زنگ خطر عمان و عربستان برای بازار فولاد ایران

رئیس انجمن سنگ آهن ایران گفت که در حال حاضر خطر عمده در عمان و عربستان است که در حال تبدیل به کشورهای فولادی بزرگ هستند و اگر این موضوع محقق شود، شاهد فشار بیشتر در بخش فولاد خواهیم بود. ایران در حال ایجاد ظرفیت تولید ۵۵ میلیون تن فولاد است، اما به بازار آینده آن فکر نشده و اگر هوشمندانه عمل نکنیم، ممکن است این همه تلاش برای تکمیل زنجیره فولاد بی‌نتیجه بماند. مهرداد اکبریان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره عوارض ۳۰ درصدی واردات فولاد ایران به عراق که از اواخر سال گذشته اعمال شده، اظهار کرد: سال ۱۳۹۱ ایران برنامه جامع فولاد را تهیه کرد که آن زمان عراق یکی از بازارهای نزدیک برای صادرات مواد فولادی ایران بود. بنابراین از ۵۵ میلیون تنی که در طرح جامع فولاد هدف‌گذاری شده بود، حدود ۲۰ میلیون تن صادرات در نظر گرفته شده بود که بخشی از آن مربوط به عراق بود. وی با اشاره به اینکه کم کم حلقه‌های تامین زنجیره فولاد در عراق آماده شده و تولیدکنندگان در این زمینه هشدارهایی داده‌ بودند، تصریح کرد: همچنین فعالان این حوزه هشدار دادند که بازار فولاد عراق یک بازار موقت است و هر چقدر رو به جلو برویم، نیاز بازار نسبت به محصولات پایین دستی کمتر می‌شود و کشورهای دیگر بیشتر به دنبال خرید مواد خام از ایران هستند.

 

تجارت ۶۱ میلیارد دلاری ایران با ۱۵ کشور همسایه

رئیس گمرک اعلام کرد: تجارت ایران با ۱۵ کشور همسایه در سال ۱۴۰۲ با ۱.۳۵ درصد افزایش به رقم ۶۰ میلیارد و ۷۷۳ میلیون دلار رسید. به گزارش ایسنا، محمد رضوانی‌فر - معاون وزیر اقتصاد - گفت: میزان وزنی تجارت (مجموع صادرات و واردات) ایران در سال ۱۴۰۲ با ۱۵ کشور همسایه ۹۵ میلیون و ۹۲۴ هزار تن بوده که این رقم نسبت به سال ماقبل ۲.۴۵ درصد کاهش نشان می‌دهد. رضوانی‌فر در خصوص تجارت ایران با کشورهای همسایه در سال ۱۴۰۲ به تفکیک صادرات‌ و واردات افزود: در این مدت ۲۸ میلیارد و ۲۸۸ میلیون دلار کالا به ۱۵ کشور همسایه صادر و ۳۲ میلیارد و ۴۸۵ میلیون دلار وارد کشور شده است که به ترتیب ۹.۵۱ درصد کاهش و ۱۳.۱۷ درصد افزایش داشته است. معاون وزیر اقتصاد اظهار کرد: در این مدت صادرات ایران به لحاظ ارزش به کشورهای عراق، ترکیه، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، ارمنستان، کویت، قطر و عربستان سعودی با کاهش و به کشورهای امارات متحده عربی، پاکستان، افغانستان، عمان، روسیه، قزاقستان و بحرین با افزایش روبرو بود. وی در خصوص واردات کالا از کشورهای همسایه در سال ۱۴۰۲ افزود: در این مدت واردات از کشور پاکستان، قزاقستان، کویت و بحرین به لحاظ ارزش کاهش و از کشورهای امارات متحده عربی، ترکیه، روسیه، عمان، عراق، قطر، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، افغانستان، ترکمنستان و بحرین افزایش نشان می‌دهد.همچنین در این مدت از کشور همسایه عربستان وارداتی انجام نگرفته است.

