامه‌های دیگری است که خانوارها را قادر می‌سازد تا بیشتر خرج کنند و تقاضا را افزایش دهد و سپس کسب‌وکارها را به سرمایه‌گذاری تشویق کند. ماتو گفت که منطقه با بهره‌وری بهتر و کارایی بیشتر می‌تواند بسیار بهتر عمل کند. به‌عنوان‌مثال، ویتنام حجم زیادی از سرمایه‌گذاری خارجی را به‌عنوان مقصد موردعلاقه تولیدکنندگان خارجی جذب می‌کند، اما نرخ رشد آن در حدود ۵ درصد کمتر از پتانسیل آن است. به گفته این اقتصاددان، رسیدن به رشد اقتصادی ۵ درصدی برای ویتنام درواقع نوعی شکست محسوب می‌شود. در این گزارش آمده است که یکی از مشکلات کلیدی که در این گزارش به آن اشاره‌شده است، تأخیر در بهبود بهره‌وری است. شرکت‌های پیشرو در آسیا از رهبران کشورهای ثروتمندتر، به‌ویژه در حوزه‌های مرتبط با فناوری، بسیار عقب هستند.

دلار سقف جدید زد،سکه امامی از ۴۰ میلیون تومان عبور کرد

گروه اقتصاد کلان: در سایه تنش‌های سیاسی و نظامی قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با رکوردشکنی رعدآسا در اولین روز کاری پس از سیزده روز ابتدایی سال، مرز چهل و یک میلیون تومان را پشت سر گذاشت .
به گزارش تجارت،سکه با عبور از مرز 41 میلیون و پانصد هزار تومان سد مقاومتی را شکست و با وجود رکود در بازار میل به رشد قیمت همچنان تداوم دارد.بهای سکه در حالی در اخرین روزهای کاری سال گذشته به 38 میلیون و 800 هزار تومان رسید که در اولین روزهای سال در فروردین 1402 ، هر قطعه سکه 30 میلیون تومان قیمت داشت . به این ترتیب اگر همین نسبت بر بهای سکه تمام بهار آزادی حاکم باشد، در ایام سال جاری سکه به قیمت‌هایی عجیب خواهد رسید . در این میان تلاش سیاستگزار برای شکسته شدن حباب سکه می‌تواند مثمر ثمر باشد.
در این رابطه،میثم مهرپور تحلیلگر مسائل اقتصادی عنوان کرد: امنیت ملی ایران آنقدر قدرتمند و دارای ثبات است که اتفاقاتی به مراتب وسیع تر از این موضوع نیز تهدیدی برای امنیت ایران محسوب نمی‌شود. متاسفانه فضای روانی و غیر واقعی در اقتصاد ایران آنقدر پررنگ‌ شده که بازار ارز صرفا در یک فضای احساسی و هیجانی و صرفا تحت تاثیر اخبار و نه واقعیت‌های اقتصادی دچار نوسان می‌شود. وی افزود: شما در سال‌های دفاع مقدس که کشور درگیر یک جنگ‌ فراگیر و مستقیم بود حتی در زمان انجام عملیات‌ها یا بمباران‌ها علیه کشور نیز شاهد نوسان یا شوک‌های این چنینی در بازار ارز یا اقتصاد کشور نبودید، اما متاسفانه فضای امروز اقتصاد کشور به گونه‌ای شده که بسیاری از اتفاقات که در واقعیت هیچ ارتباطی به ارز و اقتصاد ندارند، منجر به ایجاد هیجان در این بازار می‌شوند. این تحلیلگر مسائل اقتصادی با بیان اینکه واقعیت این است که اگر رژیم صهیونیستی به اهداف خود در غزه رسیده بود نباید به دنبال حذف فیزیکی فرماندهان مقاومت باشد، گفت: این‌اتفاقات نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی به شدت مستاصل شده و اقدامات آن ها در راستای ایجاد تغییر در شرایط موجود است.
مهرپور ادامه داد: یکی از اهداف صهیونیست‌ها ایجاد فضای ناامن در اقتصاد ایران به عنوان مهمترین حامی جریان مقاومت است، رسانه‌ها مراقبت کنند ناخواسته به پیاده نظام دشمن تبدیل نشوند. حتی جنگ نظامی مستقیم نیز در کوتاه مدت تاثیری بر بازار ارز نخواهد داشت چه برسد به اتفاقاتی از جمله حمله به سفارت ایران. باید قبول کنیم که بازار مسیر خود را می رود، برای مثال در سال ۱۳۹۸ که بورس در حال حرکت شتابان بود شهادت سردار سلیمانی به عنوان یک شوک بزرگ، مدتی بازار را متوقف کرد، اما بازار مجدد به مسیر صعودی خود بازگشت. لذا اخبار غیر مرتبط با اقتصاد تاثیری کوتاه مدت و غیرپایدار بر مسائل اقتصادی دارند.
عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) نیز گفت: نوسانات نرخ ارز که از عصر دوشنبه آغاز شد به زودی کاهش می‌یابد و قیمت‌ها به همان نرخ‌های قبلی باز می‌گردد.
کامران ندری، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با ایرنا افزود: روز دوشنبه به دلیل حمله صهیونیست‌ها به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق بازار ارز دچار نوساناتی شد که این التهاب به زودی کاهش می‌یابد. وی ادامه داد: بانک مرکزی در سال گذشته علی رغم اینکه اتفاقات زیادی در عرصه بین‌الملل و فضای سیاسی افتاد توانست بازار ارز را مدیریت کند، از این رو مردم نباید به صورت هیجانی وارد بازار شوند و این اطمینان وجود دارد که فضای نوسانی فعلی از بین می‌رود. ندری با بیان اینکه برخی افراد اکنون در فضای مجازی به دنبال گمانه‌زنی کاذب در بازار ارز هستند توضیح داد: برخی افراد به دنبال تحریک انتظارات تورمی هستند اما شرایط فعلی با وضعیت سال گذشته تفاوتی ندارد و نوسانات بازار موقت خواهد بود. به گفته وی، نوسانات ارزی به دلیل مشکلات اقتصادی نیست بلکه اثر روانی اتفاقات بین‌المللی اخیر است.

