اقامه نماز عید فطر به امامت رهبر انقلاب
نماز عید سعید فطر به امامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، برگزار می‌شود. همزمان با پایان ماه مبارک رمضان و حلول ماه شوال نماز عید سعید فطر امسال نیز همچون سنوات گذشته به امامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، برگزار می‌شود.همچنین دیدار رمضانی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با دانشجویان و فعالان دانشجویی از دانشگاه‌های مختلف امروز برگزار می‌شود. این دیدار هرساله در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود و دانشجویان و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود می‌پردازند. حسین قنواتی دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور و محمد مهدی احمدی دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان و پوریا عصار به نمایندگی بسیج دانشجویی جزو سخنرانان این دیدار خواهند بود.

دستگیری عضو ارشد داعش
در ماهدشت کرج
سخنگوی پلیس از اجرای عملیات گسترده واحد ضد تروریسم سازمان اطلاعات فراجا و دستگیری چندین عضو گروهک تروریستی داعش خبر داد. سردار سعید منتظرالمهدی از دستگیری محمد ذاکر مشهور به رامش عضوِ ارشد و سرتیمِ عملیاتِ تروریستیِ داعش در ماهدشت کرج توسط سازمان اطلاعات فرماندهیِ انتظامیِ استان البرز خبر داد. سخنگوی پلیس در تشریح جزئیات این عملیات بیان کرد: در پِی اشرافِ اطلاعاتی و گسترده سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی استان البرز و همراهی و همکاری در شناساییِ تروریست‌ها توسط شهروند مسئولیت‌پذیر طی تماسِ به موقع با پلیس ۱۱۰ موفق به دستگیری عضو ارشدِ داعش با هویت محمد ذاکر مشهور به رامش و دو نفر دیگر از واحدهای تروریستی این گروهک شدند. این مقامِ ارشدِ انتظامی افزود: این افراد قصد عملیات انتحاری در عید فطر را داشتند. همچنین هشت نفر از همراهان تروریست‌ها نیز دستگیر که خبرهای تکمیلی در خصوص نحوه اقدامات و ارتباطاتِ این تیم تروریستی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

نامه ایران به شورای امنیت در پی حمله تروریستی اخیر در سیستان
سفیر ایران در سازمان ملل در پی حمله تروریستی موسوم به جیش العدل (جیش‌الظلم) در سیستان و بلوچستان ایران با محکوم کردن این «اقدام منفور و وحشیانه ترویستی» از شورای امنیت سازمان ملل خواست این اقدامات شنیع را به شدت محکوم و تدابیر مناسب در راستای تعهدات خود در مبارزه با تروریسم اتخاذ کند. امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی در نامه‌ای به شورای امنیت و دبیر کل سازمان ملل، نوشت: مکاتبه حاضر متعاقب حمله تروریستی مذموم و بزدلانه اخیر در خاک جمهوری اسلامی ایران تهیه شده است. این حمله هولناک تنها دو روز پس از حمله تروریستی مذموم و نفرت انگیز رژیم اسرائیل به اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در پایتخت جمهوری عربی سوریه رخ داد. سفیر ایران در سازمان ملل، تصریح کرد: گروهک تروریستی جیش العدل که تحت حمایت بیگانگان است، در ساعات پایانی روز چهارشنبه ۳ آوریل ۲۰۲۴، مجموعه‌ای از حملات تروریستی هماهنگ را در شهرهای چابهار و راسک واقع در استان سیستان و بلوچستان انجام داد.

اوکراینی‌ها از جنگ خسته شده‌اند
رئیس دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین گفت مردم این کشور شاید بگویند که از جنگ خسته شده‌اند اما در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با روسیه مصالحه می‌کنند، می‌گویند «خیر.» با کم‌رنگ شدن کمک‌های غربی به اوکراین و بن‌بست کمک‌های مالی واشنگتن به کی‌یف، اوضاع میدان نبرد در اوکراین وخیم‌تر شده است و این کشور هر روز با کمبود بیشتری از نیرو و تجهیزات مواجه می‌شود. هم‌چنین هنوز هیچ چشم‌اندازی برای برگزاری مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین وجود ندارد. «آندری یرماک» رئیس دفتر «ولودیمیر زلنسکی»
رئیس‌جمهور اوکراین در مصاحبه‌ای با نشریه پالتیکو عنوان کرد: «ما می‌دانیم که مردم سست و خسته شده‌اند و این را از فرمانداران منطقه‌ای و از خود مردم می‌شنویم. البته این طبیعی است که مردم خسته باشند. ۲ سال زمان زیادی است اما مردم همچنان به پیروزی ما ایمان دارند.»
او در ادامه اگرچه از حامیان اوکراین و کشورهایی که به کی‌یف تسلیحات ارسال کرده‌اند، تشکر کرد اما همانند زلنسکی و دیگر وزرا خواستار ارسال بیشتر تسلیحات از جمله گلوله‌های ۱۵۵ میلی‌متری، پهپادها، سیستم‌های جنگ الکترونیک و سیستم‌های دفاع هوایی پاتریوت شد.

شمار شهدای غزه به ۳۳ هزار و ۱۳۷ نفر رسید
وزارت بهداشت فلسطین ظهر دیروز (شنبه) اعلام کرد که شمار شهدای نوار غزه به ۳۳ هزار و ۱۳۷ نفر رسیده است. وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که ارتش رژیم صهیونیستی در ۴ مورد جنایت در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۶ شهروند فلسطینی را شهید و ۶۵ نفر دیگر را زخمی کرد.
به گزارش این وزارتخانه، با احتساب این شهدا، شمار شهدای فلسطینی از آغاز تجاوزگری ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه در هفتم اکتبر (۱۵ مهر) به ۳۳ هزار و ۱۳۷ نفر و شمار زخمی ها به ۷۵ هزار و ۸۱۵ نفر رسیده است. این خبر در حالی منتشر می شود که یک منبع وابسته به مقاومت فلسطین امروز به شبکه المیادین اعلام کرد که مذاکرات درباره برقراری آتش بس در غزه در قاهره از سرگرفته خواهد شد.
این منبع بیان کرد: هیاتی از جنبش حماس به زودی برای از سرگیری مذاکرات مربوط به برقراری آتش بس، راهی قاهره می‌شود.

هیات مذاکره‌کننده حماس برای مذاکره بر سر آتش‌بس راهی قاهره می‌شود

گروه سیاسی: 6 ماه پس از آغاز جنگ فرسایشی غزه، به نظر می‌رسد دو طرف دعوا در آستانه تنش‌زدایی یا به روایت دیگر صلح اجباری قرار دارند. تمامی قراین از تلاش بازیگران فرامنطقه‌ای برای از سرگیری مذاکرات صلح قاهره حکایت دارد. فراتر از این موضوع به نظر می‌رسد بازیگران داخلی منازعه یعنی رژیم صهیونیستی و طرف‌ اصلی فلسطینی نیز نسبت به بازگشت به میز مذاکره پاسخ مثبت نشان داده‌اند.
به گزارش «تجارت»، تغییر در وضعیت جاری در شرایطی است که هیات‌های حماس و رژیم صهیونیستی اواسط اسفند گذشته مذاکره درباره برقراری آتش بس در نوار غزه و مبادله اسیران در قاهره پایتخت مصر آغاز کردند. این مذاکرات ۱۷ اسفندماه بدون هیچ نتیجه ای به پایان رسید. اما در وضعیت جدید روز جمعه (17 فرودین) منابع مصری آگاه به تحرکات قاهره در رابطه با وضعیت نوار غزه آنچه را «فشار» از سوی دولت آمریکا برای دستیابی به یک آتش‌بس بشردوستانه فوری در نوار غزه در روزهای عید فطر خواندند، فاش کردند. این منابع با اشاره به اینکه از زمانی که ارتش اسرائیل هفته گذشته امدادگران خارجی را کشت، آنچه را می‌توان به عنوان یک «تغییر پارادایماتیک» در موضع دولت بایدن توصیف کرد، به وجود آمده است. بنابر اعلام، العربی الجدید گفت: «ویلیام برنز، مدیر کل سیا در ساعات آینده وارد قاهره خواهد شد تا با حضور سرلشکر عباس کامل، رئیس اطلاعات کل مصر، دیوید بارنیا، رئیس سرویس اطلاعاتی اسرائیل (موساد)، رونن بار رئیس سرویس امنیتی شین بت و با حضور محمد بن عبدالرحمان آل ثانی نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر در سایه فشار زیاد آمریکا بر دولت اسرائیل، در پی حادثه هدف قرار دادن تیم امداد خارجی، به منظور دستیابی به توافق آتش‌بس در نوار غزه که به آزادی اسرای اسرائیلی کمک می‌کند، جلسه‌ای برگزار کند.

