گلایه جامعه مشاوران املاک از دولت

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: امروز که سامانه خودنویس در مسیراشتباه شروع به کار کرده است، جامعه از مشاوران املاک می خواهد که در این زمینه نوآوری داشته باشد و ما نیز این عزم و اراده برای به روز شدن را داریم اما متاسفانه هیچ سازمانی آماده همکاری با صنف مشاوران نیست چون مشاوران املاک مورد بی مهری قرار گرفته اند. کیانوش گودرزی با بیان اینکه مشاوران املاک نمی توانند عامل بروز شرایط بحرانی در بازار مسکن شناخته شوند، گفت: با توجه به اینکه در سال های اخیر بازار مسکن با بحران های بسیاری رو به رو بوده است و بر این اساس مطالبه گری مردم از دولت در حوزه مسکن افزایش یافته است و دولت نیز برای رهایی از این فشارها، مشاوران املاک را به عنوان عامل موثر در این بحران ها معرفی کرده است که به طور قطع می توان گفت مشاوران املاک هرگز قادر نبوده و نیستند که سرنوشت بازار مسکن را تحت تاثیر قرار دهند. رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران تاکید کرد: به طور کلی می توان گفت منشا بسیاری از اتفاقاتی که در حوزه مسکن و صنف مشاوران املاک در حال رخ دادن است به سال 1398 برمی گردد .

افزایش ظرفیت ناوگان تجاری ایران

سرپرست اداره‌کل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با الحاق اولین کشتی حمل کالاهای عمومی به ناوگان دریایی در دریای خزر، در سال جاری، ۶۰۰۰ تن به ظرفیت تجاری کشور اضافه شد. الله‌مراد عفیفی‌پور گفت: در اولین روزهای سال جدید و در راستای ارتقای کیفیت، نوسازی و توسعه ناوگان دریایی کشور در دریای خزر، یک فروند شناور با کاربری حمل کالاهای عمومی ثبت و با ظرفیت حمل بار بیش از ۶۰۰۰ تن به ناوگان تجاری ایران اضافه شد. وی اظهار کرد: توسعه اهداف دریامحور و افزایش ناوگان دریایی کشور در دریای خزر با جدیت از سوی سازمان بنادر و دریانوردی در دست پیگیری است. سرپرست اداره‌کل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به طرح‌های سرمایه‌گذاری متقاضیان برای خرید شناورهای نوساز و افزایش ظرفیت حمل بار مناسب در سازمان بنادر و دریانوردی، خاطرنشان کرد: در سال گذشته، حدود ۵۰ درصد به تعداد ناوگان دریایی ایران در خزر اضافه شد که در راستای تثبیت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران در آب های تحت حاکمیت دریای خزر و کاهش حمل کالاهای مورد نیاز توسط ناوگان خارجی بوده است.

جابجایی ۱.۸ میلیون مسافر
در فرودگاههای کشور
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: از ۲۴ اسفند سال گذشته تا ۱۳ فروردین ۱.۸ میلیون نفر در فرودگاه‌ها اعزام و پذیرش شده‌اند. رضا نخجوانی با اشاره به رشد 2 درصدی نشست و برخاست پروازها در فرودگاه‌های تحت مالکیت این شرکت از 24 اسفند سال گذشته تا 13 فروردین‌ماه، از انجام 16 هزار و 22 پرواز طی این مدت خبر داد و اظهار کرد: از آغاز عملیات نوروزی 24 اسفند 1402 تا 13 فروردین، یک میلیون و 855 هزار مسافر از فرودگاه‌های تحت مالکیت این شرکت اعزام و پذیرش ‌شده‌اند. وی افزود: فرودگاه بین المللی مهرآباد به‌عنوان پرترافیک‌ترین فرودگاه کشور طی مدت مذکور 6 هزار و 326 نشست و برخاست و 759 هزار مسافر را اعزام و پذیرش کرده است.فرودگاه بین‌المللی مشهد نیز با اعزام و پذیرش 417 هزار و 692 مسافر و سه‌هزار و 46 نشست و برخاست رتبه بعدی را در ترافیک فرودگاه‌های کشور از آن خود دارد. وی بیان کرد: فرودگاه شیراز با اعزام و پذیرش 151 هزار و 199 مسافر و نشست و برخاست یک‌هزار و 334 پرواز، فرودگاه بین‌المللی اصفهان با اعزام و پذیرش 94 هزار و 168 مسافر و نشست و برخاست 820 پرواز و فرودگاه بین‌المللی تبریز با اعزام و پذیرش 83 هزار و 931 مسافر و نشست و برخاست 743 پرواز، بیشترین مسافر و پرواز را پس از مهرآباد و مشهد در جمع فرودگاه‌های بین‌المللی تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها داشته‌اند.