«تجارت» گزارش می‌دهد؛

گروه راه و مسکن: تبدیل سرمایه به طلا، ارز، خودرو، مسکن از جمله واکنش های مردم در مواجهه با کاهش ارزش پول ملی همزمان با رشد افسارگسیخته تورم به شمار می آید که گاهی دولت خود نیز به عنوان مجری در این بخش وارد گود می شود فروش ارز سفر خارجی، خرید و فروش سکه و... از جمله این موارد محسوب می شود. اما افزایش قیمت مسکن در سالی که گذشت به قدری شدید بود که خرید آن از عهده جمعیت کثیری از مردم خارج شد و تعداد اندکی هم که به امید گران شدن خانه در این بخش سرمایه گذاری کرده بودند نیز با رکود این بازار هر چه رشته بودند پنبه شد! کارشناسان دلایل اصلی رکود و گرانی مسکن در ایران را ناشی از عواملی مانند؛ نوسانات اقتصادی، کاهش تقاضا، افزایش هزینه‌های ساخت و توزیع، تحریم‌ها و سیاست‌های دولتی ونافرمانی بانک ها از اعطای تسهیلات در این حوزه در زمینه مسکن می دانند که باعث رکود کامل بازار مسکن در سال گذشته شد. به گفته برخی از صاحبنظران اعلام برخی از سیاست های دولتی مانند واگذاری زمین رایگان، ورود پیمانکاران چینی در عرصه ساخت و ساز و ... می تواند چشم انداز نسبتاً روشنی در این بخش را در سال 1403 ترسیم کند، هر چند بسیاری از فعالان این صنعت و انبوه سازان معتقدند ورود پیمانکاران چینی در حالی که ظرفیت های خوبی در این زمینه در کشور وجود دارد منطقی به نظر نمی رسد.