دومین اقتصاد بزرگ جهان دور گرفت
نظرسنجی نشان داد که فعالیت تولیدی چین در ماه مارس با سریع‌ترین سرعت در ۱۳ ماه گذشته گسترش یافت و اعتماد تجاری به بالاترین حد خود در ۱۱ ماه گذشته رسید که علت آن، رشد سفارش‌های جدید مشتریان داخلی و خارجی بود. به گزارش ایسنا، شاخص مدیران خرید تولیدی در ماه مارس از ۵۰.۹ ماه قبل به ۵۱.۱ افزایش یافت که بالاتر از پیش‌بینی ۵۱ تحلیلگران بود و برای پنجمین ماه متوالی افزایش یافت. نتایج خوش‌بینانه به دنبال داده‌های اخیر صادرات و فروش خرده‌فروشی بهتر از حد انتظار بود که نشان‌دهنده شروع درخشان سال برای دومین اقتصاد بزرگ جهان است. سیتی‌بانک، بانک آمریکایی هفته گذشته با استناد به داده‌های مثبت اخیر پیش بینی خود را برای رشد چین در سال ۲۰۲۴ از ۴.۶ درصد به پنج درصد افزایش داد. بر اساس گزارش رویترز، نخست وزیر لی کیانگ در نشست سالانه پارلمان چین در ماه مارس، هدف بلندپروازانه رشد اقتصادی ۲۰۲۴ را حدود پنج درصد اعلام کرد اما تحلیلگران می‌گویند که سیاست‌گذاران باید محرک‌های بیشتری را برای رسیدن به این هدف به کار گیرند زیرا نمی‌توانند روی پایه آماری ضعیف سال ۲۰۲۲ حساب کنند. علاوه بر این، رکود عمیق در بخش املاک همچنان یک مشکل عمده برای فعالیت است.

برق بادی به کمک حل ناترازی می‌آید
یکی از اولویت‌های مهم وزارت نیرو با هدف رفع ناترازی تولید و مصرف برق تلاش برای تأمین برق از انرژی بادی است که با صدور مجوزهای لازم برای ساخت سه هزار مگاوات نیروگاه بادی، این بار انرژی باد برای رفع ناترازی برق در کشور به کمک می‌آید. به گزارش ایرنا، تلاش برای استفاده از انرژی باد باهدف کمک به تولید برق از سال ۱۴۰۲ به جد در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفت. براین‌اساس روند توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و استفاده از برق پاک به‌جای برق تولیدی از نیروگاه‌های فسیلی از ابتدای دولت سیزدهم موردتوجه جدی این دولت قرار گرفت. چنانکه «علی‌اکبر محرابیان» وزیر نیروی دولت سیزدهم یکی از برنامه‌های کاری خود را توسعه ۱۰ هزار مگاواتی نیروگاه‌های تجدیدپذیر اعلام کرده بود.وی با بیان اینکه دولت برنامه‌ای چهارساله برای افزایش ۱۰ هزار مگاواتی انرژی‌های تجدیدپذیر دارد، گفته بود: بازار توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر ایران، با اتکا به قابلیت بالای منابع انرژی‌های تجدیدپذیر اعم از خورشیدی، بادی، زیست‌توده و زمین گرمایی، از طریق امکان عقد قراردادهای بلندمدت با نرخ‌های تشویقی، بازار بسیار جذابی برای سرمایه‌گذاران است. توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در بخش خورشیدی با سرعت بیشتری در کشور در جریان است. برای این بخش مجوز ساخت چهارهزار مگاوات نیروگاه خورشیدی پیش‌تر صادر شده بود که اکنون مراحل احداث خود را سپری می‌کند. همچنین در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۲ سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران به‌عنوان متولی توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و صندوق توسعه ملی، تفاهم‌نامه‌ای برای تأمین مالی ساخت چهارهزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی به امضا رساندند.

