رئیسی در مراسم رژه ارتش:اگر به جای عملیات محدود،اقدام گسترده انجام‌می‌شد چیزی از رژیم صهیونیستی باقی‌نمی‌ماند

گروه سیاسی: سید ابراهیم رئیسی صبح دیروز در مراسم رژه ارتش جمهوری اسلامی ایران با تبریک روز ارتش، اظهار کرد: ارتش در کنار ملت قرار گرفته و برای دفاع از وطن و تمامیت ارضی و ارزش های انقلاب اسلامی اقدام می کند. ارتش ما خود را از سایر ارتش های دنیا ممتاز کرده با ویژگی عقیده و ایمان به خدا و اتکال به قدرت الهی. وی ادامه داد: ارتش ما ارتش با مهارت و آموزش دیده است. اطلاعات نظامی اش به روز است و این مهارت ارتش ما را ممتاز کرده است. ارتش مجهز به نوآوری ها و فناوری های به روز است. تجهیزاتی که تا قبل انقلاب اسلامی به دست کشورهای دیگر باید نگهداری می شد، امروز به دست توانای نیروهای مسلح و ارتش ما به روز می شود. استقلال فنی، صنعتی، نظامی و بومی در کشور به برکت تلاش جوانان ما در ارتش، سپاه و نیروهای مسلح پیدا شده است.
رئیس جمهور افزود: ساخت جنگنده ها، شناورهای سطحی و زیرسطحی، تانک ها و خودروهای زرهی، سامانه های هوشمند قدرت نظامی ما را نه فقط در منطقه بلکه در جهان می تواند به عنوان قدرت برتر مطرح کند. این اقتدار نه عاریه ای بلکه بومی است. این اقتدار، اقتدار ملت بزرگ ملت ایران است. رییسی ادامه داد: ارتش مجهز و به روز، سپاه مقتدر و نیروهای مسلح ما پشتوانه اقتدار کشور هستند. نیروهای منطقه می توانند به نیروهای مسلح ما اتکا کنند.

وعده صادق هیمنه رژیم اسرائیل را فرو ریخت
وی با اشاره به انسجام ارتش، سپاه، بسیج، فراجا و مردم، گفت: نیروهای مسلح از مردم و در کنار مردم هستند و در کرونا و بلایای طبیعی در کنار مردم و غمخوار مردم بودند، لذا در دل و جان مردم هستند. دفاع از مردم و وطن و انقلاب اسلامی و ایستادگی در مقابل گروه های تروریستی و حفاظت از مرزهای کشور از ویژگی های نیروهای مسلح ماست. مردم منطقه و دنیا به نقش نیروهای مسلح ما واقف هستند. رئیسی خاطرنشان کرد: «طوفان الاقصی» و «وعده صادق» هیمنه اسرائیل را فرو ریخت و ثابت کرد قدرت آنها، تار عنکبوتی است. اقتداری که سپاه و ارتش آفریدند و کاری کردند که به فرموده فرمانده کل قوا، رژیم صهیونیستی تنبیه شد. این عملیات دقیق و حساب شده بود و اعلامی بود به همه جهان و قدرت های به ظاهر مجهز، به آمریکا و حامیان رژیم صهیونیستی که ایران در صحنه است و نیروهای مسلح ما آماده و منتظر فرمان فرماوه کل قوا هستند.

وعده صادق اقدامی محدود بود
وی افزود: وعده صادق اقدامی محدود و نه فراگیر بود. اگر قرار بود اقدامی گسترده باشد، می دیدند چیزی از رژیم صهیونیستی باقی نمی ماند، ولی قرار بود اقدام محدود باشد، تنبیهی برای رژیم صهیونیستی باشد و با مراکزی که علیه ما اقدام شده بود، برخورد شود. اگر کوچک ترین تعرضی از سوی رژیم صهیونیستی به خاک ما انجام شود، به برخوردی سهمگین و شدید با آنها منجر خواهد شد. وی همچنین گفت: در ادبیات آمریکایی ها سخن از گزینه نظامی روی میز نیست و این به خاطر اقتدار نیروهای مسلح ماست. شکست رژیم صهیونیستی، شکست اطلاعاتی، امنیتی، نظامی بود، اما بالاتر از این ها شکست راهبردی بود. برخی کشورها دنبال عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی بودند، اما الان پیش ملت های خود سرافکنده هستند و این شکست راهبردی برای آن رژیم بود. مردم ایران و بسیاری از مردم دنیا در روز قدس، دفاع از مردم فلسطین و مقاومت را در برابر راهبرد تسلیم و سازش فریاد زدند. وی ادامه داد: از همه روزها حمایت از مقاومت و تنفر از آمریکا و رژیم صهیونیستی را بیشتر می بینیم و این یعنی پیروزی و افتخار ملت ما. نیروهای مسلح ما افتخار کنند که پرچم حمایت از فلسطین و مقاومت، امروز پرچم همه ملت ها و ادیان شده است و این یعنی پیروزی گفتمان انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب.

ایران عامل صلح برای منطقه است
رئیسی افزود: به کشورهای منطقه عرض می کنم که نیروهای نظامی ما امنیت ساز، صلح آفرین و موجب اقتدار برای منطقه و کاملا قابل اتکا هستند و این کشورها به جای ارتباط با رژیم صهیونیستی به داشته های خود و نیروهای مسلمان و ارتش و سپاه ما اتکا کنید. نیازی به نیروهای بیگانه در منطقه نیست. رئیس جمهور در پایان گفت: ما در وزارت دفاع، پشتیبانی از نیروهای مسلح را وظیفه خود می دانیم. مساله آنها مساله ماست. برنامه ریزی شده که کمترین مشکل به لحاظ تدارکاتی و پشتیبانی داشته باشیم. جلوه های زیبای همکاری دولت و نیروهای مسلح را مشاهده می کنیم و رهبری هن بر آن تایم دارند و در گره گشایی از زندگی مردم تاثیرگذار است.

بازنگری مصوبه دستمزد منع قانونی ندارد

کارشناس حوزه کار، در ارزیابی احتمال تغییر مصوبه دستمزد با وجود ابلاغ رسمی بخشنامه،گفت: کارگران به دلیل اینکه میزان رقمی که برای دستمزد تعیین شده کمتر از هزینه‌ها و شرایطی است که بتوانند نیازهای زندگی خانوار را تامین کنند، همچنان این مطالبه را دارند که در خصوص دستمزد سال جدید بازنگری صورت گیرد و جلسات مزد برگزار شود تا دستمزد با رضایت و امضای آنها دوباره تعیین شود ولی وزارت کار و کارفرمایان این مساله تصویب دستمزد سال ۱۴۰۳ را پایان یافته تلقی کردند و تاکنون زیربار این موضوع نرفتند. حمید حاج اسماعیلی ادامه داد: گروه کارگری همچنان از طریق مجاری قانونی و رسانه‌ها به این مساله توجه دارند و برخی نمایندگان مجلس هم در این خصوص نظرات مشابه گروه‌های کارگری دارند و دعوت وزیر کار برای پاسخگویی هم مطرح شده است و به نظر می‌رسد که کارگران درخصوص مطالبات صنفی خود با مجلس نامه‌نگاری کرده‌اند ولی معتقدم باید در کنار جلب نظر نهادهای حاکمیتی، دولت و مجلس، مطالبات خود را از طریق نهادهای مربوطه و توسل به ابزارهای صنفی و درون تشکیلاتی پیگیری کنند.