قیمت گذاری دستوری در بازار مسکن
به گزارش «تجارت»، نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک گفت: قیمت‌گذاری دستوری مسکن عملا امکان ندارد و این کار باعث می‌شود همین افرادی که تولیدکننده بخش مسکن هستند را هم از دست بدهیم؛ ضمن این که در حال حاضر قیمت ساخت مسکن در برخی مناطق برای سازنده‌ها صرفه اقتصادی ندارد. داوود بیگی‌نژاد، نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک در خصوص پیش‌بینی قیمت مسکن در سال جاری گفت: بازار مسکن، یک تولید قیمت در درون خود دارد که هم از عوامل‌ تاثیرگذار بر ساخت مسکن و هم از بازارهای دیگر تاثیر می‌پذیرد؛ بنابراین باید صبر کرده و ببینیم در اوایل سال جاری چه اتفاقاتی رخ می‌دهد و تاثیر تصمیمات و کارهای دولت در حوزه مسکن چگونه خواهد بود. وی افزود: به دلیل انباشت نیاز به ملک از سالهای قبل، کمبود مسکن در کشور داریم؛ هر چند تلاش‌های دولت سیزدهم در این زمینه عمدتا در مرحله طرح و برنامه است و تحویل آنچنانی مسکن صورت نگرفته است؛ اما به هر حال امیدواریم صحبت‌ها و وعده‌های داده شده در سال ۱۴۰۳ محقق شود تا بتوان برآورد دقیقی از میزان نیاز در بازار را در اختیار داشت.

عقب نشینی سازندگان مسکن از ساخت وساز
بیگی‌نژاد در مورد قیمت‌گذاری دستوری مسکن گفت: چنین چیزی امکان ندارد و این کار باعث می‌شود همین تعداد کسانی که تولیدکننده بخش مسکن هستند را از دست بدهیم؛ ضمن این که در حال حاضر قیمت ساخت مسکن در برخی مناطق برای سازنده‌ها صرفه اقتصادی ندارد. نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک در مورد ساخت مسکن توسط چینی‌ها نیز گفت: به نظرم مسکن باید با توانمندی‌های داخل کشور تولید شود؛ اما در رابطه با حضور چینی‌ها جزییات این موضوع باید مشخص شود که آیا قرار است دانش و فناوری از چینی منتقل شده یا تجهیزات و نیروی کار آورده شود، همچنین باید نمونه از ساخت مسکن توسط چینی‌ها را ببینیم تا بتوانیم این موضوع را ارزیابی کنیم. بیگی‌نژاد در رابطه با وضعیت معاملات مسکن در سال ۱۴۰۲ نیز گفت: بهترین فصل خرید و فروش مسکن سه ماه آخر سال است، تعداد قراردادهایی که در دو ماه آخر سال ۱۴۰۲ ثبت شد متفاوت از ماه‌های قبل بوده و یک رونق نسبی در تعداد قراردادها وجود داشته است.

فشار افزایش نرخ دلار بر دوش مستاجران
دبیر اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان اینکه‌ به طور قطع اثر افزایش نرخ دلار را در بازار اجاره مشاهده خواهیم کرد، گفت: از دیگر عوامل مهم و موثر، وضعیت اقتصاد کلان است و وقتی درآمدها کاهش پیدا می‌کند موجران برای حفظ قدرت خرید خود، به اجاره بها فشار آورد می‌کنند. اجاره‌بها به طور مستقیم از نرخ تورم، نرخ ارز، بهای مسکن، سود بانکی و ...اثر می‌پذیرد و با تغییر این عوامل نرخ اجاره هم تغییر می‌کند یا سهم رقم رهن و اجاره کمتر و بیشتر می‌شود. به طوریکه با کاهش ارزش پول ملی و افزایش نرخ دلار علاوه بر افزایش سقف اجاره، سهم رهن کاهش و اجاره بالا می رود. هرچند دولت هر ساله با توجه به نرخ تورم سقفی را برای سقف افزایش اجاره‌بها تعیین می‌کند اما موجران و بازار مسکن این سقف را رعایت نمی‌کند و از آنجایی که این مصوبه پشیبان قانونی ندارد، مستاجران هم در صورت تخلف از سوی موجران، امکان پیگیری‌های قضایی ندارند هر چند شوراهای حل اختلاف در چند سال اخیر در این باره اقداماتی به نفع مستاجران انجام داده‌اند.