هشدار به خریداران ملک
نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه عقب افتادن سرمایه مردم از رشد قیمت مسکن و نیاز سازندگان به سرمایه باعث افزایش معاملات پیش فروش مسکن شد، گفت: به مردم توصیه می‌‌کنیم وارد هر نوع از قراردادهای پیش‌فروش نشوند. به گزارش ایلنا، پس از پشت سر گذاشتن تجربه‌های ناموفق معاملات پیش فروش در کشور به ویژه در کلانشهرها تا چند سالی شاهد متوفف شدن این معاملات بودیم چراکه تخلفات متعدد در این معاملات از جمله فروش یک واحد به چند نفر منجر به بازنگری در این قانون شده بود و در این مدت هم قانون در حال اصلاح بود.
اما اخیرا دوباره شاهد رشد قارچ‌گونه تبلیغات پیش فروش مسکن به ویژه در منطقه 22 و منطقه چیتگر شده‌ایم و به گفته مشاوران املاک معاملات پیش فروش هم افزایش یافته است.

بررسی‌ها از تحولات بازار مسکن نشان میدهد؛

گروه راه ومسکن: نمایندگان مجلس و اعضای دولت اولتیماتوم داده اند که از سال آینده، قانون کنترل و ساماندهی بازار اجاره به اجرا درمی آید اما در طی سه سالی که از تصویب این طرح می گذرد، خبری از اثرگذاری آن نبوده و بیشتر جنبه نمایشی داشته است. حالا سوال اینجاست که آیا رویکرد دولت در سال آتی نسبت به این قانون تغییر خواهد کرد؟ نظیر سایر سال هایی که پیش از این نو شدند قطع به یقین با افزایش قیمت ها همراه خواهد بود؛ افزایشی که احتمال دارد شما هم با اولین روز کاری بعد از تعطیلات در بیشتر شدن کرایه پرداختی به اتومبیل ها برای رفتن به محل کار احساسش کرده اید.

تغییر آرزویی خرید به اجاره نشینی
به گزارش «تجارت»، اما شاید بیشترین نگرانی افزایش قیمت ها برای خانه به دوشان شهر باشد یا آن ها که بعد از چند سال متوالی کار کردن و اندوختن سرمایه، قصد خرید خانه داشته اند. این در حالی است که کارشناسان مسکن گفته اند باید با خرید خانه خداحافظی کرد و بانک مرکزی هم از نگران کننده بودن قیمت مسکن خبر داده و در عین حالی که مشاوران املاک از سایه سنگین دلار بر بازار خرید و اجاره مسکن صحبت کرده و گفته اند که از آن باید ترسید و هشدار جدی داده اند که مستاجران وارد بحران می شوند، نایب رییس همان اتحادیه مشاوران املاک از آمدن عروسی به کوچه مستاجران خبر داده! با این توضیح که وضعیت قیمت اجاره در سال ۱۴۰۳ بسیار خوب خواهد بود و امیدوار است که این سال برای مستاجران موفق باشد چرا که هر سالی که تعداد آپارتمان های ساخته و تولید و عرضه شده بیشتر بوده است، سالی بوده که مستاجران بهره وری بیشتری داشته اند. هرچه باشد و هر گمانه زنی در مورد قیمت اجاره و خرید مسکن درست از آب دربیاید، مردم مطمئن هستند که باید خود را برای یک سال سخت آماده کنند؛ سالی که امیدوارند شانس آورده و پول جیبشان کفاف داشتن سقف بالای سرشان را بدهد هرچند ته دلشان نوعی ترس دائمی موج می زند چرا که هیچگاه میزان افزایش قیمت ها با افزایش دستمزدشان در سال جدید همخوانی نداشته است.