صادرات ترکیه به ایران
به ۵۸۰ میلیون دلار رسید
اداره آمار ترکیه از رشد ۲۳ درصدی صادرات این کشور به ایران در دوماهه نخست سال جاری میلادی خبر داد و کل تجارت دو کشور در این دوره را ۹۳۰ میلیون دلار اعلام کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، آمارهای منتشر شده توسط اداره آمار ترکیه نشان می‌دهد مبادلات تجاری این کشور با ایران طی دوماهه نخست سال جاری میلادی با رشد بیش از یک‌درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به 930 میلیون دلار رسیده است. مبادلات تجاری ایران و ترکیه در ماه‌های ژانویه و فوریه سال 2023 بالغ بر 919 میلیون دلار اعلام شده بود. بر اساس این گزارش صادرات ترکیه به ایران در ماه‌های ژانویه و فوریه 2024 با رشد 23 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به 580 میلیون دلار رسیده است. ترکیه در ماه‌های ژانویه و فوریه سال قبل 469 میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود.

حرف تسلا عملی شد
شرکت خودروسازی تسلا قیمت خودروهای مدل Y در ایالات‌متحده را ۱۰۰۰ دلار افزایش داد. به گزارش ایسنا، تسلا روز دوشنبه قیمت تمام خودروهای مدل Y در ایالات‌متحده را 1000 دلار افزایش داد. قیمت مدل اولیه مدل Y اکنون ۴۴ هزار و ۹۹۰ دلار خواهد بود. بر اساس گزارش رویترز، تسلا در ماه مارس اعلام کرد که قیمت تمام خودروهای مدل Y در ایالات‌متحده را در اول آوریل ۱۰۰۰ دلار افزایش خواهد داد.

ثبت رکورد برای بازار طلای
جهانی ماندنی است؟
قیمت طلا، سه‌شنبه (۲ آوریل) به دلیل کاهش بازدهی خزانه‌داری ایالات‌متحده، پس از ثبت رکورد در جلسه قبل به دلیل افزایش انتظارات مبنی بر کاهش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا برای اولین بار در ژوئن، ثابت ماند. به گزارش ایسنا، بهای طلا بدون تغییر در ۲۲۵۰ دلار و ۲۶ سنت در هر اونس بود، پس از اینکه روز دوشنبه به بالاترین سطح تاریخی ۲۲۶۵ دلار و ۴۹ سنت رسید. هر اونس طلای آمریکا با ۰.۶ درصد افزایش به ۲۲۷۰ دلار و ۷۰ سنت رسید. شاخص بازدهی خزانه‌داری ۱۰ ساله ایالات‌متحده کاهش یافت و جذابیت طلای بدون بازده را افزایش داد. تولید ایالات‌متحده برای اولین‌بار در یک سال و نیم در ماه مارس رشد کرد زیرا تولید و سفارشات جدید به شدت افزایش یافت اما اشتغال در کارخانه ها کم بود و قیمت نهاده ها بالاتر رفت.