ژنرال صهیونیست: نتانیاهو و رهبران سیاسی و نظامی فاسد هستند

یک ژنرال بازنشسته صهیونیست هشدار داد، تحولات جنگ در غزه به نفع رژیم صهیونیستی نیست زیرا این رژیم بدون تغییر کل مقامات سیاسی و نظامی که فاسد هستند، در جنگ برای بقا دوام نمی‌آورد. اسحاق بریک، ژنرال بازنشسته رژیم صهیونیستی در مقاله‌ای برای روزنامه هاآرتص نوشت: اسرائیل امروز در یک دوراهی حساس قرار دارد. نتایج اقدامات یا شکست‌هایش سرنوشت آن را تعیین می‌کند؛ خوب یا بد، وجود یا نابودی. متأسفانه این روند به نفع ما نیست. اگر مردم اسرائیل از جای خود بلند نشوند و مقامات سیاسی و نظامی که فاسد شده‌اند، تغییر ندهند، ما در مبارزه برای بقا در اینجا دوام نمی‌آوریم.
وی اظهارات بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر «از بین بردن کامل حماس» را یک «شعار توخالی» توصیف کرد که بر اساس آن مقامات سیاسی و نظامی جنگ را رهبری می‌کنند. به گفته وی این مسئله منجر به از دست دادن اسرا و نابودی دستاوردهای نظامی در نوار غزه، اقتصاد تل‌آویو، کشورهای دوست در جهان و امنیت استراتژیک می‌شود. اسحاق بریک خاطرنشان کرد: نتانیاهو در طول سال‌های حکمرانی‌اش تمام توجهش را به موضوع هسته‌ای ایران معطوف کرد و از استفاده از هیچ ابزاری برای پیشبرد برنامه خود و آسیب رساندن به روابط با باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا دریغ نکرد. وی افزود: نتانیاهو به عنوان نخست وزیر هرگز به مسلح شدن گروه‌های مسلح در اطراف مرزهای ما با صدها هزار موشک، راکت و پهپاد اهمیت نداد. او به موضوع آماده‌سازی ارتش برای مقابله با این تهدید که می‌تواند اسرائیل را از بین ببرد، توجهی نکرد.
بریک گفت: در دوره نخست وزیری نتانیاهو، ده‌ها میلیارد شِکِل خرج رزمایش‌های نیروی هوایی از جمله رزمایش مشترک با ارتش آمریکا شد که حمله به رآکتورهای هسته‌ای را شبیه‌سازی می‌کرد. به نظر می‌رسد که تهدید هسته‌ای علیه اسرائیل از بین رفته و با «نابودی کامل حماس» جایگزین شده است. این یک عبارت بی‌اساس است که نتانیاهو هر روز آن را تکرار می‌کند و به تنها موضوع امنیتی مورد توجه او تبدیل شده است. وی گفت: آیا عاقلانه است نتانیاهو برای نابودی کامل حماس خطرناک‌ترین تهدید استراتژیک علیه اسرائیل را رها کرده و با آن به گونه‌ای رفتار کند که
گویی وجود ندارد؟ نتیجه‌گیری ساده و تکان‌دهنده است؛ نتانیاهو تهدیدات علیه اسرائیل را بر اساس منافع شخصی انتخاب می‌کند. او همچنین حاضر است برای حفظ قدرت خود، بزرگترین تهدیدات استراتژیک را مخفی کند. وی افزود: کل مقامات سیاسی و نظامی مانند گله گوسفند او را دنبال می‌کنند. چشم دارند اما نمی‌بینند، گوش دارند اما نمی‌شنوند. آنها درگیر مبارزه برای بقای شخصی پس از شکست وحشتناکی هستند که به خاطر آنها در هفتم اکتبر رخ داد. از نظر آنها، طولانی کردن جنگ با شعار «حماس را به طور کامل نابود کنید» اجازه می‌دهد تا آنچه را که نمی‌توان جلوی آن را گرفت به تعویق انداخت. آنها همچنین مبارزه خود را برای بقا به قیمت از بین رفتن امنیت اسرائیل و شهروندانش ترجیح می‌دهند.
آنها ما را به پرتگاه می‌برند.