 

طرح کالابرگ الکترونیکی ادامه می یابد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: موانع و مشکلات طرح کالابرگ الکترونیکی رفع شده است و مردم استقبال مناسبی از این طرح داشتند. سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه جلسه امروز چهارشنبه (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) هیأت دولت با حضور در جمع خبرنگاران، گفت: درباره تداوم طرح ویژه کالابرگ الکترونیکی باید بگویم که نیاز به تصمیم مجدد است و تاکنون تصمیم جدیدی گرفته نشده است. وی افزود: استقبال خوبی از کالابرگ الکترونیکی به خصوص از سوی دهک‌های پایین صورت گرفته که بالای ۹۰ درصد است. در مرحله سوم این طرح نیز پیش‌بینی می‌کنیم حدود ۹۵ درصد استفاده شود. مرتضوی در ادامه اذعان کرد: موانع و مشکلات این طرح رفع شده و مردم استقبال مناسبی داشتند و کسبه هم تلاش کردند در کمترین زمان، نیازهای عمومی را پاسخ دهند.

سرمقاله

محمد قزلباش
کارشناس اقتصادی

اساسا نرخ ارز یکی از مهمترین متغیر‌های اقتصادی است، زیرا به راحتی انواع شوک‌های اقتصادی، سیاسی و ... را جذب می‌کند تا اجازه ندهد ساز و کار‌های تخصیص بین زمانی آحاد اقتصادی دچار اخلال شود و مانند هر دارایی دیگری نوسانات زیادی دارد و این موضوع در ادبیات اقتصادی عجیب نیست.ما وقتی می‌گوییم نظام ارزی کشور شناور مدیریت‌شده است به این معنا است که ما اجازه نوسانات را به ارز می‌دهیم، اما قرار نیست نسبت به دامنه نوسانات و اندازه سطح آن بی‌توجه باشیم و گرنه اساسا سیاست‌گذاری ارزی بی‌معنی می‌شود. در این شرایط طبعاً سیاست‌گذار پولی نیز از ابزار‌های خود، با توجه به شدت و اهمیت مساله، استفاده کرده است. می‌توان گفت اقدامات سال گذشته بانک مرکزی در مورد انتشار گواهی سپرده خاص تا حدی به این موضوع مرتبط است به نحوی که با افزایش محدود و مدیریت‌شده نرخ سود بدون ریسک بخشی از انتظارات عمومی را مدیریت کرده است. می‌توان انتظار داشت که با کاهش شوک‌های سیاسی و اخبار منفی منطقه‌ای، هیجانات بازار ارز نیز کاهش یابد.
در بلندمدت آنچه نرخ ارز را تعیین می‌کند میزان رشد کل‌های پولی است. این متغیر‌ها هنگامی که در تقاطع با بخش واقعی اقتصاد قرار می‌گیرند قیمت‌های داخلی را شکل می‌دهند و آنچه نسبت قیمت‌های داخلی با قیمت‌های خارجی را تعدیل می‌کند نرخ اسمی ارز خواهد بود که این موضوع به خوبی خود را در داده‌های اقتصاد ایران نیز نشان می‌دهد؛ البته فارغ از شرایط سیاسی-نظامی که بر اقتصاد حاکم خواهد شد.حتی اگر ما بخواهیم بر فروض مبنای این ادعا هم شک بکنیم، خوشبختانه داده‌های مربوط به اقتصاد ایران به خوبی رابطه نرخ ارز و نقدینگی را نشان می‌دهد و جای تردیدی در آن نیست. در چنین فضایی، کاهش نرخ رشد نقدینگی به ۲۴.۳ درصد و پایه پولی به ۲۹.۶ درصد موضوع بااهمیتی است. کاهش رشد نقدینگی به وضوح ناشی از محدودیت مقداری بر سقف رشد ترازنامه بانک‌هاست که به خوبی توسط سیاست‌گذار پولی پیگیری شده است. طی سال‌های اخیر بازدهی برابری دلار به ریال به این دلیل نسبت به سایر بازار‌ها کم‌تر بوده است که تحولات اقتصاد جهانی روی سایر بازار‌ها تاثیرات مهمی گذاشت؛ به عنوان مثال کالایی مثل طلا هم از انس جهانی تاثیر می‌گیرد و هم از دلار که این انس طی ۱۵ سال اخیر، از ۴۰۰ دلار به بیش از ۲۳۰۰ دلار رسیده است. این موضوع برای سایر بازار‌ها همچون بازار سهام نیز صادق است و رشد شدید بازار‌های کامودیتی بعد از بحران مالی ۲۰۰۸ و بعد از کرونا بخشی از بازدهی این بازار را توضیح می‌دهد. بازار مسکن نیز به دلیل اینکه ابعاد بیماری هلندی در اقتصاد ایران را نمایندگی می‌کند، طی سال‌های اخیر افزایش قیمت داشته است. همچنین به دلیل وجود شوک‌های ارزی، بخش مسکن علاوه بر مورد فوق، با مشکل افزایش تقاضای موثر و کاهش عرضه موثر بافت مسکونی به خوبی نقش پوشش‌دهنده ریسک تورمی را ایفا کرده است. البته شواهدی از جمله نسبت بالای قیمت به اجاره در مسکن شهر‌های بزرگ و نیز نسبت بسیار بالای بازار مسکن به اندازه تولید ناخالص ملی شک و شبهه‌های جدی بر رشد بلندمدت این بازار ایجاد کرده است.
بازار سهام نیز علاوه بر فشار در سمت بازار جهانی به دلیل افزایش نرخ‌های بهره، با مشکل افزایش نرخ سود بدون ریسک داخلی و کاهش کلیت مقدار نقدینگی کشور مواجه است که در کوتاه‌مدت بازده جدی آن را مشکل خواهد کرد. با این حال، صنایعی که طرح‌های توسعه دارند و آن‌ها را در سود سهام نشان می‌دهند همچنان قابلیت‌های جدی اخذ بازدهی دلاری دارند و مهم‌ترین گزینه برای پول‌های حجیمی است که قصد سرمایه‌گذاری بلندمدت را دارند.