احتمال از سرگیری مذاکرات صلح در آینده نزدیک
تمامی شواهد و قراین از احتمال از سرگیری مذاکرات صلح حکایت دارد. در همین ارتباط، یک منبع در جنبش حماس اعلام کرد هیأتی از این جنبش امروز (یکشنبه) برای بررسی تحولات توافق آتش‌بس به قاهره می‌رود. این منبع در مصاحبه با الجزیره گفت: تماس‌های فشرده‌ای میان اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس و میانجی‌ها طی ساعات اخیر برای ازسرگیری مذاکرات در قاهره برقرار شد. هنیه به میانجی‌ها تأکید کرد هرگونه مذاکراتی باید از اصل آتش‌بس دائم شروع شود. جنبش حماس تأکید کرد هیأت این جنبش فردا به ریاست خلیل الحیه به قاهره می‌رود و این جنبش به مواضع خود درباره پایان جنگ غزه پایبند است و از آن کوتاه نمی‌آید. جنبش حماس تأکید کرد خواسته‌های این جنبش شامل توقف دائم جنگ، عقب نشینی اشغالگران، بازگشت آوارگان و امدادرسانی به آن‌ها و معامله تبادل اسرا است.
این در حالی است که آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا گزارش داد جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز جمعه در پیام‌هایی به سران مصر و قطر از آنها خواست تا بر حماس برای انعقاد قرارداد تبادل اسیران با رژیم صهیونیستی فشار بیاورند. همچنین روز جمعه منابع مصری آگاه فشار دولت آمریکا برای دستیابی به یک آتش‌بس بشردوستانه فوری در نوار غزه در روزهای عید فطر را فاش کردند. همچنین، منبع ارشد مقاومت فلسطین گفت: هیئت حماس به زودی برای ازسرگیری مذاکرات عازم قاهره خواهد شد.این منبع به شبکه المیادین تاکید کرد: واشنگتن بر میانجیگران مصر و قطر و اشغالگران برای دستیابی به توافق آتش‌بس فشار آورد. به گفته منبع برجسته مقاومت، در سایه ادامه شکاف‌ها بین حماس و اشغالگران، مذاکرات در قاهره از سر گرفته می‌شود.

پالس مثبت صلح؛ سفر مقامات رام‌الله به واشنگتن
علاوه بر موضع حماس،یک منبع از احتمال سفر نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین و دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین به آمریکا جهت ارائه طرحی درباره لغو واریز حقوق خانواده‌های شهدا در مقابل پرداخت پول‌های بلوکه شده فلسطین به کابینه جدید پس از اواسط ماه جاری میلادی خبر داد. یک منبع نزدیک به «محمد مصطفی» نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین در گفت‌وگو با روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» فاش کرد که «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا، پس از اواسط ماه جاری میلادی، «محمد مصطفی» و «حسن الشیخ» دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین را به واشنگتن دعوت خواهد کرد. این منبع اظهار کرد: نخست‌وزیر در سفر به واشنگتن، طرح دقیق خود برای لغو واریز حقوق خانواده‌های شهدا و زخمی‌ها و حقوق اسرای آزادشده و محبوس در ازای راه‌اندازی موسسه جدیدی برای پرداخت کمک‌های مالی به این گروه‌ها را به وزیر خارجه آمریکا ارائه خواهد کرد و این پرداخت‌ها مشروط بر اینکه به صورت حقوق دوره‌ای (مشابه سیستم بهره‌مندان امور اجتماعی) نباشند در مقابل اینکه اسرائیل به دلیل نیاز به حمایت از کابینه جدید در عمل به وظایفش، پول‌های بلوکه شده آنها را پرداخت کند، انجام می‌شوند. به گفته منبع نزدیک به محمد مصطفی، با فشار آمریکا و رژیم صهیونیستی ۱۲ تصمیم مهم در دست اجرا است. این سفر هم در نوع پالشی مهم برای ورود به فاز تنش‌زدایی است.

پاسخ مثبت تل‌آویو به از سرگیری مذاکرات
در سوی مقابل نیروهای فلسطینی، رادیو رژیم صهیونیستی گزارش داد کابینه این رژیم اعزام هیأتی به ریاست دیوید بارنی، رئیس موساد به قاهره را مشروط به پاسخ مثبت جنبش حماس کرده است. رادیو این رژیم ماهیت پاسخ «مثبتی» را که تل‌آویو از حماس انتظار دارد، روشن نکرد اما رژیم صهیونیستی پیشتر طی مذاکرات دوحه و قاهره خواسته‌های حماس درباره بازگشت غیرمشروط آوارگان به شمال غزه، عقب‌نشینی کامل از غزه و توقف دائم جنگ را رد کرده بود. رادیو رسمی رژیم صهیونیستی گزارش داد کابینه این رژیم هنوز تصمیم نگرفته هیأتی را به مذاکرات قاهره که فردا ازسرگرفته می‌شود، اعزام کند و اگر تصمیم به اعزام هیأتی بگیرد احتمالا تیم مذکور روز دوشنبه به قاهره خواهند رفت.

تاکید حماس بر آتش‌بس دائم
در سوی دیگر ماجرا نیز یک عضو ارشد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) از سفر امروز یکشنبه هیات مذاکره کننده این جنبش به ریاست «خلیل الحیه» به مصر برای مذاکره درباره برقراری آتش بس در نوار غزه خبر داد و گفت: اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس تاکید کرده است که هرگونه مذاکره ای باید شامل برقراری آتش بس دائم و عقب نشینی کامل اشغالگران از غزه باشد. این عضو ارشد حماس در گفت و گو با شبکه الجزیره افزود: در چند ساعت گذشته، تماس های گسترده ای میان «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس و میانجی ها برای ازسرگیری مذاکرات در قاهره انجام شد. این عضو ارشد حماس که شبکه الجزیره به نامش اشاره ای نکرد، تصریح کرد: هنیه به میانجی ها تاکید کرد که هر گونه مذاکره ای باید شامل برقراری آتش بس دائم، عقب نشینی کامل اشغالگران از نوار غزه و بازگشت بدون قید و شرط آوارگان به مناطق خود باشد.

رئیسی در نشست رمضانی با نمایندگان جنبش‌ها و تشکل‌های دانشجویی مطرح کرد:

گروه سیاسی: رئیس جمهور برگزاری نشست‌های مختلف از سوی دولتمردان با جامعه دانشجویی کشور را فرصتی موثر و مغتنم جهت بهره‌گیری از ایده‌ها، ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و حتی نقدهای منصفانه دانشجویان دانست و افزود: بالاترین میزان حضور دولتمردان در دانشگاه‌ها در تاریخ پس از پیروزی انقلاب اسلامی مربوط به دولت سیزدهم است که نشان از اهمیت جایگاه دانشگاه و دانشجو در این دولت دارد.
سید ابراهیم رئیسی در ادامه دیدارهای رمضانی خود شامگاه جمعه میزبان جمعی از نمایندگان تشکل‌ها، جنبش‌ها و فعالین دانشجویی بود و در فضای صمیمانه پای صحبت‌ها و بیان دغدغه‌های آنها نشست و در ادامه درباره برخی مسائل مطرح شده توضیحاتی داد. در این دیدار وزرای علوم و تحقیقات، امور اقتصادی و دارایی، راه و شهرسازی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز حضور داشتند و ناظر به حوزه مسئولیت خود به سوالات دانشجویان پاسخ دادند. رئیس جمهور در این دیدار ابتدا با قدردانی از حضور حماسه‌ساز و بی‌نظیر مردم به‌ویژه جوانان در راهپیمایی روز جهانی قدس در اقصی نقاط کشور به تشریح مواضع قاطعانه و مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران در دفاع از آرمان فلسطین و قدس شریف پرداخت و گفت: مسئله فلسطین آنچنان‌که از آغازین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی از جمله مسائل اصلی نظام مقدس ما بوده است امروز نیز در دولت منطق قوی راهبرد حمایت‌ از آرمانها و حقوق مردم مظلوم فلسطین به ویژه مظلومین غزه با قوت پیگیری شده است.