«تجارت» گزارش اتاق بازرگانی ایران را بررسی کرد

گروه صنعت و تجارت: چشم‌انداز تجارت جهانی در سال ۲۰۲۴ همچنان نامطمئن و بدبینانه خواهد ماند ودر این میان آسیایی ها شرایط متفاوتی را در این سال تجربه خواهند کرد. عوامل دیگری که بر تجارت تاثیر می‌گذارند، شامل کاهش تقاضا در کشورهای توسعه‌یافته، تجارت کمتر در آسیای شرقی، افزایش اقدامات محدودکننده تجارت، نوسان قیمت کالاها و طولانی شدن زنجیره‌های تامین، به‌‌ویژه بین چین و ایالات متحده است. با‌این‌حال، داده های موجود به چند روند مثبت در سال ۲۰۲۳ نیز اشاره می‌کند. روندهای مثبت در تجارت جهانی در سال ۲۰۲۳ شامل افزایش اندک حجم تجارت و رشد هفت‌درصدی تجارت خدمات است. همچنین، برخی اقتصادهای در حال توسعه، به‌ویژه مکزیک و کشورهای آسیای شرقی، فرصتی برای ادغام بهتر زنجیره‌های تامین که تحت‌تاثیر نگرانی‌های ژئوپلیتیک قرارگرفته‌اند، به دست آوردند.
اما سال ۲۰۲۳ سال‌کاهش حجم تجارت در بسیاری از تولیدات و بین بسیاری از کشورها بوده ‌است. آهن و فولاد، تجهیزات اداری و مخابراتی، منسوجات و پوشاک از جمله کالاهایی هستند که افت تجارت در آنها محسوس است. در این بین یک استثنا وجود دارد و آن وسایل نقلیه است که تجارت آن رشد داشته‌است. بر اساس گزارش سازمان تجارت‌جهانی دلیل اصلی این افت در تجارت کاملا مشخص نیست اما نرخ بالای تورم در جهان، افزایش نرخ بهره، افزایش ارزش دلار و تنش‌های ژئوپلیتیکی از جمله عوامل کمک‌کننده به این پدیده هستند. به‌طور کلی حجم تجارت در نیمه اول سال‌جاری میلادی نسبت به مدت مشابه پارسال ۰.۵‌درصد کاهش‌یافته اما نشانه‌‌‌‌‌‌ها این خوش‌بینی را ایجاد‌کرده که در نیمه دوم سال‌این نرخ افزایش قابل‌قبولی داشته‌باشد. از جمله عوامل تاثیرگذار بر تجارت‌جهانی می‌توان به تغییرات قیمت انرژی اشاره کرد. میانگین قیمت جهانی نفت‌خام در اوت ۲۰۲۳ معادل ۳۸‌درصد نسبت به میانگین سال‌۲۰۱۹ افزایش داشته و قیمت گاز طبیعی در اروپا در همین دوره ۱۳۳‌درصد افزایش داشته‌است. کشورهای اروپایی در زمستان امسال باید با افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی گاز طبیعی از نوسانات شدید قیمت انرژی در زمستان جلوگیری کنند. در این‌صورت می‌توان امیدوار بود که زمستان امسال تجارت‌جهانی تحت‌تاثیر افزایش قیمت انرژی قرار نگیرد. خطر دیگری که تجارت را تهدید می‌کند مربوط به حوزه امنیت غذایی است. به‌رغم کاهش اخیر قیمت‌ها، در اوت ۲۰۲۳ میانگین قیمت محصولات غذایی ۴۶‌درصد بیشتر از سال‌۲۰۱۹ محاسبه شده‌است. همچنین قیمت کود ۹۳‌درصد افزایش‌یافته که تولید محصولات غذایی را با اختلال مواجه خواهد کرد. کشاورزان مجبور می‌شوند بین استفاده از کود کمتر یا کاشت محصولات کمتر که هر دو باعث کاهش عملکرد و افزایش خطر گرسنگی در سراسر جهان می‌شود، یک گزینه را انتخاب کنند.