یادداشت

مصدق مصدق‌پور
کارشناس مسائل منطقه

نوع نگاه به مذاکرات تبادل اسرا و آتش‌بس غزه اساساً از پاسخ ایران به تل‌آویو به بعد دچار یک سری تغییرات مهم شده است؛ به گونه‌ای که مقاومت، شروط خود را سخت‌تر کرده و در حال اعمال شروط جدید به اسرائیل است. قبل از این روند رژیم صهیونیستی موافقت کرده بود که ۹۰۰ اسیر فلسطینی را تبادل کند که ۱۰۰ نفر از آنها دارای حبس ابد بودند ولی حالا بحث به سمت و سوی دیگر رفته است. اسرائیل در شرایط فعلی ابزاری جز جنگ و پیشروی زمینی در رفح و خونریزی بیشتر ندارد و شرایط برای تل‌آویو نه تنها در غزه و کرانه باختری بلکه در منطقه هم تغییر کرده است. تل‌آویو همین حالا در احاطه یک سری از فشارهای داخلی قرار دارد و نتانیاهو هم با مشکلاتی روبه‌رو شده که عملاً توان حل و فصل آنها را ندارد. حماس هم در این راستا شرایط خود را اعلام کرده و اخیراً پیشنهادهایی از سوی کشورهای میانجی به این جریان ارائه شده است که با آن مخالفت کردند. حماس اعلام کرده که بازسازی زیرساخت‌ها، بازگشت آوارگان و همچنین پایان جنگ باید اجرایی شود که این مسائل هم اجرایی نشده است. در این شرایط اسرائیل هم اعلام کرده که باید اقدامات ارتش در غزه به سرانجام برسد اما در نهایت باز هم حماس زیر بار نرفته است. موساد هم به عنوان یک طرف حاضر در مذاکرات آتش‌بس به دنبال ایجاد یک وحدت کلی در اجرا و تئوری به نفع اسرائیل است. حماس می‌گوید که من نمی‌توانم وضعیت فعلی را بپذیرم و به دنبال آن است که در غزه و برای بازگشت آوارگان به شمال این منطقه نظارت امنیتی داشته باشد. از سوی دیگر جنبش حماس تاکید بر عقب‌نشینی اسرائیل از الرشید و صلاح‌الدین را دارد اما تل‌آویو می‌خواهد به نوعی دیگر عمل کند. این در حالیست که اختلاف نظر همچنان بر سر بازگشت آوارگان وجود دارد؛ به گونه‌ای که اسرائیل بر مشروط بودن بازگشت آوارگان تاکید دارد اما حماس بر غیر مشروط بودن آن و عقب نشینی اسرائیل از غزه تاکید می‌کند. این در حالیست که فشارها در کابینه علیه نتانیاهو زیاد بوده و حالا به اوج خود رسیده است. برخی‌ مانند بن گویر و اسموتریچ هنوز هم معتقدند که باید شدیدترین اقدامات را در دستور کار قرار دهند اما در این میان باید توجه کرد که عملاً اسرائیل در یک حالت عادی قرار ندارد و نتانیاهو هم به نوعی به آمریکا بدبین است. لذا تمام این روندها در حالی مطرح می‌شود که آمریکا هم خواهان توسعه جنگ نیست و در داخل اسرائیل هم بحران‌های زیادی وجود دارد و حالا نتانیاهو مجبور است که در این راستا اقداماتی را انجام دهد تا جلوی وضعیت فعلی گرفته شود. از جهتی دیگر حمله تنبیهی ایران علیه اسرائیل هم باعث شده تا یک موج جدید در جهان عرب و افکار عمومی کشورهای عربی به نفع ایران راه بیفتد. لذا شرایط جدید منطقه را هم باید زیر ذره‌بین داشت و در مورد آن بیشتر تعقل کرد.

لزوم تغییر ریل‌گذاری اقتصاد از دولتی به مردمی

به گفته وزیر اسبق بازرگانی برای تحقق جهش تولید با مشارکت مردم، باید ریل‌گذاری اقتصاد دولتی تغییر کند و ذینفعان بازدارنده که منافعشان در اقتصادی دولتی است را حذف کرد یا منافعشان به اقتصاد مردمی گره بخورد یحیی آل اسحاق در گفت وگو با خبرگزاری فارس درباره شعار سال و چگونگی تحقق آن، گفت: چندین سال است که مقام معظم رهبری شعار سال را مسائل اقتصادی اعلام می کنند و هر سال نیز یکی از چالش های اقتصادی را به عنوان شعار سال مطرح می‌کنند تا خط مشی و فضای عمومی کشور به آن سمت حرکت کند لذا شعاری که امسال ایشان اعلام فرمودند «جهش تولید با مشارکت مردم» است که واژگان آن با تدبیر خاصی انتخاب شده است. رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق بیان داشت: موضوع اول در شعار امسال جهش تولید است نه رشد تولید که واژه جهش یعنی پرش لذا اگر تاکنون و طبق روال عادی تولید هر سال یک یا دو درصد رشد داشته است براساس شعار امسال، این رشد دیگر ملاک نیست بلکه ملاک جهش تولید است. وی افزود: نکته دوم مشارکت مردم است. یعنی جهش تولید از کانال و مسیر مشارکت مردم حاصل شود.

 

خبر خوش وزیر از واردات خودرو

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه حدود ۵۰هزار خودروی وارداتی در گمرکات کشور وجود دارد، گفت: مشکل فعلی برای واردات خودرو نداشتن فضای کافی در بنادر کشور است و تعداد زیادی خودرو روی کشتی داریم. عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با خبرگزاری تسنیم درباره آخرین وضعیت واردات خودرو در سال جدید اظهار داشت: تا امروز برای واردات 130 هزار خودرو ثبت سفارش انجام شده است و این روند کماکان ادامه دارد و مردم برای خرید خودروی خارجی عجله نکنند و آن را با قیمت بالا از افرادی که به‌دنبال سوءاستفاده هستند، خریداری نکنند. وی افزود: حدود 50 هزار خودروی وارداتی نیز در گمرکات کشور وجود دارد و به‌ترتیب به مردم واگذار می‌شود و سرعت تحویل خودروهای وارداتی به مردم به‌زودی افزایش می‌یابد. وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: مشکل فعلی برای واردات خودرو نداشتن فضای کافی در بنادر کشور است و تعداد زیادی خودرو روی کشتی داریم. وی تصریح کرد: ما به واردات خودرو افتخار نمی‌کنیم بلکه افتخار ما خودروهای ساخت داخل است که امیدواریم امسال خودروهای بسیار باکیفیت به مردم عرضه کنند و تحویل خوبی در صنعت خودروسازی در سال جدید رقم بزنیم.

«تجارت» گزارش مرکز پژوهش های اتاق ایران را بررسی کرد

صنعت و تجارت: آخرین وضعیت روابط اقتصادی و تجاری ایران و ازبکستان چگونه است؟ بررسی ها نشان می دهد در حال حاضر یکی از چالش‌های مهم تجارت ایران و ازبکستان از نگاه تحلیلگران اقتصادی سنگین بودن ترازوی صادرات به نفع ایران است که امکان تردید در ادامه گسترش مبادلات را در طرف ازبک ایجاد کند. برهمین اساس فعالان اقتصادی معتقدند باید روی واردات از ازبکستان هم کار کرد. البته توافقات اخیر ایران و ازبکستان از نگاه مقامات دولتی و حتی فعالان اقتصادی می‌تواند مسیر تجارت دو کشور را روشن‌تر کند. براساس داده‌های رسمی گمرک ایران، ارزش تجارت ایرانی‌ها و ازبک‌ها در سال 1402 نسبت به مدت مشابه سال 1401، 70 میلیون دلار افزایش داشته است. در 9 ماهه ابتدایی سال جاری ارزش تجارت ایران و ازبکستان بیش از ۳۲۷ میلیون دلار بوده است. نزدیک به ۲۴۸ میلیون دلار این رقم شامل صادرات ایران به ازبکستان می‌شود و ۷۹ میلیون دلار آن را واردات از این کشور به ایران دربرمی‌گیرد.
به گزارش تجارت، در گزارش مرکز پژوهش‌های اتاق ایران، ضمن بررسی زمینه‌ همکاری‌های اقتصادی ایران و ازبکستان، مواردی نظیر ضعف حمل‌ونقل ریلی، کمبود پروازهای مستقیم و تعرفه‌های گمرکی بالا، از چالش‌های توسعه روابط تجاری دوجانبه عنوان شده است. مرکز پژوهش‌های اتاق ایران در گزارش «دیپلماسی اقتصادی ازبکستان» به بررسی سوابق تعامل ایران و ازبکستان، شرایط روابط اقتصادی دو طرف و نگاه ازبکستان به تعامل و همکاری‌های اقتصادی و تجاری با ایران پرداخته است. در بخشی از این گزارش، عنوان‌شده که جمهوری ازبکستان از سال 1991 در حال گذار از یک اقتصاد برنامه‌ریزی‌شده به‌سوی یک اقتصاد مبتنی بر بازار آزاد است. این گذار شامل آزادسازی قیمت‌ها، تجارت و ارز، خصوصی‌سازی و اصلاحات در بخش مالی بوده است. اصلاحات مذکور به رشد اقتصادی (متوسط 5.5 درصد در سال) و بهبود فضای کسب‌وکار در این کشور کمک کرده است. بر اساس آمارها، رتبه ازبکستان در شاخص سهولت کسب‌وکار در سال 2023، 69 از 190 بوده است. این رتبه در سال 2018، 167 در میان 190 کشور بوده است. در ادامه گزارش به عضویت این کشور در سازمان تجارت جهانی اشاره‌ شده است: ازبکستان در سال 1994 درخواست عضویت در سازمان تجارت جهانی (WTO) را ارائه داد. مذاکرات الحاق به دلیل نگرانی‌های این کشور در خصوص مزایای اندک عضویت، ازجمله تعهدات این کشور در خصوص آزادسازی تجارت خدمات و کشاورزی، با کندی پیش رفته است. بااین‌حال، دولت جدید ازبکستان متعهد به پیوستن به WTO بوده و در حال انجام اصلاحات لازم برای این منظور است. ازجمله این اصلاحات می‌توان به اصلاح قانون گمرک، قانون رقابت و قانون مالکیت معنوی اشاره کرد. عضویت در WTO می‌تواند به افزایش صادرات ازبکستان، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و ارتقای سطح تکنولوژی در این کشور کمک کند.
سرمایه‌گذاری و محیط کسب‌وکار بخش دیگر این گزارش است: جمهوری ازبکستان برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی تلاش می‌کند. در این راستا اصلاحات اقتصادی انجام‌شده، فرصت‌های جدیدی را برای کسب‌وکارهای خارجی در این کشور ایجاد کرده است. باوجود این، چالش‌هایی مانند فساد (رتبه 140 از 180 در شاخص فساد در سال 2022)، بوروکراسی پیچیده و ضعف زیرساخت‌ها هنوز در این کشور وجود دارد. به‌منظور بهبود فضای کسب‌وکار، دولت ازبکستان اقداماتی مانند الکترونیکی کردن خدمات دولتی و ایجاد مناطق آزاد تجاری را انجام داده است.