آرزوی محال خرید خانه حتی با متراژ پایین
وقتی می گویند قیمت خانه (در این بحث در تهران) نگران کننده شده است با این توضیحات که باید با خرید خانه خداحافظی کرد و حسرت تهرانی ها ۱۶۰ ساله شده، پس قطعا بر تعداد مستاجران افزوده خواهد شد و از ان طرف هم قیمت اجاره بها هم بیشتر خواهد شد. بنابراین اعلام این خبر از سوی برخی کارشنایان که ساخت و ساز بیشتر شده و از قبل آن مستاجران سال سختی را نخواهند داشت و عروسی به کوچه آنها هم خواهد آمد، تا حد زیادی بعید به نظر می رسد. بازار مسکن پس از نوسانات ارزی اخیر و اتفاقات مختلف سیاسی طی چند ماه گذشته، دستخوش تغییراتی شده و حالا خرید یک خانه حتی با متراژ پایین نیز برای بسیاری از اشخاص جامعه بدل به یک آرزوی محال شده است. از سویی، این بازار در طول سال ۱۴۰۲ با یک رکود تورمی کم سابقه مواجه شده و همین، حجم معاملات را تا حدی بسیار زیادی کاهش داده. عملکرد دولت در این میان انتقادات فراوانی را به همراه داشته و انفعال وزارت راه و شهرسازی در این زمینه باعث شده تا قیمت مسکن در سال پیش، سیر نزولی نداشته باشد. به گزارش این رسانه، وعده های دولت سیزدهم مبنی بر ساخت یک میلیون مسکن به جایی نرسیده و ادامه این روند می تواند کار را برای دولت دشوار کند. باید گفت که دولت با پیگیری طرح هایی مانند نهضت ملی مسکن سعی داشت تا مشکل خانه دار شدن مردم را به نوعی برطرف کند اما آمارها نشان می دهد که در روی همان پاشنه همیشگی می چرخد و مشکلات سابق بر قوت خود باقی است. بر اساس آخرین تحلیل ها و آمارها، شهر تهران در سال گذشته به عنوان بدترین پایتخت جهان برای خانه دار شدن لقب گرفت. بر مبنای این داده، یک شخص تهرانی برای تهیه مسکن مورد نیاز خود بایستی ۱۵۰ سال کار کند و پس انداز خود را به هیچ وجه خرج نکند. البته این شرایط در حالی است که تورم موجود ثابت بماند و در سال های آینده رشدی در نرخ تورم نداشته باشیم! به سراغ مستاجرانم می رویم با این توضیح دبیر اتحادیه مشاوران املاک تهران که تاکید کرده افزایش نرخ دلار تأثیر قابل مشاهده ای در بازار اجاره خواهد داشت. به گفته او عوامل دیگری نیز بر این موضوع تأثیرگذار هستند، از جمله وضعیت اقتصاد کلان؛ وقتی درآمدها کاهش می یابد، موجران برای حفظ قدرت خرید خود، فشاری بر اجاره بها اعمال می کنند.

اهرم اجاره بها در دست موجران
سعید لطفی در گفتگویی از دیگر عوامل مهم و موثر را وضعیت اقتصاد کلان دانسته و گفته وقتی درآمدها کاهش پیدا می کند موجران برای حفظ قدرت خرید خود، به اجاره بها فشار آورد می کنند. لطفی با بیان اینکه شاهد جابه‌جایی و نزول منطقه سکونت خانوار خواهیم بود، تاکید کرده این در حالی است که مستاجران هم تحمل افزایش اجاره بها را ندارند به همین دلیل است که خانوار و مستاجران هر سال منطقه سکونت خود را تغییر می دهند و به منطقه پایین نقل مکان می کنند و از سوی دیگر شاهد افزایش تراکم جمعیت حاشیه نشینی هستیم.

مراتع نقش اساسی در امنیت زیستی و ایمنی غذایی ایفا می کنند و تامین بیش از ۴۲ درصد از گوشت قرمز تولیدی کشور نقش مرتع‌داران را در مدیریت پایدار مراتع بیش از پیش مشهود می‌کند. به گزارش خبرگزاری مهر، ترحم بهزاد، مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان اینکه انجام طرح‌های منابع طبیعی و آبخیزداری، حفاظت و صیانت از منابع آب، خاک، بهبود پوشش گیاهی و مرتعی، تأمین امنیت غذایی و امنیت زیستی با حضور و مشارکت مردم میسر می‌شود، گفت: برای حفظ توازن اکولوژیک عرصه‌های منابع طبیعی، پایداری و سلامت آبخیزهای کشور، ارتقای سهم استحصال و بهره برداری از نزولات آسمانی و بارش‌های جوی در پهنه سرزمینی کشور و امنیت آبی و غذایی باید از ظرفیت‌های مردمی و توسعه مشارکت مردم استفاده کرد.