گزارش جدید بانک جهانی چه می گوید؟
اما بانک جهانی در گزارشی جدید اعلام کرد: اقتصادهای آسیایی آن‌طور که می‌توانند خوب عمل نمی‌کنند و پیش‌بینی می‌شود رشد این منطقه در سال جاری از ۵٫۱ درصد در سال ۲۰۲۳ به ۴٫۵ درصد کاهش یابد. گزارش جدید بانک جهانی نشان می‌دهد اقتصادهای آسیایی ضعیف‌تر از توانایی‌های خود عمل می‌کنند و همین روند منجر به کند شدن رشد اقتصادی این منطقه خواهد شد. به گفته این نهاد موانع تجاری و تردیدهای‌ سیاستی، پویایی اقتصادی منطقه را کمرنگ کرده است و دولت‌ها باید برای رسیدگی به مشکلات بلندمدت مانند ضعف شبکه‌های ایمنی اجتماعی و سرمایه‌گذاری ناکافی در آموزش تلاش بیشتری کنند. رشد اقتصاد آسیا کندتر از قبل از همه‌گیری، اما سریع‌تر از سایر نقاط جهان است؛ و بهبود تجارت جهانی (تجارت کالا و خدمات تنها ۰٫۲ درصد در سال ۲۰۲۳ رشد کرد اما پیش‌بینی می‌شود امسال ۲٫۳ درصد رشد کند) و تسهیل شرایط مالی با کاهش نرخ بهره بانک‌های مرکزی به جبران رشد ضعیف در چین کمک خواهد کرد. آدیتیا ماتو، اقتصاددان ارشد بانک جهانی در حوزه آسیای شرقی و اقیانوس آرام، در نشستی آنلاین گفت که این گزارش نشان می‌دهد این منطقه نسبت به سایر نقاط جهان بهتر عمل می‌کند، اما از تمامی پتانسیل خود استفاده نمی‌کند و شرکت‌های پیشرو در این منطقه هم نقشی را که باید بازی نمی‌کنند. یک ریسک کلیدی برای اقتصاد منطقه آسیا این است که فدرال رزرو آمریکا و سایر بانک‌های مرکزی بزرگ ممکن است نرخ بهره را بالاتر از قبل از همه‌گیری جهانی نگه‌دارند. در این گزارش آمده است که خطر دیگر ناشی از نزدیک به ۳ هزار اقدام مختل‌کننده تجارت، مانند تعرفه‌های بالاتر یا یارانه‌ها است که در سال ۲۰۲۳ اعمال شد. بیشتر این سیاست‌ها توسط اقتصادهای صنعتی بزرگ مانند آمریکا، چین و هند تنظیم‌شده است.
حزب حاکم چین هدف رسمی را برای رشد حدود ۵ درصدی در سال جاری، درست کمتر از نرخ سالانه ۵٫۲ درصدی سال گذشته، تعیین کرده است. بانک جهانی پیش‌بینی می‌کند که رشد این کشور به ۴٫۵ درصد کاهش یابد. این گزارش می‌گوید که چین قصد دارد به مسیر رشد متعادل‌تری بازگردد، اما تلاش برای ایجاد محرک‌های تقاضای جایگزین دشوار است. ماتو معتقد است که پکن هنوز راهی برای دور کردن اقتصادش از اتکا به ساخت‌وساز املاک و مستغلات به‌عنوان محرکی برای فعالیت‌های تجاری دور کند و باید بداند که خرج پول بیشتر مشکل این کشور را حل نخواهد کرد. آنچه موردنیاز است، رفاه اجتماعی قوی‌تر و برنامه‌های دیگری است که خانوارها را قادر می‌سازد تا بیشتر خرج کنند و تقاضا را افزایش دهد و سپس کسب‌وکارها را به سرمایه‌گذاری تشویق کند. ماتو گفت که منطقه با بهره‌وری بهتر و کارایی بیشتر می‌تواند بسیار بهتر عمل کند. به‌عنوان‌مثال، ویتنام حجم زیادی از سرمایه‌گذاری خارجی را به‌عنوان مقصد موردعلاقه تولیدکنندگان خارجی جذب می‌کند، اما نرخ رشد آن در حدود ۵ درصد کمتر از پتانسیل آن است. به گفته این اقتصاددان، رسیدن به رشد اقتصادی ۵ درصدی برای ویتنام درواقع نوعی شکست محسوب می‌شود. در این گزارش آمده است که یکی از مشکلات کلیدی که در این گزارش به آن اشاره‌شده است، تأخیر در بهبود بهره‌وری است. شرکت‌های پیشرو در آسیا از رهبران کشورهای ثروتمندتر، به‌ویژه در حوزه‌های مرتبط با فناوری، بسیار عقب هستند.