روابط تجاری ایران و ازبکستان چه وضعیتی دارد؟
در گزارش «دیپلماسی اقتصادی ازبکستان» اینگونه آمده است که حجم تجارت بین ایران و ازبکستان در 10 ماه نخست سال 1402 به 370 میلیون دلار رسید. این رقم در سال 1399، 220 میلیون دلار بوده است. هدف‌گذاری برای افزایش این رقم به یک میلیارد دلار تا سال 1404 انجام‌شده است.
همچنین توافق تجارت ترجیحی نیز بین دو کشور به امضا رسیده است. این توافق در سال 1396 به امضا رسید و شامل تعرفه‌های ترجیحی برای 350 قلم کالای صادراتی دو کشور است. سند اجرایی این توافقنامه اخیراً امضا شد. مبادلات تجاری بین دو کشور عمدتاً از طریق زمینی و به‌صورت ترانزیت از طریق کشورهای دیگر انجام می‌شود. در این گزارش ضمن بررسی زمینه‌های همکاری و چالش‌ها آن، اعلام شده است: زمینه‌های متعددی برای همکاری اقتصادی بین ایران و ازبکستان وجود دارد. ازجمله این زمینه‌ها می‌توان به کشاورزی، انرژی، صنعت، معدن، گردشگری و ترانزیت اشاره کرد. ضعف در حمل‌ونقل ریلی بین دو کشور، کمبود پروازهای مستقیم و تعرفه‌های گمرکی بالا، ازجمله چالش‌های پیش روی توسعه روابط تجاری فی‌مابین است.
اما راهکارهای پیشنهادی برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی ایران و ازبکستان شامل این موارد می شود:
- توسعه حمل‌ونقل ریلی بین دو کشور می‌تواند به کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل و افزایش حجم تجارت بین دو کشور کمک کند.
- افزایش تعداد پروازهای مستقیم: این امر می‌تواند رفت‌وآمد فعالان اقتصادی را تسهیل کند.
- تشویق ازبکستان به اقدام متقابل در خصوص حذف روادید برای اتباع ایران با هدف تقویت ارتباطات اقتصادی، اجتماعی و گردشگری میان دو کشور.
- سرمایه‌گذاری مشترک شرکت‌های دو کشور در حوزه صنایع دارویی.
-افزایش اعزام و پذیرش هیات تجاری میان دو کشور برای آشنایی بیشتر با فرصت‌های همکاری و سرمایه‌گذاری.
- تشویق همکاری‌ها در حوزه‌های نفت و گاز، پتروشیمی و معدن.
- تلاش برای توسعه حمل‌ونقل ریلی میان دو کشور.
- تأسیس دفتر خدمات تجاری در ازبکستان برای ارائه خدمات مشاوره به بازرگانان ایرانی.
- تشکیل کمیته صنعتی میان صنعتگران ایران و ازبکستان را با هدف شناسایی پروژه‌های دارای مزیت نسبی و سرمایه‌گذاری.
- سرمایه‌گذاری مشترک برای ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی با توجه به توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی و نقش کشاورزی در اقتصاد ازبکستان.

بررسی راهکارهای بهبود بازار مسکن با مشارکت های مردمی

گروه راه ومسکن: صنعت ساخت و ساز به عنوان یک صنعت پیشرو با هدف توسعه اقتصادی است که با رونق این بخش دیگر صنایع نیز فعال می‌شوند و بر عکس رکود در بخش مسکن تاثیر منفی در حوزه اقتصاد و اشتغال خواهد داشت و با آغاز طرح نهضت ملی مسکن توسط دولت مردمی سیزدهم، شاهد تاثیرات مثبت آن در بازار مسکن هستیم. کارشناس حوزه مسکن در خصوص عملیاتی شدن شعار سال در حوزه ساخت مسکن تغییر راهبرد وزارت مسکن به مردمی‌سازی و عرضه زمین به مردم را راهکار تحقق شعار سال و وعده دولت سیزدهم دانست. به گزاش «تجارت»، ابتدای امسال و بعد از آنکه مقام معظم رهبری شعار سال را جهش تولید با مشارکت مردم تعیین کردند، مهرداد بذرپاش، وزیر راه‌وشهرسازی از تعیین راهبرد این وزارت خانه هم راستا با شعار سال که همان مردمی‌سازی است، خبر داد. در همین راستا محمد صالح شکوهی بیدهندی، پژوهشگر حوزه مسکن و عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در گفت‌وگو با مهر، شرط تحقق شعار سال و وعده دولت را عرضه زمین به متقاضیان و مردمی‌سازی نهضت ملی مسکن دانست. تحقق وعده ساخت چهار میلیون مسکن در گرو مردمی‌سازی است.