راهکار ایران برای مساله فلسطین منطقی است
رئیسی گفت: موضع روشن و قاطع جمهوری اسلامی ایران برای حل مسئله فلسطین راهکار کاملا منطقی و دموکراتیک مراجعه به آرای عمومی همه فلسطینیان و هر فلسطینی یک رای است که در همه محافل و نشست‌های بین‌المللی نیز بر آن تاکید شده است. رئیس جمهور در ادامه برگزاری نشست‌های مختلف از سوی دولتمردان با جامعه دانشجویی کشور را فرصتی موثر و مغتنم جهت بهره‌گیری از ایده‌ها، ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و حتی نقدهای منصفانه دانشجویان دانست و افزود: بالاترین میزان حضور دولتمردان در دانشگاه‌ها در تاریخ پس از پیروزی انقلاب اسلامی مربوط به دولت سیزدهم است که نشان از اهمیت جایگاه دانشگاه و دانشجو در این دولت دارد.

از طرفیت‌های دانشگاه بهره می‌گیریم
رئیسی با استقبال از اعلام آمادگی گروه‌های مختلف دانشجویی برای کمک به دولت، افزود: استفاده از ظرفیت دانشگاهها و محافل دانشجویی به‌عنوان سرمایه‌های ارزشمند کشور در دستور کار دولت است و همانطور که اقدامات دولت در همه بخش‌ها مستند به اسناد علمی و پژوهشی است، دولت نهاد دانشگاه را اتاق فکر و پشتوانه علمی و پژوهشی خود می‌داند. رئیس جمهور در ادامه با تاکید بر تلاش و اهتمام ویژه دولت به حفظ و ارتقای روزافزون جایگاه مردمی خود، تصریح کرد: آنچنان‌که رهبری معظم انقلاب اسلامی بر مردمی بودن این دولت تاکید داشته اند و این فضیلت برای دولت در باور مردم نیز شکل گرفته است. دولت به دنبال تقویت نقش و مشارکت مردم در امور اجرایی کشور در سازمان‌ها و وزارتخانه‌های دولتی است.
دولت بر کاهش تورم متمرکز است
«تاکید بر نگاه ویژه دولت به تولید علم»، «تشریح اقدامات کم‌سابقه دولت در افزایش تولید انرژی»، «مدیریت مصرف و جبران ناترازی‌ها در این زمینه»، «برنامه‌ریزی برای متناسب‌سازی حقوق کارگران، کارمندان و بازنشستگان»، «تلاش برای استمرار روند کاهشی تورم و افزایش تولید»، «کاهش شدید واردات بی‌رویه و غیرضروری در دولت مردمی»، «افزایش چشمگیر جذب نخبگان در دولت از نگاه آمارها» و «شفاف‌سازی وضعیت شرکت‌های دولت و ابربدهکاران بانکی» از دیگر نکاتی بود که رئیس جمهور ناظر بر صحبت‌های برخی نمایندگان تشکل‌ها و جنبش‌های دانشجویی به آنها اشاره کرد.
رئیس جمهور در ادامه با تاکید بر اینکه دولت مردمی هیچ‌گاه رشد و پیشرفت کشور را به بهانه تحریم‌ها، تهدیدها و فشارها متوقف نکرده است، تصریح کرد: امروز با توجه به تلاش دشمن برای ناامیدسازی مردم به ویژه نسل جوان ملاک و معیار وطن دوستی و انقلابی بودن، امیدآفرینی در مقابل یأس‌آفرینی است
و ما یقین داریم با اتکا به مردم و جوانان باانگیزه، بااراده و حاضر در صحنه خواهیم توانست بر بسیاری از مشکلات غلبه کنیم.

«تجارت» بررسی می‌کند؛

گروه اقتصاد کلان – صدیقه بهزادپور: با وجود وقوع رخدادهای اقتصادی – سیاسی – نظامی متعدد در سال گذشته بانک مرکزی توانست با استفاده ابزاری از برخی راهکارها مانند ارزپاشی، فروش سکه و ارز و... تا حدی نرخ ارز را روی رقم حدود 47 تا 50 هزار تومان کنترل کند که البته واکنش های مختلفی نیز نسبت به آن وجود ایجاد شد، اما پیش بینی دولت در روزهای پایانی سال گذشته مبنی بر افزایش نرخ ارز تا سقف 70 تا 75 هزار تومان نیز با همزمان با افزایش قیمت ارز در روزهای آغازین سال جاری باعث گمانه زنی های مختلفی در این زمینه شده است که به گفته صاحبنظران نیاز به تحلیل های جامع و بررسی چندین شاخص تاثیرگذار دراین زمینه است و تحلیل غیر از این فقط به ارائه آمار و ارقامی می انجامد که نمی توان به آن استناد کرد و احتمالاً در پایان از بین رفتن اطمینان مردم به آمارهای اعلامی خواهد شد.

وجه تمایز پیشگویی یا پیش بینی با متغیرهای اقتصادی
به گزار «تجارت»، سید کمال سیدعلی در این باره به خبرنگار ما گفت: تورم سال گذشته حدود 40 درصد برآورد شد و افزایش نرخ ارز حدود 20 درصد صورت گرفت، از این رو به نظر می رسد دولت بهتر است برای پیش بینی نرخ تورم، نرخ ارز و... در مقایسه با دیگر متغیرهای تاثیرگذار در این زمینه جمع بندی مطلوبی داشته باشد تا برآیند واقعی را بتواند در این راستا اعلام کند، چرا که قطعاً اعلام نرخ ارز بدون توجه به شاخص هایی مانند؛ کسری بودجه، نرخ تورم و... منطقی نیست و نمی توان ابتدا به ساکن اعلام کرد که نرخ ارز در سال آینده به فلان رقم خواهد رسید یا ثبات می یابد. او اضافه کرد: کنترل رشد نقدینگی، عملکرد دولت در حوزه صادرات، بهینه سازی تعامل با کشورهای همسایه جهت افزایش صادرات غیرنفتی، رفع تحریم ها و از همه مهتر نقش مسائل سیاسی چون روی کارآمدن ترامپ و... از شاخص هایی مهمی به شمار می آیند که دولت حتماً در بررسی و اعلام نظر و پیش بینی های اقتصادی خود به شکل جامع در نظر بگیرد، در غیراینصورت اعلام آمار وارقام به تنهایی در یک یا دو شاخص چون اعلام نرخ ارز، اعلام نرخ تورم و... فقط در حد عدد و رقم قابل بررسی است و قابلیت استنادی ندارد.
حفظ اعتماد مردمی، شاخص مهم در بیان آمار و ارقام
این کارشناس اضافه کرد: پیش بینی نرخ های کلان اقتصادی در مقوله هایی مانند ارز، تورم و.. از سوی دولت به ویژه، حتماً باید با بررسی های دقیق صورت گیرد تا اعتماد مردم به آمارهای دولتی از بین نرود، اما آنچه که واضح است اینکه؛ تا زمانی که تورم کاهش نیابد و به عدد دلخواه نرسد، کنترل نرخ ارز نیز محقق نخواهد شد،هر چند دولت در سال گذشته با استفاده از ابزاری چون؛ تزریق ارز، افزایش صادرات غیرنفتی و... توانست به شکل مقطعی ارز را کنترل کند اما باید دانست در سطح کلان این موضوع را درنظر داشت که پیشبینی و مدیریت ارز در طولانی مدت نیاز به مدیریت جامع دارد، البته بانک مرکزی در سال 1402 توانست طی مدت 10 الی 11 ماه نرخ ارز را حدود 50 تومان ثابت نگه دارد، اما بسیاری عوامل از حیطه اختیارات بانک مرکزی خارج است، اما آنچه که به افزایش و نوسانات بسیار در بازار ارز منتهی شد، تحریم ها، عدم پذیرش برخی از تعهدنامه های بین المللی مانند FATF و ... از جمله وزنه های سنگینی تلقی می شوند که بر بازار ارز تاثیر بسیاری دارند و دولت باید با تعامل بیشتر با کشورهای دیگر و رفع موانع دیگر به ثبات در بازار ارز و کاهش نرخ تورم وثبات اقتصادی در یک مجموعه در ارتباط با یکدیگر امیدوارتر باشد.