درحال حاضر بیش از ۳۵۰۰ مگاوات واحدهای گازی قدیمی کم ظرفیت، با راندمان حدود ۲۵‌ درصد و کمتر در کشور وجود دارد که در سال ۱۴۰۰ حدود ۴ میلیارد مترمکعب گاز و نیم‌ میلیارد لیتر نفت گاز مصرف کرده‌اند. ارزش جهانی این میزان سوخت قابل مقایسه با قیمت خرید همین میزان ظرفیت عملی نیروگاه جدید با راندمان دو برابر بوده، به این معنی که سرمایه‌گذاری در این زمینه برای جایگزینی آنها با نیروگاه‌های پرراندمان یا انرژی‌های تجدیدپذیر در اقتصاد ملی کاملا موجه است. به‌گزارش ایسنا، در حال حاضر از مجموع ۱۵ هزار و ۲۰۰ مگاوات نیروگاه‌های بخاری در کشور، حدود ۱۰ هزار مگاوات آن بیش از ۳۰ سال عمر دارند که عمر ۵۰۰۰ مگاوات آن‌ها بیش از ۴۰ سال است. در ناوگان نیروگاه‌های گازی نیز حدود ۳۲۰۰ مگاوات بیش از ۳۰ سال عمر دارند که عمر ۲۵۰۰ مگاوات آن‌ها بیش از ۴۰ سال است. نیروگاه‌هایی با راندمان کمتر از ۲۵ درصد در حال بهره‌برداری هستند که ظرفیت آنها بالغ بر ۳۵۰۰ مگاوات است. راندمان این واحدها تقریبا نصف نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی فعال شبکه است و به عبارت دیگر حدود دو برابر نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی شبکه برای تولید واحد انرژی سوخت مصرف می‌کنند. مصرف سالانه این نیروگاه‌ها بالغ بر سه میلیارد مترمکعب گاز طبیعی و نزدیک به ۵۰۰ میلیون لیتر گازوییل است و در صورتی‌ که این نیروگاه‌ها با نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی موجود جایگزین شوند، با احتساب قیمت‌های جهانی سوخت سالانه بیش از ۵۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی خواهد شد. البته با توجه به راندمان پایین این نیروگاه‌ها عملا در طول سال انرژی کمتری از آنها توسط مرکز کنترل شبکه اخذ می‌شود و در سطح بالاتر راندمان (۲۵ تا ۳۰ درصد) هم نیروگاه‌های قدیمی زیادی در شبکه حضور دارند که متناسب با ضریب تولید بالاتری بهره‌برداری می‌شوند و بالطبع جایگزینی این واحدها نیز با واحدهای دارای راندمان بالاتر منافع اقتصادی بیشتری دربرداشته و هزینه‌های واقعی تولید را به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد.
کمتر از ۲۰ درصد نیروگاه‌های برق راندمان پایین دارند
ناصر اسکندری - معاون راهبردی تولید شرکت مادر تخصصی برق حرارتی در خصوص وضعیت راندمان نیروگاه‌ها به ایسنا گفت: کمتر از ۲۰ درصد نیروگاه‌های کشور راندمان پایین دارند که در اولویت ارتقاء و جایگزینی قرار گرفته‌اند. وی افزود: راندمان نیروگاه‌ها به عوامل متعددی بستگی دارد و برای نیروگاه فرسوده استاندارد مشخصی نداریم. اکنون در کشور نیروگاه با راندمان ۲۰ درصد و حتی بالای ۵۰ درصد فعال است اما برای ارتقاء راندمان نیروگاه‌ها برنامه‌هایی را در دستور کار داریم، در حال حاضر نیروگاه‌هایی را در کشور داریم که بیش از ۶۴ سال عمر دارند اما محور اصلی ما این است که حداقل سوخت را مطرح کنند. به گفته معاون راهبردی تولید شرکت مادر تخصصی برق حرارتی برنامه‌های متعددی را برای جایگزینی نیروگاه‌های فرسوده در نظر گرفته‌ایم و یکی از نیروگاه‌هایی که در اولویت قرار دارد، نیروگاه بعثت است که نیروگاه جایگزین آن مشخص شده و مجوز محیط زیست آن نیز اخذ شده است. جایگزینی نیروگاه‌ها باید با توجه به باری که در کشور مصرف می‌شود و تبعا بعد چهارم صنعت برق که مصرف است تعیین می‌شود.