افق روشن مردمی سازی در حوزه مسکن
بیدهندی با توجه به شعار سال و جدیت وزیر راه‌وشهرسازی در اتخاذ راهبرد مردمی‌سازی گفت: «حوزه مسکن یکی از جاهایی است که مردمی‌سازی خیلی زود در آن نمود خواهد داشت. طبق قانون جهش تولید، دولت متعهد شده است تا در پایان هر سال یک میلیون مسکن بسازد تا در آخر ۴ سال ۴ میلیون مسکن ساخته شود. اگر دولت این تصور را داشت که خودش باید از ابتدا این ۴ میلیون مسکن را بسازد به طور حتم از همان ابتدا شکست می‌خورد. منتهی اگر دولت به سمت عرضه زمین برای واجدین شرایط حرکت کند و این افراد خود فرایند ساخت را پیش ببرند، موفقیت ساخت مسکن بسیار سریع‌تر و ساده‌تر خواهد بود. او در ادامه افزود: «زمانی که مردم خانه‌های خود را بسازند؛ با کیفیت مدنظر خود این کار را انجام می‌دهند و دیگر فرایندهای واسطه‌گری و انبوه‌سازی و پیمان‌کاری که ممکن است باعث تنزل کیفیت شود؛ از بین می‌رود. همچنین، اگر مردمی‌سازی در مسکن انجام شود، کسری ساخت برای مردم امری قابل پذیرش است و زمان ساخت بسیار کوتاه می‌شود. به عنوان مثال امروز در استان‌هایی که به سمت واگذاری زمین به افراد واجد شرایط حرکت کرده‌اند؛ کارها بسیار سریع پیش رفته است.

مردمی‌سازی بهترین راه برای بالابردن سرمایه اجتماعی
شکوهی در ادامه سخنان خود با اشاره تطبیقی به نوع ساخت و ساز در برخی استان‌های کشور در خصوص مزیت مردمی‌سازی بیان کرد: از این بین می‌توان به استان‌های خراسان شمالی و رضوی اشاره کرد که زمین و مجوز ساخت خانه‌های دو طبقه به افراد واجد شرایط داده شده است. در این استان‌ها کارهای ساخت بسیار سریع‌تر از استان‌هایی نظیر زنجان که کار ساخت به انبوه‌ساز سپرده شده یا استان سیستان و بلوچستان که به تعاونی‌ها سپرده شده است؛ پیش رفت چرا که کار در این استان‌ها با مشکلات پیچیده‌تری روبرو شد. به بیان ساده، در استان‌هایی که به سمت انبوه‌سازی رفته‌اند؛ به دلیل کندی سرعت پروژه‌ها، بستر نارضایتی متقاضیان به شدت وجود دارد و اگر این روش تغییر نکند تا پایان سال ممکن است این اعتراضات بیشتر نیز شود. دولت برای اینکه سرعت کار ساخت مسکن را افزایش دهد و برای خود سرمایه اجتماعی خوبی بسازد؛ باید به سرعت با واگذاری زمین مردم را به سمت مردمی‌سازی سوق دهد. یعنی به جای آنکه از افراد در زمان‌های مشخص ۴۰ میلیون تومان دریافت کند و افراد را به سمت ساخت خانه‌ها سوق دهد.

مزایای مردمی سازی مسکن
این عضو هیأت علمی دانشگاه درخصوص دیگر مزیت‌های مردمی سازی عنوان کرد: از دیگر مزیت‌های ساخت مردمی، معماری تدریجی است. به این معنا که افراد با توجه به میزان پولی که دارند بخشی از خانه خود را بسازند و در زمانی که پول دیگری تهیه کردند؛ بخش دیگر مسکن خود را بسازند. به عنوان مثال خانوار می‌تواند بسته به بودجه خود پنجاه متر یک ساختمان را بسازد و در آن ساکن شود. پس از مدتی نیز بخش دیگری را، مثلاً یک اتاق، به خانه اضافه کند، اما این امر در ساخت و ساز انبوه میسر نیست و باید همه آپارتمان‌ها یک مدل و یک نوع ساخته شود. اما ساخت واحدهای یک طبقه و در نهایت دو طبقه توسط مردم به صورت ساخت تدریجی ممکن است.