افزایش نرخ ارز نیمایی شرط حذف دلالان
این تحلیلگر بازار ارز درباره رشد برق آسای نرخ ارز در روزهای آغازین سال جاری و احتمال تحقق پیش بینی نرخ حدود 75 تومانی ارز تا پایان سال جاری گفت: اقدامات صورت گرفته در سال گذشته باعث شد تا نرخ ارز تا حدی ثبات داشته باشد، اما نمی توان از تاثیرگذاری عوامل سیاسی و تنش های احتمالی در نوسانات نرخ ارز غافل شد، اما چنانچه اختیارات بانک مرکزی افزایش یابد احتمال اینکه بتوان مدیریت مطلوبی در این خصوص اِعمال کرد وجود دارد. البته این امر نیز حتماً مشروط به افزایش نرخ ارز نیمایی است تا میزان رانت توزیع شده را کنترل کرد و سهم حضور دلالان در جامعه و همچنین میزان فاصله طبقاتی را کاهش داد. او همچنین تدبیر مطلوب درباره منابع ومصارف ارز در کشور را نیز یکی از شروط ثبات و سامان یافتن نسبی بازار ارز ذکر وبیان کرد: دولت می تواند با کنترل کالاهای قاچاق کشور و خروج سرمایه از کشور، مدیریت مناسبی را در این بازار اِعمال کند. هر چند قطعاً بسیاری از مشکلات از خارج از کشور بر این بازار تحمیل می شود که باید با دیپلماسی مناسب سیاسی – اقتصادی به آن توجه کرد تا ضعف های احتمالی در این زمینه نیز شناسایی کرده تا در مسیر منافع جهانی و ملی قرار گیریم.

قابلیت خرید و فروش نرخ ارز
اصغر سمیعی درباره پیش‌بینی بازار ارز در سال جدید اظهار داشت: قیمت ارز هم مانند هر کالای دیگری که قابلیت خرید و فروش دارد، از قانون معروف عرضه و تقاضا پیروی می کند، البته خود عرضه و تقاضا از قانون نیاز و ارزش تبعیت می‌کنند، یعنی عرضه‌کننده اگر ارزش کالای خود را بیش از قیمت آن در بازار بداند، به تبع عرضه را محدودتر می‌کند و از طرف دیگر متقاضیان نیز اگر قیمتی را بیش از آنچه باید و شاید ببینند، سعی می‌کنند با کم کردن مصرف تقاضا در بازار را کاهش داده و باعث تعدیل قیمت شوند. در مورد ارز هم همین‌طور است، با این تفاوت که عرضه کننده عمده ارز در ایران بانک مرکزی است که یعنی دولت و تقاضا هم گاهی غیرواقعی است یعنی در اثر سوءمدیریت یا فشارهای خارجی یا تبلیغات غلط یا ایجاد جو ترس و التهاب روانی، تقاضای کاذب ایجاد می‌شود.

سهم متغیرهای غیرقابل پیش بینی در اقتصاد
رئیس اسبق کانون صرافان عنوان کرد: برعکس ممکن است دولت با وضع قوانین و مقررات واردات برخی از کالاها را ممنوع یا بسیاری از کالاها را محدود کند، و به این طریق تقاضا را به طور مصنوعی و البته موقت، کاهش دهد. در شرایط ایجاد تقاضای کاذب وظیفه عرضه‌کننده عمده ارز این است که با تزریق صحیح و به موقع و بدون این‌که باعث تلاطمات در بازار شود به کنترل نرخ اقدام کند. البته همیشه با محاسبه نرخ تورم و بهره در کشور ما و کشورهای حوزه دلار مراقبت کند که قیمت بازار تفاوت زیادی با بهای واقعی پیدا نکند. و البته همواره شرط اصلی واحد و واقعی بودن قیمت‌ها خواهد بود. سمیعی گفت: نکته دیگر اینکه اگر اصلاح نظام اقتصادی کشور مدنظر مسوولین باشد، به نظر من قدم اول حمایت از کاهش نرخ تورم و بهره است که آن هم البته برمی‌گردد به جلوگیری از افرایش بی‌رویه حجم نقدینگی. وی افزود: یعنی اگر دولت مالیات ها را افزایش دهد، یارانه‌ها برای حامل‌های انرژی و دیگر موارد غیرضروری را حذف کند، حتی سطح خدمات و ارز ساختن زیرساخت‌ها را هم کاهش دهد، بهتر است از اینکه دائم از بانک مرکزی استقراض کند و حجم نقدینگی را بدون اینکه برای جذب آن برنامه ریزی کرده باشد، افزایش دهد. سمیعی اضافه کرد: پیش‌بینی من درمورد نرخ ارز در سال گذشته این بود که بر اساس نرخ تورم و نرخ بهره در کشور سال ۱۴۰۲ را با دلار ۴۵ هزار تومان آغاز کنیم که البته با حدود ۵۰ هزار تومان شروع شد ولی مطابق با نرخ تورم، با شیب مناسب و منطقی افزایش نیافت، تا این‌که در بهمن‌ماه طاقتش تمام شد و قدری تعدیل شده و افزایش یافته به حدود ۶۰ هزار تومان رسید. البته آرزوی من و همه میهن دوستان این است که نرخ تورم به شدت کنترل شده و نرخ ها هم بالا نرود.

 

سرمقاله

سهیلا نقی پور
کارشناس بازار سرمایه

رشد قیمت دلار در بازار آزاد سیگنالی جهت رشد قیمت دلار نیمایی است که می‌تواند تاثیر بسزایی بر روند سودآوری شرکت‌ها داشته باشد. بازار بورس کشور در اولین روز معاملاتی خود در سال ۱۴۰۳ با استقبال خوب همراه شد و شاخص کل بورس در این روز رشد بیش از ۴۰ هزار واحدی را به ثبت رساند تا شاهد یک حال و هوای خوب بهاری در بین فعالان بازار و سرمایه‌گذاران باشیم. حال و هوای بهاری که خیلی زود دوباره به شرایط سرد زمستانی بازگشت و با عرضه‌هایی مواجه شد. شاید این اقبال در روز ابتدایی شروع معاملات را به خاطر تاثیرات نوروز و حال خوب آن بتوان ارزیابی کرد که بیشتر جنبه روانشناشنانه دارد. همچنین افزایش نرخ ارز در روزها و ماه‌های پایانی سال گذشته توجه سرمایه‌گذاران بورسی را به خود جلب کرد، چرا که افزایش نرخ ارز را یکی از محرک‌های اصلی در رشد بازار بورس می‌دانند . در هفته دوم سال اما بازار دوباره با یک ریسک سیاسی در سطح بالا روبرو شد. تنش‌های سیاسی بین ایران و اسرائیل وارد سطح جدیدی شده و باعث شد که بار دیگر ترس ریسک‌های سیاسی نیمه دوم سال گذشته به بازار برگردد و همین امر کافی بود تا دوباره بازار سرمایه با سرخ‌پوشی و عرضه‌های خسته کننده روبرو شود.نقی پور اضافه کرد: این اتفاقات و ریزش‌های دوباره نشان دهنده آن است که بورس همچنان با ناحیه و فضای مقاومتی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد درگیر است و برای رسیدن به اعداد بالاتر همچنان با عوامل منفی درگیر است .