کره‌شمالی یک موشک بالستیک میان‌برد شلیک کرد

ارتش کره‌جنوبی اعلام کرد، کره‌شمالی دیروز (سه‌شنبه) یک موشک که احتمالا از نوع بالستیک میان‌برد بوده، به سمت دریا در سواحل شرقی این کشور شلیک کرد، اقدامی که فورا اعتراض ژاپن را برانگیخت. رئیس ستاد مشترک ارتش کره‌جنوبی اعلام کرد در ساعت ۰۶:۵۳ صبح (۲۱:۵۳ به وقت گرینویچ روز دوشنبه) از منطقه پیونگ‌یانگ، پایتخت کره‌شمالی، موشکی را که به نظر می‌رسد یک موشک بالستیک از کلاس میان‌برد باشد، شناسایی کرده است.
کره‌جنوبی اعلام کرد این پرتابه قبل از سقوط در دریا حدود ۶۰۰ کیلومتر پرواز کرد. این در حالیست که وزارت دفاع ژاپن تخمین زد که موشک مذکور مسافت ۶۵۰ کیلومتر را طی کرده و حداکثر ارتفاع ۱۰۰ کیلومتری داشته است. در بیانیه ستاد مشترک ارتش کره‌جنوبی نوع دقیق موشک مشخص نشده است، اما طبق گزارش‌ها، کره‌شمالی در حال آزمایش یک موشک مافوق صوت میان‌برد جدید با موتور سوخت جامد است. پیشتر رسانه‌ دولتی کره‌شمالی گزارش داد که کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی در ماه مارس بر آزمایش زمینی یک موتور سوخت جامد برای نوع جدیدی از موشک‌های مافوق صوت میان‌برد برای توسعه قابلیت دفاع ملی نظارت کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، در همین حال ژاپن گفت به نظر می‌رسد این موشک شلیک‌شده خارج از منطقه اقتصادی انحصاری ژاپن سقوط کرده است.
در میان گزارش‌هایی از اینکه روسیه و کره‌شمالی در حال توسعه روابط نظامی نزدیک‌تر هستند، ایالات متحده و متحدان آسیایی اصلی آن شامل کره‌جنوبی و ژاپن، در حال گسترش همکاری‌های امنیتی هستند. مقامات ایالات متحده، کره‌جنوبی و اوکراین، کره‌شمالی را به ارائه سلاح‌هایی مانند موشک به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین متهم کرده‌اند، اما پیونگ‌یانگ و مسکو این اتهامات را رد می‌کنند. در همین حال وزارت خارجه کره‌جنوبی امروز تحریم‌هایی را علیه دو کشتی روسی که ادعا می‌شود مهماتی را میان کره‌شمالی و روسیه جابجا کرده و دو سازمان روسی که در استخدام کارگران کره‌شمالی برای کمک به پیونگ‌یانگ برای کسب ارز خارجی نقش دارند، اعلام کرد. از سوی دیگر فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن امروز کره‌شمالی را به دلیل پرتاب موشک که به گفته او بر صلح و ثبات منطقه تأثیر گذاشت، محکوم کرد. کره‌شمالی به‌تازگی اعلام کرد که هیچ علاقه‌ای به نشست با ژاپن ندارد و هرگونه گفت‌وگو را رد خواهد کرد. این رویکرد، به طور بالقوه روابط تیره میان این دو کشور را بدتر خواهد کرد. در همین حال، رسانه‌های ژاپنی گزارش دادند که دولت ایالات متحده در حال ترتیب دادن نشستی میان جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و همتایان او از ژاپن و کره‌جنوبی در ماه ژوئیه در حاشیه نشست ناتو در واشنگتن است.