«تجارت» گزارش می‌دهد؛

گروه اقتصاد کلان: با کاهش هیجانات و التهابات سیاسی و نظامی به نظر میرسد میتوان‌نسبت به کاهش نرخ‌ها در بازار طلا و ارز امیدوار بود و انتظار کاهش قیمتها وجود دارد.
به گزارش «تجارت»،در نیمه شب شنبه ۲۵ فروردین ماه ۱۴۰۳ عملیات تلافی‌جویانه ایران در پاسخ به حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به سفارت ایران در دمشق با عنوان عملیات "وعده صادق" آغاز شد. همزمان با اجرای این عملیات رسانه‌های معاند و مخالف نیز دست به کار شدند و شبانه درباره وضعیت بازار ارز خبرسازی کردند. همانطور که همیشه هم تجربه شده، برخی کانال‌های تلگرامی نرخ ارز نیز دست به کار شدند و نرخ‌های کاذب بالاتر را اعلام و دلار را با نرخ سازی تا ۷۲ هزار تومان به نمایش گذاشتند.این کانال‌ها پس از پایان موفقیت آمیز عملیات نیز سعی کردند تشدید تنش‌ها را القا کنند تا به التهابات بازار ارز دامن بزنند، اما در معاملات امروز پس از تخلیه هیجانات و التهابات کاذب نرخ ارز در بازار غیررسمی روند نزولی را طی کرد تا حدی که عمده حاضران در بازار فروشنده هستند و خریداری وجود ندارد.بر اساس گزارش‌های میدانی، نرخ دلار در محدوده میدان فردوسی و چهارراه استانبول، عصر ظهر سه‌شنبه ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ در کانال ۶۴ هزار تومانی قرار دارد، اما با همین نرخ نیز خریداری وجود ندارد. برخی از دلالان حتی اذعان کرده‌اند که با تداوم این روند در روز‌های آینده نرخ دلار به کانال‌های پائین‌تری خواهد رسید.ایبنا نوشت:در کانال‌های تلگرامی نیز نرخ دلار که در صبح یکشنبه به نزدیک ۷۰ هزار تومان رسیده بود، در کانال ۶۵ هزار تومانی نوسان می‌کند و بنظر می‌رسد با تداوم آرامش بازار ارز در روز‌های آتی، شاهد کاهش بیشتر نرخ ارز باشیم.
ایران به دلیل اینکه از نظر تاریخی ماهیتی پرحادثه دارد، اقتصاد آن نیز در برابر حوادث حساسیت بالاتری پیدا کرده است. پس از هر حادثه سیاسی و اجتماعی شاهد تغییر ناگهانی انتظارات مردم جامعه نسبت به آینده هستیم و بالعکس وقتی شرایط آرام می‌شود و یا اتفاق مثبتی رخ می‌دهد، در مدت کوتاهی انتظارات نیز تغییر می‌کند. در اثر همین مسئله، هر اتفاق کوچکی می‌تواند اثری بزرگ بر بازار ارز کشور داشته باشد و به هیجانات دامن بزند. البته این نوسانات کوتاه مدت هستند و پس از رفع مسئله و آرامش بازارها، نرخ‌ها به سرعت روند نزولی را طی می‌کنند.   هجمه شدید برای بزرگنمایی و سیاه‌نمایی در اخبار رسانه‌ها، اظهارنظر و پیش‌بینی‌های غیرمنطقی، اخبار دروغ، نرخ‌سازی در ساعاتی که بازار تعطیل است و افزایش یکباره نرخ دلار در کانال‌های تلگرامی در چند ساعت، همگی از جمله اتفاقاتی است که پس از یک حادثه سیاسی، در کشور شاهد آن هستیم.   بر این اساس اقتصاددانان همواره پس از اتفاقات سیاسی و اجتماعی داخلی و خارجی نسبت به هیجانات کاذب و نوسانات ارزی ناشی از آن، هشدار می‌دهند. کارشناسان ارزی تاکید می‌کنند که حال و هوای ملتهب بازار ارز در روز‌های پس از اتفاقات منفی سیاسی کوتاه مدت و گذراست و همه افراد باید نسبت به این مسئله هوشیار باشند. جلسه شورای امنیت که یکشنبه شب و با عنوان «وضعیت خاورمیانه» برای بررسی اقدام تنبیهی ایران علیه رژیم صهیونیستی و به درخواست این رژیم تشکیل شده بود بدون صدور هیچ بیانیه و قطعنامه‌ای به کار خود پایان داد. در این جلسه برخی از کشور‌ها از جمله چین و روسیه به نحو مطلوبی به نفع ایران وارد عمل شدند و به همین دلیل تلاش‌های اسرائیل، آمریکا و برخی دیگر از هم پیمانان آنان برای تحت فشار گذاشتن سیاسی ایران نیز بی‌نتیجه ماند. این اتفاق به منزله یک پیروزی سیاسی پس از یک پیروزی نظامی برای ایران به شمار می‌رود و در این شرایط می‌توان گفت که اتفاقات و تحولات اخیر نه تنها اثر منفی بر اقتصاد ندارد، بلکه باید منتظر نتایج مثبت آن باشیم. به هر حال اخباری که در روز‌های پس از عملیات «وعده صادق» مخابره می‌شود برای بازار ارز تماما سیگنال کاهشی دارد و به زعم فعالان بازار و کارشناسان اقتصادی می‌توانیم در روز‌های آتی منتظر تعدیل نرخ ارز در بازار آزاد باشیم. در این رابطه،یک تحلیلگر اقتصادی گفت: حباب‌های سنگین قیمت در بازار ارز و طلا بیانگر آن است که نباید وارد فضاسازی‌هایی شد که به نفع سوداگران است. محمد واعظ، استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان در خصوص نوسان‌های اخیر نرخ ارز گفت: افزایش نرخ ارز ناشی از عوامل مختلفی است که بخشی از آن به رشد قیمت جهانی طلا بازمی‌گردد و بخش دیگری نیز به دلیل اخبار سیاسی است که فضا را برای افزایش نرخ شائبه آلود کرده است.این تحلیلگر اقتصادی در این باره خاطر نشان کرد: در مواردی که زمینه‌هایی برای افزایش نرخ البته به صورت هیجانی و مقطعی آماده می‌شود برخی به دنبال سوداگری هر چه بیشتر در بازار ارز هستند تا با جریان سازی‌هایی مثل افزایش تقاضای ارز بخصوص در زمانی که نرخ طلا به واسطه مسائل و تنش‌های جهانی و تصمیم گیری‌های فدرال رزرو افزایش یافته بازار ارز را پرنوسان کنند. واعظ در ادامه بحث یادآور شد: حباب‌های سنگین قیمت در بازار ارز و طلا بیانگر آن است که نباید وارد فضاسازی‌هایی شد که به نفع سوداگران است؛ چراکه با فروکش کردن هیجاناتی که عمدتا ریشه اقتصادی ندارد و سیاسی است خریداران خرد سکه و ارز دچار زیان می‌شوند و سوداگرانی که راه‌های کسب سود را با هیجانی کردن فضا می‌شناسند برنده اصلی این عرصه هستند. این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: تداوم سیاست‌های تثبیت اقتصادی موضوع بسیار مهمی است که دست اندرکاران از جمله بانک مرکزی باید همچنان آن را دنبال کنند؛ چراکه تثبیت در اقتصاد در نرخ طلا و سکه به خودی خود زمینه ساز ثبات در بازار و نرخ ارز به شمار می‌رود. حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج الدینی؛ عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: به عقیده‌ تمام کارشناسان، علت اصلی افزایش قیمت طلا در روز‌های گذشته افزایش قیمت این فلز در بازار‌های جهانی و تاثیر آن بر بازار داخلی است. وی افزود: در چند ماه گذشته قیمت طلا در بازار‌های جهانی بیش‌از ۳۰ درصد افزایش یافت که این افزایش قیمت تاثیر خود را بر بازار داخل هم گذاشت و باعث افزایش قابل توجه نرخ طلا و سکه شد.   میرتاج‌الدینی با بیان اینکه نرخ طلای جهانی در روز‌های اخیر در رکوردی بی‌سابقه به بیش از ۲۴۴۰ دلار رسید، تصریح کرد: این جهش اونس جهانی همراه با اتفاقات سیاسی-‌نظامی اخیر طبیعتا بر بازار طلا و سکه کشورمان نیز تاثیرگذار است چرا که دلار را هم دچار نوساناتی خواهد کرد که بر قیمت طلا بی‌تاثیر نیست.   عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: بازار طلا و ارز کشور در سال گذشته شرایط کم نوسانی را نسبت به سال‌های گذشته سپری کرده و تلاطم‌های در این بازار‌ها کاهش یافته است که از دلایل مهم آن سیاست تثبیت و همچنین حراج سکه و شمش در مرکز مبادله ایران می‌تواند باشد.   به گفته وی، تصویر اقتدار نظامی ایران در عملیات موفق "وعده صادق" باعث شد بازار ارز جهش آنچنانی نداشته باشد و بعد از چند ساعت افزایش نرخ شبانه که ناشی از هیجانات بود، روند نرخ دلار برخلاف فضاسازی‌ها و پیش‌بینی‌های بسیاری از افراد و رسانه‌ها نزولی شود.   میرتاج‌الدینی با تاکید براینکه نباید در چنین بازاری سرمایه‌گذاری کرد، گفت: در تنش‌های سیاسی-امنیتی نوسانات نرخ‌ها در بازار‌های مختلف ناپایدار و افزایش قیمت‌ها موقتی است، چون دلایل اقتصادی پشت آن نیست؛ بنابراین در این شرایط وارد شدن به بازار به زیان مردم خواهد بود.

