آبان‌ماه سال گذشته خبر رسید، برنامه‌ریزی‌هایی جدی برای ساخت ۶ فیلم با موضوع غزه و فلسطین انجام شده و به مرحله عقد قرارداد هم رسیده است اما تاکنون جزئیاتی از این پروژه‌ها مشخص نشده و «بازمانده» سیف‌الله داد همچنان تنها اثر برجسته در ویترین سینمای ایران با موضوع فلسطین است. به گزارش ایسنا، از پاییز سال ۱۴۰۲ و همزمان با فجایعی که در غزه رخ می‌داد مسئولان فرهنگی و بخصوص سینمایی کشور بر لزوم توجه به تولید محتوا با موضوع فلسطین و غزه تاکید کردند. در آخرین روزهای آبان سال قبل محمدمهدی اسماعیلی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - خبر داد، ۶ فیلم سینمایی جدید در بنیاد سینمایی فارابی با موضوع غزه در حال عقد قرارداد است و حتی فیلمبرداری یکی از آن فیلم‌ها در همان پاییز شروع می‌شود. وی همچنین گفته بود: همکارانم در بنیاد سینمایی فارابی برای ساخت «بازمانده ۲» با تهیه‌کننده (منوچهر محمدی) وارد مذاکره شدند و این فیلم در مسیر ساخت قرار می‌گیرد. اسماعیلی تاکید کرده بود: بنای ما این است که از همه فیلم‌های کوتاه و فیلمنامه‌هایی که به موضوع فلسطین می‌پردازند حمایت کامل کنیم چرا که این مسئله دستور مستقیم رییس جمهور است. کمی بعد از این اظهارات، محمد خزاعی - رییس سازمان سینمایی - هم گفت: «سازمان سینمایی به منظور ثبت و ضبط این مقطع از تاریخ سرزمین فلسطین از آثار تصویری (کوتاه، مستند، انیمیشن و سینمایی) با محوریت روایت و انعکاس جنایات صهیونیست‌ها در غزه حمایت می‌کند. خزاعی خبر داده بود، «براساس این فراخوان علاقمندان می‌توانند طرح‌ها و فیلم‌نامه‌های خود را تا بهمن‌ماه سال ۱۴۰۲ به موسسات سازمان سینمایی (مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و پویانمایی، انجمن سینمای جوانان ایران و بنیاد سینمایی فارابی) ارسال و آثار متقاضی پس از بررسی، ارزیابی و انتخاب در مسیر تولید قرار می‌گیرند.» به گفته وی «روایت‌های مرتبط با غزه در رویدادها و جشنواره‌های سازمان سینمایی در سال ۱۴۰۳ در بخش‌های مجزا طراحی و تعریف خواهند شد.»

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور با اشاره به اینکه افزایش جرایم تا ۲۵ درصد تلفات حوادث رانندگی را حداقل در سال جاری مشروط به اعمال قانون کاهش می‌دهد، از پیگیری برای متناسب‌سازی نرخ جرایم در شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور خبر داد. مجتبی شفیعی در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح میزان تأثیر افزایش نرخ جرایم رانندگی در کاهش تخلفات و تصادفات رانندگی گفت: در حمل و نقل جاده‌ای سه عامل اصلی انسان(کاربر)، وسیله نقلیه و راه به عنوان عوامل اصلی بروز حوادث عنوان می‌شود که البته عوامل دیگری همانند محیط و عوامل فرعی نیز وجود دارد؛ اما مهم ترین عامل براساس نظر پلیس در تصادفات رانندگی عامل کاربر(انسان) یا راننده است که در حوادث نقش بیشتری دارد. وی افزود: وضعیت کیفی خودروها و جاده‌ها نیز عوامل مهم و اثرگذاری هستند؛ اما بر اساس برآوردهای پلیس، نقش انسان و کاربر بیشتر است. رفتار رانندگی نقش جدی دارد؛ بر همین اساس در سال ۱۳۸۵ روند نرخ تلفات به حدود ۲۷ هزار کشته در سال رسیده بود که کاهش پیدا کرد و در سال ۱۳۹۷ به حدود ۱۶ هزار کشته رسید؛ ولی متاسفانه در ۴ سال اخیر این روند بار دیگر سیر صعودی گرفت و عامل اصلی که ممکن است نقش بیشتری داشته باشد موضوع تغییر رفتار رانندگی است که تحت تاثیر اعمال قانون است.
دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور ادامه داد: در حقیقت تخلفات حادثه ساز مثل سرعت غیرمجاز، انحراف به چپ و عدم توجه به جلو بخش قابل توجهی به این برمی‌گردد که قوانین و مقررات از سوی راننده‌ها چقدر رعایت می‌شود.

مدیرکل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت، هزینه‌ خدمات و همچنین ترس از انگ اجتماعی را ۲ چالش مهم حوزه سلامت روان خواند و در عین حال با اشاره به اقدامات انجام‌شده جهت راه‌اندازی ۱۰۰ مرکز سراج (مرکز سلامت روانی - اجتماعی) در کشور، برنامه‌های لحاظ‌شده برای توسعه این مراکز را اعلام کرد. حامد مصلحی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه مراکز سراج (سلامت روانی-اجتماعی) یک برنامه بسیار پیشرو در تکمیل چرخه خدمت عرصه سلامت روانی و اجتماعی است، اظهار کرد: حوزه سلامت روان در جهان با چالش‌های متعددی
مواجه است. گران بودن هزینه‌های خدمات درمانی سلامت روان و ترس از انگ‌زدن به بیمار و خانواده‌های بیماران از چالش‌های حوزه سلامت روان در کشورهای مختلف به حساب می‌آید. کشورهای مختلف که در این زمینه تدبیر کرده‌اند در سطوح مختلف ارایه خدمت هستند. خدمات سلامت روان جامعه‌نگر، آخرین سطح خدمت در جهان است که امروز در ایران اسلامی فعال شده و به صورت رایگان ارائه
خدمت می‌کند.
وی ادامه داد: بیماران و خانواده‌های آنها به دلیل ترس و واهمه از انگ‌های احتمالی، از پیگیری درمان خود منصرف می‌شوند که این موضوع می‌تواند میزان مشکلات آنها را افزایش دهد.
فعالیت ۱۰۰ مرکز سراج در کشور
مدیرکل سلامت روان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره توسعه مراکز سراج (مراکز سلامت روانی - اجتماعی) در کشور، گفت: توسعه مراکز سراج با دستور رئیس‌جمهور در ۲۷ مهر ماه سال ۱۴۰۲ آغاز شد. ۲۳ مرکز سراج به صورت آزمایشی در کشور فعالیت می‌کردند که پس از نتایج مثبت ارزیابی‌ها و دستور رئیس‌جمهور، تعداد مراکز سراج ظرف ۴ ماه به ۱۰۰ مورد رسید. مصلحی ادامه داد: توسعه مراکز سراج بیش از حد انتظار است؛ طرح ایجاد مراکز سراج از سال ۸۲ آغاز شد اما روند پیش‌روی آن در چهار ماه گذشته استثنایی بود. افزایش تعداد مراکز سراج با مدیریت بسیار جدی دولت در وزارت بهداشت و با کمک وزارت کشور میسر شده است. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده نیاز به مراکز سراج معادل یک به ۲۵۰ هزار تا ۳۰۰ هزار نفر است. مصلحی درباره شرایط پذیرش بیماران در مراکز سراج بر اساس برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع، گفت: مراکز سراج طبق راهنمای عمل دقیق و علمی‌ای که دارند، پذیرش مستقیم بیمار ندارند و صرفا افرادی در این مراکز پذیرش می‌شوند که توسط نظام اولیه خدمات یعنی مراکز جامع سلامت یا از طریق بیمارستان‌ها معرفی ‌می‌شوند.
مدیرکل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره ساختار مراکز سراج توضیح داد: یک پزشک عمومی دوره دیده، یک روان‌پزشک، ۳ تا ۵ روان‌شناس و ۲ نفر مددکار اجتماعی در مراکز سراج حضور دارند که خدمات درمانی مانند خدمات دارویی و مسائل روان‌شناختی بیمار و خانواده بیمار را مدیریت
می‌کنند.