با توجه به آخرین داده‌های بانک جهانی، ترکیه تا سال ۲۰۲۲ به مدت ۱۰ سال در صدر کشورهای صادرکننده آرد گندم بوده است. به گزارش خبرگزاری مهر، تولید جهانی گندم در فصل ۲۰۲۰/۲۱ با افزایش ۱.۴ درصدی ۷۷۳ میلیون تن محاسبه شده است، این افزایش بیشتر ناشی از افزایش تولید در روسیه، قزاقستان، استرالیا و کانادا بوده است. در مقابل، تولید در اتحادیه اروپا، بریتانیا و آرژانتین کاهش یافت. تولید گندم در فصل بعدی؛ به دلیل افزایش تولید در چین، اتحادیه اروپا، استرالیا، هند و اوکراین به ۷۸۱ میلیون تن افزایش یافت. ترکیه از جمله کشورهایی در جهان است که می‌تواند مصرف خود را در تولید گندم تأمین کند. در حالی که تولید گندم در کشور در سال گذشته ۲۲ میلیون تن بود، ترکیه با صادرات حدود ۳.۷ میلیون تن آرد در این مدت رتبه نخست جهان را به خود اختصاص داد.

پنجم آبان ماه به عنوان "روز ملی زعفران" نام گذاری شد
در مراسم آیین رونمایی از ابلاغیه ثبت هفت روز محصول در تقویم رسمی کشور روز "۵ آبان ماه" به عنوان "روز ملی زعفران" نام گذاری شد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم در مراسم آیین رونمایی از ابلاغیه ثبت هفت روز محصول در تقویم رسمی کشور ، در راستای گسترش نشاط اجتماعی و فرهنگی زیست بوم پایه و تعالی هویت ملی از مسیر بهسازی و به روز رسانی ابزارهای حافظه فرهنگی در سال "جهش تولید با مشارکت مردم روز "5 آبان ماه" به عنوان" روز ملی زعفران" نامگذاری شد.
بر اساس این گزارش؛ با پیشنهاد و پیگیری باشگاه خلاقیت، آموزش، حمایت و بهره برداری زعفران کمیسیون ملی یونسکو ایران (OSEC) و همراهی و وفاق تشکلهای تخصصی زعفران روز " 5 آبان " ماه به عنوان " روز ملی زعفران " نام گذاری شد. احسان مصطفوی عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان گیاهان دارویی ، فرآورده های غذایی و زعفران ایران در حاشیه این مراسم گفت: با توجه به قدمت طلای سرخ در کشور عزیزمان ایران و در راستای حمایت از این محصول ملی و استراتژیک و جلوگیری از به حیطه در آوردن این محصول ایرانی توسط سایر کشورها و پیشی گرفتن در ثبت روز ملی زعفران به نام ایران ، طی مکاتبات انجام شده در سال 1399 با وزیر وقت جهاد کشاورزی کشور خاوازی ، پیشنهاد روز ملی زعفران در تقویم کشورمان به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال شد اما با توجه به تغییر دولت، این طرح مسکوت ماند و سرانجام با پیگیری های انجام شده در طی این سال ها و با همکاری همه دلسوزان و دست اندرکاران زنجیره زعفران کشور ، سرانجام " روز 5 آبان "ماه در تقویم به نام روز "ملی زعفران" نام گذاری شد. رئیس کل باشگاه خلاقیت،آموزش، حمایت و بهره برداری زعفران کمیسیون ملی یونسکو ایران(OSEC)با اشاره به اهمیت صیانت از زعفران ایران و حمایت از زعفران‌کاران تصریح کرد: در طول تاریخ، تولید و صادرات محصولات و کالاهایی چون زیره، ابریشم، خاویار، فرش، پسته و فیروزه به‌عنوان محصولات استراتژیک کشورمان بوده است؛ اما متاسفانه به دلیل عدم توجه به حوزه‌های بین‌المللی و عدم انسجام بخش‌های مرتبط داخلی، شاهد تضعیف مالکیت و جایگاه ایران در این محصولات هستیم.