نتانیاهو پخش الجزیره را ممنوع کرد

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که از پوشش جنایات فجیع ارتش این رژیم در نوار غزه توسط شبکه الجزیره خشمگین است، از تصمیم خود برای جلوگیری از پخش این شبکه در سرزمین‌های اشغالی خبر داد. «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در پیامی در «ایکس» (توییتر سابق) اعلام کرد «فورا برای بستن شبکه الجزیره» مطابق با قانون تصویب شده جدید در «کِنست» (پارلمان این رژیم) اقدام خواهد کرد. وی با «تروریستی» خواندن شبکه الجزیره گفت: شبکه تروریستی الجزیره از این پس در اسرائیل پخش نخواهد شد. نتانیاهو، الجزیره را به «دستگاه تبلیغاتی حماس» و «مشارکت فعالانه در حمله هفتم اکتبر» متهم کرد.
این اظهارات پس از آن بیان شد که کنست قانونی را تصویب کرد که به‌طور موقت به کابینه اختیار می‌دهد از فعالیت شبکه‌های خبری خارجی در سرزمین‌های اشغالی در صورتی که به نظر سرویس‌های امنیتی به امنیت رژیم صهیونیستی آسیب می‌رسانند، جلوگیری کند. این قانون با ۷۱ رای موافق در برابر ۱۰ رای مخالف به تصویب رسید. الجزیره نیز اتهام آسیب رساندن به امنیت رژیم صهیونیستی را رد کرد و آن را «دروغی خطرناک و مضحک» خواند که خبرنگاران این شبکه را در معرض خطر قرار می‌دهد. این شبکه به شدت از حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه انتقاد و اعلام کرد که نیروهای این رژیم به عمد تعدادی از خبرنگاران این شبکه را در جریان درگیری در غزه هدف قرار داده و به شهادت رسانده‌اند. الجزیره همچنین در بیانیه خود تاکید کرد که این تهمت‌ها و اتهامات آن را از ادامه پوشش جسورانه و حرفه‌ای تحولات غزه باز نمی‌دارد و تمامی حقوق قانونی خود را محفوظ می‌داند. پیش از این آمریکا نیز نسبت به تصویب این قانون ابراز نگرانی کرده بود. «کارین ژان پیر» سخنگوی کاخ سفید در این باره گفت: «ما به آزادی مطبوعات اعتقاد داریم و چنین چیزی بسیار مهم است.» وی افزود: آمریکا از کارهای بسیار مهم روزنامه‌نگاران در سرتاسر جهان حمایت می‌کند، و این شامل کسانی نیز می‌شود که از درگیری در غزه گزارش می‌دهند. اگر این گزارش‌ها درست باشد، برای ما نگران کننده است.» این اقدام رژیم صهیونیستی واکنش جنبش حماس را نیز به همراه داشت. حماس در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: این جنبش در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تصویب ممنوعیت پخش الجزیره توسط کنست و تأیید نتانیاهوی تروریست مبنی بر قصد خود برای بستن این شبکه، پس از پوشش حرفه‌ای آن از جنگ نسل‌کشی علیه مردم ما، چهره واقعی این رژیم اشغالگر فاشیست را آشکار می‌کند که ناامیدانه به دنبال پنهان کردن حقیقت و جنایات فجیع خود است.» در این بیانیه آمده است: این تصمیم انتقام جویانه نقطه اوج کمپین محدودیت‌ها، محاصره‌ها و تروریسم تحمیل شده توسط رژیم اشغالگر فاشیست بر روزنامه نگاران، کار خبرنگاران و جنایات و تخلفات این رژیم علیه آنها است. این جنبش از نهادهای بین‌المللی فعال در زمینه حقوق بشر و روزنامه‌نگاری خواست تا اقدام صهیونیست‌ها در قبال الجزیره را محکوم کرده و رفتار وحشیانه رژیم اشغالگر را در قبال روزنامه‌نگاران و خبرنگاران افشا کنند و همچنین برای وادار کردن رژیم صهیونیستی به توقف جنایات خود و هدف قرار دادن عمدی خبرنگاران تلاش جدی کنند.