یادداشت

کیهان برزگر
کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل

اظهارات مدیر کل آژانس مبنی بر ناکافی بودن گستره و عمق نظارت ها برای تشخیص ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران، منجر به تردید در نقش آژانس به عنوان یک نقطه ارتباطی در نزدیکی طرف های مذاکره می شود. چنین اظهاراتی در خصوص برنامه هسته ای خود بر ابهامات موجود در دیپلماسی هسته ای ایران با قدرت های بزرگ افزوده و تداوم این دیپلماسی را با خطرات جدی روبرو می کند. رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در آخرین گفتگوی خود با شبکه پی. بی. اس در مورد برنامه هسته ای ایران در ۲۹ مارس ۲۰۲۴ می گوید که برنامه هسته ای ایران پیشرفته و پیچیده است و بازرسی های فعلی آژانس کفایت لازم برای تایید صلح آمیز بودن این برنامه را نمی دهد. او همچنین تاکید می کند که دلیل اصلی اختلافات بین آژانس و ایران عدم وجود دیپلماسی بین طرف های برجام است. اما نکته ای که مدیر کل آژانس از آن غفلت می کند ضرورت بکارگیری اصل «تعادل در اقدامات» متقابل برای پیشبرد دیپلماسی هسته ای بین طرفین و همچنین عدم توجه به نقش تسهیل کننده و بی طرفانه شخص مدیرکل برای خروج از بن بست مذاکرات هسته ای است. در این چارچوب، ایران و آژانس (بخوانید قدرت های غربی) دو خواسته کاملا متفاوت دارند. برای ایران موضوع اصلی ارائه «تضمین» های لازم از سوی طرف غربی برای عمل به تعهدات ارائه شده بر مبنای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و برای آژانس موضوع اصلی انجام فعالیت‌های بیشتر نظارت و راستی‌آزمایی از جمله «بازرسی» های بیشتر به منظور شفاف‌سازی برنامه هسته ای ایران است. اما پیشبرد دیپلماسی هسته ای در مثلث «ایران-آژانس-۱+۵» وقتی امکانپذیر است که طرفین بتوانند نقاط مشترکی را به لحاظ امکان توافق در آن حوزه ها شناسایی کنند تا از این طریق نوعی تعادل بین دو موضوع بالا برای دستیابی احتمالی به یک توافق هسته ای فراهم شود. واقعیت این است که برجام یک «نقشه راه» برای رسیدن به یک هدف مشخص بود که در یک روند ۲۰ ساله و با روشی هدفمند و با جزئیات فنی و سیاسی امضا گردید. هدف مشخص ایران در برجام رفع تحریم ها همراه با حفظ فعالیت های صلح آمیز هسته ای خود بود. هدف مشخص غرب و سایر طرف های برجام هم اطمینان از عدم تسلیحاتی شدن برنامه هسته ای ایران بود. البته طرف غربی امید به توافق های دیگری در حوزه های منطقه ای و موشکی بعد از امضای برجام را هم داشت. اما با خروج یکطرفه آمریکا از برجام در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ (می ۲۰۱۸) و عدم رفع تحریم ها، بنیاد نقشه راه برجام از مسیر اصلی خود به کلی منحرف شد. به ویژه زمانی که اروپایی ها هم، علی رغم مخالفت با خروج آمریکا از توافق هسته ای، قادر به انجام تعهدات برجامی خود از جمله فراهم کردن یک مکانیسم انتقال مالی برای کمک به رفع تحریم ها نشدند. بی تعهدی غرب به یک توافق بین المللی که مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفته بود، افکار عمومی و ساختار قدرت در ایران را به سمت اقدامات متقابل تعادل ساز در روند مذاکرات هسته ای سوق داد. چند ماه بعد مجلس ایران «قانون اقدامات راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران» را در تاریخ ۱۸ آذر۱۳۹۹ (دسامبر ۲۰۱۸) تصویب کرد. این قانون دولت ایران را از جمله مکلف به افزایش ظرفیت فعالیت های هسته ای و انجام غنی سازی ۲۰ درصد می کرد. این گونه اصل «تعادل در اقدامات» با هدف افزایش قدرت چانه زنی ایران برای پیشبرد و ادامه دیپلماسی در دستور کار دیپلماسی هسته ای ایران قرار گرفت. به واقع، اقدامات ایران در زمینه افزایش سطح غنی سازی، افزایش فعالیت های تحقیق و توسعه، و حتی توقف نظارت های فراتر از پادمان از جمله اجرای داوطلبانه سند (پروتکل) الحاقی، همگی در چارچوب قانون مصوب مجلس و با هدف تقویت قدرت چانه زنی ایران در مذاکرات و در نهایت حفظ برجام صورت گرفت (درست همانگونه که غربی ها اعمال تحریم های سخت علیه ایران را به بهانه جلوگیری از وقوع جنگ در نظر می گیرند). البته اقدامات تعادل ساز ایران از سوی طرف غربی گامی در جهت نزدیک شدن به آستانه گریز هسته ای تلقی گردید و متعاقبا فشارهای سیاسی و اقتصادی بر ایران افزایش یافت.

«تجارت» گزارش می دهد

گروه صنعت و تجارت: در حالیکه یکی از راهکارها برای کاهش آلاینده‌ها در تولید فولاد، استفاده از ضایعات و قراضه است پیش بینی می شود تجارت جهانی قراضه فولاد تا ۲۰۳۰ با ۱۵درصد کاهش از ۱۱۰ میلیون تن به ۹۳ میلیون تن کاهش یابد. به گزارش تجارت، سایت آماری تحلیلی steelradar در جدیدترین گزارش خود اعلام کرده است که تجارت جهانی قراضه فولاد در سطح جهان تا سال ۲۰۳۰ به میزان ۱۵ درصد کاهش می یابد. در واقع در این گزارش که به استناد مطالعه گروه بوستون صورت گرفته آمده است: به طور خاص، پیش بینی می شود تجارت جهانی قراضه فولاد تا سال ۲۰۳۰ از ۱۱۰ میلیون تن به ۹۳ میلیون تن کاهش یابد. در این گزارش آمده است: به عبارت ساده تر می توان گفت میزان ضایعات فولاد کربنی موجود در سطح جهان به همان سرعتی که تقاضا برای آن در حال رشد است، در حال افزایش نیست. این عدم تعادل مدتی است که اتفاق می افتد و اگر اوضاع تغییر نکند، موضوع شدیدتر می شود. از سوی دیگر یک مطالعه توسط گروه مشاوره بوستون پیش ‌بینی می ‌کند که تقاضا برای قراضه فولاد در هشت سال آینده (۲۰۲۴-۲۰۳۲) هر سال حدود ۳.۳ درصد افزایش می ‌یابد، در حالی که عرضه فولاد قراضه هر سال تقریباً ۳ درصد رشد خواهد کرد. این بدان معنی است که شکاف بین تقاضا و عرضه احتمالاً افزایش می یابد مگر اینکه اقداماتی برای رفع این موضوع انجام شود. به عبارت ساده تر، این بدان معنی است که تقاضا برای آهن قراضه افزایش می یابد زیرا برای ساخت فولاد محبوبیت بیشتری پیدا می کند. در حقیقت صنایع، آهن قراضه را به عنوان ماده خام انتخاب می کنند زیرا به کاهش انتشار کربن کمک می کند. این گزارش همچنین حاکی از این است که تا سال ۲۰۳۰، نیمی از محتوای آهن مورد استفاده در تولید فولاد در سراسر جهان از مواد قراضه تامین خواهد شد که نسبت به ۳۵ درصد فعلی افزایش قابل توجهی محسوب می شود. این تغییر به این معنی است که هم چین و هم ایالات متحده احتمالاً سالانه ۴۰ تا ۵۰ درصد قراضه بیشتری برای تولید فولاد بیشتر مصرف خواهند کرد. در نتیجه تقاضا برای قراضه در داخل این کشورها و سایر کشورهای بزرگ تولیدکننده فولاد افزایش خواهد یافت. همچنین به گفته تحلیلگران انتظار می ‌رود این افزایش تقاضای داخلی برای قراضه، میزان خرید و فروش قراضه در سطح جهان را تا ۱۵ درصد کاهش دهد؛ این بدان معناست که افزایش تقاضا برای ضایعات فلزی در کشورهایی که مقدار زیادی فولاد تولید می ‌کنند، احتمالاً منجر به کاهش تقریباً ۱۵ درصدی مقدار ضایعات فلزی در سطح بین ‌المللی می‌ شود. به گزارش استیل رادار، تا سال ۲۰۳۰، پیش ‌بینی می‌ شود که مازاد فعلی ۹ میلیون تنی قراضه فولادی به کسری ۱۵ میلیون تنی تبدیل شود. این تغییر جدیت موضوع را برجسته می کند. پیش بینی می شود که این تغییر قابل توجه در پویایی صنعت فولاد بر تولید کنندگان فولاد و تامین کنندگان ضایعات فلزی تأثیر زیادی بگذارد. کارشناسان می گویند: شکاف عرضه و تقاضا ناشی از افزایش تقاضا برای ضایعات فولادی است که به دلیل روندهای اخیر ایجاد شده است. این افزایش تقاضا به دلیل استفاده روزافزون از ضایعات فولادی بازیافتی است، به ویژه در گذار از فولاد سازی سنتی کوره‌ های بلند با کوره اکسیژن به فولاد سازی مبتنی بر کوره قوس الکتریکی. علاوه بر این، برخی از فولاد سازانی که از روش کوره اکسیژن پایه (BOF) استفاده می کنند، شروع به استفاده بیشتر از ضایعات فولادی در مراحل بعدی فرآیند تولید خود کرده اند. به طور کلی، نیروگاه های فعلی و آتی کوره قوس الکتریکی (EAF) نقش بیشتری در تامین تقاضای جهانی فولاد در ده سال آینده خواهند داشت. این امر به ویژه برای تولید اقلام بزرگ و بادوام مانند اتومبیل و لوازم خانگی و همچنین برای پروژه های ساختمانی جدید صادق است. این گزارش توضیح می ‌دهد که کارخانه ‌های کوچک EAF (کوره قوس الکتریکی) که از دهه ۱۹۸۰ وجود داشته ‌اند، محبوبیت پیدا می‌کنند زیرا می ‌توانند فولاد پیشرفته ‌ای با استحکام بالا با استفاده از مواد خام تولید کنند که آسیب کمتری برای محیط زیست دارند. فولاد سازی EAF نه تنها سازگار با محیط زیست است، بلکه انعطاف پذیری در تنظیم حجم و ظرفیت تولید را نیز ارائه می دهد. در حال حاضر، عملیات EAF حدود ۲۹درصد از ظرفیت فولادسازی در سراسر جهان را تشکیل می دهد، اما انتظار می رود که این میزان تا سال ۲۰۳۰ به بیش از ۴۱درصد افزایش یابد، زیرا کارخانه های EAF جدید به ویژه در اروپا و چین افتتاح می شوند. در حالی که بازیافت آهن قراضه برای محیط زیست مفید است، این امر به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، آلودگی هوا و آب و سایر اثرات زیست محیطی کمک می‌ کند. بازیافت آهن قراضه می‌ تواند به کاهش نیاز به استخراج سنگ آهن از معادن کمک کند. به خصوص اینکه استخراج سنگ آهن یک فرآیند پرهزینه و آلاینده است. گفتنی است یکی از راهکارهای کشورها برای کاهش آلاینده‌ها در تولید فولاد، استفاده از ضایعات و قراضه است. در واقع افزایش مصرف قراضه نشانگر آن است که صنعت فولاد جهانی سعی دارد جهت بهبود وضعیت زیست محیطی خود به سمت سبز شدن حرکت کند. این در شرایطی است که طبق گزارشی که پیش از این استیل رادار منتشر کرده است، کشور هند هدف خود را برای افزایش نسبت قراضه مورد استفاده در تولید فولاد به ۵۰ درصد تا سال ۲۰۴۷ تعیین کرده است. این بدان معناست که تا سال ۲۰۴۷، هند در نظر دارد نیمی از مواد مورد استفاده در تولید فولاد از منابع بازیافتی یا قراضه تهیه شود تا منابع جدید.