آمارها نشان می‌دهد؛

گروه کشاورزی:سازمان شیلات ایران اعلام کرد: در یازده ماه سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۸۶ هزار تن انواع آبزیان و فراورده های شیلاتی صادر شده که دارای ارزش بیش از ۳۳۷.۷ میلیون دلار بود. به گزارش تجارت از سازمان شیلات ایران، مطابق آمار منتشر شده گمرک جمهوری اسلامی ایران، صادرات انواع آبزیان و فرآورده‌های شیلاتی در یازده‌ماهه ۱۴۰۲ به بیش از ۱۸۶ هزار تن و ارزش بیش از ۳۳۷.۷ میلیون دلار بود که از نظر وزنی۱۵.۳ درصد و از نظر ارزشی ۶.۵ درصد نسبت به دوره زمانی مشابه در سال ۱۴۰۱ افزایش داشته است. عباس مختاری، مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان درباره کالاهای اصلی شیلاتی که سهم بالایی در سبد صادرات یازده‌ماهه ۱۴۰۲ داشته‌اند، گفت: ۶۶ هزار تن انواع ماهیان دریایی به ارزش ۱۱۸.۵ میلیون دلار، ۴۸ هزار تن انواع خوراک آماده آبزیان به ارزش ۴۰.۵ میلیون دلار، ۲۶.۸ هزار تن میگو به ارزش ۸۹.۴ میلیون دلار، ۲۵.۲ هزار تن کپور ماهیان به ارزش ۳۳.۵ میلیون دلار و ۱۲.۸ هزار تن قزل‌آلا به ارزش ۳۲.۳ میلیون دلار بیشترین سهم را در سبد صادراتی داشتند.
وی افزود: بیشترین سهم ارزشی صادرات بعد از انواع ماهیان که ۳۵.۰۴ درصد کل ارزش صادراتی با ارزش ۱۱۸.۵ میلیون دلار را داشته است، به میگو با سهم ۲۶.۴۹ درصد از ارزش کل و به ارزش قریب به ۹۰ میلیون دلار می‌رسد و پس از آن خوراک آبزیان با سهم ۱۲.۰۱ درصدی و با ارزش ۴۰.۵ میلیون دلار جایگاه سوم صادرات را از آن خود کرده است. مختاری ادامه داد: از نظر ارزش صادرات بین ۶۲ کشور که محصولات آبزیان و فرآورده‌های جمهوری اسلامی ایران را وارد کرده‌اند، امارات متحده عربی با ارزش نزدیک به ۷۰ میلیون دلار و سهم ۲۰.۶۳ درصد از کل ارزش صادراتی در مقام اول، عراق با ارزش نزدیک به ۶۷ میلیون دلار و سهم ۱۹.۸۲ درصدی از کل ارزش صادراتی در مقام دوم و چین با ارزش صادراتی ۶۳.۵ میلیون دلار و سهم ۱۸.۸۲ درصد از کل ارزش صادراتی در مقام سوم کشورهای هدف صادرات آبزیان و فرآورده‌های آبزیان جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