اوکراین با وجود تکیه به آمریکا به سمت شکست در نبرد با روسیه می‌رود؛

گروه جهان: «اوکراین به سمت شکست به پیش می‌رود» به قلم «جیمی دتمر»، تحلیگر بخش اروپای این نشریه نوشته است: «کافی است از یک سرباز اوکراینی بپرسید آیا همچنان باور دارد غرب روی گفته خودش که تا هر زمان که طول بکشد در کنار کی‌یف خواهد ایستاد، می‌ماند؟ چنین قولی حالا برای یک سرباز اوکراینی مستقر در خط مقدم، با گذشت چهار هفته از آخرین باری که واحد توپخانه او گلوله‌ای برای شلیک داشته، پوچ است.»
به گزارش «تجارت» تحلیلگر پالتیکو نوشت مساله ارتش اوکراین هم‌اکنون دیگر تنها اتمام مهمات نیست و تاخیر غرب در فرستادن کمک برای این ارتش باعث تحلیل رفتن یک چیز خطرناک‌تر که جبرانش حتی از تامین مهمات سخت‌تر است، شده و آن روحیه جنگندگی سربازان اوکراینی است. پالتیکو خاطر نشان کرده است: «روحیه سربازان اوکراینی همچنان که به دلیل بمباران‌های بی‌امان، نداشتن سلاح‌های پیشرفته و تلفات دادن در میدان نبرد زمین‌گیر شده‌اند، تیره‌وتار است. دیگر از انبوه مردان جوانی که در ماه‌های اولیه جنگ برای پیوستن به ارتش مقابل مراکز سربازگیری در شهرهایی صدها مایل دورتر از جبهه جنگ صف می‌کشیدند، خبری نیست. امروزه اوکراینی‌های عمدتا واجد شرایط سربازی در ارتش از خدمت فرار می‌کنند و به جای آن، عصرهای خود را در باشگاه‌های شبانه می‌گذرانند. تعداد خیلی زیادی از آنها نیز به کلی کشور را ترک کرده‌اند.»
دتمر بیان می‌کند بعد از گزارش منتشر کردن در طول ماه گذشته میلادی از اوکراین و مصاحبه‌ها با رهبران سیاسی، افسران نظامی و شهروندان عادی این کشور می‌توان نتیجه گرفت اوکراین به سمت یک فاجعه لغزش می‌کند. این تحلیلگر نوشته است: «حتی به‌رغم اینکه ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین می‌گوید اوکراین در تلاش برای یافتن یک راه جایگزین برای عقب‌نشینی است افسران ارتش اوکراین در گفتگوهای خصوصی پذیرفته‌اند افزایش تلفاتشان در تابستان امسال اجتناب‌ناپذیر بوده و مساله تنها بر سر این است که میزان این تلفات چقدر وخیم خواهد بود. می‌توان استدلال کرد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هرگز تا این حد به هدف خود (شکست اوکراین) نزدیک نبوده است.» آندری یرماک، رئیس دفتر زلنسکی به پالتیکو گفت: «ما می‌دانیم که مردم در حال خسته شدن هستند و این را از فرمانداران مناطق و از خود مردم می‌شنویم.» او گفت که به همراه رئیسش به «برخی از خطرناک‌ترین نقاط» سفر می‌کنند تا شهروندان و سربازان را برای جنگ متحد کنند و تاکید کرد: «ما به مردم می‌گوییم، نام شما در کتاب‌های تاریخ ثبت خواهد شد.»
تحلیلگر پالتیکو نوشته است: «اما اگر جریان جنگ در سومین سالش به نفع اوکراین برنگردد، این خود کشور اوکراین خواهد بود که روانه صفحات کتاب‌های تاریخ خواهد شد. حجم اقدامات رهبران غربی برای کمک به کی‌یف به منظور دفع حمله روسیه در یک چنین جنگی که تعیین‌کننده دوران است بسیار کمتر از آنچه که در لفاظی‌ها فزاینده مطرح می‌کنند، است. ناامیدی باعث شده اوکراینی‌ها از همه اقشار – چه سربازانی که خندق حفر می‌کنند چه وزیرانی که کشور را اداره می‌کنند – فرسوده و زودرنج شوند.» تحلیلگر پالتیکو معتقد است: «هر چه بیشتر به نظر می‌رسد که شرط‌بندی پوتین بر سر اینکه می‌تواند مقاومت اوکراینی‌ها و حمایت‌های غربی‌ها را تضعیف کند، دارد نتیجه می‌دهد. اوکراین دیگر بدون رقم خوردن تغییری چشمگیر در روند ارسال تسلیحات پیشرفته و پول نقد توسط غرب نخواهد توانست اراضی که اکنون نیروهای ولادیمیر پوتین در کنترل دارند، آزاد کند. این وضعیت دست پوتین را برای تصرف هر چه بیشتر اراضی این کشور زخمی در طول ماه‌ها یا سال‌های آینده باز خواهد گذاشت. حتی اگر روسیه نتواند کار اوکراین را تمام کند با کسب پیروزی مقطعی خواهد توانست امیدهای کی‌یف برای پیوستن به اتحادیه اروپا و ناتو را نقش بر آب کند.» به نوشته دتمر، فوری‌ترین نیاز اوکراین هم‌اکنون گلوله‌های توپ است و به میلیون‌ها عدد از آنها نیاز دارد
و مقام‌های اوکراینی می‌گویند برای محافظت از سربازانشان در خطوط مقدم و دفاع از شهر خارکیف، شهری که بعد از کی‌یف دومین شهر بزرگ اوکراین بوده و در هفته‌های اخیر زیر آتش شدید حملات موشکی و توپخانه‌ای روسیه قرار گرفته، نیازمند دست‌کم ۲۴ سامانه پدافند هوایی پاتریوت دیگر هستند. اوکراین نگران است روسیه به‌زودی حمله زمینی بزرگی را برای تصویب دومین شهر بزرگش به اجرا
بگذارد.
پالتیکو در ادامه این تحلیل خاطر نشان می‌کند: «ارتش اوکراین خودش را برای متحمل شدن تلفات بیشتر در ماه‌های آینده آماده می‌کند. اولکساندر سیرسکی، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین هشدار داده است وضعیت جبهه شرقی جنگ اوکراین در روزهای اخیر به میزان قابل توجهی وخیم‌تر شده است، در حالی که خود زلنسکی در یک موقعیت دیگر گفت: ما در تلاش هستیم راه جایگزینی برای عقب‌نشینی پیدا کنیم.» به نوشته این نشریه آمریکایی موج حملات بی‌سابقه اخیر روسیه هر چه بیشتر نگرانی‌ مقام‌های اوکراینی درباره شکننده بودن وضعیت در خطوط مقدم جنگ را تشدید کرده است. پالتیکو نوشت رهبران سیاسی اوکراین در نشست‌های اخیری که با خبرنگاران این نشریه داشته‌اند اذعان کردند که روحیه عمومی در اوکراین تضعیف شده هر چند که خود آنها تلاش می‌کردند خوش‌بینی خود را حفظ کند اما از طرفی در هر مکالمه‌ای نارضایتی خود را از غرب نشان می‌دادند. «دیمیترو کولبا»، وزیر امور خارجه اوکراین در یک مصاحبه که از محل دفترش در وزارت امور خارجه انجام داد نارضایتی خود را از تاخیرها و محدودیت‌هایی که غرب برای ارسال تسلیحات به اوکراین اعمال کرده – همچون حمله نکردن به تاسیسات نفتی روسیه – نتوانست پنهان کند. او با عتاب گفت: «پاتریوت‌های لعنتی را به ما بدهید!»
تحلیلگر پالتیکو خاطر نشان کرد: «البته کولبا تشکر بی‌قید و شرطش نسبت به همه حمایت‌هایی که از سوی متحدان غربی در دو سال گذشته دریافت کرده را اعلام کرد. اما او هشدار داد که اوکراین در یک چرخه بدخیم گرفتار شده است. اینکه غرب در دادن تسلیحات مورد نیاز به اوکراین تاخیر کرده یا جلوی آن را می‌گیرد و سپس از این شکایت می‌کند که کی‌یف در حال عقب‌نشینی است و به این ترتیب احتمال ارسال کمک‌های بیشتر برای اوکراین در آینده کمتر می‌شود.» تحلیلگر پالتیکو نوشت که روحیه مقام‌های ارشد ارتش اوکراین حتی از روحیه کولبا تیره و تارتر است. چند افسر ارشد اوکراینی در گفتگو با پالتیکو که به شرط فاش نشدن نام خود انجام دادند، به طرزی ناگوار پیش‌بینی کردند خطوط مقدم جنگ در تابستان امسال وقتی که روسیه در ضمن برخورداری از رقم نیروی بالاتر و آمادگی برای پذیرش تلفات بالا، حمله مورد انتظارش را به اجرا بگذارد، فروخواهد پاشید. آنها اظهار نگرانی کردند که عزم خود اوکراین و روحیه نیروهای مسلح این کشور به سبب کمبود شدید تجهیزات تضعیف خواهد شد.