«تجارت» گزارش اتاق ایران را بررسی کرد

گروه صنعت و تجارت: داده‌های شورای جهانی سفر و گردشگری، از رشد بی‌سابقه گردشگری جهانی در سال جاری و دهه آینده حکایت دارد به گونه‌ای که این صنعت در سال جاری میلادی می‌تواند 11.1 هزار میلیارد دلار بر اقتصادی جهانی اثر بگذارد. به گزارش اتاق ایران، تأثیر صنعت گردشگری بر اقتصاد جهانی همچنان در حال افزایش است. انتظار می‌رود امسال این صنعت، اثری تاریخی به ارزش ۱۱٫۱ هزار میلیارد دلاری بر اقتصاد جهانی بگذارد و از بالاترین رقم قبلی خود یعنی ۱۰ هزار میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ فراتر رود. پیش‌بینی می‌شود در دهه آینده، صنعت گردشگری به صنعتی ۱۶ هزار میلیارد دلاری تبدیل شود و ۱۱٫۴ درصد از کل تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل ‌دهد. امروزه از هر ۱۰ نفر ۱ نفر در مشاغل مرتبط با گردشگری مشغول به کار هستند. تا سال ۲۰۳۴ این رقم به حدود ۱۲٫۲ درصد از کل مشاغل جهانی افزایش خواهد یافت. این داده‌ها بخشی از تحقیقات تأثیر اقتصادی جهانی در سال ۲۰۲۴ است که در روز پنجشنبه توسط شورای جهانی سفر و گردشگری (WTTC)، گروهی پیشرو درزمینهٔ تعیین کمیت تأثیر اقتصادی صنعت گردشگری در سطح جهانی منتشر شد. آمار جدید مرتبط با رشد صنعت گردشگری مطابق با پیش‌بینی‌های قبلی گزارش‌شده توسط این گروه است. سال گذشته، مطالعه مشابهی پیش‌بینی کرد که این صنعت تا سال ۲۰۳۳ ارزشی برابر ۱۵٫۵ هزار میلیارد دلار خواهد داشت. اما جزئیات این گزارش تصویر ظریف‌تر و قابل‌توجه‌تری را ارائه می‌دهد: احیای بی‌سابقه صنعت گردشگری جهانی در سال ۲۰۲۳ بدون کمک زیادی از سوی بازارهای چین و آمریکا رخ‌داده است؛ مقاصدی که نرخ سفرهای بین‌المللی در آن‌ها همچنان به‌طور قابل‌توجهی از سطوح قبل از همه‌گیری ‌پایین‌تر است. احتمال بهبود تدریجی این بازارها است که پتانسیل رکوردشکنی در سال جاری را ایجاد کرده است. درمجموع، انتظار می‌رود که ۱۴۲ کشور از ۱۸۵ کشور موردبررسی در سال ۲۰۲۴ از سطح عملکرد گردشگری سال ۲۰۱۹ خود فراتر بروند و تقریباً از همه آن‌ها نیز انتظار می‌رود رشد سال‌به‌سال را در صنعت گردشگری خود شاهد باشند. به بیانی دیگر، نه‌تنها اقتصاد گردشگری در سال جاری در سطح جهانی رکوردشکنی خواهد کرد، بلکه در هر یک از این سطوح محلی نیز رکوردها را خواهد شکست. براساس گزارش صنعت گردشگری تنها احیا نشده است، این صنعت علاوه بر احیا، در حال رونق گرفتن است و به بخشی بسیار قدرتمند در اقتصاد تبدیل‌شده است.

«تجارت» گزارش می‌دهد؛

گروه راه ومسکن: کوچک شدن دولت شرط تحقق مردمی شدن اقتصاد در حوزه های مختلف به شمار می آید که تاکنون در قالب های مختلف نظیر؛ خصوصی سازی و... فرصت اجرا یافته است، هرچند بسیاری معتقدند اجرای اصل 44 بیشتر فرصتی برای شکل ظاهری شرکت های دولتی بوده است که در عمل تغییرات آنچنانی را موجب نشده است. طبق آمار، دولت در زمینه ساخت مسکن باید سیاستی در پیش بگیرد که حمایت‌ها در این زنجیره به متقاضی واقعی و مصرف‌کننده نهایی که مردم هستند، برسد و در این بین واسطه‌ها حذف شوند که یکی از تدابیر این مدل عرضه مستقیم زمین به مردم است. هر چند امید به تامین مسکن کارگران با توجه به رقم دستمزدها و تورم فزاینده شاید آرزویی بیش نباشد. به گزارش «تجارت»، «بهزاد عمران زاده» رئیس اندیشکده شهر اسلامی- ایرانی در مورد سرعت اجرای طرح نهضت ملی مسکن، اظهار داشت: مدل‌های مختلفی می‌توان برای ساخت مسکن در پیش گرفت، اما اساساً دو مدل کلان وجود دارد؛ یکی مدل تبعیت از اقتصاد بازار است که در اوایل دولت قبل اعتقاد بر آن وجود داشت. مدل دیگر هم این است که دولت خودش به عنوان سیاست‌گذار، تنظیم‌گر، تسهیلگر و در مواردی هم حمایتگر وارد بازار مسکن شود.ار منتشر شده، علی‌رغم افزایش ۳۵ درصدی حقوق کارگران، همچنان شکاف ۱۰۰۰ درصدی بین تورم مسکن و افزایش حقوق کارگران وجود دارد.

راه خانه دار شدن کارگران
بر اساس این گزارش؛ طبق آمار منتشر شده، علی‌رغم افزایش ۳۵ درصدی حقوق کارگران، همچنان شکاف ۱۰۰۰ درصدی بین تورم مسکن و افزایش حقوق کارگران وجود دارد. پژوهشگران حوزه مسکن معتقدند تنها راه پرکردن این شکاف عرضه زمین رایگان به کارگران و شکستن قیمت مسکن است. سرانجام پس از چند هفته بحث و مذاکره و برگزاری جلسات طولانی با حضور نمایندگان دولت، کارگران وکارفرمایان تکلیف دستمزد کارگران مشخص شد. نهایتاً شورای عالی کار، در آخرین جلسه شورای عالی کار که در بامداد ۲۹ اسفندماه سال گذشته برگزار شد، حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ را تعیین و با افزایش ۳۵ درصدی دستمزدها موافقت کرد. اما به رغم این افزایش ۳۵ درصدی دستمزدها، بزرگترین مشکل رفاهی کارگران، یعنی تأمین هزینه‌های مسکن، همچنان پابرجاست. به گزارش مؤسسه مطالعات اقتصادی بامداد حداقل دستمزد از سال ۱۳۹۵ تاکنون ۷۸۲.۴ درصد رشد داشته، در حالی که قیمت مسکن از ۱۳۹۵ تا بهمن ۱۴۰۲ با رشد ۱۸۰۷ درصدی مواجه شده است. به عبارت دیگر، حداقل دستمزد مقابل قیمت مسکن کاملاً عقب مانده است و افزایش ۳۵ درصدی حداقل دستمزد در ۱۴۰۳ نیز برای پرکردن این شکاف کافی نیست. در این میان کارشناسان تنها راه جبران عقب‌ماندگی افزایش حقوق کارگران از قیمت مسکن را حرکت در راستای شعار سال و عرضه زمین به خود کارگران می‌دانند. به زعم پژوهشگران حوزه مسکن، کارگران که مشخصاً از عهده بازپرداخت وام‌های بانکی در شرایط کنونی بر نخواهند آمد، با دریافت زمین دولتی می‌توانند به طور تدریجی خانه خود را بسازند.