راندمان نیروگاه‌ها سالانه ۰.۷ درصد افزایش می‌یابد
با به مدار آمدن بخش بخار نیروگاه‌های سیکل ترکیبی راندمان نیروگاه‌ها به بالای ۴۰ درصد افزایش می‌یابد. آنطور که اعلام شده قرار است راندمان نیروگاه‌ها سالانه ۰.۷ درصد افزایش پیدا کند. راهکار اصلی که جهت‌گیری فعالیت‌های بخش تولید صنعت برق را به سمت بهبود راندمان و کاهش مصرف سوخت سوق دهد، بسترسازی لازم برای واقعی‌تر کردن قیمت تمام حامل‌های انرژی و ازجمله هزینه
سوخت مصرفی نیروگاه‌هاست تا به این‌وسیله به‌طور نظام‌مند رشد مصرف بی‌رویه کنترل‌شده و همزمان جاذبه لازم رابرای مشارکت بخش خصوصی چه در جهت افزایش ظرفیت تولید برق و چه اجرای پروژه‌های موثر در کاهش مصرف سوخت ایجاد شود. به هر حال با وجود فرسودگی وتکنولوژی قدیمی بخش قابل‌توجهی از ناوگان تولید برق کشور که حدود ۱۶۰۰۰مگاوات آن بیش از ۳۰ سال و حدود ۱۰۰۰۰ مگاوات بیش از ۴۰ سال عمر دارند و راندمان بخش قابل‌توجهی از آنها بسیار پایین است، به دلیل نبود ذخیره تولید در شبکه، بهره‌برداری از همه این ظرفیت در فصل پیک اجتناب‌ناپذیراست، چرا که امروزه به دلیل وابستگی شدید زندگی مردم به برق و نقش مهم برق در تولیدات صنعتی، هزینه اعمال یک کیلووات‌ ساعت خاموشی چند برابر و بلکه ده‌ها برابر هزینه تولید یک کیلووات‌ ساعت برق در پرهزینه‌ترین و کم‌راندمان‌ترین نیروگاه حتی با احتساب قیمت‌های واقعی سوخت است و این موضوع البته در تمام دنیا به‌خصوص در کشورهای پیشرفته صنعتی به مراتب شدیدتر است.