ثبت وثیقه ۱۷۵ میلیون دلاری توسط ترامپ در پرونده اتهام کلاهبرداری در دادگاه نیویورک:

رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند دونالد ترامپ اقدام به ثبت وثیقه ۱۷۵ میلیون دلاری در پرونده قضایی خود به اتهام کلاهبرداری در نیویورک کرده و از توقیف دارایی‌اش توسط مقام‌های ایالتی که امپراتوری تجاری او را با مشکل مواجه می‌کرد، جلوگیری کرده است. دونالد ترامپ، نامزد ریاست جمهوری حزب جمهوریخواه آمریکا قرار است در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر آتی با جو بایدن، رئیس جمهور دموکرات فعلی کشورش رقابت کند. روز ۱۶ فوریه گذشته ترامپ در دادگاه نیویورک در ارتباط با اتهام کلاهبرداری از طریق اغراق در اعلام ارزش خالص دارایی‌هایش به میزان میلیاردها دلار با هدف گرفتن وام‌ها و بیمه‌های بهتر محکوم شد.
در پی صدور این حکم محکومیت دادگاه برای دونالد ترامپ وثیقه ۴۵۴ میلیون دلاری تعیین کرد، اما بعدا دادگاه استیناف روز ۲۵ مارس گذشته مبلغ وثیقه ترامپ را مشروط به این که در عرض ۱۰ روز آن را ارائه کند، تخفیف داد. یک هیئت استیناف متشکل از سه قاضی قرار است یک جلسه دادرسی را برای بررسی فرجام خواهی ترامپ برگزار کنند. به نوشته گاردین، رای اخیر دادگاه استیناف به تخفیف پیدا کردن وثیقه ترامپ مشخص نمی‌کند که رای نهایی دادگاه در رابطه با این پرونده چگونه خواهد بود. وثیقه ثبت شده توسط ترامپ دیگر به لتیسیا جیمز، دادستان کل نیویورک اجازه نمی‌دهد به سراغ توقیف دارایی‌های ترامپ از جمله برج ترامپ، مجتمع تفرجگاهی مجهز به زمین گلف او در منطقه وستچستر و ملک مشهور او در ایالت فلوریدا معروف به «مارالاگو» برود. ترامپ اتهاماتش در این پرونده را رد کرد و این پرونده را آنچه عملیات سیاسی «شکار جادوگر» توسط لتیسیا جیمز توصیف می‌کند، خوانده است. این دادستان دموکرات نیویورک در سال ۲۰۲۲ ترامپ را هدف شکایت قرار داد. آرتور انگورون، قاضی دادگاه نیویورک در حکم ۹۲ صفحه‌ای خود شرح داد رئیس جمهور سابق آمریکا به معاونانش دستور داده بود ارزش دارایی‌های او در مدت یک دهه قبل از ورود او به سیاست را تا سطح مطلوبش تغییر دهند. این پرونده قضایی یکی از مجموعه پرونده‌های قضایی مطرح شده علیه این رئیس جمهور آمریکا است. یکی دیگر از پرونده‌های او در نیویورک به اتهام پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر آمریکایی فیلم‌های مستهجن در پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ نیز قرار است در ۱۵ آوریل به جریان بیفتد.دو پرونده قضایی دیگر نیز در ارتباط با تلاش‌ ترامپ برای لغو شکستش در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ به جو بایدن علیه این رئیس جمهور سابق آمریکا مطرح شده و یک پرونده دیگر نیز از بابت سوءمدیریت اسناد دولتی طبقه‌بندی شده علیه ترامپ مطرح است. این پرونده‌ها دستخوش تاخیرهای متعدد شده و ممکن است قبل از انتخابات ریاست جمهوری نوامبر آینده آمریکا به مرحله محاکمه نرسند. ترامپ در هیچ یک از این پرونده‌ها اتهاماتش را نپذیرفته است.