نیمی از درآمد خانوار ایرانی صرف مسکن می‌شود
گزارش مرکز آمار از شاخص‌های اقتصادی کلان کشور در اسفند ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که بر اساس آمار بودجه خانوار سال ۱۴۰۱، «سهم مسکن از کل هزینه سالانه خانوار شهری» در تهران بیش از ۵۰ درصد بوده که نسبت به سایر استان‌ها بالاتر است. استان البرز و فارس نیز به ترتیب رتبه دوم و سوم را در این رده‌بندی کسب کرده‌اند و خانوارهای ساکن در مناطق شهری این استان‌ها به طور تقریبی ۴۱ درصد از هزینه سالانه خود را در سال گذشته به هزینه‌های مسکن اختصاص داده‌اند. به عبارت بهتر کارگران خصوصاً کارگران شهرهای بزرگ بیش از نیمی از درآمد خود را صرف هزینه‌های مسکن می‌کنند. در این خصوص ناصر رضایی معاون توسعه مسکن و شهرسازی شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید در نشست علمی، تخصصی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری با عنوان «عملکرد دولت در اجرای قانون جهش تولید مسکن» اظهار کرد: «با فرض استقرار حدود ۸ ٫ ۵ میلیون نفر در هر دهک، تقریباً ۶ دهک جامعه توانایی خرید مسکن را ندارند و حتی در برخی موارد بعضی از ساکنین آپارتمان‌ها نیز توانایی پرداخت شارژ ساختمان و هزینه‌های آسانسور را ندارند. لذا بررسی‌ها نشان می‌دهند بخش زیادی از هزینه‌های سبد خانوار مختص به تأمین مسکن است و تعداد زیادی از افراد جامعه حتی اگر توان خرید مسکن را هم داشته باشند، توان پرداخت هزینه‌های نگهداری از ساختمان را ندارند».

اردوغان ورود اتباع تاجیکستان به ترکیه را ممنوع کرد

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در فرمانی سفر بدون روادید به این کشور را برای شهروندان تاجیکستان ممنوع کرد. به گزارش خبرگزار ی تاس، سند این دستور در روزنامه رسمی دولت ترکیه منتشر شده و از زمان انتشار آن لازم الاجراست. در فرمان رجب طیب اردوغان آمده است: تصمیم گرفته شد که سفر بدون روادید به ترکیه برای شهروندان تاجیکستانی که دارای گذرنامه خارجی عادی هستند، ممنوع شود.
تارنمای آسیاپلاس تاجیکستان نوشت: گفته می شود این اقدام بر اساس قانون اتباع خارجی و حمایت بین المللی صورت گرفته است. پیش از این رسانه‌های ترکیه نوشته بودند که پیش از اقدام تروریستی در «تالار کروکوس» در نزدیکی مسکو، دو مظنون این اقدام - فریدون شمس الدین و سیداکرم رجبعلی زاده بومی تاجیکستان به ترکیه سفر کرده و سپس از آنجا به مسکو رفته بودند. تا ۵ آوریل (۱۷ فروردین) ۱۱ نفر که بسیاری از آنها شهروندان تاجیکستان هستند، به ظن دست داشتن در حمله به کروکوس دستگیر شده اند. پس از اقدام تروریستی در «کروکوس»، ترکیه چندین بازرسی و یورش را علیه حامیان داعش که مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته بود، ترتیب داد. روزنامه حریت گزارش داد که فوزیلجان ا.، شهروند ۳۷ ساله تاجیک، در میان دستگیر شدگان است. زلفیه س.، زنی ۴۱ ساله با تابعیت قرقیزستان نیز با اتهام تدارک حمله در ترکیه بازداشت شده است.
این شهروند تاجیکستانی با نام مستعار ابواسماعیل، قرار بود عامل این حمله باشد. وی به همراه زن قرقیز که باید به به او کمک می کرد. هر دو مدت زیادی در صفوف داعش بودند. فوزیلجان دستگیر شد و قرار است زلفیه را از کشور اخراج کنند. پیشتر رئیس‌جمهوری تاجیکستان در گفت‌وگوی تلفنی با همتای روس خود، حمله تروریستی در تالار شهر کروکوس در منطقه مسکو را تسلیت گفت و تأکید کرد: تروریست ها نه ملیت دارند، نه وطن و نه دین. در گزارش خبرگزاری‌های روس از دفتر ریاست‌جمهوری تاجیکستان آمده است، امامعلی رحمان در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه، حمله تروریستی وحشیانه و خونین در تالار شهر کروکوس را محکوم کرد و ضمن تسلیت به خانواده جانباختگان، برای مجروحان نیز بهبودی سریع آرزو کرد. در این تماس تلفنی که روز یکشنبه پنجم فروردین ماه ۱۴۰۳ روز عزای ملی در روسیه انجام شد، رئیس‌جمهوری تاجیکستان گفت: در ساعات غم‌انگیز عزای ملی در فدراسیون روسیه، همبستگی همه شهروندان تاجیکستان با برادران خود در روسیه را اعلام می‌کنیم. بنا بر این گزارش، رؤسای جمهوری روسیه و تاجیکستان در این گفت و گوی تلفنی موافقت کردند که به کار برای مبارزه با مظاهر افراطی‌گری مذهبی که تهدیدی جدی برای امنیت است، ادامه دهند. تیراندازی و آتش‌سوزی قبل از اجرای کنسرت در تالار شهر کروکوس در کراسنوگورسک در منطقه مسکو شامگاه جمعه سوم فروردین‌ماه ۱۴۰۳ به جان باختن ۱۳۳ نفر و مجروح شدن ۱۵۴ نفر منجر شد. پیشتر رئیس‌جمهوری تاجیکستان ۲۰ اسفندماه ۱۴۰۲ از دست داشتن ۲۴ شهروند این کشور در اقدامات تروریستی و انتحاری خبر داده و گفته بود: این اقدام غیرانسانی آنها به اعتبار دولت و ملت تاجیک در جهان لطمه می‌زند. به نوشته آسیاپلاس، امامعلی رحمان در دیدار با فعالان و مراجع دینی تاجیکستان به کشور یا حادثه خاصی اشاره نکرد و گفت: ۲۴ شهروند تاجیکستان در ۱۰ کشور دست به اقدامات تروریستی زدند و هم اکنون نیز بیش از چهار هزار نفر از شهروندان این کشور به دلیل ارتکاب اقدامات افراطی و تروریستی تحت تعقیب هستند.
آسیا پلاس نوشت: امامعلی رحمان از این مساله که طی چند سال اخیر اخبار متعددی مبنی بر مشارکت شهروندان تاجیکستان در حملات تروریستی در ایران، ترکیه، آلمان و سایر کشورها منتشر شده، نگران است. به ویژه آنکه به گفته مقامات ایرانی، دو شهروند تاجیک نیز در اقدام تروریستی ۳ ژانویه (۱۳ دی) در استان کرمان ایران که ۸۹ شهید و صدها زخمی برجای گذاشت، دست داشتند. سال گذشته نیز یک شهروند تاجیکستانی در پی اقدام تروریستی در حرم مطهر شاهچراغ (ع) در شهر شیراز دستگیر و بعداً به حبس ابد محکوم شد. همچنین در پی حمله تروریستی اخیر به یک کلیسای کاتولیک در ترکیه، گفته شد یکی از مظنونان شهروند تاجیکستان است. به گفته رئیس‌جمهوری تاجیکستان، در حال حاضر چهار هزار و ۷۵ شهروند تاجیکستان به دلیل ارتکاب اقدامات افراطی و تروریستی تحت تعقیب هستند.