دلار سقف جدید زد،سکه امامی از ۴۰ میلیون تومان عبور کرد

گروه اقتصاد کلان: در سایه تنش‌های سیاسی و نظامی قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با رکوردشکنی رعدآسا در اولین روز کاری پس از سیزده روز ابتدایی سال، مرز چهل و یک میلیون تومان را پشت سر گذاشت .
به گزارش تجارت،سکه با عبور از مرز 41 میلیون و پانصد هزار تومان سد مقاومتی را شکست و با وجود رکود در بازار میل به رشد قیمت همچنان تداوم دارد.بهای سکه در حالی در اخرین روزهای کاری سال گذشته به 38 میلیون و 800 هزار تومان رسید که در اولین روزهای سال در فروردین 1402 ، هر قطعه سکه 30 میلیون تومان قیمت داشت . به این ترتیب اگر همین نسبت بر بهای سکه تمام بهار آزادی حاکم باشد، در ایام سال جاری سکه به قیمت‌هایی عجیب خواهد رسید . در این میان تلاش سیاستگزار برای شکسته شدن حباب سکه می‌تواند مثمر ثمر باشد.
در این رابطه،میثم مهرپور تحلیلگر مسائل اقتصادی عنوان کرد: امنیت ملی ایران آنقدر قدرتمند و دارای ثبات است که اتفاقاتی به مراتب وسیع تر از این موضوع نیز تهدیدی برای امنیت ایران محسوب نمی‌شود. متاسفانه فضای روانی و غیر واقعی در اقتصاد ایران آنقدر پررنگ‌ شده که بازار ارز صرفا در یک فضای احساسی و هیجانی و صرفا تحت تاثیر اخبار و نه واقعیت‌های اقتصادی دچار نوسان می‌شود. وی افزود: شما در سال‌های دفاع مقدس که کشور درگیر یک جنگ‌ فراگیر و مستقیم بود حتی در زمان انجام عملیات‌ها یا بمباران‌ها علیه کشور نیز شاهد نوسان یا شوک‌های این چنینی در بازار ارز یا اقتصاد کشور نبودید، اما متاسفانه فضای امروز اقتصاد کشور به گونه‌ای شده که بسیاری از اتفاقات که در واقعیت هیچ ارتباطی به ارز و اقتصاد ندارند، منجر به ایجاد هیجان در این بازار می‌شوند. این تحلیلگر مسائل اقتصادی با بیان اینکه واقعیت این است که اگر رژیم صهیونیستی به اهداف خود در غزه رسیده بود نباید به دنبال حذف فیزیکی فرماندهان مقاومت باشد، گفت: این‌اتفاقات نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی به شدت مستاصل شده و اقدامات آن ها در راستای ایجاد تغییر در شرایط موجود است.
مهرپور ادامه داد: یکی از اهداف صهیونیست‌ها ایجاد فضای ناامن در اقتصاد ایران به عنوان مهمترین حامی جریان مقاومت است، رسانه‌ها مراقبت کنند ناخواسته به پیاده نظام دشمن تبدیل نشوند. حتی جنگ نظامی مستقیم نیز در کوتاه مدت تاثیری بر بازار ارز نخواهد داشت چه برسد به اتفاقاتی از جمله حمله به سفارت ایران. باید قبول کنیم که بازار مسیر خود را می رود، برای مثال در سال ۱۳۹۸ که بورس در حال حرکت شتابان بود شهادت سردار سلیمانی به عنوان یک شوک بزرگ، مدتی بازار را متوقف کرد، اما بازار مجدد به مسیر صعودی خود بازگشت. لذا اخبار غیر مرتبط با اقتصاد تاثیری کوتاه مدت و غیرپایدار بر مسائل اقتصادی دارند.
عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) نیز گفت: نوسانات نرخ ارز که از عصر دوشنبه آغاز شد به زودی کاهش می‌یابد و قیمت‌ها به همان نرخ‌های قبلی باز می‌گردد.
کامران ندری، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با ایرنا افزود: روز دوشنبه به دلیل حمله صهیونیست‌ها به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق بازار ارز دچار نوساناتی شد که این التهاب به زودی کاهش می‌یابد. وی ادامه داد: بانک مرکزی در سال گذشته علی رغم اینکه اتفاقات زیادی در عرصه بین‌الملل و فضای سیاسی افتاد توانست بازار ارز را مدیریت کند، از این رو مردم نباید به صورت هیجانی وارد بازار شوند و این اطمینان وجود دارد که فضای نوسانی فعلی از بین می‌رود. ندری با بیان اینکه برخی افراد اکنون در فضای مجازی به دنبال گمانه‌زنی کاذب در بازار ارز هستند توضیح داد: برخی افراد به دنبال تحریک انتظارات تورمی هستند اما شرایط فعلی با وضعیت سال گذشته تفاوتی ندارد و نوسانات بازار موقت خواهد بود. به گفته وی، نوسانات ارزی به دلیل مشکلات اقتصادی نیست بلکه اثر روانی اتفاقات بین‌المللی اخیر است.