همزمان با روز ارتش، مراسم رژه یگان های برتر و با شرکت یگان‌های محمول و خودرویی در تهران و مراکز استان‌ها برگزار شد. گوشه‌هایی از قدرت پهپادی، دستاوردهای تجهیزاتی بومی ارتش در روز۲۹ فروردین روز ارتش، با شرکت یگان‌های محمول و خودرویی در تهران به نمایش درآمد. برخی تجهیزات به نمایش در آمده در رژه روز ارتش به شرح ذیل است:
نیروی زمینی ارتش: پهپاد مهاجر۶، پهپاد مهاجر۲، پهپاد مهاجر ۴، پهپاد ابابیل ۴، پهپاد آرش، پهپاد یسیر، خودرو ایستگاه کنترل زمینی، نفر بر پست فرماندهی ام ۱۱۳، سامانه ارتباطی، سامانه جهت یاب، سامانه جمر V/UHF، شیلتر مخابراتی، سامانه مجید، زوبین ۲، کیان ۸۰۰ پلاس، کیان ۷۰۰، خودرو ملی فوق سنگین تانکبر و نفر بر، خودرو تحقیقاتی NRBC، موشک تاو، توپ ۲۳ میلی متری، تانک ذوالفقار نسل ۳ ایران، تانک تیام، سلاح تک تیرانداز شاهر، نفر بر بهینه سازی شده ام ۱۱۳، توپ ۵۷ م.م دولول بهمن، خودرو ضد گلوله روینتن، سلاح محرم، ربات نذیر، ربات کارال، آمبولانس زرهی، سامانه سیار اتاق عمل، سامانه سیار آزمایشگاه، هارتاپ سیستم های پزشکی، سامانه سیار رادیولوژی، سامانه سیار آی سی یو، خودرو مجهز به سلاح دوشکا، خودرو مجهز به تیربار کتلینگ، موشک فتح ۳۶۰ و موشک لبیک.
نیروی پدافند هوایی ارتش: سامانه تلفیقی دیده بانی و دوش پرتاب چابک، رادار جلیلوند، رادار کاشف ، آنتن البرز ، سامانه فرماندهی و کنترل فکور، سامانه راداری مطلع الفجر، سامانه مجید۲، سامانه موشکی نواب، سامانه موشکی دزفول، رادار کاوش سامانه مرصاد تاکتیکی ۱۶، رادار هادی سامانه مرصاد تاکتیکی۱۶، سکوی پرتاب فایر از کن مرصاد ۱۶ به همراه موشک شلمچه ۲، صیاد تک خودرویی، رادار سامانه موشکی ۱۵ خرداد (سوم)، سکوی پرتاب سامانه موشکی ۱۵ خرداد، رادار سامانه۱۵خرداد، سکوی پرتاپ سامانه ۱۵خرداد، رادار سامانه دماوند، خودروی TM سامانه دماوند، سامانه اس ۳۰۰، خودرو ارتباطی سامانه اس ۳۰۰، سکوی دوم پرتاب سامانه باور ۳۷۳، موشک صیاد۳و۴، موشک دامی سامانه اس۲۰۰، سامانه تروپو ارتباطی، سامانه ارتباطی مفتاح، سامانه راداری مطلع الفجر، سامانه ارتباطی los سیار، سامانهCP سیار، سامانه شفق، سامانه ابر سداد، سامانه صادق ۶ تاکتیکی، DSM ۵۰۰۰ سامانه جنگ نوین، پهپاد ناصر، پهپاد ۱۰، پهپاد کیان جت ، پهپاد امید، پهپاد کرار، پهپاد مهاجر و پهپاد آرش.

حمله به سفارت ایران در دمشق موجب هراس تل آویو از ساعت صفر جنگ شده و این امر از اظهارنظرها و پریشانی مقامات این رژیم مشهود است. اتفاقاتی که در روزهای اخیر و در روند نگرانی رو به تزاید تل آویو از اقدام قریب الوقوع ایران در حال رخ دادن است، پرده از واقعیاتی بر می دارد که در بطن تحولات داخلی ناآرام ترین بازیگر صحنه سیاست منطقه جریان دارد؛ واقعیتی که ترک تازی رهبران اسرائیلی با گم کردن قطب نمای خود در صحنه سیاست پدیدار کرده و آنها را با یکی از بزرگ ترین بحران های تاریخی شان یعنی حمله نظامی احتمالی ایران رو به رو ساخته است. پس از حمله ۱۳ فروردین ماه به ساختمان سفارت ایران در دمشق که به شهادت هفت فرمانده و مستشار ارشد نظامی کشور انجامید، تهران آماده اقدام تنبیهی مستقیم، سخت و قاطع است تا منازعه با این رژیم به فراتر از محدوده خاکستری کشیده شود. این تصمیم، رهبران اسرائیل را در شوکی فرو برده که آنها را به تکاپو برای کاستن از تبعات بحران برآمده از این حمله احتمالی انداخته است. تعطیلی سراسری سفارتخانه های اسرائیل در پایتخت های خارجی و تصمیمات شتابزده اتاق جنگ این رژیم برای دفع حملات قریب الوقوع، موج نگرانی را به خیابان های تل آویو و مردم عادی هم کشانده است؛ موجی که از شکست رویای رهبران اسرائیل حکایت دارد که سالها با پیگیری سیاست های بحران ساز خود همچون جنگ و ترور برای آن، تعبیری نیافته بودند.

فلج شدن از ترس ایران
با وجود تجهیز تسلیحات نظامی پیشرفته‌ای که ایالات متحده طی سال‌های گذشته با کوبیدن بر طبل «ایران‌هراسی»، اسرائیل را به عنوان یکی از نزدیک ترین متحدان منطقه ای خود به خرید آن تشویق می کرد، همچنان این تل آویو است که با وجود ادامه خریدهای تسلیحاتی، نسبت به نفوذ و تأثیرگذاری ایران که با هزینه نظامی بسیار کمتر و تکیه بر دانش نظامی بومی خود، نبض میدان را بویژه در مقابله در مقابله با گروههای تروریستی در دست دارد، در طرف نگران ماجرا ایستاده است. اقدامات شتابزده از اعلام آماده باش ۲۴ ساعته سیستم امنیتی و ارتش در روزهای اخیر و فعال کردن سیستم امنیتی در جی پی اس در مرکز اسرائیل به منظور ایجاد اختلال در تهدیدهای هوایی موقعیت محور گرفته تا فراخوان سراسری همه نیروهای نظامی از اقص نقاط جهان در کنار هجوم مردم برای خرید اقلام ضروری و مواد غذایی به فروشگاه‌ها از جمله تحولاتی بوده که از وجود فشار و نگرانی در داخل اسرائیل از خطر جنگی نزدیک با یک قدرت منطقه ای حکایت دارد. مجموعه رویدادهایی که گزارش های متعدد رسانه های اسرائیلی را در این گزاره خلاصه کرده است که «اسرائیل از ترس حمله احتمالی ایران فلج شده است». اگرچه به اعتقاد ناظران این نخستین‌بار است که ایران بیش از هر زمان دیگری مصمم به نشان دادن یک واکنش رودروست و ترس از شلیک مستقیم، اسرائیل را در بیم و هراس فرو برده است.

تماس های سراسیمه
نابرابری صحنه جدال نظامی ایران و اسرائیل که کفه ترازوی قدرت و بازدارندگی را به سمت جمهوری اسلامی سنگین می کند، مقام های کشورهای اروپایی و منطقه ای را برای تماس با تهران و درخواست از آن جهت خودداری از پاسخ نظامی به خط کرده است. کشورهای اروپایی که پیشتر دلیلی ندیده بودند تا حمله تروریستی اسرائیل در دمشق را محکوم کنند و واکنشی درخور نشان دهند، حالا نسبت به وقوع تحولات برآمده از رویارویی مستقیم جمهوری اسلامی و اسرائیل ابراز نگرانی کرده و برای کاستن از تبعات جنگ احتمالی دست به دامن مقام های ایران شده اند.