نشریه «فارن افرز» در یادداشتی به بررسی ناکامی‌های رژیم صهیونیستی طی شش ماه حمله نظامی گسترده به غزه پرداخته و نوشت: (رژیم) اسرائیل همچنان فاقد یک استراتژی قابل اجرا در این باریکه است. به گزارش پایگاه تحلیلی آمریکایی، (رژیم) اسرائیل تا رسیدن به هدف خود برای نابودی حماس فاصله زیادی دارد و به‌نظر می رسد در یک عملیات نظامی به دام افتاده است.
فارن افرز افزود: پس از ۷ اکتبر و عملیات طوفان الاقصی، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر (رژیم) اسرائیل، قول داده بود که حماس را با کشتن رهبران آن و از بین بردن نیروهای نظامی و تخریب زیرساخت‌هایش "نابود می کند". او متعهد شده بود که از حملات مشابه دیگر این گروه جلوگیری کرده و اسرای اسرائیلی در دست حماس را آزاد کند. نتانیاهو به صراحت اعلام کرده بود به گونه‌ای جنگ را پیش خواهد برد که دیگر دشمنان (رژیم) اسرائیل، از جمله حزب‌الله لبنان، از حملات علیه این رژیم منصرف شوند. این گزارش در ادامه با ارائه مدارکی از عملی نشدن تعهدات نتانیاهو پرده برداشته و نوشت: این رژیم هنوز نتوانسته زمینه را برای یک دولت جدید و موفق در غزه که پیش نیازی برای سرکوب حماس در دراز مدت است فراهم کند. به نظر می‌رسد که (رژیم) اسرائیل به‌رغم فشار واشنگتن، رویکرد کوتاه‌مدت کنونی خود را تغییر داده و برای یک عملیات بزرگ در شهر رفح برنامه‌ریزی می‌کند، اقدامی که تنها دستاوردهای نظامی و ناچیزی را به همراه خواهد داشت. رویکردی که با تشدید بحران انسانی غزه،‌ اعتبار (رژیم) اسرائیل را در منظر بین الملل بیش از پیش کاهش می‌دهد.
این رسانه آمریکایی بزرگترین شکست (رژیم) اسرائیل را عدم موفقیت آن در آزادی اسرای اسرائیلی در دست حماس دانسته و نوشت: با وجود آزادی ۱۱۲ اسیر و نجات چندین نفر دیگر، ۱۳۰ نفر همچنان نزد حماس هستند. دولت نتانیاهو اعلام کرده است که ۳۴ نفر از این افراد کشته شده اند. این در حالی است که حماس مدعی است که عملیات نظامی اسرائیل بیش از ۷۰ اسیر اسرائیلی را کشته است. هیچ پاسخ روشنی از سوی دولت نتانیاهو برای معمای چگونگی آزادی اسرای اسرائیلی وجود ندارد. جامعه اسرائیل بین افرادی که خواهان آتش بس با حماس برای آزادی اسرا هستند و کسانی از جمله نتانیاهو که ترجیح می‌دهند برای شکست حماس جان اسرا را به خطر بیندازند دوپاره شده است. این گزارش در پایان با اشاره به این که نتانیاهو برای بقای سیاسی خود به جنگ غزه ادامه داده و بعید است خود را ملزم به رعایت تذکرات واشنگتن کند نوشت: حتی اگر نفوذ ایالات متحده بر (رژیم) اسرائیل محدود باشد، ‌باز هم این نفوذ قبل انکار نیست و پس از شش ماه حمایت بی قید و شرط آمریکا از این رژیم، ‌اکنون زمان آن فرا رسیده است که دولت جو بایدن، ‌رییس جمهوری آمریکا، ‌قاطعانه (رژیم) اسرائیل را به سمتی که باید برود سوق دهد.

ژنرال لبنانی مطرح کرد:

رئیس سابق دادگاه نظامی لبنان با تاکید اینکه حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق نقض جدی و فاحش قوانین بین‌المللی است، گفت: رژیم صهیونیستی با بحران رو به رو است و می‌خواهد برای فرار از آن منطقه را شعله‌ور کند. سرتیپ «منیر شحاده» هماهنگ کننده سابق دولت لبنان در سازمان ملل (یونیفیل) و رئیس سابق دادگاه نظامی لبنان، در خصوص حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق، اهداف و پیامدهای آن بر این رژیم و منطقه به ایسنا گفت: ابتدا درباره مبحث حقوق بین‌الملل صحبت می‌کنم. نمایندگی‌های دیپلماتیک در تمامی کشورهای جهان به موجب قوانین بین‌المللی تحت حمایت و مصونیت هستند و تمامی کشورهای جامعه بین‌المللی که ۱۹۳ کشور هستند، باید به قوانین حفاظت از نمایندگی‌های دیپلماتیک در کشورهای جهان احترام بگذارند.
وی ادامه داد: آنچه که رژیم اشغالگر انجام داد، نقض فاحش و جدی حقوق بین‌الملل است، زیرا یک نمایندگی دیپلماتیک را که دارای مصونیت دیپلماتیک و بین‌المللی است بمباران کرد و آن را هدف حمله قرار داد و قوانین بین‌المللی را زیر پا گذاشت و مرتکب این اقدام بزدلانه شد. بنابراین براساس قوانین بین‌المللی این اقدام نقض جدی قانون است و اسرائیل باید در مورد آن پاسخگو باشد. ژنرال منیر شحاده تصریح کرد: از جهت اهداف، رژیم اسرائیل همواره به دنبال ترور شخصیت‌ها و فرماندهان سپاه پاسداران و سپاه قدس و یا حتی دانشمندان ایرانی بوده است و از مدت‌ها قبل این هدف را دنبال می‌کند و البته بدون شک این امر غیرقانونی است. وی افزود: این اولین حادثه‌ای نیست که در سوریه با هدف قرار دادن فرماندهان سپاه پاسداران و سپاه قدس رخ می‌دهد و این اتفاق تکراری است و هدف نخست آن ترور این شخصیت‌ها و دوم ارسال این پیام به جهان است که اسرائیل همیشه فراتر از قانون است و بازوهای بلند آن می‌توانند اهداف خود را در هر کجا که هستند از بین ببرند. اسرائیل به هیچ یک از قوانین بین‌المللی پایبند نیست، قوانین را اجرا نمی‌کند و تابع آن‌ها نیست، بلکه آن را به دیگران تحمیل می‌کند و می‌خواهد که آن را اجرا کنند.
رئیس سابق دادگاه نظامی لبنان در خصوص واکنش ایران به این حمله گفت: من معتقدم و پیش‌بینی می‌کنم که ایران پاسخ دهد و پاسخ آن سریع و در مکان مناسب و متناسب با ابعاد این حمله باشد تا اسرائیل را بازدارد و به این رژیم و کشورهای جهان این پیام را بدهد که اسرائیل قوانین بین‌المللی را زیر پا گذاشته و باید مجازات شود زیرا هیچ امیدی به جامعه جهانی برای بازدارندگی اسرائیل وجود ندارد و آنچه در غزه در حال رخ دادن است، بزرگترین گواه بر عدم پایبندی رژیم صهیونیستی به قوانین بین‌المللی است. دیوان بین‌المللی دادگستری حکمی را علیه اسرائیل صادر کرد و پس از آن این رژیم بر ظلم و کشتار و گرسنه نگه داشتن مردم افزود و هیچ‌کس بازدارنده آن نبود. سرتیپ منیر شحاده در ادامه گفت: بنابراین من اعتقاد راسخ دارم که ایران پاسخ خواهد داد و پاسخ سریع و در مکان مناسب و در ابعاد این حمله خواهد بود. ما می‌دانیم که اسرائیل در تلاش است تا دایره این جنگ در غزه را منطقه‌ای و فراگیر کند و همه کشورها را در آن درگیر کند زیرا دولت نتانیاهو با بحران رو به رو است و تنها راه حل فرار از این بحران، شعله‌ور شدن منطقه است تا جنگ فراگیر شود و به جای اینکه جنگ میان رژیم صهیونیستی و محور مقاومت در لبنان، غزه و یمن باشد، منطقه‌ای شود؛ بطوری‌که آمریکا را به مشارکت در آن وادار خواهد کرد و اگر آمریکا مشارکت کند، این مشارکت، بسیاری از کشورها را در منطقه به جنگ خواهد کشاند و این همان چیزی است که اسرائیل به دنبال آن است و می‌خواهد منطقه را شعله‌ور کند تا نتانیاهو، کابینه‌اش و تندروهای همراه او بتوانند آن را تبدیل به یک جنگ فراگیر کنند.