واردات ۷۲ میلیون دلاری انواع کالاهای شیلاتی در یک‌ماهه گذشته
مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فراوری و توسعه بازار آبزیان درباره میزان واردات کالاهای شیلاتی گفت: مطابق آمار منتشر شده گمرک جمهوری اسلامی ایران در یازده‌ماهه سال ۱۴۰۲، واردات انواع کالاهای شیلاتی از ۳۴ مبادی مختلف دنیا با وزن ۲۲۷۶۳ تن و معادل ۷۲.۲ میلیون دلار صورت گرفته است که از نظر وزنی ۹۴ درصد و از نظر ارزشی ۹۳.۳ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۱ رشد داشته است. مختاری بیان داشت: اصلی‌ترین کالای وارداتی شیلاتی که سهم بالایی در سبد وارداتی یازده‌ماهه ۱۴۰۲ داشته‌اند عبارت‌اند از انواع تون ماهیان منجمد که نزدیک به ۹۰ درصد از حجم کالای وارداتی به میزان ۲۰ هزار و ۲۹۴ تن به ارزش ۴۹.۶ میلیون دلار را تشکیل داده و مابقی سایر نهاده‌های آبزی پروری شامل مولد میگو، بچه‌ماهی دریایی و تخم چشم زده قزل‌آلا و خوراک استارتر است.
وی تصریح کرد: از نظر ارزش واردات بین ۳۴ کشور که محصولات آبزیان و فرآورده‌های خود را به جمهوری اسلامی ایران صادر کرده‌اند، امارات متحده عربی با ارزش ۱۹.۵ میلیون دلار سهم ۲۶.۹۸ درصد کل ارزش وارداتی را شامل بوده است. مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فراوری و توسعه بازار آبزیان گفت: در رتبه دوم، غنا با ارزش ۱۰ میلیون دلار سهم ۱۴.۰۸ درصد کل ارزش وارداتی ما و چین با ارزش ۷ میلیون دلار و سهم ۹.۷۵ درصد در مقام سوم جای دارد. مدیر جهادکشاورزی بندرلنگه هم گفت: صادرات آبزیان از این شهرستان در سال گذشته به میزان ۳۷ هزار و ۳۰۰ تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال ماقبل آن ۳۰ درصد افزایش یافته است. مالک اشتر بینا روز سه‌شنبه در تشریح عملکرد یکساله حوزه صادرات آبزیان و محصولات کشاورزی از این شهرستان افزود: سال ۱۴۰۱ میزان صادرات آبزیان از بندرلنگه حدود ۲۶ هزار تن بوده است. وی بیان کرد: صادرات آبزیان شامل ماهی و میگو تازه و منجمد بوده که به مقصد کشورهایی همچون امارات، چین، تایلند، روسیه و مالزی بارگیری شده است. مدیر جهادکشاورزی بندرلنگه اظهار کرد: مقدار تولید گوشت سفید نیز در این شهرستان در سال ۱۴۰۲ به میزان یک هزار و ۳۷۴ تن بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال حدود ۱۰۰ تن افزایش داشته است. معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران گفته بود: سال گذشته ۲۰۰ هزار میلیارد ریال در بخش شیلات کشور سرمایه گذاری شد و امسال این میزان به ۳۰۰ هزار میلیارد ریال بالغ می شود. سید حسین حسینی شامگاه یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: برای صادرات ۳۰۰ هزار تن به ارزش ۷۰۰ میلیون دلار از تمامی ظرفیت ها به خصوص با مشارکت مردم و برای تحقق شعار سال و منویات رهبر معظم انقلاب استفاده می‌شود. وی افزود: همچنین برای تولید ۱.۵ میلیون تن تولید و صید آبزیان در سال جاری برنامه ریزی کرده ایم. رئیس سازمان شیلات ایران تصریح کرد: رهاسازی ۵۰۰ میلیون قطعه انواع بچه ماهی و میگو در سواحل استان‌های شمالی و جنوبی و تولید ۴۰۰ میلیون قطعه ماهیان زینتی نیز در سال جاری دنبال می کنیم. معاون وزیر جهاد کشاورزی ایجاد بازار تخصصی در کلان شهرهای مشهد، تبریز، اصفهان، شیراز و تهران و برنامه‌ریزی برای توسعه فرهنگ آبزی مصرفی در کنار برگزاری ۳۰ جشنواره طبخ آبزیان در استان‌ها نیز در برنامه سال جاری گنجانده شده است. حسینی ادامه داد: در کنار ایجاد زنجیره ارزش آبزیان در ۱۵ استان به دنبال تکمیل ۳۰۰ طرح نیمه تمام و غیرفعال حوزه شیلات تا پایان سال برای رونق تولید با مشارکت مردم هستیم.

رییس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور از دستیابی به دانش فنی تکثیر ماکرو جلبک‌های دریایی توسط محققان این مؤسسه خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر، محمود بهمنی، رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، از دستیابی به دانش فنی تکثیر ماکرو جلبک‌های دریایی توسط محققان این مؤسسه خبر داد و گفت: موضوع جلبک و پرداختن به ماکروجلبک‌ها در سواحل خلیج فارس و دریای عمان موضوع بسیار مهمی است که باید مد نظر محققان مؤسسه قرار گیرد. وی با اشاره به وجود ۳۰۹ گونه ماکروجلبک در سواحل خلیج فارس و دریای عمان، افزود: بیش از ۶۸ عنوان پروژه تحقیقاتی در بخش‌های مختلف مؤسسه اجرایی شده است که بخش عمده آن توسط مرکز تحقیقات شیلاتی آب‌های دور - چابهار از سال ۱۳۷۰ به بعد و با گذشت بیش از ۳۰ سال تجربه حادث شده که در پروژه جدید همکاران این مجموعه به عنوان مجری طرح به کمک همکاران متخصص دیگر، دستیابی به تکنیک نشا ماکروجلبک اولوا یا کاهوی دریایی را در دو گونه به دست آوردند. وی خاطرنشان کرد: بیش از ۳۵ گونه جلبک در جهان تولید شده و پرورش حدود ۳ میلیارد دلار جلبک و محصولات آن توسط کشورهای مختلف انجام شده که جلبک سبز اولوا در تمام طول سال در شرایط آزمایشگاهی قابل بهره‌برداری بوده است و می‌توان نشا سالم را از این گونه تولید کرد و در مرحله بعدی تجاری‌سازی و ترویج این یافته است که می‌توانیم به انتقال دانش فنی و ترویج در فاز نیمه صنعتی و صنعتی نائل شویم.